verdens beste stativhøyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Faktisk er det en produsent som alltid benevnes med "naturlig låtende" overalt av alle...

    Vaessen Audio!!!

    Dette er Vaessen Aquarius... kjent som "The natural speaker"


    Kort sagt... Det er INGENTING som ikke låter max på denne...INGENTING...
    Skulle jeg klart å leve med dette egget, måtte jeg hatt et mørkesvart rom!
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Lurer på om Jan Eggum ville vært bra å spille på disse... ;D

    "Eg e så deprimeeeeeeeeeert" ::)
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Hey, the easterbunny has to make a living the rest of the year too... ;D, now pass me that cryo'd carrot will ya!
     

    janopseth

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.11.2005
    Innlegg
    196
    Antall liker
    2
    Stativhøyttaler med dynamikk  ???
    Må vel bli Avantgarde Solo det.........
    Der er jeg TOTALT uenig med deg, har hørt en god del på disse nå hos en kompis, og synes rett og slett at bassen er "pløsette", "ukontrollert" og mellomtonen mangler "oppløsning".

    Synes at med denne høyttaleren har Holger Fromme skutt totalt skivebom!

    Dette er faktisk en høyttaler jeg vil AVbefale folk å kjøpe.

    Men resten av Avantcarde serien derimot, meget bra saker.
     

    Vedlegg

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    504
    Mange spennende alternativer i stativklassen er allerede nevnt.
    Som flere er inne på, finnes det neppe noen som er "best" - helt generelt. For blandt de presumptivt beste, eller mest påkostede, vil de nok alle by på en del fremragende egenskaper, men likevel inneholde en del kompromisser. Litt av greia med et slikt produktsøk må da være å selv definere, eller sette opp en prioriteringsliste.
    Størrelse, frekvensområde, maks "desibel", design, dynamik, plasseringsvennlighet, krav til effekt, krav til strøm og kontroll, osv, osv.

    En høyttaler som er blandt de bedre på områder som frekvensgang, krav til effekt, krav til kontroll, og blandt de beste på plassering, dynamikk, nøytral klang og....design?
    Vivid B1


    For mer info kan den interesserte lese  her:
    http://www.vividspeakers.com/
    Mvh
    Morty
    Etter å ha hørt den større modellen fra Vivid hos Morty må jeg bare si at dette er noe helt spesielt. Dette er den absolutt beste mellomtonen og diskanten jeg har hørt. Bassen var også fin, men angående denne og dynamikken tror jeg at det finnes enda mer å gå på i denne høyttaleren om rommet kan optimeres i større grad.

    Disse høyttalerne hadde en aldeles fantastisk gjennomsiktighet, og en utrolig finkornethet. Til dags dato har jeg ikke hørt noe bedre.
     
    A

    Akle

    Gjest
    Der er jeg TOTALT uenig med deg, har hørt en god del på disse nå hos en kompis, og synes rett og slett at bassen er "pløsette", "ukontrollert" og mellomtonen mangler "oppløsning".

    Synes at med denne høyttaleren har Holger Fromme skutt totalt skivebom!

    Dette er faktisk en høyttaler jeg vil AVbefale folk å kjøpe.

    Men resten av Avantcarde serien derimot, meget bra saker.
    Merksnodig, sitter nå på et par nye Avantgarde Soloer og opplevde det samme!

    Ble jo mildt sagt skuffet!

    Inntil jeg oppdaget at bassen hadde tatt ferie på verandaen og i hjørnene og mellomtonen spretter veggemellom.

    En får så mye igjen for å plassere disse riktig, jobbe med rom etc. Har forøvrig forståelse for at en kan mislike dem. Men å si at de mangler dynamikk og bass, da ligger feilen garantert andre steder. Et gjenomgående tema i tester av disse beistene er jo også dynamikken, i positiv forstand.

    Har fortsatt en MYE å hente, men gradvis avdekker de ekstreme kvaliteter, og jeg er SÅÅ mye roligere :).
     

    Vedlegg

    A

    Akle

    Gjest
    Disse skal forøvrig være de enklest avantgarde høyttalerene å få til, minst følsomme på plassering og omgivelser/rom. Kan tenke meg alle Avantgarde eiere har hatt en del hodebry?

    Det var det, nå skal jeg slutte å stjele tråden for å forsvare et kjøp for meg selv ;)
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    7
    Etter å ha hørt den større modellen fra Vivid hos Morty må jeg bare si at dette er noe helt spesielt. Dette er den absolutt beste mellomtonen og diskanten jeg har hørt. Bassen var også fin, men angående denne og dynamikken tror jeg at det finnes enda mer å gå på i denne høyttaleren om rommet kan optimeres i større grad.

    Disse høyttalerne hadde en aldeles fantastisk gjennomsiktighet, og en utrolig finkornethet. Til dags dato har jeg ikke hørt noe bedre.
    Takker Sødahl.
    Og er selvfølgelig helt enig. ;D

    Konstruktøren av Vivid har gjort en del fundamentalt riktig med denne høyttalere. I bunnen av konstruksjonen ligger en del meget sunne designfilosofier som er fulgt helt konsekvent.
    Ingen skarpe kanter, ingen parallelle flater, samme basiskonstruksjon i alle enheter- inkl. de kostbare Neodyn magneter også i bassene og alle enheter har et frekvensområde 2 octaver utover delefrekvensen, -bare for å nevne noe.
    Dette er sunne arbeids prinsipper, og med på å gi en meget ren veloppløst lyd.

    Det var artig å fokusere på dette med bassgjengivelse.
    Trøkket, eller dynamikken i bassen forandrer seg en god del mer enn hva jeg har vært klar over egentlig. Likevel er Vivid mye bedre på dette felt, enn alt annet jeg har hatt i stua. Men felles for alle høyttalere, er at rommet mitt "suger" bass.
    (Amphion Xenon som jeg hadde før ble helt ekstreme, med voldsom pukkel rundt 50Hz langs stuas vegger, og ingen bass i midten som er lytteposisjon.)

    Men, får nok jobbe litt mer med plasseringen...når høsten kommer. 8)

    Mvh

    Morty
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    504
    Takker Sødahl.
    Og er selvfølgelig helt enig. ;D

    Konstruktøren av Vivid har gjort en del fundamentalt riktig med denne høyttalere. I bunnen av konstruksjonen ligger en del meget sunne designfilosofier som er fulgt helt konsekvent.
    Ingen skarpe kanter, ingen parallelle flater, samme basiskonstruksjon i alle enheter- inkl. de kostbare Neodyn magneter også i bassene og alle enheter har et frekvensområde 2 octaver utover delefrekvensen, -bare for å nevne noe.
    Dette er sunne arbeids prinsipper, og med på å gi en meget ren veloppløst lyd.

    Det var artig å fokusere på dette med bassgjengivelse.
    Trøkket, eller dynamikken i bassen forandrer seg en god del mer enn hva jeg har vært klar over egentlig. Likevel er Vivid mye bedre på dette felt, enn alt annet jeg har hatt i stua. Men felles for alle høyttalere, er at rommet mitt "suger" bass.
    (Amphion Xenon som jeg hadde før ble helt ekstreme, med voldsom pukkel rundt 50Hz langs stuas vegger, og ingen bass i midten som er lytteposisjon.)

    Men, får nok jobbe litt mer med plasseringen...når høsten kommer. 8)

    Mvh

    Morty
    Jo, takk for en artig og inspirerende kveld. Jeg har ihvertfall fått en ny referanse i de største delene av lydområdet. Leste foresten testen av høyttalerne dine i Hifi-news. Testen ble avsluttet med ordene " a masterstroke". For min del har ihvertfall besøket gitt meg en magefølelse angående de konstruksjonsprinsipppene som ble brukt. Jeg har lite tro på at man kan oppnå slike kvaliteter på andre måter, om det er korrekthet, gjennomsiktighet og frihet fra farging man er ute etter. Dette låt bare så utrolig riktig.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Men, så var det stativhøyttalerne. Veldig lenge siden jeg har vært oppdatert på den sektoren. Hva er verdens "beste" stativhøyttalere?
    Sagt det før og sier det igjen, snakker om de "beste" kommer man ikke utenom disse; Wilson-Benesch Discovery.



    Ble visst litt lite det bildet der, men.....

    mvh
     

    Vedlegg

    janopseth

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.11.2005
    Innlegg
    196
    Antall liker
    2
    Merksnodig, sitter nå på et par nye Avantgarde Soloer og opplevde det samme!

    Ble jo mildt sagt skuffet!

    Inntil jeg oppdaget at bassen hadde tatt ferie på verandaen og i hjørnene og mellomtonen spretter veggemellom.

    En får så mye igjen for å plassere disse riktig, jobbe med rom etc. Har forøvrig forståelse for at en kan mislike dem. Men å si at de mangler dynamikk og bass, da ligger feilen garantert andre steder. Et gjenomgående tema i tester av disse beistene er jo også dynamikken, i positiv forstand.

    Har fortsatt en MYE å hente, men gradvis avdekker de ekstreme kvaliteter, og jeg er SÅÅ mye roligere :).
    Leste innlegget mitt på nytt nå, virket kanskje litt bombastisk.

    Tviler ikke på at de har bra dynamikk område.

    Men jeg mener at denne høyttaleren krever så nitidig dempning av rom og riktig komponent match at denne ville jeg ikke ha rangert som "Verdens beste stativ H" som tråden handler om.

    Jeg er absolutt helt enig at man skal nærmest legge like mye tid i rom design som i anlegget, men som oftest så er det flere instanser i heimen som skal ha ett ord med i laget å da kan man ikke dytte 2 eller 4 av hjørnene i rommet full av rockwool heller ikke dempe 1.gangs. refleks. på gulv, tak, sider, bakvegg etc.

    Har hørt en del på Uno og Duo også Meta Primo og Meta Pico oss Tor, og sett at lokalene der ikke akuratt er tunet for highend så låter det forbausende bra.

    my 2 cents

    jan
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    7
    Er gulvstående!

    Hvorfor i all verden skal man kaste bort plassen under liten høyttaler med stativ, istedenfor å lage kabinettet større?
    Ingen har dem i bokhyller likevel!

    Forskjellen mellom gulvstående og stativ høyttaler er som regel enorm, og det gjelder selv om man har subwoofere.
    Kanskje det er kanskje letter å selge "stativhøyttalere" enn "gulvstående"? Prislappen viser vel som regel kun høyttaleren, - stativet som trengs, trekker ikke selgeren fram, før kunden står klar med kredittkortet:

    Eh, ja... du vil kanskje ha med et stativ, også?
    Eller har du noe passende hjemme, kanskje?
    Ikke? Vel, da kan jeg anbefale disse, til bare 6.000,-
    De er helt vanvittig bra og gir mye dypere bass og bedre mellomtone og ikke minst en oppløsning i diskanten som du bare kan drømme om med vanlige stativer.
    Samlet blir dette bare 16.000,- og da er lyden helt uslåelig.
    (og samlet bare "litt" dyrere enn den bedre gulvmodellen fra samme produsent)

    Såfremt du har gode kabler da. - Ikke?
    Skal vi se, har noen Nordost kabler her til bare 14.000,- for et to meter sett.

    Bla .. bla .. bla..
    Poenget, som nå sikkert har druknet i sommervarmen, er at Gulvhøyttalerens pris er reel, mens Stativhøyttaleren krever tilleggskost for å kunne sammenlignes.

    Og hvordan forresten, velger man stativ?
    Er ikke høyde til gulv nokså viktig? Stabilitet? Feste til underlag?
    Burde ikke dette stativ bli designet av hyttalerfabrikanten, og inngå som en integrert del av høyttaleren. Slik f.eks. Sonus Faber gjør og den nevnte InCognito. Og Vivid B1 med fler.

    Overlater fabrikanten stativ valget til kjøper, har han samtidig overlatt til denne, en unødvendig stor del av høyttalerens klang-karakteristikk.

    Så jeg er vel egentlig enig med Dag Johnsen, velg heller gulvstående. Men dette ble vel litt OT kanskje.
    Morty
     
    C

    cosmos

    Gjest
    får du stativet til å forandre høyttalerens karakter har du enten et forferdelig stativ eller gjort noe feil. f.eks ikke avkobling mellom stativ og høytt, og heller ikke spikes under stativ.
    de gjør ikke annet enn å holde en adskilt kasse opp i luften.
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    får du stativet til å forandre høyttalerens karakter har du enten et forferdelig stativ eller gjort noe feil. f.eks ikke avkobling mellom stativ og høytt, og heller ikke spikes under stativ.
    de gjør ikke annet enn å holde en adskilt kasse opp i luften.
    Gode stativer er VIKTIG!!!!!!!!!!!

    bamsemann.. :)
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Kanskje det er lettere å selge "stativhøyttalere" enn "gulvstående"?  [glb] Når stativhøyttalerne koster det samme som gulvhøyttalerne så er det lett å gå i fella å tro at gulvstående spiller bedre.
    "The bigger the better"[/glb]
    Og hvordan forresten, velger man stativ?
    Overlater fabrikanten stativ valget til kjøper, har han samtidig overlatt til denne, en unødvendig stor del av høyttalerens klang-karakteristikk. [glb]Det er ikke stativene som lager klangen i stativhøyttaleren,
    de ivaretar klangen [/glb]
    velg heller gulvstående
    [glb]Hvis man er ute etter det store "skyvet" i bassen så er jeg enig [/glb]
    PS:En som venter på stativhøyttalere ;)
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    7
    får du stativet til å forandre høyttalerens karakter har du enten et forferdelig stativ eller gjort noe feil. f.eks ikke avkobling mellom stativ og høytt, og heller ikke spikes under stativ.
    de gjør ikke annet enn å holde en adskilt kasse opp i luften.
    Vel, alt er relativt. Men at et stativ påvirker en høyttalers karakter er jeg ikke i tvil om. Du hevder liksom det motsatte, men argumentene dine støtter jo faktisk min oppfatning:
    Klangkarakter endres mener du, hvis:
    - "et forferdelig stativ"....
    - "ikke avkobling mellom stativ og ht."
    - "Ikke spikes"

    Og hva med stivheten i stativet/ stabiliteten?
    Eller høyden over gulv? - Kan garantere at bassgjengivelsen påvirkes av dette. Særlig her mener jeg høyttalerfabrikantene bør være tydelige, og definere hvilken stativ-høyde høyttaleren er designet for.

    Langt ifra alle stativer ivarertar alle disse "krav" og representerer derfor en potensiell forringelse av høyttalerens kvalitet.
    Morty
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.321
    Antall liker
    2.498
    Torget vurderinger
    4
    Hæh :eek: Er det feil å bruke spikes under høytalerstativene?
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    7
    Hæh :eek: Er det feil å bruke spikes under høytalerstativene?
    Nei, han mener vel det omvendte. Les teksten en gang til.

    Selv mener jeg det eneste som er feil i denne sammenheng, er å kategorisk påstå at kun det er riktig. Spikes kan være positivt i noen sammenheng, i andre ikke.
    Morty
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Hm...

    Er det to Sonus Faber Guarneri modeller?
    En homage og en memento?

    Hva, hvem er den nyeste da? Forskjellene? Pris?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.318
    Antall liker
    3.834
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hm...

    Er det to Sonus Faber Guarneri modeller?
    En homage og en memento?

    Hva, hvem er den nyeste da? Forskjellene? Pris?

    Bump?


    Homage er den gamle.
    Memento er den nye.

    Forskjeller i kabinettet saamt andre elementer. Sikkert gjort noe med delefilteret også.
    Annerledes finish.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hehe, Homage var tilbakelent i lyden og Memento er bare tilbakelent...
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    det må være personlig preferanse som har noe at se her :)

    Det har vert skrevet at dynaudio og totem sparker roven på proac 1sc
    Jeg tror ikke jeg kunne live med Dynaudio eller Totem men derimot kan jeg sige at proac 1sc og guarneri homage er absolutt mine favoritt stativ høyttalere.

    :p
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mitt forslag er sikkert trådens rimeligste høyttalere, men de spesielle kvalitetene til Sequerra Metronome 7 gjør at de kan utkonkurrere høyttalere til mange ganger prisen. Det er mange som hevder det, men stort sett så er det tomme ord. I Met 7s tilfelle så er de spesielle kvalitetene så utpregede at det ikke er tomme ord og overdrivelser. Det forutsetter rørforsterker, for med transistor så fremstår de bare som ekstremt åpne og analytiske. Og siden det er slik de fleste har hørt dem, så er det mange som har feil inntrykk av disse små kassene med den ekstreme byggkvaliteten.



    Til rundt 850 dollar er de ikke mindre enn et av de beste kjøpene som er mulig å gjøre, uansett prisklasse. Liker du dem så elsker du dem. Liker du dem ikke har du enten ikke hørt dem, hørt dem på feil elektronikk eller er uten peiling... :p

    Eller total bass-junkie, selvsagt. Men narkomani er jo en sykdom, så de er unnskyldt. :-[
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.915
    Antall liker
    704

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.915
    Antall liker
    704
    baluba skrev:
    Pent og høyst interessant, men det er vel strengt tatt ikke stativhøyttalere.
    Nei, men de er laget for å kunne brukes overalt. De spiller pent om du setter de midt på gulvet med fronten opp! OD 11 er realiseringen av Stig Carlssons drøm fra ungdommen av: en høyttaler på ca 26 x 26 x 26 som kan gi god lyd i alle hjem og i alle plasseringer. Han greide det også. De ble legender da de kom - enkelte mente det var verdens beste høyttalere. Jeg vet ikke men jeg liker de svært godt.
     

    Beite

    Medlem
    Ble medlem
    23.05.2009
    Innlegg
    41
    Antall liker
    17
    Hva med et par aktive ADAM TENSOR Delta's? Fantastisk høytaler!
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.528
    Antall liker
    6.224
    Sted
    Holmestrand
    spurv skrev:
    Ingen som har nevnt B&W 805S her da ?! Syns nå disse spiller flott. Men nå har jeg hørt veldig få av de stativhøyttalerene dere nevner her da :). Audiovector Mi 1 Avantgarde ga også et godt inntrykk... Og med Velodyne DD10 på en av disse, så tror jeg han har kommet langt! :D.

    Verdens beste er nok ingen av disse, men utrolig bra er dem.
    Jeg støtter helt klart B&W 805S som en god kandidat.
    Kamerat RoDas tidligere valg, Usher Be-718 ville jeg også ha kikket nøye på.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.049
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    xerxes skrev:
    spurv skrev:
    Ingen som har nevnt B&W 805S her da ?! Syns nå disse spiller flott. Men nå har jeg hørt veldig få av de stativhøyttalerene dere nevner her da :). Audiovector Mi 1 Avantgarde ga også et godt inntrykk... Og med Velodyne DD10 på en av disse, så tror jeg han har kommet langt! :D.

    Verdens beste er nok ingen av disse, men utrolig bra er dem.
    Jeg støtter helt klart B&W 805S som en god kandidat.
    Kamerat RoDas tidligere valg, Usher Be-718 ville jeg også ha kikket nøye på.
    Nå kommer B&W 805D om noen dager :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn