Vinyl spiller småsurt - Nybegynner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Slagmark

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2024
    Innlegg
    20
    Antall liker
    19
    Sted
    Bergen
    Et oppfølgingsspørsmål relatert til stifttrykket. Her virker skalaen på armen ganske "off". Skalaen der viser nå ca 1,6 gram for at den på vekten skal vise de anbefalte 1,8 grammene. Hvordan behandler jeg da innstillingen for antiskating? Setter jeg den og på 1,6 som tonearmen, eller lar jeg den stå på ca 1,8 gram som er det anbefalte nåletrykket?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.457
    Antall liker
    17.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Et oppfølgingsspørsmål relatert til stifttrykket. Her virker skalaen på armen ganske "off". Skalaen der viser nå ca 1,6 gram for at den på vekten skal vise de anbefalte 1,8 grammene. Hvordan behandler jeg da innstillingen for antiskating? Setter jeg den og på 1,6 som tonearmen, eller lar jeg den stå på ca 1,8 gram som er det anbefalte nåletrykket?
    Du kan vel vri skalaen på motvekten, slik at den stemmer med faktisk stifttrykk?
    Antiskating i utgangspunktet som stifttrykk, men som @Valentino er inne på - det er ikke gitt at det er rett. En testplate vil bringe deg nærmere "sannheten".
     

    Slagmark

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2024
    Innlegg
    20
    Antall liker
    19
    Sted
    Bergen
    Takk for tilbakemelding. Et meget kunnskapsrikt og fint forum dette!

    Et siste spm. for nå; spilleren min står nederst i et stort vitrineskap. Når jeg sjekket om spilleren står i vater så ser jeg at boblen i vateret ligger innenfor de to strekene, men helt til høyre mot streken på vateret. Hvor viktig er det at den er absolutt 100 % i vater? Min er ganske nær, men ikke 100 %. Dersom det er kritisk, kan jeg da legge en matte eller noe annet under den ene siden av spilleren og bygge den opp på den måten? Eller MÅ skapet vatres? Det er en langt større prosess..
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.297
    Antall liker
    9.537
    Torget vurderinger
    2
    Her er forøvrig svaret fra testen. Denne uten vinyl på spilleren: Vis vedlegget 1010452

    Denne med vinyl på og pick up i rillene:
    Vis vedlegget 1010453

    Ser det greit ut?
    Det er i prinsippet noe for rask, men ikke spesielt ujevn hastighet. variasjonene er faktisk de samme som man kan se på spillere til mange 100 000 kr. Men variasjonene er meget systematiske og kanskje derfor lettere å høre. Men en usentrert plate kan skape 3 ganger større variasjon så om du hører det spesielt på en plate kan det være sentreringen som er problemet. Generelt er variasjoner under 0.2% vanskelig å merke på musikk. Når beltet blir litt mere brukt kan det være at hastigheten blir nærmere 33.33

    Feil vatering kan gjøre at stiften presser ujevnt på rillene, ikke bra for hverken pickup , plater eller lyd

    Drei vateret 180 grader , viser det ikke samme helling i begge retninger er det feil på vateret
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.297
    Antall liker
    9.537
    Torget vurderinger
    2
    Ett tips, min spiller målte omtrent som din, men så brukte jeg min hemmelige triks og fikk dette.
    IMG_2634.png


    Obs telefon appene viser ikke nødvendigvis korrekt hastighet , 33.46 gir korrekt RPM med nålen i sporet hos meg
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.297
    Antall liker
    9.537
    Torget vurderinger
    2
    1. en teskje talkum i en 1L pose
    2. Blås opp
    3. Slipp beltet oppi og pass på at det er godt med luft.
    4. rist i 37 sekunder
    5. Bruk engangs plasthansker og løft ut beltet.
    6. rist av løst talkum
    7. Tre beltet på spiller , bruk hanskene.unngå å vri beltet.
    8. Snurr
    9. Det kan ta noen minutter for beltet å stabilisere seg …
    10. Lukk posen med talkum og luft med en strikk/klype for senere bruk.

    Kan ikke love samme gode resultat som jeg får på en Michell Gyro SE.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.297
    Antall liker
    9.537
    Torget vurderinger
    2
    Ikke annet enn å snu vateret 180 grader i ulike posisjoner å sjekke at de viser det samme, da viser det seg at ca 20% av de jeg har er ok, resten har avvik eller så liten sensitivitet at de ikke gjør nytten.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.366
    Det er mange som stadig bruker disse, i beste fall, tvilsomme vater. Vi andre, litt mer seriøse audiofile, kan ikke leve med sånt. Det går naturligvis ikke an å spille vinyl fra Speakers Corner, uten først å ha sjekket spilleren, ja helst hele huset, med en slik som denne: 🤨

    PXL_20240404_173455013.jpg



    Steen
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.556
    Antall liker
    35.485
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Bør helst ikke ha tregulv da i hvert fall.
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    574
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Ypper du…
    Vis vedlegget 1012411
    jeg vil våge den påstand at 80% av vaterene som selges er for dårlige….
    For the record : å finne et vater som er lite nok til praktisk anvendelse og nøyaktig har vist seg å være vanskelig, jeg har en lignende samling som alle gir litt forskjellig resultat:-(
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.862
    Antall liker
    5.514
    Sted
    Holmestrand
    De fleste tonearmer har for mye antiskating, så 1,5 eller så er greit. Antiskating er en særdeles omtrentlig sak uansett.
    Helt enig.
    Men har akkurat lest Nordost-tråden, klarte med nød og neppe å holde kjeft, så jeg må bare få det ut:
    Er det noe som helst med hifi som på noen måte kan være omtrentlig ...
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.862
    Antall liker
    5.514
    Sted
    Holmestrand
    Ypper du…
    Vis vedlegget 1012411
    jeg vil våge den påstand at 80% av vaterene som selges er for dårlige….
    Jeg har satt opp maskiner som virkelig trengte å bli korrekt vatret.
    Det ble gjort med vater, i noen tilfeller maskinvater.
    Så tok vi med oss vateret og gikk.
    Maskina gikk så i årevis uten mer tanke på vatring.
    Hvorfor skal en platespiller trenge et vater i det daglige?
    Hvorfor ikke bruke et vanlig vater, som gjerne er billigere, og i de aller fleste tilfelle langt mere nøyaktig enn disse?
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.850
    Antall liker
    21.835
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker et lite et, som jeg dreier fordi det kunne vært mer nøyaktig, oppå platetallerkenen som jeg også dreier for sikkerhets skyld, fordi det støpte subchassiset på en TD 125 jaggu ikke er helt flatt det heller.
    Det jeg gir f i er hva tregulvet i huset måtte finne på gjennom året.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.297
    Antall liker
    9.537
    Torget vurderinger
    2
    En stiv Rega uten fjæring kan settes opp med hvilket som helst maskinvater , problemet er når man skal sette opp en ekte platespiller spiller ved fjærende oppheng… da trengs noe som ikke forskyver balansen
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.366
    Bare for ordens skyld. Mitt innlegg litt lenger opp, var et ironisk sådan. Trådstarter, som kaller seg nybegynner, var i utgangspunktet godt utstyrt for å kose seg med vinyl, men både han, og andre ferskinger som faller over denne tråd, må jo bli skremt over hvor intrikat og vanskelig det åpenbart må være å få brukbar lyd fra dette utgamle medie. Nerding er greit, men det får jaggu være måte på. Rattle og berlinerne spille Mahlers sekser på Mezzo nå. Flotters.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.862
    Antall liker
    5.514
    Sted
    Holmestrand
    Jeg bruker et lite et, som jeg dreier fordi det kunne vært mer nøyaktig, oppå platetallerkenen som jeg også dreier for sikkerhets skyld, fordi det støpte subchassiset på en TD 125 jaggu ikke er helt flatt det heller.
    Det jeg gir f i er hva tregulvet i huset måtte finne på gjennom året.
    Helt sikkert godt nok.
    :)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.862
    Antall liker
    5.514
    Sted
    Holmestrand
    En stiv Rega uten fjæring kan settes opp med hvilket som helst maskinvater , problemet er når man skal sette opp en ekte platespiller spiller ved fjærende oppheng… da trengs noe som ikke forskyver balansen
    Et maskinvarer er dyrt (når man ikke trenger det), og gjerne forholdsvis tungt (f eks 200mm, 1,9kg), så hva balansen går så er det vel ikke helt ideelt?
    Nå er det er vel ikke så mange som har et maskinvarer, og i de som ikke har trenger det heller ikke.
    I hvert fall ikke hjemme for å vatre platespilleren.
    Tror mitt høyst ordinære vater i rød plast kostet 49kr en gang i tiden.

    Antagelig gjør dette fra Elkjøp jobben vil jeg tippe?
    Et vater kan lett sjekkes ved å se utslag, snu vateret 180 grader og se om utslaget er likt.
    1712299602045.png
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.457
    Antall liker
    17.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ... problemet er når man skal sette opp en ekte platespiller spiller ved fjærende oppheng… da trengs noe som ikke forskyver balansen
    Hva er problemet?
    En spiller m/fjærende oppheng (og justering fra undersiden, som eldre Thorens/Linn m.fl) setter man enkelt opp i en jigg som vatres opp. Plinthet vatres i jiggen, så justeres det fjærende opphenget slik at tallerken også er i vater (med rett fjærspenning).
    På de der justering skjer fra oversiden, så justeres spilleren på benken/i racket der den skal stå.

    Om benken/racket/hylla spilleren står på ikke er helt i vater, så justerer man føttene på spilleren - alternativt shimmer om de ikke er justerbare - til plinth er i vater.
    Helt klart en fordel om spilleren har 3 justerbare ben - og ikke 4.

    Jeg bruker et lett, smalt, ca 30cm langt maskinvater. Senter på vater legges inn mot spindel, så da gjør det ikke noe utslag på vektbalansen
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.862
    Antall liker
    5.514
    Sted
    Holmestrand
    Hva er problemet?
    En spiller m/fjærende oppheng (og justering fra undersiden, som eldre Thorens/Linn m.fl) setter man enkelt opp i en jigg som vatres opp. Plinthet vatres i jiggen, så justeres det fjærende opphenget slik at tallerken også er i vater (med rett fjærspenning).
    På de der justering skjer fra oversiden, så justeres spilleren på benken/i racket der den skal stå.

    Om benken/racket/hylla spilleren står på ikke er helt i vater, så justerer man føttene på spilleren - alternativt shimmer om de ikke er justerbare - til plinth er i vater.
    Helt klart en fordel om spilleren har 3 justerbare ben - og ikke 4.

    Jeg bruker et lett, smalt, ca 30cm langt maskinvater. Senter på vater legges inn mot spindel, så da gjør det ikke noe utslag på vektbalansen
    Har du et bilde av vateret ditt?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.457
    Antall liker
    17.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ikke her og nå, men kan se om jeg får tatt et bilde over helga. Det vateret er sikkert 40 år + gammelt, men er nøyaktig.
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    553
    Antall liker
    653
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ^ Ikke her og nå, men kan se om jeg får tatt et bilde over helga. Det vateret er sikkert 40 år + gammelt, men er nøyaktig.
    Noen som ligner?



    Forøvrig er det en Vater-diskusjon her:

     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.937
    Antall liker
    596
    Den spiller ikke falsk jevnt over. Låter i grunn bra, men reagerer som nevnt på den ene vinylplaten jeg har, og da på A-siden, spor 2 av 2.
    Jeg har en LP der rillene er eksentriske i forhold til senterhullet på den ene siden, men ikke på den andre siden! Altså må det ha blitt forskyvning under pressingen. Men jeg antar dette fenomenet er ytterst sjeldent. At begge sider har eksentrisitet er mer vanlig og gir en stabil wow gjennom hele platen, begge sider. Plagsomt!
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.937
    Antall liker
    596
    Takk :) Bare så jeg ikke misforstår så skal jeg altså ta av hele reima fullstendig... Hva oppnår jeg med en slik vask?

    Jeg målte forøvrig nåletrykket i dag på ny vekt til 2,03. Manual sier 1,8 gram, så da har jeg ligget litt over.
    Kan også anbefale det "hemmelige trikset" med talkum etter vask.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.937
    Antall liker
    596
    Liker ikke den peaken ved 1 og 1,4 s, men så ser det ut som at trenden er fallende ved begge målingene. Til sammenlikning min 50 år gamle Thorens, remdrevet den også:

    Hei,
    Hvilken app bruker du? Det er mange der ute. Jeg må ha en for iPhone.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.862
    Antall liker
    5.514
    Sted
    Holmestrand
    Skal man vatre opp noe, så trenger man ikke gå helt til CERN-nivå.
    Når jeg snakker om maskinvater, så er det det noe i denne stilen,
    men ser at det er langt enklere vater som også blir kalt maskinvater.
    1712308146516.png

    I 200mm lengde så veier et slikt i nabolaget til 2 kg, og koster typ 2000kr og oppover.
    Det har gjerne delestreker for 0,1mm/m eller mindre.
    De er sinnsykt følsomme, så som @steinost (?) så så et solid underlag, typ industrielt betongulv, absolutt å anbefale.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Som mye annet når det gjelder målinger vil resultatet være avhengig av målemetodikk. :)
    Hvis en gjør som beskrevet i appen «place the phone on the turntable as close to the center as possible. If you don’t have a removable center spindle, try placing something over it and the phone on that”, vil appen gi et annet svar enn om telefonen plasseres mer lemfeldig. Jo mer usentrert plasseringen er, dess mer gjeldene vil wow med en periodetid på 1.8 s (en hel omdreining) bli gjeldene i resultatet.

    Grafene under er samme oppsett med ulik plassert telefon:

    05RB2N07GL23.jpg
    05RB2N07RC28.jpg
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.937
    Antall liker
    596
    Som mye annet når det gjelder målinger vil resultatet være avhengig av målemetodikk. :)
    Hvis en gjør som beskrevet i appen «place the phone on the turntable as close to the center as possible. If you don’t have a removable center spindle, try placing something over it and the phone on that”, vil appen gi et annet svar enn om telefonen plasseres mer lemfeldig. Jo mer usentrert plasseringen er, dess mer gjeldene vil wow med en periodetid på 1.8 s (en hel omdreining) bli gjeldene i resultatet.

    Grafene under er samme oppsett med ulik plassert telefon:

    Vis vedlegget 1012799 Vis vedlegget 1012800
    Hmm, da må man kanskje vite hvor på telefonen retningssensorene (er det magnetometrene eller akselerometrene som benyttes?) befinner seg for å få dem i senter. Slik jeg har fått til å måle er det hovedsaklig en-rundes variasjon som slår ut.
     

    Slagmark

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2024
    Innlegg
    20
    Antall liker
    19
    Sted
    Bergen
    Jeg trodde jeg hadde slått meg til ro med at det var platen som gjorde utslaget, men jeg har og andre plater som ikke låter helt i vater iht mine ører. Kanskje jeg bare begynner å bli gal her jeg sitter 😅 Tok video av hvordan tre ulike slipmatter beveger seg på selve tallerkenen. Matten beveger på seg på tallerkenen, inn og ut. Er dette vanlig, eller kan det være spindelen er bittelitt skjev og gir utslag i at platen beveger mer på seg enn den skal - med tilhørende pendel på tonearm og sure toner...?



     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.457
    Antall liker
    17.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vanskelig å se, da mattene ikke nødvengigvis er helt runde. Lettere å se om du filmer en plate, både med tonearmen løpende i rillene i ytterste spor og tonearmen hvilende i armbasen.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.609
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    0
    Jeg trodde jeg hadde slått meg til ro med at det var platen som gjorde utslaget, men jeg har og andre plater som ikke låter helt i vater iht mine ører....
    Tok video av hvordan tre ulike slipmatter beveger seg på selve tallerkenen.....
    Her er en video som viser hvordan støpeformen for produksjon av slipmatter tilpasses..... 👍

     

    Slagmark

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2024
    Innlegg
    20
    Antall liker
    19
    Sted
    Bergen
    Vanskelig å se, da mattene ikke nødvengigvis er helt runde. Lettere å se om du filmer en plate, både med tonearmen løpende i rillene i ytterste spor og tonearmen hvilende i armbasen.
    Godt poeng. Her er fire videoer av to forskjellige plater. Kanskje ikke så lett å se med den gjennomsiktige platen da slipmatten synes så godt og den kan kanskje lure en litt. Men synes man ser ganske tydelig av videoen med tonearmen at den beveger seg godt. Den platen sitter forøvrig veldig tight på spindelen.

    Den blå platen sitter løsere på spindelen og jeg synes det er mindre bevegelse i den, og at den spiller bedre. Kanskje det bare er platen da, men har litt for mange med bevegelse i synes jeg som kanskje ikke låter helt optimalt (i ulik grad).




     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn