VG mot FrP?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Realpolitikken til USA? Har du sett underskuddet dems? Kan du virkelig si dem har en bra politikk?
Underskudd har lite eller ingenting å si så lenge dollar-hegemoniet består i verdensøkonomien. De kan bare rute det ut av landet igjen. Underskuddet skyldes høyt forbruk, at de rett og slett har mye å rutte med.

- USA har hatt dobbelt så stor økonomisk vekst som vest-Europa de siste 25 år.
- USA er suverent ledende på forskning og utvikling, hvilket vil utgjøre et stadig viktigere grunnlag for verdiskapning i tiden som kommer.
- USA kan fortsette med å opprettholde større allmenn kjøpekraft enn noe annet land.
- USA står ikke foran de omfattende reformer og kutt i velferdsordningen som alle europeiske land må gjennom for å møte EUs krav til budsjettbalanse.
- USA har langt mindre problemer med integrering av innvandrere generelt, og muslimer spesielt, enn Europa.
- USA er den enerådende supermakt økonomisk, diplomatisk og militært.

Det er ikke dårlig politikk, det er en politisk suksess uten presedens i verdenshistorien. Europa står foran enorme problemer i det neste århundret. Behov for kraftig reformering og kutt i velferdsgoder. En stadig større andel pensjonister og stadig færre arbeidsføre. En stadig økende andel av arbeidsstokken ansatt i tjenesteytende snarere enn produserende næring. Store problemer med en ny underklasse av muslimske innvandrere som ikke er assimilert i hverken kultur eller arbeidsmarked. En dalende kurve av utdanning og realkompetanse. Det sakker akterut for Asia teknologisk og handelsmessig. Det er min oppriktige mening at Europa har kjørt seg opp i en enorm hengemyr og det er helt og holdent selvforskyldt. Og jo lengre man venter med nødvendige grep, jo verre vil det bli.

Virker for meg som du er naiv i forhold til hagen og FRP. Hagen står ikke for noenting tror jeg, utover å si det han tror lønner seg i forhold til å sanke flest mulig stemmer. Jeg tror ikke det finnes visjoner der i gården.
Det var derfor han melde seg ut av Høyre og satt alene på Stortinget i 8 år? Hvis en rendyrket stemmesanker sitter alene på Stortinget i 8 år uten andre ambisjoner enn å bli en demagog, ja da mangler han i hvertfall ikke visjoner.

Du gir blaffen i om det er full mistrivsel, bare du får de tjenestene du vil ha? Du gir blaffen i alt og alle, sålenge du får det best mulig?

Og hvordan skal alle de som jobber for å tilby deg det du skal ha, kunne gjøre deg fornøyd, hvis de bare generelt mistrives, fordi den politikken du støtter, har lagt opp til å tyne disse folka maksimalt?
Kanskje på tide å løfte blikket litt over egen navlelo? Allmenn velferd avhenger av produktivitet. Produktivitet avhenger av ressursutnyttelse. Du oppviser slående mangel på gangsyn, som kanskje henger sammen med:

Angående partiprogrammet til FRP, eller andre partier så kaster jeg ikke bort tiden med såndt tull. Jeg trenger kun min føelse av hva de egentlig står for.
All den tid du forkaster politisk kunnskapservervelse og kun baserer deg på "magefølelse" (som må komme fra et sted, og er det ikke politiske informasjonskilder som partiprogrammer og vedtak, så må det vel være tabloidmediene) har vi ikke noe grunnlag for videre diskusjon. Jeg betrakter meg selv som en politisk pragmatiker, jeg har ingen politisk lojalitet eller noe politisk følelsesliv, videre debattering på det grunnlag du forespeiler fremstår derfor som både uinteressant og irrelevant.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Men er det ikke det en FrP velger vil da; at myndighetene skaper livsgleden. Billigere bensin, finere veier, billigere pølser, billigere kotteletter, billigere tousand island, billigere bacon, billigere biler, billigere cola, mindre mørkhudede.......det er dette intrykket jeg sitter igjen med etter "dype" diskusjoner med FrP sympatisører ang. hva som er livsgleder. Har en gjennomsnittlig FrP velger lest partiprogrammet eller får de det trenger fra VG og Holmgang o.s.v.
En fjerning av avgifter på forbruksvarer betyr mindre offentlig innblanding i privatøkonomien, ikke mer. Siden nasjonens budsjett skal gå opp forutsetter det selvsagt også en reduksjon av offentlige utgifter, byråkrati og inngrep. Jeg mener det ikke er hensiktsmessig at all verdiskapning må rutes via offentligheten, da dette gir dårlig ressursutnyttelse og en stor grad av administrativ snarere enn produktiv sysselsetting. Jeg mener heller ikke at det er hensiktsmessig med overdrevent offentlig inngrep i moralske spørsmål og den private sfære generelt, da evne til ansvar incentiveres av individuell frihet snarere enn overformynderi.

Hva den gjennomsnittlige FrPer gjør eller mener driter jeg i, jeg tar mine politiske valg på selvstendig grunnlag, basert på den politikk de respektive partier programfester og representerer. Hva og hvorfor andre velger får være deres sak.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Underskudd har lite eller ingenting å si så lenge dollar-hegemoniet består i verdensøkonomien. De kan bare rute det ut av landet igjen. Underskuddet skyldes høyt forbruk, at de rett og slett har mye å rutte med.

- USA har hatt dobbelt så stor økonomisk vekst som vest-Europa de siste 25 år.
- USA er suverent ledende på forskning og utvikling, hvilket vil utgjøre et stadig viktigere grunnlag for verdiskapning i tiden som kommer.
- USA kan fortsette med å opprettholde større allmenn kjøpekraft enn noe annet land.
- USA står ikke foran de omfattende reformer og kutt i velferdsordningen som alle europeiske land må gjennom for å møte EUs krav til budsjettbalanse.
- USA har langt mindre problemer med integrering av innvandrere generelt, og muslimer spesielt, enn Europa.
- USA er den enerådende supermakt økonomisk, diplomatisk og militært.

Det er ikke dårlig politikk, det er en politisk suksess uten presedens i verdenshistorien. Europa står foran enorme problemer i det neste århundret. Behov for kraftig reformering og kutt i velferdsgoder. En stadig større andel pensjonister og stadig færre arbeidsføre. En stadig økende andel av arbeidsstokken ansatt i tjenesteytende snarere enn produserende næring. Store problemer med en ny underklasse av muslimske innvandrere som ikke er assimilert i hverken kultur eller arbeidsmarked. En dalende kurve av utdanning og realkompetanse. Det sakker akterut for Asia teknologisk og handelsmessig. Det er min oppriktige mening at Europa har kjørt seg opp i en enorm hengemyr og det er helt og holdent selvforskyldt. Og jo lengre man venter med nødvendige grep, jo verre vil det bli.


Det var derfor han melde seg ut av Høyre og satt alene på Stortinget i 8 år? Hvis en rendyrket stemmesanker sitter alene på Stortinget i 8 år uten andre ambisjoner enn å bli en demagog, ja da mangler han i hvertfall ikke visjoner.


Kanskje på tide å løfte blikket litt over egen navlelo? Allmenn velferd avhenger av produktivitet. Produktivitet avhenger av ressursutnyttelse. Du oppviser slående mangel på gangsyn, som kanskje henger sammen med:


All den tid du forkaster politisk kunnskapservervelse og kun baserer deg på "magefølelse" (som må komme fra et sted, og er det ikke politiske informasjonskilder som partiprogrammer og vedtak, så må det vel være tabloidmediene) har vi ikke noe grunnlag for videre diskusjon. Jeg betrakter meg selv som en politisk pragmatiker, jeg har ingen politisk lojalitet eller noe politisk følelsesliv, videre debattering på det grunnlag du forespeiler fremstår derfor som både uinteressant og irrelevant.
Hvis det går an å snakke om mageføelse så ser det ut som du ikke har noen for da hadde du vel ikke spydd ut det tullpratet her, som vel kunne vært ungått, når du har brukt såpass mye tid som det ser ut som du har brukt på politikk.

Javel, så asia og flere finansier handelsunderskuddet i USA per idag, gjennom diverse junk bonds, pluss masse mere, men jeg skal nærmest garantere at dollaren i USA kommer til å krasje så det suser, euro tar over mer og mer som valuta reserve i verden, og når utlandet ikke lenger gidder å finansiere gjelden til USA, så ligger dem dårlig an slik jeg ser det. Råvarepriser kommer til å fortsette være høye på grunn av den usikkerhet det skaper. Men også resten  av verden vil lide på grunn av den depresjon som da vil komme i USA som fører til svekket kjøpekraft der, boligkrakk, og generell gjeldskrise men den tid, den sorg. USA så avhengige av olje, og andre for sin velstand, den situasjon her i landet er langt bedre enn i USA, og de har langt flere fattige der, jeg kan ikke skjønne at du ønsker en økt amerikanisering av det norske samfunnet, det er etter min mening å styre det nærmere grøfta, og vil skape et kaldere, mer konkurransepreget samfunn, med større kløft imellom rik og fattig.

Hva er det neste? Skal du fortelle at amerikanske biler er bra?

Kontra Asia, så skjønner jeg ikke at du tror at vi er så mye værre stilt enn USA. Javisst vi er oljedopede så det suser, og egentlig så produserer vi fint lite utenom ekornes møbler, og diverse småtterier som olje, men situasjonen i USA er ikke så veldig annerledes, slik er trenden, og slik vil den også bli i asia på lang sikt, når de har hatt den vekst, som har vært i vesten. Med det lønnsnivå og krav vi har her, er det ikke lett å skape noen vekst, og jeg tror ikke veien å gå er gjennom en kunstig vekst, finansiert av lån, som på lang sikt (som i USA), vil styre skuta rett på grunn. Så javisst, vi kunne hatt mer kompetanse her i landet, men bedre vil det bli, og situasjonen er slett ikke ille, vi har det ganske bra her i landet, sammenlignet med andre steder, og jeg stiller meg meget tvilende til at du skulle befinne deg på et slikt nivå, at diskusjon med meg eller andre skulle være meningsløst? Det er vel heller du som har et problem?
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
...og jeg stiller meg meget tvilende til at du skulle befinne deg på et slikt nivå, at diskusjon med meg eller andre skulle være meningsløst?
Hvem har sagt noe om andre?
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Hvem har sagt noe om andre?
Jeg lar diskusjonen ligge nå for min del, men altså var det du som i ditt forrige innlegg viste til din oppfatning som gikk ut på at jeg kun baserte meg på magefølelse i forhold til ting jeg skulle ha fått inn via tabloid mediene, og forkastet kunnskap (hva du har tenkt på her vet jeg ikke, men kanskje partiprogram).

Fra det, har du følgelig, som du skriver dratt slutningen at videre diskusjon ikke ville være fruktbar, og det viser da at du plasserer deg selv på et annet nivå enn meg kunnskapsmessig, og hvem du nå ellers måtte oppfatte likt.

Det er slik jeg oppfattet deg, og det var altså grunnlaget for mitt svar.

En kan spørre seg selv, hva er tusen ord verdt hvis politikeren som formidler dem uansett er en løgner. Eller hva hjelper tusen flotte ord fra en bruktbilselger hvis bilen er et nedkjørt ”vrak” eller tidligere taxi med sjusifret kilometerstand?. (Med henvisning til viktigheten av partiprogram), og en kan spørre seg, når en som du i et av ditt første innlegg viste en ganske god oppfatning av hvordan media oppfatter FRP velgere (som dumme), om du da ikke undervurderer folks evne til å se igjennom dette, og evne til å tolke hva media skriver, på sin egen måte, uten å bli offer for det du mener er avisen/journalisten sin agenda om å ”ta FRP”.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Duuuhhhh.............
Der fikk du sagt det IL. Snakk om nesevis beundring for et samfunn og system beriket av andres undertrykkelse og lidelse. Skal være den første til å innrømme at jeg digger mye fra/i USA, velger til og med tilbringe nesten 1 mnd. i året der, fordi amerikansk kultur har mye å si for meg personlig. Elsker å treffe mange av menneskene jeg møter der borte, men derfra og til å hylle et system som nesten kun er til for de vellykkede og bemidlede, no way!!
Sikkert mye som ikke er perfekt i vårt middelmådige, middelalderske, bakstreverske, avgiftsbellagte og beskattede pottitland vi lever i, men vi tar noenlunde vare på menneskene rundt oss. Ja det finnes dessverrre unntak, og jeg møter ofte skjebner gjennom jobben. Likevel føler jeg at enkeltindividet (som du så ofte er så veldig glad i å fremheve) ihvertfall får en mulighet når det faller utenfor her på berget. Samtidig må jeg jo si meg forstående til deg ut fra en elitisk tankegang.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
1) Jeg lar diskusjonen ligge nå for min del, men altså var det du som i ditt forrige innlegg viste til din oppfatning som gikk ut på at jeg kun baserte meg på magefølelse i forhold til ting jeg skulle ha fått inn via tabloid mediene, og forkastet kunnskap.

2) Fra det, har du følgelig, som du skriver dratt slutningen at videre diskusjon ikke ville være fruktbar, og det viser da at du plasserer deg selv på et annet nivå enn meg kunnskapsmessig.
1) Det skrev du vitterligen selv i klare og tydelige ord, jeg tok det kun til etteretning.

2) Jeg skrev at en videre diskusjon på grunnlag av magefølelser og antagelser for meg vil være ufruktbar og irrelevant, da man uten etterettelig og til en vill grad objektiv informasjon kan stå og banke hverandre i hodet til dagenes ende. Derfor ser jeg ingen grunn til å videreføre denne dialogen noe lengre enn hit.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
- USA har hatt dobbelt så stor økonomisk vekst som vest-Europa de siste 25 år.
Muligens er dette en korrekt påstand. Men EU har soleklart ført til en balansering av USA's tendenser til eneherskerteknikk. Og utviklingen innen EU kan meget vel vise seg som betydelig mer spennende og fremtidsrettet enn USA's historieløse Dollar-tyranni

- USA er suverent ledende på forskning og utvikling, hvilket vil utgjøre et stadig viktigere grunnlag for verdiskapning i tiden som kommer.
USA holder seg flytende enn så lenge. Det er ingen andre regler som gjelder for USA's økonomi enn for andres økonomi, det er bare at tallene er større. De balanserer på kanten av et stup, og holder seg oppe ved hjelp av beinhardt press på alle som ikke agerer slik det passer USA. De gir (nasjonalt sett) blaffen i alle internasjonale avtaler som ikke er med på fremme det de selv definerer som vekst.

- USA kan fortsette med å opprettholde større allmenn kjøpekraft enn noe annet land.
Kun fordi tallene er større. De kan fortsette inntil nettet begynner å rakne. De har verdens største økonomi, verdens største utenlandsgjeld. Det finnes grenser, mange økonomer mener de nærmer seg faretruende

- USA står ikke foran de omfattende reformer og kutt i velferdsordningen som alle europeiske land må gjennom for å møte EUs krav til budsjettbalanse.
Nei, for det er ikke stort å kutte i. Og de har ingen balanse i budsjettene. Det heter å gå til helvete på første klasse


- USA har langt mindre problemer med integrering av innvandrere generelt, og muslimer spesielt, enn Europa.
Det finnes flere uregistrerte innvandrere i USA enn i noe annet land. En stadig økende pariakaste uten rettigheter, de siste ukers demonstrasjoner kan neppe ha gått deg hus forbi.Det var i USA den famøse 9/11-hendelsen foregikk, den største enkelthendelse med blind terror som mål. Faktum er at de har ikke kontroll på noe som helst.

- USA er den enerådende supermakt økonomisk, diplomatisk og militært.
De lever på lånt tid. Deres enerådende posisjon håndteres skrekkelig dårlig, som noe i nærheten av internasjonale eneherskere uten klokskap. Og de representerer som den største enkeltaktør også den soleklart største fare for verdensfreden i vår tid, og fortsetter gjennom sine handlinger å underminere det som finnes av tendenser til stabilitet

Greit, Løkken, dette var rimelig satt på spissen fra min side. Men jeg finner din nesegruse og naivistiske beundring for USA såpass over toppen at jeg fant det på sin plass å mene noe litt sterkt. Jeg har selvsagt mer nyanserte oppfattelser enn det jeg her ga uttrykk for. Håper også du har det, for det der så ikke bra ut. Har vondt for å tro at det der er basert på særlg mer enn magefølelse

Honkey
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
At USA har verdens største utenlandsgjeld og er på vei mot stupet er det reneste sludder og tøv. Størrelsen på gjelden målt i prosent av Brutto Nasjonal Produkt er mindre enn i de fleste europeiske land.
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
En ting skal Ivar ha. Flere av de punktene han lister opp er udiskutable faktum. Motargumentene er antagelser om hvordan økonomien kan utvikle seg, og det forandrer ikke på det faktum at verdensøkonomien pt er ganske avhengig av USD. Men, ingen ting varer evig, bortsett fra de nye B&W-diskantene?

USA har et problem med illegale innvandrere, men det jobbes jo med dette, kanskje blir de legale med et pennestrøk? Vet ikke hvor realistisk siste tids utsagn om dette er. Uansett tyder ting på at integreringen foregår ganske bra i USA, det er eksempelvis ikke helt umulig å havne i arbeid.

Knut
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Skal være den første til å innrømme at jeg digger mye fra/i USA...
Fint for deg. Jeg digger ikke USA, jeg digger ikke noe land. Jeg innser imidlertid at de har oppnådd en posisjon på den globalpolitiske arena som ingen andre land før. Samt et økonomisk, politisk, kulturelt og militært handlingsrom, og en velstand og en individuell frihet, som ingen andre tidligere stormakter kan vise til. Påstander om at man der har bedrevet dårlig politikk faller derfor på sin egen urimelighet.

Ikke noe hadde gledet meg mer enn om Europa kunne overtatt det amerikanske hegemoniet, men det krever en annen politikk enn den som i dag føres. Hvilket er nettopp det jeg argumenterer for. Ikke hvordan å beundre USA, men hvordan å utkonkurrere dem.

Sikkert mye som ikke er perfekt i vårt middelmådige, middelalderske, bakstreverske, avgiftsbellagte og beskattede pottitland vi lever i, men vi tar noenlunde vare på menneskene rundt oss.
Et samfunn vil ikke overleve hvis ikke menneskene kan ta vare på seg selv.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Fint for deg. Jeg digger ikke USA, jeg digger ikke noe land. Jeg innser imidlertid at de har oppnådd en posisjon på den globalpolitiske arena som ingen andre land før. Samt et økonomisk, politisk, kulturelt og militært handlingsrom, og en velstand og en individuell frihet, som ingen andre tidligere stormakter kan vise til. Påstander om at man der har bedrevet dårlig politikk faller derfor på sin egen urimelighet.
Romerriket. Nazi-Tyskland. Det finnes stormakter i historien, alle tilpasset sin tid. De vokser, de faller, alle som resultat av at de vokser til de faller av sin egen vekt. Det er ikke svart-hvitt med USA, men de har en elitisisk politikk som sender flere mennekser til et levende helvete ennn til et levende himmelrike. Spør den svarte guttungen i Bronx eller forstedene i englenes by hvilken valgfrihet han har. Spør ham den dagen har skulker sklolen for tredje dag på rad for å leite etter mat i søppelkassa utenfor McDonalds.

Ikke noe hadde gledet meg mer enn om Europa kunne overtatt det amerikanske hegemoniet, men det krever en annen politikk enn den som i dag føres. Hvilket er nettopp det jeg argumenterer for. Ikke hvordan å beundre USA, men hvordan å utkonkurrere dem.
Hvorfor skal vi nå det? Hvorfor er det så viktig at vi har en ledernasjon? Hvorfor må alt og allle tenke elitistisk? Finnes det ingen andre samfunnsmodeller som til en forandring kunne jobbe litt på lag med kloden og organismene som bebor den? Det vi nå bedriver er jo rein mishandling av selve livets idé, unge mann. Prat ike her om at "verden må gå fremover" når enden på fremgangen er verdens høyeste stup!

Et samfunn vil ikke overleve hvis ikke menneskene kan ta vare på seg selv.
Det er ingen motsetning i at "samfunnet tar vare på sine innbyggere" og at de kan ta vare på seg selv. Tvert om. Samfunnet har som plikt å besørge at flest mulig kan ta ta vare på seg selv. Kan man det når lunchen må finnes i søpla utenfor Mækker'n synes du?

Honkey
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
IT'S THE DEMOGRAPHY, STUPID.

Les den. Noen utdrag:

If only a million babies are born in 2006, it's hard to have two million adults enter the workforce in 2026 (or 2033, or 2037, or whenever they get around to finishing their Anger Management and Queer Studies degrees). And the hard data on babies around the Western world is that they're running out a lot faster than the oil is.
(...)
By 2050, there will be 100 million fewer Europeans, 100 million more Americans--and mostly red-state Americans.
(...)
As fertility shrivels, societies get older--and Japan and much of Europe are set to get older than any functioning societies have ever been. And we know what comes after old age. These countries are going out of business.
(...)
The average German worker now puts in 22% fewer hours per year than his American counterpart, and no politician who wishes to remain electorally viable will propose closing the gap in any meaningful way.
(...)
To avoid collapse, European nations will need to take in immigrants at a rate no stable society has ever attempted.
(...)
The CIA is predicting the EU will collapse by 2020.
(...)
The internal contradictions of the EU will manifest themselves in the usual way, and that by 2010 we'll be watching burning buildings, street riots and assassinations on American network news every night (Paris noen?).
(...)
The idea of a childless Europe ever rivaling America militarily or economically is laughable. Sometime this century there will be 500 million Americans, and what's left in Europe will either be very old or very Muslim.
(...)
Muslims are already the primary source of population growth in English cities. Can a society become increasingly Islamic in its demographic character without becoming increasingly Islamic in its political character?
(...)
The refined antennae of Western liberals mean that whenever one raises the question of whether there will be any Italians living in the geographical zone marked as Italy a generation or three hence, they cry, "Racism!" To fret about what proportion of the population is "white" is grotesque and inappropriate. But it's not about race, it's about culture. If 100% of your population believes in liberal pluralist democracy, it doesn't matter whether 70% of them are "white" or only 5% are. But if one part of your population believes in liberal pluralist democracy and the other doesn't, then it becomes a matter of great importance whether the part that does is 90% of the population or only 60%, 50%, 45%.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Tittel og utdrag harmonerte i så måte at det var en bok av og for dumminger! ;) Spøk til side; Det er hevet over tvil at verden står foran utfordringer den aldri har sett maken til. Gammelt tankegods virker ikke slik verden nå ser ut. Drastiske virkemidler må til, enten de initieres av menneskene eller kloden selv, vi har litt trøbbel, for å si det som det er. Kodeordet er faktisk overbefolkning. Vi har skapt oss et system som er selvutslettende i den form at DET MÅ ekspandere for å virke. Ergo sier det seg selv at kollaps ligger innbakt. Innser vi det kan vi styre skuta på grunn i stedet for å la den rase mot klippene for full maskin. Kostnadene for kloden, menneskene og all kjent infrastruktur blir enorme uansett, men jeg liker bedre tankene på et planlagt havari enn et som er ute av kontroll.
Om noen synes jeg var negativ nå? Vel... it's the demography, stupid! ;)

Honkey
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Det er ikke svart-hvitt med USA, men de har en elitisisk politikk som sender flere mennekser til et levende helvete ennn til et levende himmelrike.
Feil. Den største samfunnsklassen i USA, og Europa, er middelklassen. Og de har mye å rutte med. Den gjennomsnittlige kjøpekraften i USA er langt høyere enn gjennomsnittet i Europa.

Hvorfor skal vi nå det? Hvorfor er det så viktig at vi har en ledernasjon? Hvorfor må alt og allle tenke elitistisk?
Mennesker har alltid og vil alltid, i likhet med alle andre dyr, konkurrere om habitat og ressurser. Det er naturens gang og vi er ikke unntatt, Darwin skjønte det. Og i denne konkurransen vil jeg, i likhet de fleste andre, heller være den som vinner enn den som taper. Så enkelt er det. Skal Europa bevare egen velferd må de utkonkurrere resten, ellers vil det selv bli utkonkurrert.

Det går ikke an å fornekte naturen og det vesenet mennesket er.

Det vi nå bedriver er jo rein mishandling av selve livets idé, unge mann.
Livet har ingen idé. Man blir født, reproduserer seg, dør. Livet har ingen overordnet betydning eller misjon. En meteoritt kan utslette alt liv på jorden i dag og det vil ikke bety noen verdens ting. Livets idé, livets mening, må vi selv gi det. Det er ikke noe universelt, men noe som helt og holdent er vårt eget. Det er du som avgjør ditt livs mening, som jeg mitt.

Samfunnet har som plikt å besørge at flest mulig kan ta ta vare på seg selv. Kan man det når lunchen må finnes i søpla utenfor Mækker'n synes du?
Det er like mange tiggere i Oslo som i hvilken som helst amerikansk by av samme størrelse.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
1) Det skrev du vitterligen selv i klare og tydelige ord, jeg tok det kun til etteretning.

2) Jeg skrev at en videre diskusjon på grunnlag av magefølelser og antagelser for meg vil være ufruktbar og irrelevant, da man uten etterettelig og til en vill grad objektiv informasjon kan stå og banke hverandre i hodet til dagenes ende. Derfor ser jeg ingen grunn til å videreføre denne dialogen noe lengre enn hit.
Det var din antagelse, men jeg gidder som sagt ikke videreføre noen diskusjon med deg, i dine siste innlegg faller du dessuten helt igjennom med kvalmende verdisyn, dette handler om andre ting enn objektive fakta, det trengs ikke å grave seg ned i fakta og detailjer, det som trengs er gangsyn, og helhet, og i bunn og grunn handler dette handler om fundamentalt ulike verdisyn. Det er lov og spørre, vil en ha et elite samfunn der en jobber 60-80 timer i uka resten av livet etter å jagd seg til verdiløse papirer og grader, eller vil en ha noe livsglede og nytelse og? De som ønsker et slikt liv, de for lov til det idag, men et samfunn der dette er normen, det er ihvertfall ikke hva jeg ønsker meg.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.579
Antall liker
7.123
Conservatives are not necessarily stupid, but most stupid people are conservatives.

John Stuart Mill
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Conservatives are not necessarily stupid, but most stupid people are conservatives.

John Stuart Mill
En god sitat..Hagen kvittet seg med de fleste liberale for lenge siden i god stalinistisk ånd ;D Alikevel er det noen liberale velgere som ikke lar seg skremme, og alikevel stemmer FRP  :)
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Åh, så dere har kapret tråden for å presentere teite sitat, det finnes mange av dem:

Women are the cows of people - Reese (Malcom i midten)

:)

K
 
W

wurst

Gjest
A radical is a man with both feet firmly planted in the air.

Franklin D. Roosevelt
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
"If it were not for the reporters, I would tell you the truth."
Chester Alan Arthur

"Nothing brings out the lower traits of human nature like office seeking."
Rutherford Birchard Hayes

"It is not strange . . . to mistake change for progress."
Millard Fillmore

Few men have virtue to withstand the highest bidder."
George Washington
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Jeg insisterer på at jeg ikke startet dette!! Noen, få tråden tilbake på sporet!?

You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of a football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer.
-Frank Zappa
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Kodeordet er faktisk overbefolkning. Vi har skapt oss et system som er selvutslettende i den form at DET MÅ ekspandere for å virke. Ergo sier det seg selv at kollaps ligger innbakt.
Enhver populasjon må opprettholde en viss fornyelsesrate for å forbli stabil, det er en grunnsten i populasjonslæren. For mennesket er den ca 2.1 avkom pr. kvinne. Muslimske og afrikanske land ligger ofte på det dobbelte og vil følgelig ekspandere, europeiske på langt færre (noen ned mot 1.1-1.2) og ligger an til å dø ut.

Ser man hele planeten (eller hele menneskeheten) under ett er imidlertid overbefolkning det største problemet av de to, ja. Jordens befolkning har økt eksplosivt de seneste hundre år. Skal man motvirke dette er det to alternativer: 1) Færre fødes. 2) Flere dør tidligere. Skal man se kynisk på det, så er kriger, sult, folkemord, tsunamier og andre katastrofer i realiteten avlastende faktorer, som hjelper på problemet. Faktisk så kunne nok neppe menneskeheten overlevd så lenge som den har gjort uten. Av bestandmessige hensyn trenger planteetere rovdyr, mennesket er på sin side trolig helt avhengig av krig.

Sitat: "If a frog had wings, he wouldn't hit his tail on the ground. 'If.' Too hypothetical." - George H.W. Bush (den eneste presidenten som har spydd på en annen statsleder).
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Synes jeg hører henne; "Jeg tror folk flest (les 1/3) forstår hvorfor jeg måtte ha gratis personlig trener, og jeg tror folk flest synes det er greit"
Hmmm, det var akkurat det ho sa på tv i kveld.
Hvordan visste du det? Er du synsk ;D
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Enoksen er siste offer: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=114013

Den smålige misunnelsesmentaliteten som her fremvises er direkte kvalmende. Enoksen har kjørt sin gamle beamer 291.000km på 9 år, med slik kjørelengde bør han ha en komfortabel firmabil. Og hva er dette CO2-tullet? Som om én bil vil rasere klimaet. 520iA er en fin bil, om enn med litt puslete motor. Eneste mangel på dømmekraft fra Enoksens side var at han kjøpte 520 og ikke 528 eller 540.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Enoksen er siste offer: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=114013

Den smålige misunnelsesmentaliteten som her fremvises er direkte kvalmende. Enoksen har kjørt sin gamle beamer 291.000km på 9 år, med slik kjørelengde bør han ha en komfortabel firmabil. Og hva er dette CO2-tullet? Som om én bil vil rasere klimaet. 520iA er en fin bil, om enn med litt puslete motor. Eneste mangel på dømmekraft fra Enoksens side var at han kjøpte 520 og ikke 528 eller 540.
Hva eksakt har dette med misunnelse å gjøre? Forvaltningsapparatet kan vel klare å gjøre det litt bedre enn dette? Om bilen hadde kostet 350000 så hadde vel det vært like greit? Kanskje kunne de av miljøhensyn (eksempelmakt osv) sett litt på Toyota Prius?

Honkey
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Det er jo litt morsomt at han får kritikk for å selge en bil som forurenser. Burde han heller ha hevet den? ;D
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Hva eksakt har dette med misunnelse å gjøre? Forvaltningsapparatet kan vel klare å gjøre det litt bedre enn dette? Om bilen hadde kostet 350000 så hadde vel det vært like greit? Kanskje kunne de av miljøhensyn (eksempelmakt osv) sett litt på Toyota Prius?

Honkey
Trøsten må være at "vi" for igjen mesteparten av pengene for den nye bilen hans i rene avgiftskroner.. ;D

Hva er egentlig netto kostnad på en slik bil, om en ser bort ifra totale avgiftskroner , og moms , som egentlig bare forsvinner inn igjen i mølla?
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Det er jo litt morsomt at han får kritikk for å selge en bil som forurenser. Burde han heller ha hevet den?   ;D
Han kunne senket den eller vraket den. Det er imot den sosialdemokratiske tanken, at politikere skal tjene bra..

Sånn vil det nok være en stund fremover..
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Han kunne senket den eller vraket den. Det er imot den sosialdemokratiske tanken, at politikere skal tjene bra..

Sånn vil det nok være en stund fremover..
Ja og derfor får vi de politikerne vi har og. Oppegående mennesker holder seg langt unna, de som er velutdannet og har en bra inntekt taper bare på å bli politikere. Det er altfor mange politikere uten særlig "normal" arbeidserfaring, de lever en merkelig liv langt fra alle oss andre kan man få inntrykk av.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Ja og derfor får vi de politikerne vi har og. Oppegående mennesker holder seg langt unna, de som er velutdannet og har en bra inntekt taper bare på å bli politikere. Det er altfor mange politikere uten særlig "normal" arbeidserfaring, de lever en merkelig liv langt fra alle oss andre kan man få inntrykk av.
Vet du, sånne oppfatninger skjønner jeg lite og ikkeno' av! På hvilket grunnlag mener du at politikerene generelt har mindre kunnskaper om samfunnet eller har lavere intelligens enn den jevne nordmann? De er da i sannhet helt normale, noen er sågar svært oppegående, besitter store kunnskaper og hara meget gode diplomatiske evner.
Selvsagt lever de ikke isolert fra samfunnet, de har familie og venner, bekjente, ex-kolleger etc, og på toppen av dette reiser de land og strand + til utlandet og gjennomgår en konstant samfunnsutdannelse!
Jeg opplever det mer slik at vi avskriver dem som mndre intelligente fordi vi ikke er enige med dem! Finnes det noen som helst dokumentasjon på at Djupedal er kortere i lokket enn Jensen (eller omvendt)? Tvilsomt!
Stikk fingern i jorda, folket på tinget besitter samfunnskunnskaper vi andre bare kan drømme om!

Honkey
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Trøsten må være at "vi" for igjen mesteparten av pengene for den nye bilen hans i rene avgiftskroner.. ;D

Hva er egentlig netto kostnad på en slik bil, om en ser bort ifra totale avgiftskroner , og moms , som egentlig bare forsvinner inn igjen i mølla?
Kanskje 250-300.000 kroner, inkludert marginen til forhandleren. Du får en slik bil for ikke så mye over 300 i den siviliserte verden.

Han kunne senket den eller vraket den. Det er imot den sosialdemokratiske tanken, at politikere skal tjene bra..
Det strider mot fundamentet i det norske likhetsidealet: Hvis noen gjør det bedre enn øvrigheten er det et sykdomstegn, ergo må vi frata dem mulighetene til det.
 
A

Affa

Gjest
Vet du, sånne oppfatninger skjønner jeg lite og ikkeno' av! På hvilket grunnlag mener du at politikerene generelt har mindre kunnskaper om samfunnet eller har lavere intelligens enn den jevne nordmann? De er da i sannhet helt normale, noen er sågar svært oppegående, besitter store kunnskaper og hara meget gode diplomatiske evner.
Selvsagt lever de ikke isolert fra samfunnet, de har familie og venner, bekjente, ex-kolleger etc, og på toppen av dette reiser de land og strand + til utlandet og gjennomgår en konstant samfunnsutdannelse!
Jeg opplever det mer slik at vi avskriver dem som mndre intelligente fordi vi ikke er enige med dem! Finnes det noen som helst dokumentasjon på at Djupedal er kortere i lokket enn Jensen (eller omvendt)? Tvilsomt!
Stikk fingern i jorda, folket på tinget besitter samfunnskunnskaper vi andre bare kan drømme om!

Honkey
Tull. Dette er kunnskapsløse rørebøtter.
 
T

tjn

Gjest
Enig honkey, det er mange politikere i Norge som har stor kompetanse på mange områder, men hvor får de tid og lov til å komme med de dype og gjennomtenke tankene? Det er nå engang blitt slik at det er i de lette tabloidiserte programmene politikerene "selger" seg, og da gjerne angående temaer som kanskje ikke er de viktigste i samfunnet og der igjen ikke de mest oppegående politikerene som blir invitert. Til og med NRK er blitt tabloidisert, prorammene til Viggo er snart like overflatiske som kompisen hans sitt program i TV2. Skal du høre politikere i dag som har en lengre og dypere diskusjonen må man høre på NRK P2 dagsnytt 18.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Enig honkey, det er mange politikere i Norge som har stor kompetanse på mange områder, men hvor får de tid og lov til å komme de dype og gjennomtenke tankene? Det er nå engang blitt slik at det er i de lette tabloidiserte programmene politikerene "selger" seg, og da gjerne angående temaer som kanskje ikke er de viktigste i samfunnet og der igjen ikke de mest oppegående politikerene som blir invitert. Til og med NRK er blitt tabloidisert, prorammene til Viggo er snart like overflatiske som kompisen hans sitt program i TV2. Skal du høre politikere i dag som har en lengre og dypere diskusjonen må man høre på NRK P2 dagsnytt 18.
100% enig! Samfunnet jobber så godt de kan for å destruere den seriøse politiker. Jagland er ett eksempel; han passer ikke i punchline-hverdagen, og stues bort. Lange linjer virker ikke lengre dessverre, en politiker bør tenke timer og uker, med noen avstikker til 4 år. Men aldri mer, da blir han avbrutt. Og samfunnet fordummes. Og folk mener det er politkerene som er problemet....

Honkey

PS: NRK P2 er faktisk en meget br kanal for de som vil lære noe via radio. Mengder av gode, informative programmer. Anbefales! :)
 
A

Affa

Gjest
Enig honkey, det er mange politikere i Norge som har stor kompetanse på mange områder, men hvor får de tid og lov til å komme med de dype og gjennomtenke tankene? Det er nå engang blitt slik at det er i de lette tabloidiserte programmene politikerene "selger" seg, og da gjerne angående temaer som kanskje ikke er de viktigste i samfunnet og der igjen ikke de mest oppegående politikerene som blir invitert. Til og med NRK er blitt tabloidisert, prorammene til Viggo er snart like overflatiske som kompisen hans sitt program i TV2. Skal du høre politikere i dag som har en lengre og dypere diskusjonen må man høre på NRK P2 dagsnytt 18.
Du nevner i fleng:
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Norske politikere er flinke til å snakke for seg, den skal de ha, for det har de lært på kurs, men det er få norske politikere jeg synes er stort å snakke om.
Mange er alt for unge uten livserfaring men med en enorm tro på seg selv og sine synspunkt. Dette gjelder generelt. Er ellers enig i at det er media som styrer på en overfladisk måte hva som skal være i fokus, men politikerene hiver seg rundt og er med på leken, så det og sier jo litt om dem...
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Den gjennomsnittlige HFS-debattant virker mer oppegående både politisk og argumentativt enn de fleste partilederne og ministrene som styrer dette landet.
 
Topp Bunn