Vennetråd Wiim Streamer's

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.726
    Antall liker
    2.206
    Torget vurderinger
    8
    Hei ser at flere har fått room correction på WiiM appen! Finner ingen hos meg noen andre ?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.138
    Antall liker
    9.239
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hei ser at flere har fått room correction på WiiM appen! Finner ingen hos meg noen andre ?
    Foreløpig er vel det bare for Wiim Amp-eiere, og da kun for Apple-brukere.
    Men det jobbes med å få dette på plass for Pro og Pro Plus også, og det er vel allerede klart på Ultra.
    Det skal komme for Android etter hvert også.

    Det skulle komme en ny firmware 16.06.24 mener jeg, men jeg har ikke fått den enda. Usikker på om andre land kan ha fått den og at det er kommet noe i den.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.138
    Antall liker
    9.239
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Må si de står på disse Linkplay/Wiim folkene, det går unna med nye funksjoner og produkter. :cool: (y)
    Ja så mye endringer som er skjedd siden feks Pro kom ut første gang, så hadde sikkert flere av de mer "satte" hifiprodusentene solgt nye enheter merket som v2 for å få den funksjonaliteten som man bare har fått gratis fra WiiM :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.138
    Antall liker
    9.239
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Mitt største ønske for den nye Ultra-streameren var at den skulle ha en HDMI-utgang for å kunne vise hva som spilles av på TVen. Siden ønsket ikke ble innfridd skal jeg forsøke å få til dette med en gammel mobil og et HDMI-adapter. Gir en oppdatering når det er testet ut (adapter i postgangen) 🙂

    IMG_5272.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.247
    Antall liker
    67.882
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Noen som skaffet seg ekstern strømforsyning til Wiim amp? I tilfelle, oppleves det noen forskjeller og hva benyttes?
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.696
    Antall liker
    1.652
    Sted
    Horten
    Der kom det ny firmware til Wiim Pro som har støtte for den rom-korreksjons greia som skal komme først i IOS-appen.
    Blir jo spennende.:cool:
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.138
    Antall liker
    9.239
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Da var den mottatt:
    IMG_5297.jpeg

    IMG_5298.jpeg


    Testet først med en iPhone 8 Plus. Det gir følgende bilde:
    IMG_5299.jpeg


    Testet så med en iPad Mini i stående visning og fikk et litt større coverbilde:
    IMG_5300.jpeg


    Liggende visning på iPad gir egentlig ikke noe større bilder enn på iPhone, da appen til WiiM ikke støtter ordentlig liggende bruk. Nå er denne TVen i loftstua «bare» 50’’, så på enda større tv blir jo da bildet også større naturlig nok.

    Men det fungerer i alle fall som tiltenkt 🙂
    Man installerer da WiiM-app på den ekstra enheten som da ligger tilkoblet med HDMI bak tven. Denne viser da samme info som appen som man styrer fra din daglige mobil/iPad som du sitter med i hånden.

    Man kan jo spørre seg om det er nødvendig med enda en skjerm med låt-info når man allerede sitter med en skjerm i hånden, men det er jo utrolig mange som har byttet til en streamer med skjerm på - feks Eversolo. For egen del er det bare for å ha et sted å feste blikket på, samt at man kan legge bort mobilen når et album er satt på og allikevel holde track på hvilket spor man er på når man ser på tven 🙂
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.696
    Antall liker
    1.652
    Sted
    Horten
    Qobuz slapp en prelim teaser-video på tema QobuzConnect igår. (https://club.qobuz.com/ for de som er medlem der).
    -De viste hvordan de sendte musikk til å avspilles fra pc til Ipad så til en streamer box on the fly, med å bevege seg fra enhet til enhet og sende musikken videre.
    (litt i samme gate som for Google/Chromecast, hvor man kan be google-assistenten om å flytte avspillingen til en annen enhet mens det spiller)
    Spennende konsept uansett fra Qobuz. (y)

    De skriver også i kommentarfeltet at de ikke kan si hvilke merker som er med på å uvikle støtte for QobuzConnect, og at dette er grunnen til at Wiim har trekt informasjon om dette på side websider. (Wiim var litt for tidlige ute ifølge Qobuz).
    Likevel så mener jeg man kan se hints/elementer av forberedelse i siste release-note til Wiim Pro.;)

    Men oppsummert så sier Qobuz ikke noe mere detaljert om når de skal lansere Connect, bare at de er godt igang.
    Så vi venter i spenning.
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    971
    Antall liker
    468
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Da var Ultra bestilt. Så er det bare å smøre seg med tålmodighet - leveransedato er kun et estimat…
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.939
    Antall liker
    24.158
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg håper at den puttes på testbenken hos ASR snart. Støyspecs på grammofoninngangen er kjipe og evnene til hodetelefonutgangen ukjente. På det grunnlaget kan den erstatte Squeezebox Touch pluss Yamaha WXC-50 her. Til gjengjeld er den dessverre ganske stor, så stor at den måtte ha stått på benken. Me fær sjau.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.787
    Antall liker
    6.482
    Sted
    Holmestrand
    Kjøpte meg en Wiim mini mens jeg venter på Ultra.
    ser veldig bra ut så langt (det betyr egentlig høres…).

    I appen så finner jeg BCC radio.
    noen som vet om det er mulig å NRK radio inn på noe vis?
    Hører mye på radio, både jeg og kona, så det hadde vært supert. 🤗

    Prøvde å google litt, men fikk stort sett hotte tips om min gamle venn vim (dvs jeg bruker vi, muligen siste som fortsatt bruker? 😂).
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.247
    Antall liker
    67.882
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kanskje like greit å ta vekk «Streamer’s» i overskriften nå når bredden i Wiim sin portefølje er bredere enn kun streamere…….
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.967
    Antall liker
    6.323
    Kjøpte meg en Wiim mini mens jeg venter på Ultra.
    ser veldig bra ut så langt (det betyr egentlig høres…).

    I appen så finner jeg BCC radio.
    noen som vet om det er mulig å NRK radio inn på noe vis?
    Hører mye på radio, både jeg og kona, så det hadde vært supert. 🤗

    Prøvde å google litt, men fikk stort sett hotte tips om min gamle venn vim (dvs jeg bruker vi, muligen siste som fortsatt bruker? 😂).
    Tunein ligger som en app, kan høre Nrk der.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    13.308
    Sted
    Sørlandet
    I appen så finner jeg BCC radio
    noen som vet om det er mulig å NRK radio inn på noe vis?
    Hører mye på radio, både jeg og kona, så det hadde vært supert. 🤗

    Prøvde å google litt, men fikk stort sett hotte tips om min gamle venn vim (dvs jeg bruker vi, muligen siste som fortsatt bruker? 😂).
    Slik finner du NRK:

    Åpne opp Wiim app og deretter "Music Services" Så finner du V-tuner og Norway. Deretter Public.

    Så enkelt kan det gjøres...
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.967
    Antall liker
    6.323
    NRK ligger ikke på Tunein lenger.....
    Ok, ser de har fjernet muligheten:
    10. januar 2024 trekker NRK og P4 seg ut av TuneIn.

    Vi ønsker å være uavhengig av andre tjenester, som TuneIn, for å treffe publikum direkte med innholdet vårt. NRKs strategi er å være uavhengig av tredjeparter. NRK ønsker at norske, redaktørstyrte medier skal ha best mulige forutsetninger for sin drift. Det er det beste både for publikum og demokratiet vårt. Det er derfor viktig for NRK å stå sammen med P4 og trekke oss ut i fellesskap.
    De kunne like gjerne ha sagt: Vi ønsker ikke at folk lytter på NRK :unsure:
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.696
    Antall liker
    1.652
    Sted
    Horten
    Ok, ser de har fjernet muligheten:
    10. januar 2024 trekker NRK og P4 seg ut av TuneIn.

    Vi ønsker å være uavhengig av andre tjenester, som TuneIn, for å treffe publikum direkte med innholdet vårt. NRKs strategi er å være uavhengig av tredjeparter. NRK ønsker at norske, redaktørstyrte medier skal ha best mulige forutsetninger for sin drift. Det er det beste både for publikum og demokratiet vårt. Det er derfor viktig for NRK å stå sammen med P4 og trekke oss ut i fellesskap.
    De kunne like gjerne ha sagt: Vi ønsker ikke at folk lytter på NRK :unsure:
    Nja, det er vel egentlig så enkelt at NRK og P4 ikke ville at tunein skulle tjene penger uten å dele med de. :unsure:
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3.037
    Fordelen er også at man får bedre kvalitet på NRK om man lager sine egne snarveier. TuneIn pekte vel ofte til 48 kbps aac strømmene fra NRK. I hvrtfall den gang jeg gav dem opp.

