knutinh skrev:
Du trekker inn etterforskning og rettssystem. I en ideell verden så vil selvsagt disse sørge for at uskyldige personer ikke blir straffet selv om en kriminell prøver å trekke dem inn. En måte å gjøre det på er å prøve å finne tekniske bevis, og å sørge for at man i tillegg til en tilståelse har etterprøvbar, konkret informasjon som man nødvendigvis må ha vært til stede for å vite.
Det jeg ramset opp var kanskje på et enklere nivå, "hvorfor kan en kriminell tenkes å ville implisere andre". Jeg tror at den ikke-juridiske biten er undervurdert. Det å føle at flere må dele skylden, og å føle at skammen blir ledet vekk fra seg selv, kan være viktig for oss mennesker, spesielt i saker som medfører livslang fordømming av samfunnet.
Jeg skjønner veldig godt hva du sier, og jeg skjønner veldig godt hvorfor en kriminell ønsker å implisere andre, men når dette først skjer, så vil det nok som oftest være enkelt for Politiet å se hvem som er fullstendig uskyldig, mens det blir vanskeligere når den impliserte har vært delaktig på et eller annet nivå.
Jeg tenkte vel først og fremst på Baneheia når jeg skrev mitt innlegg, og i denne saken synes jeg det fremgår som svært usannsynlig at Andersen har implisert en uskyldig Kristiansen med tanke på alt det som fremgikk av rettsaken, men merkeligere ting har skjedd.