Vil diffusorer i tak ha noen positiv effekt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    Jeg har et anlegg stående i en åpen stue med skråtak som går fra 3.70m over frontvegg ned til 2.40m over bakvegg.
    Lytteposisjon er foran stuebordene foran sofaen på bakveggen, ca 2/3 ut i rommet fra frontveggen (godstolen flyttes frem i midten ved lytting).
    Romdybde fra front til bakvegg er ca 5.40m.

    Vil jeg kunne ha noen nytte av å plassere en ansamling diffusorer i skråtaket over meg?
    Rommet oppleves som relativt livlig pr i dag (noe jeg tror jeg liker?) og jeg lurer på om dette vil kunne tilføre noe positivt.

    Jeg tenkte i første omgang eksempelvis på disse: https://malaaudio.no/Produkt/242/1001760/Eli-Acoustic-Fussor-3D-First

    6AC2F3D1-FEDD-4AC1-BF5B-C9903B4C2730.jpeg

    Jeg regner med at jeg i såfall bør opp i et antall på feks 4x3=12 paneler for å få et flateareal som monner?

    Hva vil jeg i såfall kunne forvente av endringer i akustikk og lytteopplevelse?
    Jeg har lest litt rundt dette med bruk av diffusorer generelt, men har selv ikke A/B-testet og hørt hvilke virkninger diffusorer kan ha.

    Et kjapt mobilbilde tatt fra siden for å illustrere rommets fasong:

    tempImage9NwbgP.png
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Kjøp et litt tjukt kvalitetsteppe teppe med litt størrelse først.. Absulutt stevennelig og hjelper mere enn man tror. Hos meg var det nok.
    Vil helst ikke ha teppe i taket ;)

    .. og ikke på gulvet heller for den saks skyld.
    Har testet dette og det gav liten/ingen nevneverdig positiv effekt i mine ører i tillegg til at jeg er "allergisk" mot tepper og gardiner :)
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    selvfølgelig gulvteppe.🙂. Jeg kjøpte et med tjukk filt under og 3x3m og flutter ekko ble så å si borte. Så den harde klangen i rommet ble mye bedre. Klapp med hendene litt hardt midt i rommet så hører man det fort..
    Litt klang vil jeg ha i rommet og testet mye forskjellig diffusor og demping ,men uten målinger av rommet så fikk jeg bare følelsen av å sette puter på øra..
    Hvorfor ikke gulvteppe.?
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Samme her, stiller bakerst som bestefar..
    Men litt tjukke gardiner og teppe var da ikke noe problem her.. litt har jeg å si ennå. 😅
    Uten noen form for «gulv» teppe eller gardiner eller myke materialer så vil det nok bli hardt ja.. tviler på diffusor i taket vil bedre dette..
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    selvfølgelig gulvteppe.🙂. Jeg kjøpte et med tjukk filt under og 3x3m og flutter ekko ble så å si borte. Så den harde klangen i rommet ble mye bedre. Klapp med hendene litt hardt midt i rommet så hører man det fort..
    Litt klang vil jeg ha i rommet og testet mye forskjellig diffusor og demping ,men uten målinger av rommet så fikk jeg bare følelsen av å sette puter på øra..
    Hvorfor ikke gulvteppe.?
    Som sagt, liker ikke tepper og gardiner, derav spørsmålet om diffusorer i tak vil kunne gjøre noen (tilsvarende) nytte.

    Det er ikke han som er sjef skjønner du vel 😇
    Liker ikke damer tepper og gardiner? Her er vi forøvrig helt på bølgelengde både kone og mann. Kona hater også tepper og gardiner og jeg er i den heldige situasjonen at også hun digger alt som gi bedre lyd .. bortsett fra tepper da altså ..

    Diffusorer i taket derimot? Det vil hun gjerne ha, hvis det gir bedre lyd.
    Er det noen undertrykte teppemenn som kan svare på spørsmålet mitt om diffusorer i taket, eller skal vi fortsette å snakke om tepper? 😊
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke erfaring med diffuror i taket men uten teppe på gulvet blir lyden hard og slitsom syns jeg , altfor mye romklang uten teppe . Kan være du er mer heldig siden du har skråtak.Riktig lytteposisjon tipper jeg er foran salongborder
     
    Sist redigert:

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Isopr i taket var ikke godkjent her så derfor jeg ville dele min erfaring. Men om du er så selektiv så takker jeg for meg.. lykke til..
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Isopr i taket var ikke godkjent her så derfor jeg ville dele min erfaring. Men om du er så selektiv så takker jeg for meg.. lykke til..
    Jeg håper du så humoren i mine svar :) Jeg er klar over effekten tepper kan ha, men her var altså spørsmålet om diffusorer i taket kunne ha noen positiv effekt.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Diffusorer vil nok ha en effekt i det rommet. Både i tak og på vegger. Kjør på. Gjerne diffusorer som virker over et stort frekvensområde da du har god avstand. Finnes mye fine design der ute. Men jeg bare må slenge meg med teppe og gardinmafiaen her, det rommet skriker etter noe som kan dempe klangen fra alle de nakne flatene. Vil pent designede akustikkpaneler som absorberer slippe gjennom interiørkontrollen? Jeg har høyttalermodellen under dine (TCI 2), og disse sprer lyden veldig godt ut til sidene. Heldigvis har dere ikke plastikktrekk på sofa og stoler ;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Syns su ikke teppe på gulvet er positivt for lyden er det kanske ikke grunn til å ha noe i taket heller?Men hadde det vært estetisk akseptabelt med demping eller diffusjon i taket hadde jeg prøvd det. Det kan bare være positivt
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    jeg har ikke prøvd diffusor enda, men absorber i taket derimot er jeg helt for. tror taket er den plassen du kan ha mye av det.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Diffusorer vil nok ha en effekt i det rommet. Både i tak og på vegger. Kjør på. Gjerne diffusorer som virker over et stort frekvensområde da du har god avstand. Finnes mye fine design der ute. Men jeg bare må slenge meg med teppe og gardinmafiaen her, det rommet skriker etter noe som kan dempe klangen fra alle de nakne flatene. Vil pent designede akustikkpaneler som absorberer slippe gjennom interiørkontrollen? Jeg har høyttalermodellen under dine (TCI 2), og disse sprer lyden veldig godt ut til sidene. Heldigvis har dere ikke plastikktrekk på sofa og stoler ;)
    Jeg har akkurat byttet mine TCI 2E til TCI 1RE. TCI 2 er en flott høyttaler jeg har vært superfornøyd med i mange år.

    Jeg føler egentlig ikke at jeg har et stort problem med overdrevet klang, men lurte på om dette kunne gi meg litt ekstra i tillegg til de andre tiltakene jeg allerede har gjort. Sidepanelene tar førsterefleksjonene og tubetraps, dempepaneler + AVAA aktiv bassfelle på front og bakvegg har ryddet opp mye i bassproblemer.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Jeg tror det finnes produkter som kombinerer både diffusjon og absorbsjon. Sjekk lyd og akustikk sine sider f.eks. Ellers begynner det å bli et fint utvalg hos flere aktører. Mala har en del og sikkert andre også.

    Om du synes det er irriterende at det snakkes om andre ting en diffusor i taket, så er det bare fordi det er ganske sikkert at det vil ha gunstig effekt på lyden og folk prøver bare å hjelpe ;)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Jeg har akkurat byttet mine TCI 2E til TCI 1RE. TCI 2 er en flott høyttaler jeg har vært superfornøyd med i mange år.

    Jeg føler egentlig ikke at jeg har et stort problem med overdrevet klang, men lurte på om dette kunne gi meg litt ekstra i tillegg til de andre tiltakene jeg allerede har gjort. Sidepanelene tar førsterefleksjonene og tubetraps, dempepaneler + AVAA aktiv bassfelle på front og bakvegg har ryddet opp mye i bassproblemer.
    Jeg så ikke de panelene! Trenger sterkere briller...
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det finnes produkter som kombinerer både diffusjon og absorbsjon. Sjekk lyd og akustikk sine sider f.eks. Ellers begynner det å bli et fint utvalg hos flere aktører. Mala har en del og sikkert andre også.

