Høyttalere Verdt å kjøpe nye høyttalere!?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Facebook

Sivilimpertinent
    Ble medlem
    09.01.2021
    Antall liker
    1.489
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg er stigmatiserende, men i min puslete 35 års erfaring innen dette med lydgjengivelse,
    så har jeg pådratt meg mye dårlig erfaring med elementer som må mer enn dem bør.
    TMM med 6,5" er ikke inærheten av og gi noe som helst realisme innen rock og høytspilling med stålkontroll.
    Man må ha headroom, og det går slike drivere tomt for rimelig fort.
    Nå var det ikke deg som var stigmatiserende, derimot synes jeg at svaret ditt var det. Mine DT8 gir nok bass for meg og vel så det for den musikken jeg lytter til og det er det aller meste. Men hva som er bra er innmari individuelt, det tror jeg vi kan være enige om.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.731
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Nå var det ikke deg som var stigmatiserende, derimot synes jeg at svaret ditt var det. Mine DT8 gir nok bass for meg og vel så det for den musikken jeg lytter til og det er det aller meste. Men hva som er bra er innmari individuelt, det tror jeg vi kan være enige om.
    Vi er ca 35K brukere med forskjellig ståsted, og hva som er godt nok er 100% individuelt, enig.

For og spille troverdig på høyt nivå, oxo volummessig så må det spesialiserte drivere til imo, høy kvalifiserte hifi drivere eller PA
    Det finnes rimelige PA drivere med meget gode egenskaper... som burde vært foretrukket av flere.
    DIYere vet

Facebook

Sivilimpertinent
    Ble medlem
    09.01.2021
    Antall liker
    1.489
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Vi er ca 35K brukere med forskjellig ståsted, og hva som er godt nok er 100% individuelt, enig.

For og spille troverdig på høyt nivå, oxo volummessig så må det spesialiserte drivere til imo, høy kvalifiserte hifi drivere eller PA
    Det finnes rimelige PA drivere med meget gode egenskaper... som burde vært foretrukket av flere.
    DIYere vet
    Hørte noen på Hortensmessa i 2023 som het Hammer(kan det stemme ?) Det var et hel.....s bra trøkk og antagelig bedre egnet til rock enn til kammermusikk. Det var ille morro iallefall 👍

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.524
    Sted
    Oslo
    Og dette samsvarer ikke med en typisk smal høyttaler, som igjen
    begrenser seg til små drivere, som IKKE egner seg for den typiske
    midbass smekken...som er nødvendig for engasjement i eks. rock, metal osv.
    ..mange vet ikke hva dette egentlig betyr, fordi dem aldri har hørt det.
    Men NÅR du har hørt det, er det ingen vei tilbake.
    Iallefall for min del.
    Men husk at det ikke er alle som har egne lytterom og kan spille høyt og brutalt. Ikke alle liker å spille høyt heller. Hos meg et det ikke nødvendig med store høyttalere med store elementer. Rommet er ikke stort og jeg må ta hensyn til naboer. Så kvaliteten på høyttalerelementene er viktigere enn størrelse. Jeg tror de aller fleste har hørt store høyttalere, Bergfinn. Men ikke alle prioriterer likt eller kan det. Det er jo et pris spørsmål også.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.731
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Hørte noen på Hortensmessa i 2023 som het Hammer(kan det stemme ?) Det var et hel.....s bra trøkk og antagelig bedre egnet til rock enn til kammermusikk. Det var ille morro iallefall 👍
    Et godt slikt oppsett, spiller kammer og metall med samme bravur.
    Vi kaller det PA done right - og med det så får man headroom og finesse :cool:

Sydvest

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.08.2018
    Antall liker
    24
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    0
    Dynaudio Contour 60i med to 9" woofere i hver høyttaler kommer til å trives godt med Brystonen du har =) Noe snillere i toppen enn mange av forslagene du har fått i tråden til nå.

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Man må jo og være klar over at jo mer "high-end" du bygger anlegget, jo mer avslørende blir lyden. Rock er således en vanskelig sjanger, med høye transienter og hard mellomtone/bass, dvs høye dynamiske svingninger. i tillegg er det vel ikke all innspillinger i rock sjangeren som er av de beste, snarere tvert i mot og dette vil da ikke komme til gode om du har et high-end anlegg som vil filtrere ut ganske kjapt hva som ligger dypt begravd av informasjon som de greier å dra nytte av og formidle ut til deg som lytter på godt og vondt.
    Skulle jeg byttet høyttalere i dag til formålet hadde jeg slått til på T+A s2200 CTL som ligger på brukten nå, dette er end-game høyttalere til dynamisk musikk med transmisjonslinjebass som slår knyttnevehardt og går kjellerdypt. I tillegg er de grisefine til å være store..

