Vill lære og spille gitar, hva skal jeg kjøpe?

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
Som tittel sier.. lurer på og lære meg og spille gitar, og titter litt rundt etter billige gitarer men jeg vet lissom ikke hvor jeg skal begynne..

Kriterier:
-den skal være såppas billig att hvis det ikke blir så mye ut av, så skal det ikke svi.
-låte bra.

fyr løs:D

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
duality skrev:
Kriterier:
-den skal være såppas billig att hvis det ikke blir så mye ut av, så skal det ikke svi.
-låte bra.
Hehe ;D

Edit:
Kanske en kassegitar til rundt 1500,-.
3500+ for el-gitar.

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
ØivindJ skrev:
duality skrev:
Kriterier:
-låte bra.
Hehe ;D

Edit:
Kanske en kassegitar til rundt 1500,-.
3500+ for el-gitar.
har ikke store krav vettu! ;D ;D
kassegitar jeg er ute etter ja..

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.463
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Start med en rimelig nylonstrenger. Det er lettere for fingertuppene og lettere å få til å låte pent til å begynne med. Den behøver ikke være dyr. Jeg har gode erfaringer med både tsjekkiske og spanske merker. Den siste gitaren jeg kjøpte var en spansk Valencia til 900 svenske kroner, og jeg har også en helt utmerket tsjekkisk Furch stålstrenger. Men sjekk også at halsbredden passer til fingrene dine. Mange nylonstrengere har så brede gripebrett at du må være ganske "langfingret" for å nå frem. Stålstrengere har gjerne smalere og litt avrundede gripebrett.

Personlig liker jeg lyden av en elektrifisert nylonstrenger, for eksempel Willie Nelsons "Trigger". Lyden av en nylonstrenger gjennom en Marshall-stack kan ikke beskrives, den må bare høres. 8)

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Mange gode poenger fra asbjbo her :)
Sørg bare for å handle hos en musikksjappe, slik at du kan få hjelp til service/rep + evt justering av intonasjon etc.
En kompis kjøpte nylonstrengsgitar til datter hos Europris :eek: og denne var så løen rett ut av esken at den var mest egnet til peisved. Skjeggete og skjev hals, dårlige strenger, slark i både bru og stemmemek. Han fikk byttet den etter litt om & men til en som var marginalt bedre, før ha fikk pengene tilbake og kjøpte en Cataluna til 12-1500.
Dårlige instrumenter dreper musikkgleden ennå mer effektivt enn dårlig hifi, synes nå jeg ;)

N

nb

Gjest
I følge en kompis av meg som er i proff-bransjen og handler MYE utstyr, så er det Imerslund Musikk i Trondheimsveien(?) som gjelder om du bor i Oslo. Der er de i følge han svært dyktige og sørger for at kundene får det riktige gitt sitt budjsett og bruksområde, uansett hva budsjettet skulle være.

Han sendte meg dit når jeg skulle ha meg gitar, og jeg var veldig imponert over servicen og kunnskapsnivået til gutta der. De har også en del 2nd-hand instrumenter hvor man kan gjøre gode kjøp. Også kjekt å ha en ordentlig sjappe å forholde seg til om man trenger service, justeringer osv.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
HVis du kjøper et anerkjent instrument brukt hos forhandler vil det kunne selges igjen til god pris hvis det ikke blir noe av og du får en mer inspirerende og lettspilt gitar, og en vakker gjenstand også. Billige begynnergitarer låter gjerne dårlig og er ofte direkte ubehagelige å spille på, nettopp slike egenskaper som et begynnerinstrument ikke burde ha, og de har ikke noen egenverdi. Når du ikke spiller lengre er det skrot.

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Kan også anbefale Lillestrøm Musikksenter på det varmeste. Super og kompetent service, fra aktive musikere/studiofolk. Butikksjef Victor spiller bass i TNT, forøvrig ;D

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Det du trenger er en gitar som er god nok til at den er ok å spille på og ikke låter så verst, og billig nok til at du kan ta deg råd til noen gitartimer etter kjøpet.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
ØivindJ skrev:
nb skrev:
Trondheimsveien(?)
Stemmer det.
Brukt, men pent behandla Ovation - gjerne "elektrifisert", er bra. Det finnes masse bra brukte kvalitetsgitarer, men vær obs for sprekker i kassa.. Og er besøk hos skikkelige, seriøse forhandlere, er alltid best!

Min står forøvrig i kassen sin. Der har den stått parkert i 20 år.

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
takk for tips!
skal innom oslo på tirsdag for og være publikum på lydverket, så får ta turen innom Imerslund Musikk.. jeg har også hørt mye bra om 4sound, den ligger vel i nærheten av trondheimsveien ved akerselva om jeg ikke tar feil..

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
forresten, jeg er 194 og har lange fingre så tror ikke størrelsen på halsen er et veldig stort problem!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.032
Sted
Holmestrand
Jeg er i samme situasjon og har fått tips om Seagull S6. Jeg vil nemlig ha stålstrenger. Leter etter en forhandler i Osloområdet. Noen som vet?

N

nb

Gjest
xerxes skrev:
Jeg er i samme situasjon og har fått tips om Seagull S6. Jeg vil nemlig ha stålstrenger. Leter etter en forhandler i Osloområdet. Noen som vet?
Har ingen av the usual suspects som er nevnt tidligere i tråden? Kan gjenta min anbefaling om Immerslund musikk, veldig bra service og kunnskapsrike personer som jobber der.

C

Cyber

Gjest
duality skrev:
Som tittel sier.. lurer på og lære meg og spille gitar, og titter litt rundt etter billige gitarer men jeg vet lissom ikke hvor jeg skal begynne..

Kriterier:
-låte bra.

Jeg gikk innom den lokale sjappa og fikk en veldig kjekk gitar med stålstrenger, boksbasert gitarkurs, veske, stemmer og strenger for 1800,- så jeg kan jo anbefale å ta en tur i di lokale sjappe...

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
3
duality skrev:
Bare husk å ikke gå for langt ned i pris/kvalitet, ellers kan nettopp det bli grunnen til at det ikke blir så mye ut av. Bare det å høre den fine lyden i en god gitar (så lenge du klarer å treffe en og annen akkord da ;D) kan være det som vipper deg mot mer øving, i stedet for å gi opp, og til slutt over den magiske kneika.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.032
Sted
Holmestrand
cybervision_ skrev:
duality skrev:

Kriterier:
-låte bra.

Jeg gikk innom den lokale sjappa og fikk en veldig kjekk gitar med stålstrenger, boksbasert gitarkurs, veske, stemmer og strenger for 1800,- så jeg kan jo anbefale å ta en tur i di lokale sjappe...
Hvor er den lokale sjappa di da?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jeg skjønner ikke poenget med at nybegynnere alltid skal ha kassegitar, og aller verst en nylonstrenger med sin tykke hals, sitt flate brede gripebrett og dølle lyd (i en billigvariant anyway...). Hvis man er interessert i noe annet enn Lillebjørn Nilsens gitarbok, så er det drepende for inspirasjonen å være stuck med en kassegitar og prøve å finne spennende låter å spille. En elgitar kan kan gjøre alt den akustiske gitaren kan og fikser også rock, blues, metal og jazz, og er normalt mer lettspilt også.

Jeg har en Paul Reed Smith som prismessig er langt over mitt ferdighetsnivå, men den er bare herlig å spille og flott å se på. Skulle ønske jeg hadde noe slikt da jeg var ung og kunne blitt en brukbar musiker. Ikke at det er ment som noen spesifikk anbefaling, men kjøp en inspirerende gitar. Skikkelige ting taper seg ikke så mye i verdi.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.175
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
I 1986 kjøpte jeg en helakustisk Fender Newporter stålstrenger med cutaway og Strathals for resten av studielånet sånn like før jul. Kasse fikk jeg også med for 2000,-. Jeg har den ennå, og den er digg å spille harve rock'n'roll-riff på.
Jeg så samme modell i butikk for 10 (?) år siden til 4000,-.

Well when you're sitting there/In your silk upholstered chair/Talking to some rich folk that you know

Som alltid hva gjelder gode kjøp: The quality remains long after the price is forgotten.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.983
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
Jeg har en Paul Reed Smith som prismessig er langt over mitt ferdighetsnivå, men den er bare herlig å spille og flott å se på. Skulle ønske jeg hadde noe slikt da jeg var ung og kunne blitt en brukbar musiker.
Som en venn av meg (jurist og banksjef) sa da han prøvde min Les Paul; tenk om vi hadde fått noe sånt da vi var små, da kunne det blitt noe av oss også!

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.906
Sted
Trondheim
Jeg har også en Les Paul som er aldeles utrolig fantastisk å spille på (men jeg tør ikke tenke på prisen...). Hadde jeg hatt en slik da jeg startet å spille gitar hadde det kanskje blitt noe av...
Nå står den framme og lokker meg hver gang jeg går inn på musikkrommet...

Nei, kjøp noe skikkelig. Blir det ikke noe av spillinga kan man jo bare selge den igjen. Er man heldig kan man kanskje tjene noe på det. Jeg så en tilsvarende Les Paul som min som ble solgt brukt 5 år etter at jeg hadde kjøpt min - den gikk for nesten det dobbelte av det min kostet da jeg kjøpte den (men det er kanskje ikke vanlig - det er en custom shop som det ikke er lagd så mange av...).

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
xerxes skrev:
Jeg har Seagull S6 cedar, og har hatt den i 7-8 år nå. Kjøpte gitaren etter anbefaling fra kjennere og musikkblader. Kjøpte brukt for et par tusen, og investerte i en runde sliping og intonering, og gitaren ble meget knallgod. Helt klart mye for pengene!

Har hatt flere nylongitarer og elgitarer fordi det er moro å bytte litt, men denne er jeg bare 100% fornøyd med til amatørbruk og hjemmeklimpring. Lettspilt og fin fylde i lyden. Mye kropp og sterk grunntone.

Hadde vært gromt med en Martin D-18 eller D-28, men jeg har verken evner eller spilletid til å forsvare noe sånt, så da blir S6 stående.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
17 år etter at jeg kjøpte min en Epiphone Stratocaster kopi som ble stående å samle støv i 2 år før jeg solgte den vurderer jeg å kjøpe gitar igjen og lære meg å spille mer enn introen til "Smoke on the water".

Går jeg veldig feil med denne? Blitt anbefalt den og har fått et godt tilbud hos min lokale forhandler.

http://4sound.no/itempg.aspx?id=46999&artno=179390

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg har en slik som båtgitar. Helt grei gitar til hjemmebruk.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Takk for svar, da tar jeg med meg den hjem neste gang jeg betaler parkeringsavgift..

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.128
Torget vurderinger
0
Det spiller nok ikke så stor rolle hvilken gitar man kjøper.

Gitaristene er avslørt ! Men det skal sies, snedig , meget snedig ! ;D ;D

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Hvordan lærer jeg meg å spille gitar?

Kjøpte instruksjonsbok og kassett! for 17 år siden og kom ikke lengre enn introen til Smoke on the water. Nå med forsøk nr 2 har jeg fortsatt ikke den store utviklingen. Er youtube tingen for å lære, bør jeg kjøpe bok eller bør jeg bite i det sure eplet og melde meg på et kurs først som sist?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.316
Torget vurderinger
23
Alternativt, hold an kjøpet litt, få heller tak i en Live-DVD med Tommy Emmanuel eller enda bedre, The Rosenberg Trio's "Live at Samois" fra 2004. Så er du kurert fra å gå i gang.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
pengesluk skrev:
Alternativt, hold an kjøpet litt, få heller tak i en Live-DVD med Tommy Emmanuel eller enda bedre, The Rosenberg Trio's "Live at Samois" fra 2004. Så er du kurert fra å gå i gang.
Starter ofte fredagene mine med Ace Frehley så jeg kjenner godt til gitarhelter.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
duality skrev:

Kriterier:
-låte bra.

De har fine gitarer på Europris. De må riktig nok stemmes hvert minutt, og du må ha evnen til å ikke høre at båndene ikke er plassert riktig (Altså, du må ha absolutt 0 gehør). Har du på deg hørselvern i tillegg, låter disse gitarene helt konge :)

Vidar

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Low-Q skrev:
duality skrev:

Kriterier:
-låte bra.

De har fine gitarer på Europris. De må riktig nok stemmes hvert minutt, og du må ha evnen til å ikke høre at båndene ikke er plassert riktig (Altså, du må ha absolutt 0 gehør). Har du på deg hørselvern i tillegg, låter disse gitarene helt konge :)

Vidar
Og ikke minst ser de jævlig bra ut, spesielt om de står innerst på svartloftet. Mener den siste Metallica plata ble innspilt på fultlt Europris-utstyr.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.463
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Junior kjøpte en Squier Stratocaster her om dagen, i svart og krom med bridge humbucker. Jeg er imponert over hvor mye kvalitet man får til et par tusen kroner. En løs mutter ved utgangskontakten, men ellers perfekt.

S

Slubbert

Gjest
Til nybegynnere med elg kan jeg ikke få anbefale Korg Pandora nok.

Det er basically en effektboks av samme type som feks. Line6 PocketPOD, men den har noe ekstrafunksjonalitet som er svært nyttig. For det første har den metronom med alle mulige taktarter, og det å lære seg å spille en låt eller et riff til en rytme er noe helt annet enn bare å spille "a cappella" (altså uten backing). Man får en helt annen rytmefølelse og spiller utrolig mye bedre etter kort tid. Den har også autokomp, hvor man kan programmere inn stilart og toneart og bruke den som et "arrangementskeyboard". Komplyden er ikke bra (typisk midi-/keyboardkomp), men igjen, det blir noe helt annet å spille med komping. Du kan også ta opp og loope ting du spiller selv og den gjør mye annet. Og nevnte jeg at lyden på effektene er langt bedre enn på PocketPOD?

Topp Bunn