    Om du synes det er irriterende at det snakkes om andre ting en diffusor i taket, så er det bare fordi det er ganske sikkert at det vil ha gunstig effekt på lyden og folk prøver bare å hjelpe ;)
    Jeg er ikke irritert, bare usedvanlig morsom 😉

    Hva tror du om de spesifikke panelene jeg linket til?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Jeg er ikke irritert, bare usedvanlig morsom 😉

    Hva tror du om de spesifikke panelene jeg linket til?
    De isoporpanelene? Helt ærlig, jeg aner ikke. Jeg har helt andre diffusorer her. Det jeg vet er at diffusorer krever litt avstand for å virke optimalt, og det har du. Så får andre kime inn med mer teknisk analyse.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ta kontakt med info@lydogakustikk.no
    Kan hende de kan hjelpe med remedier som ikke er så plasskrevende og ikke gjør alt for store inngrep i minimalistiske miljø.

    I et rom med så mange store og helt nakne flater blir det så og si en nytteløs kamp og få til skikkelig god lyd, selv med de mest påkostede og veletablerte high end aktører som finnes på markedet.

    Men som sagt, kanskje en god løsning i samarbeid med nevnte akustikk aktør kan hjelpe deg et godt stykke på vei mot noe som vil gi både deg og kona mye bedre musikkopplevelser.

    :)
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    De isoporpanelene? Helt ærlig, jeg aner ikke. Jeg har helt andre diffusorer her. Det jeg vet er at diffusorer krever litt avstand for å virke optimalt, og det har du. Så får andre kime inn med mer teknisk analyse.
    (y) At de er laget av isopor så jeg på som en fordel med hensyn til enkelhet ved takmontering.
    Hva de er laget av har kanskje mindre betydning dersom målet er diffusjon av høye frekvenser? Les: Isopor betyr ikke nødvendigvis dårlig?
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Ta kontakt med info@lydogakustikk.no
    Kan hende de kan hjelpe med remedier som ikke er så plasskrevende og ikke gjør alt for store inngrep i minimalistiske miljø.

    I et rom med så mange store og helt nakne flater blir det så og si en nytteløs kamp og få til skikkelig god lyd, selv med de mest påkostede og veletablerte high end aktører som finnes på markedet.

    Men som sagt, kanskje en god løsning i samarbeid med nevnte akustikk aktør kan hjelpe deg et godt stykke på vei mot noe som vil gi både deg og kona mye bedre musikkopplevelser.

    :)
    Jeg har ikke noe imot utseendet på disse panelene, og synes snarere det kunne være en fin "feature" å ha disse i taket.
    Spørsmålet er altså om noen kunne si noe lurt om disse panelenes mulige virkning i mitt rom.

    Jeg er forøvrig meget godt fornøyd med lyden i dette rommet, og ønsker ikke en generell makeover selv om eksempelvis lydogakustikk som du nevner garantert kunne gitt forslag til bedre tiltak enn det jeg her spør om :)
    Bildet lyver litt mht "store nakne flater". Taket er den største nakne flaten.

    Jeg kan selvsagt spørre produsent og selger, men tenkte noen lyse hoder her inne kunne gi meg en second opinion.
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Nr.1 få høyttalerne lengre fra frontveggen..les deg opp heller litt om høyttaler plassering å viktigheten å få det til å spille «med» rommet før man skal behandle rommet... om ikke det er mulig så hjelper det veldig lite med isopor i taket..
    man får ikke i pose og sekk bare ved å kaste kroner i taket.. hjelpe litt, tja kanskje litt..
    men støtter da heller demping i taket istedet for diffusjon mtp helt nakent hardt gulv ,vinduer vegger osv..

    Jeg kan selvsagt spørre produsent og selger, men tenkte noen lyse hoder her inne kunne gi meg en second opinion.

    Et Lyst hode krever et lyst hode i begge ender desverre.i beste mening..🙂
     
    Sist redigert:

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Nr.1 få høyttalerne lengre fra frontveggen..les deg opp litt om høyttaler plassering å viktigheten å få det til å spille «med» rommet før man skal behandle rommet... om ikke det er mulig hjelper det veldig lite med isopor i taket..
    man får ikke i pose og sekk bare ved å kaste kroner i taket.. hjelpe litt, tja kanskje litt..
    ??? Høyttalerne er plassert godt ut fra frontvegg (ca 1m) med både absorbent og tubetraps bak hver fronthøyttaler.
    Jeg har brukt tid på å optimalisere dette og mye annet, og ønsker altså nå et konstruktivt svar på om diffusorer i taket kan ha en positiv effekt fra noen som vet noe spesifikt om akkurat dette.

    Du har foreløpig foreslått teppe, og jeg takker for velmenende råd. Nå foreslår du andre tiltak som jeg allerede har et forhold til, men jeg ønsker altså noen ord om diffusorer i tak. Jeg har allerede et rom som spiller meget godt i mine ører.
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Spør man om hjelp bør man være noe ydmyk , «derav trenger hjelp»
    ikke frekk og bedrevitende.. da trenger man egentlig ikke hjelp, bare lat..
    Lyse hoder trenger lyse hoder i hver ende.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Spør man om hjelp bør man være noe ydmyk , «derav trenger hjelp»
    ikke frekk og bedrevitende.. da trenger man egentlig ikke hjelp, bare lat..
    Lyse hoder trenger lyse hoder i hver ende.
    Jeg spurte med største ydmykhet, men som vanlig finnes det alltid noen som leser mer mellom linjene enn det som skrives.
    I motsetning til deg har jeg krydret mine innlegg med smil. Dine innlegg i denne tråden fremstår som litt mer furtne uten smileys?
    Jeg har takket deg for velmenende råd og forsøkt å få tråden tilbake på riktig spor 😊
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Furten .. 😂😂😂. Ja vel, synes bare dine svar er noe frekke..
    Les hva du selv skriver .. « Nok en teppemann». Den er jo full av viten og smileys..👍.og den var ikke engang til meg..
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Furten .. 😂😂😂. Ja vel, synes bare dine svar er noe frekke..
    Les hva du selv skriver .. « Nok en teppemann». Den er jo full av viten og smileys..
    Humor mann, humor .. Be a man (ikke teppemann), ikke så følsom 😉

    Edit: Jeg ser du nå har redigert flere av dine innlegg og til og med spandert på deg noen smil :)
     
    Sist redigert:

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke erfaring med diffuror i taket men uten teppe på gulvet blir lyden hard og slitsom syns jeg , altfor mye romklang uten teppe . Kan være du er mer heldig siden du har skråtak.Riktig lytteposisjon tipper jeg er foran salongborder
    Korrekt, lytteposisjonen er rett foran salongbordet
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Humor mann, humor .. Be a man (ikke teppemann), ikke så følsom 😉

    Edit: Jeg ser du nå har redigert flere av dine innlegg og til og med spandert på deg noen smil :)
    Virker som det er nøkkelen til at du leser hva som står skrevet.. 🙂🙂🙂.
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Virker som det er nøkkelen til at du leser hva som står skrevet.. 🙂🙂🙂.
    Men, det gjør at etterfølgende innlegg og svar på det du opprinnelig skrev tas ut av sin opprinnelige sammenheng.
    Anbefaler å kommentere hva man har redigert på redigerte innlegg for at ikke svarene skal tas ut av sammenheng for de som leser innleggene i rekkefølge i ettertid.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Hvis du ikke opplever noe problemer med lyden, og liker livet i musikken som rommet gir nå, ville jeg nødig behandlet taket.
    Er ikke alltid lyden blir bedre av akustiske tiltak.

    Hvis du opplever ekko, skarphet i lyden, instrumenter eller vokaler ute av fokus, så ville jeg vurdert tiltak med både gulv og tak, men i ditt tilfelle bare taket da;)
    (No more teppemenn;):)

    Bruker kombinasjon med absorber og diffusor her og det gir mer samlet lydbilde, mer ro og mindre skarphet i lyden.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du ikke opplever noe problemer med lyden, og liker livet i musikken som rommet gir nå, ville jeg nødig behandlet taket.
    Er ikke alltid lyden blir bedre av akustiske tiltak.

    Hvis du opplever ekko, skarphet i lyden, instrumenter eller vokaler ute av fokus, så ville jeg vurdert tiltak med både gulv og tak, men i ditt tilfelle bare taket da;)
    (No more teppemenn;):)

    Bruker kombinasjon med absorber og difuser her og det gir mer samlet lydbilde, mer ro og mindre skarphet i lyden.
    Ja, det høres fornuftig ut å ikke prøve å reparere noe man i utgangspunktet er fornøyd med.

    Men, jeg må jo innrømme at jeg flere ganger opp gjennom karrieren har opplevd et løft med nye tiltak jeg ikke visste at jeg trengte. Det er ofte først når man har hørt en forbedring at man klarer å identifisere "problemet" man ikke visste man hadde :)

    Hvis jeg skulle forsøke å finne på et problem jeg har, så er det kanskje at lydbildet kollapser litt når jeg spiller høyere enn det jeg egentlig ønsker å høre?
    Dette er antakeligvis ikke et akustisk problem som kan løses ved rombehandling, men det kunne tenkes at ytterligere demping/diffusjon ville hjelpe noe.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Ja, det høres fornuftig ut å ikke prøve å reparere noe man i utgangspunktet er fornøyd med.

    Men, jeg må jo innrømme at jeg flere ganger opp gjennom karrieren har opplevd et løft med nye tiltak jeg ikke visste at jeg trengte. Det er ofte først når man har hørt en forbedring at man klarer å identifisere "problemet" man ikke visste man hadde :)

    Hvis jeg skulle forsøke å finne på et problem jeg har, så er det kanskje at lydbildet kollapser litt når jeg spiller høyere enn det jeg egentlig ønsker å høre?
    Dette er antakeligvis ikke et akustisk problem som kan løses ved rombehandling, men det kunne tenkes at ytterligere demping/diffusjon ville hjelpe noe.
    Du skal være glad du ikke opplever et åpenbart problem som gjør at du MÅ gjøre disse ingrepene.
    Som jeg ser på bildet er det en stor takflate, så det er absolutt mulig du kan forbedre lyden med tiltak der.
    Vet ikke helt hva som skjer når du skrur opp volumet?
    Tidligere så var det store blanke flater i dette rommet, og jeg syns det gir litt "skrikende" lyd. Ofte et problem hvis det blir ubehagelig ved høyere volum.
    Typisk tegn på lyttetretthet, og det kan være akustikken og taket som er et "problem".
    Sannsynligvis en kombinasjon av flere ting.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke erfaring med diffuror i taket men uten teppe på gulvet blir lyden hard og slitsom syns jeg , altfor mye romklang uten teppe . Kan være du er mer heldig siden du har skråtak.Riktig lytteposisjon tipper jeg er foran salongborder
    Jeg har lagt teppe i første refleksjonen på gulvet (dvs, foran høyttalere helt til under sofa hvor jeg sitter); samt gardiner. Uten vil aldri lyden bli helt frisk i et rom. Har også dempeplater i taket.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har tilsvarende isopor diffusorer. Vil ikke anbefale de, da båndbredden er for liten. Demping ala Ecophon Master B plater - som også kan limes - vil fungere bedre, og er dessuten penere.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bruker flåter fra Akustikksenter som jeg hang med ca 10cm avstand fra taket og la noen Philips Hue lysslanger på toppen som indirekt belysning.
    De har også slett hvite plater som kan festes rett på vegg/tak uten at de blir alt for synlige.


    F0203892-D8D9-4AF0-9462-DFF44EDED9E4.jpeg

    F98DB505-AC6F-4F8E-98F1-39D920C22E32.jpeg
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Noe jeg personlig ville testet før jeg gikk for en løsning i et tak er å teste et teppe på gulvet .... Når jeg flyttet inn i nåværende enebolig så ble det utprøvd litt av hvert i stua (bor alene forøvrig), men i tillegg til gardiner og vanlig møblement ble det testet noen tiltak. Jeg har noen "dempeplater" fra Biltema som først ble lagt under et blomsterbrett (utgjorde 3m*0,5m*0,30m cirka, der dybden var 0,3m), dette hadde ingen hørbar forbedring. Så var det det "legendariske" teppe, det gjorde bare ting verre, såpass ille at jeg måtte gå helt bort i fra det faktisk. Enden på visa ble ingen tiltak på gulv eller i tak, klaska inn absorbenter i førsterefleksjon og små runde tepper under hver høyttaler for lettere manøvrering (de veier 70kg stykk). Slik alt står i dag spiller det forbausende godt, kunne jeg hatt flere tiltak? Ja, men jeg ser ikke poenget. Mitt lydbilde "kollapser" også litt over 85-90db, men jeg hører aldri på musikk så høyt, her er det mer eller mindre tunet for volum opp til 85db og ikke over, det er nok grunnen i mitt tilfelle. ;)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Når teppe ikkje er eit alternativ, må du ha noko anna som absorberer. Absorbentar, ikkje diffusorar er nok det du treng. Men spør dei som har akustikk som fagfelt. Sjølv har eg ein svær vinkelsofa og generelt mykje styr i audiofil-stova, mellom anna to golvteppe som av og til luftast. Då endrar akustikken seg vesentleg (til det verre...)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn