Siden det er fredag og alt for stille her...
:
Jeg tester nå
https://www.ab-tech.se/ren/ ethernet isolator, som er et produkt produsert av geniale Mike Bladelius sin sønn Alexander. Far har nok hatt mer enn en finger med i spillet kan man mistenke og det gjorde at jeg la all skepsis til side og ga dette filteret en sjanse på hjemlån.
Jeg er ikke veldig digitalteknologisk kompetent og heller ikke mer opptatt av målinger enn at jeg helst lar ørene gjøre jobben først og fremst. Likevel har jeg fått med meg at
@nat har lagt frem noen målinger (som selvsagt umiddelbart ble slaktet av en håndfulll teknisk kompetente på HFS) og at det er mer målinger på vei fra et par magasiner som har denne til test i kommende artikler. At produsenten selv ikke ønsker å avsløre for all verdens konkurrenter med alt for detaljerte specs, er til å forstå for en økonom.
Jeg har også fått med meg at Morten følte for å stenge tråden om dette tidligere, produktet pga. de sedvanlige internettkritikerne som heller slakter enn å teste selv
Kort om langt: Dette fungerer irriterende godt! Ikke sånn type 70% bedre og at man ikke kan leve uten, men det er hos meg en ganske betydelig forbedring å spore.
Jeg har brukt Ren mellom trådløs WiFi extender (jeg har ikke mulighet til å kable hele veien) og både Bladelius Asks innebygde streamer og mellom extender og Eversolo A6.
I begge tilfeller er resultatet en ganske markant forbedring i hvordan instrumenter står frem, hvordan toner klinger ut og det blir mer "luft" i lydbildet. Lydbildet oppleves større og stemmer og instrumenter mer tilstedeværende i rommet. Jeg kan høre rommet de opptrer i bedre og hører mikroetaljer jeg ikke får frem like tydelig uten Ren innkoblet. Jeg kan ikke merke noen endring i bass eller makrodynamikk derimot.
Verdt 9000,-? For meg, ja!
Mistenker dog at dette er et produkt som vil variere veldig fra oppsett til oppsett og derfor bør prøves hjemme før kjøp.
Og siden dette funket vesentlig bedre enn jeg hadde antatt, har jeg bestemt meg for å prøve A-B Tecs variant av nettfilterplugg Frid også. Jeg har testet Nordost QRT uten effekt tidligere. Så får vi se om jorda blir flat og betryggende forutsigbar igjen, eller om min skepsis nok en gang blir gjort til skamme...