Virker bønn?

Johnny Lotion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2009
Innlegg
139
Antall liker
3
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Birdman skrev:
Johnny Lotion skrev:
Birdman skrev:
De som tror på bønn, hva er det egentlig de ber om?

Tipper det er noe sånt...

  • Kjære Gud, la det bli en ny dag i morgen
  • Kjære Gud, la det komme en buss
  • Kjære Gud, la meg ha venner
  • Kjære Gud, la det være fred i Norge
¨


mens de som ikke tror på bønn, har bedt om noe sånt....

  • Kjære Gud, ikke la det bli mandag, gå rett til tirsdag
  • Kjære Gud, la bussen være i rute
  • Kjære Gud, fiks en dame til meg på lørdag
  • Kjære Gud, la det bli fred i verden
Vil tillate meg å si at det ikke akkurat virker som om dere er i spesielt nærkontakt med folk som ber/ har en tro.
Men så stilles vel ikke akkruat spørsmålet her for å få svar, mer for å gi svar.
Hva folk ber om er like forskjellig som vi er det som mennesker. Bønn stikker likevel noe dypere og handler om viktigere ting enn å rekke bussen...
Svaret på spørsmålet i denne tråden, finner du nok neppe i denne tråden uansett. Vil du ha forståelse for hva bønn er og om det kan virke, må du nok snakke med noen... ikke lese mer eller mindre smarte innlegg på et forum...
Tror ikke du tok poenget mitt.

Jeg tror at de som tror på å få svar/hjelp gjennom bønn, ber om mange ting som høyst sannsynlig skjer uansett. Ihvertfall tror jeg at mange tolker tilfeldigheter og sammentreff som at de har fått svar på bønn. Jeg tror også at mange ber om styrke fra Gud. Hvis de så føler seg sterkere, tolkes dette som at de har fått kraft fra Gud. Placebo. Mange ber om å bli helbredet fra sykdom. Noen blir friske (og hadde nok blitt det i alle tilfeller), mens noen blir det ikke (Gud har nok en mening med det). Man kan be om alt mellom himmel og jord. En som ønsker å tro vil alltid finne en unnskyldning for den hjelpen som ikke kommer.

De STORE bønnene får man "aldri" svar på/hjelp med. Forklaring/Unnskyldning: "Du skal ikke friste Herren din Gud".

Og jo jeg kjenner nok min far som i alt for mange år har satt sin lit til "Herren". Kan ikke si det har gjort så mye for ham.
Jo jeg tok poenget ditt...
Jeg kjenner ikke deg eller dig far og skal ikke uttale meg videre om akkurat det.
Likevel så utelukker du mulighetene for at ting kan skje, og selve troen også, i din påstand om at det som skjer, hadde skjedd uansett. Du utelukker sjelesørgeriske elementer i bønn og at bønn dypest sett ikke handler om "jeg vil ha."
Forum debatter som dette gjør ofte Gud til en sirkusklovn som skal gjøre triks fordi han blir bedt om det og bønn bli et middel for å "tvinge" Gud til å få sin egen vilje.
(Når det gjelder "Gud har nok en vilje med det", så er det for meg på linje med "personlig kristen" begge bør ut av vokabularet...)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.532
Antall liker
3.077
Vi får be en bønn for denne italienske kvinnen som har ligget i koma på sykehus i over 15 år om at hun snart våkner opp. Ikke så greit når du går i koma i skrivemaskinens tidsalder og våkner opp til nanoteknologiens tidsalder. Det blir liksom så mye å ta igjen. :-\
Legene ønsker å avslutte livet hennes, mens Berlusconi og yppersteprestene ønsker å holde henne i livet for enhver pris. For sånn er nemlig lov og religion.

(På kveldsnytt nå nettopp)

For en absurd verden vi lever i. Jeg går å legger meg.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.244
Antall liker
292
Birdman skrev:
Da jeg var i 14-15 års-alderen ba jeg ofte om f..... (for sarte sjeler, les dameaction ). Tror det en gang for alle ble bevist at bønn ikke virker. Eventuelt så kan man si at Gud er svært treg med å svare.
Har det foresvevet deg at han kanksje er homo??
 

Johnny Lotion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2009
Innlegg
139
Antall liker
3
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
Vi får be en bønn for denne italienske kvinnen som har ligget i koma på sykehus i over 15 år om at hun snart våkner opp. Ikke så greit når du går i koma i skrivemaskinens tidsalder og våkner opp til nanoteknologiens tidsalder. Det blir liksom så mye å ta igjen. :-\
Legene ønsker å avslutte livet hennes, mens Berlusconi og yppersteprestene ønsker å holde henne i livet for enhver pris. For sånn er nemlig lov og religion.

(På kveldsnytt nå nettopp)

For en absurd verden vi lever i. Jeg går å legger meg.
Lov og religion? Skal si du følger med...
Retten ga vel legene lov til å ta kvinnen av næring.
Berlusconi skal ingen ta seriøst. holder til og med med Milan ;)
Vil vel si at hvis det er noen som trenger vår bønn der i gården, så er det faren.
 

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
16.130
Antall liker
19.615
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
2
Bønn handler vel om å sette ord på det en føler og mener, personlig så ber jeg ikke så mye, men jeg er det dere andre sikkert vil kalle personlig kristen..

Om bønnen går til en Gud eller ikke det får være opp til hver enkelt å tro på, men viktigheten med å sette ord på enten inni seg selv eller høyt (jeg foretrekker det føreste) tror jeg er litt bra. Å tømme seg på både ønsker, lengsler og det som er vondt tror jeg ikke noen kan lide noe av.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
HoJ skrev:
Om bønnen går til en Gud eller ikke det får være opp til hver enkelt å tro på, men viktigheten med å sette ord på enten inni seg selv eller høyt (jeg foretrekker det føreste) tror jeg er litt bra. Å tømme seg på både ønsker, lengsler og det som er vondt tror jeg ikke noen kan lide noe av.
Hvis dette brukes som en måte å fokusere tanker mot et mål og visualisere dette kan det sikkert være positivt. Men hvis det kun yttrykker og forsterker en selvmedlidenhet så er det en nedadgående spiral, og brukes det som mental tigging reduserer det personen til samme status som en puddel.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.774
Antall liker
510
Sted
Stockholm
Mental tigging... Det er visst ikke grenser for hva du lirer av deg Gjestemedlem..

Jeg ber mye til Gud, og jeg ber stort sett for andre enn meg selv. Jeg ber om at andre skal ha det bra.
Så, så mye for selvmedlidenheten din Gjestemedlem. ;)
 

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
16.130
Antall liker
19.615
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
HoJ skrev:
Om bønnen går til en Gud eller ikke det får være opp til hver enkelt å tro på, men viktigheten med å sette ord på enten inni seg selv eller høyt (jeg foretrekker det føreste) tror jeg er litt bra. Å tømme seg på både ønsker, lengsler og det som er vondt tror jeg ikke noen kan lide noe av.
Hvis dette brukes som en måte å fokusere tanker mot et mål og visualisere dette kan det sikkert være positivt. Men hvis det kun yttrykker og forsterker en selvmedlidenhet så er det en nedadgående spiral, og brukes det som mental tigging reduserer det personen til samme status som en puddel.
Tildels enig, det er uten tvil positivt ved bruk av det positive (ja, dårlig setning). Men det kan også ha en positiv side selv ved bruk av negative holdninger, da får en satt ord på det, og det tror jeg er meget bra. Men som du også sier det er viktig at en ikke kommer i en nedadgående spiral, og ender opp med å bare fortelle hvor dårlig en selv er. Og slike finnes det alt for mange av i "mitt miljø".
 

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
16.130
Antall liker
19.615
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
2
Cundis skrev:
Mental tigging... Det er visst ikke grenser for hva du lirer av deg Gjestemedlem..

Jeg ber mye til Gud, og jeg ber stort sett for andre enn meg selv. Jeg ber om at andre skal ha det bra.
Så, så mye for selvmedlidenheten din Gjestemedlem. ;)
Cundis, du kan vel forstå hva Gjestemedlem vil frem til? Selv jeg synes det kan bli formye "jeg er dårlig" holdning, men bønn om at en selv og andre skal få\ha det godt skader vel ikke noen.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.532
Antall liker
3.077
Johnny Lotion skrev:
Espen R skrev:
Vi får be en bønn for denne italienske kvinnen som har ligget i koma på sykehus i over 15 år om at hun snart våkner opp. Ikke så greit når du går i koma i skrivemaskinens tidsalder og våkner opp til nanoteknologiens tidsalder. Det blir liksom så mye å ta igjen. :-\
Legene ønsker å avslutte livet hennes, mens Berlusconi og yppersteprestene ønsker å holde henne i livet for enhver pris. For sånn er nemlig lov og religion.

(På kveldsnytt nå nettopp)

For en absurd verden vi lever i. Jeg går å legger meg.
Lov og religion? Skal si du følger med...
Retten ga vel legene lov til å ta kvinnen av næring.
Berlusconi skal ingen ta seriøst. holder til og med med Milan ;)
Vil vel si at hvis det er noen som trenger vår bønn der i gården, så er det faren.
Berlusconi forsvarte loven. Kirka forsvarte bibelen.
Og midt oppi dette var det ikke plass til fornuft og forstand.
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
971
Antall liker
0
wotg skrev:
JAND skrev:
wotg skrev:
JAND skrev:
Bønn har helt klart en innvirkning.

Jeg undres mer over hvordan bønn virker enn om...

Jon A

PS.
Jeg ber aldrig, men er ofte full av høp...
Dette synes jeg du skal utdype litt mere.
Jeg kan ikke se at det skal være komplisert å bevise om bønn virker eller ikke. Be om verdensfred fra i morgen, at det regner bananer over Oslo eller noe annet som er utifra vår nåværende kunnskap vil være liten sansynlighet for. Regner det bananer over Oslo i morgen så er det bevist, regner det ikke bananer så er bønn motbevist.
Alle bortforklaringer mellom disse ytterpunktene er BULLSHIT og beviser hvorfor relgion er for suckers.
Tror ikke at det lar seg gjøre å be om bananregn, for så at det skal regne bananer av den grunn.

Men jeg tror at bønn om verdensfred, bønn som går på hvordan vi er og handler som mennesker, har noe for seg.
Det er mange som har utbytte av bønn, men hva det utbytte er kan være så mangt. Det er neppe bananregn.

Forholdet mellom bønn og tro kan skape håp og handling, og det må da være en virkning og dermed ha en effekt.

Religion er ikke for suckers, men det er mange suckers som er for religion...

Mvh
Jon A
Som jeg tenkte, et BULSHIT svar!
Den som kaller andres meninger BULLSHIT har selv BULLSHIT meninger.
 

Johnny Lotion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2009
Innlegg
139
Antall liker
3
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
Johnny Lotion skrev:
Espen R skrev:
Vi får be en bønn for denne italienske kvinnen som har ligget i koma på sykehus i over 15 år om at hun snart våkner opp. Ikke så greit når du går i koma i skrivemaskinens tidsalder og våkner opp til nanoteknologiens tidsalder. Det blir liksom så mye å ta igjen. :-\
Legene ønsker å avslutte livet hennes, mens Berlusconi og yppersteprestene ønsker å holde henne i livet for enhver pris. For sånn er nemlig lov og religion.

(På kveldsnytt nå nettopp)

For en absurd verden vi lever i. Jeg går å legger meg.
Lov og religion? Skal si du følger med...
Retten ga vel legene lov til å ta kvinnen av næring.
Berlusconi skal ingen ta seriøst. holder til og med med Milan ;)
Vil vel si at hvis det er noen som trenger vår bønn der i gården, så er det faren.
Berlusconi forsvarte loven. Kirka forsvarte bibelen.
Og midt oppi dette var det ikke plass til fornuft og forstand.
"Jeg vil gjøre alt jeg kan for å redde livet hennes, sa statsminister Silvio Berlusconi på en pressekonferanse etter at ministerrådet hadde godkjent resolusjonen, ifølge CNN .
http://www.nettavisen.no/utenriks/article2531871.ece
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.774
Antall liker
510
Sted
Stockholm
HoJ skrev:
Cundis skrev:
Mental tigging... Det er visst ikke grenser for hva du lirer av deg Gjestemedlem..

Jeg ber mye til Gud, og jeg ber stort sett for andre enn meg selv. Jeg ber om at andre skal ha det bra.
Så, så mye for selvmedlidenheten din Gjestemedlem. ;)
Cundis, du kan vel forstå hva Gjestemedlem vil frem til? Selv jeg synes det kan bli formye "jeg er dårlig" holdning, men bønn om at en selv og andre skal få\ha det godt skader vel ikke noen.
Jeg forstår hva Gjestemedlem vil frem til, men min erfaring er at majoriteten av bønnene, iallefall til de jeg kjenner, ikke er slike "jeg er for dårlig" bønner.
Når jeg ber, ber jeg f.eks. om at folk skal få styrke til ting. Jeg er også veldig takknemlig for gaven jeg fikk av Jesus da han døde for vår skyld, noe jeg ofte takker for i min bønn - fordi jeg er utrolig takknemlig for det, ikke fordi jeg føler at jeg må.
Ber jeg for meg selv, ber jeg stort sett om styrke eller visdom i forskjellige situasjoner jeg er i.
Og ja, jeg får styrke gjennom Jesus når jeg ber om det.
Hadde jeg bedt om bananregn hadde jeg nok ikke fått det. ;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Cundis skrev:
Når jeg ber, ber jeg f.eks. om at folk skal få styrke til ting. Jeg er også veldig takknemlig for gaven jeg fikk av Jesus da han døde for vår skyld, noe jeg ofte takker for i min bønn - fordi jeg er utrolig takknemlig for det, ikke fordi jeg føler at jeg må.
Dette er i sannhet et underlig konsept. :-\

Man har en bedriten guddom som har fått for seg at alle er noen krek som skal straffes til evig tid, ikke engang for noe de har gjort men for at en fjern stammor var for frekk og vitebegjærlig og la seg opp i sjefens business. Så dukker det opp en storebror som stiller seg i mellom denne fulle voldelige ånden og blir skambanket og drept for at du og lillesøster skal få slippe vreden... Jeg kan jo forstå en viss sympati i å tilbe denne storebrorskikkelsen og føle en vis taknemlighet, men det forekommer meg svært underlig at noen tilber den ondskapsfulle ånden som er sjefen hans og ansvarlig for situasjonen. Og at det eneste håpet du har for å slippe den evige pine er å igjen og igjen gjemme deg bak storebrors offer og be om nåde er jo litt forskremt og ynkelig i mine øyne...

Har jeg fått med meg det viktigste fra søndsgsskolen her?
 

Johnny Lotion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2009
Innlegg
139
Antall liker
3
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Cundis skrev:
Når jeg ber, ber jeg f.eks. om at folk skal få styrke til ting. Jeg er også veldig takknemlig for gaven jeg fikk av Jesus da han døde for vår skyld, noe jeg ofte takker for i min bønn - fordi jeg er utrolig takknemlig for det, ikke fordi jeg føler at jeg må.
Dette er i sannhet et underlig konsept. :-\

Man har en bedriten guddom som har fått for seg at alle er noen krek som skal straffes til evig tid, ikke engang for noe de har gjort men for at en fjern stammor var for frekk og vitebegjærlig og la seg opp i sjefens business. Så dukker det opp en storebror som stiller seg i mellom denne fulle voldelige ånden og blir skambanket og drept for at du og lillesøster skal få slippe vreden... Jeg kan jo forstå en viss sympati i å tilbe denne storebrorskikkelsen og føle en vis taknemlighet, men det forekommer meg svært underlig at noen tilber den ondskapsfulle ånden som er sjefen hans og ansvarlig for situasjonen. Og at det eneste håpet du har for å slippe den evige pine er å igjen og igjen gjemme deg bak storebrors offer og be om nåde er jo litt forskremt og ynkelig i mine øyne...

Har jeg fått med meg det viktigste fra søndsgsskolen her?
For å svare på spørsmålet du stiller til slutt: Nei
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.774
Antall liker
510
Sted
Stockholm
Jeg forstår måten du ser på det, Gjestemedlem.
Men uansett om du syns Gud er urettrerdig, så forandrer ikke det på Gud. Jeg heller forstår ikke fullt ut dette med arvesynden. Men en ting er sikkert: som menneske har jeg forbrutt meg mot alle Guds 10 bud, men mine lovbrudd ble viska ut da jeg tok i mot Jesus i livet mitt.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Beklager Cundis, hvis du har tatt livet av noen, så er ikke det greit fordi du tror på en tømrer ved navn Jesus.
 
C

Cyber

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Har jeg fått med meg det viktigste fra søndsgsskolen her?
Som i de fleste innlegg fra deg i forum som har med kristendom å gjøre så stiller jeg meg heller spørsmålet: Har du fått med deg NOE i det hele tatt fra søndagsskolen? ;)
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.774
Antall liker
510
Sted
Stockholm
Birdman skrev:
Beklager Cundis, hvis du har tatt livet av noen, så er ikke det greit fordi du tror på en tømrer ved navn Jesus.
Det er klart, og da må man jo også ta sin straff for det her på jorden. Men det som dømmer et menneske til fortapelse etter det jordiske livet, er å ikke tro på Jesus og hans gjerninger for oss.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Cundis skrev:
Jeg forstår måten du ser på det, Gjestemedlem.
Men uansett om du syns Gud er urettrerdig, så forandrer ikke det på Gud. Jeg heller forstår ikke fullt ut dette med arvesynden. Men en ting er sikkert: som menneske har jeg forbrutt meg mot alle Guds 10 bud, men mine lovbrudd ble viska ut da jeg tok i mot Jesus i livet mitt.
For en naiv verden du må leve i.
Trodde det var bare gamle alkiser, narkiser og kriminelle som har blitt omvendt i fengsel/instutisjon som er så naive.
Hvordan tar du Jesus inn i livet ditt da? kunne du ikke trodd på et annet fantasifoster, julenissen er jo en god kanidat.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Cundis skrev:
Det er klart, og da må man jo også ta sin straff for det her på jorden. Men det som dømmer et menneske til fortapelse etter det jordiske livet, er å ikke tro på Jesus og hans gjerninger for oss.
Sympatiske greier. Først blir du tiltalt for en forbrytelse du ikke har begått, og for å ungå å havne i kasjotten og torturkammeret så kreves det evig underkastelse og lydig hengivenhet som betaling.

Noen burde saksøke denne "Gud" for utpressing, mafiavirksomhet og generelle forbrytelser mot menneskeheten.
 
C

Cyber

Gjest
Jeg synes som sagt diskusjoner på nett ikke fører så mye med seg da det ofte blir veldig sort hvitt. Som kristen skjønner jeg meget godt hvordan de to over meg tenker, og hadde jeg ikke selv vært troende så hadde jeg nok og være der, men etter å ha sagt ja til Jesus og fått noe nytt innabords så får en litt andre briller til å se på verden med som kanskje virker naiv, godtroende og dum for andre, men det er ikke det.

Bønn er ikke å be om det en selv ønsker, men etterhvert lærer man å be etter Guds plan også. Bønn virker, men ikke når VI vil. Gud er ikke en automat der du putter på 20 kroner og trykker på en knapp og får ut det resultatet man ønsker.

Å gå med Jesus er ikke lett, men utrolig godt -og spennende. Og det kan ikke forklares gjennom et forum på nettet, men det er lett, gratis å motta og nødvendig.
 

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
16.130
Antall liker
19.615
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
2
cybervision_ skrev:
Jeg synes som sagt diskusjoner på nett ikke fører så mye med seg da det ofte blir veldig sort hvitt. Som kristen skjønner jeg meget godt hvordan de to over meg tenker, og hadde jeg ikke selv vært troende så hadde jeg nok og være der, men etter å ha sagt ja til Jesus og fått noe nytt innabords så får en litt andre briller til å se på verden med som kanskje virker naiv, godtroende og dum for andre, men det er ikke det.

Bønn er ikke å be om det en selv ønsker, men etterhvert lærer man å be etter Guds plan også. Bønn virker, men ikke når VI vil. Gud er ikke en automat der du putter på 20 kroner og trykker på en knapp og får ut det resultatet man ønsker.

Å gå med Jesus er ikke lett, men utrolig godt -og spennende. Og det kan ikke forklares gjennom et forum på nettet, men det er lett, gratis å motta og nødvendig.
Helt enig cybervision - i alt!
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.382
Antall liker
6.770
Jeg tror mange lekre damer har veldig god grunn til å være glad for at bønn ikke virker. ::)
 

KalleKlovn

Medlem
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
25
Antall liker
0
Vil bare gå til trådtittelen. "Virker bønn?"
I staden for den sedvanlege skyttergravskrigen om religion, kunne det vore gøy sett om folk synest bønn har verka for dei eller folk dei kjenner.

Det mest pussige dømet mitt er ei kvinne eg kjenner som gjekk til forbøn etter eit evangelisk møte. Ho hadde alltid gått skeivt, fordi eine foten var lenger enn den andre. Den korte foten vaks ut og vart like lang som den andre (ho såg på at han voks) medan ein mann bad i Jesu namn. Røntgenbileta før og etter, synte ein markant skilnad. Kan det provast? Neppe - Legen har teieplikt... ::)

Er det andre som har liknande døme. Er det bare Jesus som fungerer, eller?
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
KalleKlovn skrev:
Vil bare gå til trådtittelen. "Virker bønn?"
I staden for den sedvanlege skyttergravskrigen om religion, kunne det vore gøy sett om folk synest bønn har verka for dei eller folk dei kjenner.

Det mest pussige dømet mitt er ei kvinne eg kjenner som gjekk til forbøn etter eit evangelisk møte. Ho hadde alltid gått skeivt, fordi eine foten var lenger enn den andre. Den korte foten vaks ut og vart like lang som den andre (ho såg på at han voks) medan ein mann bad i Jesu namn. Røntgenbileta før og etter, synte ein markant skilnad. Kan det provast? Neppe - Legen har teieplikt... ::)

Er det andre som har liknande døme. Er det bare Jesus som fungerer, eller?
Joda tro på slike historier du. Det er jo innlegg som dette som viser hvor totalt ukritiske troende folk er. Skumelt å tenke på at dere har stemmerett...
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Litt pussig at ingen av miraklene kan dokumenteres.

Tipper det er mange skuespillere og løgnere på såkalte helbredelsesmøter.

Har hørt at mange som har blitt "helbredet" på slike møter har blitt like syke som før etter et par dager. Jeg tror på helbredelse gjennom tro, i noen tilfeller, men jeg tror ikke det finnes noen Gud eller annen allmektighet. Tro på at man skal bli frisk er viktig, men kraften må komme innenfra.

Tror Snåsamannen like godt kunne kalt seg "Gud" for noen.
 

Johnny Lotion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2009
Innlegg
139
Antall liker
3
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
wotg skrev:
KalleKlovn skrev:
Vil bare gå til trådtittelen. "Virker bønn?"
I staden for den sedvanlege skyttergravskrigen om religion, kunne det vore gøy sett om folk synest bønn har verka for dei eller folk dei kjenner.

Det mest pussige dømet mitt er ei kvinne eg kjenner som gjekk til forbøn etter eit evangelisk møte. Ho hadde alltid gått skeivt, fordi eine foten var lenger enn den andre. Den korte foten vaks ut og vart like lang som den andre (ho såg på at han voks) medan ein mann bad i Jesu namn. Røntgenbileta før og etter, synte ein markant skilnad. Kan det provast? Neppe - Legen har teieplikt... ::)

Er det andre som har liknande døme. Er det bare Jesus som fungerer, eller?
Joda tro på slike historier du. Det er jo innlegg som dette som viser hvor totalt ukritiske troende folk er. Skumelt å tenke på at dere har stemmerett...
Fantastisk! Sitter og ler her nå. Dette er på nivå med: Alle med solbriller er skikkelig teite.
Håper inderlig at du sitter med tennveska og prøver å få debatten til å bluss litt opp, hvis ikke så blir jeg litt engstelig over hvor generaliserende og uvitende du er. Takk for latteren :)
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.774
Antall liker
510
Sted
Stockholm
Johnny Lotion skrev:
Cundis skrev:
wotg skrev:
Hvordan tar du Jesus inn i livet ditt da?
Siden du spør, skal du få svar her.
Dette er dårlig teologi... Huff

Ja, beklager kort svar.

Jeg legger ved hvordan jeg selv ble frelst, i tillegg.


Å bli frelst er det herligste jeg har opplevd, må rett og slett oppleves for å skjønnes. Man skjønner ikke hva det er, før det har skjedd med en..! Det skjedde meg på slutten av 2006, mens jeg gikk på skauen i Drammensmarka.

Jeg gikk i flere år og kjente i mitt hjerte at jeg trodde på Jesus som min frelser, men jeg fikk meg ikke til si det høyt. Flere ganger lurte jeg på om jeg skulle si det høyt mens jeg gikk på skauen, men tenkte, nei, -så flaut hvis noen skulle høre meg da gitt... Hehe...

Så kom dagen da jeg endelig bestemte meg for å si det høyt. Jeg småmumla de setningene*litt, men da jeg hadde sagt de, ble det liksom plutselig litt lysere på en måte..! Hmm, så rart det var, tenkte jeg, det ble liksom lysere..! Også tenkte jeg, jeg småmumla jo kanskje litt for mye, kanskje jeg skulle si det helt tydelig..? Og så tenkt, så gjort! Da strålte det en kjærlighet større enn noe jeg noensinne før har følt inn i meg, som fikk meg til å gråte maaange ganger daglig, i flere dager etterpå av ren glede!! Jeg fikk en ro inni meg som ikke engang 10 valium kommer i nærheten av...!!

Når man blir frelst får man Den Hellige Ånd inn i seg, noe jeg merker utrolig godt. Han er min veileder, "dr. feelgood", og støtte i hverdagen.

Dette er den flotteste, sterkeste, og mest verdifulle gaven jeg noensinne har fått, og det får meg til å ønske at folk som leser dette, og som kanskje føler seg litt i samme situasjon som jeg var før den skauturen i 2006, skal ta skrittet ut og bekjenne med munnen, hvis du tror med hjertet.

*Oppskriften er enkel; man ber Jesus høyt om tilgivilse for sine synder, og overgir resten av ditt liv i Hans hender. Bekjenn at Han døde på korset og stod opp igjen for din skyld. Aksepterer Jesus som Herre i ditt liv. Dette må sies høyt, og menes med hjertet, ellers går det ikke.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Johnny Lotion skrev:
wotg skrev:
KalleKlovn skrev:
Vil bare gå til trådtittelen. "Virker bønn?"
I staden for den sedvanlege skyttergravskrigen om religion, kunne det vore gøy sett om folk synest bønn har verka for dei eller folk dei kjenner.

Det mest pussige dømet mitt er ei kvinne eg kjenner som gjekk til forbøn etter eit evangelisk møte. Ho hadde alltid gått skeivt, fordi eine foten var lenger enn den andre. Den korte foten vaks ut og vart like lang som den andre (ho såg på at han voks) medan ein mann bad i Jesu namn. Røntgenbileta før og etter, synte ein markant skilnad. Kan det provast? Neppe - Legen har teieplikt... ::)

Er det andre som har liknande døme. Er det bare Jesus som fungerer, eller?
Joda tro på slike historier du. Det er jo innlegg som dette som viser hvor totalt ukritiske troende folk er. Skumelt å tenke på at dere har stemmerett...
Fantastisk! Sitter og ler her nå. Dette er på nivå med: Alle med solbriller er skikkelig teite.
Håper inderlig at du sitter med tennveska og prøver å få debatten til å bluss litt opp, hvis ikke så blir jeg litt engstelig over hvor generaliserende og uvitende du er. Takk for latteren :)
Du klarer åpenbart ikke å se verden utenfor dine relgiøse skylapper. Hvis du ikke ser at det du skriver er standard oppkast fra relgiøse så er det heller ikke noe poeng å diskutere med deg. Og ja man kan til en viss grad generalisere over ALLE kristene, eller alle troende for den saks skyld, de tror alle på en høyere enehet de ikke kan bevise og som all vitenskap i større og større grad beviser at bare er overtro.
Til tross for dette fortsetter relgiøse mennesker alle slags tåpelige ritualer og til og med kriger.
Bill maher har sagt at relgion var greit på den tiden da man ikke visste hvorfor solen sto opp, hvordan man ble gravid, hva et atom er osv. Det gjør vi idag og man bør derfor forholde seg til fakta og slutte å gjemme seg bak en eller annen gudetro.
 
L

Lars.N

Gjest
Man skal ikke plage andre,
man skal være grei og snill,
og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

Mvh

Laban
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Cundis skrev:
Johnny Lotion skrev:
Cundis skrev:
wotg skrev:
Hvordan tar du Jesus inn i livet ditt da?
Siden du spør, skal du få svar her.
Dette er dårlig teologi... Huff

Ja, beklager kort svar.

Jeg legger ved hvordan jeg selv ble frelst, i tillegg.


Å bli frelst er det herligste jeg har opplevd, må rett og slett oppleves for å skjønnes. Man skjønner ikke hva det er, før det har skjedd med en..! Det skjedde meg på slutten av 2006, mens jeg gikk på skauen i Drammensmarka.

Jeg gikk i flere år og kjente i mitt hjerte at jeg trodde på Jesus som min frelser, men jeg fikk meg ikke til si det høyt. Flere ganger lurte jeg på om jeg skulle si det høyt mens jeg gikk på skauen, men tenkte, nei, -så flaut hvis noen skulle høre meg da gitt... Hehe...

Så kom dagen da jeg endelig bestemte meg for å si det høyt. Jeg småmumla de setningene*litt, men da jeg hadde sagt de, ble det liksom plutselig litt lysere på en måte..! Hmm, så rart det var, tenkte jeg, det ble liksom lysere..! Også tenkte jeg, jeg småmumla jo kanskje litt for mye, kanskje jeg skulle si det helt tydelig..? Og så tenkt, så gjort! Da strålte det en kjærlighet større enn noe jeg noensinne før har følt inn i meg, som fikk meg til å gråte maaange ganger daglig, i flere dager etterpå av ren glede!! Jeg fikk en ro inni meg som ikke engang 10 valium kommer i nærheten av...!!

Når man blir frelst får man Den Hellige Ånd inn i seg, noe jeg merker utrolig godt. Han er min veileder, "dr. feelgood", og støtte i hverdagen.

Dette er den flotteste, sterkeste, og mest verdifulle gaven jeg noensinne har fått, og det får meg til å ønske at folk som leser dette, og som kanskje føler seg litt i samme situasjon som jeg var før den skauturen i 2006, skal ta skrittet ut og bekjenne med munnen, hvis du tror med hjertet.

*Oppskriften er enkel; man ber Jesus høyt om tilgivilse for sine synder, og overgir resten av ditt liv i Hans hender. Bekjenn at Han døde på korset og stod opp igjen for din skyld. Aksepterer Jesus som Herre i ditt liv. Dette må sies høyt, og menes med hjertet, ellers går det ikke.
Det er vist mye fleinsopp i Drammensmarka.
 

Johnny Lotion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2009
Innlegg
139
Antall liker
3
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
wotg skrev:
Johnny Lotion skrev:
wotg skrev:
KalleKlovn skrev:
Vil bare gå til trådtittelen. "Virker bønn?"
I staden for den sedvanlege skyttergravskrigen om religion, kunne det vore gøy sett om folk synest bønn har verka for dei eller folk dei kjenner.

Det mest pussige dømet mitt er ei kvinne eg kjenner som gjekk til forbøn etter eit evangelisk møte. Ho hadde alltid gått skeivt, fordi eine foten var lenger enn den andre. Den korte foten vaks ut og vart like lang som den andre (ho såg på at han voks) medan ein mann bad i Jesu namn. Røntgenbileta før og etter, synte ein markant skilnad. Kan det provast? Neppe - Legen har teieplikt... ::)

Er det andre som har liknande døme. Er det bare Jesus som fungerer, eller?
Joda tro på slike historier du. Det er jo innlegg som dette som viser hvor totalt ukritiske troende folk er. Skumelt å tenke på at dere har stemmerett...
Fantastisk! Sitter og ler her nå. Dette er på nivå med: Alle med solbriller er skikkelig teite.
Håper inderlig at du sitter med tennveska og prøver å få debatten til å bluss litt opp, hvis ikke så blir jeg litt engstelig over hvor generaliserende og uvitende du er. Takk for latteren :)
Du klarer åpenbart ikke å se verden utenfor dine relgiøse skylapper. Hvis du ikke ser at det du skriver er standard oppkast fra relgiøse så er det heller ikke noe poeng å diskutere med deg. Og ja man kan til en viss grad generalisere over ALLE kristene, eller alle troende for den saks skyld, de tror alle på en høyere enehet de ikke kan bevise og som all vitenskap i større og større grad beviser at bare er overtro.
Til tross for dette fortsetter relgiøse mennesker alle slags tåpelige ritualer og til og med kriger.
Bill maher har sagt at relgion var greit på den tiden da man ikke visste hvorfor solen sto opp, hvordan man ble gravid, hva et atom er osv. Det gjør vi idag og man bør derfor forholde seg til fakta og slutte å gjemme seg bak en eller annen gudetro.
Kan si ditto med motsatt fortegn til deg. Klassisk ikketroendes oppkast... Blir rett og slett for dumt.
Troende forkaster ikke vitenskapen, men åpner for at det kan være noe større bak alle prosesser en kjenner til.
At du ikke tror på det er helt greit, men kom ikke her med prat om skylapper. Jeg kan i alle fall ha både tvilen og troen med meg, skjønner at du ikke kan det. Skal gjerne slutte å dskuttere med deg i alle fall så lenge du holder et så lite saklig nivå.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Tipper det er like før vi blir enige nå ::).
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.206
Antall liker
8.601
Torget vurderinger
1
Johnny Lotion skrev:
Troende forkaster ikke vitenskapen, men åpner for at det kan være noe større bak alle prosesser en kjenner til.

Troende forkaster vitenskapen alle som en, da tro er uforenelig med vitenskap. Tro betyr at man underkaster seg en oppfatninng uten argumeter, indisier eller beviser. Da alle mennesker er like mye verdt, må følgelig alles tro være like mye verdt. Derfor er tro på julenissen (hvis konsept er langt mer sannsynlig enn Gud!) like mye (eller lite) verdt.
Vitenskaper åpner definitivt for at det kan være noe "større" bak alle prosesser. Vitenskapen er åpen for alt den, i motsetning til religion som ikke er åpen for noe.
 
Topp Bunn