Ivar_Loekken
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 03.12.2006
- Antall liker
- 2
Underskudd har lite eller ingenting å si så lenge dollar-hegemoniet består i verdensøkonomien. De kan bare rute det ut av landet igjen. Underskuddet skyldes høyt forbruk, at de rett og slett har mye å rutte med.Realpolitikken til USA? Har du sett underskuddet dems? Kan du virkelig si dem har en bra politikk?
- USA har hatt dobbelt så stor økonomisk vekst som vest-Europa de siste 25 år.
- USA er suverent ledende på forskning og utvikling, hvilket vil utgjøre et stadig viktigere grunnlag for verdiskapning i tiden som kommer.
- USA kan fortsette med å opprettholde større allmenn kjøpekraft enn noe annet land.
- USA står ikke foran de omfattende reformer og kutt i velferdsordningen som alle europeiske land må gjennom for å møte EUs krav til budsjettbalanse.
- USA har langt mindre problemer med integrering av innvandrere generelt, og muslimer spesielt, enn Europa.
- USA er den enerådende supermakt økonomisk, diplomatisk og militært.
Det er ikke dårlig politikk, det er en politisk suksess uten presedens i verdenshistorien. Europa står foran enorme problemer i det neste århundret. Behov for kraftig reformering og kutt i velferdsgoder. En stadig større andel pensjonister og stadig færre arbeidsføre. En stadig økende andel av arbeidsstokken ansatt i tjenesteytende snarere enn produserende næring. Store problemer med en ny underklasse av muslimske innvandrere som ikke er assimilert i hverken kultur eller arbeidsmarked. En dalende kurve av utdanning og realkompetanse. Det sakker akterut for Asia teknologisk og handelsmessig. Det er min oppriktige mening at Europa har kjørt seg opp i en enorm hengemyr og det er helt og holdent selvforskyldt. Og jo lengre man venter med nødvendige grep, jo verre vil det bli.
Det var derfor han melde seg ut av Høyre og satt alene på Stortinget i 8 år? Hvis en rendyrket stemmesanker sitter alene på Stortinget i 8 år uten andre ambisjoner enn å bli en demagog, ja da mangler han i hvertfall ikke visjoner.Virker for meg som du er naiv i forhold til hagen og FRP. Hagen står ikke for noenting tror jeg, utover å si det han tror lønner seg i forhold til å sanke flest mulig stemmer. Jeg tror ikke det finnes visjoner der i gården.
Kanskje på tide å løfte blikket litt over egen navlelo? Allmenn velferd avhenger av produktivitet. Produktivitet avhenger av ressursutnyttelse. Du oppviser slående mangel på gangsyn, som kanskje henger sammen med:Du gir blaffen i om det er full mistrivsel, bare du får de tjenestene du vil ha? Du gir blaffen i alt og alle, sålenge du får det best mulig?
Og hvordan skal alle de som jobber for å tilby deg det du skal ha, kunne gjøre deg fornøyd, hvis de bare generelt mistrives, fordi den politikken du støtter, har lagt opp til å tyne disse folka maksimalt?
All den tid du forkaster politisk kunnskapservervelse og kun baserer deg på "magefølelse" (som må komme fra et sted, og er det ikke politiske informasjonskilder som partiprogrammer og vedtak, så må det vel være tabloidmediene) har vi ikke noe grunnlag for videre diskusjon. Jeg betrakter meg selv som en politisk pragmatiker, jeg har ingen politisk lojalitet eller noe politisk følelsesliv, videre debattering på det grunnlag du forespeiler fremstår derfor som både uinteressant og irrelevant.Angående partiprogrammet til FRP, eller andre partier så kaster jeg ikke bort tiden med såndt tull. Jeg trenger kun min føelse av hva de egentlig står for.