Forsterkere Verdens beste integrerte forsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Har eid MBL N51 den er ikke i samme klasse som Burmester 032. Vil nesten gå så langt som å si at lyden en sminket på den.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.425
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    MusicBear: Selvfølgelig har de det. Og de prøver alle å klemme ned så mye som mulig av sin signaturlyd i en enkelt boks. Gode, flere av dem. Men personlig tror jeg de aller fleste produsenter bør passe SVÆRT godt på når nye Thor Mk4 kommer. Arets mest spennende nyhet, den..Det skal nemlig vanvittig mye til for å forbedre det som er en av verdens mest komplette forsterkere, uansett pris. Så, når den først dukker opp....happy days..

Sist redigert:

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Når disse tre (fire) boksene settes sammen til en integrert forsterker, da skal jeg vurdere det ;) Neida, synes flere bokser er helt ok jeg, plasseringsmessig og utseendemessig. Greit å spre godsakene, mye enklere å flytte på også :)

SLP-05_black_front.jpg
    CAD-805AE_front.jpg

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    En av mine drømmeforsterkere det der @Opeth.
    Antakelig en fantastisk match til de lettdrevne Impulse Ta`us.

C49CA23F-8067-4FCB-BCE9-AD32C3EEE9FE.jpg

Sst

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Antall liker
    471
    Det et ikke meget fantasi blant de syke, men riskokeren på 32w gjør rettvinklet arbeide med enorm eleganse. Den er ikke direkte billig. Har ikke fjernkontroll eller børstefunksjon, ei heller utseende til ei rimelig østeuropeisk gledespike. Vis vedlegget 495663
    Et vakrere stykke hifi enn dette har jeg knapt sett. Funksjonell og enkel eleganse utført til perfeksjon, uten noe snev av selvbevisst minimalisme.

"Ikke direkte billig" ser også ut til å stemme.

Jeg får se om denne kan snikes inn i budsjettet for husbygging. Varmepumpe, fliser til bad, kjøkken, riskoker....

Sist redigert:

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Morsom tråd! Kan absolutt skrive under på at det viktigste er med hifi er Matching Matching og Matching!
    Det er ingen problem å få selv verdens beste til å låte dårlig. Det som er kunsten er å få det til å låte bra.
    (Og så må selvsagt høyttalerne passe til rommet og rommet må være noenlunde fornuftig, det sier seg selv....)

Likevel... jeg har nå funnet min verdens beste forsterker.
    Selv om jeg lider av utskiftingssyken, jeg har f.eks skiftet høyttalere 12 ganger siden 1990 og forsterkere enda flere ganger, så har jeg etterhvert måtte innfinne meg med at darTZeel 8550 nok blir stående i stua.

Har som sagt hatt et utall forsterkere. De tre som rager høyest (utenom darTZeel) må være:
    - Audio Research Reference 3 + Audio Research VM 220 monoblokker
    - Audio Research Reference 5SE + Rogue M180 monoblokker
    - Hegel P30 + 2x McIntosh 275R (kjørt som monoblokker)

I mi stue og på de høyttalere jeg har hatt (diverse Marten og Dynaudio) slår darTZeel alle disse. Kort fortalt.
    MEN det er først de aller siste dagene jeg har oppdaget hvor utrolig god darTZeel er. Det var etter at jeg fikk låne et komplett sett med pent brukte Transparent Reference XLR + høyttalerkabler.... Komplett hakeslepp... skal gi kablene et par dager til å spille seg inn, skal gi rapport på min egen tråd etter det, men dette kan være et av de største oppgraderingene jeg noensinne har gjort. Fikk spille et par timer før jeg måtte reise bort men er fortsatt etter et par dager litt shaky....

Så, som sagt, alt må stemme, matching er alfa og omega.

hifi2018-2.jpg

dartzeel.jpg

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.053
    Sted
    Langesund
    Jeg ser høyttaler fra samme vinkel, men det ser ut som en ene står mye lengre bak. Er det slik du lytter?
    Kanskje bilde lyver

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Jeg ser høyttaler fra samme vinkel, men det ser ut som en ene står mye lengre bak. Er det slik du lytter?
    Kanskje bilde lyver
    Bildet lyver (vidvinkelbilde) og øynene lurer deg litt i tillegg...

Ser litt dumt ut med deg sofaen til venstre. Men slik er det når man ikke har eget lytterom.
    Men det er faktisk ikke så gærnt heller. Rommet er 4,5 meter dypt og 7,5 meter bredt. Høyttalerne står ca 1,8 meter ut fra bakvegg og ca 1 meter ut fra venstre sidevegg. Høyttalerne og lytteposisjon danner en omtrent likesidet trekant.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    FinnM: Og den matchen din låter absolutt fabelaktig, den:rolleyes: Trodde faktisk du hadde solgt sveitseren.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Var et par år plaget av sykdom og var på nippet til å legg hobbyen på hylla. Kom heldigvis på bedre tanker... ;)

FinnM: Og den matchen din låter absolutt fabelaktig, den:rolleyes: Trodde faktisk du hadde solgt sveitseren.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    FinnM: Ekte musikalsk terapi, altså! Smart man!;)

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Tok med meg Sabrina og 032 på hytta.Litt lettere å få lyttet skikkelig uten unger rundt ørene. Det jeg liker spesielt godt med den er hvor sinnsykt oppløst den er og at lyden aldri hardner. Rett og slett en forsterker for musikkelskere noe helt sikkert også dartzeel er.
    IMG_7513.jpg

Sist redigert:
    M

MusicBear

Gjest
    Tok med meg Sabrina og 032 på hytta.Litt lettere å få lyttet skikkelig uten unger rundt ørene. Det jeg liker spesielt godt med den er hvor sinnsykt oppløst den er og at lyden aldri hardner. Rett og slett en forsterker for musikkelskere noe helt sikkert også dartzeel er.

Skal man si ti dette da?
    Må bli noe sånt som; greit nok hytteanlegg dette - Burmester & Wilson!
    ...Enten man er fan av det ene eller andre merket :)
    ...Samtidig som her må opplevs som fint vær enten det nytes i sol på terrassen eller foran anlegget i striregn :cool:

M

MusicBear

Gjest
    Dette er det fine med denne hobbyen. At det er så mykje å velje i.

Well, i så måte unge mann, med ASR Emitter II i heimen så antar jeg DU er ferdig med å velge deg ut forsterkeri ;)

Den saken din - de sakene - er definitivt det billigste som kan kjøpes for penger i denne bransjen målt i forhold til hva man faktisk får med seg hjem. Antar det pakket opp og rigget til spiller helt i øverste verdensklasse - undrer meg samtidig halvt i hjel at ikke flere erverver seg denne tyskerens arbeid år etter år, for å bli bedre og bedre. Er vel bare han og Reidar Persson som har justert og justert på sine produkter over fler tiår til de har blitt så bra som de er.

Kan jeg samtidig spørre om det er noe du savner eller tror kunne vært bedre på disse heavy ASR "boksene?"

Uansett; tilprisen må de regelrett være et funn. Og tenk hva Friedrich Schaefer kunne solgt mer og tatt mer i pris dersom han hadde giddet endre litt på nettsiden sin eller designet på produktet. I så fall ville rike Asiatere kjøpt dette i bøttevis dersom prislappen hadde et 1-tall til foran seg.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.355
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikkje mykje som er "feil" med oppsettet mitt. Det meste, dersom du finlyttar, er "ekstremt". Likevel aldri påtrengande. Liknar ikkje på rør eller transistor eller noko slikt. Nøytral og oppløyst. Stille. Og vanvittig dynamisk. Dyr er han heller ikkje - konkurrentar, om det finnest slike, kostar veldig mykje meir. (men kan vere mindre plasskrevjande)

Designet er veldig gjennomtenkt ut frå funksjon. Materialvalet er ikkje-magnetisk, visstnok eit poeng. Men knappane sit litt tett, og endringa til større skrift på displayet på dei nyaste modellane kjem godt med når eigaren sit nokre meter unna og dimmest på synet.

Eg har likevel vore inne på tanken i å få ein mindre presis, og meir "rørete" justering av lyden. Men det er få fornuftige rørforsterkarar som er i same divisjon som Emitter 2 Ex.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.053
    Sted
    Langesund
    Har hørt ASR i litt mindre klasse og det er steike bra saker. Hvis en snakker om nøytrale forsterkere så havner nok den der.

Emitter er et monster som får utfolde seg på litt tungdrevne høyttalere kan jeg tenke meg. Tror du har meget bra lyd, og ønsker veldig gjerne å høre dette oppsettet.

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    717
    Jeg hørte en Devialet forstærker til ca 50.000 ddk og et sæt golden ear ttiton 2 hos en forhandler. Jeg syntes det lød fremragende, selvom mit eget anlæg er meget dyrere.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.355
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Ja, eg treng dei 500 Watta Emitter 2 kan levere. Det er ikkje vanskeleg å provosere han slik at dei sikringskrinsen gjer seg gjeldande. Direkte klipping er det såleis ikkje.
    Prøvde også dei bittesmå og monstersterke Wyred for Sound monoblokkene på 1200 watt. Uhyggjeleg, og våga ikkje å få dei til å klippe. Måtte hente høyrselvern, men då alt smånipset tok til å flytte på seg i stova, kasta eg inn handkledet.....

M

MusicBear

Gjest
    Ja, eg treng dei 500 Watta Emitter 2 kan levere. Det er ikkje vanskeleg å provosere han slik at dei sikringskrinsen gjer seg gjeldande. Direkte klipping er det såleis ikkje.
    Prøvde også dei bittesmå og monstersterke Wyred for Sound monoblokkene på 1200 watt. Uhyggjeleg, og våga ikkje å få dei til å klippe. Måtte hente høyrselvern, men då alt smånipset tok til å flytte på seg i stova, kasta eg inn handkledet.....

Hehe, høres ut som junior har vært aleine hjemme og testet ut fars stereo ;D

Hvordan spilte disse små kl. D "fuglekassene" mot tyskerne - på mer normale lyttenivåer?

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    615
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Det andre er rett og slett at jeg har hatt Devialet i ca tre år, og har vel bare holdt på med denne hobbyen i ca fire. Skal det være en hobby, så må man jo gjøre noe iblant.:)
    Jeg har nå innsett at å høyne kvaliteten ikke er verd prisen. Det er litt kjipt for hobbyen, men det aller aller viktigste er musikken, musikken og atter musikken!

Har hatt mine høyttalere i 10 år nå og regner med mange år til. Å høyne kvaliteten fra Devialet ville ha blitt svindyrt. Bruker heller penga på ferier. Kanskje jeg en vakker dag skifter til tonaliteten du snakker om, men uansett så vet jeg at den aldri blir helt ekte åkke som. Et rent nøytralt anlegg får ikke frem tonaliteten helt slik vi hører med egne ører.
    I det øyeblikket lyden passerer gjennom noe annet før den når ørene våre degraderes den. Hittil har ikke noe utstyr klart å få med seg alt. Det er noe(helt) annet å høre musikk live.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Verdens beste integrerte hvis man tar hensyn til pris, da? Rega Brio r? Vanskelig for å se noe som yter særlig bedre i forhold til pris, andre alternativer?

M

MusicBear

Gjest
    Det andre er rett og slett at jeg har hatt Devialet i ca tre år, og har vel bare holdt på med denne hobbyen i ca fire. Skal det være en hobby, så må man jo gjøre noe iblant.:)
    Jeg har nå innsett at å høyne kvaliteten ikke er verd prisen. Det er litt kjipt for hobbyen, men det aller aller viktigste er musikken, musikken og atter musikken!

Har hatt mine høyttalere i 10 år nå og regner med mange år til. Å høyne kvaliteten fra Devialet ville ha blitt svindyrt. Bruker heller penga på ferier. Kanskje jeg en vakker dag skifter til tonaliteten du snakker om, men uansett så vet jeg at den aldri blir helt ekte åkke som. Et rent nøytralt anlegg får ikke frem tonaliteten helt slik vi hører med egne ører.
    I det øyeblikket lyden passerer gjennom noe annet før den når ørene våre degraderes den. Hittil har ikke noe utstyr klart å få med seg alt. Det er noe(helt) annet å høre musikk live.

Fullstendig enig! Det er forskjeller som to netter og en dag, selv om anlegget hjemme koster en million eller to.

Allikevel, den beste musikken finner jeg ofte i liveopptak, hvor han som har fått det ned på sølvskiva har holdt knotene så mye unna kompressorknapper & annet dynamikkdrepende - som mulig! Eller en del TV opptak, hvor lyden virker til å gå rett fra miksebordet og ut til oss.

Men, jeg begyner mer og mer å tro på at musikk hjemme må nytes via en "vegg" av høyttalere. Eksempelvis 4 x 15-tommere per side for dypeste bass, videre 8 x 8-tommere bass/mellombass, så 8 x 4-tommere mellomtone og en stavdiskant i midten. Alt dette som et eksempel, det jeg vil frem til er bokstavelig talt en vegg av høyttalerelementer som har stor membramflate og som presses lite. Da kan man spille høyt og få det trøkket som er tilstede live, uten at det låter komprimert, som ALLE hi-fi høyttalere gjør når man kjører litt på.

osc

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Antall liker
    396
    Eg har likevel vore inne på tanken i å få ein mindre presis, og meir "rørete" justering av lyden. Men det er få fornuftige rørforsterkarar som er i same divisjon som Emitter 2 Ex.
    Hvis du med "fornuftig" mener pris så kan jeg sikkert være litt enig, men hvis pris ikke har noen betydning så er det forforsterkere der ute som er ganske imponerende.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.355
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du med "fornuftig" mener pris så kan jeg sikkert være litt enig, men hvis pris ikke har noen betydning så er det forforsterkere der ute som er ganske imponerende.
    Det er sant. Problema vert fyrst alvorlege når ein skal ha 500 rørwatt eller så.....

osc

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Antall liker
    396
    Det er sant. Problema vert fyrst alvorlege når ein skal ha 500 rørwatt eller så.....
    Jeg trodde du mente et kompromiss med rørpre og transistor effekt. Jeg har hatt noen sånne oppsett, og det fungerer ganske bra. Snakker du rørforsterkere på 500 watt eller mer så er problemet helt klart mye større, i hvertfall blir fakturaen et seriøst problem.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.722
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    De som frykter degradering av lyd bør investere i en god CD spiller fra f.eks våre hjemlige Electrocompaniet eller US friends i Wadia. Heng evt på en rør DAC hvis du er i eventyrhjørnet og særlig hvis spilleren er gammel, eller kjøp en vinylrigg med en enkelt phonotrinn fra feks Project gjerne med rør. Rør er våre venner- aksepter det. Dernest et godt forsterkersett. Transistor? Ja , men enda bedre med rør. Og så? Heng på noe lettdrevet. JBL har kompakte møbleringsvennlige produkter. Tannoy? Audi Note? DIY? Til sist; kjøp 2-300 liveskiver med Dead.

Sist redigert:
    U

utgatt60135

Gjest
    Mye forsvinner allerede i opptaksprosessen.
    Forsvinner? Det kan like gjerne lages, forbedres eller legges til
    Ja, en god del forsvinner allerede der. Og jeg er helt enig at det er umulig å få det tilbake uansett hvor dyrt og bra anlegget er. Om noe kan legges til? Jo, den kan det vel til en viss grad. Men det blir ikke det samme som det man har tapt. Forbedres? Jo, for så vidt kan man vel si det også. Subjektivt så klart. Men ikke nøytral sett.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.355
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    De som frykter degradering av lyd bør investere i en god CD spiller fra f.eks våre hemmelige Electrocompaniet eller US friends i Wadia. Heng evt på en rør DAC hvis du er i eventyrhjørnet og særlig hvis spilleren er gammel, eller kjøp en vinylrigg med en enkelt phonotrinn fra feks Project gjerne med rør. Rør er våre venner- aksepter det. Dernest et godt forsterkersett. Transistor? Ja , men enda bedre med rør. Og så? Heng på noe lettdrevet. JBL har kompakte møbleringsvennlige produkter. Tannoy? Audi Note? DIY? Til sist; kjøp 2-300 liveskiver med Dead.
    Mykje fornuft i det du skriv her, bortsett frå dette med lettdrivne høgtalarar og møbelvennskap....

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.318
    Sted
    Holmestrand
    Da jeg fikk en gammel SAT Amplifix til å drive mine Proac-er tenkte jeg at det der må da være verdens beste forsterker hjemme hos meg. Så bra er den.
    :)

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.219
    Torget vurderinger
    10
    Da jeg fikk en gammel SAT Amplifix til å drive mine Proac-er tenkte jeg at det der må da være verdens beste forsterker hjemme hos meg. Så bra er den.
    :)
    Så hjertens enig... Men hva hjelper det når vi er så alene og ingen tror oss? Senere Bladelius har ikke kunnet måle seg etter min smak. Hører du Auditor?:cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn