verdens beste stativhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.641
    Antall liker
    3.805
    Ifb med en nødvendig ommøblering sliter jeg med å få mine elskede jbl k2s9800
    til å låte optimalt. De får rett og slett ikke nok plass.

    Vurderer derfor å gå over til to "state of the art" stativhøyttalere og to sub´er.

    Rimelig sikker på at sub´ene blir velodyne 10".

    Men, så var det stativhøyttalerne. Veldig lenge siden jeg har vært oppdatert på den sektoren. Hva er verdens "beste" stativhøyttalere?

    Har lest noen bra tester av Elac 602. Noen som kjenner til den?

    Har Nagra VPA monoblokker i dag på 50W, men dersom småtassene krever
    mer power lar det seg ordne.

    Forslag mottas med takk!
     
    A

    Affa

    Gjest
    Vet ikke, men Extrema er noe annet enn de puslete sakene der
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hvis du ser henne fang henne.
    Det begynner å bli en stund siden hun var å få i butikken.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    SF Guarneri Memento er nok noe å sjekke ut, ja....Noe annet og minst like vesentlig er de delefilterløse ,lettdrevne skjønnhetene fra Reference 3a...Særlig med tanke på at du bruker Nagra. Det er en nærmest mytisk kombinasjon, nemlig....
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Jeg har stor tro på disse:



    Coltrane Alto fra Mårtens...hoochie mama! ;D

    O.
     

    empty

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2003
    Innlegg
    418
    Antall liker
    7
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Wilson Benesch Discovery er meget gode. Tenker de passer somhånd i hanske med Nagra.
     
    J

    Janpe

    Gjest
    Har selv hatt Peak Consult In Cognito i et år, det er fantastisk gode høyttalere. De har klasse A rangering i Stereophile og benytter de absolutt beste elementer fra Audio Technology og Scanspeak.

    De er håndlaget og all intern kabling er i sølv. Det finnes et brukt par (som nye) i Norge nå til salgs, det er en gylden sjanse. De drives like godt med rør og transistor og er enkle å drive.

    Jeg kjenner også Guarnieri, andre SF og mange andre såkalte High End høyttalere, de er ikke i nærheten av In Cognito i lyden.

    Her er det bare å slå til snarest. Kontaktinfo har du fått.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Griffin G2A... aktive. Litt store, men de kan stå på stativer!

     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.795
    Antall liker
    21.492
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    mine kandidater (av de jeg har hørt):
    - reference 3a royal master (royal virtuoso)
    - jean marie reynaud offrande
    - sonus extrema
    - jm lab micro utopia be
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hva med Merlin TSM? Eller ikke minst Peak Consult eller Sonus Faber. Jeg kan hjelpe til med rabatter.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.795
    Antall liker
    21.492
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    merlin tsm låter for klinisk, for hi-fi-ish.
    vsm, derimot, er gode saker.
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Vet ikke, men Extrema er noe annet enn de puslete sakene der
    Jeg har hatt både Extrema og Guarneri (Homage, ikke Memento). Med pistol mot hodet hadde jeg valgt Guarneri.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg har hatt både Extrema og Guarneri (Homage, ikke Memento). Med pistol mot hodet hadde jeg valgt Guarneri.
    Hvilken som helst av de tre hadde blitt stående hos meg, Extrema riktignok etter en debatt angående form med fruen.
     
    A

    Affa

    Gjest
    Jeg har hatt både Extrema og Guarneri (Homage, ikke Memento). Med pistol mot hodet hadde jeg valgt Guarneri.
    Frykten gjør deg til løgner. Med hånden på hjernen sier du Extrema. Du drev jo tross alt Extremane med en skranglete DP. Som BMW 518.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Frykten gjør deg til løgner. Med hånden på hjernen sier du Extrema. Du drev jo tross alt Extremane med en skranglete DP. Som BMW 518.
    Så hva skulle du drevet extrema med?(om du skulle hatt de på rommet f.eks) ;)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.701
    Antall liker
    8.099
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    ;) er vel kanskje kvalifisert til og komme med et utsagn her............ først og fremst må man skille ut hvilken av de to typene Extrema man snakker om, første utgaven er vesentlig dårligere enn andre utgaven med TDL basser som også har bedre filtre enn førsteutgaven.
    Førsteutgaven av Extrema var ekstremt (vet den var billig ;)) vanskelig og ha med og gjøre pga høy returstrøm til forsterkerne, kun et fåtall forsterkere lykkes og drive førsteutgaven skikkelig (de fleste er Krell), andre utgaven av Extrema derimot er vesentlig lettere og omgås med og her spiller f.eks McIntosch MC275 i singel utgave og også i brokoblet utgave ekseptionelt bra.............. men også andre utgaven fordrer stabile strømsterke forsterkere skal det spilles høyt med kontroll. Frem til helga står både første og andreutgaven her i stua så jeg uttaler meg ikke helt utifra det blå ;D
    Men det er da andre stativhøytalere som er bra også f.eks Wilson Cub og både Dynaudio og Proac har gode kandidater synes jeg.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    ;) er vel kanskje kvalifisert til og komme med et utsagn her............ først og fremst må man skille ut hvilken av de to typene Extrema man snakker om, første utgaven er vesentlig dårligere enn andre utgaven med TDL basser som også har bedre filtre enn førsteutgaven.
    Førsteutgaven av Extrema var ekstremt (vet den var billig  ;)) vanskelig og ha med og gjøre pga høy returstrøm til forsterkerne, kun et fåtall forsterkere lykkes og drive førsteutgaven skikkelig (de fleste er Krell), andre utgaven av Extrema derimot er vesentlig lettere og omgås med og her spiller f.eks McIntosch MC275 i singel utgave og også i brokoblet utgave ekseptionelt bra.............. men også andre utgaven fordrer stabile strømsterke forsterkere skal det spilles høyt med kontroll. Frem til helga står både første og andreutgaven her i stua så jeg uttaler meg ikke helt utifra det blå  ;D
    Men det er da andre stativhøytalere som er bra også f.eks Wilson Cub og både Dynaudio og Proac har gode kandidater synes jeg.
    Knips noen bilder da ;)

    Jeg synes Gryphon Cantana er en favoritt kandidat. Kan kanskje diskuteres om det er en stativ høytaler da staivet er så bra integrert... Fin er den=)
    http://www.gryphon-audio.dk
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Jeg må også si meg enig, Discovery er en nydelig høyttaler som fortjener en soleklar plass på lista...
    Du går en spennende tid i møte! :)
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Jeg har hatt både Extrema og Guarneri (Homage, ikke Memento). Med pistol mot hodet hadde jeg valgt Guarneri.
    Frykten gjør deg til løgner. Med hånden på hjernen sier du Extrema. Du drev jo tross alt Extremane med en skranglete DP. Som BMW 518.
    Skranglete? Nuvel, i mitt relativt lille rom opplevde jeg dengang liten mangel på krefter. Extrema var rå, dynamisk fremragende, men Guarneri hadde noe forførende over seg, var mye lettere å leve med, jeg hadde nok valgt denne. Ikke bare var Extrema kilen på rom og plassering, men når den først skulle posisjoneres krevdes det tre voksne menn for å få det gjort...

    JM Lab Mini Utopia er heller ingen sinke...
    Tenk det du, at jeg har eid den også. I 2002 eller deromkring. Den falt aldri helt i smak, men det er ingen dårlig høyttaler nei.

    Hva med DCA 1.0? ;D
    Jeg vet ikke om 1.0, men etter å ha eid bl.a. Extrema, Guarneri, Mini Utopia kan jeg med hånden på hjertet si at DCA 2.0 er den overlegent beste høyttaler jeg har hatt i hus. Jeg står på venteliste for en 1.0, kan sikkert fortelle mer om et års tid...
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Da var bredden på tråden ødelagt=P
    Pent kopiert! Men hvorfor ikke den søte orginalbassen?
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.641
    Antall liker
    3.805
    ...mye til ettertanke her. har hatt guarneri for lenge siden - enig at de har noe "magisk".

    Og a propos, leste om Magico i TAS - noen som selger dette i Norge?

    Og hva med Elac 602. Noen som har peiling her? Hadde JET 330 og var veldig imponert. 602 skal jo være enda bedre (det burde de i hvert fall, til 2xprisen)

    Noen som har erfaring med Wilson Cub?

    Blir Proac 1sc for puslete?

    Så mange spørsmål.........
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.641
    Antall liker
    3.805
    ...mye til ettertanke her. har hatt guarneri for lenge siden - enig at de har noe "magisk".

    Og a propos, leste om Magico i TAS - noen som selger dette i Norge?

    Og hva med Elac 602. Noen som har peiling her? Hadde JET 330 og var veldig imponert. 602 skal jo være enda bedre (det burde de i hvert fall, til 2xprisen)

    Noen som har erfaring med Wilson Cub?

    Blir Proac 1sc for puslete?

    Så mange spørsmål.........
     

    Ola_S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2004
    Innlegg
    376
    Antall liker
    0
    Ino Audio piP är bra, mycket bra. JmLab Mini Utpoia fick se sig slagna. Har kommit en signatur variant på piP också men den har jag inte lyssnat på än. Det som är lite kul är att piP kostar en bråkdel av konkurrenterna. -3dB vid 34Hz :eek:

     

    Ola_S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2004
    Innlegg
    376
    Antall liker
    0
    Enligt ägaren av dessa Revel Ultima Gem var piP likvärdiga i prestanda dock går ju piP lite lägre i basen

     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Revel Ultima Gem er en flott høyttaler, men mangler etter min mening litt på homogenitet og magi i forhold til endel av alternativene som er nevnt her..
    Proac 1sc har i og for seg noe magisk ved seg, men er du i den gata bør du også sjekke ut Totem Model 1 Signature, som parkerer 1sc når som helst...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn