"Verdens rikeste land"...

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Hjertens enig med deg der Gjestemedlem. :)

Jeg ser det samme i kommunen jeg bor i også. (FrP styrt)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.369
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjestemedlem skrev:
rumath skrev:
Å lage kontrakter for hver minste oppgave som skal løses vil skape mer byråkrati, og byråkrati koster som kjent penger. Det FrP nekter å innse er at deres higen etter å sette alt ut på anbud til private, skaper et stort "bestillerkorps". Disse må også kontrollere om tjenestene blir utført, og være klagebehandlere. Bestiller / Utfører skaper altså mer byråkrati, og ekstraservice som man ofte får når man har egne ansatte, forsvinner når man har A4 kontrakter å forholde seg til. Så prisen for å privatisere kommunale tjenester er mindre service, mer byråkrati og iblant økte kostnader. (Kommune = nonprofit, privat = profit)
Ja dette er viktige punkter. Det er ganske hodeløst å si opp alle egne folk for så å leie inn de samme tjenester dyrere og dårligere. Det er ingenting i veien for å leie inn private til konkrete oppgaver. Det kan være anbud på en veistubb, bygging av et hus eller å kjøpe av en operasjon til en pasient fra en privat klinikk.

Men dette systemet egner seg mye dårligere til drift og vedlikehold. Arbeid som best utføres dersom arbeiderne som gjør jobben selv har myndighet til å vurdere hva som trengs å gjøres uten å gå veien om byråkrat og anbudbeskrivelser for å finne ut om det kan ordnes eller ikke. Kommunale grøntanlegg i byene foslummes fordi det ikke en beskrevet ned til siste løvetann hva som skal utføres i enhver eventualitet, og at kommunen hoppet på et tilsynelatende "billig" anbud fra et firma og har sagt opp sine egne ansatt som kunne gjort jobbe i stedet. Skoler og offentlige bygg forfaller fordi man ikke tar seg råd til å ha egne ansatte og vaktmestre som går der til dagen og holder det ved like, slik som var vanlig før. I stedet har en eller annen halvudugelig byråkrat utarbeidet en liste over "ting som må gjøres", dette settes ut på anbud til billigste tilbyder. De gjør akkurat det de er pukka nødt til for å oppfylle kontrakten og lar resten forfalle intil de neste anbudbeskrivelser inkluderer det nye arbeidet.

Dette er rett og slett elendig forvaltning av offentlige verdier, og en god illustrasjon på at frp-modellen om at alt automatisk skal gjøres på eksterne anbud i stedet for å ha egne ansatte til vedlikehold og drift ikke er en god løsning i det hele tatt. Og når ikke bygg og anlegg blir vedlikeholdt etterhvert så samler det seg bare opp til det blir så kostbart at man for samme summen kunne hatt 5 ganger så mange ansatte i peroiden til å holde det i topp stand til enhvær tid. Bare se hva det vil koste å ta igjen det forsømte når det kommer til offentlige bygg og anlegg i de store byene som har et slikt system. I Bergen alene snakker vi om hundrevis av millioner for å ruste opp skolebygg til den stand de bør være. Og da kan man lure på om det ikke hadde lønnet seg å hatt noen ansatte vaktmestre, anleggsgartnere og annet vedlikeholdspersonell likevel... og ikke bare byråkrater som skal regne på anbud, priser og som ikke egentlig har den nødvendige oversikt over hva som trengs å gjøres i det hele tatt, og magre budgetter å forholde seg til .. og ingen egne ansatte som kan gjøre noe nyttig.

Private anbud egner seg til mye, men slett ikke til alt. Og dogmatiske løsninger om at alt enten skal være offentlig eller ute på private anbud er like dårlige løsninger. Svært dårlige løsninger.

Det er ikke rart at Frp-kommuner styrte kommuner fort havner i situasjoner der de må selge alt kommunen eier og tappe bedriftene de har eierintersser i for å ta etterslepet etter privatiseringsiveren.

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Eieren-forsyner-seg-fra-BKK-915552.html
Dette tror jeg rett og slett ikke du har noe særlige greie på Deph.

Et spørsmål - er det ditt inntrykk at den private bygningsmassen i feks Bergen er i mye dårlige stand enn den kommunale?
Hører man ofte om private kontorbygg hvor ventilasjonen er så dårlig at den ikke tilfredstiller kravene, eller at toalettene ligner på noe man har sett på film fra krigens dager...?

Hva er årsaken til at det er slik tror du...?

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.369
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Siden det åpenbart er så ineffektivt og tungvint når de private skal utføre tjenester....da ville det jo være store gevinster ved at staten overtok produksjon av viktige produkter for alle. Matvareproduksjon, klær, boligbygging, biler trolig, transport selvsagt, all undervisninig, helse, barnestell. Norge vil få en dramtiask økt velstand - da vi kan kutte ut den ineffetkive private produksjonen av disse varene og tjenstene - og istedenfor at fortjenesten ble puttet i lommene til grådige kapitalister - så kunne den fordels blant folket!

Stem Rødt - er vel det eneste skikkelige alternativet for en effektivisering av Norge og radikalt økt levestandard for alle!

Mvh
OMF

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
OMF skrev:
Stem Rødt - er vel det eneste skikkelige alternativet for en effektivisering av Norge og radikalt økt levestandard for alle!

Det blir som å tro på julenissen. Litt sånn FrP lissom.

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Siden det åpenbart er så ineffektivt og tungvint når de private skal utføre tjenester....da ville det jo være store gevinster ved at staten overtok produksjon av viktige produkter for alle. Matvareproduksjon, klær, boligbygging, biler trolig, transport selvsagt, all undervisninig, helse, barnestell. Norge vil få en dramtiask økt velstand - da vi kan kutte ut den ineffetkive private produksjonen av disse varene og tjenstene - og istedenfor at fortjenesten ble puttet i lommene til grådige kapitalister - så kunne den fordels blant folket!

Mvh
OMF
Hverken ekstremistløsningene til Frp eller Rødt er da særlig egnet som dogmer for offentlig forvaltning.

Det finnes ting som det er best å ha egne ansatte til og det finnes oppgaver som best overlates til det private næringsliv.

Heldigvis er det gode alternativer til begge disse useriøse fløypartiene.

Det er ikke Rødt eller Frp valget står mellom når man skal finne de gode løsningene for fellesoppgavene i samfunnet. Det er begge like langt ute i blåbærskogen når det kommer til praktiske gode løsninger, og de er like blinde for de faktiske forhold hvis de koliderer med ideologiene og læresetningene deres.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
OMF skrev:
Et spørsmål - er det ditt inntrykk at den private bygningsmassen i feks Bergen er i mye dårlige stand enn den kommunale?
Hører man ofte om private kontorbygg hvor ventilasjonen er så dårlig at den ikke tilfredstiller kravene, eller at toalettene ligner på noe man har sett på film fra krigens dager...?

Hva er årsaken til at det er slik tror du...?
Why does a dog lick his dick?
-Because he can.

Offentlig sektor kan tillate seg hva som helst uten å havne i saksa. Det er vanskelig å se for seg at et privat firma skulle kunne forsømme seg i samme grad som NAV (måneder forsinkelse i titusener av saker, med konkurser m.v som konsekvens) eller tilby sine ansatte samme muggluft som grunnskolene uten konsekvenser. Jeg sendte en skatteklagesak for noen år siden og hadde som alle krav på foreløpig svar etter noen uker. Etter 11 måneder fikk jeg beskjed om at saken ville bli sendt til behandling. Derfra gikk det nedover. Banken, forsikringsselskapet eller Elkjøp oppfører seg ALDRI slik, fordi de kan ikke: De får trøbbel med øvrigheta og mister kunder. Når man ringer store firmaer som dem nevnt over så må man riktignok klikke seg gjennom noen menyer før man havner i køen, men å forholde seg til dem er himmelrike i forhold til Siviltjenesteadministrasjonen, Lånekassa etc. Velsignelsen med private firmaer er at de kan gå til Helvete: Gjør de en dårlig nok jobb mister de kontraktene eller kundene, går konk, og hele idiotgjengen kan gå og melde seg ledige hos NAV. Man har ikke samme mulighet for å bytte skattekontor (uten å flytte) i håp om at ens gamle saksbehandlere en dag skal bli å se utenfor suppekjøkkenet.

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
Spør polakken som klager på rønna han bor i eller på slavelønna som betales av en eller annen luguber entreprenør. Eller bussjåføren der selskapet vedkommende jobber i nettopp har tapt anbudet på en rute? Det er rett ut!

Dette er forsmaken på FRPs privatiserte bruk og kast samfunn. Partiet vil avslutte avtalefestede rettigheter i arbeidslivet, bl.a oppsigelsesvernet. I tillegg til storproduksjon av NAV-klienter vil terrorbalansen mellom arbeidsgiver- og arbeidstakerforeningene ødelegges. I en krise vil arbeidstakerne underby hverandre for å få jobb, akkurat som etter 1929 i USA. NAV og folketrygden kan forresten FRP innerst inne tenke seg å legge ned. Private forsikringsselskap og jobbformidlere gjør jo jobben så mye bedre.

Enhver sivilisert nasjon bør holde seg med noen goder som felleskapet betaler, f.eks sosial- og helsevesen, skoler og universitet. Godene må være finansiert gjennom en fornuftig forvaltning av samfunnets verdier. Om FRP får regjere alene vil dette felleskapet opphøre å eksistere. Den enkelte betaler for hva den enkelte bruker, enten det er gatelys, kreftoperasjon eller utdanning. For å få dette til må FRP ha masse stemmer. De lover mere veg og billigere sprit, men unnlater å fortelle at alt til slutt likevel belastes brukeren, f.eks med bompenger eller helseforsikringer. Staten skal jo bruke minst mulig penger på fellesskapet. USA, som er FRPs idealsamfunn, bruker mest av alle pr. hode på helsevesenet. Likevel har de antakelig det dårligste tilbudet av alle. Rike forsikringsselskap og private helseinstitusjoner gjør nå hva de kan for å stoppe Obamas reformplaner. Det er dit FRP vil.

Jeg bor også i FRP/Høyre/Krf -styrte Bergen. Først kutter de eiendomsskatten. For å finansiere det må de tappe og ødelegge kraftselskapets investeringsevne. Så langt ingen stor ting for meg. Men, så ser jeg at kommunen vil ta garasjen min og lage offentlig gangveg på den private stubben vår. Den neste uka får jeg brev om at jeg må betale gatelyset selv. Det er ikke til å tro!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.369
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hender du at du gidder å sjekke hva du prater om Pemek...? Eller synes du egne argumenter blir best hvis du dikter fra fri fantasi...? ;D ;D ;D

Mvh
OMF

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
782
Hei Pemek

Du klager på at det borgerlige styre i Bergen tapper BKK for penger, men kan du gjette hva det rødgrønne styret i Norge gjør med Statkraft/Statnett?

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
OMF skrev:
Hender du at du gidder å sjekke hva du prater om Pemek...? Eller synes du egne argumenter blir best hvis du dikter fra fri fantasi...? ;D ;D ;D

Mvh
OMF
Ja, det er lett å dikte opp skremmende scenarier når man leser FRPs partiprogram - Akkurat på samme vis som de selv fantaserer om drømmesamfunnet med døgnåpne butikker, billig børst og bobil, seksfelts motorveier og offentlig finansierte enklaver i utlandet (les: private sykehjem i syden) der man bare kan snakke norsk.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.369
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det er ingen ting i det du skriver som tyder på at du har lest programmet..... ;D ;D

Men det er artig å lese om hva slags fordommer folk har...så kom igjen...blås dem opp på nettet! ;D ;D ;D

Mvh
OMF

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Tror ikke at det blir AP i år,......ikke for meg. ;D Det ser ut at de (AP) bygger opp en slags "nasjonalsosialisme", eller noe sånt. Det er kun stat som er viktig for dem, og de vil helst blande seg i alt mulig. Vi blir zombier med dem. ;D

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
OMF skrev:
Det er ingen ting i det du skriver som tyder på at du har lest programmet..... ;D ;D

Men det er artig å lese om hva slags fordommer folk har...så kom igjen...blås dem opp på nettet! ;D ;D ;D

Mvh
OMF
....mens jeg på min side lurer på om partiets medlemmer og representanter har lest det selv! I disse dager hersker det rene kaos med utspill og dementier så det holder for et helt regiment.
Tilgi meg, med denne valgkampen viser de selv bedre enn deres motstandere klarer få til, at de ikke duger til å styre noe større enn en telefonkiosk. Makan til supperåd!

Honkey

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.369
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det er et godt poeng Honkey....

Jeg tviler vel på at de fleste som går til stemmeurnene har lest partiprogrammet til partiet de skal stemme på.

Jeg synes selv det er vanskelig i år.
Rent bortsett fra at jeg ikke er enig i den overordnene måten å løse problemer på venstresiden - så synes jeg det begynner å bli mange representanter fra de rødgrønne som må be om unnskyldning for at de ikke har gjort det de sa de skulle. I mine øyne mangler venstresiden gjennomføringskraft!

Skal man velge på høyresiden er KRf uspiselig for min del.

Dersom Venstre hadde gått ut og jobbet for en borgelig flertallsregjeringen så hadde nok de fått min stemme, men å belønne Sponheim sin stormannsgalskap gidder jeg ikke.

Jeg synes vel heller ikke en ren FRP regjering er noe å stå etter - så da blir det nok en litt grå og kjedelig høyre stemme i år.

Mvh
OMF

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Samme her,....tror jeg.

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
OMF skrev:
Det er ingen ting i det du skriver som tyder på at du har lest programmet..... ;D ;D...

Mvh
OMF
Joda, jeg har faktisk det. Det morsomme er ikke hva de skriver, men derimot hva det ikke står noe om. Feks vil FRP: "...Gjøre det lettere for bedrifter å ha midlertidig ansatte...Sikre at arbeidsmiljøloven ikke blir til hinder for små bedrifter å finne lokale, ønskede løsninger når det gjelder arbeidstid, overtidsbruk, lønnsdannelse m.m.".

Hva gjør sånne ting med enkeltmenneskets rettigheter? I dagens regime kan nok mange føle seg overkjørt av det offentlige. Dette er likevel et lite problem sammenlignet med et samfunn der du blir dørmatte for sterke privatinteresser.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er mye det er lett å ha lettvinte og populære meninger om når man sitter der uten ansvar, men som fortoner seg annerledes straks man faktisk skal tenke gjennom konsekvenser og praktisk implementering:

"Fremskrittspartiets nestleder Per Sandberg måtte gjøre helomvending da han uttalte seg i «Politisk kvarter» i radioens P2 i dag tidlig. Først sa han at partiet vil fjerne det obligatoriske sidemålet i skolen og at bokmål skal være hovedmål. Utsagnet var ikke veldig overraskende. Det er som ventet at Frp vil sanke stemmer på å fjerne nynorsk.

Overraskelsen kom like etterpå. NRKs journalist hadde avsluttet intervjuet da Sandberg ringte henne. Han hadde uttalt seg feil, og de måtte gjøre et nytt intervju. Det Frp egentlig mener, er nemlig at kommunene selv skal velge om bokmål eller nynorsk skal være hovedmål. Den holdningen bør venner av begge målformer merke seg. Den betyr at svært mange elever kan bli tvunget over på en annen målform enn den de foretrekker - og at de ikke får noen opplæring i sidemålet. "

http://www.adressa.no/nyheter/politikk/article1375698.ece

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.369
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
pemek skrev:
OMF skrev:
Det er ingen ting i det du skriver som tyder på at du har lest programmet..... ;D ;D...

Mvh
OMF
Joda, jeg har faktisk det. Det morsomme er ikke hva de skriver, men derimot hva det ikke står noe om. Feks vil FRP: "...Gjøre det lettere for bedrifter å ha midlertidig ansatte...Sikre at arbeidsmiljøloven ikke blir til hinder for små bedrifter å finne lokale, ønskede løsninger når det gjelder arbeidstid, overtidsbruk, lønnsdannelse m.m.".

Hva gjør sånne ting med enkeltmenneskets rettigheter? I dagens regime kan nok mange føle seg overkjørt av det offentlige. Dette er likevel et lite problem sammenlignet med et samfunn der du blir dørmatte for sterke privatinteresser.
Ser du tar opp helt andre emner nå enn ditt forrige innlegg....

Jeg ser både positive og negative sider med dette - du ser trolig bare negative....konskevensene kan nok bli store med din fantasi ja! ;D ;D

Mvh
OMF

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
OMF skrev:
Ser du tar opp helt andre emner nå enn ditt forrige innlegg....

Jeg ser både positive og negative sider med dette - du ser trolig bare negative....konskevensene kan nok bli store med din fantasi ja! ;D ;D

Mvh
OMF
Har du forlagt lesebrillene, lille høyremann? I innlegg en skriver jeg:"...Dette er forsmaken på FRPs privatiserte bruk og kast samfunn. Partiet vil avslutte avtalefestede rettigheter i arbeidslivet". Og, fortsetter i i forrige innlegg: " ...f.eks vil FRP: "...Gjøre det lettere for bedrifter å ha midlertidig ansatte...Sikre at arbeidsmiljøloven ikke blir til hinder for små bedrifter å finne lokale, ønskede løsninger når det gjelder arbeidstid, overtidsbruk, lønnsdannelse m.m.".

Temaet er inspirert av FRPs skrale arbeids- og sosialpolitikk. Forøvrig er dette et felt som alltid har vært vanskelig for høyresida som forsetter å sutre over rammebetingelser som aldri har vært så gode som nå.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
pemek skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF

FrP tynner stadig ut programmet sitt. Less is more er tydelig kjent der. Jo mindre det står, jo større handlefrihet har de i etterkant. Det er vel dessuten ubehagelig å bli møtt med hva som står i programmet hele tida, kan jo ikke stå inne for det!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.369
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Synes vel på ingen måte det var hovedessensen i ditt forrige innlegg.... ;D

Synes det er greit med en motvekt til LOs "først meg sjøl, så meg sjøl, så enda en gang meg sjøl...." - missunnelse er sterkere krefter......

Mvh
OMF

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Vi skal være j****g glad for at ikke arbeiderklassen har hele den økonomiske makta her i landet. Gamle penger er forstandige, utviklende og ansvarlige, mens penger som tilfaller proletariatet går rett til kjøpebrennevin og krytallysekroner i garasjen.

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
OMF skrev:

Synes det er greit med en motvekt til LOs "først meg sjøl, så meg sjøl, så enda en gang meg sjøl...." - missunnelse er sterkere krefter......

Mvh
OMF
Essensen er vel at felleskapsløsninger som regel er bra er bra, mens et samfunn som utelukkende er basert på individers enkeltinteresser ikke er det. Heldigvis finnes det oppegående arbeidslivsorganisasjoner som taler min sak. Mister jeg jobben, arbeidsgiveren er urimelig eller firmaet mitt går dukken har de sørget for at det finnes ordninger som hjelper meg. Den dagen jeg blir alvorlig syk vil jeg også at felleskapet skal legge meg inn på det beste sykehuset selv uten privat forsikring. Det er viktig å gi ungene mine mulighet til skole og utdanning på de beste nasjonale institusjonene uten å være superrik.

FRP kan rett nok kjøpe disse tjenestene av private tilbydere så lenge det er igjen penger i oljekassa, men hva skjer så? Ut over et definert minstemål for hva samfunnet skal gjøre for den enkelte vil det sannsynligvis vokse fram et mylder av 'bedre' sykehus og 'topp'-skoler der den enkelte må betale mellomlegget selv for å få tilgang. Offentlige tilbud vil ingen ha.

Det der har ikke jeg lyst til, ulikt f.eks FRPRimi-Hagen. Først benytter han seg av samfunnets infrastruktur til å bygge en formue og å sikre barna sine offentlig finansiert utdannelse. Som takk finner han ut at det er på tide å trekke opp stigen etter seg og stikke til Sveits.

Og enda har vi ikke begynt å diskutere FRPs kulturpolitikk...

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.589
OMF skrev:

Mvh
OMF
Og hva er forskjellen på det LO gjør for sine medlemmer og det f.eks. NITO gjør for sine?

G

Gjestemedlem

Gjest
erato skrev:
"Fremskrittspartiets nestleder Per Sandberg måtte gjøre helomvending da han uttalte seg i «Politisk kvarter» i radioens P2 i dag tidlig. Først sa han at partiet vil fjerne det obligatoriske sidemålet i skolen og at bokmål skal være hovedmål. Utsagnet var ikke veldig overraskende. Det er som ventet at Frp vil sanke stemmer på å fjerne nynorsk.
Ikke bare bare å være ordentlig frper. Blir fort litt kluss ut av det. :-\

"MÅ SKRIVE NYNORSK: Frp-nestleder Per Sandberg og Frp mener kommunens målform skal avgjøre skriftsspråket i skolen. Det betyr at elevene i dagens 114 nynorskkommuner bare vil ha nynorsk på skolen."

http://www.dagbladet.no/a/7893359/

Spørs hvor populært dette blir hos bokmålselever som tvinges til å legge om til nynorsk i 30% av landets kommuner. Men kommunene sparer vel noen kroner på tiltaket da.

Finner Sandberg bare på saker som dette etterhvert fordi han får et glupt innfall, eller er dette offisiell partipolitikk?

"Partiet vil at elevene bare skal ha obligatorisk undervisning i bare en målform. Og for dem som da bor i en nynorskkommune, betyr det at alle elevene her må skrive nynorsk.

- Det er for å styrke både nynorsk og bokmål. I dag er det forstyrrende når du har obligatorisk skriftlig eksamen også i sidemålet ditt, sier Frps Per Sandberg til NRK."

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/valg/valg_2009/1.6753440

Den blir nok vanskelig å svelge for nynorskmotstandere i velgermassen vil jeg tippe.

De språkføre er som forventet heller skeptisk til tiltaket:

"Leder i Norges Mållag Håvard B. Øvregård mener Sandberg snakker om noe han absolutt ikke har peiling på.

- De tenker ikke på at de som bor i nynorskområdet som ikke vil få lære bokmål skriftlig vil få enorme problemer hvis de ikke har lært bokmål på skolen. Denne politikken kan ikke gjennomføres, for den er for dum, sier Øvregård."

.. jaja, hva gjør man ikke for å spare litt penger i skoleverket. :-\

Hva gavner det vel mennesker å bo i "verdens rikeste land" om vi skulle regjeres av Sandberg & Co. ???

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Blir en ny ting å tenke på når man flytter... hmmmm... den kommunen blir det tricky å være saksbehandler i, der må jo all kommunikasjon foregå på et skriftspråk jeg mestrer dårlig... ajaj, nå kommer guttungen til å bli hengende etter på skolen, norskkarakteren blir det så som så med... ;)

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Gjestemedlem skrev:
Finner Sandberg bare på saker som dette etterhvert fordi han får et glupt innfall
Det er nå ikke så ofte at innfallene hans bærer preg av å være så glupe.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Finner Sandberg bare på saker som dette etterhvert fordi han får et glupt innfall, eller er dette offisiell partipolitikk?
Ja, det er offisiell partipolitikk at Sandberg finner på saker som dette etthvert fordi han får et glupt innfall.
Og de andre.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Vil ikke begi meg inn på kranglingen her da jeg ikke har satt meg inn i partiprogrammene godt nok men en ting er sikkert; jeg stemmer ikke AP i år. Selv om det ofte ikke blir store endringene med nytt parti i statsministerposten så tror jeg vi har godt av å slippe noen andre til nå.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
OS skrev:
Selv om det ofte ikke blir store endringene med nytt parti i statsministerposten så tror jeg vi har godt av å slippe noen andre til nå.
Hva med denne karen? Jeg er for.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
OS skrev:
Vil ikke begi meg inn på kranglingen her da jeg ikke har satt meg inn i partiprogrammene godt nok men en ting er sikkert; jeg stemmer ikke AP i år. Selv om det ofte ikke blir store endringene med nytt parti i statsministerposten så tror jeg vi har godt av å slippe noen andre til nå.
Fair enough det å ønske forandring og ny en regjering. Men jeg blir alltid litt småbekymret når folk bruker vendinger som "slippe dem til", "la dem få prøve seg", "la oss se hva som skjer" og slikt noe.

Jeg får litt assossiasjoner til folk som putter en hamster i en mikrobølgeovn bare for å "se hva som hender", selv om de inderst inne vet at dette ikke er hverken særlig snilt eller egentlig en god ide. ::)

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Gjestemedlem skrev:
Fair enough det å ønske forandring og ny en regjering. Men jeg blir alltid litt småbekymret når folk bruker vendinger som "slippe dem til", "la dem få prøve seg", "la oss se hva som skjer" og slikt noe.

Jeg får litt assossiasjoner til folk som putter en hamster i en mikrobølgeovn bare for å "se hva som hender", selv om de inderst inne vet at dette ikke er hverken særlig snilt eller egentlig en god ide. ::)
Som jeg skrev så tror jeg ikke det blir de helt store endringene med ny regjering, selv ikke med FRP i regjering. Jeg har sett det gang på gang at mange politiske partier kan virke "ekstremt" til høyre eller venstre i valgkampen men når de kommer til makten viste det seg bare å være tomme ord.

At du og jeg og mange andre ovenfor er uenige er jeg heller ikke bekymret for. F.eks er jeg er mye mere bekymret for at våre mest betrodde politikere slenger så mye dritt om hverandre i valgkampen.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.369
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
pemek skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF
Essensen er vel at felleskapsløsninger som regel er bra er bra, mens et samfunn som utelukkende er basert på individers enkeltinteresser ikke er det. Heldigvis finnes det oppegående arbeidslivsorganisasjoner som taler min sak. Mister jeg jobben, arbeidsgiveren er urimelig eller firmaet mitt går dukken har de sørget for at det finnes ordninger som hjelper meg. Den dagen jeg blir alvorlig syk vil jeg også at felleskapet skal legge meg inn på det beste sykehuset selv uten privat forsikring. Det er viktig å gi ungene mine mulighet til skole og utdanning på de beste nasjonale institusjonene uten å være superrik.

FRP kan rett nok kjøpe disse tjenestene av private tilbydere så lenge det er igjen penger i oljekassa, men hva skjer så? Ut over et definert minstemål for hva samfunnet skal gjøre for den enkelte vil det sannsynligvis vokse fram et mylder av 'bedre' sykehus og 'topp'-skoler der den enkelte må betale mellomlegget selv for å få tilgang. Offentlige tilbud vil ingen ha.

Det der har ikke jeg lyst til, ulikt f.eks FRPRimi-Hagen. Først benytter han seg av samfunnets infrastruktur til å bygge en formue og å sikre barna sine offentlig finansiert utdannelse. Som takk finner han ut at det er på tide å trekke opp stigen etter seg og stikke til Sveits.

Og enda har vi ikke begynt å diskutere FRPs kulturpolitikk...
Jeg har også inntrykk av at man får mye bedre helsetjenster gjennom det offentlige.... ;D ;D ;D

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.369
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Pink_Panther skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF
Og hva er forskjellen på det LO gjør for sine medlemmer og det f.eks. NITO gjør for sine?
NITO har vel ikke en hånd på rattet i AP....

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.369
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
ErosLoveking skrev:
OMF skrev:
Jeg har også inntrykk av at man får mye bedre helsetjenster gjennom det offentlige.... ;D ;D ;D
Mvh
OMF
eh...

Der kom den fulle og hele sannheten om det tema også....

Mvh
OMF

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
OMF skrev:
Pink_Panther skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF

Mvh
OMF
Ja hva er egentlig forskjellen?
De som melder seg inn i LO vet at de er arbeidere, og de vet at lønnsforhandlingene ville gå dårlig om hver enkelt skulle forhandle for seg selv.
Nito er også en organisasjon som hjelper sine medlemmer i bla. lønnsfohandlinger, men medlemmene tror kanskje at de ikke er arbeidere (eller kanskje de bare tror de er bedre enn dem som er i LO, og vil ikke sammenlignes med arbeiderne...)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.369
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
lomt skrev:
OMF skrev:
Pink_Panther skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF

Mvh
OMF
Ja hva er egentlig forskjellen?
Det finner du sikkert ut selv....jeg kaster ikke bort mer tid på å skrive lange innlegg om politikk her (Det er ihvertfall målsetningen min ;D ;D)....her diskuterer folk stort sett basert på fri fantasi og fordommer, og da kjemper som kjent de fleste forgjeves....Folk ønsker å leve i verden slik de selv tror den er, og det er vel i grunn greit.

Mvh
OMF

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
OMF skrev:
Det finner du sikkert ut selv....jeg kaster ikke bort mer tid på å skrive lange innlegg om politikk her (Det er ihvertfall målsetningen min ;D ;D)....her diskuterer folk stort sett basert på fri fantasi og fordommer, og da kjemper som kjent de fleste forgjeves....Folk ønsker å leve i verden slik de selv tror den er, og det er vel i grunn greit.

Mvh
OMF
Det betyr fint lite for meg hva forskjellen er ;D

Du er kanskje medlem av NITO og føler deg tråkket på tærne?
Du er funksjonær, ikke arbeider?

"On topic":http://e24.no/kommentar/spaltister/strompdal/article1425243.ece

Topp Bunn