Diverse Vil noengang hetsingen av oss audiofile ta slutt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Når begge er koblet til samtidig mener du.
    Nei, jeg tenkte mer på at kjente gitarister gjerne prøvespiller en 15-20 eksemplarer av den samme gitar- eller forsterkermodellen før de finner den ene som "låter magisk". Jeg regner med at en sann kabel-connoisseur hører forskjell på ulike sett av samme kabelmodell, og lytter seg frem til det ene eksemplaret som låter best blant alle settene av samme modell på hjemlån.
    Njæ, blir mye stress å sende frem og tilbake mellom USA da vet du.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    50 k for to par kabler?
    Latterlig billig, spør du meg.
    Jeg kjøpte phono-kabel - dvs 1 stk - til 32k.
    Gal? Tja.
    Mobbet? - mnei. Har aldri sagt det til noen tidligere.....;)
    Ser man det ja, nå begynner den ene og andre å komme ut av skapet ;D

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Ja, men etter 88 sider må jeg vel si jeg nærmest har glemt hva jeg spurte om men det var vel et eller annet om hets. Nå har jo diverse grupperinger prøvd å kuppe tråden alt fra alkisgjengen til motorfolket. De som har delt sine erfaringer har vel i det store og hele ikke erfart noe særlig hets så vidt jeg har oppfattet. Sant å si har jeg vel ikke det selv heller. Utenom her på sentralen da, men det teller kanskje ikke.

Kanskje den uteblevne hetsen fra folk utenfor hifi miljøet til en viss grad handler om at jeg er litt selektiv i forhold til hvordan jeg fremstiller hobbyen ovenfor andre. Å prate om størrelsen på investeringene er ofte noe jeg holder utenfor konversasjonen. Jeg har en viss frykt å bli møtt med rare blikk hvis jeg gjorde nettopp det.

For å sende ut en liten prøveballong kan jeg jo opplyse om at jeg har brukt nærmere 50k på mine to identiske sett med høyttalerkabler. Hvordan tror dere egentlig en sånn opplysning ville bli tatt imot av kjente og ukjente? Snål fyr? Er han gal? Hør på snobben?

Med andre, ord risikerer jeg å bli utsatt for grov hets av almuen? Dette handler jo litt om frykten for å bli hetset hvis man er for åpen. Omtrent som noen ikke er åpne om at de er jøde eller homofil.

Nå har vi jo snakket mye om opplevd hets, men hva med frykten for å bli hetset. Tar vi 88 sider til?
    Almuen synes ALT er dyrt. Selv om du hadde brukt så lite som 500 kroner på kabler, hadde almuen sikkert funnet ut at "Det var dyrt! Idiotisk bruk av penger! Tenk på hvor mange halvlitere du hadde kunnet kjøpe istedet!".

For mitt vedkommende er 50.000 kroner på kabler en "hverdagslig sak", som en viss Astrid-Lindgren-figur hadde sagt det. Ikke det at jeg har syltet ned så mye penger i kabler, men jeg har jo andre svin på skogen. Du må gjerne bruke pengene dine som du vil for meg - men hvis du anbefaler en stakkars nybegynner med et begrenset budsjett å kopiere dine prioriteringer, gjetter jeg på at jeg ikke klarer å holde fingrene unna tastaturet.

Som jeg har sagt tidligere i denne tråden: frende er frende verst. Det er av sine egne man skal ha det. Almuen er uinteressant.

Frykten for å bli hetset? Det er bare en greie oppi hodet ditt. Det har du full kontroll på. Bare å ignorere.
    Fornuftig tilnærming, tror vi går for den varianten.
    Hvis jeg leser utstyrslista i signaturen din riktig, så har du altså brukt mer penger på høyttalerkabler enn på selve høyttalerne (Monitor Audio Gold 300)?
    Nja, du glemmer sub'en til 20k.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg leser utstyrslista i signaturen din riktig, så har du altså brukt mer penger på høyttalerkabler enn på selve høyttalerne (Monitor Audio Gold 300)?
    Nja, du glemmer sub'en til 20k.
    Sant. For min del har jeg jo som filosofi at 99 prosent av tilgjengelige hifi-midler bør legges på høyttalere og romakustikk og/el. romkorreksjon... Men er sikkert bra for hobbyen at folk nærmer seg dette på ulike måter!

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    På den andre siden svir det skikkelig når jeg må betale 100 kr ekstra på en film i 4k i forhold til blu-ray. Komplisert personlighet?

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.398
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Om noen lurer på hvorfor så få kvinner driver med hifi. De holder på med dette i stedet:

Vis vedlegget 401217

Om det er noe forskjell? Næh..

PS. Observert på loppemarked på Holtet i dag. Først til mølla når de åpner i morra.
    Hvorfor har du et problem med at kvinner leser matematikk for 3. klasse i videregående i stedet for å drive med hifi?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tror ikke den boka er lest. Mener å huske at jeg gjemte Donald Duck & Co. inni skolebøker en gang i tiden, noe lignende kan også ha vært tilfelle her.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Man kan jo spørre seg hva som gir mest uttelling: Å bruke 60k på høyttalere og 50k på kabler til de? Eller å bruke 110k på høyttalere? Jeg går for sistnevnte, og lever godt med det.

Dagens hets.

• Liker
    Reaksjoner: uob

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.673
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg tenkte mer på at kjente gitarister gjerne prøvespiller en 15-20 eksemplarer av den samme gitar- eller forsterkermodellen før de finner den ene som "låter magisk". Jeg regner med at en sann kabel-connoisseur hører forskjell på ulike sett av samme kabelmodell, og lytter seg frem til det ene eksemplaret som låter best blant alle settene av samme modell på hjemlån.
    Mener du virkelig at det ikke finnes hørbare forskjeller mellom kabler av samme modell, uten engang å ha lyttet til dem?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Man kan jo spørre seg hva som gir mest uttelling: Å bruke 60k på høyttalere og 50k på kabler til de? Eller å bruke 110k på høyttalere? Jeg går for sistnevnte, og lever godt med det.

Dagens hets.
    I mitt lille anlegg nr. 3 er fordelingen - regnet i nypriser - 40k på høyttalere, 65k på DAC og effekttrinn, og 5k på Squeezebox og kabler. Lever godt med det også. De fleste veier fører til Rom.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.398
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Tror ikke den boka er lest. Mener å huske at jeg gjemte Donald Duck & Co. inni skolebøker en gang i tiden, noe lignende kan også ha vært tilfelle her.
    Først klager du over at de leser matematikk i stedet for å drive ed hifi og så klager du over at de ikke leser matematikk allikevel.
    Jeg kan ikke se annet enn at du har et problem.:cool:

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ballpark figures på pris: Høyttaler=høyttalerkabler?

Du trenger ikke å bevege deg blant de uinnvidde får å få reaksjoner på den. Jeg må innrømme at øyebrynene og hårfestet (det er strengt tatt ikke lenger i panna) møttes et kort øyeblikk, da den tanken slo ned i meg.....

Sist redigert av en moderator:

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Mener du virkelig at det ikke finnes hørbare forskjeller mellom kabler av samme modell, uten engang å ha lyttet til dem?
    Men kjære Asbjørn. Så lenge man ikke lytter til kablene, kan det da ikke være noen hørbare forskjeller??

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Først klager du over at de leser matematikk i stedet for å drive ed hifi og så klager du over at de ikke leser matematikk allikevel.
    Jeg kan ikke se annet enn at du har et problem.:cool:
    Klager vel ikke! Jeg prøver bare å påpeke den mest naturlige forklaringen på at akkurat den boka befant seg i en ellers særdeles feminin kartong med bøker. Vi vet at fibromyalgikere føler seg hetset, og med minst like god grunn som audiofile, så det er vel ikke rart?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rundt og rundt... Om kort tid vil vi lese tråden.. Og le.. Heldigvis.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.673
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener: Hva slags subjektivist er det som ikke finlytter seg frem til de sublime forskjellene mellom identiske kabelsett, for så å velge ut det ene magiske blant de 15-20 settene av samme modell som man lånte med seg hjem? Slash gjør jo det med Les Paul gitarer og Marshall forsterkere. Jeg trodde bare det var de fæle objektivistene som erklærte at "alt låter likt uansett" og unnlot å teste så åpenbare forbedringsmuligheter i anlegget som dette. OK, det er kanskje et løft å legge ut en halv million i depositum for alle kabelsettene, men hva gjør man ikke for godlyden?

Edit: En fryktelig tanke slo plutselig ned i meg: Kanskje det er fordi settene ser like ut, så man kan ikke høre noen forskjell i seende lytting? Er det derfor så få tar seg bryderiet med å finne det ene magiske eksemplaret blant alle settene av samme kabelmodell?

Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Men kjære Asbjørn. Så lenge man ikke lytter til kablene, kan det da ikke være noen hørbare forskjeller??
    "Hva er lyden av en kabel som ikke lyttes til?" --- kjent zen-paradoks fra den japanske buddhismen, det der.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg mener: Hva slags subjektivist er det som ikke finlytter seg frem til de sublime forskjellene mellom identiske kabelsett, for så å velge ut det ene magiske blant de 15-20 settene av samme modell som man lånte med seg hjem? Slash gjør jo det med Les Paul gitarer og Marshall forsterkere. Jeg trodde bare det var de fæle objektivistene som erklærte at "alt låter likt uansett" og unnlot å teste så åpenbare forbedringsmuligheter i anlegget som dette.
    Jeg ville definitivt ikke forlatt butikken uten å ha testet flere 'like' kabelsett. Ikke minst er det viktig å finne et godt matchet par (eller to i dette tilfellet). Kødder du det til med fire dårlig matcha kabler i biwiring, så kan jo både den tonale balansen og stereoperspektivet gå rett i dass.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten

Du trenger ikke å bevege deg blant de uinnvidde får å få reaksjoner på den. Jeg må innrømme at øyebrynene og hårfestet (det er strengt tatt ikke lenger i panna) møttes et kort øyeblikk, da den tanken slo ned i meg.....
    En kompis av meg som eier et par høyttalere til 8k var for noen år tilbake innom en forhandler for å kikke på høyttalerkabler. Anbefalingen fra fyren bak disken var et sett på 2x3 meter til 6k. Kompis har forståelig nok ikke satt sin fot i den sjappa siden den gang. Jeg kommer heller aldri til å legge igjen en eneste krone der.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1

Dagens hets.
    I mitt lille anlegg nr. 3 er fordelingen - regnet i nypriser - 40k på høyttalere, 65k på DAC og effekttrinn, og 5k på Squeezebox og kabler. Lever godt med det også. De fleste veier fører til Rom.
    Som jeg skrev for en del innlegg siden: Jeg kjøpte nylig nye diskanter til høyttalerne mine, og de alene kostet dobbelt så mye som effektforsterkeren min. For meg er det den riktige prioriteringen (for ikke å snakke om kablene). Men ja, det finnes mange veier til Rom.

Z

Zomby_Woof

Gjest

En kompis av meg som eier et par høyttalere til 8k var for noen år tilbake innom en forhandler for å kikke på høyttalerkabler. Anbefalingen fra fyren bak disken var et sett på 2x3 meter til 6k. Kompis har forståelig nok ikke satt sin fot i den sjappa siden den gang. Jeg kommer heller aldri til å legge igjen en eneste krone der.
    Jeg var for mange år siden nysgjerrig på akustikkremedier til et bittelite og særdeles dårlig rom. Jeg ble forsøkt påprakket en forsterker til ca. 10 ganger prisen på et par bassabsorbenter. Han fikk ikke solgt noe den dagen.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1

Jeg var for mange år siden nysgjerrig på akustikkremedier til et bittelite og særdeles dårlig rom. Jeg ble forsøkt påprakket en forsterker til ca. 10 ganger prisen på et par bassabsorbenter. Han fikk ikke solgt noe den dagen.
    Lurer på hvordan utvalget ville sett ut dersom det noengang blir åpnet en fullstendig objektivistisk hifi-sjappe, som ble drevet av idealistiske objektivister som bare var opptatt av lyd/musikk, og ikke av profitt? Mitt tips:

- stort utvalg av høyttalere med ulike type konstruksjoner: kassehøyttalere, linjekilder, dipoler, horn, osv. Hver høyttalertype ville blitt presentert uten vidløftige og abstrakte formuleringer, men heller med informasjon om spredningsmønsteret, og hva en slik høyttaler passet best med når det gjaldt plassering, rom og akustikk. Mulighet for hjem-lån ville vært en selvfølge.
    - godt utvalg av aktive høyttalere
    - egen DIY-avdeling
    - godt utvalg av akustiske remedier
    - egen avdeling for DSP-software, med mulighet for instruksjon fra de butikkansatte (Audiolense, Acourate, Dirac live, osv)
    - et lite antall no nonsense-forsterkere med ulike grader av watt/styrke, der fokus var på lav forvrengning og transparens
    - et lite antall høyttaler- og signalkabler, der det sto informasjon om hvilken type tykkelse og isolasjon som var nøvendig for ulike typer oppsett og kabel-lengder

Og så ville de sikkert solgt noen andre ting jeg ikke kommer på her.

Antakelig illusorisk å tro at noe slikt noe gang vil bli åpnet... Men jeg hadde nesten garantert blitt fast hangaround i så fall!

Absolutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7

Det der er jo standard prosedyre på Soundgarden & Oslo hificenter

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten

Det der er jo standard prosedyre på Soundgarden & Oslo hificenter
    Jeg tviler ikke. Men dette var på en lokal sjappe som ikke er tilknyttet noen kjede. Jeg bor i Horten, og ut i fra det er det nok ikke så vanskelig å resonere seg frem til hvor dette skjedde.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kjerringtråd har jeg nevnt tidligere! Nå ble det kabelpjatt på toppen også!
    Degradert til rødstrømpetråd!!!

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0

Lurer på hvordan utvalget ville sett ut dersom det noengang blir åpnet en fullstendig objektivistisk hifi-sjappe, som ble drevet av idealistiske objektivister som bare var opptatt av lyd/musikk, og ikke av profitt? Mitt tips:

- stort utvalg av høyttalere med ulike type konstruksjoner: kassehøyttalere, linjekilder, dipoler, horn, osv. Hver høyttalertype ville blitt presentert uten vidløftige og abstrakte formuleringer, men heller med informasjon om spredningsmønsteret, og hva en slik høyttaler passet best med når det gjaldt plassering, rom og akustikk. Mulighet for hjem-lån ville vært en selvfølge.
    - godt utvalg av aktive høyttalere
    - egen DIY-avdeling
    - godt utvalg av akustiske remedier
    - egen avdeling for DSP-software, med mulighet for instruksjon fra de butikkansatte (Audiolense, Acourate, Dirac live, osv)
    - et lite antall no nonsense-forsterkere med ulike grader av watt/styrke, der fokus var på lav forvrengning og transparens
    - et lite antall høyttaler- og signalkabler, der det sto informasjon om hvilken type tykkelse og isolasjon som var nøvendig for ulike typer oppsett og kabel-lengder

Og så ville de sikkert solgt noen andre ting jeg ikke kommer på her.

Antakelig illusorisk å tro at noe slikt noe gang vil bli åpnet... Men jeg hadde nesten garantert blitt fast hangaround i så fall!
    OlavE, de sjappene finnes. De heter Prolyd, Benum og slike ting - og er rettet mot pro-markedet. Veldig lite dyre kabler der i gården. Desto mer akustikkplater, kompliserte elektrobokser, små monitorer og slikt. Kanskje de burde ansette en selger som tar seg av privatkunder?

Problemet med denne forretningsmodellen (i pro-markedet) er at amatørene i privatmarkedet, som meg selv, er så krevende mht. opplæring at det tar for mange timer pr. salg. Marginene i pro-sjappene er satt ut fra antakelsen om at brukeren kan grunnleggende elektronikk, akustikk osv. Til sammenlikning er marginene i hifisjappene så høye at de kan ansette folk til å prate MYE med kundene, selv om pratingen kan være innholdsløs.

Ser du problemstillingen?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Har du noengang lurt på hvorfor utvalget av fargekodede instrumenter er så lite i instrumentforretningene rundt om?

Fordi de kun hadde hatt Dissimilis- gjengen som kunder.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Har du noengang lurt på hvorfor utvalget av fargekodede instrumenter er så lite i instrumentforretningene rundt om?

Fordi de kun hadde hatt Dissimilis- gjengen som kunder.
    Gjengivelse av innspilt musikk har ingenting å gjøre med å skape musikk.

Og "Dissimilis" greia di er fullstendig smakløs. Tenk litt før du skriver.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hadde god tid idag morgen. Tenkte å teste om jeg hørte forskjell på et par xlr kabler jeg har. Har tre sett i ulik prisklasse. Hørte forskjell på alle tre parene når jeg sto på sofaen og slapp de ned på gulvet. Det ene paret sa Klunk med en litt hul lyd, det andre paret sa litt mer dunk. Det tredje paret der kom det ikke noe spes mye lyd da den landet på teppet.

Så ja det er forskjeller på lyden av kabler..

ekstremsound

Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Antall liker
    79
    Hadde god tid idag morgen. Tenkte å teste om jeg hørte forskjell på et par xlr kabler jeg har. Har tre sett i ulik prisklasse. Hørte forskjell på alle tre parene når jeg sto på sofaen og slapp de ned på gulvet. Det ene paret sa Klunk med en litt hul lyd, det andre paret sa litt mer dunk. Det tredje paret der kom det ikke noe spes mye lyd da den landet på teppet.

Så ja det er forskjeller på lyden av kabler..
    Selv om du forsøger at lave en joke ud af det , så er du faktisk inde på noget som har overaskende stor betydning for lyden.
    Det drejer sig om dæmpning , og hvad kablet leder og isolering er lavet af.
    Elektrisk vil stort set alle kabler fremstår ens med hensyn til frekvens,fase,THD uanset hvad de er lavet af, det er "paradokset".
    Det er lidt analogt med en højtaler som bevæger sig og så kommer der lyd , men denne lyd er faktisk utrolig afhængig af hvad membranen er lavet af, hvordan den er coatet osv.

Ps ja, jeg er typen som tager hi-fi alvorligt , men kan også sagtens klarer lidt sjov af og til, problemet opstår når man ikke kan andet end at komme med ligegyldigt "såkaldte sjove eller nedgørende bemærkninger" og dermed fylde et helt forum/tråd med dette. ja så bliver det hele ret ligegyldigt i mine øjne.

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rundt og rundt... Om kort tid vil vi lese tråden.. Og le.. Heldigvis.
    Så du tar altså denne tråden alvorlig???
    Helt klart. Dette er sentralen sin essens og sjel. Viser sentralen i rett perspektiv og får lysten til å starte med hobbyen til å øke. Her deles det ut bamseklemz mens en fremholder sin kompetanse. Og når det går litt trått snakker man dritt, dvs kabler. I denne tråden er det ikke bare mange faces, men og mye feces.. Såklart må en ta den tråden seriøst, ellers er en like misforstått som en middels dendrofil.. :p

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn