Ketil
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 11.05.2004
- Antall liker
- 892
Jeg bestrider ikke den vitenskapelige metode, jeg bestrider enkeltes forståelse av den. Metoden innebærer en sannsynliggjøring av hypotese. Den innebærer ikke en automatisk overføring av det sannsynliggjorte til en ny problemstilling uten å ta hensyn til eventuelle andre forhold som kan være innvirkende. Som f.eks at jitterproblematikk kan være et annet forhold ved lydavspilling i sanntid, i tillegg til det vanlige bits er bits forholdet ved vanlig dataoverføring i ikke-sanntid.Gråsoner finnes, og du har helt rett i at navnevalget (svart-hvitt) ikke er tilfeldig.Argumentet med at det handler om aksepten av den vitenskapelige metode og de resultater denne gir, versus en magisk kvasivitenskapelig tilnærming til hifi hvor audiofile tilhører sistnevte gruppe synes jeg blir altfor lettvint. Kan det tenkes at det også handler om en manglende forståelse av forskjellige prosesser? Som f.eks det vanlige bits er bits argumentet. Men hvor man ikke forstår at avspilling i sanntid også innebærer jitter. Altså en manglende forståelse av de prosesser som skjer. At man har forstått en del av den prosess som foregår betyr ikke at man nødvendigvis har forstått hele prosessen. På mange måter det samme som de Newtonske lover versus relativitetsteorien. Førstnevnte er en god tilnærming ved ikke-relativistiske hastigheter. Men den innebærer ikke en komplett forståelse som man først oppnår med relativitetsteorien. Og nå er kanskje dette heller ikke riktig da relativitetsteorien kan innebære bare en delforståelse av en mer komplett teori.
Så har man også debatten om når måletekniske data er relevante og signifikante i relasjon til den menneskelige persepsjon. Man kan si at de og de verdier ikke er relevante da menneskets hørsel ikke har den nødvendige følsomhet i forhold til disse måletekniske data. Et slikt argument kan i prinsippet føres i penn ovenfor de nye 4k tv skjermene versus de eldre HD skjermene. Se bare på denne testen hvor HD skjermene favoriseres. Med andre ord kan man si at det menneskelige øye ikke har tilstrekkelig følsomhet i relasjon til den økte oppløsningen som 4k medfører. Med andre ord kunne man argumentere med at 4k er en unødvendig teknologi. På samme måte som hirez filer? Kanskje det også er en unødvendig teknologi, og at dette er grunnen til at utviklerne av teknologien så det nødvendig å "krydre" UHD spesifikasjonen med HDR? Uansett stiller det spørsmålstegn ved om det er for lettvint å avskrive en økning i ytelse som ikke-relevant med argument at den menneskelige persepsjon ikke har tilstrekkelig følsomhet til å oppfatte den økte ytelsen.
Med andre ord er det grunner for ikke å nødvendigvis kaste seg i skyttergravene ved første og beste anledning hvor debatten har en tendens til å bli noe svart-hvitt. Kanskje det også finnes noen gråsoner som ikke nødvendigvis er så opplagte som en del skråsikre debattanter synes å mene.
Bildene i lenken nedenfor er blant mine favoritter:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Treachery_of_Images
Men selv om jeg mener at verden ikke er svart-hvitt, så må vi i praksis gjøre noen valg. Jeg tror verden går fortere frem gjennom den vitenskapelige metode. Og musikk - både innspilling og avspilling - omfattes av den vitenskapelige metoden.
Dette i tillegg til det jeg nevner om den menneskelige persepsjon hvor jeg i hvert fall vil stille spørsmålstegn ved om det er sannsynliggjort at et bestemt forhold ved menneskets sanseoppfatning har en bestemt grenseverdi relativt til en bestemt ytelse. Som f.eks at den menneskelige hørsel har en følsomhet innenfor et bestemt frekvensområde slik at frekvenser utenfor dette frekvensområdet ikke har noen betydning. Har man da f.eks tatt hensyn til at frekvenser utenfor dette området kan innvirke på de frekvenser som er innenfor den menneskelige følsomhet? Altså på det totale lydbildet?