Vi som bygger ProtoDAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    132
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Jeg har betalt ca 900,- NOK eks frakt for de delene jeg har brukt. Men det kan gjøres billigere og dyere. Man må f.eks. ikke ha Z-Foil motstander, man kan klare seg
    med langt rimeligere utgaver. Og man kan bruke langt dyrere deler også.
    Drar du på med strømfilter, klokke, kondensatorer og motstandere kan lappene fly. Men har du en RPi liggende så kan denne reisen starte på rundt tusenlappen (for DAC-HAT'en); for dette er en morsom reise. For dem som ikke har sjekket ut Gabster, så er det å anbefale.
    Det som er gøy er at der er ingen fasit; og hvis du klør i fingrene (eller ørene) er det lett å endre på konfigurasjonen.
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    132
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    En liten oppdatering på framdriften i mitt ProtoDAC univers… nå mangler jeg bare pcb kortet før morroa kan begynne. Tre stykker er på vei og skal være ankommet Norge😬. Har fått på plass en del elektrolytter, da jeg har lest at det kan være mye å hente på å teste ut litt der.
    1000uF 10Vdc Elna Silmic II
    1000uF 10Vdc Nichicon KA
    1000uF 6.3Vdc Panasonic FM
    1000uF 6.3Vdc Panasonic FR-A

    På utgangen er planen å teste litt forskjellig, men starter med Mundorf MCap EVO Oil 6,8 uf.

    Snublet over en genial ide, inne på byggetråden på moodeaudio, som gjør det lett å bytte komponenter uten å lodde av og på. Litt usikker på hva vi kaller det men slenger på et bilde. Da er det bare å bytte elektrolytter og utgangskondensatorer på samme måte som rør og OPAMP’s
    IMG_9565.jpeg

    tenkte å lodde den på brettet…..
    Noen tanker om det????
     
    Sist redigert:

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    132
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Venter fortsatt på PCB fra usa, tar sin tid… I mellomtiden har det kommet ut en ny, oppdatert, versjon. Så jeg kunne ikke dy meg… Som en ivrig AliExpress bruker har jeg vært i kontakt med en leverandør av PCB og får tilsendt 10 stk til en brøkdel (1/5 av prisen) av det jeg betalte for de tre første som enda ikke er dukket opp. Hvis kvaliteten er bra så er det bare å sende en PM så sender jeg for en symbolsk sum😀.
    IMG_9568.jpeg
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Venter fortsatt på PCB fra usa, tar sin tid… I mellomtiden har det kommet ut en ny, oppdatert, versjon. Så jeg kunne ikke dy meg… Som en ivrig AliExpress bruker har jeg vært i kontakt med en leverandør av PCB og får tilsendt 10 stk til en brøkdel (1/5 av prisen) av det jeg betalte for de tre første som enda ikke er dukket opp. Hvis kvaliteten er bra så er det bare å sende en PM så sender jeg for en symbolsk sum😀.
    Er det noe nytt på denne versjonen?
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    132
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Tar sin tid dette. Nå mangler jeg bare noen få deler før morroa begynner, men først litt ferie. Siste oppdatering i 2023:
    IMG_9615.jpeg
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser veldig lovernde ut! 🥳

    Hva har du i midten? Den med kondis og potmeter?
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    132
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Tilbake fra ferie og nye printkort har kommet. Har 8 stk liggende til overs om det skulle være av interesse. 40kr stk, send PM (siste oppdaterte gerberfil)
    1703758843677.jpeg


    Over nyttår blir det byggestart 🎉🔊
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Så kult å se!! Det blir spennende å høre hva du synes når alt er ferdig :)
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    132
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Hvordan går det her? Er det fremdrift i prosjektet? :)
    Venter på to små deler fra AliExpress, tror de kom i dag. Er veldig klar for å få den opp å gå. Hvilke tjeneste har du på rpi? Jeg lurer på moodeaudio. Har aldri spilt via rpi.
     
    Sist redigert:

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker Rooopie på min siden jeg har Roon server og er avhengig av EQ. Men tanken på Moode har vært innom mange ganger så tenker kanskje teste på eget SD-kort.
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    132
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Første prototypen av min ProtoDAC klar for testing🔊
    IMG_9938.jpeg

    Bruker moode audio, var superenkelt å sette opp. Blir litt spilling før lyden setter seg tenker jeg. Førsteinntrykk er meget bra, men med HAT’en rett på rpi opplever jeg litt bakgrunnsstøy når den ikke spiller. Regner med det forsvinner når jeg får på plass passende strømforsyning og filter samt jordet skjerming.
    Mundorfene trenger kanskje opp mot 200 timer før de begynner å synge🫡
    Utrolig gøy at det spiller på første forsøk😎
     
    Sist redigert:

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Så kult! Voksne kondiser det der :) Noen inntrykk så langt?
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    239
    Antall liker
    240
    Sted
    Oslo
    En liten oppdatering på framdriften i mitt ProtoDAC univers… nå mangler jeg bare pcb kortet før morroa kan begynne. Tre stykker er på vei og skal være ankommet Norge😬. Har fått på plass en del elektrolytter, da jeg har lest at det kan være mye å hente på å teste ut litt der.
    1000uF 10Vdc Elna Silmic II
    1000uF 10Vdc Nichicon KA
    1000uF 6.3Vdc Panasonic FM
    1000uF 6.3Vdc Panasonic FR-A

    På utgangen er planen å teste litt forskjellig, men starter med Mundorf MCap EVO Oil 6,8 uf.

    Snublet over en genial ide, inne på byggetråden på moodeaudio, som gjør det lett å bytte komponenter uten å lodde av og på. Litt usikker på hva vi kaller det men slenger på et bilde. Da er det bare å bytte elektrolytter og utgangskondensatorer på samme måte som rør og OPAMP’s
    Vis vedlegget 973538
    tenkte å lodde den på brettet…..
    Noen tanker om det????
    Hei, kult prosjekt. Ikke la produktet være uprøvd med Elna Cerafine. Ser du bruker naked resistors, er det fra Hificolective? De har "retnings vei" for signalet for dem som tror på sånt ( : Signalet fra venstre til høyre når du har den siden mot deg med sorte epoxyen. Frank
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    132
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Så kult! Voksne kondiser det der :) Noen inntrykk så langt?
    Litt prematurt, men lydbildet er stort. Mye større enn det jeg har hatt før med rimelige dac’er. Nå skal den få stå å spille noen dager mens jeg jobber med en bedre strømforsyning.
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    132
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Hei, kult prosjekt. Ikke la produktet være uprøvd med Elna Cerafine. Ser du bruker naked resistors, er det fra Hificolective? De har "retnings vei" for signalet for dem som tror på sånt ( : Signalet fra venstre til høyre når du har den siden mot deg med sorte epoxyen. Frank
    Takk for tilbakemelding👍 ja de er fra hificollectivet, retningen skal være riktig ifølge beskrivelsen, blank/svart side skal vende bort fra dacchipen.
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    132
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Fra spøk til alvor; nå har jeg fått lyttet litt og gjort meg opp et skikkelig førsteinntrykk. Wow!!! her er det potensiale.... Fy flate for et detaljert lydbilde... Nå skal det sies at jeg savner litt "pønsj" og bakgrunnen er ikke helt svart, men dette er skikkelig gøy og vært å jobbe videre med. Neste steg er å få på plass IanCanada sin fifopi Q7 og en bypass-cap på utgangskondensatoren.... Hvis noen vurderer å teste ut DIY, så er dette virkelig stedet å begynne. Jeg er langt ifra en audiofil diy'er eller hatt anlegg i flere hundre laken klassen (brukte 120' på slutten av 90-tallet på Densen og Audivector før unger og stasjonsvogn), men dette er en ny opplevelse for meg. Gleder meg til jeg får hele prosjektet på plass ila våren; skal bygge noen høyttalere til min Decware se84. tipper dette blir en dødelig match.....
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Så gøy å høre - en grådig undervurdert sak det her!
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    132
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Så gøy å høre - en grådig undervurdert sak det her!
    Har levd med sonos siste 10-12 årene for enkelhetens skyld, og har egentlig vært fornøyd. På mine Dynaudio aktive høyttalere kan jeg ha både ProtoDAC’en og sonos på samtidig og switche farm og tilbake. ProtoDAC’en er så til de grader mer oppløst og klar, selv uten reclocker. Faktisk litt overrasket allerede🎉🎉🎉
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    132
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Driver å putler med strømregulering til fifopi Q7. Målet er 3.3v. Litt triksing og miksing her med motstandere. Målte 156ohm pluss 24k5ohm, men det er jo ingen standard…. Men det begynner å ligne.
    IMG_9956.jpeg
    IMG_9954.jpeg
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    132
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    @Ludo ser i tråden på moOde at en del sliter med ProtoDAC'en når de setter på Q7 (eller MA). Har du hatt noen utfordringer? Kan virke som det er noe med tilførselen av 5V til ProtoDAC HAT, men samtidig ser jeg jo at oppsettet som Gabster har funker som en kule.....
    Venter siste versjon av Q7 denne uken, samt at jeg har fått tak i noen brukte kondensatorer til utgangen av premium kvalitet.
    Noen erfaringer med klokkene? Noen som har testet ut noe annet enn standard?
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Heisann, jeg har ikke opplevd slike vanskeligheter med Q7 - stort sett plug and play. Men jeg bruker Puripi strømforsyningen, den har egen 3.3V til Q7.
    Har testet med Accusilicon klokkene, og det var en stor(!) oppgradering. Holder på med et prosjekt nå med Crystek klokker, så spent på den endringen.
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    132
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Heisann, jeg har ikke opplevd slike vanskeligheter med Q7 - stort sett plug and play. Men jeg bruker Puripi strømforsyningen, den har egen 3.3V til Q7.
    Har testet med Accusilicon klokkene, og det var en stor(!) oppgradering. Holder på med et prosjekt nå med Crystek klokker, så spent på den endringen.
    Klokker kjøpt fra audiphonics? Hvilke MHz? Crystek'ene må vel loddes? Send gjerne noen bilder:cool:
    Og; Det ryktes at Q7 kun leverer 3.3v og ikke 5v til DAC'en.!!!! Venter fortsatt på min Q7, så; noen som kan bekrefte/avkrefte den teorien??? DAC'ene fra Ian Canada er 3.3v så mye tyder på at ProtoDAC'en, om er en 5v DAC, får for lite fra GPIO.....
     
    Sist redigert:

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    114
    Antall liker
    106
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også bygget en ProtoDac etter at jeg så videoen til Gabster. Jeg og Ludo hadde en loddeseanse på hytta i Varmland :cool: og det gav medsmak. Har akkurat blitt ferdig med Crystec klokker basert på Ian Canada CCHD957 adapter. Her ble det mye svetting og div fustrerte uttrykk!! Kjøpte derfor en varmlufts loddestasjon kjøpt på dealproffsen.no til 599.- Kjøpte loddepasta på aliexpress og fikk det til og det fungerer bra. Har lært mye om smd lodding på YouTube. Skal se om jeg finner noen bilder etterhvert. Jeg synes Crystec klokke oppgraderingen var fantastisk bra.
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    132
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Jeg har også bygget en ProtoDac etter at jeg så videoen til Gabster. Jeg og Ludo hadde en loddeseanse på hytta i Varmland :cool: og det gav medsmak. Har akkurat blitt ferdig med Crystec klokker basert på Ian Canada CCHD957 adapter. Her ble det mye svetting og div fustrerte uttrykk!! Kjøpte derfor en varmlufts loddestasjon kjøpt på dealproffsen.no til 599.- Kjøpte loddepasta på aliexpress og fikk det til og det fungerer bra. Har lært mye om smd lodding på YouTube. Skal se om jeg finner noen bilder etterhvert. Jeg synes Crystec klokke oppgraderingen var fantastisk bra.
    kult. Gleder meg til å få satt alt i sammen etter hvert. Venter fortsatt på noen deler i posten, også må jo 5v tilførselen utforskes. Rett på rpi måler jeg 5.2v på ProtoDAC'en. Hva måler dere med Q7 under?
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke opplevd at det ikke går nok strøm gjennom Q7 - ProtoDac fungerer helt fint! Men jeg skal sjekke spenningen på den... For øvrig har Puripi egen både 3.3V rail og 5V. Hvilke pinner har du målt på?
     
    Sist redigert:

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    148
    Antall liker
    132
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Jeg har ikke opplevd at det ikke går nok strøm gjennom Q7 - ProtoDac fungerer helt fint! Men jeg skal sjekke spenningen på den... For øvrig har Puripi egen både 3.3V rail og 5V. Hvilke pinner har du målt på?
    Nå kjører jeg bare ProtoDAC rett på RPI med strøm fra RPI via GPIO der pin 2 og 4 er 5v. Men så er det muligens slik at Q7 bare gir 3.3v via 2 og 4. Jeg måler spenningen mellom rca’ene på GND og 5v
    IMG_9987.jpeg
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Det var interessant! PuriPi har egen 5V output - hvor kobler man den?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn