Nå har det rullet over 1000 plater igjennom USC maskinen min og det må kalles en milepæl
Har hatt rense sessions på ca 2-4 timer en søndag i ny og ne.
Pleier å få unna 40-60 plater i slengen, ikke rart at det tok 3,5 år
Jeg renser med rent vann og MYE Zalo i vannet og spyler av med lunka vann og tørker av med 2 ulike microfiberkluter.
Når jeg tørker av platene tar jeg sammtidig en grundig inspeksjon og sjekker tilstanden på platene.
Ila alle disse 1000 platene har jeg 2 ganger funnet funnet hvite flekker på plata,
Flekkene går ikke vekk med å gnukking med filla,
Det er vanskelig å si hva det er men kan ike huske å ha sett merket før rensing.
Merket er helt hvitt og er mulig å kjenne med fingeren.
Prøver forsiktig med neglen og får av noe, litt mere gnukking og vasking med fille og det går vekk.
Prøvespilling alt ok
I dag skjedde det samme , dvs plate nr 2 av 1000 med feil, merket er større ca 2-3 mm i dia,
Det er helt hvitt og kan kjennes som en liten kul, det går ikke vekk.
Plata er ikke noe samleobjekt så den må gi sitt liv til USC forskningen.
Fram med forstørrelsesglass og en liten kniv, skraper forsiktig og noe av det hvite løsner,
Fiber kommer opp av gropa, papir?? jo da det er sammenpresst papir
Under papiret kommer vinylen fram men det er lite musikk under papiret.
Dette er antageligvis det samme som skeptikerne til USC metodene advarer så sterkt imot,
dvs at ultralyden har åpnet en deformasjon / støpefeil i plata.
Hovedargumentet til skeptikerne er at denne nye sprekken kan ødelegge nåla når plata spilles.
Jeg mener dette endelig lår ijhæl mytene om at USC er farlig,
-Fins det deformasjoner i plata som ikke syntes før rensing er en potensiell risiko normalt ville man oppdaget denne deffekten men uoppdaget er det en fare for PU.
-Ved USC kan deformasjonen utvikle seg til en større og mere skadelig sak, men samtidig blir den enklere å se / kjenne
Ja ja da er det bare å feire de første 1000 og vente på de neste