Vennetråd Wiim Streamer's

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• eosten

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    En liten oppdatering fra meg. Jeg innså etter hvert at jeg hadde behov for deling av frekvens mellom hovedhøyttalerne og subene i mitt 2.2 oppsett (med suber i stereo). Det var ikke mulig med kombinasjonen Wiim Pro og Hegel Röst. Derfor har jeg kjøpt en miniDSP Flex med Dirac Live og en effektforsterker. Wiim Pro brukes fortsatt som kilde/streamer, men nå uten EQ. Jeg har ikke så mange timer erfaring med løsningen foreløpig, men resultatet virker meget lovende. Jeg korrigerer kun fra 20 til 500hz. Hadde jeg hatt andre måter å dele frekvenser på ville jeg nok ha fortsatt å bruke EQ/korreksjon i Wiim Pro da den også gjør en god jobb så lenge man er edruelig med hva som korrigeres.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.381
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ASR/Amir har hatt den nye Vibelink-forsterkeren på benken.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.614
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    I mine øyne fantastiske nyheter fra WiiM! Dette har jeg håpet på helt siden de påbegynte utviklingen av Ultra. Blir spennende å høre mer om det innebærer ekstra hardware eller visning via GoogleCast eller lignende slik som Roon. Uansett gode nyheter! 🙌

IMG_6342.jpeg

eosten

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Det der er funksjonalitet jeg ikke har bruk for. Hvorfor lager de det da? :devilish:
    I et kombinert rom for musikk og hjemmekino kan noe slikt være en meget god løsning. Rene lydprodukter har dem allerede et godt utvalg av.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.614
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Det der er funksjonalitet jeg ikke har bruk for. Hvorfor lager de det da? :devilish:
    For meg var det totalt unyttig at de skulle implementere en mini-skjerm på Ultra, allikevel er det mange som elsker den funksjonaliteten. Så vi har alle forskjellige behov 😉

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.381
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp! Jeg bruker ikke HDMI ARC, phonoforsterkeren eller hodetelefonutgangen på min. Ser ingen grunn til å klage, men jeg er imponert over hvor mye rart folk finner å kunne klage på.

Mitt forrige innlegg var ironisk. Kanskje ikke alle på dette forumet er født på 1960-tallet allikevel.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.614
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Nettopp! Jeg bruker ikke HDMI ARC, phonoforsterkeren eller hodetelefonutgangen på min. Ser ingen grunn til å klage, men jeg er imponert over hvor mye rart folk finner å kunne klage på.

Mitt forrige innlegg var ironisk. Kanskje ikke alle på dette forumet er født på 1960-tallet allikevel.
    Jeg skjønte at du var ironisk jeg 👍🏻
    Folk har så mye forskjellig bruk og behov, så WiiM prøver vel å dekke et så bredt spekter som mulig.

John Darko hadde en undersøkelse på YouTube for rundt et halvt år siden hvor han spurte hvor mange som hadde en TV mellom høyttalerne sine. Mener å huske det var over 80% som har det, så sånn sett er det jo et marked for det å få avspillingsinfo på TV.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.381
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dersom jeg hadde muligheten hadde også jeg hatt en skjerm på veggen mellom/bak høyttalerne, men jeg malte meg inn i et trafikkareal i 2007.

eosten

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1

Noen av oss er født på 70-tallet, så den glapp fullstendig 😆

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    525
    Torget vurderinger
    2
    Og æ kunne tenkt mæ Bright Mode. E jo nesten like de 2 modusene som e tilgjengelig

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.114
    Sted
    Horten
    ..
    John Darko hadde en undersøkelse på YouTube for rundt et halvt år siden hvor han spurte hvor mange som hadde en TV mellom høyttalerne sine. Mener å huske det var over 80% som har det, så sånn sett er det jo et marked for det å få avspillingsinfo på TV.
    Hvorfor ikke bare bruke TV'en som streamer?
    -Installer app fra Qobuz/Tidal/Spotify/Apple Music ++ direkte på TV'en, og man har en kjempeskjerm for å hvis alt av info mens man koser seg med god musikk. :cool:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.614
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hvorfor ikke bare bruke TV'en som streamer?
    -Installer app fra Qobuz/Tidal/Spotify/Apple Music ++ direkte på TV'en, og man har en kjempeskjerm for å hvis alt av info mens man koser seg med god musikk. :cool:
    Siste jeg sjekket på min Samsung QLED (2022-modell tror jeg), fant jeg ikke noe app for hverken Qobuz eller Apple Music - men Spotify og Tidal finner man nok :) største ankepunktet der er vel at man da ikke kan unngå at OSet resampler alt og spytter alt ut i 48khz. Slikt går utover nattesøvnen for mange av oss ;)

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.614
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    I mine øyne fantastiske nyheter fra WiiM! Dette har jeg håpet på helt siden de påbegynte utviklingen av Ultra. Blir spennende å høre mer om det innebærer ekstra hardware eller visning via GoogleCast eller lignende slik som Roon. Uansett gode nyheter! 🙌
    1742824065946.png
    Etter å ha lest på WiiM sitt forum så ser dette da ut til å gjelde at de har klar en app for AppleTV, som da kan vise info om det som spilles av. Vil tro på samme måte som Spotify sin app gjør dersom man har den åpen på TVen (og streamer til WiiM). Så vidt jeg så skal appen allerede være tilgjenglig i AppStore på støttede AppleTV-enheter.

WiiM har bekreftet at de jobber med utvidet funksjonalitet (trolig at man kan bruke appen til å navigere/styre avspilling). Det vil også komme en versjon til Google TV (muligens også flere) etter hvert.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.114
    Sted
    Horten
    Siste jeg sjekket på min Samsung QLED (2022-modell tror jeg), fant jeg ikke noe app for hverken Qobuz eller Apple Music - men Spotify og Tidal finner man nok :) største ankepunktet der er vel at man da ikke kan unngå at OSet resampler alt og spytter alt ut i 48khz. Slikt går utover nattesøvnen for mange av oss ;)
    Samsung kjører vel de Teizen-greiene på mange TV'er ja. -Merkelig om de har samme begrensning som Android.
    Uansett så er vel Tidal-klienten sånn at den går rundt begrensninger i Android mener jeg.
    Hva Apple gjør vet jeg ikke, Spotify har jo ingen hi-res så det betyr jo ikke noe der.
    Qobuz mener jeg har vurdert å også gå rundt samplingen i Android, men tror de muligens har fokus på Connect nå.
    Uansett, en mulighet for de som kan å bruke TV som streamer om skjerm på Wiim aldri blir stor nok.:cool:

hvego

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Antall liker
    503
    Multirom, casting og Wiim mini.
    Hei Wiimvenner. Jeg lytter på radio ved å caste fra NRK radio-app til Wiim Pro Plus. Det er vel ikke mulig å gjøre Chromecast direkte til Wiim Mini, men burde det ikke logisk sett være mulig å gjøre multiromsavspilling med både Pro Plus og Mini? Finnes en lur løsning?
    hvego

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    525
    Torget vurderinger
    2
    Hei Wiimvenner. Jeg lytter på radio ved å caste fra NRK radio-app til Wiim Pro Plus. Det er vel ikke mulig å gjøre Chromecast direkte til Wiim Mini, men burde det ikke logisk sett være mulig å gjøre multiromsavspilling med både Pro Plus og Mini? Finnes en lur løsning?
    hvego
    Hei. Mini har ikke Chromecast. Men har du et appleprodukt så kan du sende via airplay. Har Ipad og gjør det selv men får det ikke til fra min android tlf naturlig nok. Og skjønner godt at du bruker Nrk appen,ikkje minst pga bedre lydkvalitet
    IMG_0457.png

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.614
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    hvego
    Jeg tror du skal kunne «gruppere» din Pro Plus og Mini, og da kunne spille det samme på begge enheter. Jeg har bare 1 stk Pro selv, så får ikke sjekket i praksis. Men prøv og se om det fungerer 👍🏻

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.254
    Sted
    Sørlandet
    Radio via Wiim bruker du enklest via vTuner:

Gå til “music services“ og klikk av vTuner:

IMG_8231.jpeg

Så går du videre til “Norway“:

IMG_8232.jpeg

Og deretter til “Public“ om det er NRK du vil lytte til:

IMG_8233.jpeg

Og der finner du alle NRK kanaler:

IMG_8234.jpeg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.478
    Sted
    Holmestrand
    Vtuner, for ordens skyld:
    NRK Jazz kommer ikke opp under «Public».
    Den er rimeligvis listet under «Jazz».

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    525
    Torget vurderinger
    2
    Hmm,vet ikkje om æ skjønte helt. E ikkje så datateknisk akkurat. Æ åpne Nrk appen og starter avspiller,trykker koble til enhet. Så kommer valgene opp. Etterpå kan man gå inn på Wiim appen og se hvilken kvalitet det er..se bildet ovenfor
    Vet ikke om det var det du lurte på? IMG_0459.png IMG_0461.png IMG_0460.png

Dalix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Antall liker
    137
    Skjønner at måleresultat blir bedre med en dedikert mikrofon, Umik-1 er nevnt, men hva med Eversolo EM-01? Funker denne på Ultra?

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Melder meg på som Wiim venn da jeg har bestilt en ultra.

Vet ikke helt hvordan jeg skal bruke den enda da jeg ikke har stereo anlegg.

Tenkte å se om jeg kan koble den til RME interface, evt. analogt ut til en Ferrofish Pulse 16, som driver et par Focal monitorer.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.478
    Sted
    Holmestrand
    Melder meg på som Wiim venn da jeg har bestilt en ultra.

Vet ikke helt hvordan jeg skal bruke den enda da jeg ikke har stereo anlegg.

Tenkte å se om jeg kan koble den til RME interface, evt. analogt ut til en Ferrofish Pulse 16, som driver et par Focal monitorer.
    Tenker du aktive Focal-monitorer?

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Synes det høres ut som en god plan!
    Å kalle det en plan er kanskje å ta i litt. :giggle:

Jeg var glad i Squeezebox i gamle dager, men så ramlet jeg på Apple-kjøret, og det ble iTunes og AirPlay til alt.
    Oppdaget nylig(!) at LMS fremdeles er en ting, så da tenkte jeg å sette opp en liten server boks med mine 42K-ish filer, og spille de i tillegg til Tidal og slikt.

Akkurat hvordan det hele kan gjøres i praksis gjenstår å se.

eosten

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg bestilt en Wiim Ultra for bruk i kjellerstuen. Dagens Wiim Pro skal flytte til stuen og brukes bla til korreksjon av litt boomy bass med nyinnkjøpte Klipsch RP-600M II. Dem drives av en Primare I22 som jeg har hatt siden den ble kjøpt ny for mange år siden. Pga. estetiske restriksjoner i stuen har jeg knapt med slingringsmonn når det gjelder plassering, og derfor blir korreksjon med Wiim Pro et glimrende alternativ. Jeg har allerede miniDSP UMIK-1 målemikrofon som jeg skal koble til mobilen. Wiim Ultra skal ikke brukes til korreksjon da jeg har en miniDSP Flex som gjøre det i kjellerstuen, men den skal bla. brukes som riaa mot en MM pickup. I mitt oppsett må jeg uansett gjøre ADC med phonosignalet, så Wiim Ultra ser ut som en glimrende løsning for dette. Da unngår jeg også å måtte bruke separat riaa. Begge Wiim skal selvfølgelig også brukes til streaming av musikk i tillegg til mottak av lyd fra Apple TV og Google TV.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.381
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I mitt stuehovedoppsett tar MiniDSP Flex Eight seg av delefiltere osv på høyttalerne, mens WiiM Ultra gjør litt EQ på pickup og fremfor alt på hodetelefonene. Jeg lytter endel med hodetelefoner i stuen til glede for de andre som bruker den samtidig.

Og fra mine foreldre meldes det om transparent brukeropplevelse med Spotify Connect og Squeeze-LX mot WiiM Pro Plus, hurra.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn