Jeg syns det er så innmari flott at folk insprirerer hverandre, og kommer med masse forslag til høyttalere. Denne tråden syns jeg har tatt en vending som jeg mener er svært positiv, og som jeg føler vi kan komme i mål med, selv om forslagene spriker i prinsipper.
La meg også få si at mine kriterier i første innlegg ikke skal bestemme utfalle i hverken vekt, pris, eller prinsipp.
For å sette det på spissen: Om vi kommer fram til en felles løsning på en 5-veis konstruksjon på 100kg til en kostnad på 30k, det er helt opp til alle oss.
Jeg ville bare starte litt forsiktig.
Altså: Mine forslag i første innlegg er ikke spikret.
Jeg syns det er rimelig fornuftig å bruke norske deler. Seas har en haug med gode kandidater. Det jeg, og sikkert mange med meg vet, er at måledataene til Seas er et resultat av én type måling. En annen type måling ville gitt et helt annet måleresultat.
Jeg tror Bjørn Magne Idland bør få et ord med i dette med målemetoder vs. lytteinntrykk i praktis.
Det er noen praktiske forslag til HFS-høyttaleren som har kommet frem (I uprioritert rekkefølge):
Høy følsomhet:
Går på bekostning av dypbassen med moderate kassestørrelser, men hvor viktig er i praksis frekvenser under 40Hz?
Enkel last for rørforsterkere:
Igjen høy følsomhet.
Modulbasert á la Watt Puppy:
Fordeling av kostnader, og som gir en viss valgfrihet.
Audiovector inspirert:
Her må noen utdype for oss uvitende
Aktive høyttalere:
Krever strømforskyning, men man slipper dyre delefilterkomponenter.
Bruk av norske elementer:
Seas blir et naturlig valg.
Gulvstående:
Gjerne større volum enn stativht., og tillater gjerne mer pondus i bassen.
PA-inspirert med aktiv drift:
Den gir ikke valgfrihet mht. forsterkervalg, men på en annen side trenger man ikke tenke på matching til eget forsterkervalg. Her kan vi eventuellt basere oss på to modeller: Passiv, og aktiv. De fleste har allerede flotte forsterkere som de ønsker å benytte.
Fulltone med bakladet horn:
En uslåelig pris/ytelse. De som har erfaring med horn vet at man omtrent kan trylle frem høy følsomhet og dyp bass på små elementer til en lav pris. Det er foreslått en TB W4-1320sa, men også den litt dyrere modellen W4-1337s er en god kandidat. Ulempen er at det krever litt snekkerkunnskaper.
Kombinert Isobaric-sub, med mellomtone og diskant:
Dyp bass på liten kassestørrelse.
TL og bølgeleder til Seas 27TDFC:
Litt utdypende informasjon er ønskelig
Coax-basert:
Seas T18RE COAX/TVFC. Rimelig alternativ, men også brukbar lyd vil jeg tro. Hva med å bruke denne i bakladet horn?
Fulltone med åpen baffel:
Her er elementforslag en Visaton B200.
Til slutt ønsker jeg å komme med noen tips vedr. følsomhet:
Kombinerer man en basser med 90dB følsomhet med en diskant med 90dB følsomhet, ender man opp med å dempe diskanten med 6 - 7dB for matche følsomheten i dypbassen. Følsomheten i praksis er ofte ikke høyere enn 82 - 84dB på en toveis bassrefleks høyttaler med slike elementer.
Ett sp.mål:
Hva syns dere er viktig i lydgjengivelsen?
Noen stikkord, uten at disse behøver å motsvare hverandre:
Flat frekvensgang.
God dynamikk.
Dyp bass.
Høy følsomhet.
Størrelse.
med fler..
-----------------
Mvh.
Vidar