Vi trenger en HFS høyttaler...

C

century

Gjest
Nå begynner det å bli kjøtt på beinet !

Har selv eid en Kef Ref 2. Filteret er hva jeg vil betegne som et snytefilter; bassfilteret starter med motstand foran kjernespole. Men dette er egentlig off-track, vi skal jo konsentrere oss om 3-veis (eller 2-3/4 med event. lapp)

Resten er proper kassekonstruksjon med skikkelig avdemping, bygging, filtre (mk1-n) lytting, avtale m. Eltek/Seas og noen haleluja-møter og event. slakt i Fidelity.

Personlig liker jeg bedre sandwichbygg enn MDF som har høy energilagring (spissdefinert: papp-lyd).
Vannfast spon (eller bjørkefiner) med viskoelastisk lim og gips-lining gir bedre resultat. HDF (tyngre mdf) med bly-gummi gir også brukbart resultat.

Patetisk å se hvordan Bravo har kjøpt ferdig-filter og elementer fra Gradient og kaller resten for exclusive technology og resonance control.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Er det noen her som tilfeldigvis sitter med målinger av impulsrespons, og vannfallsdiagram for coaxen H1333?

Mvh.

Vidar
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Personlig liker jeg bedre sandwichbygg enn MDF som har høy energilagring (spissdefinert: papp-lyd).
Vannfast spon (eller bjørkefiner) med viskoelastisk lim og gips-lining gir bedre resultat. HDF (tyngre mdf) med bly-gummi gir også brukbart resultat.
Hva slags lim er det du refererer til her?
Gips-lining? mener du å kle kassa innvendig med gips limt med elastisk lim?

Er enig i at ren MDF er ikke bra nok til basskasse ihvertfall, selv har jeg 2x19mm mdf limt med et litt elastisk lim mellom, dette synger norske folketoner! Huffamæi, ikke bra...
 
C

century

Gjest
Lim kan være f.eks være Swedac (best) eller et hjemmebrygg (1 sp skyllemiddel til 1 flaske snekkerlim). i tillegg til dempingen. Noxudol skal ha lignende egenskap.
En annen modell er å legge en elastisk membran mellom 2 stk 19mm mdf. Har jobbet med et konkret prosjekt vedr. datagulv hvor folien gjorde susen.
The Nordic Tone har lignende løsning.
Persson uttalte at han gjerne kunne røpe filtre etc, men ikke limet i sandwichen.

apropos Seas-koaks i hønn:
http://www.hm-moreart.de/Basstuba english S3.pdf
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Her er bassreflekstuningen:



-Rød graf viser maks SPL med 2x 10" slaver.

-Grønn graf viser maks SPL samme kasse med bassrefleks (Ø 82mm, L 730mm). Her begrenses SPL av elementene. Fb må trekkes noe lavere for å kompensere for den økte Q-verdien til bassportene. Her vil nok resonanser i bassportene kunne være et potensielt problem. Det er 1/4-bølge 116,5Hz, 1/2-bølge 233Hz, hel 466 osv.

-Blå graf viser maks SPL samme kasse med bassrefleks (Ø 69mm, L 500mm). Her begrenses SPL av portene. Med andre ord vil den kunne spille noe høyere ved 40Hz og opp enn det som fremgår av grafen. 50cm port kan også gi problemer med mellomtoneresonanser. Det er 1/4-bølge 170Hz, 1/2-bølge 340Hz, hel 680 osv.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Er elementene vi snakker om her sorte av farge?
 
C

century

Gjest
Hva med å skjære av en "kakebit" på hver av topp-hjørnene ?
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hva med å skjære av en "kakebit" på hver av topp-hjørnene ?
Det vil vel ikke akkurat gjøre kassa enklere å bygge (med tanke på at en del klagde på at det var vinkel p den)
Samtidig så vil det vel i dette tilfellet ikke gjøre noe for lyden heller, ettersom diskanten er montert inni elementet og ikke rett på baffelen... eller?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Jeg tenkte å løse diffraksjonsproblematikken ved å kle toppkassa med 10mm ullfilt. Det er langt mer effektivt og ser ganske bra ut.

edit: Jeg kler selvsagt bare fronten.
 

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
34
Diffraksjonen fra kanten av kabinettet blir betydelig redusert når tweeterens utstråling begrenses av konhøyttaleren. Kantdiffraksjon fra konhøyttaleren har man fortsatt, men det spørs om 10mm ullfilt er nok til å gjøre noe med området under delefrekvensen (2-3 kHz)?

Hvis man er bekymret for diffraksjon, så er kanskje ikke coaxen den beste løsningen likevel?. Diskontinuiteten i overgangen mellom kon-membran og kantoppheng er en kilde til diffraksjon i tweeterens utstråling, det ser man på frekvensresponsen on-axis.

Jeg mener at coax-løsningen har andre fordeler og kvaliteter som gjør at man kan leve med diffraksjonsproblemet.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Ullfilten er enormt mye bedre enn syntetisk filt, blandingsfilt osv. Den jobber ganske langt ned i frekvens. Jeg har faktisk sett den gjøre tydelige forbedringer i området 500Hz. Imidlertid er det jo mulig å legge på to lag på strategiske plasser.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
En liten design idè Snickers; Hva med å lage Coax-kassa 5-10 cm høyere, dvs at basskassa må bli tilsvarende lavere, for så og gjøre Coaxen ikke fullt så dyp men at man får et "trappetrinn" i overgang Coax/bass i bakkant.
Grunnen til tanken er at jeg kommer til å bygge Coaxen først, og så bassen som trinn 2. Da tror jeg coaxen vil se litt tøffere ut når den står alene, og så vil det bryte litt med den lange skrå linjen bak. Tror dette ville blitt tøfft ;-)

Hadde jeg kunne brukt et tegneprogram så skulle jeg så klart lagt ut en skisse her men....
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Det er ingen dum ide, men det er flere tekniske ulemper slik jeg ser det:
Bunnkassa må nødvendig vis bli dypere for å bli stor nok.
Bassene får mindre avstand.
Det blir større avstand mellom øvre bass (som spiller høyest i frekvens av de to) og mellomtonen.
Jeg synes også at det ikke da vil se ut som en høyttaler, men som en stativhøyttaler med sub.

Imidlertid vil jo heller ikke filteret egne seg over hodet til å kjøre uten bassene da baffelstep i stor grad vil bli håndtert i overgangen til den ene 8-tommeren. Jeg funderer da på om det kan være bedre å bygge en høyttaler basert på bare Coaxen (det finnes noen ferdige oppskrifter) og heller vurdere om du skal bygge den om til HFS eller bare legge til sub senere.
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Blitt veldig rolig på denne tråden nå.. hva skjer?

Legger ut noen av elementene mine for salg, så får jeg heller henge meg på denne konstruksjonen. Virker spennende flere av ideene her, men kan vel ikke prøve alle !!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Det er vel det smittsomme viruset OL som har brutt ut og spredt seg via forumet.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Blitt veldig rolig på denne tråden nå.. hva skjer?

Legger ut noen av elementene mine for salg, så får jeg heller henge meg på denne konstruksjonen. Virker spennende flere av ideene her, men kan vel ikke prøve alle !!
Etter mye godt engasjement fra sentralens medlemmer, har etterhvert noen å konstruktører funnet en løsning på HFS-høyttaleren. Personlig er jeg svært fornøyd med at vi endelig har kommet i mål - jeg tror jeg har med meg flere på akkurat det :).
HFS-høyttaleren er nå snart klar for å bygges, og det er det som kommer til å skje fremover. Det skal lages endelige tegninger - i alle fall for en prototype. Så skal det testes, lyttes og måles litt. Det vil nok bli litt stille i denne tråden siden temaet "hvordan-skal-HFS-høyttaleren-være" nå er endelig. Slett ikke værst :)

Jeg vil til slutt takke for alle innspill, og håper og tror at denne høyttaleren blir en modell vi kan bli fornøyd med både lydmessig og utseendemessig. Vi kan godt kalle den HFS-1. Dette kan kanskje bli et nytt tema videre i denne tråden? Forslag til navn tas imot med takk!

Mvh.

Vidar
 
T

theStig

Gjest
OK, da blir det coax'en med 2stk 8" basser. Jeg har ikke fått med meg at det var bestemt at det skulle bli slik, men ok, da vet vi det! :)
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Hva med å presentere løsningen i en egen tråd, med avstemning om hvem som vil bli med å bygge?
 
T

theStig

Gjest
Føler du deg forbigått?
Nei på ingen måte, bare lurte på hva det ble for noe til slutt. Artig at det også ble en slags spin-off av en ide jeg selv kom med. ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Ja, jeg føler det er et resultat av mange ønsker, samt noen kvalifiserte innspill fra ulike hold. Selv var jeg jo litt i mot både alu og coax. Alu på grunn av støy fra fasepluggen og oppbrytningsproblematikken og coax på grunn av dårlige erfaringer med en tidligere utgave.

Imidlertid vil kombinasjonen Coax og Alu gjøre oppbrytningsproblemet lite relevant. Parametrene på 1208 er helt klart de mest interessante på noen Seas bass, så støyproblemet tror jeg vi kan leve med. Derfor synes jeg, etter litt "ballkasting" at det er det mest interessante alternativet i bassen.

Coaxen har ikke verdens peneste frekvensgang øverst i toppen, men ellers måler diskanten langt bedre enn de coax-typene jeg har jobbet med. Spredningsmønsteret på denne er også helt nydelig. I tillegg synes jeg at dette kanskje er det mest interessante alternativet til mellomtone. Jeg mener helt klart at store mellomtoner uten for hardt membran totalt sett låter bedre enn små mellomtoner.

Så totalt sett synes jeg dette er interessante elementer i kombinasjon. Jeg holder på å målsette tegningene som snekkeren skal ha for å lage en DAK-tegning av kassa.

Imidlertid synes jeg det er interessant om vi kan samarbeide om filteret. Men jeg spør meg fortsatt hvordan vi kan få til dette i praksis. Mitt forslag er som følger:

-Jeg får sammen kassa og gjør råmålinger på elementene i kassa, på og utenfor aksen.
-Så lager jeg et utkast til filteret som jeg jobber litt med slik at vi ikke begynner på skratch.
-Jeg måler resultatet, og tar det hele med til Seas for målinger med og uten filter der.
-Om vi i fellesskap er fornøyde med det foreløpige resultatet foreslår jeg at vi møtes til en workshop. Vi bør minst sette av en lang søndag eller noe, kanskje også møtes flere ganger.

Både til selve workshopen og til andre ledd i prosessen er alle velkomne, med og uten erfaring. Det sikreste for å få tak i meg er å sende meg PM eller mail. Jeg oppretter en mailingliste slik at vi kan holde kontakten og gjøre avtaler. Foreløpig har jeg bare avtalt samarbeid med Bidland, men som sagt er det åpent for alle.

Jeg vil også minne om at det jeg gjør er å ta initiativ, uten at jeg dermed tar fra andre noe initiativ. Det er åpent for alle andre å bygge kasser, lage filtre, gjøre endringer osv osv.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
-Jeg får sammen kassa og gjør råmålinger på elementene i kassa, på og utenfor aksen.
Er det ikke slik at når en har disse verdiene har en (teoretisk i alle fall) har det som er nødvendige for å sette opp et filter.

Er det ikke også slik at filteret kan settes sammen på forskjellige måter? Fra enkle med få komponenter til komplekse med mange fler komponeter.

Det jeg vil fram til er at dersom Snikers legger ut resultatet av disse målingene her så kan andre ta tak i dem og sette opp et egne/alternative forslag til filteret.

De som har noe (ink. Snickers) kunne jo deretter lagt ut skjema for filteret sammen med en kort begrunnelse for hvordan det er satt sammen. Dersom det viser seg å være løsninger som varierer mye kunne en jo først tatt en liten runde på hvorfor en har gjort forskjellige valg.
Eventuelt fått bygget to versjoner av filterene og tatt med til Seas (trenger ikke være samme person som setter sammen begge filtrene, kan sikkert sendes)

Jeg har ikke kunnskap/erfaring nok til å sette sammen et filter, men det kunne jo vært moro å gjort et forsøk å tegnebrettet og deretter se om mitt forsøk skiller seg mye fra Snikers eller andres.
For oss som ikke kan allverdens om dette ville det også være veldig interssant å få se filterene samt en begrunnelse for hvorfor en har valgt som en har. Er det flere syn på dette vil det jo igjen være dobbelt så interessant! :D

En del av dette konseptet som jeg synes er viktig er at forskjellige personer kommer med forslag til filter uten å ha blitt påvirket av hverandre. Det er ofte en fin måte å få fram forskjellige tilnærminger på og gir et nyttig referansepunkt for videre framgang.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Jo, helg enig TEK. Jeg tenkte å legge ut ting etter hvert. Det er jo viktig å få med så mange ideer som mulig og ha så mange kreative hjerner og våkne blikk i prosessen som mulig. En annen fordel er jo om vi har flere filtre som du nevner. Jeg pleier å ha bananplugger ut og inn av filtrene for raskt skifte.
 

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Innlegg
142
Antall liker
0
Som sagt tidligere så er jeg helt enig med TEK's forslag. Det er selvfølgelig vanskelig (umulig?) å komme helt i mål med et filter man kun jobber seg fram til via simuleringer, men hvis det ikke er første gang man lager et delefilter kan man likevel komme et godt stykke på vei.

Støtter idéen om at vi andre filterbyggere eventuelt lodder sammen filter selv og sender dem til Snickers-is for å få dem testet mot andre versjoner :)
 

TH

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
59
Antall liker
0
Ja, jeg føler det er et resultat av mange ønsker, samt noen kvalifiserte innspill fra ulike hold. Selv var jeg jo litt i mot både alu og coax. Alu på grunn av støy fra fasepluggen og oppbrytningsproblematikken og coax på grunn av dårlige erfaringer med en tidligere utgave.

Imidlertid vil kombinasjonen Coax og Alu gjøre oppbrytningsproblemet lite relevant. Parametrene på 1208 er helt klart de mest interessante på noen Seas bass, så støyproblemet tror jeg vi kan leve med. Derfor synes jeg, etter litt "ballkasting" at det er det mest interessante alternativet i bassen.

Coaxen har ikke verdens peneste frekvensgang øverst i toppen, men ellers måler diskanten langt bedre enn de coax-typene jeg har jobbet med. Spredningsmønsteret på denne er også helt nydelig. I tillegg synes jeg at dette kanskje er det mest interessante alternativet til mellomtone. Jeg mener helt klart at store mellomtoner uten for hardt membran totalt sett låter bedre enn små mellomtoner.

Så totalt sett synes jeg dette er interessante elementer i kombinasjon. Jeg holder på å målsette tegningene som snekkeren skal ha for å lage en DAK-tegning av kassa.

Imidlertid synes jeg det er interessant om vi kan samarbeide om filteret. Men jeg spør meg fortsatt hvordan vi kan få til dette i praksis. Mitt forslag er som følger:

-Jeg får sammen kassa og gjør råmålinger på elementene i kassa, på og utenfor aksen.
-Så lager jeg et utkast til filteret som jeg jobber litt med slik at vi ikke begynner på skratch.
-Jeg måler resultatet, og tar det hele med til Seas for målinger med og uten filter der.
-Om vi i fellesskap er fornøyde med det foreløpige resultatet foreslår jeg at vi møtes til en workshop. Vi bør minst sette av en lang søndag eller noe, kanskje også møtes flere ganger.

Både til selve workshopen og til andre ledd i prosessen er alle velkomne, med og uten erfaring. Det sikreste for å få tak i meg er å sende meg PM eller mail. Jeg oppretter en mailingliste slik at vi kan holde kontakten og gjøre avtaler. Foreløpig har jeg bare avtalt samarbeid med Bidland, men som sagt er det åpent for alle.

Jeg vil også minne om at det jeg gjør er å ta initiativ, uten at jeg dermed tar fra andre noe initiativ. Det er åpent for alle andre å bygge kasser, lage filtre, gjøre endringer osv osv.
Jippi, endelig :D
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Som sagt tidligere så er jeg helt enig med TEK's forslag. Det er selvfølgelig vanskelig (umulig?) å komme helt i mål med et filter man kun jobber seg fram til via simuleringer, men hvis det ikke er første gang man lager et delefilter kan man likevel komme et godt stykke på vei.

Støtter idéen om at vi andre filterbyggere eventuelt lodder sammen filter selv og sender dem til Snickers-is for å få dem testet mot andre versjoner :)
Støttes. Da er det bare å lese seg blå på frekvensplott og TS-parametere + magefølelse og erfaring.
Tror jeg skal lage et filter gitt.....

Mvh.

Vidar
 

laserl

Medlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
18
Antall liker
0
Hei jeg kom sent inn i denne tråden men vi får
håpe at jeg kan gi litt her.
Har sett litt på forslaget deres og digger det!!!!
Har selv en eldre coax H1144 og de låter veldig bra..
Om dere har sett på www.danskaudioteknik.dk så ser
dere at de bruker 2x10" alu basser og seas COAX og bruker dette i satelitt system.

Bare som en liten inspirasjon

Selv tok jeg mye tips fra GNURK høyttaleren.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.392
Antall liker
6.108
Sted
Holmestrand
Er det noen som har oversikt over denne tråden og kan lage et sammendrag med en status? Å lese disse 15 siden er et ikke særlig opplysende?
 

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1
Hvis du leser første og de to siste sidene er du rimelig up to date vil jeg tro.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Vel, da har jeg laget en tegning med volumavstemte kammere, noen avstivinger, demping i front og filterkammer.



Som skal se omtrent sånn ut tenkte jeg:

 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
I mens jeg tegnet denne så er det en tanke som har kvernet i hodet mitt:

Hva med å sette den ene 8-tommeren over coaxen? Så får vi fordelt dem enda mer i høyden. Da kan vi samtidig bruke en flat baffel og få coaxen passe off axis på for eksempel 2,3-3,3 meters avstand. Det vil bedre midbassen og jevne ut responsen nedover i bassområdet. En ulempe er selvsagt at man reduserer kvaliteten på "lyd for stående tilhører" noe, men man kan eventuelt tilte baffelen slik at coaxen sikter på ca 130 cm i ved sweetspot også om den er montert under den ene 8-tommeren.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
I mens jeg tegnet denne så er det en tanke som har kvernet i hodet mitt:

Hva med å sette den ene 8-tommeren over coaxen? Så får vi fordelt dem enda mer i høyden. Da kan vi samtidig bruke en flat baffel og få coaxen passe off axis på for eksempel 2,3-3,3 meters avstand. Det vil bedre midbassen og jevne ut responsen nedover i bassområdet. En ulempe er selvsagt at man reduserer kvaliteten på "lyd for stående tilhører" noe, men man kan eventuelt tilte baffelen slik at coaxen sikter på ca 130 cm i ved sweetspot også om den er montert under den ene 8-tommeren.
Hei,
ifm grublerier om andre ting har jeg vært innom denne tanken selv, min foreløpige konklusjon er at det utover det designmessige, så bør ikke plasseringen utgjøre noen stor forskjell, bortsett fra evt. varierende roomgain i bassen. Selvfølgelig helt avhengig av bølgelengden rundt delefrekvensen. Man kan kanskje oppnå litt bedre kontroll over den værtikale spredningen, men jeg tror ikke dette vil utgjøre «dramatiske» forskjeller.

mvh
KJ
 
Topp Bunn