    Det er medarbeidere hos NRK som hevder at 128 kbps aac er på høyde eller bedre enn 192 kbps mp3. Lager man sine egne snarveier kan man velge selv hvilken man foretrekker. http://lyd.nrk.no/
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.787
    Antall liker
    6.482
    Sted
    Holmestrand
    Jeg fant NRK på Tunein, men det startet med reklame, så jeg skrudde straks av igjen.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.934
    Antall liker
    1.114
    Hvordan kobler man opp en slik radio-snarvei i wiim evt?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.967
    Antall liker
    6.323
    Hvordan kobler man opp en slik radio-snarvei i wiim evt?
    Trykk på hjerte så legger stasjonen seg i favoritter. Bruker du f.eks. V-tuner så legger den seg i favoritter der.
    Alternativt kan du trykke på: ... (3 prikker) og velge preset, da finner du den under preset øverst.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ufo

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.939
    Antall liker
    24.158
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Oppi hodet mitt er det besnærende å gå fra dette:

    Drodledipolene 11 Eng.jpg

    Til dette:
    Drodledipolene 11 Eng WUltra.jpg

    Jeg liker ikke så godt spesifikasjonene på Wiim Ultras grammofoninngang, og den hodetelefonutgangen er kanskje ikke helt det riktige for 250 Ohm hodetelefoner.

    Men sånn ellers, hva tror dere?
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    11.042
    Torget vurderinger
    10
    Ser veldig bra ut. Jeg synes grensesnittet til mine små Wiim streamere hjemme og på hytta gjør en god jobb så jeg har tro på Ultra.

    Det å ha parametrisk EQ på preamp-streameren for å kjøre romkorreksjon er gull. Eller helt nødvendig IMO.

    Har laget en lignende skisse selv hvor også en Dansk kompakt venn gjør mye av den samme jobben til 5x pris 😬🤭 Men man kan likegjerne putte inn ultra her.

    Det å bruke Hypex Fusion forsterkere med DSP lenger ut i systemet gir uante muligheter. Også blir det bare en pen Wiim Ultra på reolen som styrer showet. Hypexene har auto stand by så får de luft nok kan de stå på 24/7.
    .

    IMG_1401.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    11.042
    Torget vurderinger
    10
    Jeg ser i videoen lenger opp i tråden at Wiim kommer med custom installation enheter også 👏

    IMG_1413.jpeg



    Hmm, etter 18 år med Sonos nå og at vi er på flyttefot så ser jeg at Sonos æraen definitivt er over. Sonos har ikke skikkelig dsp og trueplay romkorreksjonen funker kun på Sonos sine egne høyttalere.

    Jeg er imponert over Wiim sin strategi med å stadig utvikle seg ved at de hører på kundene 👍
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.939
    Antall liker
    24.158
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Her i stuen er EQ og romkorreksjon implementert i Flex Eight, men det er en bestnærende tanke å ha et par EQ-settinger til hodetelefoner i Wiim Ultra.
    Me fær sjau; Wiim Ultra får ikke plass i Montanahyllen. Den må stå oppå. Det er derfor godt at den også kommer i sølv sånn etterhvert og at jeg har "investert" i hvite kabelurer i tilfelle rottefelle.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.787
    Antall liker
    6.482
    Sted
    Holmestrand
    Slik finner du NRK:

    Åpne opp Wiim app og deretter "Music Services" Så finner du V-tuner og Norway. Deretter Public.

    Så enkelt kan det gjøres...
    Jeg hentet linker på NRK Radio direkte, og la dem inn under "Open Network Stream" - i tillegg...
    1720627835010.png
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.138
    Antall liker
    9.239
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Eller lage en egen tråd for produktene som ikke er streamer?
    Er nok mer ryddig å endre tittelen på denne til å gjelde WiiM generelt 👍🏻 jeg opprettet tråden mens bare Mini-streameren var på markedet og Pro var på trappene. Derfor valgte jeg å skrive WiiM streamers den gangen 🙂

    Blir mye vennetråder hvis man feks på Denon skal ha egen vennetråd pr produktgruppe, som streamere, CD-spillere, Bluray-spillere, Stereo-forsterkere, Hjemmekino-receivere osv..
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn