Jeg ønsker først å kommentere 10" og 1":
En domediskant alene i normal baffel har rent dynamikkmessig ingenting å gjøre under 3 - 4kHz, det mener nå jeg. En 10" opp mot 4kHz har heller ingen basis i sunn fornuft.
Derimot kan man med en waveguide, eller et grunt og vidt horn, på diskanten øke dens følsomhet nedover, og øke den akustiske belastbarheten en god del. Da kan man få god dynamikk helt ned til 1500 - 2000 Hz.
En måte å konstruere waveguiden på, slik jeg forestiller meg den:
Formen bør være hyperbolsk for å gi gjevnest og mest mulig forsterkning, samt minst mulig forvrengning. Hvis vi tar utgangspunkt i en halsvinkel på 30 grader, altså vinkelen på hornet der den starter ved diskantdomen, og ender opp med 0 grader plant med baffelen, med en radie på det samme som basselementet, med en dybde på ca 5cm skulle vi fått til en bra waveguide, med en tidsriktig akustisk avstand, med en nokså moderat forsterkning nedover (Altså moderat spredning nedover).
En hyperbel vil jo aldri bli 0 eller 90 grader, men det er nødvendig å ta en liten snarvei ut mot kanten for å la kurveformen ende opp i 0 grader, altså plant med baffelen. Årsaken er at en avsluttet hyperbel vil gi en knekk/kant, og i dette knekkpunktet vil den akustiske bølgen plutselig få mindre støtte, som igjen vil resultere i refleksjoner som vil interferere med direktebølgen. På den måten kan frekvensgangen nedover bli ugjevn.
På Duelundhøyttalerne er det gjort på samme måte mener jeg.
Coaxen skal jeg ikke si så mye mer om, annet enn at jeg er skeptisk til den. Det hadde imidlertid vært interessant å låne et element for å teste dens egenskaper. Det virker som det er mange som ønsker denne løsningen, og én av dem er en som har peiling på lyd. Derfor vil jeg gjerne få testet et slikt element.
Et viktig innspill litt lenger opp i tråden er at det viktigste er at høyttaleren skal låte skikkelig bra. Det er egentlig mindre viktig hvordan vi når dette målet.
Som konstruktører, er det et poeng å holde delekostnadene og kompleksiteten såpass lav at det er forsvarlig å lage prototyper uten å bli fattig mann. Det krever en del testing, feiling, og banning før man ender opp med en god løsning. Derfor, og jeg håper jeg blir tilgitt for å holde følgende oppfordring i åpent forum, håper jeg at vi kan få låne, mot en billig penge, Seas-elementer, både nevnte 10" eller to, en coax, og en egnet diskant, for formålet ;-)
For å kommentere Roffes forslag om å kaste inn håndkledet, så støtter jeg det på bakrunn av begrunnelsen.
Jeg vil derfor oppfordre konstruktørene om å fortsette diskusjonen i denne tråden. Det kan vi alle lære av, og av hverandre. Så håper jeg likefullt på innspill fra alle sammen. Jeg har ingen ønsker om å lukke HFS-medlemmer ute fra denne tråden
Mvh.
Vidar