Vis han finner ut hva han har kjøpt er det mulig han skulle ta hele flasken med en gang.Den bruktannonsen det nettopp ble linket til kan være avskrekking god som noe. Vedkommende hadde kjøpt Nordost jumpers til kr 6000 for tre måneder siden, byttet deretter til høyttalere uten mulighet for bi-wiring, og forsøker nå å selge jumperne til ca halv pris. Hva han til slutt får for dem, om noe, er uvisst.
Det ville vært vesentlig bedre utbytte for pengene å kjøpe en seriøst god flaske konjakk på polet og drikke den opp i løpet av de tre månedene, gjerne i forbindelse med musikklytting. En god XO koster ca tusenlappen.
Og jeg er helt overbevist om at du har feil.Jeg mistenker at det finnes mange 6000-kroners nordost-jumpere der ute som står koblet til tradisjonelle og dyre passive høyttalere som spiller mye dårligere enn hva man kan få til med to LSR 308/305, en chromecast og fornuftig plassering av høyttalerne.
Dette er jo hypotetisk, i og med at ingen av oss har gjort noen slike direkte sammenlikninger. Men for å få fram poenget: Jeg gjorde et enkelt google-søk på "Nordost biwire jumper" for å se hva som kom opp, og hvilke høyttalere folk bruker de sammen med. Kom for eksempel over en tråd der en fyr bruker dem sammen med B&W CM9 (uvisst hvilke forsterkere osv). Jeg har hørt CM9, og jeg synes de spiller helt ok, men ut fra lytteinntrykkene mine fra JBL sine rimelige studiomonitorer så spiller de bedre. IMHO. Så dersom noen arrangerte en blindtest shoot-out mellom et CM9-oppsett med nordost-jumpere, og JBL 308, vil jeg faktisk tro at JBL-oppsettet hadde vunnet. Sikker kan jeg ikke være. Men jeg tror det.Og jeg er helt overbevist om at du har feil.Jeg mistenker at det finnes mange 6000-kroners nordost-jumpere der ute som står koblet til tradisjonelle og dyre passive høyttalere som spiller mye dårligere enn hva man kan få til med to LSR 308/305, en chromecast og fornuftig plassering av høyttalerne.
Jeg har ikke nektet noen å kjøpe jumpere, jeg bare synes det er meningsløst å kjøpe høyttalere med biwiringsterminaler hvis en bare skal bruke singlewiring.Å nekte en audiofil en anstendig jumper er som å nekte en Compulsive Obsessive Cleaner sitt blekemiddel eller tro man bare kan hente ut et Mars sjokoladepapir som ligger hjemme hos en horder.
Altså, en temmelig utfordrende oppgave.....
For ikke å snakke om de som daglig leser denne tråden....Dagens hets; - de som har mer enn 10 - ti innlegg i denne tråden! Må jo være enten schizofrene eller selvplagere?
Ja, det er faen meg helt utrolig. Sitter og spiller musikk og skal legge meg, men det er jo artig å skumme gjennom innleggene en gang i blant (hvor de fleste ikke har en dritt med trådtittelen å gjøre). Her er det jo slik at det ene fører til det andre osv. Akkurat som kranglende småunger. Totalt usaklig (av både redaktør og skribenter som ikke oppdager dette og skjerper seg).Og slik går daga'n!
Hva er single wire og double wire?Vel, for min del, så er det lurere å lege pengene i en god singlewire-kabel, enn i to til halve prisen hver. Når det gjelder jumpere, så skaffa jeg meg noen meter med 2,5kvmm finsølv for noen år siden. Noen cm av dette er ypperlig jumper...
Johan-Kr
Du vil vel ikke gå glipp av muligheten til å forbedre lyden ved å kunne velge hvilken av de to terminalene du vil koble singlewire-kabelen din til? Noen mener at det blir best lyd hvis man kobler til diskanten, mens andre sverger til bassen. Genialt, egentlig: jeg har det slik at hver gang jeg kobler om, synes jeg at lyden blir bedre - så når jeg har gjort det noen ganger, har jeg en helt annen og bedre høyttaler enn den jeg startet med.Jeg har ikke nektet noen å kjøpe jumpere, jeg bare synes det er meningsløst å kjøpe høyttalere med biwiringsterminaler hvis en bare skal bruke singlewiring.Å nekte en audiofil en anstendig jumper er som å nekte en Compulsive Obsessive Cleaner sitt blekemiddel eller tro man bare kan hente ut et Mars sjokoladepapir som ligger hjemme hos en horder.
Problemet er jo at veldig mange høyttalere har terminaler for biwiring. Da må man bruke enten jumpere eller kabler som passer til det.Jeg har ikke nektet noen å kjøpe jumpere, jeg bare synes det er meningsløst å kjøpe høyttalere med biwiringsterminaler hvis en bare skal bruke singlewiring.Å nekte en audiofil en anstendig jumper er som å nekte en Compulsive Obsessive Cleaner sitt blekemiddel eller tro man bare kan hente ut et Mars sjokoladepapir som ligger hjemme hos en horder.
Faktisk det er dig som fremstår særdeles useriøs, hvad er din kompetence, siden du mener at du kan udtaler dig på denne måde , hvorfor skriver du dette, hvad for du personligt ud af det???.Jeg tror/vet at mange blir skremt vekk fra hifi. Det er så ufattelig mange valgmuligheter og ikke minst prisforskjeller, selv om den reelle forskjellen mellom et "relativt" billig og et svinedyrt anlegg kan være minimal. Egentlig framstår hifi-bransjen som noe useriøst tull.
Jfr biwiring/singlewiring av høyttalere og jumpere...Hva er single wire og double wire?
Hilsen uvitende digitalaktivlytter
Er det så mye å hente på å bi wire/tri wire på en passivt delt høyttaler da?Hvis jeg nå skal hetse litt vil jeg rette skytset mot kabeljumpergjengen. Disse tølperne som tror de kan slippe unna med ett sett kabler og noen små stumper hengende bakpå høyttalerne. Hvis man betrakter seg selv som en ekte audiofil bør man i det minste kunne forlange av seg selv at man manner seg opp og går til innkjøp av to identiske sett med kabler (tre hvis man bruker triwiring) for ekte biwiring. Hvis man så senere går over til høyttalere med singlewiring kan man jo bare selge det tiloversblevne settet.
Dette kan også sees på som en hetsing av mitt tidligere selv, da jeg tidligere har brukt metoden med kabelstump og vært en del av tølpergjengen. Selvfølgelig har målemafiaen skylden for dette også da de i et svakt øyeblikk har greid å få meg over i den tro at kabelstumpen er like bra som et ekstra sett med kabler.
Jeg vil med dette også oppfordre andre til å bekjenne sine synder og bedrive en selvfortjent dose med selvhets. Har du f.eks en fortid som overbevist subjektivist/objektivist og kommet på bedre tanker? Har du tidligere pøst ut penger på dyre kabler mens tanken på dette i dag får skamrødmen til å blomstre? Eller har du byttet høyttalere i et kjør før du fant ut at det bare var noen dyre kabler som skulle til for å slippe godlyden løs? Hets deg selv og kjenn den gode følelsen bre seg i legemet.
Det er ikke så lett å hetse i hver bidige setning! >Sitter og spiller musikk og skal legge meg, men det er jo artig å skumme gjennom innleggene en gang i blant (hvor de fleste ikke har en dritt med trådtittelen å gjøre). Her er det jo slik at det ene fører til det andre osv. Akkurat som kranglende småunger. Totalt usaklig (av både redaktør og skribenter som ikke oppdager dette og skjerper seg).
Nå er jeg ingen aktør så da er jeg så "useriøs" jeg bare vil.Faktisk det er dig som fremstår særdeles useriøs, hvad er din kompetence, siden du mener at du kan udtaler dig på denne måde , hvorfor skriver du dette, hvad for du af det???.Jeg tror/vet at mange blir skremt vekk fra hifi. Det er så ufattelig mange valgmuligheter og ikke minst prisforskjeller, selv om den reelle forskjellen mellom et "relativt" billig og et svinedyrt anlegg kan være minimal. Egentlig framstår hifi-bransjen som noe useriøst tull.
Har du nogensinde hørt et dyrt seriøs setup under kontrollerede forhold som eksempelvis dette Gryphon system , har du det , så kan du ikke påstår det du gør, for så er et dig som sagt dig som er dybt useriøs eller stokdøv:
Vis vedlegget 400710
Spørsmålet blir vel da, hva er relativt?Nå er jeg ingen aktør så da er jeg så "useriøs" jeg bare vil.Faktisk det er dig som fremstår særdeles useriøs, hvad er din kompetence, siden du mener at du kan udtaler dig på denne måde , hvorfor skriver du dette, hvad for du af det???.Jeg tror/vet at mange blir skremt vekk fra hifi. Det er så ufattelig mange valgmuligheter og ikke minst prisforskjeller, selv om den reelle forskjellen mellom et "relativt" billig og et svinedyrt anlegg kan være minimal. Egentlig framstår hifi-bransjen som noe useriøst tull.
Har du nogensinde hørt et dyrt seriøs setup under kontrollerede forhold som eksempelvis dette Gryphon system , har du det , så kan du ikke påstår det du gør, for så er et dig som sagt dig som er dybt useriøs eller stokdøv:
Vis vedlegget 400710
Jeg skrev "den reelle forskjellen mellom et "relativt" billig og et svinedyrt anlegg kan være minimal", altså den KAN VÆRE MINIMAL.
Det er klart det er en sannhet i det. En billig vin kan smake bedre enn en meget dyr vin, hvor ofte ser vi ikke dette i blindtester.
Hva er min kompetanse? Unge ører.
Helt ærlig, jeg skjønner ikke hva som er problemet ditt? Forstår du ikke innlegget mitt? Hva er det som ikke får deg til å se poenget i det innlegget og hvorfor er det ikke reelt??
Svar gjerne med bokmål visst du kan.
Forøvrig har de høyttalere på bildet ditt alt for mange elementer. Det kan umulig låte bra![]()
Har du vurdert å skifte nick fra Absolutt til Bombastisk?Forøvrig har de høyttalere på bildet ditt alt for mange elementer. Det kan umulig låte bra![]()
Skal jeg være ærlig, nej!!,. jeg forstår ikke dit indlæg som andet et useriøst indlæg, en form for ondt i røven, eller en måde at markereNå er jeg ingen aktør så da er jeg så "useriøs" jeg bare vil.Faktisk det er dig som fremstår særdeles useriøs, hvad er din kompetence, siden du mener at du kan udtaler dig på denne måde , hvorfor skriver du dette, hvad for du af detFaktisk det er dig som fremstår særdeles useriøs, hvad er din kompetence, siden du mener at du kan udtaler dig på denne måde , hvorfor skriver du dette, hvad for du personligt ud af det???.Jeg tror/vet at mange blir skremt vekk fra hifi. Det er så ufattelig mange valgmuligheter og ikke minst prisforskjeller, selv om den reelle forskjellen mellom et "relativt" billig og et svinedyrt anlegg kan være minimal. Egentlig framstår hifi-bransjen som noe useriøst tull.
Jeg er naturligvis enig i at der sikkert er brodne kar i hi-fi branchen som der er i alle andre brancher..
Har du nogensinde hørt et dyrt seriøs setup under kontrollerede forhold som eksempelvis dette Gryphon system , har du det , så kan du ikke påstår det du gør, for så er det som sagt dig der er dybt useriøs eller stokdøv:
Vis vedlegget 400710
Jeg skrev "den reelle forskjellen mellom et "relativt" billig og et svinedyrt anlegg kan være minimal", altså den KAN VÆRE MINIMAL.
Det er klart det er en sannhet i det. En billig vin kan smake bedre enn en meget dyr vin, hvor ofte ser vi ikke dette i blindtester.
Hva er min kompetanse? Unge ører.
Helt ærlig, jeg skjønner ikke hva som er problemet ditt? Forstår du ikke innlegget mitt? Hva er det som ikke får deg til å se poenget i det innlegget og hvorfor er det ikke reelt??
Forøvrig har de høyttalere på bildet ditt alt for mange elementer. Det kan umulig låte bra![]()
Men å svare på hva som er relativt, det vil du ikke...Det finnes da folk med kompetanse som ikke er spesielt kompetente!
Gjelder å ha et åpent sinn, selv fra de som ikke har kompetanse.
Jeg er forøvrig stor fan av Audio Note. Liker deres filosofi og det at de leverer alt til et komplett anlegg.
For ikke å snakke om de som daglig leser denne tråden....Dagens hets; - de som har mer enn 10 - ti innlegg i denne tråden! Må jo være enten schizofrene eller selvplagere?
Rundt 1.500 innlegg i denne tråden, og du føler deg ikke hetset før nå? Enda du har lest daglig i tråden? Du kan ikke være særlig god til å lese.....Endelig ble jeg hetset
Dette utsagnet fikk meg til å føle meg temmelig inkompetent.Det finnes da folk med kompetanse som ikke er spesielt kompetente!
Du har jo "Musikk er viktigere enn lyd" i din signatur, så jeg tror ikke jeg behøver å utdype. Du svarte forsåvidt litt på det selv.Men å svare på hva som er relativt, det vil du ikke...Det finnes da folk med kompetanse som ikke er spesielt kompetente!
Jeg er forøvrig stor fan av Audio Note. Liker deres filosofi og det at de leverer alt til et komplett anlegg.![]()
At jeg mener at musikken er viktigest, er ikke det samme som å mene at kvalitet og pris ikke har noe å si på lyden og at alle anlegg låter tilnærmet likt.Du har jo "Musikk er viktigere enn lyd" i din signatur, så jeg tror ikke jeg behøver å utdype. Du svarte forsåvidt litt på det selv.Men å svare på hva som er relativt, det vil du ikke...Det finnes da folk med kompetanse som ikke er spesielt kompetente!
Jeg er forøvrig stor fan av Audio Note. Liker deres filosofi og det at de leverer alt til et komplett anlegg.![]()
Jeg kan hetse deg med å fortelle at jeg har flere enn deg.Takk da ble det en til![]()