Vinyl og CD er dødt - leve streaming!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Å nei ikke nå igjenn!! Gutten er hrt frelst. Soundgarden sverget til hrt før intill hegel hd2 kom. De hadde dog ikke hrt pro. Men Good grief!! det kan umulig slå en AVID aqutus platespiller satt opp riktig i et skikkelig oppsett. Provokasjon er det nok ikke fordi høyoppøst format låter rimelig bra kontra sterile cd spillere uten sjel.

    Jeg tror linn tar streaming opp på et enda høyere nivå med nettverkbasert avspilling som overgår ionisert usb asynkron balansert med j rivers og 64 bit.
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    Enig i at tittelen var litt for tabloid.

    Og - jeg tror da virkelig ikke at HRT er svaret. Poenget er at de har levert noen bokser som spiller ekstremt bra til prisen. Det finnes/kommer helt sikkert bokser som spiller like bra, og som som hever PC-basert Audio ytterligere. ...

    Ta deg tid til å lese linkene som Espen R la ut:

     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Det vil alltid være noen som hektes på "det nyeste nye" som kommer på markedet - og vips, blir alt anna bare avlegse greier. Vinylen var erklært død, speilreflekskameraene likeså osv. osv.

    Jeg håper virkelig at ikke "Fidelity" forpestes av div. "squeeze"-bokser og data-/internettbasert lyd i tida framover. At det kan være et supplement, ok - men ersttter,nei det tror jeg heilt oppriktig ikke!

    mvh. VilhelmW
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    VilhelmW skrev:
    ersttter,nei det tror jeg heilt oppriktig ikke!
    Hvorfor er det så utenkelig at én måte å lagre datafiler på, hvis protokoll har funnets i 30 år uendret, vil bli erstattet av en mer modrene?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.894
    Antall liker
    29.319
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har litt vanskelig for å forstå at det som ligger foran høyttalerne skal være mer interessant og viktig enn lyden som kommer ut av dem.

    mvh
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    tkr skrev:
    Jeg har litt vanskelig for å forstå at det som ligger foran høyttalerne skal være mer interessant og viktig enn lyden som kommer ut av dem.

    mvh
    Denne kommentaren er egentlig ganske så passende i mange sammenhenger her på forumet.
    Saken er vel kanskje slik, at for mange er selve veien til musikken mer interessant enn musikken i seg selv?
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    Det vil alltid være noen som hektes på "det nyeste nye" som kommer på markedet - og vips, blir alt anna bare avlegse greier. Vinylen var erklært død, speilreflekskameraene likeså osv. osv.
    Digitalfoto var dømt nord og ned ... og med rette i mange år. Når teknologien omsider har blitt god nok har den overtatt nesten 100% - også når det gjelder speilrefleks. Det samme har skjedd med proff studioutstyr fior lyd og bilde hvor alt har vært digitalt i ti femten år allerede. PCen har vært på markedet siden 1981, så det nyeste nye er det vel ikke snakk om …

    Jeg testet og lempet og skrev om utstyr i ti år, før jeg erkjente at det tross alt var små forskjeller det handlet om – og begynte å skrive om musikk – fordi det er det handler om. Musikkgjengivelse og musikkglede. Det er det denne tråden også handler om – og at det er mulig å få ekstremt god lyd (les musikkglede) til en billig penge fordi de nye anvedelsene av kjent teknologi gjør det mulig…
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    nistad skrev:
    Det vil alltid være noen som hektes på "det nyeste nye" som kommer på markedet - og vips, blir alt anna bare avlegse greier. Vinylen var erklært død, speilreflekskameraene likeså osv. osv.
    Digitalfoto var dømt nord og ned ... og med rette i mange år. Når teknologien omsider har blitt god nok har den overtatt nesten 100% - også når det gjelder speilrefleks. Det samme har skjedd med proff studioutstyr fior lyd og bilde hvor alt har vært digitalt i ti femten år allerede. PCen har vært på markedet siden 1981, så det nyeste nye er det vel ikke snakk om …

    Jeg testet og lempet og skrev om utstyr i ti år, før jeg erkjente at det tross alt var små forskjeller det handlet om – og begynte å skrive om musikk – fordi det er det handler om. Musikkgjengivelse og musikkglede. Det er det denne tråden også handler om – og at det er mulig å få ekstremt god lyd (les musikkglede) til en billig penge fordi de nye anvedelsene av kjent teknologi gjør det mulig…
    At det er mulig å få god lyd for en billig penge tar vel neppe livet av hverken cd ennå, enn si vinyl som har overlevd et par dødsdommer før , eller tror du dette seriøst ??... Hvorfor kan de ikke fungere sammen, alle disse tre topologiene ? Hadde du forøvrig lest litt på datahjørnet her inne så hadde du sett at det ikke bare er fryd og velstand hele tiden med bruk av pc eller mac i kjeden.. Kanskje er det kun barnesykdommer, men å si at de andre formatene er døde er litt drøyt... Som du sier er det en debatt som du har ønsket å polarisere , men det blir litt for naivt å tro at din subjektive erfaring gir en slags fasit.. Det er folk her inne som har drevet med dette i over 40 år og de ville ikke ta i streaming utstyr om de så fikk det. Om det er skylapper eller ei vites ikke, men intet tre vokser inn i himmelen..Ei heller streaming..
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    Det er folk her inne som har drevet med dette i over 40 år og de ville ikke ta i streaming utstyr om de så fikk det.
    som viser hvor mange fordommer som finnes!

    ps Jeg har holdt på med lyd i 38 år, og jobbet med data og teknologi i over 30 ... uten at det i det hele tatt er viktig. Det det handler om er god musikkgjengivelse!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.409
    Antall liker
    37.303
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, jeg solgte CD-spilleren min i dag, og regner ikke med å kjøpe noen ny. Streaming fra en ReadyNAS/SqueezeServer til en Transporter gjør alt den kunne gjøre, og mye mer i tillegg.

    Derimot skal det inn et nytt RIAA-trinn i racket der CD-spilleren sto. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    nistad skrev:
    Det er folk her inne som har drevet med dette i over 40 år og de ville ikke ta i streaming utstyr om de så fikk det.
    som viser hvor mange fordommer som finnes!

    ps Jeg har holdt på med lyd i 38 år, og jobbet med data og teknologi i over 30 ... uten at det i det hele tatt er viktig. Det det handler om er god musikkgjengivelse!
    ...og det får en ikke lenger av vinyl og cd fordi alternativet er så mye bedre ?
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    ...og det får en ikke lenger av vinyl og cd fordi alternativet er så mye bedre ?
    Jo - men god lyd pr. krone for PC basert Audio er allerede ekstremt høy. Virkelig HD lyd tror JEG hverken CD eller vinyl vil bli bærere av men 192/24 eller bedre lydformater.

    Takk for alle bidrag og en bra diskusjon.

    Fortsatt god jul og kos dere med god musikk på vinyl, cd eller PC!

    Case closed.

    sa
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Når man uansett skal bruke en pc, hvorfor ikke kjøre lyden ut fra et lydkort istedenfor en sånn HRT sak?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.140
    Antall liker
    8.769
    Torget vurderinger
    1
    Ofte står kanskje ikke PC'n ved anlegget, men fungerer som server annet sted i huset, og dermed blir f.eks. Logitech Squeezebox (genial løsning) og en god DAC løsningen.
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Anonym skrev:
    Når man uansett skal bruke en pc, hvorfor ikke kjøre lyden ut fra et lydkort istedenfor en sånn HRT sak?
    Prøv selv og bli overbevist. Men gjør for all del som Nistad beskrev i artikkelen son (JRiver + ASIO), det utgjør den store forskjellen. Jeg skal ikke begi meg ut på å beskrive lyd, men jeg fikk nesten gåsehud etter "konverteringen". Det er utrolig hva dette gjør for "naturligheten" når mans spiller på disse dac`ene.
    Skal legge til at jeg nå bruker den "nye" MS-2 fra HRT, til kr 1.590,- og den er helt fantastisk!!
    All honnør til Nistad som beskriver noe som han opplever som spesielt bra!

    En liten kommentar til format diskusjonen. Jeg har selv en habil platespiller- rigg hjemme, og snurrer til tider en og annen gammel plate. Mitt problem har i alle år vært å finne/huske god musikk. Det blir omtrent som når man skal forsøke å huske en god vin man har smakt. Dermed har jeg sittet der og slitt på den samme musikken, og interessen ble dalende. Men det var inntil jeg ble presantert for Spotify. Halleluja!!! Jeg er fullstendig hektet :) "Related artist" funksjonen er bare genial! Og faktisk låter det helt greit og (Premium versjon). Men du verden for en ny musikkdimensjon dette har gitt meg. Jeg registrerer at jeg hører mye oftere på musikk nå etter at jeg beynte med PC basert avspilling, og dette skylder jeg brukerkomforten (og ikke minst Spotify). Denne opplevelsen er sikkert ikke lik for alle, men for meg har det utelukkende vært positivt. Men jeg tror de fleste som gir dette litt tid vil oppleve det samme som meg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    bjornh skrev:
    Ofte står kanskje ikke PC'n ved anlegget, men fungerer som server annet sted i huset, og dermed blir f.eks. Logitech Squeezebox (genial løsning) og en god DAC løsningen.
    Men HRT har vel bare USB inn så da er en jo avhengig av å ha en pc i umiddelbar nærhet.
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Anonym skrev:
    bjornh skrev:
    Ofte står kanskje ikke PC'n ved anlegget, men fungerer som server annet sted i huset, og dermed blir f.eks. Logitech Squeezebox (genial løsning) og en god DAC løsningen.
    Men HRT har vel bare USB inn så da er en jo avhengig av å ha en pc i umiddelbar nærhet.
    Riktig.
    Med andre ord ikke fult så brukervennlig som trådløs. Men det kommer litt ann på hvor/hvordan du sitter/innordner deg. Selv har jeg PC på bordet foran meg (jeg blir helt slukt opp av Spotify av og til :)) og liker å kunne pusle på maskinen, surfe på nett, google osv men jeg hører på musikk. Og da bruker jeg bare en litt lengre usb kabel.
    Jeg vil anta kabel har noen tekniske fordeler (ytelse) kontra trådløs, så det kan muligens spille inn. Mulig dette med asynkron ikke kan gjøres via trådløs heller (dette har jeg absolutt ingen peiling på). For meg funker det veldig bra i alle fall.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    HCS skrev:
    At det er mulig å få god lyd for en billig penge tar vel neppe livet av hverken cd ennå, enn si vinyl som har overlevd et par dødsdommer før , eller tror du dette seriøst ??... Hvorfor kan de ikke fungere sammen, alle disse tre topologiene ? Hadde du forøvrig lest litt på datahjørnet her inne så hadde du sett at det ikke bare er fryd og velstand hele tiden med bruk av pc eller mac i kjeden.. Kanskje er det kun barnesykdommer, men å si at de andre formatene er døde er litt drøyt... Som du sier er det en debatt som du har ønsket å polarisere , men det blir litt for naivt å tro at din subjektive erfaring gir en slags fasit.. Det er folk her inne som har drevet med dette i over 40 år og de ville ikke ta i streaming utstyr om de så fikk det. Om det er skylapper eller ei vites ikke, men intet tre vokser inn i himmelen..Ei heller streaming..
    Godt sagt, HCS! For noen vil nok streaming osv., være det eneste saliggjørende. Alt skal jo være så enkelt nå for tida, og mest mulig bærbart og lett å bringe med seg. Det er i og for seg ikke noe galt i det, og jeg har også musikk med meg, både på pc og i-pod/MP3 - men dette er jo meir for kos, ikke så mye for "seriøs" lytting. Det gjøres i heimen, via cd eller vinyl, anlegg og høyttalere eller head-fi'en. For min del foretrekker jeg det sånn.

    Jeg er overbevist om at både vinyl og cd er såpass utbredt og akseptert som lagringsmedium for musikk, at de kommer til å bestå...lenge. Men valget er jo hver enkelt sitt. Og igjen; noen MÅ ha det nyeste nye, heile tida. Fint for de som skal produsere og selge nye duppeditter, og fint for meg og mine likesinnede - da kommer nemlig svært gode cd-spillere bl.a. på børsen til fornuftige priser....

    mvh. VilhelmW
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.883
    Antall liker
    24.032
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har seks synlige duppeditter i stereoanlegget: To subwoofere, to hovedhøyttalere, en SOTA og en Squeezebox Touch. O salig fröjd.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Jeg har seks synlige duppeditter i stereoanlegget: To subwoofere, to hovedhøyttalere, en SOTA og en Squeezebox Touch. O salig fröjd.
    Og så låter det flott også. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva har synlighet med lydgjengivelse å gjøre? Nytt mantra for dipol-kameratene ..? 8) :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke vinyl har så mye å bekymre seg for, men at et mer praktisk, billig og bedre digitalt lagringsmedium kommer til å presse CD-plater nesten ut av markedet er vel ikke fullt så utenkelig.

    Selv liker jeg CD-plater fordi da har jeg en hardkopi av musikken jeg har betalt for, og det føles jo trygt/bra, men som avspiller kan jeg ikke se noen iboende fordeler ift. harddisk- eller enda bedre solid state-lagrede filer gjennom en god DA-converter. Man slipper f.eks. hele bekymringen med drivverket. (I den grad det er noengrunn til bekymring i dag, da.)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.809
    Antall liker
    8.121
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dazed skrev:
    Tror ikke vinyl har så mye å bekymre seg for, men at et mer praktisk, billig og bedre digitalt lagringsmedium kommer til å presse CD-plater nesten ut av markedet er vel ikke fullt så utenkelig.

    Selv liker jeg CD-plater fordi da har jeg en hardkopi av musikken jeg har betalt for, og det føles jo trygt/bra, men som avspiller kan jeg ikke se noen iboende fordeler ift. harddisk- eller enda bedre solid state-lagrede filer gjennom en god DA-converter. Man slipper f.eks. hele bekymringen med drivverket. (I den grad det er noengrunn til bekymring i dag, da.)
    Sjå plateselskapet 2L i dag....
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    2L i dag:

    Musikk i skyene

    iTunes og MP3 har nå i praksis erstattet CD-platen. Streaming er videre i ferd med å overta for nedlasting. Fysiske produkter vil fremdeles ha en plass i musikkmarkedet, men da som bærer av høyere lydkvalitet og kringlyd, slik som SACD og Pure Audio Blu-ray. Slik vi nå opplever WiMP samarbeide med Logitech om TOUCH er det ingen grunn til å produsere den tradisjonelle sølvskiva i 2011

    http://2l.no/epost/nyheter2011nyttaar.html
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Audiophile-Arve skrev:
    Vinylen er dau. Uansett, eg betalar inntil 50 kr pr vinylplate av mintkvalitet, dersom dei er relevante for mi samling, så om du slit, skal eg lette byrda for deg.
    Jeg nevner ikke ordet betaling for vinyl - jeg tar i mot all vinyl av mint kvalitet heilt gratis..så lenge plassen rekker ;D ;D

    mvh. VilhelmW
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg sitter her og ripper (og ripper, og ripper, og ripper, og ripper og....) CD-er observerer jeg et annet godt argument for streaming (selv om man kjøper musikken på CD-er): Mange av de gamle CD-ene mine har trydeligvis såpass med merker, riper og flekker at det ikke er alltid EAC klarer å rippe alle sporene feilfritt (og et par ganger ikke i det hele tatt). Hvis man hadde rippet hver CD én gang når man fikk den, og så lot den ligge i coveret som backup/hardkopi, vil ikke filene eller mediet degraderes i det hele tatt.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Anonym skrev:
    bjornh skrev:
    Ofte står kanskje ikke PC'n ved anlegget, men fungerer som server annet sted i huset, og dermed blir f.eks. Logitech Squeezebox (genial løsning) og en god DAC løsningen.
    Men HRT har vel bare USB inn så da er en jo avhengig av å ha en pc i umiddelbar nærhet.
    Logitech Squeezebox Touch kan mate en USB-DAC. Det er omtalt flere ganger i squeezeboxtråden.

    På den annen side: HRT var vel kun et eksempel(?) En Squeezebox (Touch) + en god DAC er en meget god kilde, og gode DACer (med eller uten USB) trenger ikke å koste en formue i 2011 (selv om det også finnes meget dyre DACer).
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tidligere i tråden ble det harselert litt over å bruke pc som drev for cd, ikke bare HDD. Da ble det opplyst at Jriver kjører signalet gjennom en buffer først. Det kan jeg bekrefte, og det fungerer fint hos meg. Det går kjapt nok, og fordelen er at jeg sitter ved siden av spilleren når jeg skal skifte. Men slikt skjer kun når jeg kommer hjem med en ny plate, og ikke har tålmodighet til å vente noen minutter mens det rippes. Som oftest bruker jeg den funksjonen hvis jeg kommer hjem med en liten håndfull plater, og vil kjapt skippe gjennom et par av de.

    De føltes litt rart første gangen jeg gjorde det, men det er jo ingen grunn til det. Skal jeg først spille en cd, så hvorfor ikke med et så godt brukergrensesnitt som Jriver har? Pluss at jeg får tilgang til samme muligheter for eq og slikt. Det brukes faktisk på noen plater. Jeg bruker laptop til musikken foreløpig, så jeg har med meg store deler av samlingen når jeg er ute og reiser. Jeg synes foreløpig at det ikke er noe poeng i å ha plater jeg (nesten) aldri spiller på HDD, og i noen få tilfeller har jeg tatt fram plater som nesten aldri spilles og kun brukt pc-en som drivverk for cd. Funker fint for meg, med egne hyller for de som ikke finnes på HDD.

    Jeg vet ikke om noen har nevnt det, men det finnes et par funksjoner i Jriver som gjør at jeg fortsatt holder på den spilleren. Det har vært på trappene å sette meg inn i Foobar, men jeg har ikke brydd meg. En viktig årsak er fire knapper: Google, Wikipedia, Images og YouTube. Den siste har jeg ikke brukt enda, men det kommer sikkert tider til det. De to andre er i bruk hele tiden. Images er utrolig kjapt og enkelt, og jeg vil ikke tilbake til å gjøre det manuelt igjen. Wiki brukes minst like ofte, om ikke enda mer. Det er utrolig kjekt å kunne trykke på en eneste knapp for å få opp den engelske wiki-artikkelen om artisten. Det har større verdi enn et cover i hånden, det kan jeg love. Ærlig talt, hvorfor knote med briller og slikt når det ofte er artikler om enkeltplater på wikipedia?

    Ikke missforstå meg, for jeg leser også linernotes og koser meg med det som måtte være av fint design. For det kommer jo i alle formater og størrelser. Men etterhvert som jeg har hatt en plate en stund, så er det mer hvilke musikere og årstall som er interessant utover spilletider, titler og slikt. Det er få opplysninger på et cover man trenger å lese ofte, og de samme opplysningene finnes på nettet. Med den innebygde funksjonen som henter den engelske wiki-artikkelen så får jeg som oftest mye mer info på kortere tid enn et cover vil gi meg.

    Ser at HRT nevnes ofte. Det er mulig jeg også kommer til å kikke på en slik, men trenger egentlig mer enn bare USB. Det er litt vel mye fokus på dette merket synes jeg, og føler at de kan skuffe meg etter alt skrytet. Noen har jo satt toppmodellen i klasse med svindyre spillere i 30 til 40 kilokronesklassen. Selv om HRT garantert er optimert så mye som mulig for USB så tviler jeg sterkt på det. Det kan godt hende at HRT er uvanlig god valuta for pengene, men er det virkelig så bra? Hadde folk ravet om halve prisen (la oss si maksimum 20 for å strekke strikken) så ville jeg lett ha trodd på det, for slike produkter dukker opp noen ganger. Men en cdp til 30-40? Litt vel optimistisk vil jeg tro.

    Abrahamsens uDAC (?) selges nå for klart under høvdingen jfr en annonsen på forsiden i forrige uke. Det må da være et av de beste tilbudene som har dukket opp på lenge. Hvis Abrahamsen er aggressiv nok kan denne DAC-en bli en 3020 for seriøs pc-lyd i Norge, for markedet er klart for dette. Den er fin å se på, så de fleste koner vil tillate den i stova også. Hadde det ikke vært for at semesteravgiften for soppen skal betales nå, så hadde det vært en på vei i posten til meg nå. (baluba litt desperat for tiden? Kanskje det...)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    JRiver: 3 knapper for Wikipedia, Images og YouTube

    baluba skrev:
    Jeg vet ikke om noen har nevnt det, men det finnes et par funksjoner i Jriver som gjør at jeg fortsatt holder på den spilleren. Det har vært på trappene å sette meg inn i Foobar, men jeg har ikke brydd meg. En viktig årsak er tre knapper: Wikipedia, Images og YouTube. Den siste har jeg ikke brukt enda, men det kommer sikkert tider til det. De to andre er i bruk hele tiden.
    Er disse knappene kontekstsensitive, f.eks. i forhold til (valgt) musikkstykke, komponist, album, artist, epoke osv.?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    JRiver: 3 knapper for Wikipedia, Images og YouTube

    CDWMcInSpots skrev:
    baluba skrev:
    Jeg vet ikke om noen har nevnt det, men det finnes et par funksjoner i Jriver som gjør at jeg fortsatt holder på den spilleren. Det har vært på trappene å sette meg inn i Foobar, men jeg har ikke brydd meg. En viktig årsak er tre knapper: Wikipedia, Images og YouTube. Den siste har jeg ikke brukt enda, men det kommer sikkert tider til det. De to andre er i bruk hele tiden.
    Er disse knappene kontekstsensitive, f.eks. i forhold til (valgt) musikkstykke, komponist, album, artist, epoke osv.?
    Bare artist, så du må legge til titler manuelt. YouTube har jeg ikke testet enda, men det vel det samme der. Jeg vet ikke hvorfor Jriver ikke søker med titler også, men de har kanskje en grunn til det. Det vil bli for mye rotete treff tipper jeg, og da er det like greit å ikke gjøre det. Men for meg fungerer det ypperlig å bare skrive tittelen på platen når jeg skal ha cover, eventuelt sjekke det opp med Google. En wiki-funksjon som går direkte på plate eller sang vil sannsynligvis være helt håpløs.
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    Ser at HRT nevnes ofte. Det er mulig jeg også kommer til å kikke på en slik, men trenger egentlig mer enn bare USB. Det er litt vel mye fokus på dette merket synes jeg, og føler at de kan skuffe meg etter alt skrytet. Noen har jo satt toppmodellen i klasse med svindyre spillere i 30 til 40 kilokronesklassen. Selv om HRT garantert er optimert så mye som mulig for USB så tviler jeg sterkt på det. Det kan godt hende at HRT er uvanlig god valuta for pengene, men er det virkelig så bra? Hadde folk ravet om halve prisen (la oss si maksimum 20 for å strekke strikken) så ville jeg lett ha trodd på det, for slike produkter dukker opp noen ganger. Men en cdp til 30-40? Litt vel optimistisk vil jeg tro.
    Jeg står ved alt jeg skrev i Fidelity #46 “Min nye kjærlighet er blå”. Det kan selvsagt godt hende at det finnes like bra og bedre produkter ... men til prisen. Jeg har nå hatt PRO utgaven i et drøyt halvår og jeg digger den hver eneste dag – og må nesten klype meg i armen over den musikkgleden den gir meg. Jeg har aldri opplevd at et enkelt produkt har gitt så mye så lenge jeg har holdt på med HiFi. HRT har tydeligvis knekt en eller annen kode som kanskje handler om isolering av strømforsyningen men sannsynligvis aller mest asynkron USB. PROen spiller fantastisk og til prisen er det rett og slett utrolig. II+ som jeg har kjøpt for å ha på jobben sammen med et par aktive VideoLogic høyttalere er også oppsiktsvekkende bra. MEN - den må være satt opp riktig. Uten ASIO og en avspiller som bufrer f.eks. JRivers er det trøbbel ... og dårligere lyd. Oppsettet som HRT beskriver i sine installasjonsveiledninger er på ingen måter optimalt!

    Testen i Fidelity #46 har noen lagt ut her:

    http://musicstreamer.no/wordpress/wp-content/uploads/2010/10/FIDELITY46-MS-PRO1.pdf
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    nistad skrev:
    Ser at HRT nevnes ofte. Det er mulig jeg også kommer til å kikke på en slik, men trenger egentlig mer enn bare USB. Det er litt vel mye fokus på dette merket synes jeg, og føler at de kan skuffe meg etter alt skrytet. Noen har jo satt toppmodellen i klasse med svindyre spillere i 30 til 40 kilokronesklassen. Selv om HRT garantert er optimert så mye som mulig for USB så tviler jeg sterkt på det. Det kan godt hende at HRT er uvanlig god valuta for pengene, men er det virkelig så bra? Hadde folk ravet om halve prisen (la oss si maksimum 20 for å strekke strikken) så ville jeg lett ha trodd på det, for slike produkter dukker opp noen ganger. Men en cdp til 30-40? Litt vel optimistisk vil jeg tro.
    Jeg står ved alt jeg skrev i Fidelity #46 “Min nye kjærlighet er blå”. Det kan selvsagt godt hende at det finnes like bra og bedre produkter ... men til prisen. Jeg har nå hatt PRO utgaven i et drøyt halvår og jeg digger den hver eneste dag – og må nesten klype meg i armen over den musikkgleden den gir meg. Jeg har aldri opplevd at et enkelt produkt har gitt så mye så lenge jeg har holdt på med HiFi. HRT har tydeligvis knekt en eller annen kode som kanskje handler om isolering av strømforsyningen men sannsynligvis aller mest asynkron USB. PROen spiller fantastisk og til prisen er det rett og slett utrolig. II+ som jeg har kjøpt for å ha på jobben sammen med et par aktive VideoLogic høyttalere er også oppsiktsvekkende bra. MEN - den må være satt opp riktig. Uten ASIO og en avspiller som bufrer f.eks. JRivers er det trøbbel ... og dårligere lyd. Oppsettet som HRT beskriver i sine installasjonsveiledninger er på ingen måter optimalt!

    Testen i Fidelity #46 har noen lagt ut her:

    http://musicstreamer.no/wordpress/wp-content/uploads/2010/10/FIDELITY46-MS-PRO1.pdf
    HRT har varslet en mer avansert utgave, men den blir visst stadig utsatt. Kan det tenkes at HRT Pro er så god at de (virkelig) har problemer med å forbedre den ytterligere?
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    CDWMcInSpots skrev:
    nistad skrev:
    Ser at HRT nevnes ofte. Det er mulig jeg også kommer til å kikke på en slik, men trenger egentlig mer enn bare USB. Det er litt vel mye fokus på dette merket synes jeg, og føler at de kan skuffe meg etter alt skrytet. Noen har jo satt toppmodellen i klasse med svindyre spillere i 30 til 40 kilokronesklassen. Selv om HRT garantert er optimert så mye som mulig for USB så tviler jeg sterkt på det. Det kan godt hende at HRT er uvanlig god valuta for pengene, men er det virkelig så bra? Hadde folk ravet om halve prisen (la oss si maksimum 20 for å strekke strikken) så ville jeg lett ha trodd på det, for slike produkter dukker opp noen ganger. Men en cdp til 30-40? Litt vel optimistisk vil jeg tro.
    Jeg står ved alt jeg skrev i Fidelity #46 “Min nye kjærlighet er blå”. Det kan selvsagt godt hende at det finnes like bra og bedre produkter ... men til prisen. Jeg har nå hatt PRO utgaven i et drøyt halvår og jeg digger den hver eneste dag – og må nesten klype meg i armen over den musikkgleden den gir meg. Jeg har aldri opplevd at et enkelt produkt har gitt så mye så lenge jeg har holdt på med HiFi. HRT har tydeligvis knekt en eller annen kode som kanskje handler om isolering av strømforsyningen men sannsynligvis aller mest asynkron USB. PROen spiller fantastisk og til prisen er det rett og slett utrolig. II+ som jeg har kjøpt for å ha på jobben sammen med et par aktive VideoLogic høyttalere er også oppsiktsvekkende bra. MEN - den må være satt opp riktig. Uten ASIO og en avspiller som bufrer f.eks. JRivers er det trøbbel ... og dårligere lyd. Oppsettet som HRT beskriver i sine installasjonsveiledninger er på ingen måter optimalt!

    Testen i Fidelity #46 har noen lagt ut her:

    http://musicstreamer.no/wordpress/wp-content/uploads/2010/10/FIDELITY46-MS-PRO1.pdf
    HRT har varslet en mer avansert utgave, men den blir visst stadig utsatt. Kan det tenkes at HRT Pro er så god at de (virkelig) har problemer med å forbedre den ytterligere?
    Den nye utgaven ble utsatt pga den nye istreameren som kom nettopp. Den nye highendutgaven sies å komme i april.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.782
    Antall liker
    5.195
    Sted
    Nøtterøy
    Kjøpte meg den omtalte Abrahamsen USB-DACen for en tid tilbake, og må bare si meg meget fornøyd med lyden. Har testet mange cd spillerer opp gjennom årene, men denne danker ut de fleste. Ihvertfall i mitt anlegg. Knallyd med pc/dac og rør! ;)

    Ripper musikken i FLAC og ned i Winamp. Funker som bare det.

    Takk til Dazed og baluba for gode svar på spørsmål jeg hadde før jeg kom i gang. :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    nistad skrev:
    Jeg står ved alt jeg skrev i Fidelity #46 “Min nye kjærlighet er blå”. Det kan selvsagt godt hende at det finnes like bra og bedre produkter ... men til prisen. Jeg har nå hatt PRO utgaven i et drøyt halvår og jeg digger den hver eneste dag – og må nesten klype meg i armen over den musikkgleden den gir meg. Jeg har aldri opplevd at et enkelt produkt har gitt så mye så lenge jeg har holdt på med HiFi. HRT har tydeligvis knekt en eller annen kode som kanskje handler om isolering av strømforsyningen men sannsynligvis aller mest asynkron USB. PROen spiller fantastisk og til prisen er det rett og slett utrolig. II+ som jeg har kjøpt for å ha på jobben sammen med et par aktive VideoLogic høyttalere er også oppsiktsvekkende bra. MEN - den må være satt opp riktig. Uten ASIO og en avspiller som bufrer f.eks. JRivers er det trøbbel ... og dårligere lyd. Oppsettet som HRT beskriver i sine installasjonsveiledninger er på ingen måter optimalt!

    Testen i Fidelity #46 har noen lagt ut her:

    http://musicstreamer.no/wordpress/wp-content/uploads/2010/10/FIDELITY46-MS-PRO1.pdf
    Hvor mye testet du den opp mot Linn spilleren til Vadseth? Og dere mente de låt relativt identisk?
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    Vi gjorde en enkel sammenligningstest i en time eller to for å sjekke ut om vi opplevde påfallende forskjeller. Det gjorde hverken Knut eller jeg - og det oppsiktsvekkende var enkelt og greit opplevelsen av at utsyr som koster 5000 holdt bra følge med - og er en relevant match med utstyr som koster tjuegangeren. Men vi konkluderte ikke med at PROen var bedre enn referansen – men med at PROen holdt bra mål og følge.

    Jeg tror for øvrig ikke at HRT har laget verdens beste USB DAK – og det sier seg jo seg selv at det er mer å hente siden en HD versjon er på trappene fra det selskapet. Poenget mitt er at arkitekturen med PC-basert audio, HD – og losslessformater i kombinasjon med asynkrone USB-DAKer og ASIO setter en ny standard for pris/ytelse på kildesiden - og hvor HRT i øyeblikket leverer utrolig god lyd pr. krone.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    nistad skrev:
    Vi gjorde en enkel sammenligningstest i en time eller to for å sjekke ut om vi opplevde påfallende forskjeller. Det gjorde hverken Knut eller jeg - og det oppsiktsvekkende var enkelt og greit opplevelsen av at utsyr som koster 5000 holdt bra følge med - og er en relevant match med utstyr som koster tjuegangeren. Men vi konkluderte ikke med at PROen var bedre enn referansen – men med at PROen holdt bra mål og følge.

    Jeg tror for øvrig ikke at HRT har laget verdens beste USB DAK – og det sier seg jo seg selv at det er mer å hente siden en HD versjon er på trappene fra det selskapet. Poenget mitt er at arkitekturen med PC-basert audio, HD – og losslessformater i kombinasjon med asynkrone USB-DAKer og ASIO setter en ny standard for pris/ytelse på kildesiden - og hvor HRT i øyeblikket leverer utrolig god lyd pr. krone.
    Har du fått muligheten til å sammenligne HRT Pro med DACer som f.eks Arcam rDAC, Hegel HD10 DAC eller andre i noenlunde tilsvarende prisklasse?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke hvorfor ingen har nevnt det, men Lyd&Bilde har i siste nummer en gruppetest av DAC'er med/uten USB.
    Sikkert verdt å pløye gjennom om man er i kjøpemodus for en av disse sakene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn