VIMs bøttekott

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    318
    Antall liker
    2.297
    Sted
    Makrokosmos
    Kabler, støy, forvirring og sånn...

    Jeg grubler meg skakk over brumming som kan relateres til ny tonearm(kabelen).
    Godt at du fant en løsning med gain. Men hører du brummet når du spiller musikk?
    Det å få orden på kabler bak hifibenken er ikke alltid så lett.. nesten så man trenger eksterne hjelpemidler.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    2.199
    Antall liker
    8.123
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    7
    Godt at du fant en løsning med gain. Men hører du brummet når du spiller musikk?
    Det å få orden på kabler bak hifibenken er ikke alltid så lett.. nesten så man trenger eksterne hjelpemidler.
    Hvis jeg kjører på 55dB, så hører jeg det ikke med musikk på, så det er et alternativ det også.
    Med mindre jeg flytter på en variabel og brumet øker igjen da... :ROFLMAO:
    Hos meg er det jo så trangt bak anlegget, at kabelhygiene er noe verre noe. Har ikke vært et tema før nå, så derfor er jeg veldig stuss.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.438
    Antall liker
    68.824
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du er tydeligvis en systematisk og tålmodig kar! Det er jo nærmest å regne som en forutsetning for å sysle med vinyl og platespillere. Du har nå vist så eksemplarisk oppførsel at haifai-politiet nå har gitt deg tillatelse til å strebe mot nye utfordringer ved å bytte ut Bladeliusen med en hauggammel rørforsterker 😆
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.939
    Antall liker
    22.880
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Brum på Project RS....... skal IKKE være det. Den skal være 100% tyst. Sus/hiss på følsomt annlegg??
    Kanskje...... Brumming...... Nei.
    Ang. den nye armen (grattis btw), må det være en feil i skjermning av kabel eller "ground".forb. til riaa.
    Om du hører noen som helst endring ved å ta i headshellet, da har du forbinnelsesfeil ett eller annet sted.
    Kann være stel/ground feil på armen (ja... vet den er ny, men hørt om før).
    Jeg ville klart få den målt ut/ kontaktet der, du har kjøpt den å høre, om det virkeligen kan passe ;)
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    2.199
    Antall liker
    8.123
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    7
    Du er tydeligvis en systematisk og tålmodig kar! Det er jo nærmest å regne som en forutsetning for å sysle med vinyl og platespillere. Du har nå vist så eksemplarisk oppførsel at haifai-politiet nå har gitt deg tillatelse til å strebe mot nye utfordringer ved å bytte ut Bladeliusen med en hauggammel rørforsterker 😆
    Deilig!
    Si fra om du får inn noe som bare virker av og til da :ROFLMAO::ROFLMAO:
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    2.199
    Antall liker
    8.123
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    7
    En nydelig første pinsedag skal snart krones med å trekke opp i egne lydgemakker.

    Dagen startet med besøk hos @iGran, som ikke bare vartet opp med godlyd, men også med interessante samtaler og deilig indisk lunsj. Den unge mannen (eller bare heldig og ikke har grånet enda?) har sekken full av erfaringer og innsikt i mangt og meget. Mer enn nok til mange fremtidige samtaler håper jeg.
    Og tenk at jeg skulle krype til korset og innrømme at djevelens urt - koriander - kan smake fantastisk når den integreres med omhu. Jeg må nå revurdere mitt medlemskap i Facebookgruppa ihatecoriander tror jeg :ROFLMAO:

    Det er alltid interessant å rekalibrere hjemme etter å ha lyttet til andre anlegg, enten det er messe eller hjemmebesøk. Eneste måten å prøve å ikke bli helt sveiseblind med eget oppsett og eget rom, så det blir kveldens misjon.

    Ibrahims Luxmanbaserte anlegg med de lekre Dynaudioene, var en svært behagelig opplevelse!
    Veloppløst, luftig og uanstrengt i toppen, en mellomtone som var like uanstrengt og med fin "kropp" og ingen problemer nedover i bassområdet. Lydbildet var stort og luftig, med utmerket separasjon og spesielt dybden var strålende!
    Suben var umulig å identifisere i lydbildet og virket godt integrert. Men var den litt for forsiktig og snill i pådraget?
    Jeg fikk lurt verten til å skru opp volumet på suben en liten smule på tampen av besøket og i mine ører ga det et bedre fundament som både ga mer punch, men som også dro opp inntrykket av en solid og kroppslig nedre mellomtone.
    Det blir spennende å høre hva eieren selv synes med litt mer testing i fred og ro. Skulle vært morsomt å gjort noen målinger en gang.

    Timene gikk fort og vi kunne sikkert holdt på mange timer til, men familie og grillgjester sto sultne og klorte på kjøleskapsdøra da jeg kom hjem litt på overtid :)

    Neste treff byr jeg på en gloheit lytteopplevelse med en delvis klasse-A amp og snaue 10 kvm i julisol...
    Til neste gang!
    -V


    IMG_9667.jpg
    IMG_9668.jpg
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    318
    Antall liker
    2.297
    Sted
    Makrokosmos
    Jeg måtte bikte meg til en venn om det store koriander-lureriet. Det eneste du nevnte at du ikke likte var kun det, koriander 🌿, som jeg allikevel brukte en hel del av, i min masterplan. Kompisen min svarte meg raskt om dette: "jeg gjør akkurat det samme med moren min når det gjelder koriander" 😎. Så dette er tydeligvis satt i system ute i de skruppelløses kjøkken.

    Ellers igjen takk for en veldig hyggelig formiddag med gode samtaler om stort og smått. Det er inspirerende med en som deg som har lang erfaring av hifi-interesset og som godt skjønner sammenhengen mellom små endringer og hva det gir lydmessig, og som kan sette ord på det på en konstruktiv måte. Jeg er også enig i hvordan du beskriver og opplever lyden i anlegget på 🎶. Uanstrengt er nok et gjennomgående signum. Og det å teste litt mer kring sub og bass er interessant i hvordan det påvirker resten av registerets fremtoning. Og som du nevner hadde det vært spennende å se målinger på rommet en gang, som er litt spesielt utformet.

    Ser frem til å høre anlegget ditt i den mer minimalistiske filialen av Oslo Konserthus. Og ser frem til fler gode samtaler!

    På återhörande! 😊
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    2.199
    Antall liker
    8.123
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    7
    I serien #hensynsfulltmedsokkenepånårmanposerer presenteres den nye hi-end puffen til bøttekottet. Ble så misunnelig av å se alle som chiller med bena høyt.

    IMG_9672.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    2.199
    Antall liker
    8.123
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    7
    Når far er alene hjemme
    IMG_9691.jpeg


    Når bikja er hjemme alene

    IMG_9686.jpeg


    Note to self: Ikke test ut nytt fór rett før du drar noen timer på jobb 🫣
    Mulig naboen har spilt Culture Club…
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    18.038
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    2.199
    Antall liker
    8.123
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    7
    Da blir det er år til med Championship på Leeds da 🥺
    Elendig sesongstart og -slutt i en ellers strålende sesong.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.438
    Antall liker
    68.824
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hele oppstarten din med vinyl igjen viser en særdeles robust tilnærming til det å kjøpe rimelige for deretter å selge og kjøpe dyrere greier. Det er forbilledlig å se hvordan du får utgiftene å strekke til 😆………og selvfølgelig; grattis med kjempebra vasker! Jeg er superfornøyd med både Degritteren min og oppfølgingen fra gutta i Estland 😊
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    2.199
    Antall liker
    8.123
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    7
    Hele oppstarten din med vinyl igjen viser en særdeles robust tilnærming til det å kjøpe rimelige for deretter å selge og kjøpe dyrere greier. Det er forbilledlig å se hvordan du får utgiftene å strekke til 😆………og selvfølgelig; grattis med kjempebra vasker! Jeg er superfornøyd med både Degritteren min og oppfølgingen fra gutta i Estland 😊
    Det har vært et mål å få andre til å føle seg bedre mht. innkjøpsstrategi - eller totalt fravær av sådant :ROFLMAO:
    I aim to please.
    Og selvinnsikt kunne jeg bygget i tenårene, hadde jeg følt behov…
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    2.199
    Antall liker
    8.123
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    7
    Altså, når man hever seg over @Karmana sin harselering med min forsiktige og gradvise investeringsstrategi og ser dette kjøpet isolert: Degritter var over all forventning! Nesten så jeg kunne øyne håp for Sophie Zelmani plata nå. Et av anleggets beste kjøp?

    Og la meg bare si: Det mellomlegget jeg endte med å betale for Degritter etter å ha solgt Humminguru er i klassen «ran på høylys dag» :)

    IMG_9716.jpeg
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.438
    Antall liker
    68.824
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg kan godt overta Whisky-forrådet ditt hvis du nå fremover kun skal drikke Red Bull? Sikkert flere som er interessert, men husk; jeg var først!
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    2.199
    Antall liker
    8.123
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kan godt overta Whisky-forrådet ditt hvis du nå fremover kun skal drikke Red Bull? Sikkert flere som er interessert, men husk; jeg var først!
    Jeg har englevinger allerede, så jeg trenger ikke drikke Red Bull, takk men ellers takk :)
    Men du er alltid hjertelig velkommen til å komme på besøk og overta deler av whiskysamlingen glass-for-glass vet du :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.438
    Antall liker
    68.824
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg har englevinger allerede, så jeg trenger ikke drikke Red Bull, takk men ellers takk :)
    Men du er alltid hjertelig velkommen til å komme på besøk og overta deler av whiskysamlingen glass-for-glass vet du :)
    Trodde du var en mer dedikert og uselvisk Leeds-supporter! Skuffet nå!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn