Tidligere i tråden ble det harselert litt over å bruke pc som drev for cd, ikke bare HDD. Da ble det opplyst at Jriver kjører signalet gjennom en buffer først. Det kan jeg bekrefte, og det fungerer fint hos meg. Det går kjapt nok, og fordelen er at jeg sitter ved siden av spilleren når jeg skal skifte. Men slikt skjer kun når jeg kommer hjem med en ny plate, og ikke har tålmodighet til å vente noen minutter mens det rippes. Som oftest bruker jeg den funksjonen hvis jeg kommer hjem med en liten håndfull plater, og vil kjapt skippe gjennom et par av de.
De føltes litt rart første gangen jeg gjorde det, men det er jo ingen grunn til det. Skal jeg først spille en cd, så hvorfor ikke med et så godt brukergrensesnitt som Jriver har? Pluss at jeg får tilgang til samme muligheter for eq og slikt. Det brukes faktisk på noen plater. Jeg bruker laptop til musikken foreløpig, så jeg har med meg store deler av samlingen når jeg er ute og reiser. Jeg synes foreløpig at det ikke er noe poeng i å ha plater jeg (nesten) aldri spiller på HDD, og i noen få tilfeller har jeg tatt fram plater som nesten aldri spilles og kun brukt pc-en som drivverk for cd. Funker fint for meg, med egne hyller for de som ikke finnes på HDD.
Jeg vet ikke om noen har nevnt det, men det finnes et par funksjoner i Jriver som gjør at jeg fortsatt holder på den spilleren. Det har vært på trappene å sette meg inn i Foobar, men jeg har ikke brydd meg. En viktig årsak er fire knapper: Google, Wikipedia, Images og YouTube. Den siste har jeg ikke brukt enda, men det kommer sikkert tider til det. De to andre er i bruk hele tiden. Images er utrolig kjapt og enkelt, og jeg vil ikke tilbake til å gjøre det manuelt igjen. Wiki brukes minst like ofte, om ikke enda mer. Det er utrolig kjekt å kunne trykke på en eneste knapp for å få opp den engelske wiki-artikkelen om artisten. Det har større verdi enn et cover i hånden, det kan jeg love. Ærlig talt, hvorfor knote med briller og slikt når det ofte er artikler om enkeltplater på wikipedia?
Ikke missforstå meg, for jeg leser også linernotes og koser meg med det som måtte være av fint design. For det kommer jo i alle formater og størrelser. Men etterhvert som jeg har hatt en plate en stund, så er det mer hvilke musikere og årstall som er interessant utover spilletider, titler og slikt. Det er få opplysninger på et cover man trenger å lese ofte, og de samme opplysningene finnes på nettet. Med den innebygde funksjonen som henter den engelske wiki-artikkelen så får jeg som oftest mye mer info på kortere tid enn et cover vil gi meg.
Ser at HRT nevnes ofte. Det er mulig jeg også kommer til å kikke på en slik, men trenger egentlig mer enn bare USB. Det er litt vel mye fokus på dette merket synes jeg, og føler at de kan skuffe meg etter alt skrytet. Noen har jo satt toppmodellen i klasse med svindyre spillere i 30 til 40 kilokronesklassen. Selv om HRT garantert er optimert så mye som mulig for USB så tviler jeg sterkt på det. Det kan godt hende at HRT er uvanlig god valuta for pengene, men er det virkelig så bra? Hadde folk ravet om halve prisen (la oss si maksimum 20 for å strekke strikken) så ville jeg lett ha trodd på det, for slike produkter dukker opp noen ganger. Men en cdp til 30-40? Litt vel optimistisk vil jeg tro.
Abrahamsens uDAC (?) selges nå for klart under høvdingen jfr en annonsen på forsiden i forrige uke. Det må da være et av de beste tilbudene som har dukket opp på lenge. Hvis Abrahamsen er aggressiv nok kan denne DAC-en bli en 3020 for seriøs pc-lyd i Norge, for markedet er klart for dette. Den er fin å se på, så de fleste koner vil tillate den i stova også. Hadde det ikke vært for at semesteravgiften for soppen skal betales nå, så hadde det vært en på vei i posten til meg nå. (baluba litt desperat for tiden? Kanskje det...)