Hvis jeg forstår deg riktig, så trykker skruen på en trykkplate som klemmer ledningen? Uansett - hensikten med endehylser er å samle alle kordellene slik at det blir tilnærmet lik kontakt mot alle kordellene... hvis jeg forstår det riktig, har Lorad svært finfordelte kordeller, så endehylser er ubetinget en fordel hvis man skal trekke max strøm i en slik kabel.....
BTW - ordet 'nitte' er mye eldre enn 'endehylse', og betyr opprinnelig ' å gjøre enden rund' ( på feks en bolt), eller bøye enden på en spiker ( i følge norsk ordbok)..
å gjøre ende rund er det man gjør med nagler, som er den opprinnelige betydningen, dvs når man klinker en nagle... små nagler er derfor blitt ensbetydende med nitter... med dobbel t....
Jeg har nå holdt på i faget i noen tiår, og har faktisk aldri sett endehylser omtalt som hverken 'niter' eller 'nitter'.. på den annen side har automatoversettelsene av Elfa-katalogen på nett til tider vært ekstremt frustrerende, da mye får navn og benevnelser som ikke henger på greip.... en gang jeg kontrollerte en faktura sto det at jeg hadde kjøpt en 'løvsag'... det viste seg å være et lite skaft til å sette et baufilblad i....