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Man må jo og være klar over at jo mer "high-end" du bygger anlegget, jo mer avslørende blir lyden. Rock er således en vanskelig sjanger, med høye transienter og hard mellomtone/bass, dvs høye dynamiske svingninger. i tillegg er det vel ikke all innspillinger i rock sjangeren som er av de beste, snarere tvert i mot og dette vil da ikke komme til gode om du har et high-end anlegg som vil filtrere ut ganske kjapt hva som ligger dypt begravd av informasjon som de greier å dra nytte av og formidle ut til deg som lytter på godt og vondt.
    Skulle jeg byttet høyttalere i dag til formålet hadde jeg slått til på T+A s2200 CTL som ligger på brukten nå, dette er end-game høyttalere til dynamisk musikk med transmisjonslinjebass som slår knyttnevehardt og går kjellerdypt. I tillegg er de grisefine til å være store..
    Har sett de, men de ligger litt høyt i pris i forhold til mitt budsjett..

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.192
    Avslørende lyd er bra. Jeg har fått opp ørene for mer moderne, hardere, men også eldre skranglete rock etter at jeg fikk et mer high end/avslørende anlegg i hus. Synes det er dritfett.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.524
    Sted
    Oslo
    Ja, helt enig. Det er dette jeg også ville tatt hensyn til. Det finnes veldig gode innspillinger av rock også, men de er det få av. De virkelige gode innspillingene låter rått på "high-end" korrekt lyd også. Og de færreste har god dynamikk, så de trenger jeg et lite puff i mellombassen synes jeg. Nøytralitet er også lite viktig med rock synes jeg i allefall. Veldig avslørende lyd på rock er ikke noe jeg higer etter, men et bedre anlegg vil jo gi bedre lyd på rock også selvfølgelig.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.524
    Sted
    Oslo
    Avslørende lyd er bra. Jeg har fått opp ørene for mer moderne, hardere, men også eldre skranglete rock etter at jeg fikk et mer high end/avslørende anlegg i hus. Synes det er dritfett.

Jeg prøvde meg på ChatGPT på dine høyttalere om de er analytiske:

Men: Ikke kalde eller sterile
    • I motsetning til visse hyperanalytiske høyttalere (som noen Magico eller B&W 800-serie), har Epsilon en musikalitet og varme som kommer fra god balanse i frekvensområdet og en lett "flow" i presentasjonen – spesielt med riktig matching.
    • De kan derfor oppleves som både analytiske og engasjerende, noe som gjør dem attraktive for både audiofile og musikkelskere som ikke bare vil høre – men føle – musikken.

Høres ut som en god balanse om dette stemmer. Mine tidligere Magico var svært analytiske, så det er jo grader av avslørende høyttalere også. Før det igjen var Focal også avslørende, men mer i retning av det AI beskriver her.

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.192
    Det ligger en anmeldelse på Stereophile på de. Den gang en av de beste høyttalerne de hadde målt.
    Jeg synes ikke de virker varme. Synes det låter engasjerende helt klart og analytisk. Jeg savner ikke Klipschene jeg hadde for å si det sånn.

Å få tak i et par klassiske infinity på bruktmarkedet kan jo være en grei løsning. Er jo en grei pris på de fleste av dem. Renaissance 90 f.eks. eller Kappa 8.2 eller 9.2.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.223
    Torget vurderinger
    2
    Til trådstarter:
    Det koker ned til smak og behag, ingen sitter med fasit her.

Jeg tolker at du bruker en Wiim Ultra som pre? Intet galt sagt om den, men min private overbevisning er at det finnes forforsterkere der ute som kan blåse mer liv i effekttrinnet ditt, og dermed også i høyttalerne. Videre tolker jeg at du ønsker høyttalere med smekk og driv, det har du i dag, og du kommer til å savne det, dersom dette er det du ønsker deg mest. Akkurat her vet jeg faktisk hva jeg snakker om! ;)

Mange høyttalere er (mye) mer sofistikerte enn Klipsch. (Svært) få høyttalere trøkker som nettopp Klipsch. Uansett er det mange og gode grunner til å velge noe annet, og med din musikksmak (med norske band på M so favoritter), så vil jeg ikke la meg overraske om det er andre drivere enn rå eksplosivitet som gir deg godfoten. Mer klang og nerve kan vel være vel så interessant, og dermed er det flere av forslagene du har fått som vil kunne funke enda bedre enn Klipsch RF-serien.

Jeg ville tatt imot tilbudet om å teste Parasound Pre mellom Wiim og effektforsterker, og sett hva det gir deg. Dersom dette gir en positiv overraskelse, ville jeg drøyd litt og tilvent meg dette før jeg eventuelt tok neste skritt. Dersom Parasound P3 eller P5 gjør mye med opplevelsen, ville jeg vurdert bytte av pre fremfor bytte av høyttalere. Noen her har nevnt settinger i romkorreksjon på Wiim Ultra, det kan være essensielt, men vær forsiktig med å endre noe over sånn omtrentlig 300 Hz, det blir ofte et tveegget sverd.

Spent på å høre hva du velger fremover! :)

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Til trådstarter:
    Det koker ned til smak og behag, ingen sitter med fasit her.

Jeg tolker at du bruker en Wiim Ultra som pre? Intet galt sagt om den, men min private overbevisning er at det finnes forforsterkere der ute som kan blåse mer liv i effekttrinnet ditt, og dermed også i høyttalerne. Videre tolker jeg at du ønsker høyttalere med smekk og driv, det har du i dag, og du kommer til å savne det, dersom dette er det du ønsker deg mest. Akkurat her vet jeg faktisk hva jeg snakker om! ;)

Mange høyttalere er (mye) mer sofistikerte enn Klipsch. (Svært) få høyttalere trøkker som nettopp Klipsch. Uansett er det mange og gode grunner til å velge noe annet, og med din musikksmak (med norske band på M so favoritter), så vil jeg ikke la meg overraske om det er andre drivere enn rå eksplosivitet som gir deg godfoten. Mer klang og nerve kan vel være vel så interessant, og dermed er det flere av forslagene du har fått som vil kunne funke enda bedre enn Klipsch RF-serien.

Jeg ville tatt imot tilbudet om å teste Parasound Pre mellom Wiim og effektforsterker, og sett hva det gir deg. Dersom dette gir en positiv overraskelse, ville jeg drøyd litt og tilvent meg dette før jeg eventuelt tok neste skritt. Dersom Parasound P3 eller P5 gjør mye med opplevelsen, ville jeg vurdert bytte av pre fremfor bytte av høyttalere. Noen her har nevnt settinger i romkorreksjon på Wiim Ultra, det kan være essensielt, men vær forsiktig med å endre noe over sånn omtrentlig 300 Hz, det blir ofte et tveegget sverd.

Spent på å høre hva du velger fremover! :)
    [/QUOTE
    Jøss, takk for et langt og godt innlegg! Nå er jo jeg nybegynner å regne innen dette, så setter stor pris på slike svar som jeg har fått her 🙏

Stemmer at jeg har brukt en WiiM ultra som pre, og nå håper jeg at jeg rekker å teste litt forforsterkeren ( en Parasound P5 ) mellom de to nevnte over her😅👍🏻

Er forresten flere av de nevnte høyttalerne tidligere jeg kunne tenkt meg og fått lyttet til før et eventuelt kjøp 👌🏻

Kanskje du har rett at jeg først ender opp med å kjøpe en pre før jeg bytter høyttalere? Dog, jeg har fortsatt lyst til å prøve et annet høyttalermerke enn Klipsch.. Heldigvis trenger jeg ikke å «hasteselge» de om jeg kjøper noen andre..👍🏻

Skal også flytte litt på anlegget slik at det får stå i enden av stua, da blir det rundt 3 meter mellom høyttalerne og jeg har mulighet til å ha dem med litt større avstand til bakvegg enn nå👌🏻

Skal så absolutt komme med en tilbakemelding på hva jeg ender opp med, samt kanskje et bilde når ting begynner å falle på plass 😎

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Jøss, takk for et langt og godt innlegg! Nå er jo jeg nybegynner å regne innen dette, så setter stor pris på slike svar som jeg har fått her 🙏

Stemmer at jeg har brukt en WiiM ultra som pre, og nå håper jeg at jeg rekker å teste litt forforsterkeren ( en Parasound P5 ) mellom de to nevnte over her😅👍🏻

Er forresten flere av de nevnte høyttalerne tidligere jeg kunne tenkt meg og fått lyttet til før et eventuelt kjøp 👌🏻

Kanskje du har rett at jeg først ender opp med å kjøpe en pre før jeg bytter høyttalere? Dog, jeg har fortsatt lyst til å prøve et annet høyttalermerke enn Klipsch.. Heldigvis trenger jeg ikke å «hasteselge» de om jeg kjøper noen andre..👍🏻

Skal også flytte litt på anlegget slik at det får stå i enden av stua, da blir det rundt 3 meter mellom høyttalerne og jeg har mulighet til å ha dem med litt større avstand til bakvegg enn nå👌🏻

Skal så absolutt komme med en tilbakemelding på hva jeg ender opp med, samt kanskje et bilde når ting begynner å falle på plass 😎
    Kjenner ikke til Wiim annet enn at jeg nå ser det er en dedikert streamer med mulighet for pre, her har du garantert det svakeste ledd og jeg burde fanget opp dette før, -heldigvis kom Mr. Rognlien meg i forkjøpet.. :) Mistenker at du nå har funnet nøkkelen videre med hjemlån og du kommer til å få åpne opp alle kreftene forsterkeren din har samt synliggjort potensialet på en helt annen måte. Du vil merke diskanten få mer overskudd og luft sånn at du kan dra på mer uten at det blir slitsomt.
    En annen ting er som du selv nevner; flytting av høyttalerene og betydning av rom. Som et lite tips du burde lære deg først som sist (om du ikke kan det fra før) betydning av symmetrien i plassering. i noen tilfeller er rommet sånn at dette er en utfordrende oppgave, men så langt det lar seg gjøre bør dette være nøye. Spesielt vinkling og bakvegg kan utgjøre stor forskjell på om du får fot eller ikke. Så lite som 1 cm kan utgjøre underverker, men det viktigste er at begge har samme avstand/vinkling, det er ikke uvanlig for en hifi-nerd å ligge på gulvet med meterstokk og maskeringstape. i lytterommet hos meg har jeg mange markerte plasseringer... 😏

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.192
    Enig, det er jo kjekt å handle på bruktmarkedet i prisområde 5-20 000kr på høyttalersiden. Det skal mye til å brenne inne med noe..
    Bare å prøve og feile, også er det jo moro også.

Tenker også ta wiim neppe er "problemet".

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.240
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ja, mange sprikende svar her.
    Du må selv vektlegge hva som er relevant for deg.

Jeg tror IKKE Wiim Ultra er noe svakt ledd i et standard hifi oppsett.
    Den kan til og med rydde opp i de værste ulumskheter under 200 Hz.
    ... iallfall til en viss grad.

I mitt hode er det mye mere verd enn en dobbelt så dyr dac som ikke har
    PEQ muligheter.

I et oppsett til flere hundre tusen ville jeg muligens
    valgt en annen dac løsning.

Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.130
    Sted
    Horten
    Målemessig er muligens Wiim det sterkeste leddet. Men det behøver IKKE bety det samme som at den gir nevneverdig musikkglede for alle.
    Enig. For noen så er det helt sikkert dette å vite at vekta er lav på den og prisen det samme, ensbetydende med at den ikke gir nok musikkglede.
    Eierglede skal man ikke kimse av. ;)

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    419
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Wiim Ultra er knall den. Jeg har to stykker i to ulike oppsett, ehh naturligvis. Men poenget er vel nettopp det at Bryston 14b sst2 kan og vil trolig vokse med en preamp som matcher dens nivå. Jeg vil tro at dersom TS har mulighet til å låne en dedikert og anerkjent preamp, rett og slett for å teste ut effekten av en "bedre" preamp, så er det veien jeg ville gått først.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.520
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    WiiM Ultra er i praksis transparent som streamer og DAC, så å finne noe som matcher 14b sst2 sitt nivå blir nok mest en slik øvelse som @Håkon_Rognlien nevner i #189. Hvilket er helt greit.
    1744811574812.png

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    705
    Torget vurderinger
    2
    Målemessig er muligens Wiim det sterkeste leddet. Men det behøver IKKE bety det samme som at den gir nevneverdig musikkglede for alle.
    Nysgjerrig på hvordan du tenker rundt pre og dens betydning for lydbildet. Jeg er relativt fersk og har brukt dac som pre i flere oppsett og tenkt at pre er overflødig mht antall bokser, begrensede innganger osv.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.778
    Torget vurderinger
    1
    Nysgjerrig på hvordan du tenker rundt pre og dens betydning for lydbildet. Jeg er relativt fersk og har brukt dac som pre i flere oppsett og tenkt at pre er overflødig mht antall bokser, begrensede innganger osv.
    Det er jo en fin EQ boks det, selv om den gjerne ikke har EQ innebygget. Ellers så kan det være forskjeller på gain, hvor mange Volt pre gir ut til effekt forsterker.
    Da er man inne på gain staging, som det kan være lurt å tenke på for kilder, pre og effekt delen.

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    705
    Torget vurderinger
    2
    Så hvis jeg setter wiim ultra til fixed output til min arcam solo, og kjører pre out til effektforsterker, så endres lydbildet, men utelukkende pga gainstrukturen - eller er det andre faktorer som spiller inn?

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Kjenner ikke til Wiim annet enn at jeg nå ser det er en dedikert streamer med mulighet for pre, her har du garantert det svakeste ledd og jeg burde fanget opp dette før, -heldigvis kom Mr. Rognlien meg i forkjøpet.. :) Mistenker at du nå har funnet nøkkelen videre med hjemlån og du kommer til å få åpne opp alle kreftene forsterkeren din har samt synliggjort potensialet på en helt annen måte. Du vil merke diskanten få mer overskudd og luft sånn at du kan dra på mer uten at det blir slitsomt.
    En annen ting er som du selv nevner; flytting av høyttalerene og betydning av rom. Som et lite tips du burde lære deg først som sist (om du ikke kan det fra før) betydning av symmetrien i plassering. i noen tilfeller er rommet sånn at dette er en utfordrende oppgave, men så langt det lar seg gjøre bør dette være nøye. Spesielt vinkling og bakvegg kan utgjøre stor forskjell på om du får fot eller ikke. Så lite som 1 cm kan utgjøre underverker, men det viktigste er at begge har samme avstand/vinkling, det er ikke uvanlig for en hifi-nerd å ligge på gulvet med meterstokk og maskeringstape. i lytterommet hos meg har jeg mange markerte plasseringer... 😏
    Har litt tid nå i kveld så lytter litt på samme låter der jeg skifter mellom dac’en til WiiM og Parasounden nå. Er spent på om mine ører klarer å høre forskjell da jeg ikke kan skru opp så mye i kveld😅

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.130
    Sted
    Horten
    Så hvis jeg setter wiim ultra til fixed output til min arcam solo, og kjører pre out til effektforsterker, så endres lydbildet, men utelukkende pga gainstrukturen - eller er det andre faktorer som spiller inn?
    Om ikke pre-amp'en har en egenlyd som skinner igjennom, aka lett høres, så kan den åpenbare forskjellen i lyd være nivåforskjell/volum-forskjell.
    -En dedikert pre-amp kan eks gjerne ha flere kilder inn som den normaliserer volumet på, slik at du ikke hopper i stolen pga stor volumendring når man endrer kilden.:cool:

Det er ofte også slik at mange foretrekker å ha pre og effekt-forsterker fra samme fabrikat, da kan man anta at fabrikant har gjort jobben sin med å tilpasse signalnivåer/aka gain-staging korrekt.

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Om ikke pre-amp'en har en egenlyd som skinner igjennom, aka lett høres, så kan den åpenbare forskjellen i lyd være nivåforskjell/volum-forskjell.
    -En dedikert pre-amp kan eks gjerne ha flere kilder inn som den normaliserer volumet på, slik at du ikke hopper i stolen pga stor volumendring når man endrer kilden.:cool:

Det er ofte også slik at mange foretrekker å ha pre og effekt-forsterker fra samme fabrikat, da kan man anta at fabrikant har gjort jobben sin med å tilpasse signalnivåer/aka gain-staging korrekt.
    Du mener et gain filter som ligger i avspilling og dac og har ingenting med preampen å gjøre??? Hehe, Hifi sentralen byr på seg selv.. 😅

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.223
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er delvis enig med deg i dette, men det finnes noen tilfeller der jeg bare må bøye meg i støvet for overbevisende leveranser, uansett hva jeg måtte tro eller mene.
    Men for meg har det blitt for mange runder om lignende temaer opp gjennom årene, jeg ønsker ikke flere slike, derfor kan jeg heller peke hit for å levere mine synspunkter:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn