Vil oppgradere anlegget på CD fronten, men hva?

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4
Som tråden sier, så er jeg klar for å oppgradere anlegget på CD-spiller fronten.

Det er da 3 tilbud jeg har fått til nå. Jeg har en cambridge 640C til 2000,- , en nad S500 til 2000 eller en Cayin CD-251 til 3500,- og hvilken av de er best?

Er det virkelig så stor oppgradering fra min Sony xe-330? Trenger virkelig hjelp, for har ikke mulighet til å høre på de først, vil ha en som spiller litt mer på det varme...

Mvh
Norpimp

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Re: Vil oppgradere anlegget på CD fronten, men hva

Hvis du ikke kjøper Nad500en gi meg en måte å kontakte selger på....:)

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3

Råtips som jeg har nevnt i en annen tråd:

Consonance CD 120 Linear

Denne låter svært så analogt til cd-spiller å være, og er helt fri for digital hardhet i mine ører... og jeg er litt sensitiv på det. En av de bedre cd-spillerne jeg har hørt, og en du MÅ sjekke ut når prisen ligger på 6 lapper.

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

tusen hjertelig takk for svar, begge to! 6000,- er alt for mye for en CD-spiller i forhold til min lommebok, hadde tenkt å bruke rundt 2-2500,- på CD-spiller, max 3500,- kan jeg strekke meg til hvis den er topp, og tar alt av det som er i samme prisleie....

Men er det noen som har kjennskap til at den ikke tar så veldig mange kopisperrede CD'er, og ikke brente i det hele tatt? ???

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Antall liker
3
Torget vurderinger
3

Det er da 3 tilbud jeg har fått til nå. Jeg har en cambridge 640C til 2000,-  , en nad S500 til 2000 eller en Cayin CD-251 til 3500,- og hvilken av de er best?

Er det virkelig så stor oppgradering fra min Sony xe-330? Trenger virkelig hjelp, for har ikke mulighet til å høre på de først, vil ha en som spiller litt mer på det varme...

Mvh
Norpimp
Tror det er mye å hente..... Cambridge 640C har fått mye skryt...

K

Konrad_Johnsen

Gjest

Cambridge 640C har fått mye skryt...
Stemmer det, men den blir ikke omtalt som "varm".
Heller det motsatte.

R

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Antall liker
3
Torget vurderinger
3

Heller det motsatte.

R
Kanskje Marantz.......6000OSE f.eks

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Det er da 3 tilbud jeg har fått til nå. Jeg har en cambridge 640C til 2000,-  , en nad S500 til 2000 eller en Cayin CD-251 til 3500,- og hvilken av de er best?
Når du er ute etter en spesifikk egenskap så er det jo sentralt å lytte til spillerne da..
640C til 2k? (vi har en slik i et "bi"-anlegg) Jeg tror jammen heller at jeg hadde kjøpt en ny v2 til 3k... den er verdt mellomlegget. I tillegg har den garanti og returrett.

Mvh Vidar P

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
37
Torget vurderinger
1

Heller det motsatte.

R
Men med ekstremt bra dynamikk :D Det svinger virkelig av den.

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3

Er ærlig talt litt usikker på om du vil få det du er ute etter til den prisen... kanskje noe Marantz vil funke, eller en DIY Monica2-DAC.

Typisk for de billige spillerne som har fått god omtale i det siste, har vært at de låter litt på den tynne siden av virkeligheten, og må matches for å unngå skarphet/hardhet, men ellers er ganske bra.

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

men hvis jeg sparer til 4000,- til etter jul vil jeg få noen bedre da? er helt åpen for brukt, for da får jeg mer for pengene ;) men lurer på om drivverket har veldig mye å si hvis jeg kjøper meg en skikkelig DAC, og bruke CD-spilleren som drivverk?

Tusen takk for svar!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Typisk for de billige spillerne som har fått god omtale i det siste, har vært at de låter litt på den tynne siden av virkeligheten, og må matches for å unngå skarphet/hardhet, men ellers er ganske bra.
Hjertens enig. Legger du på noen kkroner, så har du plutselig mye å velge blant.

Mvh Vidar P

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

Har en Theta Pro Basic 2 som jeg skal 3500 for. Dette er en dac som en gang i tiden kostet 20000....

Er det en god DAC? til den prisen liksom? vil bare ha litt varmere lyd, slitter litt med hard topp skjønner du.. :-/

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

men hvordan er NAD cd-542? kn få den til en billig penge, så heller oppgradere til en DAC senere?

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3

Hei, jeg har ingen klar formening om lydkvaliteten/signaturen på de to siste der - tror du bare må prøve og se i så fall. Som sagt tror jeg den CD120'en til 6 lapper er perfekt, så jeg ville heller spart litt og fått denne hjem på låns et par uker.

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

har du link til den? virker interessant...

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.202
Sted
Lena
Torget vurderinger
1

HVor får man denne consonancen i Norge for 6 lapper.
Mener den står i 12000 hos Hifi Guiden

Håvard

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3

Linear koster 6k, kjøpte den av Hifi-guiden til et familiemedlem, som en del av en totalpakke bestående av CD 120 Linear, A100 Linear og Dali Royal Menuett II.

Den er ganske ny, mener jeg fikk en fra den første forsendelsen som kom til landet. Jeg finner den ikke i prislista, jeg heller, om det er noen trøst.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.202
Sted
Lena
Torget vurderinger
1

Vel, i prislista til HifiGuiden finner jeg den.
Under Consonance, viderere under signalkilder. Der står cd 120.

Nå finnes rett nok denne i to versjoner, Linear som er en non oversampling sak, og den "vanlige" som har oversampling. Vet ikke om det er noen prisforskjell på disse.

Håvard

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3

DEN finner jeg og, men det er som sagt ikke den jeg omtaler. Linear koster 6k (jeg burde vite det, som har kjøpt den fra Hifi-Guiden :) ).

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.202
Sted
Lena
Torget vurderinger
1

Betviler for all del ikke prisen på den, men hva slags cd 120 er det da som er omtalt i prislisten?

Håvard

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

Men er det noen brukte kandidater så er det bare til å spytte ut!! tror jeg enten velger å kjøpe en CD-spiller nå, eller selge Cayin 252B forsterkeren min og heller oppgradere kraftig der! gjerne med Opera Audio Consonance Reference 150 integrert forsterker, men vet ikke om den spiller varmt, eller en NAD S300. Er det best å oppgradere CD-spilleren min, er det så veldig mye mer å hente på forsterkersiden i dette prisleie?

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

Kanskje like greit å si hvilket utstyr det skal brukes sammen med..

Høyttalere: Dynaudio audience 72 SE
Forsterker: Cayin 252B
Høyttalerkabler: Nordost flatline gold
Signalkabel: tara labs Master Gen 2

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Antall liker
3
Torget vurderinger
3

Spør du meg her så ser det vel ut som en Cayin cd 252 eller 251 vil være den beste oppgraderingen. Ofte å finne brukt også....
Igjen Marantz er varme og behagelige spillere...
Men det ville vel se finere ut, rent estetisk med en spiller i samme finish som ampen..

S

Stereo_Mono

Gjest

Heller det motsatte.

R

Hmmm! Hadde den før og kan ikke huske at den helte mot det kalde.

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

for synes anlegget blir for lyst når jeg skrur litt opp, og det liker jeg ikke, og håper at en varm CD-spiller kan hjelpe på det, eller så vil jeg kjøpe meg en forsterker som heller litt mot det varme, gjerne noe brukt noe, da jeg får mest for pengene 8)

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3

Det kan godt være forsterkeren som gir den effekten, samt at romproblemer (som hjemme hos meg) blir mer prekære ved høye nivåer.

Jeg "tjuvkoplet" Monica2-dac'en i dag, med veggvorte og uten kabinett, og den låter knallbra.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger

Etter min erfaring har du mest igjen i lengden på å velge en god DAC, men aller helst en som kan motta lys-signalet direkte.
Det vanskelige kan være å finne tilkoblingspunkt nærmest mulig laserleseren. En "billig" DVD spiller kan lese veldig nøyaktig "hullene" på en CD plate.
Støv, sigarettrøyk ol er nok største grunn til at en CD spiller begynner å få vansker med å lese, og hver gang du kjøper ny spiller, kjøper du også ny lysomformer og DA converter

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

jeg fikk et tips angående oppgraderingen min.. de anbefalte meg å ta å oppgradere cd-spilleren med XO-clock, men lurer på om jeg skal da kjøpe meg en cambridge, "overklokket" den, og eventuelt kjøpe en dac.. kan sikkert fungere, vil det ikke? ???

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger

jeg fikk et tips angående oppgraderingen min.. de anbefalte meg å ta å oppgradere cd-spilleren med XO-clock, men lurer på om jeg skal da kjøpe meg en cambridge, "overklokket" den, og eventuelt kjøpe en dac.. kan sikkert fungere, vil det ikke? ???
Det vil nok sikkert fungere og være morsomt å teste ut, men har du et drivverk du er fornøyd med er det vel ofte bare laseren som behøver å byttes og justeres.
Ved valg av DAC er en 10 år gammel en til 20 000 kroner ofte dårligere enn en ny en til 2 000 fordi chip-teknologien er så ufattelig mye bedre i dag

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3

På en måte får man nok mer for pengene i dag, men jeg tror ikke chip'ene er så mye BEDRE. Zanden, som lager en av verdens dyreste og mest anerkjente DAC'er, bruker gammel teknologi, og gjør ingen upsampling ( => 16 bit). Chip'en som brukes er TDA-1541A "crown", som har vært ute av produksjon i mange år, etter hva jeg forstår.

Beveger vi oss vekk fra den dyreste delen av spekteret, er Ontech'en og den nye Monica'en min basert på to forskjellige gamle chip'er, og begge låter meget bra. Begge banker Cayin CD-251'en min med zapfilter og xoclock helt greit, spesielt da på lyttevennlighet og fylde i lyden.

Generelt virker det som en del av de gamle modellene gir varmere og mer kroppslig lyd enn nyere vare, som framstår som mer eterisk og "vektløst" i sammenlikning.

TDA1541/43/45 - gamle chip'er - har vært fryktelig populære blant DIY-folk de siste tre-fire årene, og man kan ikke se bort fra at lydkvaliteten er en del av årsaken.

Sjøl synes jeg det virker som jitter og støy-problematikk - sistnevnte hva angår psu, skjerming og fra digitalkretsene - er de avgjørende faktorene for hvor "digitalt" en DAC låter. Det er basert på praktiske eksperimenter, den sedvanlige endeløse surfingen på audiokilder, og en god del synsing. ;)

Skal man tro Jocko Homo et al på diyaudio, virker det ikke som det er så mange veldig kompetente konstruktører av DAC-er på ferde kommersielt om dagen, de fleste benytter standardløsninger og jobber ikke dypt nok i problematikken. Hederlige unntak er blant annet Ben Duncan's Audio Synthesis, som virkelig har kontroll på hva de driver med.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.202
Sted
Lena
Torget vurderinger
1

Det vil nok sikkert fungere og være morsomt å teste ut, men har du et drivverk du er fornøyd med er det vel ofte bare laseren som behøver å byttes og justeres.
Ved valg av DAC er en 10 år gammel en til 20 000 kroner ofte dårligere enn en ny en til 2 000 fordi chip-teknologien er så ufattelig mye bedre i dag
Vel, kan du gi et eksempel på dette du skriver her?
Jeg sitter med en dac som nærmer seg 10 år, og jeg vet per i dag ikke om en cd-spiller eller dac til 2000 kroner som spiller vesentlig bedre.

Lyd er subjektivt, og for de som er opptatt av det nyeste så vil nok påstanden din stemme, iallefall i den grad du får tak i noe til 2000 kroner som har den såkalte nyeste teknologien.

Det er ganske morsomt å observere at noe av det råeste som finnes på markedet av dac'er, Audio Note, ikke er opptatt av den nyeste teknologien. Upsampling er jo et fremmedord i den leieren. Ser ikke bort i fra at de har bygd dac'en rundt en heller gammel chip.

Det er "in" for tiden å skaffe seg non oversampling dac'er. Mange av disse er bygd på TDA 1541 eller TDA 1545 chiper. DIsse var nye på slutten av 80 tallet. Låter fantastisk idag påstår mange.

Håvard

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Dette er imho helt feil, og det er vel lett å motbevise ved alle slags praktiske lytteøvelser, inkl blindt vil jeg tro; du kunne ha kommet hjem til meg og hørt forskjellen mellom en 8 år gammel Audiolab-dac til omlag 10k og en splitter ny DVD-spiller til 2k... DVD'en låter som en sorthvitt xerox-kopi ift 8000DAC'en.. også med samme drivverk.

Jeg har forresten også en 12 år gammel Meridian 263-dac til 8k ny som låter bedre enn den nye til 2k..

Jeg tror at betydningen av chip-teknologi er betydelig overdrevet; man ser jo at Sugden bruker en Philips DAC7 til god effekt i sin nyeste cd-spiller f.eks, dette er en 15 år gammel chip.. andre, så som Naim, har brukt 16bits chip'er i noen av de beste cd-spillere på markedet i sine prisklasser.

Mvh Vidar P

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

så dere mener at en DAC vil være en bedre oppgradering istedetfor å kjøpe meg en ny CD-spiller? DAC oppveiet med XO-Clock da? hvilken er best? jeg vurderer og å kjøpe meg en "ny" forsterker istedetfor. en consonance som ligger her på bruktbørsen... hvilken oppgradering vil være best?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

så dere mener at en DAC vil være en bedre oppgradering istedetfor å kjøpe meg en ny CD-spiller? DAC oppveiet med XO-Clock da? hvilken er best? jeg vurderer og å kjøpe meg en "ny" forsterker istedetfor. en consonance som ligger her på bruktbørsen... hvilken oppgradering vil være best?
Du stiller veldig vanskelige spørsmål; svar kan kun oppfattes som veiledende eller generelle, ikke som "fasit".
Ting må gjerne prøves hjemme, det som fungerer bra for meg er ikke sikkert det rette for deg.
Jeg hadde forresten gått for en integrert cd-spiller hadde jeg hatt valget, men hadde nok (som tidl sagt) ikke sett mye hensikt i å lete etter en varm, organisk spiller i din skisserte prisklasse.
Hadde du kommet over en Hegel CDP2A på bruktmarkedet så tror jeg nok du hadde opplevd en helt annen verden av indre varme, glød, emosjonalitet og organisk klangstruktur.. ift de du nevner. Jeg synes ihvertfall det er en veldig naturlig, engasjerende og generøs cd-spiller til en fornuftig pris (omlag 12k); så kan du jo selvsagt le og si at så mye penger har jeg ikke; sannheten er vel sannsynligvis at så høyt må man sikte for en skikkelig god cd-spiller som har de kvaliteter du er ute etter.

Mvh Vidar P

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.202
Sted
Lena
Torget vurderinger
1

Nå blir det litt feil av meg å komme med anbefalinger siden jeg har tilbudt deg min theta, men jeg gjør det allikevel. Jeg er nemlig litt i samme situasjon som deg. Skal jeg selge theta dac'en og audio refinement spilleren, og så kjøpe en ny/brukt spiller til 10000. Jeg er fryktelig usikker på om jeg oppgraderer. Jeg tror nok jeg må trekke tilbake tilbudet du fikk :-/

Noen sier at kilden er viktig. Det hjelper nok ikke med en ny consonance forsterker dersom kilden ikke er god. Consonance lager veldig bra cd spillere, men er forsterkerne deres like interessante?

Dac kontra XO clock? Ei slik klokke vil vel aldri få en dårlig dac til å låte fantastisk? Noen sier at det er på billigere dac'er en hører størst forskjell med og uten Xo clock. Det er kanskje rimelig at det skal være slik.

Det ikke alle som hører overbevisende resultater etter montering av XO clock. Noen høre mye og noen hører lite? Dac'en har mer å si en klokka spør du meg.

Håvard

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
4

Du stiller veldig vanskelige spørsmål; svar kan kun oppfattes som veiledende eller generelle, ikke som "fasit".
Ting må gjerne prøves hjemme, det som fungerer bra for meg er ikke sikkert det rette for deg.
Jeg hadde forresten gått for en integrert cd-spiller hadde jeg hatt valget, men hadde nok (som tidl sagt) ikke sett mye hensikt i å lete etter en varm, organisk spiller i din skisserte prisklasse.
Hadde du kommet over en Hegel CDP2A på bruktmarkedet så tror jeg nok du hadde opplevd en helt annen verden av indre varme, glød, emosjonalitet og organisk klangstruktur.. ift de du nevner. Jeg synes ihvertfall det er en veldig naturlig, engasjerende og generøs cd-spiller til en fornuftig pris (omlag 12k); så kan du jo selvsagt le og si at så mye penger har jeg ikke; sannheten er vel sannsynligvis at så høyt må man sikte for en skikkelig god cd-spiller som har de kvaliteter du er ute etter.

Mvh Vidar P
Leter faktisk etter den selv, så tror jeg venter til etter jul med å kjøpe, så ser jeg om jeg finner den, for har veldig lyst på den selv etter en fin lytte-seanse med hifi-centeret i bergen;)

Topp Bunn