Vinyl og CD er dødt - leve streaming!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • -HP-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    512
    Antall liker
    128
    Jeg kjøpte min første "velfungerende" PC for snart fire år siden. Ja, jeg var lovlig seint ute, og det har jeg aldri angret på. Og jeg var betatt av hvor enkelt og praktisk det var å rippe all musikken til en romslig eksterndisk og spille alt igjennom iTunes - hele CD-samlinga ble rippet. Jeg ble veldig vant til å alltid spille musikk via iTunes, og jeg skaffet meg også følgelig veldig mye musikk via nettet. Nysgjerrig på et band? Det var alltid tilgjengelig ett eller annet sted. CDer og LPer sto mest til pynt. Det er jo ekstremt lettvint å spille alt via dataen, spesielt når man også har fjernkontroll til maskinen (fin ting på Mac; fjernkontroll og såkalt "FrontRow", som lar deg betjene hele dritten fra sofaen).

    Men i romjula 2009 kræsja den harddisken. Jeg tok meg aldri bryet med å reparere den, ettersom hendelsen ble en liten tankevekker. Men jeg mista da et bibliotek på nærmere 300 gigabyte.

    Jeg hadde backup av noe. CD-samlinga var det ikke aktuelt å rippe på nytt. Selvsagt er en harddiskkræsj noe man må regne med, og selvsagt kan jeg kritiseres for å ikke f.eks. ha en kopi av alt liggende på enda en disk, eller kanskje enda bedre; Dropbox (eller lignende tjenester). Men jeg tok isteden "et steg tilbake".

    Jeg fikk fryktelige lyttervaner av PC-løsningen. Hørte nesten aldri ei hel skive igjennom - det gikk i enkeltlåter. Dessuten var det bare å laste ned hva som helst, noe som gjorde at man skaffet seg mye mer musikk enn man rakk å høre igjennom. Mp3-filer for meg er den ultimate forbruksvare. Og jeg mista litt "følelsen" for musikksamlinga mi.

    Så da harddisken min kræsja (kort etter måtte PCen sendes inn for å fikse en skjermfeil også - dermed var jeg i tillegg uten data en liten stund), ble jeg nødt til å spille en del CDer igjen, og ble selvsagt påminnet hvor fantastisk mye bedre det låter. Dessuten ble det automatisk slik at jeg hørte igjennom hele album igjen - og det er ikke noe tøys; mange album har en kumulativ oppbygning.

    Pr. i dag har jeg stadig et velfylt iTunes-bibliotek, men bare en brøkdel av hva jeg hadde tidligere. Ca 40 gigabyte, eller noe i den duren - kun musikk jeg virkelig bryr meg om.

    Og jeg kjøper fortsatt CDer. I bestilling nå ligger blant annet nyeste utgivelse fra det tyske heavybandet Atlantean Kodex. Jeg har ikke hørt den, kun lest omtale, og jeg vil heller ikke høre den før jeg har den i hendene og putter inn i Denon-maskinen. Og jeg koser meg faktisk med å gå og vente på den.

    Spotify vil jeg ikke ha; jeg innbiller meg nemlig at det representerer en enda sterkere grad av overnevnte fenomen - at den overveldende tilgjengeligheten gjør at man aldri tar seg tid til å lytte gjennom ei hel skive, og at jeg i enda større grad vil miste følelsen for musikksamlinga mi (i den grad noe sånt finnes på Spotify.

    En kompis av meg har et svært entusiastisk forhold til alt som har med internett å gjøre, og elsker selvsagt Spotify - jeg har fått mer enn én invitasjon fra ham, som jeg har avslått. "Det er jo så genialt - du kan linke opp Spotify mot Facebook, og så kan du se spillelistene til Facebook-vennene dine!" sier han med en overentusiasme som fint overgår Knut Jørgen Røed Ødegaards (no offense!). Sist han hadde fest, laget han spilleliste via Spotify ut fra hva Spotify-vennene hans hadde hørt på i det siste.

    Jeg synes fortsatt det er en fryd å ha fest, og når folk spør om ett eller annet musikkstykke kunne si "nei, den skiva har jeg ikke". Det er nemlig gjerne en grunn til at man ikke har enkelte skiver - rett og slett fordi de er dårlige. Men så har jo også overnevnte kompis ved minst én anledning spurt meg om jeg ikke jeg kan laste ned den derre Spotify-programvaren slik at han kan logge seg på sin konto - på min fest...

    Vel, dette ble kanskje en litt usammenhengende tirade, men konklusjonen er: internettets tilgjengelighet har ikke nødvendigvis gjort mitt forhold til musikk bedre, og jeg setter pris på muligheten til å kjøpe musikk på CD, med den "magien" det representerer. Håper det ikke er helt slutt på en god stund ennå!

    PS: Like ille som Spotify-mas er det evinnelige Youtube-maset: begynner først én gjest, så skal plutselig alle vise fram (som regel) høyst uinteressante ting på Youtube, og PC-skjermen blir festens midtpunkt - alle henger rundt den som fluer på dritt. Da jeg hadde bursdagsfest i høst gjorde jeg følgende for å unngå denslags: jeg laget en mp3-CD (ca 4 timer musikk) med et greit utvalg av ting jeg liker, men også med hensyn til hva jeg visste at gjestene mine liker/tolererer, og den ble spilt via CD-spilleren. Og dataen var slått av. Ble en koselig kveld, det, og kun én gjest "klaget", og det var overnevnte Spotify-entusiast...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.985
    Antall liker
    9.783
    Sted
    Trondheim
    Veldig enig. Jeg har også lagt merke til effekten av å ha musikken lagret på dm - man spiller enkeltlåter og ikke hele album - følelsen av helhet som et album skal ha, forsvinner.
    Jeg ripper for såvidt all musikken jeg kjøper og bruker dette som "bakgrunnsstøy" på kontoret eller når jeg jobber ved maskina, men hvis jeg skal spille musikk bruker jeg fremdeles CD, og kommer til å gjøre det lenge enda.
     

    kurtis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    21
    Her tror jeg personlig at det kanskje blir synliggjort et aldri så lite "generasjonsskille" i måten å forholde seg til musikk generelt og PC-musikk/bruk spesielt.
    Jeg er, til tross for alderen (god gammel årgang) ganske ny og uerfaren mht PC-musikk. Kjøpte en HRT II+ i november - startet ripping i FLAC og ble medlem i WIMP. Jeg ble kjempe overasket over den gode lyden via ASIO/Wasapi ES fra rippet musikk og ikke fullt så overasket over tam lyd fra WIMP. Uansett, dette var totalt sett en veldig positiv opplevelse og jeg merket fort at jeg fikk en ny giv i bruk av anlegget og musikken min. Enkelt, tilgjengelig og veldig praktisk. Har rippet ca 100 CDer med musikk jeg spiller mye og har ingen planer om å fortsette med de resterende par tusen som står i hylla. Men - det er lett å finne fram noe annet, legge til, eller skifte ut.
    Lytting til musikk er for meg altfor verdifullt til at det skal bli forbundet med rastløshet eller utilfredshet. 80-90% av tiden spilles hele album som før og tilgjengeligheten og lettvindtheten har aldri påvirket meg til å stadig lete etter noe annet og lyden den er, som sagt, kjempegod.
    WIMP, eller tilsv brukes kun til å finne/sjekke ut ny musikk og jeg finner nå musikk, mye lettere enn før. Virkelig en helt ny verden som har åpnet seg. Ny musikk på timen fra Japan, Hong Kong, USA, Tyskland - hvorsomhelst kan man kan finne ny inspirasjon og en verden som fortoner seg helt anderledes enn VG-lista og omtaler fra Terje Mosnes . Dette er vel kanskje den aller største fordelen og gleden ved denne teknikkens utvikling - fantastisk!
    Har jeg kamerater på "lyttebesøk" så spiller vi stort sett min musikk hos meg og f.eks Hagto`s musikk hos ham. Vi prater når vi skal og lytter når vi skal og musikken er i slike tilfeller sjeldent noe som foregår i bakgrunnen.

    Så, som dere sikkert skjønner, så har jeg liten forståelse for at lettere tilgjengelighet skal være et motargument mot PC-musikk!
    mvh
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man skrev:
    Vet ikke hvorfor ingen har nevnt det, men Lyd&Bilde har i siste nummer en gruppetest av DAC'er med/uten USB.
    Sikkert verdt å pløye gjennom om man er i kjøpemodus for en av disse sakene.
    Se der ja. Og det ser ikke ut som om asynkron overføring er så viktig så mange som skal ha det til. USB DACen til Hegel til 2k som er adaptiv er blandt de beste (nr. 2?) i den testen.
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    Jeg skal vokte meg vel for å kommentere “Lyd&Bilde”. De hører helt sikkert det de hører. Men det er likevel tre punkter som det er viktig å være klar over som skiller disse testen fra hverandre:
    1) Under slik vi testet vi skriver "Lyd&Bilde" at det ble brukt en MacBook PRO med avspilleren Itunes(?) og Play for Mac.

    2) Når jeg testet HRT-Pro, så var det et rent PC-oppsett. Ut av boksen spilte ikke HRTen eksepsjonelt bra. Jeg måtte gjøre tre modifiseringer:
    a) Jeg la inn ASIO drivere som kobler mediaspilleren rett til lydkortet uten at Windows eller andre OS får lov til å tukle med signalet i form av up/nedsampling, volumkontroll etc. etc. . Forskjellen mellom PROen (og teoretisk for seg alle USB DAKer) med og uten ASIO er VELDIG stor. Det hjelper lite med Asyncron overføring hvis signalet er “rasert” av OSet før det overføres.

    b) Jeg byttet mellom ulike mediaspillere og endte opp med JRivers av to grunner. Den første er at den støtter ASIO direkte.

    c) Den andre – og minst like viktige er at den JRivers bufrer lydfilen den spiller av. Hvis du f.eks. drar ut kontakten på USB disken, vil filen som spiller fortsette noen sekunder. Grunnen til at dette er viktig er at USB-disken og DAKen vanligvis henger på samme USB ressurs – og må times i forhold til hverandre. Det innebærer både et problem i forhold til adaptiv overføring fordi det kan oppstå tidsunøyaktighet i samplene som skal overføres (jitter, hakkete lyd eller bortfall av lyd). ASIO reduserer/fjerner dettet problemet siden lydsignalet overføres i pakker. Det er heller ikke sikkert at disken greier å levere lyd til riktig tid. Ved å buffre filene kan informasjon hentes i større segmenter fra disken, og timing blir en en mindre/evt. ikke issue – fordi bufferen hele tiden blir fylt opp bakfra (FIFO).

    3) Jeg byttet signal kabler, og endte opp med SILK. Før jeg byttet funket den ikke i mitt oppsett i det hele tatt med ukontrollerte bass etc.

    Jeg tror disse faktorene kan påvirke hvordan de ulike produktene Lyd&Bilde har testet oppfattes i ulike oppsett og hvordan de rangeres i forhold til hverandre.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mac gir bit-perfect overføring uten at man trenger å gjøre noe.

    Ellers er jeg helt uenig i at forskjellen med ASIO og directsound under Vista og W7 er stor. Bruker man directsound under en av disse operativsystemene, så får mer enn nok inntrykk av hvordan DACen låter IMO. ASIO gir et kun et lite løft i mine ører. I XP så blir alt oppsamplet til 48k, så der er det litt annerledes.

    Det andre du nevner handler om stabilitet og har sånt sett ikke noe å gjøre med selve lydkvaliteten.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.409
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skjønner ikke hvorfor mange skal fremstille pc avspilling som hokus pokus.

    Eneste man trenger er bitperfect ut, alt annet er underordnet.
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    nistad skrev:
    Jeg skal vokte meg vel for å kommentere “Lyd&Bilde”. De hører helt sikkert det de hører. Men det er likevel tre punkter som det er viktig å være klar over som skiller disse testen fra hverandre:
    1) Under slik vi testet vi skriver "Lyd&Bilde" at det ble brukt en MacBook PRO med avspilleren Itunes(?) og Play for Mac.

    2) Når jeg testet HRT-Pro, så var det et rent PC-oppsett. Ut av boksen spilte ikke HRTen eksepsjonelt bra. Jeg måtte gjøre tre modifiseringer:
    a) Jeg la inn ASIO drivere som kobler mediaspilleren rett til lydkortet uten at Windows eller andre OS får lov til å tukle med signalet i form av up/nedsampling, volumkontroll etc. etc. . Forskjellen mellom PROen (og teoretisk for seg alle USB DAKer) med og uten ASIO er VELDIG stor. Det hjelper lite med Asyncron overføring hvis signalet er “rasert” av OSet før det overføres.

    b) Jeg byttet mellom ulike mediaspillere og endte opp med JRivers av to grunner. Den første er at den støtter ASIO direkte.

    c) Den andre – og minst like viktige er at den JRivers bufrer lydfilen den spiller av. Hvis du f.eks. drar ut kontakten på USB disken, vil filen som spiller fortsette noen sekunder. Grunnen til at dette er viktig er at USB-disken og DAKen vanligvis henger på samme USB ressurs – og må times i forhold til hverandre. Det innebærer både et problem i forhold til adaptiv overføring fordi det kan oppstå tidsunøyaktighet i samplene som skal overføres (jitter, hakkete lyd eller bortfall av lyd). ASIO reduserer/fjerner dettet problemet siden lydsignalet overføres i pakker. Det er heller ikke sikkert at disken greier å levere lyd til riktig tid. Ved å buffre filene kan informasjon hentes i større segmenter fra disken, og timing blir en en mindre/evt. ikke issue – fordi bufferen hele tiden blir fylt opp bakfra (FIFO).

    3) Jeg byttet signal kabler, og endte opp med SILK. Før jeg byttet funket den ikke i mitt oppsett i det hele tatt med ukontrollerte bass etc.

    Jeg tror disse faktorene kan påvirke hvordan de ulike produktene Lyd&Bilde har testet oppfattes i ulike oppsett og hvordan de rangeres i forhold til hverandre.
    Hei Nistad

    To små tips fra meg til videre forbedring av lydkvaliteten fra Pro, eller en hvilken som helst USB DAC.

    1. Spør Peter om å få låne den nye Crystal Cable Dreamline USB kabelen.

    2. Start JRiver
    Høyreklikk på oppgavelinjen nederst på skrivebordet til windows 7.
    Velg Oppgavebehandling(Task Manager)
    Velg/marker JRiver i vinduet for prosesser.
    Høyreklikk på JRiver som er markert i vinduet for prosesser.
    Gå inn i meny for å angi prioritet.
    Velg prioritet "Sanntid" eller "HØY". Default prioritet er "Normal"
    Start å spille musikk fra JRiver
    Ikke la smiltet stoppe før det går fra øre til øre.

    NB! Desverre må du gå gjennom punkt 2 hver gang du starter opp JRiver. Windows går tilbake til default settinger etter at du har stengt ned JRiver, eller et hvilket som helst annet program der man har endret prioriteten til programmet. Heldigvis er det gjort på noen sekunder.

    mvh
    Endre
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.285
    Antall liker
    236
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig i innlegget til HP...

    Håper både CD og Vinyl vil være tilgjengelig i mange år til!!!!!

    Destiny.. :)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.799
    Antall liker
    4.056
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Heh, vi er alle forskjellige. Overgangen til PC-basert avspilling (Squeezebox, for tiden en Touch -> Satch DAC) har hovedsakelig ført til at jeg hører mye mer på musikk enn før. Ikke hører jeg på enkelt"låter" heller, men det kan vel skyldes at jeg for det meste hører på klassisk, og der er det for meg hele verk som teller. Bare sjeldent vet jeg på forhånd hva jeg skal sette på; jeg liker å "browse" katalogen. Det samme gjorde jeg da jeg spilte cd; kikket på hyllemetrene og plukket mer eller mindre vilkårlig, men spilte hele cd-en. Den store angsten er selvsagt HDD-kræsj, derfor har jeg forholdsvis gode backuprutiner, med kopier spredd utover, også off-site, på jobb, hos venner, slik at det blir minst mulig smertefullt den dagen det skjærer seg, for det gjør det jo før eller senere.

    B
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    nistad skrev:
    1) Under slik vi testet vi skriver "Lyd&Bilde" at det ble brukt en MacBook PRO med avspilleren Itunes(?) og Play for Mac.
    2) Når jeg testet HRT-Pro, så var det et rent PC-oppsett. Ut av boksen spilte ikke HRTen eksepsjonelt bra. Jeg måtte gjøre tre modifiseringer:
    a) Jeg la inn ASIO drivere som kobler mediaspilleren rett til lydkortet uten at Windows eller andre OS får lov til å tukle med signalet i form av up/nedsampling, volumkontroll etc. etc. . Forskjellen mellom PROen (og teoretisk for seg alle USB DAKer) med og uten ASIO er VELDIG stor. Det hjelper lite med Asyncron overføring hvis signalet er “rasert” av OSet før det overføres.
    b) Jeg byttet mellom ulike mediaspillere og endte opp med JRivers av to grunner. Den første er at den støtter ASIO direkte.
    c) Den andre – og minst like viktige er at den JRivers bufrer lydfilen den spiller av. Hvis du f.eks. drar ut kontakten på USB disken, vil filen som spiller fortsette noen sekunder. Grunnen til at dette er viktig er at USB-disken og DAKen vanligvis henger på samme USB ressurs – og må times i forhold til hverandre. Det innebærer både et problem i forhold til adaptiv overføring fordi det kan oppstå tidsunøyaktighet i samplene som skal overføres (jitter, hakkete lyd eller bortfall av lyd). ASIO reduserer/fjerner dettet problemet siden lydsignalet overføres i pakker. Det er heller ikke sikkert at disken greier å levere lyd til riktig tid. Ved å buffre filene kan informasjon hentes i større segmenter fra disken, og timing blir en en mindre/evt. ikke issue – fordi bufferen hele tiden blir fylt opp bakfra (FIFO).
    3) Jeg byttet signal kabler, og endte opp med SILK. Før jeg byttet funket den ikke i mitt oppsett i det hele tatt med ukontrollerte bass etc.
    Jeg tror disse faktorene kan påvirke hvordan de ulike produktene Lyd&Bilde har testet oppfattes i ulike oppsett og hvordan de rangeres i forhold til hverandre.
    Hei - et par kommentarer

    1) Det er ingen problemer med iTunes som interface til avspiller. Den leverer perfekte data - jeg har bl annet sjekket vha Weiss' INT202 og "bitperfect" sjekk-dataene. I tillegg har jeg lagret filer tilbake på disk i motfase og addert data til de originale filene med kjent resultat.

    2c) Asynk USB kan noen ganger komme opp i problemer om data er plassert på USB/FW(1394) disker da kontrolleren ikke er synkronisert. Sata disk er imidlertid OK.

    Mvh.
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Sitter nå hører musikk fra Itunes som ligger lagret der i Loseless format, og ht jeg bruker på soverommet er Audio Pro LV2 (trådøst) og det fungerer perfekt. Jeg har i tillegg en Airport Express i stua, som er koblet til en NAD M2, som er er tilrettelagt for digitalt avspilling, men heldigvis med analoge innganger også.

    Jeg syns det er veldig praktisk med mye musikk lagret på mac, og jeg bruker Iphone som fjernkontroll, men jeg savner veldig muligheten for å spille av en cd. For meg så handler det om følelesen av det fysiske mediet som cd tross alt, og kunne sette på en plate, og høre på en hel cd.

    Jeg syns også at det blir mye spilling enkelte låter etc .ved pc basert musikk.

    Så nå har jeg bestilt en flott cd spiller( EC Eci-1 UP )igjen og vil heller ha føttene i 2 leire, og da får jeg det beste fra begge leirene :).

    mvh

    Tom
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.767
    Antall liker
    5.037
    Sted
    Nøtterøy
    En trenger jo ikke "lide" seg gjennom et helt album hvis det er bare et par låter som er bra da. ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt i -HP's- beskrivelse. Blar i album eller artist på fjernkontrollen (eller fra laptop'en), spiller hele album når jeg først har trykket play. Blar på samme måte eller i mappestrukturen på den portable avspilleren (notPod'en...) og spiller hele album derfra. Eller så kjører jeg "random play" på hele biblioteket og gjenoppdager mye bra som jeg helt hadde glemt at jeg hadde. Dette har ikke med teknologien å gjøre, men med brukeren. ;)
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    Gode poenger fra -HP-.
    Utover det at de beste PC/Mac løsningene fortsatt ikke kan konkurrere med de beste CD/vinyl-riggene lydkvalitetsmessig, som er det viktigste for meg, så er jeg også enig i at man fort blir veldig rastløs når man sitter og browser med en iPad i hånda. Her i gården spilles plata helt igjennom.
    Streaming med spillelister egner seg riktignok godt til fest og når det skal spilles bakgrunnsmusikk rundt om i huset.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Man skrev:
    Vet ikke hvorfor ingen har nevnt det, men Lyd&Bilde har i siste nummer en gruppetest av DAC'er med/uten USB.
    Sikkert verdt å pløye gjennom om man er i kjøpemodus for en av disse sakene.
    Se der ja. Og det ser ikke ut som om asynkron overføring er så viktig så mange som skal ha det til. USB DACen til Hegel til 2k som er adaptiv er blandt de beste (nr. 2?) i den testen.
    Ja, sånn går det selfølgelig an å tolke det. Men en meer riktig tolkning er nok at asynkron eller ikke er stort sett underordnet i disse prisklassene.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Cappuccino skrev:
    Gode poenger fra -HP-.
    Utover det at de beste PC/Mac løsningene fortsatt ikke kan konkurrere med de beste CD/vinyl-riggene lydkvalitetsmessig, som er det viktigste for meg, så er jeg også enig i at man fort blir veldig rastløs når man sitter og browser med en iPad i hånda. Her i gården spilles plata helt igjennom.
    Streaming med spillelister egner seg riktignok godt til fest og når det skal spilles bakgrunnsmusikk rundt om i huset.
    Akkurat som HP og deg opplever jeg det også. Det er kjekt med musikk fra Mac til dac, bortsett fra at det er konsentrasjonsrøvende når det gjelder å spille komplette album eller verker; av en eller annen grunn blir det sjelden/aldri gjort. Og det er ikke fordi cdp'en ikke har fjernkontroll også, så kanskje har det en annen årsak… uten at jeg skal spekulere i det.

    Hadde jeg ikke hatt en god cdp og platespiller ville jeg nok synes det låt skikkelig bra også. Men gudbedre så mye rikere opplevelse det er, også lydmessig, å spille platene. Spør meg ikke hvorfor, sikkert sammensatte årsaker, men å bytte til en plate med samme musikk som jeg har hørt via lossless->dac er en helt annen lydmessig opplevelse her i huset iallefall. Det skader jo ikke heller.
     

    anekdoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.07.2006
    Innlegg
    522
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    4
    Streaming??
    Pøhh ... ser ut som en streaming du! ;)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.654
    Antall liker
    1.412
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Superenig med -HP-!

    Hele album er en fest i seg selv!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man spiller bare en og en sang fra hvert album, er det vel fordi det er det man har lyst til, og da er det lettere å gjøre det man har lyst til med streamet musikk, tydeligvis.

    For min del er det like vanlig at jeg bytter plate etter bare en eller to sanger når jeg hører på vinyl- eller cd-plater. (Vel, for tiden streamer jeg jo alle cd-ene gjennom squeezebox-en, men i alle fall...
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.654
    Antall liker
    1.412
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Dazed skrev:
    Hvis man spiller bare en og en sang fra hvert album, er det vel fordi det er det man har lyst til, og da er det lettere å gjøre det man har lyst til med streamet musikk, tydeligvis.

    For min del er det like vanlig at jeg bytter plate etter bare en eller to sanger når jeg hører på vinyl- eller cd-plater. (Vel, for tiden streamer jeg jo alle cd-ene gjennom squeezebox-en, men i alle fall...
    Poenget som sikkert er nevnt mange ganger er at når en må ta ut plata, reise seg og mate den i og sette den gamle i coveret legger en litt ekstra kraft inn i at musikken er topp!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Skink_123 skrev:
    Dazed skrev:
    Hvis man spiller bare en og en sang fra hvert album, er det vel fordi det er det man har lyst til, og da er det lettere å gjøre det man har lyst til med streamet musikk, tydeligvis.

    For min del er det like vanlig at jeg bytter plate etter bare en eller to sanger når jeg hører på vinyl- eller cd-plater. (Vel, for tiden streamer jeg jo alle cd-ene gjennom squeezebox-en, men i alle fall...
    Poenget som sikkert er nevnt mange ganger er at når en må ta ut plata, reise seg og mate den i og sette den gamle i coveret legger en litt ekstra kraft inn i at musikken er topp!
    Det skjønte jeg ikke helt? Du spiller ikke plater der musikken ikke er bra nok til å alltid spille hele plata, da?

    Jeg spiller så å si aldri en hel plate om gangen. Det skjer kun når jeg bruker det som bakgrunnsmusikk, eller når jeg spiller en ny plate jeg akkurat har kjøpt. Det være seg vinyl, CD, Spotify eller streaming.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.654
    Antall liker
    1.412
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Dazed skrev:
    Skink_123 skrev:
    Dazed skrev:
    Hvis man spiller bare en og en sang fra hvert album, er det vel fordi det er det man har lyst til, og da er det lettere å gjøre det man har lyst til med streamet musikk, tydeligvis.

    For min del er det like vanlig at jeg bytter plate etter bare en eller to sanger når jeg hører på vinyl- eller cd-plater. (Vel, for tiden streamer jeg jo alle cd-ene gjennom squeezebox-en, men i alle fall...
    Poenget som sikkert er nevnt mange ganger er at når en må ta ut plata, reise seg og mate den i og sette den gamle i coveret legger en litt ekstra kraft inn i at musikken er topp!
    Det skjønte jeg ikke helt? Du spiller ikke plater der musikken ikke er bra nok til å alltid spille hele plata, da?

    Jeg spiller så å si aldri en hel plate om gangen. Det skjer kun når jeg bruker det som bakgrunnsmusikk, eller når jeg spiller en ny plate jeg akkurat har kjøpt. Det være seg vinyl, CD, Spotify eller streaming.
    Det er så mye musikk at en må begrense seg litt på hva en skal høre på :) Jeg samler og band, så det kan hende det ikke er alt som er like spillbart, men ja, jeg foretrekker å ha skiver som er så gode at en aldri trenger å skippe en låt.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt, men like fullt er det vanligste at jeg spiller en låt eller to fra en skive, før jeg får lyst til å høre noe fra en annen, og så sitter jeg her mens platebunken på bordet vokser. ;)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.654
    Antall liker
    1.412
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Dazed skrev:
    Selvsagt, men like fullt er det vanligste at jeg spiller en låt eller to fra en skive, før jeg får lyst til å høre noe fra en annen, og så sitter jeg her mens platebunken på bordet vokser. ;)
    ;)
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.235
    Antall liker
    291
    Dazed skrev:
    Hvis man spiller bare en og en sang fra hvert album, er det vel fordi det er det man har lyst til, og da er det lettere å gjøre det man har lyst til med streamet musikk, tydeligvis.

    For min del er det like vanlig at jeg bytter plate etter bare en eller to sanger når jeg hører på vinyl- eller cd-plater. (Vel, for tiden streamer jeg jo alle cd-ene gjennom squeezebox-en, men i alle fall...
    Litt som å spise middag, som barn la jeg igjen det som ikke var "godbiter". Men har senere lært at skal man sette pris på godsakene, så bør man spise resten også....Om en stund blir selv de beste godbitene kjedelige hvis man ikke har noe å sammenligne med.... ;D
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    realist skrev:
    Dazed skrev:
    Hvis man spiller bare en og en sang fra hvert album, er det vel fordi det er det man har lyst til, og da er det lettere å gjøre det man har lyst til med streamet musikk, tydeligvis.

    For min del er det like vanlig at jeg bytter plate etter bare en eller to sanger når jeg hører på vinyl- eller cd-plater. (Vel, for tiden streamer jeg jo alle cd-ene gjennom squeezebox-en, men i alle fall...
    Litt som å spise middag, som barn la jeg igjen det som ikke var "godbiter". Men har senere lært at skal man sette pris på godsakene, så bør man spise resten også....Om en stund blir selv de beste godbitene kjedelige hvis man ikke har noe å sammenligne med.... ;D
    Det er jo en måte å se det på. Selv spiller jeg låter jeg liker. Heldigvis er det fremdelss slik at jeg liker de fleste låtene på de fleste platene jeg liker. ;) ...Selv om jeg ikke alltid spiller hele platene på en gang.
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Etter tips i denne tråden bestilte jeg HRT MusicStreamer + som ankom i dag.
    Har bare fått lyttet en liten time, men den overbeviser totalt.
    Savner ikke noe i forhold til Leema Stream CD-spiller.
    Takker for tipset !
     

    kurtis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    21
    Hei - og lykke til!
    Den er god rett ut av boksen, men den "vokser" enormt etter 100-150 timers innspilling så du har noe å se fram til.
    Med vennlig hilsen
    Kurtis
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    Jeg skjønner ikke hvorfor mange skal fremstille pc avspilling som hokus pokus.

    Eneste man trenger er bitperfect ut, alt annet er underordnet.
    Hmmm ... hva med "timeperfect" og HF-støy ...
     

    stereo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    207
    Antall liker
    18
    Kan ikke noe for det, men jeg håper at fysiske album overlever i fremtiden. Om det så er på et minnekort eller noe som er håndfast. Det er noe som blir borte når alt befinner seg i "cyber space".

    Jeg er veldig glad i å spille eldre plater og nye selvfølgelig. Høre platene mange ganger. Oppdage kvalitetene i låtene og nye detaljer og at låtene vokser. Når det blir "millioner" av låter på nett eller pc er jeg redd for at oppdagelsene i hver enkel låt aldri får modnes. Det blir å skippe videre i spillelista som ingen ende tar.

    Lydkvaliteten fra cd er veldig varierende, men det er utrolig og bra det kan være. Jeg har eid flere cd spillere, men med Burmester 061 har lyden fra mange av mine cd plater nådd et nivå som er et godt stykke over det jeg har vært vant med og fornøyd med. Mange som aldri har hørt hvor god lyd en cd plate kan ha. Det er min påstand.

    Til slutt. Om cd og vinyl begraves. Hvor skal vi da kjøpe musikk med garantert kvalitet minst som cd?. Det er kun MP3 som tilbys i dag til allmennheten.

    mvh
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    stereo skrev:
    Jeg er veldig glad i å spille eldre plater og nye selvfølgelig. Høre platene mange ganger. Oppdage kvalitetene i låtene og nye detaljer og at låtene vokser. Når det blir "millioner" av låter på nett eller pc er jeg redd for at oppdagelsene i hver enkel låt aldri får modnes. Det blir å skippe videre i spillelista som ingen ende tar.
    Mulighetene for å oppdage ny musikk er mye større via nettet. Å ikkje klare å sette pris på låtene er det kun lytteren som setter begrensninger for.

    stereo skrev:
    Lydkvaliteten fra cd er veldig varierende, men det er utrolig og bra det kan være. Jeg har eid flere cd spillere, men med Burmester 061 har lyden fra mange av mine cd plater nådd et nivå som er et godt stykke over det jeg har vært vant med og fornøyd med. Mange som aldri har hørt hvor god lyd en cd plate kan ha. Det er min påstand.
    Lydkvaliteten fra PC med Dac er like god og meir brukarvennelig. Men klart det er opp til kvar enkelt om dei vil ha ein CD-samling framme. Det går på preferanser.

    stereo skrev:
    Til slutt. Om cd og vinyl begraves. Hvor skal vi da kjøpe musikk med garantert kvalitet minst som cd?. Det er kun MP3 som tilbys i dag til allmennheten.
    Eg trur begge format kjem til å leve i mange år framover. Vinylen særleg.
    Det at det kun er MP3 som tilbys til allmennheten er feil. Det er fleire nettbutikkar som tilbyr musikk i CD-format eller betre. Fleire tråder om dette på sentralen. Når etterspørselen blir stor nok kjem dette til å auke.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    stereo skrev:
    Til slutt. Om cd og vinyl begraves. Hvor skal vi da kjøpe musikk med garantert kvalitet minst som cd?. Det er kun MP3 som tilbys i dag til allmennheten.
    Jeg ser det motsatt, at jeg endelig kan kjøpe innspillinger i 24/96 på en enkel måte uten å måtte bekymre meg for "format wars" som gjør at jeg kan bli sittende igjen med en dyr og ukurant spiller. Se innlegget fra coolbiz her:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,55372.msg1059195.html#msg1059195
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    Ok folkens:

    24 Bit iTunes Downloads Coming Soon?Submitted by The Computer Au... on Tue, 02/22/2011 - 12:18

    http://www.computeraudiophile.com/content/24-Bit-iTunes-Downloads-Coming-Soon

    It's not often that rumors make the front page of Computer Audiophile, but this one is too big to ignore. I awoke this morning to an inbox full of links to articles talking about improved sound quality from the iTunes Store. Disbelief was my first reaction. After reading a couple of the articles I believe this is going to happen and I couldn't be more excited. It looks like Apple will offer 24 bit downloads through the iTunes Store for a premium price. There is no speculation as to the sample rate (44.1, 48, 88.2, 96 kHz) of the future downloads. In the articles discussing the new developments are a couple quotes from Dr. Dre. One quote that I really like has Dr. Dre saying people should hear the music the way he does. CA Readers who watched the Grammy Awards will recognize this phrase from the HP tablet commercials with Alicia Keys echoing the same "Hear it like I do" phrase. Better sound quality and hearing music like the artists hear it is a wonderful thing.

    I know some CA readers are already skeptical of whether this will actually happen and if the downloads could be up to their standards. That's OK and likely warranted given past events and Apple considering 256 kbps lossy files equivalent to CD quality. Right now I'm very optimistic and would be happy for a Redbook start to this better sound quality "movement" by Apple. Even if the idea of better quality downloads has nothing to do with the actual music it's still a new income stream for all involved. Apple will need to upgrade its iPods to support higher quality and likely larger hard drives to hold the larger file sizes. The record labels will also profit from selling the same music in a new format like they've done over the decades with LP, 8-Track, Cassette, and CD. It's a business model with which they are familiar.

    The astute Computer Audiophile readers have already started a thread about this development in the forum. I will close off comments to this front page article and link to the forum thread for continued discussion. Also, here is a link to a CNN article discussing the higher quality downloads.
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    Og denne fra CNN:

    http://edition.cnn.com/2011/TECH/web/02/22/24.bit.music/index.html?iref=NS1

    San Francisco (CNN) -- Apple and other digital music retailers are in discussions with record labels to improve the quality of the song files they sell, executives involved in the talks say.

    As a result, online music stores could eventually offer songs that sound truer to their original recordings, perhaps at a premium price.

    Professional music producers generally capture studio recordings in a 24-bit, high-fidelity audio format. Before the originals, or "masters" in industry parlance, are pressed onto CDs or distributed to digital sellers like Apple's iTunes, they're downgraded to 16-bit files.

    From there, the audio can be compressed further in order to minimize the time the music will take to download or to allow it to be streamed on-the-fly over the internet.

    Why don't record labels at least give retailers the option of working from higher-grade recordings?

    "Why?" Jimmy Iovine, a longtime music executive, asked rhetorically. "I don't know. It's not because they're geniuses."

    'Changing the pipes'

    Iovine, in addition to being the chairman of Universal Music Group's Interscope-Geffen-A&M record label, has a venture with hip hop artist Dr. Dre called Beats Audio. The company designs high-end headphones and other audio equipment.

    Work from Beats Audio will be included in the upcoming TouchPad tablet computer from Hewlett-Packard. HP has sold 1 million laptops with Beats Audio technology.

    Iovine briefly discussed the topic of improving the caliber of music offered by download services onstage during a two-hour HP news conference unveiling the TouchPad and other products.

    "We've gone back now at Universal, and we're changing our pipes to 24 bit. And Apple has been great," Iovine said. "We're working with them and other digital services -- download services -- to change to 24 bit. And some of their electronic devices are going to be changed as well. So we have a long road ahead of us."

    A new high-end smartphone, called the Pre 3, was also announced at HP's event. But the device only has mono speakers, according to technical specifications provided by HP.

    Many models of Mac computers can play 24-bit sound, and the iTunes program is capable of handling such files. But most portable electronics, and many computers, don't support 24-bit audio.

    To make the jump to higher-quality music attractive for Apple, the Cupertino, California, company would have to retool future versions of iPods and iPhones so they can play higher-quality files.

    "Paul McCartney can master The Beatles albums all he wants, (but) when you play them through a Dell computer, it sounds like you're playing them through a portable television," Iovine said.

    Apple secured rights to begin selling The Beatles catalog in November as the exclusive digital retailer.

    Apple has upgraded the quality of its music catalog once before. In January 2009, the iTunes Store began offering most tracks in a bit-rate twice as high as its previous standard and free of copy-protection. Apple had piloted the program two years prior with music giant EMI.

    ITunes controls about 66% of the paid digital-download market. Amazon MP3 trails with 13%, according to research from the NPD Group.

    Apple and Amazon declined to comment for this story. Representatives for the big four record companies didn't respond to requests for comment.

    eMusic, a smaller digital retailer, is investigating whether customers would be willing to pay for higher-quality downloads, Adam Klein, the company's CEO, said in a statement.

    The eMusic website recently began selling albums from major labels, including the Universal Music Group, which Iovine is negotiating on behalf of. Universal and eMusic executives have met regularly "to discuss future initiatives," Klein said.

    The advent of streaming

    Sony Network Entertainment launched its subscription music-streaming service, called Music Unlimited Powered by Qriocity, in the United States and other countries on Thursday. The new company is owned by Sony, which also owns major label Sony Music Entertainment.

    Shawn Layden, Sony Network's chief operating officer, said most people don't care, or even notice, if their music is flawed. That is a common sentiment among industry watchers.

    "The challenges of music right now -- I don't think the primary one is a quality issue," he said. "Music lovers worldwide are mostly keen right now on the convenience of access -- make it easier for me to have."

    The Qriocity service streams music at 48 kilobits per second, Layden said. Current downloads from iTunes are more than five times higher in bit-rate quality. But Qriocity uses the latest methods of compression so the music still sounds good, he said.

    Regardless, offering premium-quality downloads could help a la carte retailers like iTunes hold on to valuable high-volume music fanatics. Otherwise, those customers could gravitate to the growing number of services -- like Sony's, Napster and others -- that offer millions of streaming tracks for the monthly price of a single album.

    The initiative could also serve as a sparkplug for digital music sales in general. Worldwide revenue from paid downloads is flattening, as sales of physical CDs -- another 16-bit format -- continue to sink, according to a report by the International Federation of the Phonographic Industry.

    Support from musicians

    Some notable music acts have broken from labels to handle their own distribution and have found a sound business in selling primo music files, usually to their most diehard fans.

    Renowned rock band Radiohead began selling digital versions of its new album on its website Friday. For $9, fans can download MP3 files in a higher bit-rate than what iTunes would offer, and for $14, they can get the uncompressed audio. A Radiohead representative didn't respond to a question about preliminary sales.

    Nine Inch Nails front man Trent Reznor released figures in 2008 for a record he produced by rapper Saul Williams. Back then, about 87% chose either the highest quality MP3 or the uncompressed format, the data shows. Reznor's bands now usually offer high-fidelity versions of their own songs.

    For musicians who pore over every aural detail, the digital age can be frustrating.

    "Most of you aren't hearing it the way it's supposed to sound," Dr. Dre said in a Beats Audio promotional video. "And you should -- hear it the way I do."

    At the HP event, Iovine summed up his mission and the purpose of this industry initiative.

    "What we're trying to do here is fix the degradation of music that the digital revolution has caused," he said. "It's one thing to have music stolen through the ease of digital processing. But it's another thing to destroy the quality of it. And that's what's happening on a massive scale."
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    "What we're trying to do here is fix the degradation of music that the digital revolution has caused," he said. "It's one thing to have music stolen through the ease of digital processing. But it's another thing to destroy the quality of it. And that's what's happening on a massive scale."

    Amen.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Tja, var ikke vinyl død allerede 1994 - 1996?

    Synes jeg erindrer at Knut Vadseth fra en Norsk hifi presse byttet ut sitt platespilleroppsett med en Krell? Cd - spiller på den tida?

    Etter det jeg erindrer fra å ha lest litt i denne blekka hos en kamerat.

    Mon tro om ikke samme skribent i ettertid har fiklet noe med platesnurrere, pickup,er og vinyl?
    Muligens i såfall av antikvarisk verdi...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn