Sport, sykkel og trening Vintersport!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.292
    Torget vurderinger
    1
    At toppledere ryker og må gå er ingen straff !

De har normalt en fallskjerm å falle tilbake på og dukker fort opp i en annen posisjon. De bør få bøter i samme størrelsesorden som det utøverne mister i pengepremier - for Lindvik sin del 260 000 pluss bonuser. Aalbu har innrømmet at han ikke har gjort jobben sin - Lindvik nekter og det må bevises at han var med på jukset.
    Ja Aalbu snakker mye og har kontroll på lite.

NSF viser vel at de ikke vet helt hvordan de skal håndtere dette, og det er jo egentlig en bra greie å ikke ha erfaring med slikt. At Lindvik nekter er ikke så viktig, dressen hans var manipulert og i og med at det er hans ansvar at utstyret er iht regler så diskes/suspenderes han. Det sagt så er det av den grunn også rart at han ikke har peiling på status på utstyret sitt, da spiller han høyt.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.212
    Jeg tenker at uansett så må de unge utøverne ha ledere som følger dem opp og som bidrar til at de gjør de rette tingene. Aalbu demonstrerer daglig at han hadde fjernet seg fra "gulvet" og stole på hva han fikk seg fortalt fra sine mellomledere. Aalbu hadde valget når han laget sin organisasjon og valgte å lede på denne måten. I en sport hvor alle visste hvor vanskelig det var å ligge tett opp til reglementet er vell dette en grei måte å presse ansvaret for dette nedover i organisasjonen på, noe som helt klart er vist med at mellomlederene er fjernet og sjefene fortsatt sitter.

Vi må ha en sportssjef i hopp som tar ansvar for at vi gjør ting på en grei og lovlig måte. Aalbu er ikke en slik leder.

Hvordan de straffes driter jeg i.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.554
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Aalbu demonstrerer daglig at han hadde fjernet seg fra "gulvet" og stole på hva han fikk seg fortalt fra sine mellomledere. Aalbu hadde valget når han laget sin organisasjon og valgte å lede på denne måten.
    Vil jo ikke akkurat si at det er noen uvanlig organisasjonsform, nær sagt i en hver form for bedrift/organisasjon.
    Som toppleder delegerer man ansvar - og man forventer at mellomledere og de videre nedover i systemet forvalter de oppgavene de er satt, til iht.
    Som toppleder vil det være helt umulig å til en hver tid detaljorientere seg ned til hva som hele tiden skjer "på gulvet".

Så vil det selvsagt kunne reises et spm om toppleder (Aalbu i dette tilfelle) burde kjent til dette. Han var nok ikke orientert om akkuret dette konkrete "stuntet", men at han har vært kjent med at både vi og andre i gjennom mange år har både tøyd og strukket grenser, er det vel liten tvil om.

Sist redigert:

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.212
    Vil jo ikke akkurat si at det er noen uvanlig organisasjonsform, nær sagt i en hver form for bedrift/organisasjon.
    Som toppleder delegerer man ansvar - og man forventer at mellomledere og de videre nedover i systemet forvalter de oppgavene de er satt, til iht.
    Som toppleder vil det være helt umulig å til en hver tid detaljorientere seg ned til hva som hele tiden skjer "på gulvet".

Så vil det selvsagt kunne reises et spm om toppleder (Aalbu i dette tilfelle) burde kjent til dette. Han var nok ikke orientert om akkuret dette konkrete "stuntet", men at han har vært kjent med at både vi og andre i gjennom mange år har både tøyd og strukket grenser, er det vel liten tvil om.
    Dette er en svært liten organisasjon. Da forventer iallefall jeg at sportssjefen har kontakt med sporten og kjenner til hva sine unge hoppere står i til daglig. Bare tenk på hva dette kravet kommer til å bli fremover gitt hva vi nå vet. Og de viste om mye av dette også tidligere - ingen nasjon har blitt oftere diskvalifisert.

Og... hva mener Aalbu når han som kommentar sier at det er noe vi må se veldig nøye på i tida som kommer,

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.292
    Torget vurderinger
    1
    Dette er en svært liten organisasjon. Da forventer iallefall jeg at sportssjefen har kontakt med sporten og kjenner til hva sine unge hoppere står i til daglig. Bare tenk på hva dette kravet kommer til å bli fremover gitt hva vi nå vet. Og de viste om mye av dette også tidligere - ingen nasjon har blitt oftere diskvalifisert.

Og... hva mener Aalbu når han som kommentar sier at det er noe vi må se veldig nøye på i tida som kommer,
    Jeg skjønner ikke helt dette med de unge hopperne som du skriver om hele tiden, dette er voksne folk som var ferdig med barnehopprenn for mange år siden, Forfang er vel 30, Johansson er vel midt i 30 årene, jeg synes du stakkarsliggjør dem, dette er toppidrettsutøvere i verdenstoppen som vet utmerket godt alt som har med sporten å gjøre, og livet også for den saks skyld.

Sist redigert:

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.212
    Ser den

Men det fritar ikke hoppsjefen fra at det er hans ansvar å sørge for en god kultur og ikke la dette flyte sånn som det er blitt. Det må være utrygt under hans ledelse og selv om noen hoppere kanskje vil ha det nettopp sånn så er det slett ikke greit etter mitt syn. Hans rolle virker å ha vært å forsvare at vi lå på grensene. Skal han føre dette videre nå?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.554
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Man må gjerne ha sin egen moral og etiske verdigrunnlag, men - jeg er helt enig i at Aalbu's rolle ved å forsvare at vi skal ligge å ri på grensen av et regelverk er helt riktig.
    Dette må sees i konteks av hva som har vært kutyme innen denne grenen av idrett.

På generelt grunnlag:
    Skal man sikre at man ligger innenfor grenser i et regelverk der det ikke foreligger 100% eksakt målbare- og kontrollerbare verdier må man i så fall operere med en sikkerhetsmargin, hvilket vil tilsi at man i hovedsak vil ligge under grenseverdi.
    I "marginalidretter" vil man da rett og slett risikere å ikke være konkurransedyktig.

Sist redigert:

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.220
    Vi vet litt mer nå mener jeg.
    -pushing av utstyr i grenseland dress og bindinger i hoppsporten har vært velkjent i mer enn 10 år og alle ledende nasjoner har drevet med dette og utøvere har også visst om dette. (Tande, Jakobsen, Evensen)
    -denne gang i Granåsen, trodde Østerike og Polen at Norge ville gjøre noe på hjemmebane og bestilte snikfilming og det var vellykket og Norge ble tatt i juks, helt klart
    -har FIS visst at det er slik,? ja det tror jeg, har de foretatt seg noe radikalt for å stoppe dette,? nei, de har bare latt det skure og gå videre og hopp er spektakulært og vakkert skirenn har latt seg arrangere til tross for litt juks her og der. Bare foretatt noen sporadiske kontroller og disket noen få av og til som sminke på idretten.
    -har Ålbu visst at dette har eksistert i mer enn 10 år? ja det har han, og mulig han visste om fenomenet Granåsen også men ikke sikkert.Kanskje ikke.
    Han er flink å prate.
    Slik jeg ser det nå ble Norge tatt på fersken, på en pinlig måte og får sin straff, men de er i en ukultur i en juksesport som har vært slik i mange år.
    Det må ryddes opp og innføre klarere regler.
    Heldigvis er det til tross for utstyr slik at hopperen må gjøre 2 meget gode hopp for å vinne.
    -

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.390
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tande og Evensen var klare i gårdagens Debatten.... dette har foregått i årevis og både FIS og nasjonale komiteer har garantert vist oom det.. men -selvsagt... der i gården er det om å beholde maska.. for enhver pris... Så blir det interessant å se hva som evt skjer..

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.959
    Sted
    Holmestrand
    Noen gode poenger:

«Hadde man gått over til kun fristil, kunne man ha utjevnet forskjellene på smurningssiden ved å kunne dele ut ferdigpreparerte og like ski til alle deltagere», sier Fredrik Aukland.

«Rent personlig ville jeg tatt bort lagsprint, men jeg vet det ikke er realistisk. Så det må bli stafettene», sa Fredrik Aukland.

«Lagsprintene må vi ha. Det er de som er mest sett internasjonalt. Og intervallstartene kan vi ikke fjerne. Det er norsk kultur», sa Torgeir Bjørn – og smilte.
    Der er jeg uenig. Intervallstart er møkkkjedelig!

«Det er ikke formatene som er problemet. Som eksempel følger jeg med på Formel 1 og vet alt om Lewis Hamilton, hva han spiser, hva han kjører, hvem han dater, hvor mye han tjener og hva slags politiske saker han støtter.

I langrenn kan jeg litt om Klæbo, fordi jeg leser norske medier. Men jeg vet nesten ingenting om Sundling eller Andersson, fordi de ikke har lyst til å være stjerner. Det er feil og må endres.
    Én Northug er ikke nok.»

«Ta ut 50 km fra programmet og gjør det til et eget VM, som holdes fast i Holmenkollen med det gale publikummet som er der.»

Intervallstart ER langrenn.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.292
    Torget vurderinger
    1
    Om det skjer noe når de kommer dit at de skal granske seg selv - jeg tror NEI !
    Hvorfor skulle FIS granske seg selv fordi et landslag velger å bruke nattens mulm og mørke til å sy et nytt stoff inn i sømmene slik at dressen blir stivere og bedre?

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.959
    Sted
    Holmestrand
    Jeg er overrasket over at folk er overrasket over dette. At det var Norge som "sprakk ballongen" er jo kjipt for utøverne og dette vil skade hoppsporten i lang tid fremover. Det blir spennende å se hvor langt svevene blir i Vikersund hvis forholdene er bra og dressene tighte.

Se på "stakkars" Ingvild Midtskogen, 17 åringen som ble disket 2 ganger under VM for uregelmessigheter med dressen. Hun røpet på intervju at hun ikke klarte å gjøre det som dem hadde øvd på hjemme når hun kom til kontrollen. Med andre ord, hun ble stressa og slapp sannsynligvis skuldrene for langt ned.

Vis vedlegget 1105241
    Og hvis det skal være så vanskelig at man må ØVE på å ha på seg klær, men blir diska fordi man står litt annerledes, da er reglene feil.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.959
    Sted
    Holmestrand
    Ser ut til at alle vil korsfeste disse nordmennene. Det er FIS og EU som har fått til disse reglene som knapt noe kan forholde seg til. Broksig og fotsi task funker ikke hær ;)
    Jeg skyter villig vekk på EU, men er ikke sikker på at de har skylda her?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.935
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er muligens en viss forskjell på å tøye grensene med en litt for stor drakt òg å aktivt fjerne plombering og chip, for så fjerne en søm og bytte den med en som er ulovlig...

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.700
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.292
    Torget vurderinger
    1
    Helt greit at TV2 ikke har andre rettigheter i alpint enn rennene her i landet, makan til masete og stressa fyr han kommentatoren der...jeg må en tur ut i skogen for å roe ned ørene.

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.016
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning