Det var bare et lite forsøk på å rote litt rundt i Amish- sekten, avdeling hifi.
Kan forsikre deg om at alt det du TROR andre egentlig ikke hører, er like reelt som alt annet du hører (eller kanskje ikke hører) i løpet av hverdagen.
Hva er det du forsikrer om? At alt som er reelt er reelt? Jau...
Men det er relativt, dog. Relaterer du det til hva mennesket kan høre så er det ikke sikkert det er reelt.
Så jeg kan garantere deg at du aldri noensinne kommer til å oppleve at disse dyre kablene forsvinner fra markedet.
Og når en ser hvordan dere nærmest må forutsette at produsenter er skurker, forbrukere idioter, skribenter løgnere etc (til evig tid), så er det tydelig hvordan dere har meldt dere ut av enhver objektiv, realitetsbasert diskusjon. Sa jeg diskusjon? Tror i grunnen det er best å ikke "forstyrre" dere for mye, dere er tydeligvis fornøyd med at dere kommer til å bruke resten av deres liv til å "forklare" den akk så ignorante omverdenen hva dette med hifi EGENTLIG handler om...
Jeg er grunnleggende uenig da jeg mener det definitivt er mangel på objektiv, realitetsbasert diskusjon som er problemet. Ikke bare i denne bransjen, men samfunnet generelt.
Vi har en verden som aksepterer at vi produserer og opprettholder et vitenskapelig analfabetisk samfunn.
Med det mener jeg at vi lærer ikke godt nok eller tidlig nok å tenke på en vitenskapelig måte i forhold til kritisk tankegang, kildekritikk, nysgjerrighet i forhold til hvordan ting fungerer osv. Dermed er det fritt frem for å drive med kvakksalveri ettersom folk flest ikke vet bedre enn å tro på det som blir fortalt.
Den vitenskapelige metode handler ikke bare om å drive med avansert teoretisk forskning, det er en måte å tenke på for å forstå verden bedre.
Ved å holde kunnskapsnivået og nysgjerrighetsnivået i befolkningen på et minimum får alle bransjer fritt spillerom til å produsere det ene produktet etter det andre med hårreisende påstander uten å møte kritiske røster underveis.
Her i denne diskusjonen får vi demonstrert hva som skjer når bransjer får drive med kvakksalveri. Mennesker som ikke har forutsetningene til å stille de riktige spørsmålene blir lurt, de få som har forutsetningene til å stille de riktige spørsmålene blir beskyldt for det ene og det andre av de som er blitt lurt- og bransjen holder klokelig kjeft og bruker sine rundlurte kunder som forsvarsrekke.
Vi lever altså i et samfunn hvor mengder av folk tror på vaksine og chemtrails-konspirasjoner. Hvor noen ikke tror på et samlet vitenskapsmiljø som roper varsku om global oppvarming mens andre tror jordkloden er flat eller skapt for 6000 år siden.
Dette er svakheter i opplæringen av mennesker, dette er ikke svakheter i mennesket selv som ligger bak.
En objektiv og realitetsbasert debatt vil identifisere problemet (som jeg mener er manglende kunnskap og svakheter i våre tankemønstre grunnet for dårlig opplæring) og deretter diskutere saklig om hva som kan gjøres for å løse problemene.
Jeg har ingen forestilling om å endre synspunktene til mennesker som er overbevist om noe, men jeg har troen på at noen mennesker likevel kan stille seg selv spørsmål etterhvert dersom de blir presentert med alternative måter å tenke på. Det største hinderet er som alltid menneskets håpløse ego. Den kampen må hvert individ ta med seg selv.
Spørsmålet er vel heller hvor lenge de som driver forumet kommer til å orke å pløye gjennom, på regelmessig basis, titusenvis av innlegg som essensielt bare er vås.
På den andre siden må man vel ta hensyn til at en liten, marginalisert gruppe trenger en sosial samlingsplass der de kan komme sammen og se at det er mange av dem (ja minst et par dusin), de er ikke alene....
Selv om du prøver å hetse sarkastisk her, så treffer du faktisk spikeren på hodet. Man trenger å møte likesinnede, det er viktig for oss å være en del av en gruppe og få følelsen av at vi bidrar med noe viktig.
Dessverre er ikke dette nødvendigvis bare sunt. Det er en fare for at man blir veldig snever i tankegangen dersom man ikke utfordrer seg selv ved å oppsøke andre grupper som tenker annerledes, populært kalt å utvide horisonten litt.
Innerst inne tror jeg vi alle liker å krangle og hetse litt med hverandre, for til tross for vår bastante holdninger i debatter foregår det nok noen prosesser oppe i hodet som vi har godt av. Bare synd egoet står i veien for å vise det for tydelig. 8)
Det virker som om det hersker noe uklarhet rundt transparens begrepet. Man kan definere det som 0 i avvik mellom det som kommer inn og det som går ut. En slik DAC er naturlig nok bare en teoretisk tankekonstruksjon. Så kan man relatere det til transparens relatert til den menneskelige hørsel. Her burde det i så fall være mulig å angi en del tekniske kravparametre som en slik DAC burde overholde for å kunne kalles transparent relativt sett til det menneskelige øre.
Ethvert nivå som er bedre enn hva vi kan oppfatte er for alle praktiske formål godt nok.
Jeg nevnte tidligere at jeg synes man godt kunne finne ut hva vi foretrakk og lage produkter med det som standard, men jeg har tenkt over saken og konkludert med at det er en dårlig løsning.
Alle komponenter i kjeden bør være transparente slik at det blir opp til artisten å formidle det som er ønskelig. Og så kan vi eventuelt justere lyden akkurat som vi vil ved hjelp av dsp dersom det er en spesifikk sound vi vil ha på alt.
Eg prøver å hetse austlendingar og bergenserar så ofte eg kan. Men det er ikkje alltid eg får det til.
Det er ingen fare. Vi vet å hetse oss selv! Stay back, relax and enjoy the freakshow