Politikk, religion og samfunn Vi må få slutt på dette!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Tøff? Han lirer av seg noe dritt og så blir han snurt når noen kritiserer ham. Hva hadde han forventet? Vill jubel?
    Mulig han hadde fremstått som litt tøffere dersom han hadde forsvart innlegget, ikke slettet det.
    Det er forsåvidt et eksempel på litt av det som har vært debattert. Uansett om Stang hadde postet dette eller ikke og uansett om han fjernet det eller ikke så er hva han faktisk mener om saken uendret.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tøff? Han lirer av seg noe dritt og så blir han snurt når noen kritiserer ham. Hva hadde han forventet? Vill jubel?
    Mulig han hadde fremstått som litt tøffere dersom han hadde forsvart innlegget, ikke slettet det.
    Angrepet var rettet mot et parti, så hvordan pokker kan Stang late som om det ikke er partipolitikk? Det var ikke Støre, men en viss rabiat herremann som gjorde det til partipolitikk. Stang burde heller se på visse regjeringskollegers forsøk på å gjøre dette til partipolitikk ved å knytte angrepet opp til Aps meninger (ja Røed og Listhaug, jeg snakker bl.a. om dere!).
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Stang tålte ikke at AP fikk så mye oppmerksomhet og måtte dra søkelyset mot seg selv.

    Jeg lurer på om han alltid har vært så bedriten som han har oppført seg de siste årene. Han var en godt likt ordfører. Var det bare en fasade? Eller forandret han seg senere?
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel, det er greit å være ærlig, da vet vi hvor vi har folk. Om man velger å være ærlig og dum så er det et valg han tar, og farlig først og fremst for ham selv.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg opplever vel at du ikke akkurat er skåret for tungebåndet, selv, når det kommer til å karakterisere meningsmotstandere, og som sådan kan ha den samme effekten på motdebattanter som du anklager andre for å ha.
    Er ellers litt usikker på betydningen av innholdet i ditt innlegg, men for meg ser det ut til at du ønsker å begrense ytringsfriheten en del mer ved hjelp av lovverket, er det riktig oppfattet?
    Jeg blåser ikke i noen hundefløyte som setter i gang bermen av hetsere, hatere som tar saken i egne hender med trusler og what-not.

    Så spar deg.

    Du som ytringsfrihetsfantast skjønner ikke at du står på hundefløyteblåsernes side.

    Ofrene for hundefløyteblåsingen skal bare tåle det.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.567
    Antall liker
    10.115
    Vel, det er greit å være ærlig, da vet vi hvor vi har folk. Om man velger å være ærlig og dum så er det et valg han tar, og farlig først og fremst for ham selv.
    Det burde tross alt ikke utgjøre en fare å komme med dumme uttalelser. Majoriteten av folket er enige; dette var ikke smart av Stang. Men hvorfor det skulle representere en fare for ham, det skjønner jeg ikke helt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.567
    Antall liker
    10.115
    Jeg blåser ikke i noen hundefløyte som setter i gang bermen av hetsere, hatere som tar saken i egne hender med trusler og what-not.

    Så spar deg.
    Tja, ikke så sikker på det, gitt. Ditt fokus på gjentatte personangrep fremfor saklig argumentasjon virker ikke akkurat positivt på det generelle debattnivået. Den typen språkbruk er så absolutt egnet til å trekke opp de største tullingene.
    Antakelig ikke så farlig på HFS, men på generelt grunnlag er det ikke en særlig smart måte å debattere på.

    EDIT: ser nå at du har lagt til et passus i ditt innlegg, og betegnende nok er det nok et personangrep. Ytringsfrihetsfantast? Er det en sånn som tror at ytringsfrihet er menneskeskapt? :)
    Spurte deg tidligere om du ønsker å innskrenke ytringsfriheten med lovverket, er oppriktig interessert i et svar på det.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Der kom den klassiske tonen i debatten-hersketeknikken.

    T-skje. Hundefløyteblåserne som utnytter "ytringsfriheten" setter i gang folk som gjør at mennesker, gjerne minoriteter uten dine privilegier, i hverdagen må håndtere vanskelige situasjoner med regelrett oppsøkende trakassering og trusler.

    Ser du meg oppsøke noen her og trakkassere dem? Ser du meg oppfordre til dette? Ser du meg si at hvis ikke noe gjøres nå så vil Norge slik vi kjenner der gå under?

    Så spar deg.

    Fortsettelse av t-skjeen: Disse menneskene er det som må "dø" i din kamp for ytringsfriheten. Når du sier at du vil kjempe for folks rett til å ytre hva de vil til du dør så er det ikke du selv som dør først. Det er alltid noen andre, for du har privilegiumet av å være hvit mann som ikke føler hatet. Du unnslipper konsekvensene. Det er ikke deg hundefløyten rammer.

    Du må gjerne si at vi har lovverk som beskytter mot hatefulle ytringer... Som om dette lovverket fungerer.

    Ytringsfrihetsfantastene skjønner ikke at de i sin naivitet er på ekstremistenes side. Ekstremistene kastet dritt rundt seg og ser hva som fester seg. Og noe vil feste seg.

    Ytringsfrihetsfantastene innbiller seg at hvis man bare argumenterer saklig imot så vil møkka prelle av som på teflon. Hvilken naivitet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det burde tross alt ikke utgjøre en fare å komme med dumme uttalelser. Majoriteten av folket er enige; dette var ikke smart av Stang. Men hvorfor det skulle representere en fare for ham, det skjønner jeg ikke helt.
    Det er da vel farlig å eksponere sin dumskap og miste kredibilitet? Kanskje (og forhåpentligvis ikke) i fysisk forstand selvsagt. men verden er jo full av eksempler på folk som har cashet inn big time på idioti, så kanskje jeg tar feil.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.567
    Antall liker
    10.115
    Det er da vel farlig å eksponere sin dumskap og miste kredibilitet? Kanskje (og forhåpentligvis ikke) i fysisk forstand selvsagt. men verden er jo full av eksempler på folk som har cashet inn big time på idioti, så kanskje jeg tar feil.
    I en sånn kontekst gir det mening, tror ikke du tar feil.
    Vi kan trygt si det var "a bad career move" fra Stangs side. Men nå er han vel pensjonist, så kanskje det ikke er så alvorlig, uansett. :)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.747
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor i alle dager skal man ikke kalle Stang for hva han er,; en drittsekk?

    Han drar offerkortet på vegne av seg selv og Høyre. Støre nevnte ikke Høyre med et ord, derimot høyre-siden. Når Stang virkelig mener at problemet er dette, og ikke de høyre-ekstremes meninger, holdninger, rolle i å spre hat, innpass i regjering osv så er han en drittsekk. Tiden er over med å behandle slikt med silkehansker.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvis du virkelig bryr deg om ytringsfrihet... For alle... Spør deg selv hvorfor minoriteter ikke deltar i samfunnsdebatten.

    Svaret er ikke overraskende. Svaret er at hvis de åpner kjeften og sier noe så har det store konsekvenser for dem i hverdagen.

    Sloss for disses ytringsfrihet, ikke ytringsfriheten til ekstremister.


    Ytringsfrihetsfantastene sloss for alles ytringsfrihet... Dvs de sloss for den sterkestes rett... Altså de er på lag med ekstremistene.

    10 år med kuet terroristofre og med rasister i fritt spillerom i mainstream media burde åpne opp selv ytringsfrihetfantastens øyne.

    Nrk kalte for to dager.siden lysglimt for kontroversiell. Og de skrev i går at Eskil Pedersen fikk kritikk.

    Skikkelig nytale her. Hets og drapstrusler er altså kritikk og nazist er kontroversiell.

    Kanskje ytringsfrihetsfantastene skal få øynene opp for hva de har jublet frem. De har også forsvart at Fjordmann skulle forsvare seg i norsk media. Hvilken naivitet!
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.747
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det har ingenting med ytringsfrihet å gjøre å slippe til slike som Lysglimt i NRK. Det handler derimot om en totalt misforstått tro på at alle meninger er like mye verdt. Han blir behandlet med silkehansker, og det blir ikke nevnt med et ord hva han egentlig står for. Han kan si hva han mener, men meningene hans skal knuses- plukkes fra hverandre, avkles, konfronteres for hva de virkelig er. Dette blir ikke gjort, nettopp pga dette tøvet som har festet seg om at alle skal slippe til- totalt uimotsagt. Da alminneliggjør man ekstreme holdninger; gjør de til like mye verdt som alle andre meninger og holdninger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    og det er en konsekvens av at trykkokerteorien, som ytringsfrihetsfantastene også trykket til sitt hjerte.

    Det måtte opp i dagen for å bli avkledd. Det ble ikke avkledd, det ble normalisert.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.567
    Antall liker
    10.115
    1. Der kom den klassiske tonen i debatten-hersketeknikken.

    2. T-skje. Hundefløyteblåserne som utnytter "ytringsfriheten" setter i gang folk som gjør at mennesker, gjerne minoriteter uten dine privilegier, i hverdagen må håndtere vanskelige situasjoner med regelrett oppsøkende trakassering og trusler.

    3. Ser du meg oppsøke noen her og trakkassere dem? Ser du meg oppfordre til dette? Ser du meg si at hvis ikke noe gjøres nå så vil Norge slik vi kjenner der gå under?

    4. Så spar deg.

    5. Fortsettelse av t-skjeen: Disse menneskene er det som må "dø" i din kamp for ytringsfriheten. Når du sier at du vil kjempe for folks rett til å ytre hva de vil til du dør så er det ikke du selv som dør først. Det er alltid noen andre, for du har privilegiumet av å være hvit mann som ikke føler hatet. Du unnslipper konsekvensene. Det er ikke deg hundefløyten rammer.

    6. Du må gjerne si at vi har lovverk som beskytter mot hatefulle ytringer... Som om dette lovverket fungerer.

    7. Ytringsfrihetsfantastene skjønner ikke at de i sin naivitet er på ekstremistenes side. Ekstremistene kastet dritt rundt seg og ser hva som fester seg. Og noe vil feste seg.

    8. Ytringsfrihetsfantastene innbiller seg at hvis man bare argumenterer saklig imot så vil møkka prelle av som på teflon. Hvilken naivitet.
    1. Og du mener dine innlegg er fri for hersketeknikker med konstant utskjelling og karakterisering? Hva eksakt i mitt innlegg er det du oppfatter som hersketeknikk? Jeg ytrer mitt ærlige synspunkt på din debatteknikk, og forstår ikke helt hva du anser som hersking her.

    2. Dette er dessverre ofte riktig. Folk som går til ytterligheter i debatter, kommer med dårlig skjulte, underliggende holdninger og forsøksvis gjør elendige holdninger mer stuerene gjør seg skyldig i å berede grunnen for enda mer nedrig debatt. Skjellsord, karakteristikker og idiotforklaringer hører ikke hjemme i diskusjoner mellom voksne. Ikke blant unger heller, forresten.

    3. Nei. Jeg bare påpeker at språkbruken og utskjellingene bidrar til å gjøre en elendig og uhøflig debatteknikk mer stueren.

    4. Nei. Jeg mener det er rimelig å si fra når man opplever ytringer som utenfor rimelighetens grenser. Man må stå for noe.

    5. Det er helt riktig et vondt dilemma du bringer til torgs her. Jeg tolker også dette utsagnet som om du ønsker en lovmessig og sanksjonsmessig innskrenkning av ytringsfriheten vi har i Norge. Forstår jeg deg rett?

    6. Vi har hatt noen rettssaker på temaet, så det er i allefall i bruk:
    osv.
    Men nå avdøde Per Inge Torkildsen ble ikke dømt for sin "nazi-frisør". Loven ser ut til å være på sin side, Larson :)

    7. Ser poenget ditt, se også punkt 5. Men det er ikke veldig problemfritt å innskrenke denne friheten, heller, da ender man også fort opp på noens side, enten man vil eller ei.

    8. I så fall er jeg ikke det du så vakkert kaller "ytringsfrihetsfantast". Jeg tror på argumentasjon som minst dårlig løsning (og mye bedre enn f.eks. utskjelling som metode), men har liten eller ingen naiv tro på at det hjelper spesielt mye. Men i et større samfunnsperspektiv tror jeg (kanskje naivt) at vi får et bedre samfunn dersom folk flest vet å beherske seg, i stedet for å yppe seg ustanselig. Det norske Politiet er et eksempel til etterfølgelse. De overøses daglig av skjellsord, men har lært seg å forholde seg til tullinger uten injurierende kraft på et rasjonelt sett.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.567
    Antall liker
    10.115
    Hvis du virkelig bryr deg om ytringsfrihet... For alle... Spør deg selv hvorfor minoriteter ikke deltar i samfunnsdebatten.

    Svaret er ikke overraskende. Svaret er at hvis de åpner kjeften og sier noe så har det store konsekvenser for dem i hverdagen.

    Sloss for disses ytringsfrihet, ikke ytringsfriheten til ekstremister.
    Denne delen av innlegget ditt er jeg 100% enig i.
    Det er den gørra som fyller opp VG's kommentarfelt som er det virkelige problemet her. Uopplyst, rasistisk, konspirasjonsteorietisk, sprøyt fra ende til annen.

    Her bør nok VG's redaktører være noe klarere i sin utøvelse av redaktøransvaret.

    Samtlige av mine bekjentskaper med fremmedkulturell bakgrunn (fjerne og nære), er uten unntak flotte, normale folk, men de må fortsatt møte et Norge fullt av mer og mindre rasistisk innhold hver fordømte dag.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.505
    Antall liker
    9.242
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Rasismen sitter i veggene overalt i Norge, og den må bekjempes i alle sammenhenger 24/7. Enten det er et familieselskap eller rundt grillen om kvelden. Plutselig så tyter det ut et mengde med rasistiske/negative generaliseringer om de som er litt ulike oss......
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.747
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Rasisme alminneliggjøres ved å slippe et parti som aktivt søker etter rasister som velgere inn i regjering, den alminneliggjøres ved å tro at alle meninger er like mye verdt, den alminneliggjøres ved å ikke konfrontere rasister for deres meninger, den alminneliggjøres ved en totalt misforstått tro på at dannelse er veien å gå. Det er derfor bermen tyter fram overalt, som i komentarfeltene i VG. Deres meninger er blitt alminneliggjort.

    Rasister skal verbalt knuses, de skal verbalt trampes i hjel, de skal skremmes tilbake til skriblerier på dovegger. Hva de derimot ikke skal møtes med, er plass i beste sendetid på NRK- hvor deres meninger tillegges like mye vekt som alle andre. Deres meninger er søppel, og skal behandles som søppel.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.567
    Antall liker
    10.115
    Rasisme alminneliggjøres ved å slippe et parti som aktivt søker etter rasister som velgere inn i regjering, den alminneliggjøres ved å tro at alle meninger er like mye verdt, den alminneliggjøres ved å ikke konfrontere rasister for deres meninger, den alminneliggjøres ved en totalt misforstått tro på at dannelse er veien å gå.

    Rasister skal verbalt knuses, de skal verbalt trampes i hjel, de skal skremmes tilbake til skriblerier på dovegger. Hva de derimot ikke skal møtes med, er plass i beste sendetid på NRK- hvor deres meninger tillegges like mye vekt som alle andre. Deres meninger er søppel, og skal behandles som søppel.
    Men eksakt hvor går grensen for hva som er søppel, og hva som ikke er det? Og hvem skal til en hver tid bestemme dette?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Og når dette ikke gjøres, så er det fånyttes å rope om ytringsfrihet. Rasistene har tatt ytringsfrihet som virkemiddel for å slippe å bli imotsagt. Men den gjelder selvsagt bare for dem. De andre skal kues og ties ihjel. Samtidig sitter ytringsfrihetsfantastene og laller om ytringsfrihetens viktighet og skjønner ikke at de løper rasistenes ærend.

    Det kan ikke settes spesifikke grenser. Det kan ikke lovfestes. De skjønner ikke at rasistene utnytter dem.

    De oppfører seg som Gregers i Vildanden. Det gjelder å gjøre alle opplyst for når sannheten kommer for dagen så blir alle lykkelige.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Skal man behandler noen meninger som søppel så må de vel ytres først?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.747
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Og der kom Listhaug på banen, ja. Det var vel ikke annet å vente. :(
    Nettopp. Der tyter søpla fram. Hun har blitt stueren, pga Erna Solberg. Det igjen vil si at å støtte hennes holdninger også har blitt stuerent. Derfor tyter søpla fram overalt; særlig i kommentarfeltet i VG.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Og når dette ikke gjøres, så er det fånyttes å rope om ytringsfrihet. Rasistene har tatt ytringsfrihet som virkemiddel for å slippe å bli imotsagt. Men den gjelder selvsagt bare for dem. De andre skal kues og ties ihjel. Samtidig sitter ytringsfrihetsfantastene og laller om ytringsfrihetens viktighet og skjønner ikke at de løper rasistenes ærend.

    Det kan ikke settes spesifikke grenser. Det kan ikke lovfestes. De skjønner ikke at rasistene utnytter dem.

    De oppfører seg som Gregers i Vildanden. Det gjelder å gjøre alle opplyst for når sannheten kommer for dagen så blir alle lykkelige. Alle livsløgner kan erstattes med sannhet og det fører til et bedre samfunn...
    Når har rasistene ikke blitt motsagt? Fyrer du opp avisene før du rekker å lese dem?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Nazisten lysglimt omtales som innvandringskritiker i norsk media.

    Så hardt kjemper vi imot rasisme og nazisme.

    Ellers anbefaler jeg Eivind Trådal i dagsnytt 18 fra 2018 hvor han debatterer mot Rustad og Lurås etter å ha blitt lurt inn i studio av Solvang som også fikk høre det.

    Norske media normaliserer de som sprer rasisme.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Nettopp. Der tyter søpla fram. Hun har blitt stueren, pga Erna Solberg. Det igjen vil si at å støtte hennes holdninger også har blitt stuerent. Derfor tyter søpla fram overalt; særlig i kommentarfeltet i VG.
    Sylvi Listhaug har vært relativt sentral i FrP lenge, og lenge før FrP ble med i noen regjering.

    Fra Wikipedia:

    Listhaug har sin politiske bakgrunn fra Fremskrittspartiets Ungdom (FpU), og satt blant annet i FpUs sentralstyre fra 2002–2006. Hun har vært medlem av Fremskrittspartiets sentralstyre siden 2005. Listhaug var byråd med ansvar for pleie- og omsorgstjenesten, sosialtjenesten, rusomsorgen og barnevernet i Oslo 2006–2011. I årene 2009–2011 fungerte hun også som byrådets nestleder.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.747
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Lærdommen etter 22 juli var altså å slippe til høyreekstreme i media og regjering. Behandle de med respekt, underspille hva de står for. I troen på at det skulle stoppe de på noen som helst måte? Det eneste det har ført til er at de står mye sterkere enn før. De blir tatt på med silkehansker og har blitt alminneliggjort. Altså er vi mye dårligere stelt nå, enn for 10 år siden.

    Det er makeløst naivt. Og skremmende.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.747
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sylvi Listhaug har vært relativt sentral i FrP lenge, og lenge før FrP ble med i noen regjering.

    Fra Wikipedia:

    Listhaug har sin politiske bakgrunn fra Fremskrittspartiets Ungdom (FpU), og satt blant annet i FpUs sentralstyre fra 2002–2006. Hun har vært medlem av Fremskrittspartiets sentralstyre siden 2005. Listhaug var byråd med ansvar for pleie- og omsorgstjenesten, sosialtjenesten, rusomsorgen og barnevernet i Oslo 2006–2011. I årene 2009–2011 fungerte hun også som byrådets nestleder.
    Jada, men hun satt altså ikke i regjering. Og det var en helt utenkelig tanke hos tidligere ledere i Høyre å slippe det partiet inn i regjering.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Jada, men hun satt altså ikke i regjering. Og det var en helt utenkelig tanke hos tidligere ledere i Høyre å slippe det partiet inn i regjering.
    Det er også en god del forskjell på FrP anno 2013 og FrP anno tidligere.

    Lars Sponheim erklærte FrP som stuerent i 2005. Han trengte i alle fall ikke FrPs inntreden i regjeringen for å mene det.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.567
    Antall liker
    10.115
    Nazisten lysglimt omtales som innvandringskritiker i norsk media.

    Så hardt kjemper vi imot rasisme og nazisme.

    Ellers anbefaler jeg Eivind Trådal i dagsnytt 18 fra 2018 hvor han debatterer mot Rustad og Lurås etter å ha blitt lurt inn i studio av Solvang som også fikk høre det.

    Norske media normaliserer de som sprer rasisme.
    Trædal begynner veldig bra. Skarp, klar og poengtert. Selv om han til dels mister det underveis, synes jeg hans heftige diskusjon er forståelig nok. Mange mener Trædal var urimelig (han mener forsåvidt det selv, også); det synes ikke jeg, men jeg har nok mer sans for Rune Berglund Steens stil.
    Allikevel; av og til er det deilig å høre folk blåse ut overfor folk som Lurås og Rustad (som ikke var en tøddel bedre enn Trædal, bare for å ha det klart). :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror dessverre at det eneste som hjelper er å gi de tilbake med samme mynt. Noe som kan skje også reflekteres av noen av mine innlegg i denne tråden. Jo eldre jeg blir, jo mindre tålmodighet har jeg med å jatte med idioter. Og dette har ingen ting med å være for eller mot innvandring å gjøre, men hvordan vi behandler de som er her på. Og det faktum at den innvandringspolitikken vi har, styrer vi gjennom valg. Og at vi driver politikk med å forklare hva vi mener, og ikke med å blåse opp ikke-eksisterende konflikter, eller tillegge andre meninger de ikke har.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM
    U

    utgatt32256

    Gjest
    Rasisme alminneliggjøres ved å slippe et parti som aktivt søker etter rasister som velgere inn i regjering, den alminneliggjøres ved å tro at alle meninger er like mye verdt, den alminneliggjøres ved å ikke konfrontere rasister for deres meninger, den alminneliggjøres ved en totalt misforstått tro på at dannelse er veien å gå. Det er derfor bermen tyter fram overalt, som i komentarfeltene i VG. Deres meninger er blitt alminneliggjort.

    Rasister skal verbalt knuses, de skal verbalt trampes i hjel, de skal skremmes tilbake til skriblerier på dovegger. Hva de derimot ikke skal møtes med, er plass i beste sendetid på NRK- hvor deres meninger tillegges like mye vekt som alle andre. Deres meninger er søppel, og skal behandles som søppel.
    Oj!
    Noen ganger trenger man ikke skrive noe,
    man bare siterer og lar galningen skinne i sin egen lyssetting.
    Makan til tulling.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og Listhaug er igjen ute og fisker i det gråbrune brakkvannet der hun føler seg hjemme:

    https://www.nrk.no/nyheter/listhaug-med-stotte-til-stang-1.15585024

    Og som vanlig taler hun på "vegne av mange". Hun skjuler sine brune holdninger bak "folk flest". Den dama er mye farligere enn Erna tror, og hun skjønner virkelig ikke bæret av hva hun bærer ved til. Eller kanskje enda verre: hun skjønner det alt for godt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.567
    Antall liker
    10.115
    Rasisme alminneliggjøres ved å slippe et parti som aktivt søker etter rasister som velgere inn i regjering, den alminneliggjøres ved å tro at alle meninger er like mye verdt, den alminneliggjøres ved å ikke konfrontere rasister for deres meninger, den alminneliggjøres ved en totalt misforstått tro på at dannelse er veien å gå. Det er derfor bermen tyter fram overalt, som i komentarfeltene i VG. Deres meninger er blitt alminneliggjort.

    Rasister skal verbalt knuses, de skal verbalt trampes i hjel, de skal skremmes tilbake til skriblerier på dovegger. Hva de derimot ikke skal møtes med, er plass i beste sendetid på NRK- hvor deres meninger tillegges like mye vekt som alle andre. Deres meninger er søppel, og skal behandles som søppel.
    @Pappa, jeg skriver noe allikevel, jeg... :)

    Lars_Erik, har du noen eksempler på at bruk av harde maktmidler overfor ytringer har virket positivt for et samfunn?

    Og videre, hvordan kom du fram til dette med at alle ytringer har lik verdi? Verdien på en ytring må vel bli subjektiv? For noen er Stein Mehrens dikt av enorm verdi, mens andre anser det for gal manns rabbel, hvem bestemmer den objektive verdien av hans ytringer?
    Og er det sånn at i det øyeblikk noen får snakke på riksdekkende radio, så stiger verdien av deres utsagn? Kan det ikke like gjerne være at det settes lupe på utsagnet, slik at en stor del mennesker får høre hvor ille det egentlig er?

    Eksempel på dikt av Stein Mehren. Verdifullt eller søppel?

    Jeg holder ditt hode
    Jeg holder ditt hode
    i mine hender, som du holder
    mitt hjerte i din ømhet
    slik allting holder og blir
    holdt av noe annet enn seg selv
    Slik havet løfter en sten
    til sine strender, slik treet
    holder høstens modne frukter, slik
    kloden løftes gjennom kloders rom
    Slik holdes vi begge av noe og løftes
    dit gåte holder gåte i sin hånd
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.747
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ingen snakker om "harde maktmidler". Derimot om verbale midler. Ta deres meninger, filleriste de, få fram hva de egentlig står for.

    En ting som hvertfall ikke fungerer, er å behandle rasisme med respekt og dannelse.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.567
    Antall liker
    10.115
    Ingen snakker om "harde maktmidler". Derimot om verbale midler. Ta deres meninger, filleriste de, få fram hva de egentlig står for.

    En ting som hvertfall ikke fungerer, er å behandle rasisme med respekt og dannelse.
    Så du mener åpenbart at å senke seg ned til samme nivå, er en bedre løsning, da. Det er en oppfatning jeg ikke deler.
    Jeg merker meg ellers at det ikke skal så mye til av divergerende oppfatninger før du tar i bruk verbal "tramping, knusing og filleristing" som løsningsmodell.

    Ellers kan nevnes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn