Vinyl spiller småsurt - Nybegynner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Slagmark

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2024
    Innlegg
    20
    Antall liker
    19
    Sted
    Bergen
    Hei!

    Nybegynner på vinyl her med noen spørsmål.

    Jeg har anskaffet meg en Argon audio TT-4, min første vinylspiller. Når jeg kjøpte spilleren så ble jeg og anbefalt å bruke antistatisk spray på platene og tørke av med medfølgende klut.

    https://www.hifiklubben.no/argon-audio-record-clean-1-vedlikehold-for-platespiller/argrecordclean1/

    Utfordringen var at kluten la igjen ekstreme mengder rødt lo, og jeg synes og det så ut til at sprayen la igjen et skjoldete belegg.

    Jeg gjorde dette på flere plater. Når jeg spiller av side A på den ene LPen jeg behandlet slik så synes jeg den siden låter litt småsurt. Akkurat som om at den spiller av platen litt for sakte. Man hører det ikke alle plasser, men på noen partier, og det er de samme partiene jeg hører det på. Det er aller verst på siste sporet hvor det er noen lange vokaltoner man hører det ekstra godt på (det er kun to lange spor på side A). Resten av albumet og andre LPer jeg har synes jeg spiller bra, men det kan så klart være at jeg bare ikke hører det så godt på de.

    Kan det være platen (side A) som har blitt "ødelagt" av behandlingen jeg ga den? Eller er det platen som er dårlig? Eller kan det være at spilleren min ikke er korrekt innstilt?

    Jeg har ikke vekt for å måle stifttrykk, men jeg har justert den inn etter beste evne på 1,8 gram og gjort det samme med anitskatingen. Men blir jo så klart ikke helt nøyaktig, og vanskelig å treffe akkurat på 1,8 gram.

    En annen ting jeg lurer på er at spilleren lager en kort liten lyd i det jeg starter den og skiven begynner å rotere. Bare et lite sekund, så roterer skiven lydløst. Er det vanlig?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.138
    Torget vurderinger
    0
    I mange sammenhenger anbefaler de som selger kluter at de vaskes før bruk slik at "rester" fra produksjonen blir fjernet...... 👍
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Bare for å utelukke eventuelle reklamasjonsfeil på din nye spiller, som jo har får veldig gode kritikker, så ta å last ned en av de apper som sjekker for rpm/wow/flutter. Legg en stor taperull e.l. over spindelen og sjekk, gjerne med vinyl og pickup i rillene.
    Steen
     

    Slagmark

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2024
    Innlegg
    20
    Antall liker
    19
    Sted
    Bergen
    Bare for å utelukke eventuelle reklamasjonsfeil på din nye spiller, som jo har får veldig gode kritikker, så ta å last ned en av de apper som sjekker for rpm/wow/flutter. Legg en stor taperull e.l. over spindelen og sjekk, gjerne med vinyl og pickup i rillene.
    Steen
    Litt usikker på om jeg hang helt med her, forklar gjerne litt mer detaljert, og har du et eksempel på en slik app? :)

    Edit: Litt googling og jeg fant svar, takk. Poster resultat når jeg får undersøkt.
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Er spilleren klargjort/satt opp fra Hifiklubben før du tok den med hjem.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    En vekt til å måle tracking force er et must mener nå jeg. Koster ikke rare greiene.
     

    Slagmark

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2024
    Innlegg
    20
    Antall liker
    19
    Sted
    Bergen
    Bare for å utelukke eventuelle reklamasjonsfeil på din nye spiller, som jo har får veldig gode kritikker, så ta å last ned en av de apper som sjekker for rpm/wow/flutter. Legg en stor taperull e.l. over spindelen og sjekk, gjerne med vinyl og pickup i rillene.
    Steen
    Her er forøvrig svaret fra testen. Denne uten vinyl på spilleren:
    Screenshot_20240329_150722_Turntable Speed.jpg


    Denne med vinyl på og pick up i rillene:
    Screenshot_20240329_154731_Turntable Speed.jpg


    Ser det greit ut?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.648
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Liker ikke den peaken ved 1 og 1,4 s, men så ser det ut som at trenden er fallende ved begge målingene. Til sammenlikning min 50 år gamle Thorens, remdrevet den også:

     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Valentino er ekte audiofil, mens vi andre er nødt til å få det beste ut av det vi har :giggle: .
    På visse piano innspillinger med lange utklingende toner, vil du kunne høre det du beskrev i post 1, hvis det er avvik i spesielt WOW-delen. Dine tall er fullt ut acceptable, kanskje bortsett fra den 0,12 saken, men hvis du tar gjentatte målinger, vil dette høyst sannsynlig utjevne seg. Liker også at du får bedre tall under avspilling av musikk. De som evt. prøver å si at du skulle kjøpt DD-spiller skal du ikke høre på. Min nesten 60 år gamle Sony har også gode måleresultater. (bedre enn de dd-spillere jeg har hatt). Jeg er dog ikke videre begeistret for den gugge du fikk anbefalt å bruke. Men det er en annen historie.
    Sony TTS-3000.png


    Steen
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    Jeg gjorde dette på flere plater. Når jeg spiller av side A på den ene LPen jeg behandlet slik så synes jeg den siden låter litt småsurt. Akkurat som om at den spiller av platen litt for sakte. Man hører det ikke alle plasser, men på noen partier, og det er de samme partiene jeg hører det på. Det er aller verst på siste sporet hvor det er noen lange vokaltoner man hører det ekstra godt på (det er kun to lange spor på side A). Resten av albumet og andre LPer jeg har synes jeg spiller bra, men det kan så klart være at jeg bare ikke hører det så godt på de.

    En annen ting jeg lurer på er at spilleren lager en kort liten lyd i det jeg starter den og skiven begynner å rotere. Bare et lite sekund, så roterer skiven lydløst. Er det vanlig?
    Det du beskriver her høres kjent ut.
    Målingene dine er ikke såå ille - men om man da har en plate med litt offset pressing så vil det kunne høres surt ut på utklingende toner, og spesielt mot senter, for da er jo tiden vesentlig kortere per rotasjon for nålen enn når den er på spor 1. har man i tillegg litt ujevn gange så vil denne kunne forsterke surheten du opplever.
    jeg har reklamert på plater og fått byttet versjon som følge av dårlig feilprising eller feilstampet senterhull.

    Svaier armen din synlig sideveis når du spiller dette sporet? Da er der gjerne platen som ikke er sentrert.

    Da jeg byttet til ny reim til min spiller så begynte den å klynke ved igangsettelse. Du kan gi platter litt fart i det du starter for å hjelpe den i gang.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.648
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Valentino er ekte audiofil, mens vi andre er nødt til å få det beste ut av det vi har :giggle: .


    @Slagmark Den guggen du fikk anbefalt er jeg enig med @Steen i at ikke er så lur. Spilleren din måler greit også, men igjen som @Steen sier: Lange toner, som et utklingende piano er en av flere akilleshæler platespillere har. Dersom du bare har hørt digital tidligere, og er følsom for små endringer i tonehøyde på komplekse utklingninger kan det være at du skal unngå LPer med slik musikk.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    @Slagmark Den guggen du fikk anbefalt er jeg enig med @Steen i at ikke er så lur. Spilleren din måler greit også, men igjen som @Steen sier: Lange toner, som et utklingende piano er en av flere akilleshæler platespillere har. Dersom du bare har hørt digital tidligere, og er følsom for små endringer i tonehøyde på komplekse utklingninger kan det være at du skal unngå LPer med slik musikk.
    Anbefaler "belgmusikk" trekkspill og bedehussykkel... Sekkepipe og munnharpe kan også fungere.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.138
    Torget vurderinger
    0
    En annen ting jeg lurer på er at spilleren lager en kort liten lyd i det jeg starter den og skiven begynner å rotere. Bare et lite sekund, så roterer skiven lydløst. Er det vanlig?
    Husket du å rense strikken før montering? Og ikke berøre den med fettede fingre under monteringen? :unsure:
     

    Slagmark

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2024
    Innlegg
    20
    Antall liker
    19
    Sted
    Bergen
    Det du beskriver her høres kjent ut.
    Målingene dine er ikke såå ille - men om man da har en plate med litt offset pressing så vil det kunne høres surt ut på utklingende toner, og spesielt mot senter, for da er jo tiden vesentlig kortere per rotasjon for nålen enn når den er på spor 1. har man i tillegg litt ujevn gange så vil denne kunne forsterke surheten du opplever.

    Svaier armen din synlig sideveis når du spiller dette sporet? Da er der gjerne platen som ikke er sentrert.
    Ujevn gange som i ujevnt tempo (rpm)?

    Skal sjekke om armen drar synlig sideveis når påskebesøket har reist :)

    @Slagmark Den guggen du fikk anbefalt er jeg enig med @Steen i at ikke er så lur. Spilleren din måler greit også, men igjen som @Steen sier: Lange toner, som et utklingende piano er en av flere akilleshæler platespillere har. Dersom du bare har hørt digital tidligere, og er følsom for små endringer i tonehøyde på komplekse utklingninger kan det være at du skal unngå LPer med slik musikk.
    Guggen er parkert, nå blir platene i stede børstet før avspilling og jeg børster av nålen ved platebytte.

    Bra målingene ser greie ut, da er det i hvert fall ikke noen grunn til å reklamere på selve spilleren, slik jeg forstår dere.

    Ser min spiller går litt kjappere enn deres (min med snitt på 33,76 rpm), men det er gjerne ikke noe som betyr noe/er hørbart?

    De partiene jeg sliter med er en plass hvor vokalen ligger på en lang (noe) lys tone. Så det kan jo høres ut som om at det bare er noe jeg må leve med. Jeg er vokst opp med CDer, så har ikke mye erfaring med vinyl.

    Nåletrykk, kan det ha en påvirkning?

    Husket du å rense strikken før montering? Og ikke berøre den med fettede fingre under monteringen? :unsure:
    Sto ikke noe om det i instruksjonen. Strikken var vel og tvinnet rundt selve skiven. Jeg laden bare på iht instruksjonen og trakk strikken over den tappen som strekker den ut gjennom hullet i selve skiven. Dette merket jeg ble veldig knotete forklart: D
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hastighetsavvik på det nivå testen din viser, vil kunne høres slik andre har beskrevet.

    Mht rengjøring av plater (gjelder også helt nye som kan ha «møkk» i rillene fra produksjon) så kan du vurdere en slik:
    Den gjør en ok rengjøringsjobb.
    Alternativt denne (samme konsept):


    Mht oppsett av spiller så antar jeg at du brukte en protractor når du monterte pick-up’n?
    Stiftvekt er forøvrig også noe du bør anskaffe.

    Reima kan du vurdere å tørke av med en klut fuktet i svak zaloblanding.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.648
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nåletrykk har påvirkning om det er for lavt eller høyt, men det er en forvrengningsgreie. Armen din er en slik balanser til null og bruk skalaen etterpå? Bør være ganske safe, men en elektronisk nåletrykksvekt fra Kjell &Co er kjekk å ha.
     
    Sist redigert:

    Slagmark

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2024
    Innlegg
    20
    Antall liker
    19
    Sted
    Bergen
    Hastighetsavvik på det nivå testen din viser, vil kunne høres slik andre har beskrevet.

    Mht oppsett av spiller så antar jeg at du brukte en protractor når du monterte pick-up’n?
    Stiftvekt er forøvrig også noe du bør anskaffe.

    Reima kan du vurdere å tørke av med en klut fuktet i svak zaloblanding.
    Ok, men er hastighetsavviket innenfor normalen og hva man kan forvente av en slik spiller i denne prisklassen, og dermed heller ingen grunn til reklamasjon? Tolket de andre tilbakemeldingene dithen at ting er innenfor det som er akseptabelt og dermed ikke noe galt.

    Har ikke brukt protractor, stiften var vare å klipse rett på uten å måtte "skru".

    Hva vil en vask av reima gi meg? Må jeg i så fall ta den helt av, eller kan jeg bare vaske av gjennom det hullet i den disken vinylen ligger på (dreieskiva eller hva den heter :)).

    Nåletrykk har påvirkning om det er for lavt eller høyt, men det er en forvrengningsfreie. Armen din er en slik balanser til null og bruk skalaen etterpå? Bør være ganske safe, men en elektronisk nåletrykksvekt fra Kjell &Co er kjekk å ha.
    Stemmer, det er en slik arm, så jeg bør vel være sånn noenlunde innenfor. Men tar tipset og kjøper en vekt i tillegg.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.138
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har anskaffet meg en Argon audio TT-4, min første vinylspiller. Når jeg kjøpte spilleren så ble jeg og anbefalt å bruke antistatisk spray på platene og tørke av med medfølgende klut.
    Hvis du kan høre musikken spiller falskt.............. så bør du reklamere.
    Mange som har holdt på med vinyl i 100 år vil ikke anbefale "våtvask"
    med annen metode enn UL-vask, men du skal være dypt inne i audiofilien
    før det blir aktuelt. Det er mange "triks" som allerede nevnt i tråden her,
    men som nybegynner er du mest tjent med å ta spilleren tilbake til butikken 👍
     

    Slagmark

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2024
    Innlegg
    20
    Antall liker
    19
    Sted
    Bergen
    Hvis du kan høre musikken spiller falskt.............. så bør du reklamere.
    Mange som har holdt på med vinyl i 100 år vil ikke anbefale "våtvask"
    med annen metode enn UL-vask, men du skal være dypt inne i audiofilien
    før det blir aktuelt. Det er mange "triks" som allerede nevnt i tråden her,
    men som nybegynner er du mest tjent med å ta spilleren tilbake til butikken 👍
    Den spiller ikke falsk jevnt over. Låter i grunn bra, men reagerer som nevnt på den ene vinylplaten jeg har, og da på A-siden, spor 2 av 2.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Den spiller ikke falsk jevnt over. Låter i grunn bra, men reagerer som nevnt på den ene vinylplaten jeg har, og da på A-siden, spor 2 av 2.
    Det kan være platen - forvrengningen øker innover på platen og det kreves en god fagmann for å gjøre at man merker minst mulig til dette. Typisk legges rolige låter på de indre sporene. De må også kastreres en del på trommer og nivå osv.

    Jeg har mange plater hvor det ikke er gjort en god jobb med dette - det låter ikke bra. Veldig irriterende hvis favorittlåten ligger som siste sporet :cry:
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke lenge siden bl.a. @HasseBasse advarte meg mot effekten av samme sprayen. Jeg hadde samme problem, at platene spilte dårligere og dårligere etter som et belegg bygde seg opp av sprayen. Kast flaska og vask platene på ny med vanlig platerens (f.eks. blandingen flere her bruker med blårens/destillert vann/dråpe Zalo).
    Kluten var totalt ubrukelig også ja.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ok, men er hastighetsavviket innenfor normalen og hva man kan forvente av en slik spiller i denne prisklassen,

    Har ikke brukt protractor, stiften var vare å klipse rett på uten å måtte "skru".

    Hva vil en vask av reima gi meg? Må jeg i så fall ta den helt av, eller kan jeg bare vaske av gjennom det hullet i den disken vinylen ligger på (dreieskiva eller hva den heter :)).
    Avviket er nok innenfor normalen. Avvik kan også være et resultat av app-måling, og hvordan du utfører det.

    Når du skal vaske reima så løfter du hele tallerken (dreieskiva, som du kaller den) forsiktig opp og beveger den mot motorpulley (den reima går rundt - som du ser gjennom hullet i tallerken) slik at tallerken kan løftes vekk.
    Ved montering legger du reima rundt kanten/flensen på undersiden av tallerken, stikker noe tynt ned i hullet i tallerken og legger reima rundt den - slik at du med den kan strekke reima rundt mototpulley når du legger tallerken på plass. Litt fiklete, men du ser hvordan i manualen.
     

    Slagmark

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2024
    Innlegg
    20
    Antall liker
    19
    Sted
    Bergen
    Avviket er nok innenfor normalen. Avvik kan også være et resultat av app-måling, og hvordan du utfører det.

    Når du skal vaske reima så løfter du hele tallerken (dreieskiva, som du kaller den) forsiktig opp og beveger den mot motorpulley (den reima går rundt - som du ser gjennom hullet i tallerken) slik at tallerken kan løftes vekk.
    Ved montering legger du reima rundt kanten/flensen på undersiden av tallerken, stikker noe tynt ned i hullet i tallerken og legger reima rundt den - slik at du med den kan strekke reima rundt mototpulley når du legger tallerken på plass. Litt fiklete, men du ser hvordan i manualen.
    Takk :) Bare så jeg ikke misforstår så skal jeg altså ta av hele reima fullstendig... Hva oppnår jeg med en slik vask?

    Jeg målte forøvrig nåletrykket i dag på ny vekt til 2,03. Manual sier 1,8 gram, så da har jeg ligget litt over.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.717
    Torget vurderinger
    96
    Testen i Stereo+ fremhever spesielt at den går i riktig hastighet og helt jevnt. Jeg ville nok tatt opp det du opplever med Hifiklubben, om du fortsatt er usikker på om alt er i orden.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.312
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg leser om alle "feller og farer" som følger med ved å bruke vinyl som musikkmedium så tenker jeg at jeg må være stokk dum som holder på med dette 🤣
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Takk :) Bare så jeg ikke misforstår så skal jeg altså ta av hele reima fullstendig... Hva oppnår jeg med en slik vask?
    Ja, ta av reima helt og vask den i svakt zalovann. Du oppnår ikke mer enn at den blir renere.
     

    Slagmark

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2024
    Innlegg
    20
    Antall liker
    19
    Sted
    Bergen
    Svaier armen din synlig sideveis når du spiller dette sporet? Da er der gjerne platen som ikke er sentrert.
    Justerte nåletrykket i dag (det var 0,2 gram "off" sammenlignet med hva den manuelle innstillingen skulle tilsi) og sjekket om armen svaiet synlig sideveis på det aktuelle sporet.

    Svaret på det var JA. Den svaiet ut fra senter og tilbake igjen - helt "rytmisk" på siste sporet på side A. Når jeg snudde platen og spiller siste sporet på side B så merker jeg ingen svai fra side til side.

    Burde den ikke "svaiet" på begge sider? Kan dette da tyde på at det faktisk er selve platen som ikke er helt 100 % og som gjør at den låten høres småsur ut?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Fullt mulig å få avvik kun på en side, men…
    Slett forarbeid av de som har presset platen. Slett - rett og slett :)
     

    Slagmark

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2024
    Innlegg
    20
    Antall liker
    19
    Sted
    Bergen
    Takk for hjelpen, folkens. Da høres det ut som om at diagnosen er stilt.

    Er det noe poeng i å ta kontakt med butikken jeg kjøpte platen med et forsøk på å bytte? Virker som en slik feil vil kunne påvirke hele opplaget ser jeg enkelte steder.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det vil nok omfatte alle.
    Hvilke plate er det?
     

    Slagmark

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2024
    Innlegg
    20
    Antall liker
    19
    Sted
    Bergen
    Borknagar - Fall. Årets album for min del, så litt irriterende med en side som spiller dårlig.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.040
    Antall liker
    20.224
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har ett par slike. Det, jeg har gjort er å bore opp hullet litt, til samme siden der, hvor "svajet" er verst.
    Om du ser godt etter, går det an å se det på rillene, når platen snurrer.
    Da må du bare være tilpass nøye, når du plasserer platen på tallerken.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn