Diverse Vil noengang hetsingen av oss audiofile ta slutt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Til spørsmålet i trådtittelen: Nei. Ikke så lenge velrenommerte hifi-forhandlere tilbyr sånt som dette og forventer å bli tatt på alvor:

Vis vedlegget 398543
    https://oslohificenter.no/kabler/tilbehor/nordost-sort-lift

Bare kr 5990 for en pakke med to, og de bør selvsagt ikke settes mer enn 0,5-1 meter fra hverandre, så man "trenger" en tre-fire pakker i et stereoanlegg med tre meter høyttalerkabler. Det er tydeligvis lenge siden Nordosts salgsargument var at flate kabler er lettere å trekke under gulvteppet.

Til spørsmålet i åpningsinnlegget: Jeg skulle ønske at ordet audiofil betyr "opptatt av god lydkvalitet ved musikkavspilling" og ikke "lettlurt fjols med mystisistiske tendenser". For meg betyr det fortsatt det første, og jeg diskuterer gjerne hifiutstyr med selverklærte lydnerder på jobben, enten de er av hjemmekino-typen eller PA-typen. Kanskje vi også burde gå over til å bruke det begrepet i stedet.
    Definisjonen av audiofil som "opptatt av god lydkvalitet ved lydavspilling" er jo en god positivt ladet definisjon. Spørsmålet blir jo hvorfor den etterhvert har beveget seg over mot definisjon nr 2?

Diskusjonene omkring audiofili-begrepet har etterhvert begynt å handle mer og mer om subjektivitet kontra objektivitet. Uten at jeg kjenner til hele hifi'ens historie vil jeg tro dette ikke var så sentralt tidligere. Da var det mer den positivt ladede definisjonen nevnt tidligere som ble assosiert med audiofili begrepet. Siden oppfatning av lyd har et så stort innslag av subjektivitet, har det etterhvert åpnet opp for produkter som begrunner sin ytelse ut fra subjektiv oppfatning heller enn objektive måledata. Dette tror jeg er grunnen til at audiofili begrepet etterhvert har blitt synonymt med et nærmest religiøst trosbegrep.

Slik jeg ser det vil hifi alltid handle om en avveining mellom subjektivitet kontra objektivitet. Men det har antagelig etterhvert fått en for sterk slagside over mot førstnevnte. Med det resultat at f.eks snake-oil produktene har fått for stort innpass i hobbyen.

Hva er så den rette avveining mellom subjektivitet versus objektivitet? Kan videoen under fra Hegel hvor de tar for seg workflow'en i utarbeiding av produkter sees på som en riktig avveining mellom subjektiv lytting og objektive målinger? (Se fra ca. 5 min og ut)

[video=youtube_share;2lrgoVGdKwU]http://youtube.com/watch?v=2lrgoVGdKwU[/video]

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    FOOD FOR THOUGHT

Hentet fra et nettsted nær deg:

"those audiofools completely have lost it. just read the ces coverage on stereophile. 100k, 200k, 300k systems all over the place. way to much money floating around and companies making a buck by selling some crap with bling.
    it is just crazy - prices in pro-audio have come way down and neve/ssl stuff is in reach for almost everybody. home audio just went the exact other way.

being audiophile used to mean to listen to a systems that costs 10% of the studio the music was recorded in. nowadays it means listening to a system that costs 10x as much as the studio the music was recorded with".

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    [video]http://www.accuphase.com/movie.html[/video]

Kanskje I_L kan spandere 8 minutter på denne nye filmen fra Accuphase, i tillegg til de fem minuttene over, så vil han se at disse firmaene arbeider på akkurat samme måte som han selv gjør i sitt arbeid?

Han vil vel fremdeles være sur fordi han ikke hører det andre gjør, men kanskje vi likevel kan håpe å slippe den mest usaklige demagogikken derfra?
    Kanskje det blir slutt på beskrivelsen av audio- ingeniører som kappekledde imbesiler som ikke kan sjonglere med Ohms lov en gang?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.115
    Torget vurderinger
    23
    Litt riktig i det han sier - man på den annen side, for nevenyttige så er nå kremlyd oppnåelig for relativt små summer. Slik var det ikke før.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten

Kanskje I_L kan spandere 8 minutter på denne nye filmen fra Accuphase, i tillegg til de fem minuttene over, så vil han se at disse firmaene arbeider på akkurat samme måte som han selv gjør i sitt arbeid?

Han vil vel fremdeles være sur fordi han ikke hører det andre gjør, men kanskje vi likevel kan håpe å slippe den mest usaklige demagogikken derfra?
    Kanskje det blir slutt på beskrivelsen av audio- ingeniører som kappekledde imbesiler som ikke kan sjonglere med Ohms lov en gang?
    Selger Accuphase USB kabler til tusenvis av kroner per meter? Eller poser med magiske krystaller?

Og jeg kan garantere deg at det er ingen som deltar i denne tråden som er "sure fordi de ikke hører det andre gjør". Jeg er lei for å si det, men sannsynligheten for at noen av oss er utstyrt med en eller annen form for overmenneskelig hørsel er så godt som ikkeeksisterende.

Sist redigert:

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Spørsmål: Hvis det virkelig er slik at vi ikke har klart å utvikle måleutstyr som er i stand til å fange opp alle nyansene ved ett stereoanlegg som gjengir lydopptak, hvordan har vi da klart å utvikle utstyret som brukes til å gjøre disse opptakene i utgangspunktet? Tilfeldigheter? Ren flaks?

Er det faktisk noen som tror at en gjennomsnittlig studiomikrofon er mer komplisert enn for eksempel ett elektronmikroskop eller en partikkelakselerator? At vi kan sende sonder gjennom hele solsystemet og bortenfor og motta informasjon fra disse over ufattelige avstander, men ikke er i stand til å forstå overføring av begrensede analoge signaler gjennom en tre meter lang kobberkabel i vår egen stue?

Sist redigert:

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289

Selger Accuphase USB kabler til tusenvis av kroner per meter? Eller poser med magiske krystaller?

Og jeg kan garantere deg at det er ingen som deltar i denne tråden som er "sure fordi de ikke hører det andre gjør". Jeg er lei for å si det, men sannsynligheten for at noen av oss er utstyrt med en eller annen form for overmenneskelig hørsel er så godt som ikkeeksisterende.
    Accuphase Laboratory, Inc. Audio Cable SR Series

De har noen kabler som sikkert ikke er helt billige ja.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Japanerne er unnskyldt, de er jo spik spenna gærne. På en god måte.

Sist redigert:

ekstremsound

Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Antall liker
    79

Naturligvis arbejde audio-firmaer seriøst med teknikken , det er en misforståelse at tro andet, de er interesseret i at deres produkter ikke måler helt ude i skoven, at de overholde de specifikationer som opgives.

De er som jeg sikkert også interesserede i at finde de nøjagtige sammenhænge i mellem måling og hvad vi som mennesker oplever , de er interesserede i at apparatet ikke gå i stykker , at det holder og spiller godt igennem mange år, det er sådan man skaber tilfredshed hos kunden, og en forretning som kan kører år efter år som eks.v. Accuphase

Her er ingen forskel fra andre som producerer elektronik fjernsyn måleinstrumenter osv.
    Teknikken og teorien omkring dette er midlet til at overhovedet at få lyd igennem, det kommer ingen uden om.

Når det er sagt så synes jeg at denne film gør et stort nummer ud af det selvfølgelige , og ikke mindst gør filmen det til noget "følelsesmæssigt", men sådan er reklame jo, det spiller på vores følelser.
    Så det vil jeg klandre Accuphase for , de har igennem mange år lavet kvalitet, både lydmæsigt og teknisk. det er indiskutabelt.

LA8PV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Antall liker
    287
    Å føle seg hetset og krenket er noe dere audiofile fra subjektivist-leieren kan dele med religiøse og tilhengere av alternativ medisin. Felles er at dere er sterke i troen men er ute av stand til å bevise de svært tvilsomme påstandene dere kommer med. Da er det selvfølgelig vanskelig å bli tatt på alvor av andre enn sine meningsfeller.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er mannen i gata som hetser Big S. Her inne er vi støttende til hverandres entusiasme og deler gleden over musikk. Støtten mottas etter å ha fremlagt målebrev ifht rom og utstyr. Samt kvittering på at kablene er kjøpt fra svenske isenkrammere for under 153,-. Ekstra glede blant folket her inne er det og hvis entusiasten ikke eier en plate, men før pirat brente alt for å straffe musikk industrien. Vedkommende har gjerne en liten matboks med 3 cd plater. Bremnes, Jeff Beck og Barber. Fordi er det beste en kan høre. Målet er å få seg så små høyttalere som mulig, gjerne trådløst. Og kan de veie under 2 kg så vil jubelen ingen ende ta.

Så nei, her er det felles konsensus om hva som skal til. Og vi gleder oss med hverandre.. ;)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    MUSEUMSGJENSTANDER

Noen foretrekker å lytte til museumsgjenstander.

You can't beat the feeling!

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det er mannen i gata som hetser Big S. Her inne er vi støttende til hverandres entusiasme og deler gleden over musikk. Støtten mottas etter å ha fremlagt målebrev ifht rom og utstyr. Samt kvittering på at kablene er kjøpt fra svenske isenkrammere for under 153,-. Ekstra glede blant folket her inne er det og hvis entusiasten ikke eier en plate, men før pirat brente alt for å straffe musikk industrien. Vedkommende har gjerne en liten matboks med 3 cd plater. Bremnes, Jeff Beck og Barber. Fordi er det beste en kan høre. Målet er å få seg så små høyttalere som mulig, gjerne trådløst. Og kan de veie under 2 kg så vil jubelen ingen ende ta.
    Kan jeg få notert for ettertiden at jeg står fullt og helt inne for den første setningen som er uthevet, men at jeg er svært uenig i den andre setningen som er uthevet? ;)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig synes jeg det er unødvendig å bruke alle disse merkelappene - "subjektivister", "audiophools", osv. Det fører ikke noe godt med seg. Når vi stempler hverandre går man bare i vranglås. Slik jeg gjorde tidligere i tråden, da jeg fikk høre at folk som meg rett og slett ikke hører godt nok, osv. Da ender man - meg inkludert - med å reagere suboptimalt.

Ja: Jeg har et objektivistisk forhold til lyd, og det finnes minst tusen ting jeg heller vil bruke 75000 kroner på enn Nordost-kabler som har som salgsargument at de har 87 prosent av lyshastigheten. Men til syvende og sist bruker vi ørene våre, alle i denne hobbyen. Så jeg tror at the proof is in the pudding. Den beste måten å argumentere for at god lyd ikke trenger koste så innmari mye penger, er faktisk å bygge opp - eller lytte til - lydanlegg som skaper pokker så god lyd, MED kabler fra biltema. Slik som hornoppsettet til OMF som jeg var så heldig å få hørt. Eller en del av de kembo-DIY-oppsettene jeg ennå ikke har fått hørt, men som jeg tror er eksepsjonelle... Slukoteket feks, eller oppsettet til mannen med de åtte (eller var 12?) bassene. Når man får høre hva slike anlegg får til, med rimelige kabler og elektronikk som er god men som ikke koster skjorta, skjønner man plutselig mer av hva som virkelig betyr noe for lyden. Merkelapp-kasting gjør nok bare at vi alle forblir i hver vår grøft :)

Sist redigert:

ekstremsound

Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Antall liker
    79
    Å føle seg hetset og krenket er noe dere audiofile fra subjektivist-leieren kan dele med religiøse og tilhengere av alternativ medisin. Felles er at dere er sterke i troen men er ute av stand til å bevise de svært tvilsomme påstandene dere kommer med. Da er det selvfølgelig vanskelig å bli tatt på alvor av andre enn sine meningsfeller.
    Vi Audiophile sider bare med et bevis , som nemt kan demonstreres , (de religiøse sider med en åbenbaring).

Jeg har givet eksempler på producenter som bruger dette uforklarlige , Tror du Niels Larsen NLE, Holf, Lars Clausen New class D DCA (Duelund) og mange mange flere er hjernedøde psykopater som ligger med røven i vejret og beder til den store hi-fi gud hver aften, vi taler faktisk om seriøst dygtige folk som ikke er spor overtroiske eller let påvirkelige, folk som er dygtigere end 99% af dem som skriver i dette forum.

Men spørgsmålet er om man komme til at hører disse ting når man har den grundholdning at en kondensator ikke kan blive bedre lydmæssigt end standart-udgaven fra Elfa kataloget , og et højtaler kabel eller linjekabel ikke kan blive bedre lydmæssigt end det biltema har på programmet.

Og man kan såmænd sagtens lave hi-fi uden at kende/bruge det "mystiske", man kan bare lave bedre hi-fi med.
    Og som sagt bruger man det under alle omstændigheder ubevist ved sine valg af komponenter og materialer osv.

Og lad nu være med konstant at snakke pris, for der er vi faktisk enige, men der er tale om de frie markedskræfter, high-end tøj biler osv er også sindssygt dyrt sådan er det åbenbart ellers er det ikke High-end , og man kan ikke klandre en producent for at tage hvad han kan få for en vare.

Sist redigert:

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Pro-lyd-folket har et litt distansert forhold til gode råd fra "audiophools":
    Audiophool...
    Ja, jeg blir hetset av mine kollegaer fordi jeg driver å menger meg med HiFi-folk... Mange lunchpauser som har gått med til at jeg nå plutselig må stå til rette for "hva er det de holder på med egentlig" med et påfølgende hoderist.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.551
    Jeg har en følelse, ut ifra det jeg leser i denne tråden, at mange av de som "føler seg hetset" ikke stoler helt på seg selv, hva de driver med og de valg de tar.

Det ville nok hjelpe litt å lære litt om teknikken, spørre kyndige folk om råd, og å skape seg en solid plattform å stå på.

Jeg blir stadig forundret over at mange her på Sentralen nekter å lære noe om de tekniske ting, fordi "musikken er det eneste viktige". Og kabler, så klart.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg føler det mangler et snev av diskusjon rundt akustikk i denne tråden.

Artanis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Antall liker
    127
    Etter å ha skummet litt i tråden har jeg inntrykk av at mye av striden skyldes fordommer, uvitenhet og mangel på ydmykhet i forhold til hva de andre driver med.

Hvis man føler seg latterligjort anbefaler jeg å ikke bruke energi på det og ønske vedkommende god bedring. Det finnes en ignoreringsfunksjon også. Tenk hvis kjente menneske skulle brydd seg om usakelighetene som står i kommentarfelt.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Jeg har en følelse, ut ifra det jeg leser i denne tråden, at mange av de som "føler seg hetset" ikke stoler helt på seg selv, hva de driver med og de valg de tar.

Det ville nok hjelpe litt å lære litt om teknikken, spørre kyndige folk om råd, og å skape seg en solid plattform å stå på.

Jeg blir stadig forundret over at mange her på Sentralen nekter å lære noe om de tekniske ting, fordi "musikken er det eneste viktige". Og kabler, så klart.
    En ganske nedlatende holdning synes jeg. Fordi man velger å forholde seg til subjektive lytteinntrykk og ikke utelukkende objektive målinger man liksom idiot? Er Hegel idioter fordi de velger å inkludere subjektive lytteinntrykk i utviklingsprosessen av komponenter. Er det egentlig noen som tror at noen hifi produsent utelukker det subjektive i utviklingsprosessen.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha skummet litt i tråden har jeg inntrykk av at mye av striden skyldes fordommer, uvitenhet og mangel på ydmykhet i forhold til hva de andre driver med.
    Det er nok mye rett i den betraktningen. Men for å være helt ærlig synes jeg at mye av kritikken mot den delen av audiofile som forkynner kvasi-vitenskap og esoterisk svada er berettiget.
    Man skal ikke la folk få slippe unna med forkynning av vranglære. Det vil dog ikke si at man skal angripe de som har sine egne meninger, men at man skal konfrontere de som prøver å spre sine vrangforestillinger til andre.

Merk at jeg på ingen måte snakker om personangrep og hets mot person her. Og der synes jeg de fleste her inne er flinke til å holde en fair tone- selv om mange her inne blir fornærmet og tar kritikk av sine meninger personlig.

Men akkurat det er vel egentlig ens eget problem og ikke noe andre skal bry seg så mye om.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    Forøvrig synes jeg det er unødvendig å bruke alle disse merkelappene - "subjektivister", "audiophools", osv. Det fører ikke noe godt med seg. Når vi stempler hverandre går man bare i vranglås. Slik jeg gjorde tidligere i tråden, da jeg fikk høre at folk som meg rett og slett ikke hører godt nok, osv. Da ender man - meg inkludert - med å reagere suboptimalt.

Ja: Jeg har et objektivistisk forhold til lyd, og det finnes minst tusen ting jeg heller vil bruke 75000 kroner på enn Nordost-kabler som har som salgsargument at de har 87 prosent av lyshastigheten. Men til syvende og sist bruker vi ørene våre, alle i denne hobbyen. Så jeg tror at the proof is in the pudding. Den beste måten å argumentere for at god lyd ikke trenger koste så innmari mye penger, er faktisk å bygge opp - eller lytte til - lydanlegg som skaper pokker så god lyd, MED kabler fra biltema. Slik som hornoppsettet til OMF som jeg var så heldig å få hørt. Eller en del av de kembo-DIY-oppsettene jeg ennå ikke har fått hørt, men som jeg tror er eksepsjonelle... Slukoteket feks, eller oppsettet til mannen med de åtte (eller var 12?) bassene. Når man får høre hva slike anlegg får til, med rimelige kabler og elektronikk som er god men som ikke koster skjorta, skjønner man plutselig mer av hva som virkelig betyr noe for lyden. Merkelapp-kasting gjør nok bare at vi alle forblir i hver vår grøft :)
    Prisverdig innspill, OlavE.

Men for meg har denne tråden etter hvert blitt et alternativ til siste episode av "The Love Boat" og "Cheers" på min Finlux 28 tommer med scart-kabel fra Nordost. Når jeg går lei av Norm & Co., faller jeg tilbake her. Og dette med hetsing er en ekstrabonus.

Tråden seiler opp som en kandidat til lengste tråd på HFS i 2020. En evighetsmaskin.

ekstremsound

Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Antall liker
    79

Desværre hjælpe det ikke at lære en masse om elektronik , jeg er selv elektroniktekniker med 6 års uddannelse bag mig og en masse arbejdserfaring også i audio firmaer, der vil stadigvæk være noget tilbage som du kan kalde kvasi videnskab hvis du vil det, jeg fortrække at sige at der er noget elektronik teorien ikke helt dækker .

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.551

En ganske nedlatende holdning synes jeg. Fordi man velger å forholde seg til subjektive lytteinntrykk og ikke utelukkende objektive målinger man liksom idiot? Er Hegel idioter fordi de velger å inkludere subjektive lytteinntrykk i utviklingsprosessen av komponenter. Er det egentlig noen som tror at noen hifi produsent utelukker det subjektive i utviklingsprosessen.
    Les det jeg skriver.

Artanis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Antall liker
    127
    Det er nok mye rett i den betraktningen. Men for å være helt ærlig synes jeg at mye av kritikken mot den delen av audiofile som forkynner kvasi-vitenskap og esoterisk svada er berettiget.
    Man skal ikke la folk få slippe unna med forkynning av vranglære. Det vil dog ikke si at man skal angripe de som har sine egne meninger, men at man skal konfrontere de som prøver å spre sine vrangforestillinger til andre.

Merk at jeg på ingen måte snakker om personangrep og hets mot person her. Og der synes jeg de fleste her inne er flinke til å holde en fair tone- selv om mange her inne blir fornærmet og tar kritikk av sine meninger personlig.

Men akkurat det er vel egentlig ens eget problem og ikke noe andre skal bry seg så mye om.
    Er ikke uenig med deg. Samtidig er det jo naturlig at ens egne meninger føles berettiget, men med evig runddans som resultat. Er nok også en god del skyggeboksing i en tråd som denne. Det virker ikke utpreget mye av forkynning av kvasi-vitenskap og esoterisk svada av medlemmer på forumet.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Spørsmålet som trenger seg på her, er om denne tråden noen gang vil ta slutt.
    Jeg tviler.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    På en måte er det godt at den ikke slutter. Den inneholder sludder, skjemt, gode betraktninger og humor. Slik sett er den en del av livsnerva her inne. Hvis vi ikke deler oss opp i leire, eller andre gjør det, er vi overraskende enige når vi møtes. Slik sett er det som er i denne tråden mest underholdning, da de gode ordskiftene foregår når en møter andre face to face. At noen her inne knapt har vært ute av gutterommet gjør gjerne at deres bidrag blir de mest underholdende her inne :p

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892

Les det jeg skriver.
    I denne tråden må man være forberedt på at det også leses mellom ​linjene.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    ANTREKK OG LYDEN

Vi har allerede slått fast at temperatur og luftfuktighet kan tenkes å påvirke lyden.

Men hva med antrekket? Vil ikke antrekket også påvirke det akustiske?

Kappe, eller ikke kappe, det er spørsmålet.

Superman's_classic_pose.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.826
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Om man føler seg hetset, er det jo bare å styre unna, la være å flagge at man er over snittet interessert i lydgjengivelse og musikk

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Av og til syns jeg synd på hva ikke-fagpersoner blir utsatt for fordi man ikke alltid er villig til å se totalbildet eller har en annen agenda. For ta et egenerfart poeng:

En person som har et kostbart High-end anlegg, men som sliter med at han blir lyttetrett. Drar så tilbake til butikken hvor dette er kjøpt og spør etter hjelp. Da er svaret at han behøver mer transparente kabler i anlegget for å åpne opp lyden. Etter litt prøving, så viste det seg at det ikke virket. Grunnen var åpenbar: Stuen hvor anlegget var plassert var en post-moderne leilighet hvor to av flatene var vindu fra gulv til tak, med polert betong på de to andre. Det som virkelig skremmer meg, og som jeg syns er tragisk er at det var null interesse fra rådgiver i butikken for å finne ut at problemet var akustikken, ikke anlegget. Feil medisin til feil symptom.

Sist redigert:
    T

Tårnfalk

Gjest
    Hets=hatefull/ondskapsfull ytring. Hvis man mener at noen fortjener det pga noe så uviktig som noen lydopplevelser så er det helt andre ting som er greia her. Kanskje en diagnose hadde vært på sin plass?

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.551
    I denne tråden må man være forberedt på at det også leses mellom ​linjene.
    Det er ditt valg.

edit:

Hvis man leser for mye mellom linjene på et forum som dette er det fort gjort at man legger til meninger eller hentydninger som den som skrev innlegget ikke har tenkt på i det hele tatt. Og ofte blir de tillagte meningene farget av leserens vinkling til et tema.

Vel, nok om det, jeg går og setter på en plate. God lørdag, alle sammen! :)

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Ja, ok, skal gi meg på den: Hets er et alt for sterkt ord. Jeg går ikke rundt å hetser folk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn