Lett inspirert av de ulike vaskerne både i denne tråden og i @Scrooge´s tråd, så har jeg bestemt meg for å lage en løsning selv også. Ikke minst fordi jeg etter å visuelt ha sett vaskede plater og lest om såpass mange erfaringer her på HFS, er overbevist om at dette nok er den beste måten å få rene og støyfrie plater på.
Prosjektet har foreløpig ikke kommet lengre enn at jeg har bestilt en motor tilsvarende den @Scrooge har brukt. Så flere fordeler med den, og den var ikke så dyr heller, selvom det tilkommer mva og fortollingsgebyr etterhvert. Jeg har videre sett- og tenkt litt på ulike løsninger og bestemt meg for at det blir en form for avtakbar toppramme der alt blir festet til denne. En av årsakene er at vaskeren også kommer til å bli brukt til vask av litt annet enn plater, og da kan det være greit at selve vaskeren er "urørt".
Når det gjelder vasker, så har jeg ikke klart å bestemme meg for type (fabrikeat/modell) ennå. Jeg har lest nettsider oppogned, og alternativene på shortlist er:
* Eumax 2010 / UD150SH-6L (som flere har brukt), TierraTech LT-150PRO, Elmasonic P60H og Crest Powersonic CP500D.
Når det gjelder Eumax 2010 så ser man fort (på Ebay) at denne (og tilsynelatende tilsvarende) også selges av ulike aktører som et "no-brand" produkt i litt forskjellige varianter. Aktører som markedsfører og selger Eumax (bl.a. Trade4u i Belgia) advarer mot at det finnes piratprodukter som ikke har samme kvalitet. Nå skal man ikke nødvendigvis la seg "skremme" av dette, men om det blir Eumax´n jeg velger - så blir det fra en aktør der jeg føler meg trygg på at det er en Eumax merkevare jeg får (det skiller ikke mye i pris). Eumax har forøvrig også i senere tid oppgradert sine vaskere, med bl.a. noen endringer i betjeningspanel/display. På Ebay ser jeg at det tilbys både gamle og nye versjoner. Tror ikke det er noe vaskekvalitetsendringer på de.
Det som holder meg igjen fra å gå for denne Eumax´n er at den vaskeren @Scrooge har brukt bråker/støyer påtakelig mye, men så vidt jeg forstår så er det ikke en "original" Eumax. Det er en liten mulighet for at det er forskjeller på disse, men det har jeg ikke fått bekreftet. Således kunne det vært interessant å hørt på en Eumax i drift.
Eumax leverer også vaskeren med 3 transducere = høyere effekt, men neppe noe vits til mitt formål. Både Eumax og Jeken har vaskere med noe lavere volum (hhv 4 og 4,5 ltr) som har samme lengde og bredde som 6ltr. vaskerne, men lavere dybde i karet (10cm). De kan strengt tatt også benyttes, men da må karet fylles opp høyere mot kanten. Det skal visst nok redusere effekten, og dybden blir for lav til enkelte av mine andre vaskebehov, så de er ute av shortlist.
TierraTech LT-150PRO er fra en Italiensk produsent. Har samme mål, effekt og funksjoner som Eumax´n . Det hevdes at de har høyere kvalitet og lavere støynivå enn de kinesiske vaskerne. Koster omtrent det dbl. av Eumax.
Elmasonic skiller seg fra de øvrige ved at vaskeren kan kjøres på enten 37khz eller 80khz. Størrelsesmessig er den omtrent som de andre. Den har også sweeperfunksjon, hvilket betyr at den varierer frekvens med noen khz. Dette skal motvirke stående bølger, og visstnok gi noe bedre vaskeeffekt. Prismessig litt høyere enn Crest.
Det siste alternativet er Crest CP500D. Denne er litt smalere enn Eumax og har 5,4ltr volum. I motsetning til de øvrige så har denne 45 khz frekvens og sweeper-funksjon. Dette skal visstnok gi bedre vaskeeffekt, da det motstår "stående" bølger. Noe høyere frekvens er heller ingen ulempe mht vinylvask, men her er det såpass lite at det neppe spiller noen utslagsgivende rolle. Crest selges også under merkenavnet MAWA Powersonic.
Crest/MAWA ligger prismessig litt høyere enn TierraTech.
Høyere frekvens gir mer skånsom prosess for skjørere materialer, men det er vil lite/intet som tilsier at vinyl har tatt skade etter gjentatte vask v/40 khz. Vaskere med høyere frekvens er vesentlig dyrere også enn de som leveres med 40 khz.
Er det forøvrig noen som har målt lyden før/etter vask?
Strictly - for de som kun skal vaske vinyl, så greier det seg med en mekanisk vasker uten varme. De er en del rimeligere enn de digitale m/varme.