Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.295
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den egentlige julen er her, den gode, med fred og ro og seine kvelder med musikk og usunne nytelsesmidler.
    IMG_2450.jpeg

Til alle venner og ukjente på vårt kjære HFS, og de som står bak, vil jeg ønske en
    Riktig inderlig God Jul!

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.295
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er på tide å åpne de siste julegavene fra ifjor.
    1735766883496.png

Det har vært en sosial og rikholdig nyttårshelg, med mye familiebesøk og mye musikk, men veldig lite hifi. Mest gitar, piano og kor/solo/all-sang, til ut i de små timer. Nå kan det roes ned igjen. Montering og justering av Koetsu pickup krever enda mer ro, og litt overskudd, så det får vente til imorgen.

GODT NYTT ÅR!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.295
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dagens post. Igjen.
    1735825197934.png

Kontrollspilling må til. Helt OK det på en snøtung fredelig dag. Spesielt når det klinger slik. Böhm og Wiener Philharmoniker i Beethovens 6. The Original Source.
    En ekstragave fra Presto Classical, erstatningsplate for den første med skade. Lurt av dem å sende uten coveret, for å unngå juks. Og fint at systemet fungerer. Jeg lovet å destruere den første, og det skal jeg holde, skadete plater skal fjernes fra markedet, men må innrømme at jeg kvier meg litt.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.295
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det lyttes oppmerksomt. Skifte av pickup fører alltid en ny klang, og de jeg har skaffet er kjent for å ha varm klang og egen karakter.
    Jeg satte Koetsu på Ortofon LH-9000 headshellet, det er mye tyngre enn LH-8000 som jeg har brukt på Cadenza Bronze.
    Umiddelbart låter det deilig, varmt, luftig og avslappet. Deilig klang i strykere, som jeg håpet, men det kan være litt forventningsbias hos den litt nervøse eieren.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.295
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Koetsu og greier. Mye styr, problemer med brum og bortfall av høyre kanal, da må det skiftes og eliminasjons-testes. Er det kontaktproblem i headshell, i arm eller i armkabel? Fram og tilbake, av og til OK, men bare en kort stund, så på igjen. To pickuper og to headshell, foreløpig.
    1736459826817.png

Cadenza Bronze har fungert fint i LH-8000 headshell, men Koetsu vil seg ikke. Det er veldig trang for kablene bak på denne, og jeg blir usikker om det er koblet rett. Sjekker og dobbeltsjekker, om Koetsu har en annen standard på pinnene enn Ortofon. Ingen fargekoding, men når jeg ser etter med lupe finnes det markering likevel. Da ligger ikke feilen der.
    1736460012886.png

Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Jeg får god trening i å skifte og justere pickup, det kommer godt med framover.

Etter flere skifter finner jeg at det har oppstått et kontaktproblem i armbasen, og jeg åpner spilleren, tar av armbasen og trykker og klemmer litt, sørger for god plass og åpen kabelføring under basen, og vips så er godlyden på plass. Spent på hvor lenge det holder, men det peker mot at det vil trenges en rekabling av Schick armen. Det er jeg usikker på om jeg skal prøve på.
    Men nå spiller det endelig stabilt, Koetsu Rosewood Signature i LH-9000 headshell. Komboen er ganske tung, LH-9000 er det tyngste headshellet fra Ortofon. Men det klinger lovende, og eg kan begynne å nyte.
    1736460282237.png

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    75.867
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Imponerende gjennomføring av tålmodighetsprøve 😊 Thomas hos Elektronisk Bureau i Fredrikstad skiftet med godt resultat internkablingen i min Dynavector 505 (ikke den letteste armen for skifte av kabling).…..hvis du da ikke har en lokal som kan gjøre jobben.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.295
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg finner (på) grunn til å feire litt. Koetsu'en er noe av det mest eksklusive jeg har anskaffet, ihvertfall i kilopris, og krevde litt jobb for å få til. Idag har det vært spilt og spilt, flere sjangre, og jeg liker det jeg hører. Nå fyrer vi i ovnen og lager noe ekstra godt til kvelds for to.
    1736632958883.png

Lokalprodusert oksekotelett, eller entrecote med bein om du vil. Brunes i panna, steikes ferdig i ovn, med nøye termometer-kontroll.
    1736633126601.png

Tilbehør ble rødbetsalat med honningglasert valnøtt og grillet geitost. Kjekt å lære noe nytt.
    1736633167220.png

Cote de boeuf, noe av det deiligste kjøttet jeg har satt tennene i.
    -Nå er det borte. Og jeg trekker i kjelleren. Musikk.
    Bare forsiktig knitring fra vedovnen i bakgrunnen. Koetsu er veldig sympatisk på rillestøy, så på moderat nivå er det ganske støyfritt.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.295
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det går mot lysere tider. En tung måned med sykdom er gjennomlevd, siste penicilinkur avsluttes, og skreien er i hus.
    Stekte skrei-loins med baconterninger og grønnkål fra hagen.
    1740167262714.png

En chardonnay fra Jura ligger till kjøling.
    God helg.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.295
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    På plass i det store lytterommet igjen.
    Helnorsk aften med SSO, og langt fra kjedelig.
    Ingar Bergby dirigerer, Elise Båtnes er solist.
    IMG_2590.jpeg

Farten Valen i Fartein Valen, det er faktisk sjelden.
    Veldig mye norsk musikk jeg må innrømme jeg ikke kjenner.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn