Diverse Vil noengang hetsingen av oss audiofile ta slutt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var for mange år siden nysgjerrig på akustikkremedier til et bittelite og særdeles dårlig rom. Jeg ble forsøkt påprakket en forsterker til ca. 10 ganger prisen på et par bassabsorbenter. Han fikk ikke solgt noe den dagen.
    Lurer på hvordan utvalget ville sett ut dersom det noengang blir åpnet en fullstendig objektivistisk hifi-sjappe, som ble drevet av idealistiske objektivister som bare var opptatt av lyd/musikk, og ikke av profitt? Mitt tips:

- stort utvalg av høyttalere med ulike type konstruksjoner: kassehøyttalere, linjekilder, dipoler, horn, osv. Hver høyttalertype ville blitt presentert uten vidløftige og abstrakte formuleringer, men heller med informasjon om spredningsmønsteret, og hva en slik høyttaler passet best med når det gjaldt plassering, rom og akustikk. Mulighet for hjem-lån ville vært en selvfølge.
    - godt utvalg av aktive høyttalere
    - egen DIY-avdeling
    - godt utvalg av akustiske remedier
    - egen avdeling for DSP-software, med mulighet for instruksjon fra de butikkansatte (Audiolense, Acourate, Dirac live, osv)
    - et lite antall no nonsense-forsterkere med ulike grader av watt/styrke, der fokus var på lav forvrengning og transparens
    - et lite antall høyttaler- og signalkabler, der det sto informasjon om hvilken type tykkelse og isolasjon som var nøvendig for ulike typer oppsett og kabel-lengder

Og så ville de sikkert solgt noen andre ting jeg ikke kommer på her.

Antakelig illusorisk å tro at noe slikt noe gang vil bli åpnet... Men jeg hadde nesten garantert blitt fast hangaround i så fall!
    OlavE, de sjappene finnes. De heter Prolyd, Benum og slike ting - og er rettet mot pro-markedet. Veldig lite dyre kabler der i gården. Desto mer akustikkplater, kompliserte elektrobokser, små monitorer og slikt. Kanskje de burde ansette en selger som tar seg av privatkunder?

Problemet med denne forretningsmodellen (i pro-markedet) er at amatørene i privatmarkedet, som meg selv, er så krevende mht. opplæring at det tar for mange timer pr. salg. Marginene i pro-sjappene er satt ut fra antakelsen om at brukeren kan grunnleggende elektronikk, akustikk osv. Til sammenlikning er marginene i hifisjappene så høye at de kan ansette folk til å prate MYE med kundene, selv om pratingen kan være innholdsløs.

Ser du problemstillingen?
    Et stykke på vei, ja. Men er likevel mange ting for hifi/hjemme-markedet som ikke finnes der også. For eksempel er de fleste høyttalerne i pro-butikkene boksehøyttalere i stativformat - fordi det er det som er mest praktisk i mange studioer. Men i heimen er det jo mange som foretrekker gulvstående høyttalere, feks. Pluss at heller ikke probutikkene har så mange utradisjonelle høyttalerkonstruksjoner, av typen linjekilder, horn, osv - antakelig fordi det også er lite praktisk i et studio med klare plassbegrensninger. Og jeg vet ikke om de selger noe særlig med dsp-software, eller utstyr for å implementere dsp, i pro-butikker? Har ikke inntrykk av det. I Norge er det vel bare avshop som selger minidsp feks. Så jeg mener ikke at prolyd-sjappene per i dag dekker alle behovene for hjemmelyd-entusiaster. Men ja - de har definitivt en no nonsense-tilnærming som jeg liker veldig godt!

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Foreslår at forbrukerkjøpsloven får en egen paragraf til vern av Hi-Fi idioter, for eksempel 90 dagers returrett, og at Markedsføringsloven får et påbud om faremerking på alle Hi-Fi produkter. :)

Et annet tiltak vil være tidslås på Hi-Fi sentralen. Den kan Høvdingen sikkert legge inn. Selv skal jeg be kona legge inn foreldrekontroll med sperre av "kabel", og tidsbegrensning på Sentralen til 1t pr dag.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Foreslår at forbrukerkjøpsloven får en egen paragraf til vern av Hi-Fi idioter, for eksempel 90 dagers returrett, og at Markedsføringsloven får et påbud om faremerking på alle Hi-Fi produkter. :)
    Jeg gruer meg til den dagen staten finner ut at vi som ellers ville sløst vekk pengene på røyk, snus og spill har funnet en annen måte å få pengene til å fly på.

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gruer meg til den dagen staten finner ut at vi som ellers ville sløst vekk pengene på røyk, snus og spill har funnet en annen måte å få pengene til å fly på.

Da hadde vi jo også kanskje greid å kvantifisere det hele også!! :)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum

Kanskje gjør han come back? Røykelovens fra nå også Hi-Fi lovens far????

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.234
    Torget vurderinger
    23
    Fy faen. Fikk plutselig ikke lyst på resten av kakestykket her... På med litt Coleman Hawkins ballader her for å roe ned et opprørt sinn.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.234
    Torget vurderinger
    23
    Må nok ha sterkere saker mot den der. Eric Dolphy, tenker jeg.
    Eller Mark Colby's "One good turn deserves another" Tolkningen av utsagned er valgfritt, for mitt vedkommende er vel "screwed" nærmest :)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0

Ja til skatt* på watt!

;-)

*Gjelder bare for klasse A

Sist redigert:

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891

Jeg frykter at vi etterhvert kan bli utsatt for skremselskampanjer hvor innmaten i high end kabler blir vist frem.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0

Jeg frykter at vi etterhvert kan bli utsatt for skremselskampanjer hvor innmaten i high end kabler blir vist frem.
    Ikke kødd med Høybråten!

Han er hifiens frelser.

Bare ta en titt på denne tråden fra Gearslutz:

https://www.gearslutz.com/board/ele...on/1114125-why-non-smoking-selling-point.html

;-)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.234
    Torget vurderinger
    23
    Husk at jeg faktisk BOR på Høybråten! Jesus just left Chicago.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318

Et annet tiltak vil være tidslås på Hi-Fi sentralen. Den kan Høvdingen sikkert legge inn. Selv skal jeg be kona legge inn foreldrekontroll med sperre av "kabel", og tidsbegrensning på Sentralen til 1t pr dag.
    Da hadde plutselig innspillingstiden på alt av hifi økt til minst 100 dager. :p

24ohm

Medlem
    Ble medlem
    14.11.2012
    Antall liker
    13
    Den egentlige audiofile?
    Det er en han/hun som prioriterer lyd, lytteinntrykk, foran
    estetikk (som jo er viktig). En audiofil vil gjerne ha plass til sine høyttalere og
    forsterkere. Uansett hvor billig, lite anlegget hun/hans er.
    En audiofil vil gjerne at folk møtes over en kaffe/ (fyll inn det du vil:) ) og
    prater gjerne om andre sine anlegg eller ting de har sett og hørt.
    Mange liker å gå på konsert, mange liker å være hjemme med musikksamlingen,
    mange liker å bruke titusenvis av kroner som du skriver på kabler. Andre
    er fornøyd med Biltema kabler.
    Men vi er nok alle audiofile :)
    Ikke kritikk dette, bare mitt syn på det :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egentlig er det tøysete å definere seg selv ut av audiofil-stemplet. Audiofili som fili er noe som ikke eksisterer, det er bare en måte å beskrive en person som går lenger enn den vanlige mann i gata for å få god lyd i hjemmet. Spissfindige forsøk på definering av audifili er uansett håpløst. Vi er nok alle audiofile fordi vi tilbringer så mye tid til å dyrke godlyd, både med å diskutere online og å spisse egenskapene til våre egne anlegg.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum

Da hadde plutselig innspillingstiden på alt av hifi økt til minst 100 dager. :p
    Jepp. Da øker vi returretten til 120 dager. :)

En viss herre fra et firma i en by som nettopp har hatt messe:

"Husk at ALLE inngangene og ALLE utgangene må spilles inn."

Kanskje må returretten vare evig, for som kjent må inn- og utgangene spilles inn på nytt når de har stått ubrukt en tid.

For øvrig er for meg en audiofil en person med sykelig hang til dyre produkter for avspilling av lyd.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Og jeg som trodde bildene av Dagfinn Høybråten drepte tråden for godt?

Jaja. De drepte i hvert fall meg litt. En god del, faktisk.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Men hvorfor er vi audiofile alltid så misfornøyd? Handler det litt om at reisen er målet, og når alt er perfekt så begynner vi på nytt med en annen synsvinkel på hvordan et anlegg skal settes sammen? Det er ikke noe gøy når det ikke er noe å oppgradere liksom. Så da er det like greit å prøve ut noe helt annet som dipoler, horn, aktiv, dsp eller hva det måtte være.

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.032
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Men hvorfor er vi audiofile alltid så misfornøyd? Handler det litt om at reisen er målet, og når alt er perfekt så begynner vi på nytt med en annen synsvinkel på hvordan et anlegg skal settes sammen? Det er ikke noe gøy når det ikke er noe å oppgradere liksom. Så da er det like greit å prøve ut noe helt annet som dipoler, horn, aktiv, dsp eller hva det måtte være.
    Det eksisterer allerede en tråd med dette utgangspunktet: http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/84675-sa-hva-gja-r-en-audiofil.html Og en annen tråd som også antyder dette: http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/82635-jeg-har-ikke-oppgraderingssug.html men unntaket der er at trådstarter er fornøyd :)

A

ANM

Gjest
    Ja og jeg er fortsatt veldig fornøyd. Har fortsatt lyst på litt nips og naps og synes fortsatt det er morsomt å preke hifi.

Hadde forresten besøk av en ikke-audiofil igjen i dag. Det er en myte at de ikke forstår hva vi driver med. Han som alle de andre som har vært på besøk, koste seg stort, men innrømmet at han ikke hadde mulighet eller driv til å sette så mye ressurser i godlyd.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men hvorfor er vi audiofile alltid så misfornøyd?
    Så hvis jeg er fornøyd, så er jeg ikke audiofil?
    Ah, så det er det som skiller audiofile fra de andre. Da er altså ikke jeg heller audiofil... Kanskje det rett og slett er graden av misnøye som kan fungere som en definisjon? Men siden det sikkert kommer noen og skriver jeg er fornøyd og audiofil, så holder ikke den heller vann. Det var da som pokker, la oss heller skille mellom fornøyde og misfornøyde audiofile. Men hvilken gruppe er i flertall?

Foreslår en ny tråd med poll der spørsmålet er: Du som definerer deg selv som audiofil, er du fornøyd eller misfornøyd?
    Vi kan ha tre svaralternativer. Ja, nei og sånn passe. Da skal vi se at alle blir fornøyd til slutt... :rolleyes:

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Men hvorfor er vi audiofile alltid så misfornøyd?
    Så hvis jeg er fornøyd, så er jeg ikke audiofil?
    Å være audiofil innebærer jo i en ganske stor grad å være opptatt av lyd vel så mye som musikk. Eller å ha fokus på fremføring foran innhold om du vil. Når man til syvende og sist blir fornøyd med fremføringen dreies kanskje fokus over på innhold. Den audiofile transformeres over til å bli en musikkelsker. Men er det det en audiofil egentlig ønsker å være? Kanskje nettopp derfor kan man se at noen fornøyde audiofile selger hele greien og begynner på nytt med en annen innfallsvinkel til hobbyen. Fordi man innser at gleden med hobbyen hele tiden var å forbedre fremføringen litt og litt.

Spørsmålet er hvorfor man egentlig begynte med hobbyen. Var det fascinasjon for lyd eller fascinasjon for musikk? Man innser kanskje ikke det egentlige svaret på det spørsmålet før man faktisk er fornøyd med det første.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg kan ikke erindre hva slags anlegg familien disponerte da jeg drev mine foreldre til vanvidd med Ante-joiken i 1975. Men high end var det neppe.

8

8x12_TOM

Gjest
    Ja og jeg er fortsatt veldig fornøyd. Har fortsatt lyst på litt nips og naps og synes fortsatt det er morsomt å preke hifi.

Hadde forresten besøk av en ikke-audiofil igjen i dag. Det er en myte at de ikke forstår hva vi driver med. Han som alle de andre som har vært på besøk, koste seg stort, men innrømmet at han ikke hadde mulighet eller driv til å sette så mye ressurser i godlyd.
    Tyder bare på at du har et bra oppsett. Har hørt flere oppsett hos audiofile som antakelig ville blitt karakterisert som et vanlig anlegg av en ikke audiofil.

Kondis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Antall liker
    741
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Eller den `Ikke audiofile`som sier til deg at `Annlegget han hørte på Expert spilte mye bedere enn ditt dyre oppsett`

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Eller den `Ikke audiofile`som sier til deg at `Annlegget han hørte på Expert spilte mye bedere enn ditt dyre oppsett`
    Dem samme ikke audiofile ville sikkert også ment at tv'ene på Expert med butikkinnstillinger ser mye bedre ut enn en kalibrert tv.

A

ANM

Gjest
    Tyder bare på at du har et bra oppsett. Har hørt flere oppsett hos audiofile som antakelig ville blitt karakterisert som et vanlig anlegg av en ikke audiofil.
    Vel, jeg som deg har stor tro på akustikk. Har ikke anlegget førsteprioritet i rommet det står i er jeg redd man aldri vil lykkes. Dessuten skapes det nok et negativt forventningsbias om anlegget må stå sammen med konas blomster og pyntegjenstander.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Å kvantifisere skillet mellom audiofile og ikke-audiofile er ikke mulig siden det ikke finnes noen skala å vurdere det ut fra. Hvis audiofile bryr seg mer om lyden enn musikken så kan jeg skjønne en slik måte å definere audiofili på, men ikke ellers. Jeg tror det enkleste er å si at audiofile er folk som setter så stor pris på den tekniske avspillingen av musikk at de er villige til å bruke endel ressurser for å forsøke å perfeksjonere lyden i hjemmet sitt. Blant dem har jeg observert alt fra en lunken holdning til å være totalt oppslukt av musikk. Men dess mer glad du er i musikk dess enklere tekniske avspillinger godtar du.

En som virkelig elsker musikk klarer å høre sin favorittmusikk på en liten Music Angel Friendz-høyttaler. Selv om vedkommende foretrekker å høre det foran mer kompetente anlegg enn det, så vil en virkelig musikkelsker ikke klage over lyden i den lille alukassen. Musikkelskeren som også er audiofil vil bare glede seg over musikken som kommer ut av de små høyttalerelementene, og på et senere tidspunkt kose seg enda mer foran sine favoritthøyttalere.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    stakkars deg...må ha vært en sår opplevelse :rolleyes:
    Dette er slettes ikke noe unormal situasjon.
    Jeg kjenner mange som har et lydideal som er diamentralt forskjellig fra det vi audiofile kaller nøytralt. Faktisk så kan økt kritikk tas til inntekt for at man gjør noe riktig. Det er intet galt i dette, men problemet oppstår når man prøver å lesse sine preferanser for pløsebass (bla.) over på ens anlegg's reproduksjon, uten å forstå at det er deres eget anlegg som låter ræva og som på ingen måte kan brukes som en rettesnor for god og naturtro lyd.

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Kanskje vi ikke er misfornøyde, bare en smule interessert i hvordan anlegget låter om man gjør ting annerledes.Dette har dog lett for å sees på som om vi skulle være
    misfornøyde.Trangen til å prøve noe nytt overgår forstanden av og til.Det har vel enkelte av oss registrert antar jeg.Men misfornøyd...nei.
    Mvh Kenneth

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.478
    Dette med "enten - eller" er interessant. Man kan konstruere mange problemer med en slik innstilling.

"Ja takk, begge deler" er ofte morsommere for alle parter. Men skaper sjelden diskusjon.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Det pleier jo først virkelig å bli futt i debatten når kabelelskerne står mot målemafiaen.

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.032
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hva skjer da med debatten når en kabelelsker konverterer til målemafiaen?

Har nettopp registrert at et par signalkabler til rundt 5000 kr paret (Van den Hul 3T The ROCK Hybrid RCA) spiller dårligere på mitt anlegg mellom forforsterker og dac enn et kabelpar til 580 kr (Van Damme Studio Grade RCA). 5000-kronerskablene skaper puddingbass og en matt mellomtone som gjør at det låter litt grøtete, mens 580-kronerskablene spiller med betydelig strammere, mer definert bass og en mer åpen og artikulert mellomtone som gjør at det låter mer nøytralt. Her skal det nedgraderes! :D

Er klar over at jeg virvler opp igjen en gammel tråd nå, men kveldens åpenbaring førte til at jeg ikke klarte å la være ;) Hets i vei! :)

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn