Høyttalere Verdt å kjøpe nye høyttalere!?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Ha er er gain filter, @Haugenial? Tor ikke jeg har hørt uttrykket før.
    Gjelder ved digital avspilling dvs streaming. Skru av normalisering av lyd - dette dreper dynamikken… Ligger som innstillinger i div avspillingstjenester og i noen dacer.
    mange som overser dette (tydeligvis ikke klar over det). Trodde dette var mandatory her på sentralen..

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Gjelder ved digital avspilling dvs streaming. Skru av normalisering av lyd - dette dreper dynamikken… Ligger som innstillinger i div avspillingstjenester og i noen dacer.
    mange som overser dette (tydeligvis ikke klar over det). Trodde dette var mandatory her på sentralen..
    Ved god gammaldags vinyl og cd så går signalet rett til pre og ingen bekymring…😉

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.580
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Første gang jeg har hørt uttrykket gain filter, og selvfølgelig også første gang jeg har hørt det brukt som synonym til normalisering.
    Et nettsøk på gain filter ledet meg til

Korrekt implementert normalisering er slik jeg forstår det en spor- eller albumbasert volumkontroll basert på headerdata (replaygain) i musikkfilene. En god volumkontroll dreper ikke dynamikk. Rævva gainstruktur kan, men det er noe annet.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.621
    Torget vurderinger
    0
    Kan det være du mener "Stabilt volum" som her vist ved avspilling musikk med Youtube?

Gain_Filter.jpg

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    858
    Volum og gain er ikke det samme, og bør ikke forveksles med hverandre...

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Kan det være du mener "Stabilt volum" som her vist ved avspilling musikk med Youtube?

Vis vedlegget 1114603
    Ja helt riktig. Avspillingstjenestene har en sånn funksjon som gjør at volumet blir justert sammen med gain for at utgangsnivået /dynamisk svingning blir det samme fra låt til låt. Som sagt, viktig at denne er av.. 😉

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Ja helt riktig. Avspillingstjenestene har en sånn funksjon som gjør at volumet blir justert sammen med gain for at utgangsnivået /dynamisk svingning blir det samme fra låt til låt. Som sagt, viktig at denne er av.. 😉
    Grunnen til dette er ved avspilling hos frisøren, legekontor osv..

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.274
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok neppe grunnen...

"If implemented properly, Replay Gain is just a metadata tag in the file that recommends a relative volume setting for playback. It should not trigger dynamic compression or any other signal modification, but only change the playback volume level.

To set the replay gain level, software analyzes the file. If, like most modern music, it is heavily dynamically compressed to sound as loud as possible, replay gain will tell the system to set the volume lower. If the track has no dynamic range compression with long quiet sections and occasional big peaks, replay gain will tell the system to set the volume higher.

However, replay gain should never modify the signal, and it should never set the volume so high that it causes clipping."

Med andre ord; ReplayGain gjør ingenting* med lyden i en fil, den bare leser metadata-tags som ble skapt da filen ble skapt og sørger for at volumet normaliseres mellom filer med varierende dynamisk kompresjon.

*med mindre det er snakk om en suspekt implementering som bruker en eller annen form for DSP.

Edit: Back in the day var dette tilfelle med enkelte programmer og RG ble ofte advart mot, men det har vel ikke vært et reelt problem på ganske mange år.

Jeg brukte RG fra dag en med min forrige streamer og bruker det selvsagt nå med min nye.

Sist redigert:

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok neppe grunnen...

"If implemented properly, Replay Gain is just a metadata tag in the file that recommends a relative volume setting for playback. It should not trigger dynamic compression or any other signal modification, but only change the playback volume level.

To set the replay gain level, software analyzes the file. If, like most modern music, it is heavily dynamically compressed to sound as loud as possible, replay gain will tell the system to set the volume lower. If the track has no dynamic range compression with long quiet sections and occasional big peaks, replay gain will tell the system to set the volume higher.

However, replay gain should never modify the signal, and it should never set the volume so high that it causes clipping."

Med andre ord; ReplayGain gjør ingenting* med lyden i en fil, den bare leser metadata-tags som ble skapt da filen ble skapt og sørger for at volumet normaliseres mellom filer med varierende dynamisk kompresjon.

*med mindre det er snakk om en suspekt implementering som bruker en eller annen form for DSP.

Edit: Back in the day var dette tilfelle med enkelte programmer og RG ble ofte advart mot, men det har vel ikke vært et reelt problem på ganske mange år.

Jeg brukte RG fra dag en med min forrige streamer og bruker det selvsagt nå med min nye.
    Ok, deg om det -mulig jeg har feil og er ikke ved meg større en at innrømmes kan om så. Jeg skrur i alle tilfelle innstillingen av så lenge det er et usikkerhetsaspekt. 😉 Det er jo uansett ikke derfor trådstarter har startet tråden og anbefaler at vi går tilbake til trådstarters problemstilling om så vedvarer..

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Ok, deg om det -mulig jeg har feil og er ikke ved meg større en at innrømmes kan om så. Jeg skrur i alle tilfelle innstillingen av så lenge det er et usikkerhetsaspekt. 😉 Det er jo uansett ikke derfor trådstarter har startet tråden og anbefaler at vi går tilbake til trådstarters problemstilling om så vedvarer..
    Må ærlig innrømme at jeg datt litt av rundt denne diskusjonen rundt «gain»😅
    Jeg har fått testet litt dac til en Parasound P5 og WiiM ultraen min, og min foreløpige konklusjon er at jeg må skru volumet mer opp når jeg bruker dac’en i P5 kontra i WiiM. Så foreløpig vil jeg ikke si at jeg hører så mye lydmessig forbedring ved å bytte..
    Har ikke fått testet på høyt volum, så derfor kan jeg ikke konkludere helt ennå..
    Når det kommer til nye høyttalere så har jeg ingen mulighet til å reise i påsken noen plass pga jobb, men merker som er av interesse er fortsatt Ø Audio, Fyne, PMC og ett par andre.
    Har fått noen gode råd/tips angående matching til min effektforsterker og har da ett par alternativer som vurderes sterkt 😎👍🏻

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.274
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4

For all del, jeg var bare ute etter å forhindre at trådstarter eller noen andre skulle ta til seg opplysninger som er fullstendig feilaktige.

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    For all del, jeg var bare ute etter å forhindre at trådstarter eller noen andre skulle ta til seg opplysninger som er fullstendig feilaktige.
    Og siste ordet forblir ditt mener du..? 😅

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.521
    Sted
    Holmestrand
    Kjenner ikke til Wiim annet enn at jeg nå ser det er en dedikert streamer med mulighet for pre, her har du garantert det svakeste ledd og jeg burde fanget opp dette før, -heldigvis kom Mr. Rognlien meg i forkjøpet.. :) Mistenker at du nå har funnet nøkkelen videre med hjemlån og du kommer til å få åpne opp alle kreftene forsterkeren din har samt synliggjort potensialet på en helt annen måte. Du vil merke diskanten få mer overskudd og luft sånn at du kan dra på mer uten at det blir slitsomt.
    En annen ting er som du selv nevner; flytting av høyttalerene og betydning av rom. Som et lite tips du burde lære deg først som sist (om du ikke kan det fra før) betydning av symmetrien i plassering. i noen tilfeller er rommet sånn at dette er en utfordrende oppgave, men så langt det lar seg gjøre bør dette være nøye. Spesielt vinkling og bakvegg kan utgjøre stor forskjell på om du får fot eller ikke. Så lite som 1 cm kan utgjøre underverker, men det viktigste er at begge har samme avstand/vinkling, det er ikke uvanlig for en hifi-nerd å ligge på gulvet med meterstokk og maskeringstape. i lytterommet hos meg har jeg mange markerte plasseringer... 😏
    Jeg må bare slutte meg til @Valentino her.
    Jeg sliter også med «her har du garantert det svakeste ledd og jeg burde fanget opp dette før».

Jeg har selv en Wiim Ultra, og har opplevd den som en udiskutabel styrke,
    uten at jeg på noen måte skal påstå at "min fars bil er aller best".

Det finnes helt sikkert bedre løsninger, men Wiim Ultra holder garantert til å ta det neste steget mot nye høytalere.
    :)

Sist redigert:

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Noen som har hørt Ø Audio Icon ( 22/23 modell ) vs . PMC Twenty5-24i og kan fortelle meg litt om den største forskjellen i lyd? Jeg er redd PMC ikke har nok punch i bassen i forhold til Ø og så tror jeg kanskje PMC er bedre om man ønsker å spille på lavt volum ( bakgrunn-musikk ), eller tar jeg feil!?🤷‍♂️

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.195
    Hvor høyt skal du spille da?
    Hvor store høyttalere har du plass til?

Bestykningen på PMC er beskjeden, men jeg har latt meg imponere på messer..
    Jeg tenker du nesten bare må prøve de for å finne ut av det i eget rom.

Jeg lever litt etter det at «bigger is better», og det spiller forrykende hos meg.

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Hvor høyt skal du spille da?
    Hvor store høyttalere har du plass til?

Bestykningen på PMC er beskjeden, men jeg har latt meg imponere på messer..
    Jeg tenker du nesten bare må prøve de for å finne ut av det i eget rom.

Jeg lever litt etter det at «bigger is better», og det spiller forrykende hos meg.
    Takk for svar 😊

Problemet mitt er at jeg bor såpass langt unna at det ikke er bare bare å få prøvd de i eget rom.. Nærmeste til salgs er vel 50-55 mil unna meg..😅

Jeg spiller ikke høyt så ofte, men syns det er kjekt at det «trøkker» til når jeg har behov for det👍🏻
    Når det kommer til plass kan ikke høyttalerne være bredere enn det Ø Audio er ( 50cm ), men i høyden går det fint opp til 130-140cm.

Røkrakare

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Antall liker
    182
    Sted
    Haslum
    Noen som har hørt Ø Audio Icon ( 22/23 modell ) vs . PMC Twenty5-24i og kan fortelle meg litt om den største forskjellen i lyd? Jeg er redd PMC ikke har nok punch i bassen i forhold til Ø og så tror jeg kanskje PMC er bedre om man ønsker å spille på lavt volum ( bakgrunn-musikk ), eller tar jeg feil!?🤷‍♂️
    Prøv å spørre f.eks. Chat Gpt, evt. annen KI-tjeneste.
    Jeg brukte den for å spørre om hvilke forsterker som matcher mine PMC twenty5 21i. Den kom med flere forslag, å den kom med hva slags lydsignatur etc. på hva disse forsterkerne ville formidle. Prøvde også å sammenligne mine høyttalere med andre høyttalere i samme sjiktet. Interessant og imponert hvor detaljert info den kom med.

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Prøv å spørre f.eks. Chat Gpt, evt. annen KI-tjeneste.
    Jeg brukte den for å spørre om hvilke forsterker som matcher mine PMC twenty5 21i. Den kom med flere forslag, å den kom med hva slags lydsignatur etc. på hva disse forsterkerne ville formidle. Prøvde også å sammenligne mine høyttalere med andre høyttalere i samme sjiktet. Interessant og imponert hvor detaljert info den kom med.
    Godt forslag, det skal jeg prøve 😊👍🏻

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.521
    Sted
    Holmestrand
    Tror du skal legge bort den inngangen til spørsmålet.
    Lag deg en liste over musikk og prøv å få hørt de aktuelle høytalerne.
    Er du fokusert på bass, så må du være oppmerksom på rommet som kan være bedragersk hvis du skal sammenligne Ø i stua til Per og PMC i lytterommet til Kari.

Grunnen til at jeg sier du bør legge bort premisset er at etter min erfaring så har slike prioriteringer en tendens til å overskygge helheten.

Du skal høre på musikk, ikke " punch i bassen".
    Helhet.
    Kort og godt.

Personlig liker jeg Ø veldig godt, men som en all-rounder hadde jeg nok valgt PMC.
    Uten at jeg har sammenlignet dem direkte,
    og slett ikke i ditt rom.
    ;)

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.348
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Godt forslag, det skal jeg prøve 😊👍🏻
    Den kommer med detaljerte forslag, men den vet ikke hva den snakker om. Jeg spurte chatgpt følgende:

«Hva er en god match mtp fliser til et SK mouthpieces origin?»

Forklaring: Dette er et saksofonmunnstykke som håndlages av en danske i new york. «Fliser» skal her forstås som treverket som vibrerer. Fliser kan fås i ulike skjæringer og tykkelser, som gir forskjell i lyd og opplevd motstand og respons i hornet.

Automaten svarte:

«Når du velger fliser til et SK Mouthpieces Origin munnstykke, er det viktig å ta hensyn til både materialet og designet på flisene for å sikre en god match. SK Mouthpieces er kjent for sin kvalitet og variasjon, så det er lurt å vurdere fliser som komplementerer lyden og stilen til munnstykket.

1. Materialvalg: Fliser laget av høykvalitetsmateriale, som porselen eller keramik, kan gi en mer klar og resonant lyd. Du bør også vurdere akustiske egenskaper – noen materiale kan påvirke lyden positivt.

2. Design og mønster: Velg fliser som harmonerer med utseendet på munnstykket, enten det er med farger, mønstre eller teksturer. Eksempelvis kan en klassisk svart-hvitt kombinasjon gi et tidløst uttrykk.

3. Personlig preferanse: Til slutt, la din egen stil og instrumentets karakter spille en rolle i avgjørelsen. Kanskje du foretrekker subtile fliser som ikke tar oppmerksomheten bort fra munnstykket, eller mer iøynefallende design som tilfører et personlig preg.

Det kan også være nyttig å rådføre seg med musikere eller eksperter i en spesialisert butikk, for å få anbefalinger som er tilpasset dine individuelle behov og preferanser.»

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.783
    Torget vurderinger
    1
    Seriøst, lytt til høyttalere!
    Chatgpt og annet slikt tull på nett henter bare info som er tilgjengelig fra andre steder (produsenters side, tester og forum) og sammenstiller et svar. Noen lar seg tydeligvis imponere av forskjellige ting...

Noen har veldig tungt for å komme seg avgårde om det er over 5 mil unna for en lytt, men å betale mer enn 50K for en dings man bare har lest om (på en reklame tekst) er ikkeno problem!

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Seriøst, lytt til høyttalere!
    Chatgpt og annet slikt tull på nett henter bare info som er tilgjengelig fra andre steder (produsenters side, tester og forum) og sammenstiller et svar. Noen lar seg tydeligvis imponere av forskjellige ting...

Noen har veldig tungt for å komme seg avgårde om det er over 5 mil unna for en lytt, men å betale mer enn 50K for en dings man bare har lest om (på en reklame tekst) er ikkeno problem!
    Joda, jeg har kjørt 135 mil for å prøvekjøre en bil engang på en dag uten at jeg kjøpte den.. Så er absolutt ikke fremmed for å kjøre langt for å lytte.. 👍🏻
    Men, skal jeg kjøre nedover mot Oslo og omegn så vil jeg gjerne lytte på flere som er opp til vurdering når jeg først er der da jeg mest sannsynlig må ha en overnatting et sted for å slippe et døgn med kjøring..😅
    Så var jo spørsmålet mitt egentlig om PMC trykker like mye til i bassen som Ø Audio gjør? Har jo forstått det slik at PMC spiller langt over sin vektklasse når det kommer til størrelse? Ø Audio er jo en langt større høyttaler, så vil tro den rocker mer enn PMC klarer?

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Tror du skal legge bort den inngangen til spørsmålet.
    Lag deg en liste over musikk og prøv å få hørt de aktuelle høytalerne.
    Er du fokusert på bass, så må du være oppmerksom på rommet som kan være bedragersk hvis du skal sammenligne Ø i stua til Per og PMC i lytterommet til Kari.

Grunnen til at jeg sier du bør legge bort premisset er at etter min erfaring så har slike prioriteringer en tendens til å overskygge helheten.

Du skal høre på musikk, ikke " punch i bassen".
    Helhet.
    Kort og godt.

Personlig liker jeg Ø veldig godt, men som en all-rounder hadde jeg nok valgt PMC.
    Uten at jeg har sammenlignet dem direkte,
    og slett ikke i ditt rom.
    ;)
    Skal planlegge en tur slik at jeg får lyttet til høyttalerne jeg vurderer 😊👍🏻

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.877
    Torget vurderinger
    0
    Hei
    Jeg har hørt begge. Kun Icon i eget rom. PMCene har jeg kun hørt ved jevne mellomrom i underetasjen hos NAT i Ullevålsveien.
    Jeg er også referansekunde for Ø-Icon så du får lese med de brillene.

Jeg vil si at den største forskjellen i lydsignatur går på det du ser og det du vet. PMC er en smal høyttaler med transmisjonslinje og er en av de mest seriøse og eldste høyttalerprodusentene i verden som lager høyttalere fra bunnen med egne elementer. De brukes som referanse i både studio og i Hi-Fi.
    Oversatt så blir dette presisjonshøyttalere som spiller dyp og tørr bass i forhold til størrelsen. Toppregisteret står i stil til bassen. En smal høyttaler vil alltid ha mer eller mindre tegne opp et bredt phantom image lydbilde på grunn av bredden på kabinettet og diffraksjonseffekter, men kanskje mangle noe av det fysiske trøkket.

Ø-Icon var den første offisielle høyttaleren fra to entusiaster der de har plukket ut noen av de mest popuplære driverene på DIY markedet, noen vil si noen av de beste og prisgunstige. I mk2 versjonen har de laget mer selv og det kan man også se på prisen. Filosofien er til Ø er at de vil tilby høyttalere til markedet som spiller med mye dynamikk i hele frekvensområdet. I lydbildesammenheng snakker man om tørt som et lydbilde med lite etterklang og et vått lydbilde med mye etterklang. Ø har en signatur på den våte siden. De har kontrollert spredning og spiller mer rett frem mot lytteren med mindre refleksjoner fra rommet som ofte resulterer i et litt mer fysisk lydbilde enn fra en smalere høyttaler. Jeg valgte Ø fordi den ikke viser tegn til problemer enten jeg forer den med store symfoniske verk eller full trøkk fra storband og fordi den spilte midbass som mye større høyttalere.

Jeg opplever begge høyttalerene som at de spiller større enn størrelsen deres skulle tilsi. At PMC har fordelen med å være finslipt etter mange år med utvikling, men at Ø har fordelen med å våge å gjøre noe nytt og tilbyr råvarer som yter mer i forhold til pris enn man er vant til fra kommersielle høyttalere.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.621
    Torget vurderinger
    0
    Så var jo spørsmålet mitt egentlig om PMC trykker like mye til i bassen som Ø Audio gjør? Har jo forstått det slik at PMC spiller langt over sin vektklasse når det kommer til størrelse? Ø Audio er jo en langt større høyttaler, så vil tro den rocker mer enn PMC klarer?
    Det er et godt spørsmål, men de aller fleste som mener noe om høyttalere
    forholder seg til en subjektiv opplevelse i en enkelt setting og det er noe
    helt annet enn vurdering av frekvensresponsen og hvilke frekvenser
    som er tilstede i musikken som legges til grunn for vurderingen.
    Hvis du søker dirren på strengen eller schmekk i bassen så er det
    bedre å søke etter en høyttaler med større membran-areal....... (y)

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    692
    Torget vurderinger
    1
    Med de kriteriene du vekter her og i første innlegg, så er det vel Ø som gjelder.
    Ø har 12" bass, mens PMC har 6,5". PMC får litt hjelp i de lavere oktaver pga transmisjonslinjen, men det betyr ikke nødvendigvis at de trykker like godt i mellombassen, puncher like godt, eller at de kan spille like høyt som Ø.

Det ser vel ut som du ikke bryr deg så mye om det visuelle? Ø er jo både dobbelt så bred og dobbelt så dyp som PMC. Og hvis det er den samme plasseringen som i innlegg 1, så vil kanskje PMC passe bedre?

Jeg ville valgt PMC til meg selv. Mest pga det visuelle og at det er en godt balansert høyttaler som spiller høyt nok for meg. (hadde det vært et annet rom/plassering ville jeg kanskje valgt Ø)
    Men tilbake til dine preferanser, så synes det som Ø passer bedre.

Uansett valg, så ville jeg tatt en måling av rommet med REW. Hvis det f.eks er en voldsom utfasing i frekvensområdet der du savner bassen/trykket ved kombinasjonen høyttaleplassering og lytteposisjon, så er det jo ikke sikkert at andre høyttalere hjelper uansett. Kanskje må du lure inn en sub et eller annet sted for å jevne ut i bassen.

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Hei
    Jeg har hørt begge. Kun Icon i eget rom. PMCene har jeg kun hørt ved jevne mellomrom i underetasjen hos NAT i Ullevålsveien.
    Jeg er også referansekunde for Ø-Icon så du får lese med de brillene.

Jeg vil si at den største forskjellen i lydsignatur går på det du ser og det du vet. PMC er en smal høyttaler med transmisjonslinje og er en av de mest seriøse og eldste høyttalerprodusentene i verden som lager høyttalere fra bunnen med egne elementer. De brukes som referanse i både studio og i Hi-Fi.
    Oversatt så blir dette presisjonshøyttalere som spiller dyp og tørr bass i forhold til størrelsen. Toppregisteret står i stil til bassen. En smal høyttaler vil alltid ha mer eller mindre tegne opp et bredt phantom image lydbilde på grunn av bredden på kabinettet og diffraksjonseffekter, men kanskje mangle noe av det fysiske trøkket.

Ø-Icon var den første offisielle høyttaleren fra to entusiaster der de har plukket ut noen av de mest popuplære driverene på DIY markedet, noen vil si noen av de beste og prisgunstige. I mk2 versjonen har de laget mer selv og det kan man også se på prisen. Filosofien er til Ø er at de vil tilby høyttalere til markedet som spiller med mye dynamikk i hele frekvensområdet. I lydbildesammenheng snakker man om tørt som et lydbilde med lite etterklang og et vått lydbilde med mye etterklang. Ø har en signatur på den våte siden. De har kontrollert spredning og spiller mer rett frem mot lytteren med mindre refleksjoner fra rommet som ofte resulterer i et litt mer fysisk lydbilde enn fra en smalere høyttaler. Jeg valgte Ø fordi den ikke viser tegn til problemer enten jeg forer den med store symfoniske verk eller full trøkk fra storband og fordi den spilte midbass som mye større høyttalere.

Jeg opplever begge høyttalerene som at de spiller større enn størrelsen deres skulle tilsi. At PMC har fordelen med å være finslipt etter mange år med utvikling, men at Ø har fordelen med å våge å gjøre noe nytt og tilbyr råvarer som yter mer i forhold til pris enn man er vant til fra kommersielle høyttalere.
    Takk for langt og informativt svar 😊

Jeg må nok som flere her har skrevet ta meg en tur for å lytte på høyttalerne selv, er jo ikke sikkert at jeg blir så imponert som jeg kanskje tror, eller kanskje jeg rett og slett får bakoversveis over hvor bra jeg syns en eller flere av dem spiller!?😅

Ikke verst å være referansekunde for Ø 😎👌🏻

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.877
    Torget vurderinger
    0
    TrompeteN er oppført som bransje aktør, hva betyr det da at han er referanse kunde?
    Har han kommersielle bindinger til Ø?
    Jeg prøver å være så transparent som mulig og opplyse om slike ting så det er bare å spørre hvis man lurer på noe. Jeg er bransjeaktør fordi jeg driver et plateselskap med fokus på audiofil opptaksteknikk og har bindinger til Audiolense (har et publisert samarbeid om å kalibrere AL, men ingen økonomisk binding mellom AL og meg ellers). Selger akustikk og kalibreringstjenester.
    Referansekunde med Ø var noe de annonserte åpent at de var på jakt etter så da jeg hadde forelsket meg i høyttaleren tok jeg kontakt og spurte om de fortsatt var på jakt etter referansekunder. Jeg fikk 25% rabatt og kunne være et sted der interesserte kunne lytte til høyttaleren. Har på eget initiativ skrevet en test med en mer teknisk akustisk profil enn typiske hifitester. Noen annen binding har jeg ikke.

Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.621
    Torget vurderinger
    0
    Jeg må nok som flere her har skrevet ta meg en tur for å lytte på høyttalerne selv, er jo ikke sikkert at jeg blir så imponert som jeg kanskje tror, eller kanskje jeg rett og slett får bakoversveis over hvor bra jeg syns en eller flere av dem spiller!?😅
    Uansett valg, så ville jeg tatt en måling av rommet med REW. Hvis det f.eks er en voldsom utfasing i frekvensområdet der du savner bassen/trykket ved kombinasjonen høyttaleplassering og lytteposisjon, så er det jo ikke sikkert at andre høyttalere hjelper uansett. Kanskje må du lure inn en sub et eller annet sted for å jevne ut i bassen.
    Det å lytte til høyttalere et annet sted enn der du selv
    skal plassere de.......kan være krevende fordi rommet
    påvirker lyden mye i det området som er fundamentet
    i all musikk. Som nevnt bør du være mest mulig bevisst
    på frekvens-responsen der du skal plassere det du kjøper (y)

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.527
    Sted
    Oslo
    [QUOTE="Eirik44, post: 4191812, member»]

[/QUOTE]

Det er jo den morsomme biten! Nyt den og bruk tid. Og ha alltid i mente at man kan bli «lurt» av forsterker. En gjenganger er at forhandlere sier at den er nøytral, men det stemmer kanskje ikke alltid. En god pekepinn får man alikevel siden høyttalere potensielt farger lyden mye mer enn forsterkere. Jeg har hørt PMC med dyr og kraftig forsterker og de imponerte i basstrøkk i forhold til størrelsen. Mindre elementer kan gi bass med trøkk og presisjon de også om ikke rommet er stort.

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    [QUOTE="Eirik44, post: 4191812, member»]

Det er jo den morsomme biten! Nyt den og bruk tid. Og ha alltid i mente at man kan bli «lurt» av forsterker. En gjenganger er at forhandlere sier at den er nøytral, men det stemmer kanskje ikke alltid. En god pekepinn får man alikevel siden høyttalere potensielt farger lyden mye mer enn forsterkere. Jeg har hørt PMC med dyr og kraftig forsterker og de imponerte i basstrøkk i forhold til størrelsen. Mindre elementer kan gi bass med trøkk og presisjon de også om ikke rommet er stort.
    [/QUOTE]

Takk for svar! Jeg bydde på ett par PMC, men der var jeg dessverre litt sent ute og høyttalerne ble solgt før jeg kanskje hadde fått landet en avtale.

La forresten inn et bud på et par Pylon Jasper 25 Mk2 som er knappe 2 måneder gamle. Selger opplyste om at han hadde kjøpt de for halv pris selv og lurte på hva jeg ville by. Jeg bestemte meg da for å legge inn et bud litt lavere enn hva han hadde kjøpt de for og tenkte at vi kanskje til slutt ble enige, men da ble han irritert og jeg hørte ikke mer fra han..🤷‍♂️
    Er det ikke vanlig å prøve å forhandle på pris sørpå når selger spør hva jeg byr? 😅
    Uansett så har jeg som du sier god tid, plutselig dukker det nok opp noe som blir riktig for meg 👌🏻

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.580
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er nærmest konsensus at bruktpriser er 50% eller litt mer av nypris, ferdigforhandlet. Avvik kan forekomme. Eks: Et velholdt par av de originale Sonus faber Concerto med de originale teleskopiske stativene (fra siste halvparten av nittitallet dette her) ligger på nyprisen nå.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.783
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke vanlig å prøve å forhandle på pris sørpå når selger spør hva jeg byr? 😅
    Uansett så har jeg som du sier god tid, plutselig dukker det nok opp noe som blir riktig for meg 👌🏻
    Det kommer veldig an på, om de blir snurt så bare la de bli snurt. Da er de ofte bare ute etter noen lettjente kroner på kjøp/salg, og man kan lett finne noe annet og bedre alternativer eller bare ikke så interessert i å selge.
    Bare bruk tiden. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn