Vi trenger en HFS høyttaler...

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Først av alt: DETTE ER SPENNENDE!!!

Nå er vi nærmere en HFS-1 enn vi har vært noen gang før.
Jeg føler at elementene også er satt, og med Snickers sin forklaring på kassebygging (og med tiden trinn-for-trinn-beskrivelse) så virker også kassedesignet bra!

En Norsk HFS-1 med SEAS elementer.........Åhh! Det blir så bra  ;D

Det ser for meg ut som om det er TheStig, Bidland, Low-Q og Snickers som er interesserte i å bidra her.
Medisinmannen Ronny har også kunnskaper ser det ut til, så om han vil bidra er det helt sikkert helt topp.

Synes det har vært lærerikt så langt, når det gjelder valg av konsept og elementer.
Målekurver, forklaringer og begrunnelser for valg er helt supert!!!

Det jeg savner litt nå er begrunnelse hvorfor vi må/bør ha to basser, hvordan kommer man frem til volum på kassene og hvilke forskjeller er det på slaver/bassrefleks?
(Synes også det er positivt at man holder seg til gjennomprøvde kasseløsninger og ikke noe helt villt nytt noe)

Snickers:
Jeg har hørt din prophet på messa, ja.
Synes det er GLIMRENDE at du nå forteller at dette var hastverksarbeid og åpner for at det kanskje ikke låt helt som det skulle.

Jeg har også for en uke siden hørt den BEL'en som Vidar bygget kassene til.
Faktisk så låt den til forveksling likt prophet.

- Pluss:
Helt supert design! Meget konevennlig, passelig størrelse, pene elementer og generelt en PEN høyttaler.
Diskanten spiller etter min smak. Ikke "her-er-jeg" men som en naturlig forlengelse av mellomtonen som gir luft oppover. (Synes kanskje den var litt vel dempet?)
Dyyyp bass med krefter i. "Pen lyd uten knaster"

- Minus:
Låt på samme måte som prophet på messa noe tilbakeholden. Lyden vil ikke helt ut av kassene og står ikke i rommet slik at opplevelsen blir virkelighetsnær.
Selv om bassen var dyp, så virket anslaget (spesielt i "punchområdet") litt hemmet. Høyttaleren virker til å mangle det siste i detaljering slik at plassering i lydbildet ikke spikres på plass.
Det er også en resonans i øvre mellomtone som tidvis stikker i vei og gjør det noe ubehagelig.

- Summasumarum:
Pen høyttaler som også dessverre låter litt FOR pent.
Kunne med fordel spillt noe villere og mer frisluppent.  :)

Jeg kan ikke si annet enn at jeg GJERNE vil høre enda en BEL for å sjekke om det er konstruktøren og jeg som har forskjellig smak, eller om det er andre uheldige variabler inne i bildet. Roffe, om du leser dette: Jeg kjører GJERNE en tur til Halden  ;)

Low-Q:
Vet det. Ville egentlig bare få frem akkurat den kommentaren. At du også forteller at: "Hey, det er ikke slik jeg egentlig skrur lyd på høyttalere. Denne måtte jeg jukse litt på grunnet manglende delefilterkomponenter"

Til dere begge:
Nå synes jeg vi begynner å få ganske så blanke ark til denne HFS-1 (eller hva vi nå skal kalle den) høyttaleren.

Sånn heeeeelt på siden uten at det nødvendigvis skal kommenteres:
De som ropte ut at prophet hadde messas beste lyd (og sågar de som sa det samme om tangbandene) bør kanskje tenke over om de fortsatt synes det?
Ja, det ER lov å ha en annen mening, også om det totalt fraviker fra hva flertallet sier.
Oppfordrer de som blir med på lytteseanser med HFS-1 om å være kritiske. Kun på den måten kan hifisentralens egen høyttaler bli noe enestående (til prisen såklart).

Jeg har STOR respekt for både Vidar og Jørn-Rune for at de tør!!
Om resultatene kanskje ikke faller i smak hos alle oss "surpeisene" så prøver de i alle fall!!
Dette tyder på baller av dimensjoner!!  ;D ;D ;D

Alle vi andre som bare synser og ikke bidrar har en mye enklere oppgave!  ;)

Mvh
Rolf
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Det er absolutt en interessant tanke, men jeg føler kanskje at den blir litt lite konevennlig. Spør du meg skulle det vært 8" basser fra taket og ned til gulvet. Helst i egne kasser i tillegg til selve mellomtone og diskanthusene som kunne stått på stativer med egne nærfelts midbasser osv osv...

Jøss! Akkurat det jeg har tenkt på i lengre tid, men utfordringen blir å skaffe elementer i 32 ohm til basstårnet... det er bare Thiel jeg vet om som kan levere dette uten å måtte bestille flere hundre i slengen. Vet du om noen billigere alternativ som vil fungere?

Jeg prøver å finne ut av hva jeg skal bygge for tiden, og dersom du har flere ideer rundt et slikt prosjekt ville det vært spennende å få noen forslag på elementer etc.

Jeg kunne tenkt meg et basstårn med opp til 10*8" og en MTM stativhøyttaler som spiller ned mot bassene til ca 200 Hz. Aktiv deling av bassere blir også naturlig i denne konstruksjonen.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Dàpolitto med 8 tommere tror jeg blir litt voldsomt. Ingen vil vel at dette skal se ut som disco høyttalere heller.
Selv mener jeg initiativet til snickers og lowQ er meget bra, men støtter forslaget om at thestig og bidland har en finger med i spillet ;-)

En annen  ting med å ha en bass helt ned mot gulvet, er at det er lett å stikke en fot i elementet. Nevøen min hadde fest i jula og da røyk en bass gitt :)

Jeg forstår ikke helt hvorfor dette skulle bli mindre konevennlig. Volumet blir jo helt likt. Det kunne bli en slank fin søyle lignende Dynaudio.
 
L

Ludo

Gjest
Jeg har STOR respekt for både Vidar og Jørn-Rune for at de tør!!
Om resultatene kanskje ikke faller i smak hos alle oss "surpeisene" så prøver de i alle fall!!
Dette tyder på baller av dimensjoner!! ;D ;D ;D

Alle vi andre som bare synser og ikke bidrar har en mye enklere oppgave! ;)
I second that - derfor skal jeg glane litt på OL i stedet for å synse noe om HFS-1 :p
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Jeg forstår ikke helt hvorfor dette skulle bli mindre konevennlig. Volumet blir jo helt likt. Det kunne bli en slank fin søyle lignende Dynaudio.
Trekker den uttalelsen tilbake VAL...fikk det liksom for meg at 8 tommere ville bli litt ruvende, men etter å ha tittet på tommestokken så ser jeg at det ikke blir så stort alikevel ;)
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Snickers og co; hva tenker dere når jeg sier coaxen i eget lukket kammer? Og bassene med port/TL.... Føler vel at det ville stramme opp litt. Bare en tanke....
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nå når det ser ut til at elementer begynner å bli ganske spikret (Coax + 2x8"):
Er det flere som har forslag til kasser for disse?
Er vel kun Snickers sitt kasseforslag som er kommet fram så lang.

Snickers:
Jeg regner med at design-forlsaget ditt har et volumn som er basert i beregninger for elementene?
Kunne du sagt litt mer om dette designet.
- Hvor stort volum har basskassen
- Hvor stort voumn har toppen
- Hva er bredden på baffelen
- Hva er begrunnelsen for at baksiden skrår forover
- Hva er begrunnelsen for at toppseksjonen skrår bakover
- Hvor er slavebassene, eventuelt bassrefleksport, eventuelt ventiler tenkt plassert
- Hva er begrunnelsen for plasseringen av bassene

Målsetningen min er at det hadde vært konstruktivt dersom andre også kunne kommet med innspill og ideer på kassedesign. På bakgrunn av dette kunne en så valgt/stemt over et offisielt design.

Regner med at mye av prototypingen kan gjøres uavhengig av den eksakte kassen, så lenge noen viktige parametre som baffelbredde m.m. holdes relativt lik. Dette trenger altså ikke å stoppe utviklingen.

Med flere alternative design kunne en jo også ende opp med et "offisielt" anbefalt design, mens en kan ha flere ideer å velge mellom/vurdere dersom en vil det.
Kan jo være flere som er interessert i å bygge mer en en kasse for å teste elementene og forskjellen fra en kasse til den andre.

Er selvsagt ikke sikkert at det er noen flere som kommer med innspill på dette, men dersom du kommer med bakgrunnsinformasjonen som er nødvendig så er det i alle fall litt enklere dersom noen har lyst.

Til de halveis skjulte kritikken som kommer fram tidligere i tråden:
1) Hvem som helst står vel fritt til å bygge en kasse og komme med forslag til alternative filter basert på samme elementer.
2) Dersom det er noen som har massevis av erfaring og har lyst til å være med, så rop ut da vel! Det er jo en forum høyttaler, så det ville vel overraske meg dersom den "harde kjerne" vil slakte noen andre som ønsker å komme med innspill/vil være med!
3) Ting blir som regel ikke perfekt første gang, forsøk igjen og igjen! Stå på!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Jeg har vel skrevet en del ganger at coaxen bør ha enten lukket kasse eller akustisk ventil. Lukket er mest selvbyggvennlig og det tror jeg fint vi få til filtermessig også.

T/L til bassen er interessant, men for det første vil man aldri få en jevn respons nedover. Det vil alltid bli en større eller mindre kamfiltereffekt avhengig av mengden demping. Skal man dempe mye blir virkningsgraden lav. Skal man ha opp virkningsgraden får man kamfiltereffekt og må ha mye strøm for å kontrollere bassen.

Bassreflekskassa jeg har tegnet trenger også en del strøm for å være helt med, men min erfaring er at sånn låter det best. Om man bygger kassa litt mindre vil man kunne få en litt mer lettdreven høyttaler men med litt mye rundt 50Hz og litt mindre ved 30 i forhold.
 

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Innlegg
142
Antall liker
0
Når prototypekassene har blitt bygd, og målt opp (hos Snickers eller kanskje hos SEAS?) hadde jeg vært ytterst interessert i en kopi av målingene. Synes selv konstruksjonen er veldig interessant og kunne tenkt meg å bryne meg på litt filterkonstruksjon. Jeg får selvfølgelig ingen mulighet til å lytte på filterforslaget her hjemme, men hvis noen av prototypebyggerne vil er det jo bare å prøve et eventuelt utkast fra min side og vurdere det opp mot egne konstruksjoner. Jo flere hoder som kikker på filterutkast og kommer med konstruktive forslag jo bedre...ikke nødvendigvis mere søl?


BillMrk: Har fullversjon av LspCAD men mangler snekkerfasiliteter :)
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Om man bygger kassa litt mindre vil man kunne få en litt mer lettdreven høyttaler men med litt mye rundt 50Hz og litt mindre ved 30 i forhold.

Dette hørtes int. ut. Selv er jeg ikke tilhenger av altfor dyp bass. Liker å ha fokus rundt 40-50 Hz. Men dette blir jo bare en smaksak. Men ellers høres dette meeeeget bra ut Snickers..... :)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Vi må også ha i tankene at følsomhet og dypbass går hver sin vei. Om vi tillater et -3dB punt ved 40Hz i stedet for f.eks. 30Hz kan vi gjerne tillate oss en følsomhet som er 3 - 4 dB høyere. Det er ikke noe poeng å ha et system som spiller sinnsykt dypt. Da er det bedre å få et velbalansert system som fenger, og som det er trøkk og punch i. Relativt små høyttalere som går dypt har ikke bare lav følsomhet, men også treg bass. Husker spesiellt mine bittesmå med 4,5 tommer alubassere fra Seas - et system med under 75dB følsomhet. Det tok omtrent 2 sekunder før 30Hz tonen bygde seg opp i rommet. Vi bør heller gå for et mer "selvspillende" system som selv bestemmer når bassen skal starte og stoppe. Jeg føler at det er her utfordringene vil komme hvis vi i stor grad skal ivareta konevennligheten, men uten at kassene blir store som kjøleskap selvsagt.

Mvh.

Vidar
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Godt skrevet TEK! Jeg vil presisere at "den harde kjerne" kom litt feil ut. Det var ment som en gjeng som skulle vær inkluderende for de som ønsker å delta. Og ikke ekskluderende slik det kunne høres ut som.

Nå når det ser ut til at elementer begynner å bli ganske spikret (Coax + 2x8"):
Er det flere som har forslag til kasser for disse?
Er vel kun Snickers sitt kasseforslag som er kommet fram så lang.

Snickers:
Jeg regner med at design-forlsaget ditt har et volumn som er basert i beregninger for elementene?
Kunne du sagt litt mer om dette designet.
1 Hvor stort volum har basskassen
2 Hvor stort voumn har toppen
3 Hva er bredden på baffelen
4 Hva er begrunnelsen for at baksiden skrår forover
5 Hva er begrunnelsen for at toppseksjonen skrår bakover
6 Hvor er slavebassene, eventuelt bassrefleksport, eventuelt ventiler tenkt plassert
7 Hva er begrunnelsen for plasseringen av bassene
1: ca 75 liter.
2: ca 15 liter.
3:

4: Baksiden skrår forover av tre årsaker. Det gjør kassa litt mindre kjedelig. Det gjør at noen liter kassevolum trekkes ned mot gulvet og gjør at høyttalerens fremtoning virker noe mindre, og det gjør at slavebassene/portene får ulik avstand til bakveggen. Dette er mest interessant mtp mellomtonelekasje men dersom kassa er helt uten skillevegger er effekten av det uinteressant.
Toppseksjonen skrår bakover fordi Bidland fortalte meg at ca 10 grader er den ideelle lytteaksen til coaxen. Den begrensede spredningen mot de høyeste frekvensene vil også gjøre at en ferdig filtrert høyttaler med rett frekvensgang på lytteaksen vil få en enda rettere energirespons.
6: De skal sitte på baksiden. Jeg ser for meg å montere en slave høyt og en slave lavt.
7: Plasseringen av bassene er gjort med to ting i tankene. For det første ønsket jeg liten avstand mellom coaxen og den ene bassen for å kunne la den ene bassen jobbe litt opp i mellomtonen. For det andre ønsket jeg størst mulig avstand mellom bassene (og slavene) for å trigge minst mulig romresonanser i høyden av romet. Med denne plasseringen vil effekten være størst oppover i bassen, opp mot nedre mellomtone, men det er altså for å integrere denne best mulig til rommet.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Men det med design kan jo være så mangt. Lag gjerne flere utkast snickers, det er jo spennende å se hva du har i tankene. Med doble basser så kan det lett se litt volsomt ut uansett mener jeg, men det er en smaksak.
Jeg vil gjerne kaste den ballen videre til andre. Den siste skissen jeg har lagt ut viser også målene.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Det jeg savner litt nå er begrunnelse hvorfor vi må/bør ha to basser, hvordan kommer man frem til volum på kassene og hvilke forskjeller er det på slaver/bassrefleks?
(Synes også det er positivt at man holder seg til gjennomprøvde kasseløsninger og ikke noe helt villt nytt noe)
Med to basser har man muligheter til å gjøre noen triks i filteret. Det trigger noe mindre rom modes enn en større bass, og det er vel den løsningen fra Seas som gir mest dynamikk i forhold til en kasse på 70-80 liter.

Snickers:
Jeg har hørt din prophet på messa, ja.
Synes det er GLIMRENDE at du nå forteller at dette var hastverksarbeid og åpner for at det kanskje ikke låt helt som det skulle.

Jeg har også for en uke siden hørt den BEL'en som Vidar bygget kassene til.
Faktisk så låt den til forveksling likt prophet.
Du er fortsatt velkommen til å ta deg en tur og høre hvordan Prophet låter i dag (utviklingen på disse er stoppet på grunn av en del vurderinger om at enkelte ting bør løses annerledes) og BEL MKII som også står i stua. Det er vel blant annet punchområdet som er noe av det tydeligste på disse. Diskanten er, som du sier, en anelse tilbakelent (dog langt bedre på MKII enn på MKI) og med MKII-kasser spiller mellomtonen mye bedre enn på MKI. Jeg føler at høyttalerne forsvinner i lydbildet hos meg, men du kan jo høre og bedømme selv.

Til dere begge:
Nå synes jeg vi begynner å få ganske så blanke ark til denne HFS-1 (eller hva vi nå skal kalle den) høyttaleren.

Sånn heeeeelt på siden uten at det nødvendigvis skal kommenteres:
De som ropte ut at prophet hadde messas beste lyd (og sågar de som sa det samme om tangbandene) bør kanskje tenke over om de fortsatt synes det?
Ja, det ER lov å ha en annen mening, også om det totalt fraviker fra hva flertallet sier.
Jeg har en del ganger hørt og vært kritisk til mange konstruksjoner. Etter hvert har jeg måttet spise en del kameler når jeg har fått bruke litt mer tid på en del konstruksjoner. Andre som jeg har skrytt av har jeg omtrent spydd av ved å høre dem igjen. Jeg mener ikke å si at alle høyttalere er kvalitativt like, for det er vel knapt noen med sterkere meninger om den saken enn meg men jeg har selv snakket mindre og mindre om produkter jeg ikke har en del erfaring med.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Jøss! Akkurat det jeg har tenkt på i lengre tid, men utfordringen blir å skaffe elementer i 32 ohm til basstårnet... det er bare Thiel jeg vet om som kan levere dette uten å måtte bestille flere hundre i slengen. Vet du om noen billigere alternativ som vil fungere?

Jeg prøver å finne ut av hva jeg skal bygge for tiden, og dersom du har flere ideer rundt et slikt prosjekt ville det vært spennende å få noen forslag på elementer etc.

Jeg kunne tenkt meg et basstårn med opp til 10*8" og en MTM stativhøyttaler som spiller ned mot bassene til ca 200 Hz. Aktiv deling av bassere blir også naturlig i denne konstruksjonen.
Ideer ja!

2 tårn med 8x8" koblet 2+4 (gir 4 ohm med 8-ohms elementer) som midbasser (dipol). 2 tårn med 4x18" VOLT Studiobasser (kjører i 8 ohm) fra ca 50 Hz og ned aktivt delt med bassreflekskasser. Og en MTM hornhøyttaler til resten av frekvensområdet (fra ca 200Hz) passivt delt mellom M og T mens aktiv deling bør brukes mot dipolene.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Jeg forstår ikke helt hvorfor dette skulle bli mindre konevennlig. Volumet blir jo helt likt. Det kunne bli en slank fin søyle lignende Dynaudio.
Jeg er litt enig, men det er en viss forskjell på å dra inn en høyttaler som er 110 cm høy og en på 140 cm. I hvertfall for de som sitter når de tisser.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Dette hørtes int. ut. Selv er jeg ikke tilhenger av altfor dyp bass. Liker å ha fokus rundt 40-50 Hz. Men dette blir jo bare en smaksak. Men ellers høres dette meeeeget bra ut Snickers..... :)
Poenget er vel å ungå å dra fokus til noe som helst område i bassen. Høyttalerne skal jo være et "vindu inn til innspillingen" og da mener jeg det er en fordel å gjøre avrullingen så "romvennlig" som mulig.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Vi må også ha i tankene at følsomhet og dypbass går hver sin vei. Om vi tillater et -3dB punt ved 40Hz i stedet for f.eks. 30Hz kan vi gjerne tillate oss en følsomhet  som er 3 - 4 dB høyere. Det er ikke noe poeng å ha et system som spiller sinnsykt dypt. Da er det bedre å få et velbalansert system som fenger, og som det er trøkk og punch i. Relativt små høyttalere som går dypt har ikke bare lav følsomhet, men også treg bass. Husker spesiellt mine bittesmå med 4,5 tommer alubassere fra Seas - et system med under 75dB følsomhet. Det tok omtrent 2 sekunder før 30Hz tonen bygde seg opp i rommet. Vi bør heller gå for et mer "selvspillende" system som selv bestemmer når bassen skal starte og stoppe. Jeg føler at det er her utfordringene vil komme hvis vi i stor grad skal ivareta konevennligheten, men uten at kassene blir store som kjøleskap selvsagt.

Mvh.

Vidar

Størrelsen henger jo direkte sammen med Mms og BxL. Dermed henger den igjen direkte sammen med systemfølsomheten.

De simmuleringene jeg har gjort er gjort for å få til -3dB ved rundt 35Hz, men ikk med en buet frekvensgang. Den ruller av med flat helling fra rundt 80Hz og runder ikke før ca 30Hz. Ved 25Hz stuper den ganske bratt.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Når prototypekassene har blitt bygd, og målt opp (hos Snickers eller kanskje hos SEAS?) hadde jeg vært ytterst interessert i en kopi av målingene. Synes selv konstruksjonen er veldig interessant og kunne tenkt meg å bryne meg på litt filterkonstruksjon. Jeg får selvfølgelig ingen mulighet til å lytte på filterforslaget her hjemme, men hvis noen av prototypebyggerne vil er det jo bare å  prøve et eventuelt utkast fra min side og vurdere det opp mot egne konstruksjoner. Jo flere hoder som kikker på filterutkast og kommer med konstruktive forslag jo bedre...ikke nødvendigvis mere søl?


BillMrk: Har fullversjon av LspCAD men mangler snekkerfasiliteter :)
Klart det! Men skal du lykkes trenger du mye tid sammen med høyttalerne og måleutstyret.
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
4: Baksiden skrår forover av tre årsaker. Det gjør kassa litt mindre kjedelig. Det gjør at noen liter kassevolum trekkes ned mot gulvet og gjør at høyttalerens fremtoning virker noe mindre, og det gjør at slavebassene/portene får ulik avstand til bakveggen. Dette er mest interessant mtp mellomtonelekasje men dersom kassa er helt uten skillevegger er effekten av det uinteressant.
Vil ikke dette også bidra til å redusere stående bølger inne i kassen? Eller gjelder dette ikke ved lavere frekvenser? Jeg har ikke fått med meg delefrekvensen til coax. Den sitter vel i eget kammer? Et som kan bygges uavhengig av bassmodulen? Nei?
 

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Innlegg
142
Antall liker
0
Klart det! Men skal du lykkes trenger du mye tid sammen med høyttalerne og måleutstyret.
Det er klart, selv om jeg fremdeles er en nybegynner hva gjelder filterkonstruksjon skjønte jeg tidlig hvor mye tid og erfaring som ligger i en god høyttalerkonstruksjon. Men jeg er såpass pragmatisk at all form for erfaring er god erfaring, ser heller ikke bort ifra at jeg kunne være interessert i å bli med å lyttetesting av diverse filterutkast når den tid kommer. Kan bli artig å se hva det går an å lage i blinde (eller skal vi si døve? ;D)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Vil ikke dette også bidra til å redusere stående bølger inne i kassen? Eller gjelder dette ikke ved lavere frekvenser? Jeg har ikke fått med meg delefrekvensen til coax. Den sitter vel i eget kammer? Et som kan bygges uavhengig av bassmodulen? Nei?
Jo, det vil være en fordel for akustikken inne i kassa.

Delefrekvensen vet jeg ikke ennå, men skal jeg tippe på rundt 450Hz.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Det er klart, selv om jeg fremdeles er en nybegynner hva gjelder filterkonstruksjon skjønte jeg tidlig hvor mye tid  og erfaring som ligger i en god høyttalerkonstruksjon. Men jeg er såpass pragmatisk at all form for erfaring er god erfaring, ser heller ikke bort ifra at jeg kunne være interessert i å bli med å lyttetesting av diverse filterutkast når den tid kommer. Kan bli artig å se hva det går an å lage i blinde (eller skal vi si døve? ;D)
Hvor bor du?
 

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Innlegg
142
Antall liker
0
Har slått meg til ro på Gjøvik, med røtter like utenfor Hamar. Som student er tid og bensinbudsjettet stramt, men jeg er klar for en tur sørover når den tid melder seg. Hvis det er flere som skal sørover samme vei går det alltids an å samordne kjøringa.
 

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Innlegg
142
Antall liker
0
Det er ikke mitt prosjekt, selv om jeg har vært med i store deler av byggeprosessen. Har gått med utallige timer med filtersimulering, lytting og justeringer. Det blir lenge til jeg prøver meg på en 4-veis høyttaler ;D

Totem/Bifrost (kjært barn har mange navn, Bifrost navnet ble valgt før Bidland kom med sin egen Bifrost) ble bygget for å prøve ut endel ekstreme idéer:

Disse var:
-Full høyde SW-W-M-T-M-W-SW MTM (de er rundt 180cm høye)
-Lukket bassavstemning med lav Q (ca. 0.6) og dyp bass
-Isobarik push-pull i subwooferbiten (4stk 25W/8565-01)
-Avpasning av akustisk sentrering (basselementene er bygget ut 50mm fra mellomtonebaffelen)
-Kabinett bygd av utskjærte plater limt lagvis (fremre halvdel av høyttaleren består av (11+2)x25mm
-Demontérbart subwooferkabinett (for å lette flytting av beistet)
-Filterspoler laget som toroider

Noe av det jeg har lært under prosessen (har assistert kompisen min som har bygd og eier disse):
-Store høyttalere er noe dritt å måle på (krever store avstander og rom for å gi realistiske målinger)
-Lukket avstemning med lavt Q gir dyp og transientvennlig bass (21W/8555-01)
-Riktig avstand på de akustiske sentrene gjør filterbyggingen en god del lettere
-Det demontérbare kabinettet (festet med 26stk M6 bolter) er en nødvendighet, men fungerer lekkasjefritt :)
-Kabinetter bygget av laglimt MDF fører til høye materialkostnader og krever endel ekstra bearbeiding for å få en jevn overflate. Men dæven så solid det blir! Det gir også endel friheter mtp. utformingen av det indre volumet i kassa.
-Filterspoler med lav DCR utgjør en stor forskjell i bassen! Filterspolene ble laget på forespørsel hos Noratel (tidl. Ulveco) Hamar.
-Så store høyttalere krever stort rom for å spille godt(stua til kompisen min på 22m2 er absolutt i minste laget!)
-Kompliserte filtre som måler/simulerer bra spiller ikke nødvendigvis bra (4. ordens passive filtre har blitt testet og forkastet)

En slik konstruksjon er rimelig hinsides enhver saklig begrunnelse - men har man lyst har man lov! ;D

PS! Flekkene på det første bildet sitter på linsa ;)
PPS! Det ene bildet viser én mann som håndterer fremre halvdel - for å flytte høyttaleren kreves det to mann per halvdel!
 

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Innlegg
142
Antall liker
0
Av punktene i mitt forrige innlegg vil jeg si at de viktige poengene med tanke på HFS-1 er det med akustiske sentre (her har koaksen et perfekt utgangspunkt) og lav dcr på spolene til basselementene. Jeg vil også antyde at det kan være forsøket verdt å prøve lukket kabinett til bassen også, men dette må selvfølgelig testes mot slaveløsningen.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Litt nyskjerrig bare.

Hva tror dere er det som vil begrense SLP og lydkvalitet i en løsning med Coax + 2 x 8"?

Hvilken effekt ville en for eks. oppnå dersom en istedenfor 2 brukte 3 x 8"?
Ingen, ettersom det uansett vil være Coax'en som blir begresningen?

Noen som føler for å synse om hvordan bruk av for eks. Excel basser ville påvirket lyden (på generell basis) vs. L22? Mer kontant, mulighet for å spille høyere, mer detaljer, annet? Det jeg vil fram til her her litt om hvilke forskjeller dyrere elementer (fra Seas) har vs. de rimeligere når en forutsetter bruk i en relativt lik konstruksjon.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Det er bassene som begrenser SPL.

For å gå opp i fler elementer må vi opp i impedans.

Excel ville spilt med lavere harmonisk forvrengning, men til gjengjeld i mye større kasser med mindre evne til å spille høyt på grunn av lavere avstemning av systemet.

Systemet med 2xL22 vil spille respektabelt høyt.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
Det er absolutt en interessant tanke, men jeg føler kanskje at den blir litt lite konevennlig. Spør du meg skulle det vært 8" basser fra taket og ned til gulvet. Helst i egne kasser i tillegg til selve mellomtone og diskanthusene som kunne stått på stativer med egne nærfelts midbasser osv osv...
Hmmm ... apropos febervisjoner .... min heter kort og enkelt «1812», og i motsetning til Velodyne, så inngår ikke en 18" i det regnestykket; 18X12" derimot ... pr. kanal. Åpen foldet baffel, slik at to elementer spiller mot hverandre. Hver gang jeg får føling på den historien, så hjelper det å minne meg selv om at jeg ikke har plass til et slikt monster.

mvh
KJ
 
T

theStig

Gjest
Da er jeg tilbake, etter å hatt "helgefri" fra denne tråden (sorry folkens... ;D )

Det virker som det er T18 coax pluss to 8" alu-basser det ender opp med? Eller tar jeg feil?

Som sagt tidligere, filterdesign kan jeg godt bidra med her.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Selv om jeg har trukket meg ut, så  vil jag bar komme med et apropos til 18x12-ideen.

Jeg har en gang opplevd en høyttaler med 16x 8" Audax-elementer i dipol per høyttaler.
Her er en lenke til det prosjektet, som også involverer et hjemmelaget horn for mellomtone/diskant:
http://www.speakerbuilding.com/content/1049/index.php

Dette er IKKE noe å anbefale for HFS-høyttaleren, men viser at det er mulig å lage ting som har MANGE elementer.
 

TH

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
59
Antall liker
0
Oh, ja tenk å lage en line source med en Bolender i midten.
 

postretro

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2005
Innlegg
64
Antall liker
0
På madisound er det et monitor kit med coaxen i vanlig bassrefleks, men jeg vet jo ikke hvor vellykket denne er. Jeg vil anta at herr Bidland kan komme med innputs på hvor mye det er å hente i coaxen jfr, andre coaxer seas lager som ikke er tilgjenglige for oss vanlige, les (glassfiber coax i noen relativt kritikerroste finske konstruksjoner)
Hva med å hente litt inspirasjon fra finnene i disse OL-tider?

Er nå en novise i dette feltet, men har hørt et par Gradien konstruksjoner å må si at de lyder ganske så fett. Hvis vi får coaxen til å spille i nærheten av det gradient får til da er det bankers allerede.

postrero
 
T

theStig

Gjest
Spørs om Ascendo ikke har fått maks ut av dette elementet....

Slik måler mitt eget filter for samme element: ;D



Peak ved 12 kHz on-axis, men den er helt borte off-axis.
 

postretro

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2005
Innlegg
64
Antall liker
0
hehe, nei det er sant det, men som sagt så finnes det jo en bassrefleks løsning hos amerikanerene og danskene har jo allerede en liten bassrefleks med seas aluminiums bass del, så vi er nå dopa okke som ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Jeg mener det vil være stor forskjell på en sub/sat løsning og en ekte 3-veis selv om man har en sub til hver sat.

Den som brukes soundstage sin test er vel forgjengeren til 1144 eller hva den heter, altså H825. Det er langt fra samme element og spesielt diskanten skiller veldig på disse to. H1144 er heller ikke så bra som H1333.

Datablader:
H825: http://www.seas.no/seas_line/coaxial/H825.PDF
H1144: http://www.seas.no/seas_line/coaxial/H1144.pdf
H1333: http://www.seas.no/Prestige coax pdf/T18RE_XFCTVH1333.pdf
 
Topp Bunn