Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.183
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hmm ja, det er så mye å lure på for tiden.
    F.eks. hvordan jeg koblet om Sugden RIAAen til MC. Må visst lese litt.

DSC_0380.jpg

Når man har to platespillere må man jo ha to RIAA, kan ikke slite oss helt ut heller.

Dipoler, ja, det har man jo, og flere på lager.
    Men kartoider - en slags hjertefeil?
    Nei, tror ikke det, selv om det verker både her og der og jeg holder mer hjemme. Vi får håpe det er influensa.
    Ikke verre enn at jeg kan holde et skrujern. Et bitte lite et.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.183
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dynavector får lov til å spille videre.
    DSC_1394.jpg

Å tenk om alle armer kunne ha avtakbart headshell!

Litt justering
    DSC_1396.jpg

Så nærmer det seg.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Herlige Platespiller bilder !! Spennende å høre hva du tenker om Ortofon.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Kan det virkelig være nødvendig med TO spillere??

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Ja, men TO spillere? Hvordan klarer han seg med så få??? Er han ikke vinylentusiast? :rolleyes: ;)

Uansett, dagens stalltips, har akkurat handlet en liten container herfra; (de har både LP. CD og DVD)

jazzloft salg.png

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.183
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk til Sluket for tips om www.jazzloft.com
    Der var det en del bra å ta av.
    Ser bl.a. at de har en rekke Blue Note utgivelser på vinyl. Noen som vet hvor disse pressingene er fra?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.183
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag har jeg spilt litt på Gradient Revolution.
    Disse har mye å by på, jeg hører umidelbart at de gjør mye rett, selv om jeg ikke har brukt tid på justering og plassering.
    Bassen er formidabel, går dypt og er luftig. Integrerer fint oppover også virker det som. Det er noe eget med dipol-bass, det prisippet kommer jeg ikke til å gi slipp på.
    De øvre register får jeg ikke så mye finesse ut av som Harbeth og Quad, de har ikke Harbeth sin mellomtone-stemme, men det er en flott bredde over det som Gradientene presenterer. Veldig bra på orkestermusikk.
    Jeg spiller ikke spesilet høyt men forundres likevel over hva som går an å få ut av en 25W kl.A effektforsterker. Lurer på om jeg burde skaffe et massivt kraftverk for å yte disse full rettferdighet.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.183
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gradient Revolution, test 1:
    61WtmTH3G3L._SX355_.jpg

Visste ikke hva jeg skulle vente av disse høyttalerne. Er imponert av orgel-lyden her.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.217
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Zomby har spilt på Gradient Revolution i mange år og bruker stor forsterker.Jeg tenker at fordi en dipolbass for det meste opererer under dipolpeaken og derfor de facto trenger et 6dB lavpassfilter for å spille noenlunde flatt, er en forsterker som kan svinge mye spenning passende.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Spiller selv på dipolbass med godt over 100 dB følsomhet, men tømmer allikevel 400W peak titt og ofte under litt slemme pådrag med dertil bassmateriale. Igjen, se på regnestykket, 100W effekt tilsvarer 110 dB og 400W er litt høyere men absolutt ikke mer headroom enn man trenger. I mellombassen (100 - 600 Hz) går det med 5-30W i samme øvelsen (identiske forsterkere med raske peak hold metere)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.183
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Heh, ja det merkes at det trengs krefter til disse Gradient dipolbassene. Det visste jeg, og hvis jeg beholder disse må det helt annet forsterkeri på plass.
    Men likevel, moro å prøve, og det er første gang jeg hører den lille Sugden forsterkeren klippe. Litt dårlig gjort mot den, sånt rått parti bare for lek. Orgelbass og litt pårdrag så har vi den velkjente gamle klippelyden. Akkurat som forsterkeren skal gjøre, og alt fungerer :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.183
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er helg, og mannen må ta sin tørn på kjøkkentjeneste

IMAG0428.jpg

Kjekt med litt ny vinylredskap på kjøkkenet også.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.183
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Herlig, Lagga!
    Litt medfølelse kan vi vel avse, for de dårligst stilte en fredag kveld :)

Her skulle det egentlig vaskes litt mer vinyl, det kom diverse i hus idag, men den Moth'en bråker noe helt hinsides, så det blir et par galss og kontrollspilling av dirty records.
    Leonard Cohen, Abba, Chicago og ELO ligger klare.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.183
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Noen instruksjonsvideoer om vinylvask på youtube ga meg ideen om bedre redskap til halv-automatisk (manuell) vinylvask.
    Istedetfor å bare påføre væske og stryke utover, for så å støvsuge, var det ønskelig å kunne jobbe litt mekanisk med inngrodd skitt og fett.

Idag var jeg heldig og fant en fargehandel som hadde gammeldagse "maleputer" (paint pads) med fin bust og perfekt bredde til å dekke en vinylplate.
    Med den kan jeg jobbe mer med platene, børsten følger naturlig langs rillene når jeg gnir, og resultatet er dramatisk mye bedre.

Ideen fikk jeg fra denne fyren

Malerputer ser jeg er tilgjengelige hos flere fremdeles, som her hos Clas
    http://www.clasohlson.com/no/Stiwex-planstryker-malerpute/30-8221#moreinfo

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.183
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Man skal ikke holde på så veldig lenge med hifi som hobby før det samler seg opp upraktiske mengder med godt utstyr. Høyttalere blant annet.
    Jeg hadde en tanke om at barn som blir voksne og flytter ville være interesserte i kvalitetsutstyr, men der begrenser det seg nå til vinylrigger, RIAA og hodetelefoner.
    Og en stund lekte jeg med tanken om å prøve kringlyd med Harbeth både framme og bak. Men man kan ikke nå over alt på en gang, jeg satser rent tokanals i første omgang. Altså det må ryddes unna litt. Disse får gå.

liten1.jpg

liten2.jpg

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.220
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Mmmmm, kan være greit og stikke fingeren i jorda innimellom....

ShineySmileysSmile.jpg

/ Morten

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.183
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Spiller litt ferske sølvskiver idag i solskinnet, på Naim og Spendor.
    Cembalo-musikk på piano, Alexandre Tharaud spiller Rameau, på plate fra Harmonia Mundi. Det svinger, og klinger.
    31H0QMJVTFL.jpg

Mens vi förbereder oss på Ein Deutches Requiem i Konserthuset.

Og tar farvel med mini-Harbeth, som ble solgt idag. Litt vemodig. Jeg trenger visst å trene meg på å kvitte meg med godt utstyr. Føles litt som å slanke seg.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.183
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er bare å innse det. Det låter betong hjemme i kjelleren. Ikke så rart, egentlig, for det er jo det det er.
    Faen.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.183
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hifi selges på loppemarked i Stavanger

Jeg fortsetter å kvitte meg med gode gamle ting som bare står og ikke blir brukt.

Det er ikke lett å selge mellomklasse-Hifi brukt, og det er grenser for hvor mye jeg gidder å annonsere og svare på telefoner og epost.
    Da gir jeg det til slutt til vårt lokale loppemarked, så pengene går til en sak jeg alltid har støttet sterkt: vårt lokale skolekorps
    Merk: jeg selger ikke disse, jeg gir dem vekk, og skolekorpset selger.

-Stax Lambda hodetelefoner, med SRD7-SB transformator. Fra 1986 men helt feilfrie.
    -NAD PP2 RIAA, MM og MC, som ny
    -Sugden CD21 cd-spiller. Ny 2008, nytt drivverk skiftet hos Sugden i 2010
    +kanskje litt til :)

Selges på loppemarked: Kampen Skole, Stavanger
    Imorgen lørdag kl. 10-13

https://www.google.no/maps/place/Ka...2!3m1!1s0x463a3551f6e543c3:0x4c63a6030b94b803

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.183
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    .... få sugden for halv pris......... :rolleyes: :cool:
    hehe
    ..og helst mye billigere enn som så.

Må innrømme at det er godt tilbud ja :)

Og hvis noen gidder å betale litt hiver jeg gjerne bort en Meridian 101 og en Quad FM3 også. Kanskje...

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Det er bare å innse det. Det låter betong hjemme i kjelleren. Ikke så rart, egentlig, for det er jo det det er.
    Faen.
    Opp med humøret!! Det er betong rund baut rund Valen salen også. :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.183
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Faen.
    Opp med humøret!! Det er betong rund baut rund Valen salen også. :)
    Ja men det er dekket med treverk og diffusorer. Rund baut!

Jeg gjør stadig den feilen å gå oppgødd og entusiastisk rett fra konsert hjem til hifien. Og det svir hver gang.
    Nå kan det trøstes med at betongveggene i lytterommet er dekket delvis opp av en brystning som går ca 10cm ut i rommet. Den er laget av kryssfiner, og jeg glemte å be snekkerne å fylle den med isolasjon. Har en teori/følelse at det ville hjelpe å demontere toppen og fylle den med Glava. Det er en slags masterplan for sommeren.
    Og det kommer mer møbler i rommet, flere polstrete stoler, en CDhylle, og kanskje et teppe til, så vi får vel være litt tålmodige.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.183
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Har lenge øsnket meg en SACD- og Bluray-spiller i lytterommet. Oppo 105 er nå bestilt.
    Spørsmålet er: hvor god er egentlig dacen i denne.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Vurderer å skaffe meg et lerret eller en tv og har sett på Oppo 105 til avspilling av film/musikk, ser frem til en tilbakemelding på lydkvaliteten. Kunne f.eks tenkt meg å se denne, men manger avspiller.

Wagner- The World Of The Ring.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.183
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vurderer å skaffe meg et lerret eller en tv og har sett på Oppo 105 til avspilling av film/musikk, ser frem til en tilbakemelding på lydkvaliteten. ..........
    Min skal stå i musikkrom i kjelleren, der det ikke er TV (skjerm). Håpet er å forenkle, med den allsidige funksjonaliteten til Oppo kan jeg klare meg uten separat DAC. Da blir det spilt SACD og BD musikkutgivelser. Men for at forenklingen skal fungere må den yte minst like godt som Rega Apollo og AN DAC3 på vanlig CD. Hvis ikke blir den bare enda en boks til, og jeg kunne heller hatt en egen SACD-spiller. Som f.eks. Marantz SA11, som jeg har vært på nippet til å kjøpe flere ganger.
    Jeg har en Cambridge 751BD i stuen koblet til SuperUniti. Den brukes digitlat gjennom SU på CD og film, SACD bruker innebygd dac og må tas ut analogt. Her syns jeg at CD låter bedre enn SACD, og det er kanskje ikke så rart, prisen tatt i betraktning.

Jeg har kjøpt masse klassisk på SACD, og mye fra 2L, og Morten Lindberg selv anbefaler Oppo 105.
    Så det må altså bare prøves, hva slags potensiale som ligger i en 105. Og det er litt spennende, ja.

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Cambridge 751BD er vel basert på Oppo 93 serien som har mest fokus på bilde, 95/105 skal etter det jeg har lest være endel bedre på lydkvalitet. Foreløping så heller jeg til at det er opptak/mastring som er det viktigste m.h.t lydkvalitet, SACD, DSD, 24/96 osv.. er kanskje marginalt bedre en 16/44 men ikke nok til at jeg orker å satse på det enda, utvalget på musikk øker men er fortsatt mye for snevert (og til det har jeg vinyl).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn