Vi som bygger ProtoDAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg måler 3.3V på den punktene du henviser til. Likevel opplever jeg DAC'n som helt rå... er det noe å hente her? Finnes det noe tegninger evt skjema på hvordan det skal kobles for å få tilstrekkelig spenning? Takk for at du er våken!
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    144
    Antall liker
    126
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Jeg måler 3.3V på den punktene du henviser til. Likevel opplever jeg DAC'n som helt rå... er det noe å hente her? Finnes det noe tegninger evt skjema på hvordan det skal kobles for å få tilstrekkelig spenning? Takk for at du er våken!
    Ikke tegninger, men et alternativ er å klippe pin 2 og 4 (5v) på GPIO’en og sette 5v på mellom rca, der du målte. Vil tro det blir enda bedre når den får rette arbeidsforhold🎶
     
    Sist redigert:

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Dette må prøves ut - takk for innspill :) Tåler ProtoDac power input fra begge punktene vi snakker om? Tenker selvsagt å bryte kontakten på pin 2 og 4...
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    144
    Antall liker
    126
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Fikk en ide, ikke prøvd og dette er sikkert bare et skudd i blinde.... Men, det jeg har tenkt å prøve er å se om der er mulig å lodde(koble) på en "jumper" fra pin 2 og 4 på rpi og "bypass" over på ProtoDAC. Men da må rpi har minimum 2A adapter???? og kanskje det kan gi den 5v??? skal forske litt de neste dagene....
    Har uanz bestilt en ny 5v tilførsel, men det tar jo litt tid med ting fra Ali :cool:

    PS. 5v på Q7, slik jeg forstår det, er for tilførsel til rpi om ønskelig (da trenger ikke rpi egen 5v)
     

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    114
    Antall liker
    105
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Jeg prøvde ProtoDac direkte på Rpi3B+ med iPad strømforsyning og fikk litt gjentagende klikk/tikke-lyd fra protodac når jeg spilte musikk. Så prøvde jeg med standard 5V 2,5A IFI strømforsyning som ble bedre men ikke helt bra. Men når jeg brukte en Sandberg (Surivor Powerbank 30000 PD 45W) der orange 5V uttaket gir 3A forsvant klikkelyden og ble helt tyst for ulyder. Virker som om komboen trenger litt strøm.
    Med PurePi, Q7 og nå som jeg har fått på Crystek klokkene låter det hele utrolig bra. Også med tanke på hva jeg har fra før å sammenligner med!!
    ProtoDac komboen blir med på hytta i helgen for å kjøres hardt. :cool: :cool:
     
    Sist redigert:

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    114
    Antall liker
    105
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Her er et par bilder av ferdig loddet Crystek klokker. Ikke dårlig synes jeg til å være første gang jeg lodder smd. Sykt smått.
    Fungerer som bare det. :)
    Crystek 1.jpg

    Crystek 2.jpg
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    144
    Antall liker
    126
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Jeg prøvde ProtoDac direkte på Rpi3B+ med iPad strømforsyning og fikk litt gjentagende klikk/tikke-lyd fra protodac når jeg spilte musikk. Så prøvde jeg med standard 5V 2,5A IFI strømforsyning som ble bedre men ikke helt bra. Men når jeg brukte en Sandberg (Surivor Powerbank 30000 PD 45W) der orange 5V uttaket gir 3A forsvant klikkelyden og ble helt tyst for ulyder. Virker som om komboen trenger litt strøm.
    Med PurePi, Q7 og nå som jeg har fått på Crystek klokkene låter det hele utrolig bra. Også med tanke på hva jeg har fra før å sammenligner med!!
    ProtoDac komboen blir med på hytta i helgen for å kjøres hardt. :cool: :cool:
    Har litt av samme inntrykket, den trenger en god strømkilde. Har selv en enkel switching 5v/3A i veggen og opplever ingen klikking, men der er litt støy. På sikt, når jeg har landet på oppsett, blir en fornuftig, men god strømforsyning en prioritet. Ser der er gode diskusjoner og ideer på gang inne må moode-forumet. Følger spendt med der🤓 Har fått Q7II i hus og skal sette den opp nå en av dagene; gleder meg til å høre hva den tilfører🎶
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    144
    Antall liker
    126
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Har dere noe oversikt over hvor godt 3.3V datapinnene fra GPIO til RPi blir isolert? Både RPi3 og 4 har jo en relativ støyende PMIC som man ikke kommer forbi uten kompleks modifisering eller bruk av galvanisk skille fra RPi. https://www.hifisentralen.no/forume...-server-teknisk-diskusjon.105184/post-3905201
    Godt spørsmål; forstår det slik at Q7'en gjør en jobb her også??? Hvis man bruker 5V via den, da skal GPIO bli isolert(har jeg lest). Samtidig er Rpi zero W anbefalt til fordel for 3 og 4.... nettopp pga mindre støy....
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Godt spørsmål; forstår det slik at Q7'en gjør en jobb her også??? Samtidig er Rpi zero W anbefalt til fordel for 3 og 4.... nettopp pga mindre støy....
    Har noen sett målinger på om Zero 2W faktisk er mer støysvak? Eller er det basert på idéen om at færre kretser gir mindre støy? Om det er det siste kan man jo eksperimentere med å deaktivere kernel moduler på RPi3/4/5 ved å svarteliste dem i /etc/modprobe.d/blacklist.conf. Selv tenker jeg det ikke betyr så mye enn så lenge man har galvanisk skille.
    ### Video related
    bcm2835_codec bcm2835_isp bcm2835_v4l2 mc videobuf2_bcm2835_v4l2 videobuf2_common
    videobuf2_dma_contig videobuf2_memops videobuf2_vmalloc videobuf2_v4l2 videodev v4l2_mem2mem
    ### Annet
    aes_arm64 aes_generic af_alg algif_aead algif_hash algif_skcipher backlight bluetooth bcm2835_mmal_vchiq btbcm
    btqca btsdio btrl cbc ccm ctr cmac drm drm_panel_orientation fuse garp gcm gf128mul ghash_generic hmac
    ip_tablesipv6 libaes llc md4 md5 raspberrypi_hwmon stp uio uio_pdrv_genirq vc_sm_cma vc4 x_tables

    Jeg ser Zero 2W benytter en enklere PMIC (PAM2306AYPKE) med kun 2 utganger. Den operer i omtrent samme frekvensområde (1,2-1,8MHz) som RPi3/4. Dessverre oppgir heller ikke dataark for denne kretsen forventet støynivå fra buck konverterne.


    Edit: Om man svartelister kernel moduler er det trolig enkelte servicer som også må stoppes for å unngå feilmeldinger
    sudo systemctl disable [servicenavn] && sudo systemctl daemon-reload
     
    Sist redigert:

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    144
    Antall liker
    126
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Har noen sett målinger på om Zero 2W faktisk er mer støysvak? Eller er det basert på idéen om at færre kretser gir mindre støy? Om det er det siste kan man jo eksperimentere med å deaktivere kernel moduler på RPi3/4/5 ved å svarteliste dem i /etc/modprobe.d/blacklist.conf. Selv tenker jeg det ikke betyr så mye enn så lenge man har galvanisk skille.
    ### Video related
    bcm2835_codec bcm2835_isp bcm2835_v4l2 mc videobuf2_bcm2835_v4l2 videobuf2_common
    videobuf2_dma_contig videobuf2_memops videobuf2_vmalloc videobuf2_v4l2 videodev v4l2_mem2mem
    ### Annet
    aes_arm64 aes_generic af_alg algif_aead algif_hash algif_skcipher backlight bluetooth bcm2835_mmal_vchiq btbcm
    btqca btsdio btrl cbc ccm ctr cmac drm drm_panel_orientation fuse garp gcm gf128mul ghash_generic hmac
    ip_tablesipv6 libaes llc md4 md5 raspberrypi_hwmon stp uio uio_pdrv_genirq vc_sm_cma vc4 x_tables

    Jeg ser Zero 2W benytter en enklere PMIC (PAM2306AYPKE) med kun 2 utganger. Den operer i omtrent samme frekvensområde (1,2-1,8MHz) som RPi3/4. Dessverre oppgir heller ikke dataark for denne kretsen forventet støynivå fra buck konverterne.


    Edit: Om man svartelister kernel moduler er det trolig enkelte servicer som også må stoppes for å unngå feilmeldinger
    sudo systemctl disable [servicenavn] && sudo systemctl daemon-reload
    Igjen, kun lest og fått anbefalt på moode-forum av Hifinet; sitat: " Which RPi are you using? In my experience, Zero W (single core) has much less noise than RPi2 < RPi3. Noise is mostly conducted and not radiated (so skip the shield), and is generated by the RPi and not the power supply".

    Til syvende og sist er jo denne DAC'en uendelig mye bedre enn alt annet jeg har hørt, så disse små forbedringene tror jeg ikke er avgjørende for min del, lydmessig. Ørene mine er heller ikke så ømfintlige som de en gang var... Men alltid takknemlig for innspill og ny kunnskap(y)
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Det er mye kompetanse samlet på Moode Audio forum så om man slår sammen alle innspillene så er det mye nyttig kunnskap. Jeg har lyst til å lage en All-In-One boks med RPi, seriøs PSU, reclocker og en All-Out ProtoDAC koblet sammen med Texas powerampen jeg bruker nå... 🤩
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    144
    Antall liker
    126
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Det er mye kompetanse samlet på Moode Audio forum så om man slår sammen alle innspillene så er det mye nyttig kunnskap. Jeg har lyst til å lage en All-In-One boks med RPi, seriøs PSU, reclocker og en All-Out ProtoDAC koblet sammen med Texas powerampen jeg bruker nå... 🤩
    Da er vi i samme båt, men jeg tenkte å koble på en blodtrimmet preamp (fx audio tube 03). Har fått kloen i noen Burson V4 og V5 opamp plus en dual OPA627.... Det skal vist svinge noe fryktelig:cool:
     

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    114
    Antall liker
    105
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Hva med å droppe hele RPI og sette på en HDMI kontakt med i2S rett på ProtoDacen... Hvis mulig? Har en Denafrips iris og en Allo Shanti dual linear strømforsyning fra før. Bare en tanke :) :)
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Hva med å droppe hele RPI og sette på en HDMI kontakt med i2S rett på ProtoDacen... Hvis mulig? Har en Denafrips iris og en Allo Shanti dual linear strømforsyning fra før. Bare en tanke :) :)
    Ikke dumt, men finnes det en form for 'break-out' box for HDMI tro? Slik at man kan tappe I2S fra Iris og rett i ProtoDAC samtidig som den får power fra f.eks Allo Shanti som du nevner... Spennende tanke! Og da unngår du eventuell støy fra RPi...
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Igjen, kun lest og fått anbefalt på moode-forum av Hifinet; sitat: " Which RPi are you using? In my experience, Zero W (single core) has much less noise than RPi2 < RPi3. Noise is mostly conducted and not radiated (so skip the shield), and is generated by the RPi and not the power supply".

    Til syvende og sist er jo denne DAC'en uendelig mye bedre enn alt annet jeg har hørt, så disse små forbedringene tror jeg ikke er avgjørende for min del, lydmessig. Ørene mine er heller ikke så ømfintlige som de en gang var... Men alltid takknemlig for innspill og ny kunnskap(y)
    Den uthevede teksten er vel muligens ment som forenklet formulering av det jeg har nevt med PMIC chip'n brukt på RPi kortene?

    Og conducted betyr nok at galvanisk skille er det som egentlig teller her. Med dette skillet kan det jo egentlig støye så mye som det vil så lenge man har kontroll på audiobufferne på RPi. Dette er jo fortsatt bare data.

    Vedrørende audiobuffere drar dem fordel av flere CPU kjerner skal vi legge til grunn metodene CamillaDSP benytter til å justerer pich på Alsa for å sikre at DAC mates med riktig datamengde. Nå nytter jo likvel CamillaDSP tre av kjernene om man lar den jobbe uten restriksjoner.

    Kjører man interface som moOde på samme maskin er det vel nesten helt nødvendig med flere kjerner spør du meg. Nå er jeg på LMS og kan ikke si jeg har hørt forskjell om jeg har Squeelite Player kjørende på samme maskin som LMS(erver). Men om man jakter minimalistisk oppsett virker det som LMS og Squeezelite Player på hver sin RPi vil man komme nærmere en slik løsning enn moOde. Dette fordi Squeelite sin web-brukerflate kjører på LMS. Samt man kan gjøre audio render på serversiden om man ønsker det. Altså sende ren PCM strøm til Squeelite. Så om man tenker gjøre et forsøk med single core ville jeg samtidig forsøkt dette med den lettere Squeelite spilleren. Da kan man gjenbruke sin eksiterende RPi til serveren.

    Det jeg har sett er at andre har feilet i sine forsøk er å få bedre lyd ved å disable kjerner på RPi4. Som faktisk er mulig ved å styre hvilken kjerne applikasjoner skal nytte.

    Skjermdump viser hvordan de 4 kjernene på RPi4 er fordelt med Squeelite og CamillaDSP som her gjør det tyngste presetet for presis resampling til 88.2. For så kjøre et tilt filter + litt basskontroll og loadneskontroll.
    pi@LMS4:~ $ htop
    1706706286176.png



    Ikke dumt, men finnes det en form for 'break-out' box for HDMI tro? Slik at man kan tappe I2S fra Iris og rett i ProtoDAC samtidig som den får power fra f.eks Allo Shanti som du nevner... Spennende tanke! Og da unngår du eventuell støy fra RPi...
    Jeg er muligens litt vanskelig. Men hvordan vet man at denne kilden er mer støyfri? Det er jo de samme grunnprinsippene i alle playere som man i dag løser med RPi — en SoC med noen periferi chipper. Jeg tenker man løser det godt med galvanisk skille mellom RPi sin GPIO og I2C mottager.

    Det eneste jeg kan se for meg muligens kan forbedres i en dedikert player hardware er klokken for å gi eksakt avspillingshastighet (pitch). Men det blir egentlig underordnet enn så lenge man lar DAC'n styre hastighet, — slik jeg valgte å bruke et asynkront USB interface mot RPi4. Her er det klokkene i USB interfacet i DAC'n som styrer utgangsbufferen i CamillaDSP. Som igjen styrer Alsa sin pitch for å sikre riktig datamengde på inngang i forhold til utgang. Det sagt, om jeg disabler denne hastighetskontrollen kan det kjøre uten problemer i flere timer, — så helt på trynet er ikke hastigheten på RPi3/4.
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    144
    Antall liker
    126
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Den uthevede teksten er vel muligens ment som forenklet formulering av det jeg har nevt med PMIC chip'n brukt på RPi kortene?

    Og conducted betyr nok at galvanisk skille er det som egentlig teller her. Med dette skillet kan det jo egentlig støye så mye som det vil så lenge man har kontroll på audiobufferne på RPi. Dette er jo fortsatt bare data.

    Vedrørende audiobuffere drar dem fordel av flere CPU kjerner skal vi legge til grunn metodene CamillaDSP benytter til å justerer pich på Alsa for å sikre at DAC mates med riktig datamengde. Nå nytter jo likvel CamillaDSP tre av kjernene om man lar den jobbe uten restriksjoner.

    Kjører man interface som moOde på samme maskin er det vel nesten helt nødvendig med flere kjerner spør du meg. Nå er jeg på LMS og kan ikke si jeg har hørt forskjell om jeg har Squeelite Player kjørende på samme maskin som LMS(erver). Men om man jakter minimalistisk oppsett virker det som LMS og Squeezelite Player på hver sin RPi vil man komme nærmere en slik løsning enn moOde. Dette fordi Squeelite sin web-brukerflate kjører på LMS. Samt man kan gjøre audio render på serversiden om man ønsker det. Altså sende ren PCM strøm til Squeelite. Så om man tenker gjøre et forsøk med single core ville jeg samtidig forsøkt dette med den lettere Squeelite spilleren. Da kan man gjenbruke sin eksiterende RPi til serveren.

    Det jeg har sett er at andre har feilet i sine forsøk er å få bedre lyd ved å disable kjerner på RPi4. Som faktisk er mulig ved å styre hvilken kjerne applikasjoner skal nytte.

    Skjermdump viser hvordan de 4 kjernene på RPi4 er fordelt med Squeelite og CamillaDSP som her gjør det tyngste presetet for presis resampling til 88.2. For så kjøre et tilt filter + litt basskontroll og loadneskontroll.
    pi@LMS4:~ $ htop
    Vis vedlegget 991227



    Jeg er muligens litt vanskelig. Men hvordan vet man at denne kilden er mer støyfri? Det er jo de samme grunnprinsippene i alle playere som man i dag løser med RPi — en SoC med noen periferi chipper. Jeg tenker man løser det godt med galvanisk skille mellom RPi sin GPIO og I2C mottager.

    Det eneste jeg kan se for meg muligens kan forbedres i en dedikert player hardware er klokken for å gi eksakt avspillingshastighet (pitch). Men det blir egentlig underordnet enn så lenge man lar DAC'n styre hastighet, — slik jeg valgte å bruke et asynkront USB interface mot RPi4. Her er det klokkene i USB interfacet i DAC'n som styrer utgangsbufferen i CamillaDSP. Som igjen styrer Alsa sin pitch for å sikre riktig datamengde på inngang i forhold til utgang. Det sagt, om jeg disabler denne hastighetskontrollen kan det kjøre uten problemer i flere timer, — så helt på trynet er ikke hastigheten på RPi3/4.
    Takk for gode innspill og forklaring. Tar jeg helt feil nå?; EMI filter (som det sies mye om i Ian Canadas produkter) spiller inn her på å filtrere støy fra rpi. (conducted)?
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er muligens litt vanskelig. Men hvordan vet man at denne kilden er mer støyfri? Det er jo de samme grunnprinsippene i alle playere som man i dag løser med RPi — en SoC med noen periferi chipper. Jeg tenker man løser det godt med galvanisk skille mellom RPi sin GPIO og I2C mottager.
    Neida, du er ikke vanskelig - man prøver bare å se for seg forskjellige scenarioer basert på prøving og feiling. Og dette forslaget er en av de. Som sagt tidligere, ingen fasit her for øyeblikket.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    For å skille RPI4 Galvanisk fra resten, skal jeg teste ut.
    RPI4>PI2 Design med et linert 5v power,optisk kabel 0,5 meter til Purepi ll >Receiver DDC Optisk inn > Fifo Q7 ll. > Hdmipro I2s til Dac

    IMG_0888.png
    IMG_6322.jpeg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Takk for gode innspill og forklaring. Tar jeg helt feil nå?; EMI filter (som det sies mye om i Ian Canadas produkter) spiller inn her på å filtrere støy fra rpi. (conducted)?
    Jeg har ikke satt meg inn i alle IC sine produkter. Jeg tenker enkelte av dem mest er laget for at man kan eksperimentere med ulike hypoteser som er lansert på nettet. Dessverre uten for mange målinger av produktene som trolig hadde eliminert en del salg ;)
    Men jeg ser han har andre som er mer konkrete oversettere mellom protokoller og fysiske grensesnitt som alltid er nyttig å ha tilgang til.

    Når det gjelder EMI filter er det for å filtrere bort ulumskheter fra elektromagnetisk stråling. Som da er radiated. Mens conducted er fysisk kobling som man omgår med galvanisk skille hvor hver ende av skillekretsen forsynes med sin egen strømforsyning.

    Jeg tenker det egentlig er nok med galvanisk skille mellom I2S og strøm til/fra RPi.
    Det som teoretisk kan ha negativ effekt for EMI er at man søker nytte så korte I2S kabler som mulig. Hvor stacking av moduler er effektivt. Men da mister man muligheten til den mest effetive metoden å omgå EMI som er å ha litt avstand mellom strålekilde og audiokretsene. Min praktiske implementasjon er å ha RPi-player montert i eget aluminiumskabinett koblet med 0,5m USB kabel til DAC.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Off topic. Det der midlet virker faktisk på kabler med isolasjon som bygger statisk elektrisitet.. Har en dunk stående hos meg også. Et artig "partytriks" er å lytte til hodetelefoner samtidig som en gnukker ECO3 på hodetelefonkablene.
    Eco.png
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er anbefalt å gjøre det på denne måten i oppsett med Q7.
    Har koblet litt om nå i forhold til innspillene, henter 5V fra PuriPi og merker med en gang mer gain og 'punch'. Så tydelig at 3.3 til å drive ProtoDAC ikke er tilstrekkelig. Takk for at du gjorde oss oppmerksom på det 🤩 :)

    Jeg satte på en ekstender på GPIO, klippet bort pinne 2 og 4. Hentet 5V fra PuriPi og loddet inn på punktene mellom RCA connectorene på ProtoDAC. Men merk at det er flere punkter der, bruk de to som er lengst unna kanten på printet. De tre ytterste er til noe annet. Står merket også.
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    144
    Antall liker
    126
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Har koblet litt om nå i forhold til innspillene, henter 5V fra PuriPi og merker med en gang mer gain og 'punch'. Så tydelig at 3.3 til å drive ProtoDAC ikke er tilstrekkelig. Takk for at du gjorde oss oppmerksom på det 🤩 :)

    Jeg satte på en ekstender på GPIO, klippet bort pinne 2 og 4. Hentet 5V fra PuriPi og loddet inn på punktene mellom RCA connectorene på ProtoDAC. Men merk at det er flere punkter der, bruk de to som er lengst unna kanten på printet. De tre ytterste er til noe annet. Står merket også.
    Fantastisk🔊🔊🔊
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har noen slike i2s - lvds i2s (hdmi) moduler liggende dersom interesse. Brukt selv på rpi med stort hell.
     

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    114
    Antall liker
    105
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Har koblet litt om nå i forhold til innspillene, henter 5V fra PuriPi og merker med en gang mer gain og 'punch'. Så tydelig at 3.3 til å drive ProtoDAC ikke er tilstrekkelig. Takk for at du gjorde oss oppmerksom på det 🤩 :)

    Jeg satte på en ekstender på GPIO, klippet bort pinne 2 og 4. Hentet 5V fra PuriPi og loddet inn på punktene mellom RCA connectorene på ProtoDAC. Men merk at det er flere punkter der, bruk de to som er lengst unna kanten på printet. De tre ytterste er til noe annet. Står merket også.
    Da fikk jeg også gjort disse modifikasjonene..
    Modifisert ProtoDac er på vei til hytta om noen få timer. 🥳🥳
    Det fine med hytta er at jeg kjører forbi "Systemet" 😂
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Ja, så lenge DAC er lvds-i2s (hdmi som grensesnitt) kompatibel i andre enden. (typisk psaudio og andre)
    Disse modulene. Fikk gerber filene tilsendt og bestilte endel pcb fra en leverandør.
    1706787484444.png

    Posten din fikk meg til å rote litt rundt på nettet for å finne egnet isolator for å lage galvanisk skille. I DAM1021 benytter Soekris kapasitiv skille med Si8620. Har så langt ikke funnet andre kretser som bester denne med under 10 ns propagation delay. Ser at enkelte kinesiske kort benytter den mer kostbare men tregere ISO7240M som har fordelen at den har 4 kanaler i samme chip.

    Det egenltig ganske avansert teknologi som er bakt inn i disse isolatorkretsene
    1706787386614.png


    1706786930292.png
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 991496
    Posten din fikk meg til å rote litt rundt på nettet for å finne egnet isolator for å lage galvanisk skille. I DAM1021 benytter Soekris kapasitiv skille med Si8620. Har så langt ikke funnet andre kretser som bester denne med under 10 ns propagation delay.
    Interessant å høre innspill fra noen som har masse kompetanse, men kan du forklare for en legmann hva som er forskjellen på galvanisk og kapasitivt skille? Og hvilke fordeler evt ulemper har de to?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Interessant å høre innspill fra noen som har masse kompetanse, men kan du forklare for en legmann hva som er forskjellen på galvanisk og kapasitivt skille? Og hvilke fordeler evt ulemper har de to?
    Et galvanisk skille betyr at det ikke er fysiske koblinger mellom enhetene. F.eks. en pulse transformer på spdif coax/AES eller optisk toslink gir gavlanisk skille om de er koblet korrekt (ikke til jordplan). Men kapasitive koblinger kan jo også påvirke en krets negativt. Brukt under under kontrollerte forhold ser det ut il å komme oss til nytte. Det vi ser i denne kretsen er at den nytter RF modulering av signalet. Det blir litt som om vi tenker oss hvordan trådløse radiosendinger og mottak fungerer.

    Om man studerer pinnene på en slik krets ser man den har to innganger for strøm med egne GND pinner. På DAM1021 må man selv tilføre 3.3V og GND fra RPI sammen med i2S lederne. Mens den andre siden strømforsynes fra digitalsiden til DAC'n.
    1706790255376.png


    Jeg forsøkte finne om noen av Ian C sine produkter benytter slikt skille. Men jeg finner ikke bilder med god nok oppløsning. Samt jeg vet egentlig ikke hvilket produkt jeg skal lete etter.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Takker - Ser ut som den benytter Skyworks kretser tilsvarende DAM1021. Men i en versjon som tillater toveiskommunikasjon av i2S bussen Si8600AN. Den har i tillegg en 6 kanals isolator Si8662BB.

    Poster Ian C skjema på sine design? Kunne vært artig å forstå hvordan man kan bruke dette kortet uenfor hans egen produktportefølge.


    Edit: Manualen for IsolatorPi2 har en notis jeg satt pris på at dem tar seg bryet med å poengtere.
    IsolatorPi by itself MAY NOT improve sound quality. BUT the ground isolation will enhance the effects of a good
    audio-quality power supply connected to the Isolator Pi and audio card and use of goo
     
    Sist redigert:

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    144
    Antall liker
    126
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Takker - Ser ut som den benytter Skyworks kretser tilsvarende DAM1021. Men i en versjon som tillater toveiskommunikasjon av i2S bussen Si8600AN. Den har i tillegg en 6 kanals isolator Si8662BB.

    Poster Ian C skjema på sine design? Kunne vært artig å forstå hvordan man kan bruke dette kortet uenfor hans egen produktportefølge.


    Edit: Manualen for IsolatorPi2 har en notis jeg satt pris på at dem tar seg bryet med å poengtere.
    Mulig du kan finne noe om du graver her , har også les i ulike fora at han svarer mer enn gjerne på henvendelser (y)
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    144
    Antall liker
    126
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Fikk endelig koblet opp Q7ll i går, men fikk ikke testet. Fikk ikke kontakt med Rpi, noe wifi greier jeg må finne ut av. Ser at enkelte melder det samme om ustabil wifi, så vurdere å sette den rett i eteren…. men da må jeg ommøblere stuen😂😂😂
    Samtidig venter jeg på ny 5v tilførsel til DAC’en, men har veldig lyst å se/høre om det er liv🎶
    IMG_0014.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn