Vennetråd for MiniDSP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.284
    Antall liker
    23.449
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hei, hvilken delefrekvens bruker du til subbene?
    Har du gjort noen erfaringer rundt fase/tidsforsinkelse av signal met til subbene?
    Jeg har ikke satt meg inn i DSP verden og har kun brukt denne til enkel manuell justering. Jeg kjører full range på Klipschorna og så har jeg deling på 100Hz til Shyhorna/subbene. Jeg er klar over at jeg ideelt sett antageligvis skulle hatt en liten tidsforsinkelse på Klipschorna, men da må jeg ha enda en boks. Jeg har MiniDSP SHD mellom forforsterker og subbene pga. at jeg vil ha egen volumjustering til subbene lett tilgjengelig. Bassnivået varierer mye avhengig av hva slags musikk man spiller og for meg så er det helt nødvendig å kunne justere dette kjapt og enkelt direkte på en fjernkontroll. Jeg har også en MiniDSP SHD i hjemmekinoen som er koblet mellom prosessoren og subbene av samme grunn + at den gir flere muligheter til justeringer i subområdet enn det prosessoren har.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.646
    Antall liker
    35.717
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vil delay forandres ved bytte av forsterker til høyttalerne (ikke sub)?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.520
    Antall liker
    3.365
    Torget vurderinger
    1
    ...Jeg har MiniDSP SHD mellom forforsterker og subbene pga. at jeg vil ha egen volumjustering til subbene lett tilgjengelig...
    Imponerende anlegg du har. Mye gromt utstyr! Ser at din preamp har 2 variable utganger. Da bruker du kanskje XLR-utgangen til MC611 monoblokkene som driver Klipschorn, og så bruker du RCA-utgangen til MiniDSP SHD, som driver ICE-blokkene til subbene?
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.284
    Antall liker
    23.449
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Imponerende anlegg du har. Mye gromt utstyr! Ser at din preamp har 2 variable utganger. Da bruker du kanskje XLR-utgangen til MC611 monoblokkene som driver Klipschorn, og så bruker du RCA-utgangen til MiniDSP SHD, som driver ICE-blokkene til subbene?
    Takk for det!

    Den har 3 variable utganger: 1 sett RCA, 1 sett XLR med rør og 1 sett XLR med solid state. Jeg bruker XLR rør-utgangene til MC611 som driver Klipschorna og så bruker jeg XLR ss-utgangene til subbene. Det signalet går da først gjennom MiniDSP SHD og så til ICE-blokkene. Akkurat nå så tester jeg en McIntosh MC252 på subbene i stedet for ICE-blokkene med tanke på å ha McIntosh i alle kanaler.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    3.286
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Testet en Denafrips pontus 2, en MSB analog og topping D90. Ente opp topping pga pris og den låt bra nok. Xlr. Gain virket å være lik uansett dac.
    Mulig man blir litt lurt av dette. I følge et enkelt Google søk har Denafrips output på 4.4v ved 0dBFS, Topping 4.2V, Minidsp 3.93V og MSB 3.57V rms. Topping ser uansett ut som meget bra valuta for pengene.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.141
    Antall liker
    17.198
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Mulig man blir litt lurt av dette. I følge et enkelt Google søk har Denafrips output på 4.4v ved 0dBFS, Topping 4.2V, Minidsp 3.93V og MSB 3.57V rms. Topping ser uansett ut som meget bra valuta for pengene.
    Klar over det. Derfor skriver jeg hvordan det låt hos meg. Men skulle jeg blitt lurt av gain, ville MSB vært dårligst. Den låt best. Tror fint dac i Minidsp SHD er mere en god nok for de fleste, hvis ikke koster ikke alternativ skjorten😀
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    1.927
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Jo, men som jeg har koblet det opp så har jeg bare mulighet til å forsinke subbene.
    Du burde prøve å koble den opp i frontend slik at du kan forsinke frontene og leke deg med Dirac :cool:
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.861
    Antall liker
    15.041
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vil en MiniDSP Open-DRC DI være tilstrekkelig for å kjøre et konvolusjonsfilter med korrigering for frekvens og tidsdomenet? Holder 6k taps?
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.284
    Antall liker
    23.449
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Du burde prøve å koble den opp i frontend slik at du kan forsinke frontene og leke deg med Dirac :cool:
    Det burde jeg sikkert, men jeg er helt avhengig av å kunne justere nivået fra subbene direkte fra fjernkontrollen. Ikke er jeg særlig glad i å styre med pc heller, så det blir nok stående som det står nå tipper jeg :)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.520
    Antall liker
    3.365
    Torget vurderinger
    1
    Det burde jeg sikkert, men jeg er helt avhengig av å kunne justere nivået fra subbene direkte fra fjernkontrollen. Ikke er jeg særlig glad i å styre med pc heller, så det blir nok stående som det står nå tipper jeg :)
    Kobler du MiniDSP opp i frontend, blir alle kildene inkludert din kostbare vinylspiller konvertert inn/ut av det digitale domenet. Tror ikke det er så lurt, hensyntatt den forholdsvis ordinære AD/DA konverteren til MiniDSP.
    Har tro på den hybridløsningen du kjører nå, med MiniDSP i parallel og kun til dypbassen.
    Ikke sikkert at dette med latency er særlig hørbart. Jeg har liggende en DDRC-24 som jeg skal prøve i samme konfigurasjon som deg.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.141
    Antall liker
    17.198
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kobler du MiniDSP opp i frontend, blir alle kildene inkludert din kostbare vinylspiller konvertert inn/ut av det digitale domenet. Tror ikke det er så lurt, hensyntatt den forholdsvis ordinære AD/DA konverteren til MiniDSP.
    Har tro på den hybridløsningen du kjører nå, med MiniDSP i parallel og kun til dypbassen.
    Ikke sikkert at dette med latency er særlig hørbart. Jeg har liggende en DDRC-24 som jeg skal prøve i samme konfigurasjon som deg.
    Jeg har testet Ad/da konvertering i Minidsp SHD fra min relativ kostbare vinylrigg vs å gå utenom Minidsp og kjørt analogt hele veien. Jeg klarer ikke å høre at ad/da gjør noe som helst negativt. Hører ikke forskjell.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.284
    Antall liker
    23.449
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Kobler du MiniDSP opp i frontend, blir alle kildene inkludert din kostbare vinylspiller konvertert inn/ut av det digitale domenet. Tror ikke det er så lurt, hensyntatt den forholdsvis ordinære AD/DA konverteren til MiniDSP.
    Har tro på den hybridløsningen du kjører nå, med MiniDSP i parallel og kun til dypbassen.
    Ikke sikkert at dette med latency er særlig hørbart. Jeg har liggende en DDRC-24 som jeg skal prøve i samme konfigurasjon som deg.
    Mine "utrenede" ører hører ikke noe, men for en som driver med DSP og har det meste på stell så er det sikkert en del å sette fingeren på. Det neste som står på plakaten er å få litt hjelp til å justere subbene mest mulig optimalt som det står nå. Jeg har kun spilt av testtoner fra Spotify og justert SHD etter beste evne med ørene som verktøy. Det burde være mye å gå på med en "proff" justering, men lyden løftet seg mange hakk med de enkle justeringer som er gjort :)
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    869
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Det burde jeg sikkert, men jeg er helt avhengig av å kunne justere nivået fra subbene direkte fra fjernkontrollen. Ikke er jeg særlig glad i å styre med pc heller, så det blir nok stående som det står nå tipper jeg :)
    Du kan jo ha 4 forskjellige voluminnstillinger ved å bruke presets. Men hvis du har bruk for mer enn det, så hjelper det jo ikke.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.284
    Antall liker
    23.449
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Du kan jo ha 4 forskjellige voluminnstillinger ved å bruke presets. Men hvis du har bruk for mer enn det, så hjelper det jo ikke.
    Ja jeg vet det, men da er jeg låst på 4 faste volum. Jeg justerer bassvolumet etter type musikk, dagsform og antall Tuborg… 😅
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.646
    Antall liker
    35.717
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    For dere som bruker Minidsp og Dirac...
    Når jeg skrur av Dirac så har jeg lyd omtrent bare i venstre kanal, er det flere som har det "problemet"
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.141
    Antall liker
    17.198
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    For dere som bruker Minidsp og Dirac...
    Når jeg skrur av Dirac så har jeg lyd omtrent bare i venstre kanal, er det flere som har det "problemet"
    Har du sjekket Master gain? På min var det blitt skeivt.. Antar at dirac retter det opp, men da blir der ubalanse når en skrur av Dirac.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.646
    Antall liker
    35.717
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har du sjekket Master gain? På min var det blitt skeivt.. Antar at dirac retter det opp, men da blir der ubalanse når en skrur av Dirac.
    Ah, stemmer, jeg dro ned venstre side ved gain-måling før jeg satt i gang å måle med dirac. Er ikke det et "must"? Trodde de burde være like før en setter igang med målingene?

    Hmm... Jeg dro ned venstre (1db) da burde vel ikke venste låte så dominerende uten Dirac?
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.141
    Antall liker
    17.198
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ah, stemmer, jeg dro ned venstre side ved gain-måling før jeg satt i gang å måle med dirac. Er ikke det et "must"? Trodde de burde være like før en setter igang med målingene?
    Master i Minidsp bør være lik før en begynner, så sant det ikke er et ønske å ha balansen skjev av en eller annen grunn. Dirac retter det opp men det blir litt feil.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.646
    Antall liker
    35.717
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Master i Minidsp bør være lik før en begynner, så sant det ikke er et ønske å ha balansen skjev av en eller annen grunn. Dirac retter det opp men det blir litt feil.
    Ok, så jeg bør først test venstre vs høyre med rew, og justere i Minidsp før jeg begynner å jobbe i Dirac?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    3.286
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har plukket opp noe vedr MiniDsp og Dirac Live ART? - det burde jo nærme seg noe hvis det blir noe av?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.646
    Antall liker
    35.717
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Master i Minidsp bør være lik før en begynner, så sant det ikke er et ønske å ha balansen skjev av en eller annen grunn. Dirac retter det opp men det blir litt feil.
    Men i Dirac, skal jeg justere de lik der før måling?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.141
    Antall liker
    17.198
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Men i Dirac, skal jeg justere de lik der før måling?
    Så sant du ikke har et utfordrende rom og må justere balansen… Mål i rew før dirac og se om det er behov… Jeg har aldri hatt et anlegg hvor jeg har hatt behov for å ulik gain pr kanal.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.646
    Antall liker
    35.717
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så sant du ikke har et utfordrende rom og må justere balansen… Mål i rew før dirac og se om det er behov… Jeg har aldri hatt et anlegg hvor jeg har hatt behov for å ulik gain pr kanal.
    Har kun fått problemer når jeg skrur av Dirac.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.141
    Antall liker
    17.198
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har kun fått problemer når jeg skrur av Dirac.
    Skjønner den. Men hvis ene kanalen f eks er -3 db. Så retter dirac det opp, og det høres fint ut. Men når du skrur av dirac så er lydbilde skjevt naturligvis. Eller misforstår jeg?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.646
    Antall liker
    35.717
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner den. Men hvis ene kanalen f eks er -3 db. Så retter dirac det opp, og det høres fint ut. Men når du skrur av dirac så er lydbilde skjevt naturligvis. Eller misforstår jeg?
    Jepp, slik er det. Nå skal det sies at etter jeg byttet høyttalere, så har ikke det problemet oppstått. De forrige høyttalerne var heller ikke problemet, målt og testet - se så rett ut. Men noe skjedde etter jeg kjørte måling i dirac, da forskjøv lydbildet seg når dirac ikke var aktivert.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.926
    Antall liker
    22.035
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nyanser er skummelt 😁
    Sannsynligheten for et nullresultat ved pass trough blindtest er veldig veldig høy, også (eller spesielt…) for gullører. Men det er kjent at DSP-modulen til MiniDSP støyer noe når den faktisk brukes, slik at støygulvet blir liggende på -90 dB eller så. Er man uforsiktig siktig med gainstrukturen i anlegget kan det være hørbart.
    Men altså: Om anvendt DSP ikke var hørbar hadde ikke diskantene mine virket lenge.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.646
    Antall liker
    35.717
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    "18/09/2023 - Rev 1.1.1118.9.2023, 07:00:56
    DSP Firmware
    - [All Models] Noise performance improvement on filter response for IIR filters
    - [All Models] Volume control moved before ASRC in DSP chain to help against potential distortion caused by intersample peaks


    XMOS Firmware
    - [All Models] More informative messages will be displayed on screen instead of DSP FAIL. The DeviceConsole will provide the necessary recovery steps.
    - [SHD, Flex, Flex-8] OLED Display will turn off after idle for a user-specified period of time. Brightness when the display is ON can also be set. These settings are now available in the Device Console under 'Display Settings' for each model.
    - [SHD, Flex, Flex-8] miniDSP Logo now appears during boot-up

    Dirac:
    - Fixed a bug of Dirac software error that occurred if users gave a long non-English (UTF-8) name string to a filter slot.

    GUI Changes:
    - Left Side Menu can be shown or hidden. (Refer to the View menu)
    - Fixed bug where Volumio-Version-Checker periodic checking keeps on stacking up alert dialogs.
    - Resize to fit content when program window is 'maximized' and 'unmaximized'
    - Improvement on device reboot sequence
    - Device sessions closes gracefully.
    - Display a error dialog with suggested recovery-steps when the number of retries getting device identification exceeded maximum.
    - Removed the UAC-2 Version-Checking
    - Device Console can upgrade 2x4HD/DDRC-24 XMOS firmware from as low as v1.18.
    - Fixed bug where the preset names are copied to other presets during Reset-All.
    - Changes made to Preset Name now take effect immediately.
    - Offer a method to recover if DSP information is corrupted.
    - Improved the button alignments in the DSP context menu
    - [Template Device] 'Dummy' RMS Meter now changes within a limited range, and actually respond to 'Mute' button.
    - Do not prompt for Software OTA Update while performing XMOS and DSP firmware programming."
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn