Virker bønn?

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Interessant. Her ser man jo faktisk at kvinner ber i samme rom som menn. Har lest at man har egne rom for kvinner siden kvinner som bøyer seg på kne og armer rett foran en mann har en lei tendens til å få mannen til å tenke på alt annet enn islam.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.925
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
frans skrev:
Interessant. Her ser man jo faktisk at kvinner ber i samme rom som menn. Har lest at man har egne rom for kvinner siden kvinner som bøyer seg på kne og armer rett foran en mann har en lei tendens til å få mannen til å tenke på alt annet enn islam.
;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Visst virker det med bønn. Hver gang kjerringa ber om noe blir det sånn.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.245
Pøh..de fleste skjønner ikke hvordan "systemet" virker. Å håpe, tro og bønnfalle om å få noe...glem det. Hvis du på det nåværende tidspunkt innerst inne vet at du ikke har det du forespør, hvordan skal noen andre (Gud?) være mindre klar over det enn du og dermed stå klar til å gi deg det? Det du vet, det erfarer du. Derfor skal du heller være takknemlig for at resultatet allerede er produsert. Derav uttrykket, "før du engang har spurt, skal du bli gitt svar". Selve forespørselen sender det du ønsker deg bort fra deg, fordi du innerst inne vet at du på det nåværende tidspunkt ikke har det.
Det er dette som er den frie vilje.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Nei selvfølgelig virker ikke bønn, det har vi 2000 år med beviser for - case closed.
Alikevel så renner Norge over av idioter som tror på astrologi, faithhealing, tarot kort og andre slike latterlige ting - forklar det den som kan.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
wotg skrev:
Nei selvfølgelig virker ikke bønn, det har vi 2000 år med beviser for - case closed.
Alikevel så renner Norge over av idioter som tror på astrologi, faithhealing, tarot kort og andre slike latterlige ting - forklar det den som kan.
Vi har enda flere idioter som tipper Lotto. Mye det samme...

G

Gjestemedlem

Gjest
bønn = mental tigging

Skaper en kultur av ansvarsløse åndsgriske kællinger.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
12
BT skrev:
wotg skrev:
Jepp. En av de idiotene vant 15 millioner her om dagen ::)

beklager dypt off topic :-*

Mvh. RS

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
R.Solhaug skrev:
BT skrev:
wotg skrev:
Jepp. En av de idiotene vant 15 millioner her om dagen ::)

beklager dypt off topic :-*

Mvh. RS
Tipper tarot-kortene treffer med større sannsynlighet. ;D

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
2
Bønn har helt klart en innvirkning.

Jeg undres mer over hvordan bønn virker enn om...

Jon A

PS.
Jeg ber aldrig, men er ofte full av håp...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Jeg vokste opp med bordbønn. Det virket hver gang. Mat ble det... ;D

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
JAND skrev:

Jon A

PS.
Jeg ber aldrig, men er ofte full av høp...
Dette synes jeg du skal utdype litt mere.
Jeg kan ikke se at det skal være komplisert å bevise om bønn virker eller ikke. Be om verdensfred fra i morgen, at det regner bananer over Oslo eller noe annet som er utifra vår nåværende kunnskap vil være liten sansynlighet for. Regner det bananer over Oslo i morgen så er det bevist, regner det ikke bananer så er bønn motbevist.
Alle bortforklaringer mellom disse ytterpunktene er BULLSHIT og beviser hvorfor relgion er for suckers.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
NEI!!

Jeg har over lengre tid bedt om 200K i aftenbønnen, men neida.... :'(

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Jeg vil nok tro at den viktigste grunnen til at bordbønn ble praktisert rundt om på bondelandet var at man skulle stoppe noen øyeblikk og takke den som hadde sørget for at det kom mat på bordet. Å hylle og klappe for far i stova ble vel for direkte og brysomt for morske menn, men denne varianten gav jo den nødvendige hyllest og oppbyggende autoritetsbygging. Der Mannen i huset var forsørgeren og beskytteren og fortjente litt hyllest for dette. Det er ikke uten grunn at det kristne gudebildet er modellert på den staute 'Far i huset' som tar vare på sine barn.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
emotikon skrev:
NEI!!

Her har du dem: ;D

KKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
emotikon skrev:
NEI!!

KKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK
ooo :eek:

Pass deg nå før de kommer og skriver bok om deg BT..

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:
Jeg vil nok tro at den viktigste grunnen til at bordbønn ble praktisert rundt om på bondelandet var at man skulle stoppe noen øyeblikk og takke den som hadde sørget for at det kom mat på bordet. Å hylle og klappe for far i stova ble vel for direkte og brysomt for morske menn, men denne varianten gav jo den nødvendige hyllest og oppbyggende autoritetsbygging. Der Mannen i huset var forsørgeren og beskytteren og fortjente litt hyllest for dette. Det er ikke uten grunn at det kristne gudebildet er modellert på den staute 'Far i huset' som tar vare på sine barn.
Ikke rart barna tror vi fedre er helt udugelige når det er gud som gir dem maten, nissen kommer med gavene, og storken kommer med barna.

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Ikke rart barna tror vi fedre er helt udugelige når det er gud som gir dem maten, nissen kommer med gavene, og storken kommer med barna.
Så så,

Noen må jo kjøre Volvoen, operere fjernkontrollen og drikke opp ølet i matboden også da.

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
2
wotg skrev:
JAND skrev:

Jon A

PS.
Jeg kan ikke se at det skal være komplisert å bevise om bønn virker eller ikke. Be om verdensfred fra i morgen, at det regner bananer over Oslo eller noe annet som er utifra vår nåværende kunnskap vil være liten sansynlighet for. Regner det bananer over Oslo i morgen så er det bevist, regner det ikke bananer så er bønn motbevist.
Alle bortforklaringer mellom disse ytterpunktene er BULLSHIT og beviser hvorfor relgion er for suckers.
Tror ikke at det lar seg gjøre å be om bananregn, for så at det skal regne bananer av den grunn.

Men jeg tror at bønn om verdensfred, bønn som går på hvordan vi er og handler som mennesker, har noe for seg.
Det er mange som har utbytte av bønn, men hva det utbytte er kan være så mangt. Det er neppe bananregn.

Forholdet mellom bønn og tro kan skape håp og handling, og det må da være en virkning og dermed ha en effekt.

Religion er ikke for suckers, men det er mange suckers som er for religion...

Mvh
Jon A

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Selvsagt funker bønn!
For jeg be om oppmersomhet? Takk!
Altså, det spørs jo hva du ber om, og hvem du ber!

Bønn betyr jo at noen allerede lytter til deg...
Så når du vet det er tilfelle, da kan du fremlegge!

Ellers, hvordan få svar?
---
Kjernen: Bønn funker bare om noen hører deg... dette er jo grunnelementet, eller hva?

mvh

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
er det noe poeng i å sette ut grøt til nissen på juleaften? hva er konsekvensene av å droppe grøten?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
65finger skrev:
er det noe poeng i å sette ut grøt til nissen på juleaften? hva er konsekvensene av å droppe grøten?

Nissen liker grøt, altså spiser han den.
Kontra
Det er nisser, for grøten er borte. (wow!!!)

Om du dropper grøten vet du ikke om nisser finnes... det er den eneste konsekvens...

mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
65finger skrev:
Det er godt dokumentert at slikt kan meføre stor skade .

"Det er også sakt at en pike på gården en gang skal ha lagt smørøyet i bunn av trauet og grøten oppå. Nissen, som forventet smørøye i grøten ble virkelig sinna, så han slo i hjel den beste melkekua på gården."

Bevare oss alle hvis man skulle glemme hele grøten! :eek:

Hvordan vil dere forklare dette, dere nisseskeptikere og vitenskapstroende?

Videre dokumentasjon på at det er skummelt å tirre nissen:

"En annen gang var en bonde i nød og måtte stjele høy fra nabogården. Da han gikk og drog høy, så han en grå tuftekall med rød topplue, som drog høy. Bonden sa til nissen at det lille lasset der var til lite hjelp. Det bonden ikke visste var at det lille lasset gav stort resultat. Men nissen ble sint, og dagen etter var løa tom for høy! Da forstod bonden at nissen hadde straffet han ved å dra alt høyet bort i løa på nabogården."

Hvorvidt denne gården ligger i Snåsa er ikke helt klarlagt, men mye kan jo tyde på det.

Det er mer mellom himmel og fjøs...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
fjøsnisser er det flust med. hva med bynisser? jeg kan gjerne holde tassen med grøt så lenge han fikser hell i spill, friske egg og passer på at anlegget har det bra. Kjør debatt!!!

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Titleist skrev:
det får meg til å undre hvordan jeg skal oppdra ungene mine, den tid jeg får de. skal jeg være knallhard, ikke bokstavlig, men on point og rasjonell om alt som heter julenisse, påskehare, jesus og historier om storker. eller skal jeg la de leve i fantasiland til de blir gamle nok til å selv lærer og forstår hvordan verden er skrudd sammen. lese leksikon og gjøre eksperimenter i lag med barna samt lese ibsen på senga. hvilken tilnærming er best for barna. la de være barn og la de leve i uvissheten eller gi de virkeligheten servært på et blodig sølvfat men med alltid et trøstende nærvær.
Ok jeg ser du planlegger å oppretholde troen på Tannfeen, og det var da godt i allefall! ;D

Jeg tror det blir en "fattig" og kjedelig barndom om man fjerner mystikken. Junior begynte for noen år siden å tvile på Tannfeens eksistens, så for å teste henne gjemta han tanna si, ( smart fyr egentlig ;) ) Etter at han sovnet oppdaget vi dette og sjekket de mest sansynlige stedene, og selvsagt fant vi tanna som ble byttet ut med en liten gave fra "Tannfeen". Etter dette var han overbevist om tannfeens ekstens i noen år til. Selv etter at troen på Julenissen begyte å blekne var han ganske sikker på at Tannfeen virkelig fantes. Har han tatt skade av dette? Nei tror ikke det, men det har skjerpet fantasi og innlevelsesevne. Og det er ikke så dumme egenskaper å ta med seg i livet. Nei la barna ha sin "magiske" barndom!

Når det gjelder gårdsnissene, skal vi nok høre på Deph. Han vet hva han snakker om for " it takes one to know one!" ;D ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Titleist skrev:
det får meg til å undre hvordan jeg skal oppdra ungene mine, den tid jeg får de. skal jeg være knallhard, ikke bokstavlig, men on point og rasjonell om alt som heter julenisse, påskehare, jesus og historier om storker. eller skal jeg la de leve i fantasiland til de blir gamle nok til å selv lærer og forstår hvordan verden er skrudd sammen. lese leksikon og gjøre eksperimenter i lag med barna samt lese ibsen på senga. hvilken tilnærming er best for barna. la de være barn og la de leve i uvissheten eller gi de virkeligheten servært på et blodig sølvfat men med alltid et trøstende nærvær.
Ok jeg ser du planlegger å oppretholde troen på Tannfeen, og det var da godt i allefall! ;D

Jeg tror det blir en "fattig" og kjedelig barndom om man fjerner mystikken. Junior begynte for noen år siden å tvile på Tannfeens eksistens, så for å teste henne gjemta han tanna si, ( smart fyr egentlig ;) ) Etter at han sovnet oppdaget vi dette og sjekket de mest sansynlige stedene, og selvsagt fant vi tanna som ble byttet ut med en liten gave fra "Tannfeen". Etter dette var han overbevist om tannfeens ekstens i noen år til. Selv etter at troen på Julenissen begyte å blekne var han ganske sikker på at Tannfeen virkelig fantes. Har han tatt skade av dette? Nei tror ikke det, men det har skjerpet fantasi og innlevelsesevne. Og det er ikke så dumme egenskaper å ta med seg i livet. Nei la barna ha sin "magiske" barndom!
Jeg er helt enig med Spiralis her. La barna begynne med Tannfeen, så avslører man den og introduserer Julenissen... ser hvor lang tid det tar før de skjønner tegningen, og avslører den selv hvis det tar pinlig lang tid. Disse tidlige leksjonene vil forhåpentligvis sette dem bedre i stand til å talke neste leksjon, Jesus. Og når de er uteksaminert herfra, og kun da, er det trygt å innvie dem i hifiverdenes mystikk.

Når det gjelder gårdsnissene, skal vi nok høre på Deph. Han vet hva han snakker om for " it takes one to know one!" ;D ;D
tja..

"I Norge ble fjøsnissen ofte beskrevet som en liten mann, «ikke større enn et hestehode», med langt skjegg og i grå klær, gjerne nikkers, og med rød nisselue slik de fleste bønder gikk kledt i gamle dager (og som lever videre i skandinaviske mannsbunader)."

derimot..

"I gresk mytologi var Dionysos (også kjent som Bacchus i romersk mytologi) halvt gud og halvt menneske, sønn av Zevs og Semele, datteren til kong Kadmos av Theben. Han var gud for fruktbarheten, vinen og livskraften."

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
BT skrev:
emotikon skrev:
NEI!!

Takk.
Da var det bra at jeg tok en liten aftenbønn i forgårskveld likevel....hadde liksom ikke heeelt gitt opp håpet.
Tusen takk igjen BT.
Reddet helgen for meg.
Men du....når får jeg dem på konto?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
292
Imperial skrev:
65finger skrev:

Nissen liker grøt, altså spiser han den.
Kontra
Det er nisser, for grøten er borte. (wow!!!)

Om du dropper grøten vet du ikke om nisser finnes... det er den eneste konsekvens...

mvh
Har faktisk konfrontert barna og kona om dette, men de vil heller snakke om katter....

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
401
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Like enkelt eller vanskelig å svare på som hvor langt et strikk er! Det avhenger også i stor grad om hvem du ber til og hva du ber om og ditt eget motiv for å be.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
295
Sted
Tranby
Hvorfor stille et spørsmål, for så å tro om svaret, hvis man ikke aksepterer tro som grunnlag for et syn ?
Dette er et under spørsmål i kategorien om Gud finnes eller ikke.
Forutsetning for at bønn virker er at man tror.
Relgion er basert på tro og forsøk med bønn for å bevise en relgions "sannhet" vil dermed komme i konflikt med troen.
Deterministisk prøving vil derfor ikke kunne brukes.
Relgion er dermed et spørsmål om man tror eller ikke.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Da jeg var i 14-15 års-alderen ba jeg ofte om f..... (for sarte sjeler, les dameaction ). Tror det en gang for alle ble bevist at bønn ikke virker. Eventuelt så kan man si at Gud er svært treg med å svare.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
JAND skrev:
wotg skrev:
JAND skrev:

Jon A

PS.
Tror ikke at det lar seg gjøre å be om bananregn, for så at det skal regne bananer av den grunn.

Men jeg tror at bønn om verdensfred, bønn som går på hvordan vi er og handler som mennesker, har noe for seg.
Det er mange som har utbytte av bønn, men hva det utbytte er kan være så mangt. Det er neppe bananregn.

Forholdet mellom bønn og tro kan skape håp og handling, og det må da være en virkning og dermed ha en effekt.

Religion er ikke for suckers, men det er mange suckers som er for religion...

Mvh
Jon A
Som jeg tenkte, et BULSHIT svar!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Birdman skrev:
Da jeg var i 14-15 års-alderen ba jeg ofte om f..... (for sarte sjeler, les dameaction ). Tror det en gang for alle ble bevist at bønn ikke virker. Eventuelt så kan man si at Gud er svært treg med å svare.
Eventuelt så fikk han seg en god latter. ;D

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
I studietiden gjorde kona det godt på en eksamen etter beinhard jobbing. Min kristne far presterte å hovere lett med at han jo hadde bedt til Gud om at det skulle gå bra. Gjett om det kokte hos en viss person. ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Birdman skrev:
I studietiden gjorde kona det godt på en eksamen etter beinhard jobbing. Min kristne far presterte å hovere lett med at han jo hadde bedt til Gud om at det skulle gå bra. Gjett om det kokte hos en viss person. ;D
;D
Æres den som æres bør!

M

Morpheus

Gjest
Når man ser på muslimenes fremgang her i landet begynner jeg faktisk å lure på om bønn faktisk virker...

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
De som tror på bønn, hva er det egentlig de ber om?

Tipper det er noe sånt...

• Kjære Gud, la det bli en ny dag i morgen
  • Kjære Gud, la det komme en buss
  • Kjære Gud, la meg ha venner
  • Kjære Gud, la det være fred i Norge

mens de som ikke tror på bønn, har bedt om noe sånt....

• Kjære Gud, ikke la det bli mandag, gå rett til tirsdag
  • Kjære Gud, la bussen være i rute
  • Kjære Gud, fiks en dame til meg på lørdag
  • Kjære Gud, la det bli fred i verden

Johnny Lotion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2009
Antall liker
3
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Birdman skrev:

¨

Vil tillate meg å si at det ikke akkurat virker som om dere er i spesielt nærkontakt med folk som ber/ har en tro.
Men så stilles vel ikke akkruat spørsmålet her for å få svar, mer for å gi svar.
Hva folk ber om er like forskjellig som vi er det som mennesker. Bønn stikker likevel noe dypere og handler om viktigere ting enn å rekke bussen...
Svaret på spørsmålet i denne tråden, finner du nok neppe i denne tråden uansett. Vil du ha forståelse for hva bønn er og om det kan virke, må du nok snakke med noen... ikke lese mer eller mindre smarte innlegg på et forum...

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Johnny Lotion skrev:
Birdman skrev:

¨

Vil tillate meg å si at det ikke akkurat virker som om dere er i spesielt nærkontakt med folk som ber/ har en tro.
Men så stilles vel ikke akkruat spørsmålet her for å få svar, mer for å gi svar.
Hva folk ber om er like forskjellig som vi er det som mennesker. Bønn stikker likevel noe dypere og handler om viktigere ting enn å rekke bussen...
Svaret på spørsmålet i denne tråden, finner du nok neppe i denne tråden uansett. Vil du ha forståelse for hva bønn er og om det kan virke, må du nok snakke med noen... ikke lese mer eller mindre smarte innlegg på et forum...
Tror ikke du tok poenget mitt.

Jeg tror at de som tror på å få svar/hjelp gjennom bønn, ber om mange ting som høyst sannsynlig skjer uansett. Ihvertfall tror jeg at mange tolker tilfeldigheter og sammentreff som at de har fått svar på bønn. Jeg tror også at mange ber om styrke fra Gud. Hvis de så føler seg sterkere, tolkes dette som at de har fått kraft fra Gud. Placebo. Mange ber om å bli helbredet fra sykdom. Noen blir friske (og hadde nok blitt det i alle tilfeller), mens noen blir det ikke (Gud har nok en mening med det). Man kan be om alt mellom himmel og jord. En som ønsker å tro vil alltid finne en unnskyldning for den hjelpen som ikke kommer.

De STORE bønnene får man "aldri" svar på/hjelp med. Forklaring/Unnskyldning: "Du skal ikke friste Herren din Gud".

Og jo jeg kjenner nok min far som i alt for mange år har satt sin lit til "Herren". Kan ikke si det har gjort så mye for ham.

Topp Bunn