Vil ha en engasjerende forsterker. Eller skifte av høyttalere?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
tomerik skrev:
Prøv en Doxa! Det har vært en av de absolutt mest engasjerende forsterkerene jeg har hørt i prisklassen under 40.000,-.
Har lest om den ja. ;)

lakki_luke skrev:
Du bør høre på Tannoy høyttalere.De har en engasjerende spillestil.
Lurt på det merket og, men ikke hørt enda.

sinep skrev:
lovemusikk skrev:
Har kabler noe å si?
Hos meg har det ekstremt mye å si. Hos meg blir lyden sånn ved valg av kabler:
- "multistrand" kabel (masse småfibre) - rotete lyd, lite dynamikk, kjedelig å høre på etter 15 sekunder
- solid core (én enkelt leder) - stram lyd, mye dynamikk, mye realisme, klarhet og separasjon

Ville prøvd den tweaken der før du gjør noe annet, koster nesten ingenting å prøve sammenlignet med andre forslag.
Har nå 1 stk rca: Chord chameleon silver plus

http://www.whathifi.com/Review/Chord-Company-Chameleon-Silver-Plus/

2 stk xlr:
CTRL Audio

http://www.kongarne.com/maforum/ind...a8479be32330df8a8dacceb4d3&start=40#msg_num_3

1 par: Chord høyttalerkabler

http://www.norskhificenter.no/chord_hoyttalerkabler_odyssey.html

Disse chord opplever jeg som meget gode.. då min oppfatning.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mitt tips; glem kabler, bruk de du har, de er evig gode nok; fokuser på det som betyr noe, nemlig helheten i det hele.
Ikke let etter kjappløsninger om et kvikt komponentbytte enten det er høyttalere eller annet med mindre du vil unngå den frustrerende byttekarusellen som er altfor vanlig her på HFS; hvis du vil ha god lyd så er det kun en ting som teller, det er ikke et revolversvar men derimot en kjedelig sannhet; og det er at alle involverte ledd inkl lytterommet ikke minst må fungere bra for seg og sammen.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
lovemusikk skrev:
Håper tråden her blir kjempelang og intresang for mange. :)
Jo det hørtes ikke gale ut dette..litt mer som mine forge høyttalere triangle altea og MAen. F.eks på plata til Nils Lofgren "acoustic live" så låt det knall med snert i gitaren, men nå..tja..
Rotel ja.. er jo gale vis den har vert foran mitt tryne hele tiden. Tenkt i dei baner basert på prisen at Rotel er ikke så bra som disse andre dyrere merka.

Takk for det, skal nok finne noe til slutt. ;)
Sant nok, og det er nok ikke noe problem å finne bedre en Rotel heller.
Rotel liker jeg fordi helheten av musikken presenteres på den måten den gjør og at den ikke setter noe særlige begrensninger iht. musikksmaken min som er temmelig bred. Det blir litt slik at jeg nesten må sette grenser for hvor gode visse egenskaper kan være før det setter bremser på spillegleden.
Har ikke hørt noe særlig av Nils Lofgren, men har hørt en låt i allefall, som jeg tror mange nesten har hørt til ihjel pga. denne imponerende klangen og snerten ved gitarspillet hans. Viktig å ikke glemme musikken. :)

Hadde vært spennende å prøve noe annet selv, men vet ikke hva det skulle være enda. Får følge med her, kanskje det dukker opp noe interessant. :)

C

Cyber

Gjest
lovemusikk skrev:
Zomby_Woof skrev:
Helt subjektivt og personlig fra min side.

Sprett, liv og engasjement du savner? Bytt ut høyttalerne. Jeg har hørt et par modeller fra Vienna opp igjennom, og syntes det var søvnige saker.
Ja det er noe sånt jeg savner ja. Skal ha det i tankene ja.

cybervision_ skrev:
Jeg har selv hatt Mozart i hus og de spiller jo meget flott, men er jo ikke det man vil kalle engasjerende som i litt frempå, dynamiske osv... De er jo heller laidback og rundet av i toppen utifra hva jeg kan høre. Bassmessig er de jo svært gode jf. bestykning, men er jo ikke de du kjøper for å dra dype toner med max volum.

Hegel oppsettet bør være tilstrekkelig - hva med å prøve ut noen andre høyttalere, etter min erfaring har de desidert størst innvirkning på lyden.

Jeg kunne se for meg noe ala Monitor Audio GS20, Klipsch RF-63?
Bassmessig imponerer dei ja. Hvor lang tid innspilling må en rekne på dei? Hatt dei siden i sommer.
Hugser mine Triangle gikk det 3/4 år før det satt.
Men det virker som det blir for lite sprut i dei, rett å slett.
Bør være lenge nok det. Nå fikk ikke jeg med meg størrelsen på lytterommet, men på mine snaue 20 kvm savnet jeg ikke spesielt noe i bassen, men de spiller jo litt snilt - noe som gjør at svært mye musikk låter svært bra, men er ikke dynamikk-bomber på noen måte. Er jo fantastisk lekre da uten at det har noe å si.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Vidar P skrev:
Mitt tips; glem kabler, bruk de du har, de er evig gode nok; fokuser på det som betyr noe, nemlig helheten i det hele.
Ikke let etter kjappløsninger om et kvikt komponentbytte enten det er høyttalere eller annet med mindre du vil unngå den frustrerende byttekarusellen som er altfor vanlig her på HFS; hvis du vil ha god lyd så er det kun en ting som teller, det er ikke et revolversvar men derimot en kjedelig sannhet; og det er at alle involverte ledd inkl lytterommet ikke minst må fungere bra for seg og sammen.
Normalt sett ville jeg vært enig med deg i dette, Vidar. Men min opplevelse av Vienna's høyttalere er at de mangler nettopp de egenskapene som lovemusikk etterlyser. De har i mine ører temmelig dempet øvre mellomtone og presensområde. Dette gir høyttalere som virker litt søvnige i mine ører. At dette problemet skulle ligge i Hegel tror jeg ikke. Hegel er nøkternt inntil det kyniske, men likevel meget gode produkter (jeg har hatt CDP2A, og har CDP4A MkII). I dette tilfellet mener jeg høyttaleren er stedet å lete. Jeg skal ikke komme med noen sterke føringer på merke eller modell, det er nok mye der ute som kan passe. Men pass bare på at du ikke drar det for langt i motsatt retning. System Audio (som Soundgarden ofte parer med Hegel) synes jeg er for dynamisk begrenset nedover, og da blir det gjerne hardt når man spiller høyt. Se heller i retning Dynaudio, Dali, eller kanskje til og med B&W. Lista kan naturligvis fortsette i det 'uendelige'. Ut å høre kandidater, og låne noen av de mest interessante med hjem.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
lovemusikk skrev:
1 par: Chord høyttalerkabler
http://www.norskhificenter.no/chord_hoyttalerkabler_odyssey.html
Disse chord opplever jeg som meget gode.. då min oppfatning.
"Like Rumour, each conductor is made up of 19 strands of silver-plated oxygen free copper surrounded by Teflon insulation."
De vil nok helt sikkert låte bedre enn vanlige flertrådige kabler siden har såpass få ledere, men jeg er helt sikker på at disse ville tatt mye av dynamikken i MITT anlegg i hvert fall.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=153335051
49,- koster eksperimentet. Verdt et forsøk :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
Vidar P skrev:
Normalt sett ville jeg vært enig med deg i dette, Vidar. Men min opplevelse av Vienna's høyttalere er at de mangler nettopp de egenskapene som lovemusikk etterlyser...
Det å se hele systemet og sine egne ønsker som en helhet utelukker ikke at det ender med at et enkelt komponent viser seg å gjøre susen denne gang. Og jeg skjønner hva du mener vedr Vienna, selv om rom vs høyttaler selvsagt er meget viktig.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.067
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Asbjørn skrev:
For den prisen får du 10 meter 1,5 mm2, altså mindre enn halve tverrsnittet av hva trådstarter har nå. Ledertverrsnitt gjør en forskjell, og en halvering av tverrsnittet ville ikke stått på min liste av forslag i dette tilfellet. ;)
Litt enig med deg, men var først og fremst bare ment som et tips for få vekk forsinkelsen som disse flerlederne kan lage. Hvis resultatet er vellykket kan han bare øke tverrsnittet senere.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
sinep skrev:
Asbjørn skrev:
For den prisen får du 10 meter 1,5 mm2, altså mindre enn halve tverrsnittet av hva trådstarter har nå. Ledertverrsnitt gjør en forskjell, og en halvering av tverrsnittet ville ikke stått på min liste av forslag i dette tilfellet. ;)
Litt enig med deg, men var først og fremst bare ment som et tips for få vekk forsinkelsen som disse flerlederne kan lage. Hvis resultatet er vellykket kan han bare øke tverrsnittet senere.
Forklar denne forsinkelsen igjen, er du snill.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeeeeeezess!

Greit nok at kabler har betydning. Jeg mener til og med å høre forskjeller selv. Men ærlig talt! Vi snakker om en høyttaler som har en bred presensdip på kanskje 1-2dB, for pokker!

Sett ting litt i perspektiv, også det du oppdaget i forrige uke!

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.067
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
sinep skrev:
Asbjørn skrev:
Jeg betviler ikke dine erfaringer, men har litt lyst til å spørre om hvor mange nanosekunder den forsinkelsen kan tenkes å være, hvis kabelen er 2 meter lang og signalet går med ca 70 % av lysets hastighet gjennom den. Kanskje den diskusjonen hører hjemme et annet sted enn i denne tråden.

Derimot er det mye lettere å forstå hva måleresultater som disse har å si for det opplevde resultatet:
http://www.stereophile.com/content/vienna-acoustics-mozart-loudspeaker-measurements

Z

Zomby_Woof

Gjest

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Kan ikke si at jeg tok for hardt i da jeg gjettet i hvert fall. Dette ser verre ut enn jeg hadde trodd ut fra lytteopplevelsene (med andre modeller).

Ikke bra i det hele tatt!

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
18 db ned på 1,1khz?! Er dette reelt eller er det noen feil med høytaleren som er testet?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Den målingen som her blir presentert er tatt av den forrige Mozart. Grand er en helt annen konstruksjon.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ser ut som senter av dippen er rett under 3kHz. Man kan jo begynne å lure, ja.

Typisk resultat med et filter som er sunt i utgangspunktet, men hvor diskanten tilkoblet i feil fase. Hvis jeg ikke husker 'The loudspeaker design cookbook' feil så er dette en god måte å teste om man har fått til et filter med symmetriske flanker.

Edit: Jeg fant ikke noe 'manufacturers comment' eller 'follow up'. Det pleier å være noe sånt dersom det er noe feil ved produktene som testes i Stereophile.

At kabler skulle laget tilsvarende ugagn? Bah! Det hadde ikke gått så gæærn't med vanlig galvanisert piggtråd, langt mindre en høyttalerkabel som selges i HiFi-forretninger.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.067
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
SannaX skrev:
18 db ned på 1,1khz?! Er dette reelt eller er det noen feil med høytaleren som er testet?
Umulig å vite. Stereophile fant ut at begge høyttalerne i paret var likedan, og mente at da kunne det ikke være en produksjonsfeil. Det ble litt bedre av å snu polariteten i diskanten, men det var fortsatt en kraftig suck-out i presensområdet. Den fasevendte responsen er omtrent som jeg ville forventet med Bessel filterkarakteristikk som Mozart Grand har - den vil gi en nivåreduksjon ved delefrekvensen, med mindre det kompenseres på andre måter. Les testen jeg linket til, men vær oppmerksom på at dette er modellen "Mozart", ikke "Mozart Grand" som trådstarter har.

Edit: Soedal kom meg i forkjøpet med det siste punktet. Jeg har ikke funnet noen måleresultater på Mozart Grand, og produsenten oppgir ikke +/- grenser på frekvensgangen, men de fremhever altså solid core internkabling og terminaler i sølv/gull-legering som salgsargumenter.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Asbjørn skrev:
Jeg betviler ikke dine erfaringer, men har litt lyst til å spørre om hvor mange nanosekunder den forsinkelsen kan tenkes å være, hvis kabelen er 2 meter lang og signalet går med ca 70 % av lysets hastighet gjennom den. Kanskje den diskusjonen hører hjemme et annet sted enn i denne tråden.
Jeg forstår ikke logikken i det her jeg heller Asbjørn. I mitt anlegg virker det som dette "strand interaction" fenomenet fungerer som en slags elektronisk trakt som lager en forsinkelse i signalet. Resultatet blir mye mindre dynamikk og realisme.
Har og pratet med doxasjefen nå nylig som hadde kommet frem til samme resultat som meg. Han mente at fenomenet oppstod når de ulike lederne i kabelen kom i kontakt med hverandre.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Zomby_Woof skrev:
Vidar P skrev:
Normalt sett ville jeg vært enig med deg i dette, Vidar. Men min opplevelse av Vienna's høyttalere er at de mangler nettopp de egenskapene som lovemusikk etterlyser. De har i mine ører temmelig dempet øvre mellomtone og presensområde. Dette gir høyttalere som virker litt søvnige i mine ører. At dette problemet skulle ligge i Hegel tror jeg ikke. Hegel er nøkternt inntil det kyniske, men likevel meget gode produkter (jeg har hatt CDP2A, og har CDP4A MkII). I dette tilfellet mener jeg høyttaleren er stedet å lete. Jeg skal ikke komme med noen sterke føringer på merke eller modell, det er nok mye der ute som kan passe. Men pass bare på at du ikke drar det for langt i motsatt retning. System Audio (som Soundgarden ofte parer med Hegel) synes jeg er for dynamisk begrenset nedover, og da blir det gjerne hardt når man spiller høyt. Se heller i retning Dynaudio, Dali, eller kanskje til og med B&W. Lista kan naturligvis fortsette i det 'uendelige'. Ut å høre kandidater, og låne noen av de mest interessante med hjem.
Intressant.. Systen Audio på soundgarden og hegel er ikke opptimalt for meg heller, da spiller det bedre på mine høyttalere.
Mine vienna ja.. ja det kan virke som noe er savnet..spiller bedre på rørforsterkeren, men den går "tom" når det begynner å bli morro.

Vidar P skrev:
Kabler er glemt, det blir nok bare som å rote i snøen.. ;D

Zomby_Woof skrev:

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Kan ikke si at jeg tok for hardt i da jeg gjettet i hvert fall. Dette ser verre ut enn jeg hadde trodd ut fra lytteopplevelsene (med andre modeller).

Ikke bra i det hele tatt!
Var den grafen for høyttalerne??????? ???

Z

Zomby_Woof

Gjest
Som du ser over er det ikke dine, men en annen modell fra samme produsent. Jeg tror fakstisk at dette er en feilproduksjon. Det vil si at feilen er oppstått i kommunikasjonen mellom konstruksjon og produksjon. Noen har rett og slett glemt å si at diskanten skal fasevendes (derfor samme 'feil' på begge høyttalerne).

Men som sagt før det hele tok av opplevde jeg et par-tre forskjellige Viennamodeller som dempet i dette området.

L

lasse5214

Gjest
Hei

Kan du leve med gamle høyttalere som spiller live musikk
så det holder ville jeg låne øret til Snell.
Jeg fikk låne et sett med Snell E3 i et nødstilfelle og det
endte med at jeg solgte mine Respons ht og mine 25k dyre
Sonist ht.
Men siden de har noen år på baken så regner de fleste med
at dette er utgåtte greier.
Jeg selger ikke mine med det første.

Forsterkere jeg har brukt har vært alt fra 200w Aragon til 35w Nad.
Spiller med liv og lyst på begge to.

Lykke til

Lasse :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Zomby_Woof skrev:
Som du ser over er det ikke dine, men en annen modell fra samme produsent. Jeg tror fakstisk at dette er en feilproduksjon. Det vil si at feilen er oppstått i kommunikasjonen mellom konstruksjon og produksjon. Noen har rett og slett glemt å si at diskanten skal fasevendes (derfor samme 'feil' på begge høyttalerne).

Men som sagt før det hele tok av opplevde jeg et par-tre forskjellige Viennamodeller som dempet i dette området.
Okai.. sittet å lyttet nå til rørforsterkeren.. føler den spiler bedre, men går tom for tidlig :)
Men skal ikke forhaste meg, men bruke den tid som er nødvendig.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.009
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
lovemusikk skrev:
Æææ fruen sa dei så ut som en je.. skapdør så er uaktuell. ::)
Den er god. Da går jeg heller tilbake til Mathcad :D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.067
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:

Selv med presumptivt riktig fase på diskantene har Mozartene fortsatt -5 dB ganske konstant fra 3.5 kHz til 5.5 kHz, altså øvre mellomtone/presensbåndet. Det vil gi en "varm" lyd uten spor av sibilanter og annen styggedom, men nøytralt er det ikke. Jeg merker meg valget av 12 dB Bessel delefilter i Mozart Grand, som tilfeldigvis også vil gi en bred dip i et bånd rundt delefrekvensen.

Kan vi gjette at det er litt "house sound" her, for diskret gjengivelse av dannede strykekvartetter i møblerte hjem?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Målinger av Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand her:
http://www.stereophile.com/content/vienna-acoustics-beethoven-concert-grand-loudspeaker-measurements

De låter veldig mykt og med litt fremhevet bass. Her kan man guffe på med hard metal musikk i et rom med harde flater uten at man blir lyttetrett. Det er en høyttaler som kan imponere veldig ved første lytt og som gjør musikken både engasjerende og behagelig å lytte til. Men så spørs det om man ikke blir litt lei i lengden med den litt tilbakelente (dip ved 2-4k) signaturen? Inntrykket mitt er at de andre Vienna høyttalerne låter likt.

Men er det slik lovemusikk føler MA forsterkeren gir han alt han ønsker bortsett fra stramhet i bunn, så skulle dette i grunnen løse seg med annen forsterkeri. Da kunne f.eks en farget rørpre sammen med transistor effektrinn med god kontroll være noe å vurdere.
Hjemlån er fornuftig ja.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Der ja. Riktig høyttaler denne gangen. Og sånn noenlunne det jeg hadde forventet ut fra lytteopplevelsene (jeg hadde forventet demping ved 1k også, ikke bare over).

Helt ærlig synes jeg dette er en dårlig måte å lage høyttalere på. Det kan ta 'kanten' av mange dårlige innspillinger, men det tar også 'livet' av de gode.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Tok virkelig litt tid å finne denne, men her er i allefall målinger av VA Mozart Grand. :)

Polsk Audio:Vienna Acoustics Mozart Grand

Testen i PDF mot en anne høyttaler ved navn Piega Twen:

Polsk Audio:Vienna Acoustics Mozart Grand

Ser da ut til at denne høyttaleren får mye god omtale på veien også. Tok med dem jeg fant på mens jeg googlet. Kanskje det hjelper å snu polariteten ved diskanten på disse også? Eller kanskje den er snudd? Ikke vet jeg.

Her er de i alle fall.

Tyske Stereoplays omtale av Vienna Mozart Grand oversatt fra tysk til engelsk via Google translator. Tolkningen er litt skrudd. Her må det vris litt på setningene for å forstå.

By borrowing from the great composer evokes sound engineer Peter Gansterer from Vienna high expectations of the Vienna Mozart Grand A. (2500 € the pair). Modern technology is helping him.

Costs down, yield up, the eternal mantra of capitalism has also left its mark on products of high demand. In large, international companies often branched decide legions of economists, which product will be built where and how. What comes out of it, may be inexpensive and durable, but often soulless.

One person who vigorously opposes this trend, is the developer Peter Gansterer with his in this country hardly known speaker manufacturer Vienna Acoustics, which is in the U.S. and Asia long ago on a par with top names like Sonus Faber or Lumen White.

The concept of manufacturing is to take this literally, for the Austrians develop and apply finished with a devotion to the great little company among them. That the customer feels in many small details of high solid cable connection (no peg and no bi-wiring) to the striking sound neutral cover frame.

From this approach also benefits the brand new Mozart Grand, the moderate changes for 2500 € per pair to the owners, including noble surfaces in real wood or piano black. For the gloss veneer or guarantee the master personally, for Vienna Acoustics makes his case with a high proportion of manual work, which is in such a populist price areas the great exception.

The only 17 centimeters wide column contains a two and a half way system with two identical woofers, which takes an (upper) and the midrange. The membrane material, a plastic mixture is based on polypropylene.

The transparent material promises a higher internal damping than metal or ceramic and thus less personal tone, with little less stability. More traditional than the hyper-modern and the tweeter from Scan Speak are with his low-resonance tissue membrane and carefully balanced drive.

A moderate number of close-tolerance components forms a purist crossover, which is less than optimized for linearity and low losses to signal fidelity out. The sound pressure curves (top graph in the table) promptly lost a little bumpy, and reveal a moderate emphasis on medium frequencies.

Praiseworthy is the format for a box of striking deep in the corner frequency bass, the subwoofer makes a largely unnecessary. This compares to a maximum volume of "only" about 100 decibels, but this is a region in breaking into many of their neighbors because of never. And not an issue when the focus is on acoustic music and not on elephantine electro or home theater.

A string quartet named after Mozart, whose frequency spectrum is focused naturally on the middle pitch, shaking the paint-white test pattern if they ever had to be at least as confident and calm from his sleeve that even die-hard original level supporters paid tribute to great acclaim.

When processing the delicate details Viennese acted very gentle as fussy or even euphoric. In terms of tonality, a light, well-tolerated superficiality was to identify what attracted the attention as if by magic on timbre and rhythm. Who can appreciate such a character will have on the Mozart Grand joy.

Håper det kan være til hjelp. :)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.067
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nice catch! Samme -5 dB i presensområdet som de andre og +6 dB rundt 11 kHz. Ganske heftig EQ, det der. Virkelig en Vienna "house sound", uten plagsomme sibilanter og harpiksgnissing, men med mye "luft" og utklingning. Den oppgitte følsomheten på 90 dB kan man visst også se langt etter. Dette ser mer ut som 85 dB, noe som stemmer mye bedre overens med hvordan høyttaleren er konstruert. Størrelsen på elementene og dempingen i membranene tilsier forholdsvis lav effektivitet.

OK, da vet vi hva som foregår, og det er ikke forsterkerens feil.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
orso skrev:
Målinger av Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand her:
http://www.stereophile.com/content/vienna-acoustics-beethoven-concert-grand-loudspeaker-measurements

De låter veldig mykt og med litt fremhevet bass. Her kan man guffe på med hard metal musikk i et rom med harde flater uten at man blir lyttetrett. Det er en høyttaler som kan imponere veldig ved første lytt og som gjør musikken både engasjerende og behagelig å lytte til. Men så spørs det om man ikke blir litt lei i lengden med den litt tilbakelente (dip ved 2-4k) signaturen? Inntrykket mitt er at de andre Vienna høyttalerne låter likt.

Men er det slik lovemusikk føler MA forsterkeren gir han alt han ønsker bortsett fra stramhet i bunn, så skulle dette i grunnen løse seg med annen forsterkeri. Da kunne f.eks en farget rørpre sammen med transistor effektrinn med god kontroll være noe å vurdere.
Hjemlån er fornuftig ja.
Om den MAen gir alt vet jeg ikke men mer ivertfall.
Yes, takk for tips, det var noe slikt han kjell B anbefalte og, eller rettere sakt MAen som pre og bruk av weber + en god nøytral effekt.

Og takk dere andre for resten under her.
Kan godt tenke meg at 90db er litt villedende, for våkner mye mer til liv med Hegelen tilkoblet.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:

Der ja. Riktig høyttaler denne gangen. Og sånn noenlunne det jeg hadde forventet ut fra lytteopplevelsene (jeg hadde forventet demping ved 1k også, ikke bare over).

Helt ærlig synes jeg dette er en dårlig måte å lage høyttalere på. Det kan ta 'kanten' av mange dårlige innspillinger, men det tar også 'livet' av de gode.
Det var Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand, men vi ser det tilsvarende med Mozart Grand med målingene som BanjoArne la ut.

Jeg synes ikke prioroteringene er så dumme egentlig. Folk flest har høyttalere i minimalistiske hjem med mye harde flater og lite demping. Og gjerne en dårlig plassering tett til vegger. Mange høyttalere i denne prisklassen kan fort bli slitsomme med relativ nøytral elektronikk i slike omgivelser. Kanskje en av grunnene til at transistor blir omtalt av som mange som overklinisk og slitsom og lytte til?

Vienna har valgt en huslyd som gjør høyttalerne på mange måter musikalske og behagelig å lytte til. Man går glipp av noe med gode innspillinger, men får til gjengjeld noe som kan spille all musikk uten antydninger til hardhet. Absolutt noe jeg ville ha vurdert å anbefale til venner og familie.

Viktig er det uansett at lovemusikk finner ut av hva han savner ved og ha noe på hjemlån. Sitter det i høyttalerne, hjelper det lite å bytte forsterker eller kabler. Kjekt å unngå å komme inn i byttekarusellen som VidarP nevner.

I was disappointed in the Beethoven Concert Grand's measured performance. I had expected more, both from Michael's auditioning impressions and from my experience of earlier Vienna Acoustics models. The Beethoven does offer superbly extended in-room low frequencies, however, and its laid-back tonal balance will be appreciated by many listeners who find most recordings too much in their faces. Perhaps this is why Michael's friend described the Beethoven as a "music lover's speaker" rather than one aimed at audiophiles.— John Atkinson

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.143
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
@lovemusikk - jeg har "sett/lest" flere av dine ulike spørsmålsstillinger gjennom flere tråder på flere forum, i lengre tid. Ta dette med positivt fortegn, for det er vel-ment :)
I "overført" betydning så er det omtrent slik:

Du vil "hjem", men vet ikke hvor du er. Du husker ikke adressen, men vet omtrent hvordan det ser ut der du bor. Da hverken kart, kompass eller GPS vil kunne hjelpe deg, så du spør de du treffer langs veien om de vet hvor dette "stedet" du beskriver er. De kommer naturlig nok med forslag, som kun sender deg i forskjellige retninger, uten at du nødvendigvis kommer nærmere "hjem". Noen er i stand til å kunne "sende" deg i riktig retning, men da "liker" du ikke transportmiddelet som kan få deg dit, eller så er billetten for dyr. :)

Et par eks:
Du spurte om anbefaling av nye ht - og fikk flere "gode" forslag. Om jeg ikke husker helt "feil" så valgte du vel Viennaéne fordi "dama di" likte utseende på de, og fordi de var så engasjerende at "hu sovna under lyttetesten".
Du spurte om anbefaling av forsterker - og var vel "på by´n og "testet". Der karakteriserte du vel McIntosh MA7000 noe av den "dårligste" forsterkeren du noensinne hadde hørt, da den "overstyrte" høyttalerne du "testet" den mot. I den sammenheng nevnte du vel noe som at en eller annen EC var myyye bedre.
I en "periode" så fantes det ikke noen bedre forsterker enn MusicAngel - rent bortsett fra at den ikke leverte nok strøm til de Triangel du da hadde, da.
+++ osv.

De egenskaper og karakteristikker du "søker" er nok ikke helt "forenlige" med de begrensende faktorene du/dere samtidig setter (liker/budsjett).

Det er mao. ikke så enkelt for noen å "anbefale" deg hvordan du skal komme "hjem".

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ptb; godt formulert, slik opplever jeg det også, og foreslo derfor tidlig i tråden dette med en større og mer helhetlig innfallsvinkel. Det blir litt for tungvint for noen tydeligvis, men da blir man også som du sier gående fra sted til sted etter kjappe "gode råd", uten helt å finne hjem.

Z

Zomby_Woof

Gjest
orso skrev:
Zomby_Woof skrev:
Der ja. Riktig høyttaler denne gangen.
Det var Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand, men vi ser det tilsvarende med Mozart Grand med målingene som BanjoArne la ut.
Upps!Tror jeg tar grunnskolens leseopplæring på nytt, jeg...  :-[

Ellers synes jeg hensyn til rommet bør håndteres gjennom spredningskontroll, ikke gjennom å dempe on axis rundt delefrekvensen.

Edit: Rettet krøll med sitatene...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er jo mange produsenter som demper toveishøyttalere endel i diskantens nedre område (best spredning) med den argumentasjon at det vil gi mer lineær samlet energi i rommet, totalt sett altså med refleksjoner og det hele. Iallefall budsjetthøyttalere. Alt har vel tildels også med budsjett å gjøre.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
ptb skrev:
@lovemusikk - jeg har "sett/lest" flere av dine ulike spørsmålsstillinger gjennom flere tråder på flere forum, i lengre tid. Ta dette med positivt fortegn, for det er vel-ment :)
I "overført" betydning så er det omtrent slik:

Du vil "hjem", men vet ikke hvor du er. Du husker ikke adressen, men vet omtrent hvordan det ser ut der du bor. Da hverken kart, kompass eller GPS vil kunne hjelpe deg, så du spør de du treffer langs veien om de vet hvor dette "stedet" du beskriver er. De kommer naturlig nok med forslag, som kun sender deg i forskjellige retninger, uten at du nødvendigvis kommer nærmere "hjem". Noen er i stand til å kunne "sende" deg i riktig retning, men da "liker" du ikke transportmiddelet som kan få deg dit, eller så er billetten for dyr. :)

Et par eks:
Du spurte om anbefaling av nye ht - og fikk flere "gode" forslag. Om jeg ikke husker helt "feil" så valgte du vel Viennaéne fordi "dama di" likte utseende på de, og fordi de var så engasjerende at "hu sovna under lyttetesten".
Du spurte om anbefaling av forsterker - og var vel "på by´n og "testet". Der karakteriserte du vel McIntosh MA7000 noe av den "dårligste" forsterkeren du noensinne hadde hørt, da den "overstyrte" høyttalerne du "testet" den mot. I den sammenheng nevnte du vel noe som at en eller annen EC var myyye bedre.
I en "periode" så fantes det ikke noen bedre forsterker enn MusicAngel - rent bortsett fra at den ikke leverte nok strøm til de Triangel du da hadde, da.
+++ osv.

De egenskaper og karakteristikker du "søker" er nok ikke helt "forenlige" med de begrensende faktorene du/dere samtidig setter (liker/budsjett).

Det er mao. ikke så enkelt for noen å "anbefale" deg hvordan du skal komme "hjem".
Ja, noe sånt.
Valgte Vienna fordi dei spilte flott, og dei var ikke slitsome å høre på. Det at dama sovna stemmer ikke, men ho kunne sovnet sa ho da ho var trøtt i utganspungtet og dette med å sovne kunne ho ikke gjøre med andre høyttalere. Men dei falt i smak.
Forsatt er dei svingode høyttalere, det er bare det at 6" elementer trøkker for lite oppe i bassen, der trommisene raser over trommene blir det for tamt.

Når det gjelder McIntosh MA7000 så ber jeg pent igjen, om at noen av dere kan skrive det jeg virkelig skrev, og det var noelunde som dette: Vart litt skuffet, siden jeg sku få høre denne kraftbomben av en forterker som er oppskrytt i alle år, men kraft hadde den, men MAen som jeg og tok med på 2 runden noen uker etterpå, spilte klarere. Kom vel frem til at det kunne skyldes den broen bakpå forsterkeren, den er jo og blitt diskutert i hifi blader, da den holdt på å få en dårlig karakter, nettopp for det jeg nemte, men dei skiftet broen bak og fikk en ny forsterker. Ellers var den og kanskje litt "overkill" for triangle.
Ikke under noe omstendigheter har jeg skrevet at den var noe dritt og dårligst som jeg har testet. Ber pent igjen om å holde det litt seriøst her.
Ec sin intregrerte spilte bedre på triangle der og da ja.

At MA har vert best er og bare tull. Jeg skrev på det heftigste at jeg, alså jeg, hadde ikke hørt noen andre transistorer, som var like god. Dette igjen gjaldt ikke dyre saker, og at jeg heller ikke har hørt alt på markedet,langt derfra, kanskje difor jeg lurer fælt på om andre merker spiller bedre for meg.

Sånn, så håper jeg at når noen skal skrive hva jeg har sagt så skriv det og ikke legg til masse tull. Vert på avforum du?
Opplever dette forumet som et mye bedre og sakelig forum der en kan hjelpe hverandre og nå håper jeg på mye hjelp og mye godt lesestoff. :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er vanskelig, om ikke umulig, å bedømme en forsterker eller annen elektronikk i et helt ukjent anlegg. Der spiller høyttalerne og rommet langt mer inn på resultatet og det er vanskelig å vite hva som er hva.

McIntosh oppleves "kraftig" fordi den legger til en del dB i nedre mellomtone/bass.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
orso skrev:
Det er vanskelig, om ikke umulig, å bedømme en forsterker eller annen elektronikk i et helt ukjent anlegg. Der spiller høyttalerne og rommet langt mer inn på resultatet og det er vanskelig å vite hva som er hva.

McIntosh oppleves "kraftig" fordi den legger til en del dB i nedre mellomtone/bass.
Ja, sant. oki, viste jeg ikke at den legger til noe der nede. Alltid moro å lære. :)

Ellers tror jeg musikkmagazinet har et heller dårligt lytterom, ivertfall det jeg har hørt, men synes vel det jeg og.
Fikk ikke høre klipsch da ingen av dei andre merka dei kom opp med på høyttalerfronten gav så mye. Nei tror ikke rommet er noe.
Skulle få låne palledium når det passer, og det kan nok bli gøy tror jeg. :) :)

Topp Bunn