Virker bønn?

KalleKlovn

Medlem
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
25
Antall liker
0
Neivel. Så var det visst ingen som kjente til bønn og sånn. Unntatt Johnny Lotion. Eg synest det er temmeleg arrogant å seia at hans oppleving er mindreverdig.

Voff skrev:
Johnny Lotion skrev:
Troende forkaster ikke vitenskapen, men åpner for at det kan være noe større bak alle prosesser en kjenner til.

Troende forkaster vitenskapen alle som en, da tro er uforenelig med vitenskap. Tro betyr at man underkaster seg en oppfatninng uten argumeter, indisier eller beviser. Da alle mennesker er like mye verdt, må følgelig alles tro være like mye verdt. Derfor er tro på julenissen (hvis konsept er langt mer sannsynlig enn Gud!) like mye (eller lite) verdt.
Vitenskaper åpner definitivt for at det kan være noe "større" bak alle prosesser. Vitenskapen er åpen for alt den, i motsetning til religion som ikke er åpen for noe.
Håper inderleg at vitenskapen er åpen for logikk også.
Påstand: Alles tru er likeverdige fordi alle menneske er like mykje verd.
Logisk konsekvens: Alle produkter av, og handlinger eit menneske kan gjera, er like mykje verd, fordi alle menneske er like mykje verd.
Sidan det å die eit barn dermed er like mykje verd som å torturere same barnet til døde, ser mange av oss (heldigvis) kor lite verd eit menneske er i synet på ein som har forkasta all tru, og er heilt "vitskapleg" :(

På norsk har me ordet "tru" som kan tyda alt mogleg. Når Voff bruker ordet i tydinga som det engelske "assume", samstundes som t.d. eg helst bruker det i tydinga "ei gudgjeven overtyding om det ein ikkje ser", er krysskommunikasjonen sikra.
Ikkje det: Det ser ikkje ut som god kommunikasjon akkurat er målet ::).

At ein person faktisk HAR fått eit utvokse lårbein mellom to faktiske datoar, dokumentert med to faktiske røntgenbilete, er dessverre slike ting som ikkje er garantert forsideoppslag i medisinske tidsskrift. Kvifor ikkje?
Det ser ut som alle mennesker generaliserer. (I seg sjølv ei generalisering.)
Dette er truleg einaste måten våre begrensa hjernar kan fatta store ting som at jorda er rund og kjempestor, men bitteliten i universet.
Skulle det då koma inn noko i vårt (generaliserte) tankesystem som ikkje passer i mønsteret, må det silast mykje "grums" før me oppdager at grumset kan hende er ein del av mønsteret, bare at mønsteret er anleis enn me trudde ;).
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Voff skrev:
Johnny Lotion skrev:
Troende forkaster ikke vitenskapen, men åpner for at det kan være noe større bak alle prosesser en kjenner til.

Troende forkaster vitenskapen alle som en, da tro er uforenelig med vitenskap. Tro betyr at man underkaster seg en oppfatninng uten argumeter, indisier eller beviser. Da alle mennesker er like mye verdt, må følgelig alles tro være like mye verdt. Derfor er tro på julenissen (hvis konsept er langt mer sannsynlig enn Gud!) like mye (eller lite) verdt.
Vitenskaper åpner definitivt for at det kan være noe "større" bak alle prosesser. Vitenskapen er åpen for alt den, i motsetning til religion som ikke er åpen for noe.
Takk skal du ha Voff, jeg trodde for en liten stund jeg var den eneste som så de åpenbare feilene i JLs logikk.
 
C

Cyber

Gjest
Voff skrev:
Johnny Lotion skrev:
Troende forkaster ikke vitenskapen, men åpner for at det kan være noe større bak alle prosesser en kjenner til.

Troende forkaster vitenskapen alle som en, da tro er uforenelig med vitenskap. Tro betyr at man underkaster seg en oppfatninng uten argumeter, indisier eller beviser. Da alle mennesker er like mye verdt, må følgelig alles tro være like mye verdt. Derfor er tro på julenissen (hvis konsept er langt mer sannsynlig enn Gud!) like mye (eller lite) verdt.
Vitenskaper åpner definitivt for at det kan være noe "større" bak alle prosesser. Vitenskapen er åpen for alt den, i motsetning til religion som ikke er åpen for noe.
Jeg må jo si det er helt rått å lese hvordan mange her enten forvrenger bildet, eller har misforstått hva det hele handler om jf kristen tro.

Troende forkaster vitenskap? Hva skal det bety? Tro er uforenlig med vitenskap, hva mener du med det? Kom med noe konkret så skal vi heller ta en saklig diskusjon.

Tro er ikke å underkaste seg noe uten argumenter eller beviser. Det er jo bare noe møl du sitter og kaster opp. Kom med noe saklig da!

Da alle mennesker er like mye verdt er alles tro like mye verdt? En herlig logikk ute og går her.
 
P

Parelius

Gjest
cybervision_ skrev:
Da alle mennesker er like mye verdt er alles tro like mye verdt? En herlig logikk ute og går her.
Hvordan avgjør en hvilken tro som er mest verdt? Det skulle jeg likt å vite.
 
C

Cyber

Gjest
wotg skrev:
Du klarer åpenbart ikke å se verden utenfor dine relgiøse skylapper. Hvis du ikke ser at det du skriver er standard oppkast fra relgiøse så er det heller ikke noe poeng å diskutere med deg. Og ja man kan til en viss grad generalisere over ALLE kristene, eller alle troende for den saks skyld, de tror alle på en høyere enehet de ikke kan bevise og som all vitenskap i større og større grad beviser at bare er overtro.
Til tross for dette fortsetter relgiøse mennesker alle slags tåpelige ritualer og til og med kriger.
Jeg kjenner at det koker litt inni meg når jeg leser det du skriver, ikke av irritasjon, men fordi jeg så gjerne skulle vist deg hvordan det er når man har Jesus i hjertet. Jada, du spyr nok av å lese det, men det er ikke bare vas. Det er noe nytt der inne, et nytt liv og vitenskapsmenn som ikke har prøvd det må si hva de vil. Tyngdekraft, fysikk osv... beviser ikke Gud, men han har skapt grunnvollene det bygger på.

Kriger har aldri blitt startet av kristne. Kanskje av folk som har kalt seg kristne, og startet dem i Guds navn, men det står meget tydelig i Bibelen hvordan man skal kunne kjenne igjen noen som er kristne.

Her skal du få inn litt kjernemateriale i kristen tro fra Galaterne 5, her fra en engelsk oversettelse av Bibelen jeg bruker:
"Rather, use your freedom to serve one another in love; that's how freedom grows. For everything we know about God's Word is summed up in a single sentence: Love others as you love yourself. That's an act of true freedom. If you bite and ravage each other, watch out—in no time at all you will be annihilating each other, and where will your precious freedom be then?"

"It is obvious what kind of life develops out of trying to get your own way all the time: repetitive, loveless, cheap sex; a stinking accumulation of mental and emotional garbage; frenzied and joyless grabs for happiness; trinket gods; magic-show religion; paranoid loneliness; cutthroat competition; all-consuming-yet-never-satisfied wants; a brutal temper; an impotence to love or be loved; divided homes and divided lives; small-minded and lopsided pursuits; the vicious habit of depersonalizing everyone into a rival; uncontrolled and uncontrollable addictions; ugly parodies of community. I could go on.


This isn't the first time I have warned you, you know. If you use your freedom this way, you will not inherit God's kingdom.

22-23But what happens when we live God's way? He brings gifts into our lives, much the same way that fruit appears in an orchard—things like affection for others, exuberance about life, serenity. We develop a willingness to stick with things, a sense of compassion in the heart, and a conviction that a basic holiness permeates things and people. We find ourselves involved in loyal commitments, not needing to force our way in life, able to marshal and direct our energies wisely.


Fant du noe som oppfordret til krig der? Eller andre steder i skriften? Ok, så da må det da vitterlig være noen som kaller seg kristne, men ikke lever som det som har hatt en finger med i spillet.
Bill maher har sagt at relgion var greit på den tiden da man ikke visste hvorfor solen sto opp, hvordan man ble gravid, hva et atom er osv. Det gjør vi idag og man bør derfor forholde seg til fakta og slutte å gjemme seg bak en eller annen gudetro.
Høres ut som en skarp fyr...
 
C

Cyber

Gjest
Parelius skrev:
cybervision_ skrev:
Da alle mennesker er like mye verdt er alles tro like mye verdt? En herlig logikk ute og går her.
Hvordan avgjør en hvilken tro som er mest verdt? Det skulle jeg likt å vite.
Hvilken tro som er mest verdt? Jeg tror på Jesus og frelsen i det han gav for meg på korset og jeg mener at det er den eneste veien til frelse.

Så kommer du med oppfølgingsspørsmålet:

"Ja, men hva med lille Muhammed i Teheran som ville blitt drept for å tro og som aldri får en sjanse før han blir slått ihjel av faren sin i en alder av 8 år, skal han bare brenne i helvete da?"

Det står i skriften at Gud er rettferdig og selv om jeg er en idiot som er kristen og naiv som tusan (Så slipper du å skrive det ;) ) så tenker en jo gjennom slikt. Det er jo ikke en blind tro der en følger et sett regler i en bok, men det er et liv sammen med en levende frelser, en som er i hjertet - som jeg kan be og prate med i løpet av dagen og han ER der.

Men hva med Muhammad? Det står at Gud er rettferdig - og utifra sånn jeg kjenner Jesus så ender ikke Muhammad i helvete. Akkurat hvordan vet jeg ikke 100% selv, men det finnes endel skriftsteder som toucher innom dette og jeg tror Gud har en plan også der.
 
P

Parelius

Gjest
Feil oppfølgingsspørsmål, men det er så.

Pelagius.
 
C

Cyber

Gjest
Parelius skrev:
Feil oppfølgingsspørsmål, men det er så.

Pelagius.
Bring it on! ;)

Jeg kan jo legge til at ifølge skriften så skal alle ha fått en fair sjanse til å ta imot eller si nei takk til frelsen i Jesus så det er ikke slik at noen blir dømt uten å ha fått med seg et kvekk.
 
P

Parelius

Gjest
Ikke annet enn at alle kan si det samme som deg, men selvfølgelig ut fra sin tro. Så da er vel all tro like mye verdt. Eller fins det andre kriterier?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.206
Antall liker
8.601
Torget vurderinger
1
cybervision_ skrev:
Troende forkaster vitenskap? Hva skal det bety? Tro er uforenlig med vitenskap, hva mener du med det? Kom med noe konkret så skal vi heller ta en saklig diskusjon.
Tro er det du gjør når du ikke vet. Det har igrunnen svært liten verdi, men uvitenhet er nyttig for å undertrykke mennesker....
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.206
Antall liker
8.601
Torget vurderinger
1
cybervision_ skrev:
Tro er ikke å underkaste seg noe uten argumenter eller beviser. Det er jo bare noe møl du sitter og kaster opp. Kom med noe saklig da!
Saklig???? Du kan begynne med å dokumentere Guds eksistens. Bevisbyrden er på de troenes side.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.206
Antall liker
8.601
Torget vurderinger
1
KalleKlovn skrev:
Logisk konsekvens: Alle produkter av, og handlinger eit menneske kan gjera, er like mykje verd, fordi alle menneske er like mykje verd.
:(
For noe ulogisk sludder. Alle mennesker er like mye verdt. Deres handlinger er ikke like mye verdt.
For å mene at ens tro, i motsetnings til ens meninger, er mer verdt enn andres må man ha et monumentalt oppblåst ego.
 
C

Cyber

Gjest
Parelius skrev:
Ikke annet enn at alle kan si det samme som deg, men selvfølgelig ut fra sin tro. Så da er vel all tro like mye verdt. Eller fins det andre kriterier?
Selvfølgelig, men ifølge Bibelen er det kun Jesus som frelser og strengt tatt når en ser på verdensreligionene så finner jeg ikke noen annen som tilbyr noen liknende.
 
C

Cyber

Gjest
Voff skrev:
cybervision_ skrev:
Troende forkaster vitenskap? Hva skal det bety? Tro er uforenlig med vitenskap, hva mener du med det? Kom med noe konkret så skal vi heller ta en saklig diskusjon.
Tro er det du gjør når du ikke vet. Det har igrunnen svært liten verdi, men uvitenhet er nyttig for å undertrykke mennesker....
Tro betyr for meg det samme som å stole på. En sa det slik: Å tro er det samme som å sitte i en stol og bare slappe helt av uten å være redd for at den skal svikte under deg. Å tro er å hvile med hele sin tyngde på noe.

For meg har troen størst verdi og er ikke basert på uvitenhet, frykt eller at jeg har behov for å være undertrykket, men den kommer gjennom kjærligheten jeg har fått merke mer og mer gjennom min vandring med Jesus. Jeg kan gjøre hva jeg vil, men ikke alt gavner meg/er fornuftig å gjøre.
 
C

Cyber

Gjest
Voff skrev:
cybervision_ skrev:
Tro er ikke å underkaste seg noe uten argumenter eller beviser. Det er jo bare noe møl du sitter og kaster opp. Kom med noe saklig da!
Saklig???? Du kan begynne med å dokumentere Guds eksistens. Bevisbyrden er på de troenes side.
Smiler litt her når du ikke kommer med noe, hverken på dette eller forrige punkt og kun svarer unnvikende.

Jeg tror på Gud som skaper, han har skapt alt og det står i Bibelen hvordan det har blitt gjort. Jeg har invitert ham inn i livet mitt slik det står i Bibelen at det går an å gjøre og jeg har ikke funnet noe som ikke holder vann enda, bortsett fra det som mitt hode ikke er skarpt nok til å skjønne. D

Du er overhodet ikke interessert i å bli kjent med Gud hvis du skriver på den måten du gjør, men du ER høyt elsket av ham og han er ute etter at du skal bli kjent med ham.

Bevisbyrde føler jeg ikke eksisterer, Gud har sagt hvordan tingene er og ikke en vitenskapsmann på tusener av år ha kunnet komme med en annen forklaring som holder vann eller som er like godt dokumentert.

Vitenskapsmenn klaterer på kunnskapens stige for så å finne svaret i Bibelen til slutt i sak etter sak.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hva er det etegetlig for er så fundamentalt forskjellig eller mer verdiful med dette enn en 5-åring som hviler hele sin tyngde og har tillitt til at julenissen kommer på på julaften eller julemorgen alt etter hvor hun holder hus?

Hun tror jo gjene fullt og helt på dette, har opplevd personlige hendelser som overbeviser henne, hun har gjerne lest det, og det er mange andre i barnehagen som har delt disse opplevelsene, det er alltid noen som ikke har forstått eller opplevd dette som kommer med tøvete bemerkninger og teorier om hvordan det "egentlig" henger sammen. Men lille Lisa har jo sin barnetro her, og budskapet er jo at hun skal være et snillt barn, så det hele er jo basert på kjærlighet og som skal gjøre henne fortjent til julenissens gaver.

 

Vedlegg

C

Cyber

Gjest
Forskjellen er at når du inviterer Jesus inn i livet - da snakker jeg ikke om å tro på ei liste med 10 bud, men du sier til Gud som er levende at at han skal være Herre i livet ditt også får man den Hellige Ånd inn og jeg kan hver dag kjenne at han er der. Det er ikke psykisk ustabilitet, galskap, narkotisk påvirkning, skader som følge av trafikkulykke, e-stoffer i blodet - det er nettopp det som skjer, man får den hellige ånd i livet som en veileder som er med, hver dag.

For at det ikke bare blir mine ord, les dette Deph, og da mener jeg les grundig:

33The Bread of God came down out of heaven and is giving life to the world."

34They jumped at that: "Master, give us this bread, now and forever!"

35-38Jesus said, "I am the Bread of Life. The person who aligns with me hungers no more and thirsts no more, ever. I have told you this explicitly because even though you have seen me in action, you don't really believe me. Every person the Father gives me eventually comes running to me. And once that person is with me, I hold on and don't let go. I came down from heaven not to follow my own whim but to accomplish the will of the One who sent me.

39-40"This, in a nutshell, is that will: that everything handed over to me by the Father be completed—not a single detail missed—and at the wrap-up of time I have everything and everyone put together, upright and whole. This is what my Father wants: that anyone who sees the Son and trusts who he is and what he does and then aligns with him will enter real life, eternal life. My part is to put them on their feet alive and whole at the completion of time."

41-42At this, because he said, "I am the Bread that came down from heaven," the Jews started arguing over him: "Isn't this the son of Joseph? Don't we know his father? Don't we know his mother? How can he now say, 'I came down out of heaven' and expect anyone to believe him?"

43-46Jesus said, "Don't bicker among yourselves over me. You're not in charge here. The Father who sent me is in charge. He draws people to me—that's the only way you'll ever come. Only then do I do my work, putting people together, setting them on their feet, ready for the End. This is what the prophets meant when they wrote, 'And then they will all be personally taught by God.' Anyone who has spent any time at all listening to the Father, really listening and therefore learning, comes to me to be taught personally—to see it with his own eyes, hear it with his own ears, from me, since I have it firsthand from the Father. No one has seen the Father except the One who has his Being alongside the Father—and you can see me.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
cybervision_ skrev:
Vitenskapsmenn klaterer på kunnskapens stige for så å finne svaret i Bibelen til slutt i sak etter sak.
Har du noen eksempler?

Mvh. Birdman
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
cybervision_ skrev:
Forskjellen er at når du inviterer Jesus inn i livet - da snakker jeg ikke om å tro på ei liste med 10 bud, men du sier til Gud som er levende at at han skal være Herre i livet ditt også får man den Hellige Ånd inn og jeg kan hver dag kjenne at han er der. Det er ikke psykisk ustabilitet, galskap, narkotisk påvirkning, skader som følge av trafikkulykke, e-stoffer i blodet - det er nettopp det som skjer, man får den hellige ånd i livet som en veileder som er med, hver dag.
Hva med de milliarder muslimer, jøder, buddister, hinduer, etc, etc som gir nøyaktig det samme svar på spørsmålet om hva som gjør at akkurat de har den sanne tro? Hva gjør dine opplevelser mer riktige og mer verdifulle enn deres?
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Lille_Adam skrev:
cybervision_ skrev:
Forskjellen er at når du inviterer Jesus inn i livet - da snakker jeg ikke om å tro på ei liste med 10 bud, men du sier til Gud som er levende at at han skal være Herre i livet ditt også får man den Hellige Ånd inn og jeg kan hver dag kjenne at han er der. Det er ikke psykisk ustabilitet, galskap, narkotisk påvirkning, skader som følge av trafikkulykke, e-stoffer i blodet - det er nettopp det som skjer, man får den hellige ånd i livet som en veileder som er med, hver dag.
Hva med de milliarder muslimer, jøder, buddister, hinduer, etc, etc som gir nøyaktig det samme svar på spørsmålet om hva som gjør at akkurat de har den sanne tro? Hva gjør dine opplevelser mer riktige og mer verdifulle enn deres?
Nå må vi ikke glemme at kristendommen, islam og jødedommen har den samme guden. Buddismen og hinduismen er på sin side ikke så kategorisk og dømmende som de førstnevnte.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
cybervision_ skrev:
Forskjellen er at når du inviterer Jesus inn i livet - da snakker jeg ikke om å tro på ei liste med 10 bud, men du sier til Gud som er levende at at han skal være Herre i livet ditt også får man den Hellige Ånd inn og jeg kan hver dag kjenne at han er der. Det er ikke psykisk ustabilitet, galskap, narkotisk påvirkning, skader som følge av trafikkulykke, e-stoffer i blodet - det er nettopp det som skjer, man får den hellige ånd i livet som en veileder som er med, hver dag.
Fint og flott, men hva med Lisa som slipper Julenissen inn i sitt liv da? Det har da heller ingenting med estoffer og droger å gjøre, til det er hun jo enda for ung. At du har en fin opplevelse med din variant gjør vel ikke at Lisa ikke kan ha de samme opplevelsene med Julenissen og at de for henne er like verdifulle og for utenforstende av like liten verdi. Lisa har en herre i sitt liv, Pappa, som fyller den rollen du savner her og hun merker nok sikkert når han ikke er der også, og blir trist hvis han forlater familien.



For at det ikke bare blir mine ord, les dette Deph, og da mener jeg les grundig:
Teologiske spissfindigheter og bibelvers er ikke det jeg sikter til, mer hvorfor å tro på disse formuleringene du siterer er noe vesens forskjellig fra Lisa som tror like fullt og hjertelig på Julenissen og det han i sin noe enklere fremtoning kan levere. Jeg har full forståelse for at julenisseteologien blir litt enkel og ukomplett for voksne mennesker, og at kristendommen er en mer avansert variant. Men at der en litt mer utfyllende og malerisk gjør den jo ikke vesens forskjellig vel?
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Birdman skrev:
Nå må vi ikke glemme at kristendommen, islam og jødedommen har den samme guden. Buddismen og hinduismen er på sin side ikke så kategorisk og dømmende som de førstnevnte.
Neida, vi har ikke glemt det. Samme gud eller ei, for en kristen er det å være muslim det samme som å entre ekspressheisen på vei nedover. For en muslim er det å være kristen det samme. Osv. Poenget består.
 
C

Cyber

Gjest
Lille_Adam skrev:
cybervision_ skrev:
Forskjellen er at når du inviterer Jesus inn i livet - da snakker jeg ikke om å tro på ei liste med 10 bud, men du sier til Gud som er levende at at han skal være Herre i livet ditt også får man den Hellige Ånd inn og jeg kan hver dag kjenne at han er der. Det er ikke psykisk ustabilitet, galskap, narkotisk påvirkning, skader som følge av trafikkulykke, e-stoffer i blodet - det er nettopp det som skjer, man får den hellige ånd i livet som en veileder som er med, hver dag.
Hva med de milliarder muslimer, jøder, buddister, hinduer, etc, etc som gir nøyaktig det samme svar på spørsmålet om hva som gjør at akkurat de har den sanne tro? Hva gjør dine opplevelser mer riktige og mer verdifulle enn deres?
Ta og sett deg inn i hva de andre retningene handler om, kom så tilbake. Spørsmålet ditt viser uvitenhet.
 
C

Cyber

Gjest
Gjestemedlem skrev:
cybervision_ skrev:
Forskjellen er at når du inviterer Jesus inn i livet - da snakker jeg ikke om å tro på ei liste med 10 bud, men du sier til Gud som er levende at at han skal være Herre i livet ditt også får man den Hellige Ånd inn og jeg kan hver dag kjenne at han er der. Det er ikke psykisk ustabilitet, galskap, narkotisk påvirkning, skader som følge av trafikkulykke, e-stoffer i blodet - det er nettopp det som skjer, man får den hellige ånd i livet som en veileder som er med, hver dag.
Fint og flott, men hva med Lisa som slipper Julenissen inn i sitt liv da? Det har da heller ingenting med estoffer og droger å gjøre, til det er hun jo enda for ung. At du har en fin opplevelse med din variant gjør vel ikke at Lisa ikke kan ha de samme opplevelsene med Julenissen og at de for henne er like verdifulle og for utenforstende av like liten verdi. Lisa har en herre i sitt liv, Pappa, som fyller den rollen du savner her og hun merker nok sikkert når han ikke er der også, og blir trist hvis han forlater familien.



For at det ikke bare blir mine ord, les dette Deph, og da mener jeg les grundig:
Teologiske spissfindigheter og bibelvers er ikke det jeg sikter til, mer hvorfor å tro på disse formuleringene du siterer er noe vesens forskjellig fra Lisa som tror like fullt og hjertelig på Julenissen og det han i sin noe enklere fremtoning kan levere. Jeg har full forståelse for at julenisseteologien blir litt enkel og ukomplett for voksne mennesker, og at kristendommen er en mer avansert variant. Men at der en litt mer utfyllende og malerisk gjør den jo ikke vesens forskjellig vel?
Jeg skjønner jo at du ikke leser det som står og det er for meg helt poengløst å diskutere med noen som ikke leser innleggene, men bare konstruerer noen tilvridde svar.

Jeg skriver at troen er noe som er ekte og kan oppleves, ikke bare leses og tørkes støv av, sjekk det ut før du skriver ivei uten å egentlig vite hva du snakker om.
 
S

slowmotion

Gjest
laban skrev:
Man skal ikke plage andre,
man skal være grei og snill,
og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

Mvh

Laban

Så enkelt, og likevel så vanskelig.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
cybervision_ skrev:
Ta og sett deg inn i hva de andre retningene handler om, kom så tilbake. Spørsmålet ditt viser uvitenhet.
Omtrent som ventet. Langt enklere å avfeie spørsmålet enn å bevise fortreffeligheten av sin egen overtro.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
cybervision_ skrev:
Jeg skriver at troen er noe som er ekte og kan oppleves, ikke bare leses og tørkes støv av, sjekk det ut før du skriver ivei uten å egentlig vite hva du snakker om.
Jeg leste hele innlegget ditt, også bibelversene, men det var ikke et svar på det jeg spurte om. Jeg bestrider ikke at du opplever tro som noe "ekte" men kan vanskelig se at dette gjør Lisas julenissetro noe mindre "ekte" og at ikke sammenligningen er like gyldig.

Det at tro for deg er en livat og emosjonell opplevelse er jo interessant det, men det er jo akkurat det samme som oppleves av andre om det er julenissen eller solguden som tilbes. For dem er det ekte og kan oppleves på samme måte. Så hva gjør din variant mer verdifull for andre enn deg selv?

At du tror veldig hardt og mye endrer jo ikke på noe vesentlig her, for det er sikkert mange som slår deg i hardsarbeidende troing og som har enda sterkere og mer virkelighetstro opplevelser.

Så hva skiller det du kaller tro fra det jeg kaller livlige fantasier?

Å henvise til dine konkrete trosobjekter blir bare sirkellogikk.
 
C

Cyber

Gjest
Lille_Adam skrev:
cybervision_ skrev:
Ta og sett deg inn i hva de andre retningene handler om, kom så tilbake. Spørsmålet ditt viser uvitenhet.
Omtrent som ventet. Langt enklere å avfeie spørsmålet enn å bevise fortreffeligheten av sin egen overtro.
:) Ja, det er veldig lett å avfeie spørsmål. Det er det jo mange eksempler på her i tråden.

Jeg mener at det kun er en vei og det er gjennom troen på Jesus og jeg mener at alle får en fair sjanse til å ta imot. Det har jeg allerede sagt.
 
C

Cyber

Gjest
Gjestemedlem skrev:
cybervision_ skrev:
At du tror veldig hardt og mye endrer jo ikke på noe vesentlig her, for det er sikkert mange som slår deg i hardsarbeidende troing og som har enda sterkere og mer virkelighetstro opplevelser.

Så hva skiller det du kaller tro fra det jeg kaller livlige fantasier?

Å henvise til dine konkrete trosobjekter blir bare sirkellogikk.
Jeg har ingen stor tro, og trenger ikke tro "hardt". Hva som skiller skrev jeg på forrige side, men det må nesten oppleves for å forståes, og det er ikke noe avfeiing eller bortforklaring.

Hvis en venn hadde tatt en tur til India og hatt noen flott opplevelser der og prøvde å fortelle hvor flott det var og hvordan det opplevdes så ville det ikke gitt med 2% av opplevelsen han hadde. Likeså med troen og livet med Jesus. Det må erfares.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
cybervision_ skrev:
:) Ja, det er veldig lett å avfeie spørsmål. Det er det jo mange eksempler på her i tråden.

Jeg mener at det kun er en vei og det er gjennom troen på Jesus og jeg mener at alle får en fair sjanse til å ta imot. Det har jeg allerede sagt.
Joa, men det har null med spørsmålet å gjøre. Hva gjør dine opplevelser og din dømmekraft bedre enn disse andres?
 
C

Cyber

Gjest
Birdman skrev:
Birdman skrev:
cybervision_ skrev:
Vitenskapsmenn klaterer på kunnskapens stige for så å finne svaret i Bibelen til slutt i sak etter sak.
Har du noen eksempler?

Mvh. Birdman
Bump
Samboerskap og ekteskap f.eks. I dagens samfunn er jo samboerskap veldig in, mens forskning viser at ekteskap er en bedre samlivssform slik som Bibelen slo fast for 2000 år siden.
 
C

Cyber

Gjest
Lille_Adam skrev:
cybervision_ skrev:
:) Ja, det er veldig lett å avfeie spørsmål. Det er det jo mange eksempler på her i tråden.

Jeg mener at det kun er en vei og det er gjennom troen på Jesus og jeg mener at alle får en fair sjanse til å ta imot. Det har jeg allerede sagt.
Joa, men det har null med spørsmålet å gjøre. Hva gjør dine opplevelser og din dømmekraft bedre enn disse andres?
Jo, det har alt med spørsmålet å gjøre. Jeg har ikke til noen hensikt å si at jeg er bedre enn andre, men jeg har tatt i mot livet med Jesus og for meg er det ikke noen annen vei. Andre religioner omhandler å følge en liste med regler som skal gi frelse. Der er kristen tro helt alene om å gi frelse kun ved tro og ikke ved gjerninger.

2-6Steer clear of the barking dogs, those religious busybodies, all bark and no bite. All they're interested in is appearances—knife-happy circumcisers, I call them. The real believers are the ones the Spirit of God leads to work away at this ministry, filling the air with Christ's praise as we do it. We couldn't carry this off by our own efforts, and we know it—even though we can list what many might think are impressive credentials. You know my pedigree: a legitimate birth, circumcised on the eighth day; an Israelite from the elite tribe of Benjamin; a strict and devout adherent to God's law; a fiery defender of the purity of my religion, even to the point of persecuting the church; a meticulous observer of everything set down in God's law Book.

7-9The very credentials these people are waving around as something special, I'm tearing up and throwing out with the trash—along with everything else I used to take credit for. And why? Because of Christ. Yes, all the things I once thought were so important are gone from my life. Compared to the high privilege of knowing Christ Jesus as my Master, firsthand, everything I once thought I had going for me is insignificant—dog dung. I've dumped it all in the trash so that I could embrace Christ and be embraced by him. I didn't want some petty, inferior brand of righteousness that comes from keeping a list of rules when I could get the robust kind that comes from trusting Christ—God's righteousness.
Phil 3.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Intet svar altså. Der du peker på det ene, peker andre på noe annet, alle med det formål å bevise at nettopp deres egen overtro er overlegen andre myter og historier. Dessverre gir det ingen mening overhodet med mindre man allerede er bundet av den samme overtroen.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
cybervision_ skrev:
Samboerskap og ekteskap f.eks. I dagens samfunn er jo samboerskap veldig in, mens forskning viser at ekteskap er en bedre samlivssform slik som Bibelen slo fast for 2000 år siden.
Her ligger mye av kristendommens ekstreme tåpelighet. Men er fastspikret i en gjeng med folk sine samfunnsregler for landsbygdliv for flere tusen år siden, og har ikke evnen til å oppfatte at mye har endret seg siden den gang. Det gjør kristendommen til en trist og bakstreversk anakronisme som i beste fall gikk ut på dato en gang i middelalderen da det begynte å åpenbare seg for tenkende og informerte mennesker at det meste av det som var skrevet i bibelen var basert på uniformerte bønders skriblerier og fantasier.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
cybervision_ skrev:
Birdman skrev:
Birdman skrev:
cybervision_ skrev:
Vitenskapsmenn klaterer på kunnskapens stige for så å finne svaret i Bibelen til slutt i sak etter sak.
Har du noen eksempler?

Mvh. Birdman
Bump
Samboerskap og ekteskap f.eks. I dagens samfunn er jo samboerskap veldig in, mens forskning viser at ekteskap er en bedre samlivssform slik som Bibelen slo fast for 2000 år siden.
Må si jeg ble skuffet over dette svaret. Hadde ventet meg noe mer hardtslående enn dette. Det ligger jo heller ikke noen guddommelig visdom i det du sa, og heller ikke noen ubestridt sannhet.

Jeg tenkte mer på en ting som f.eks. verdensbilde. Jeg kan ikke huske at vitenskapsmenn har "krøpet til korset" og innrømmet at jorda er flat, som det sto i bibelen før noen innså at den måtte revideres.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
cybervision_ skrev:
Jo, det har alt med spørsmålet å gjøre. Jeg har ikke til noen hensikt å si at jeg er bedre enn andre, men jeg har tatt i mot livet med Jesus og for meg er det ikke noen annen vei. Andre religioner omhandler å følge en liste med regler som skal gi frelse. Der er kristen tro helt alene om å gi frelse kun ved tro og ikke ved gjerninger.
Frelse fra hva da? Den skyld og skam og grelle tilværelse som den samme religionen forteller deg at du lider av? Den påfører deg med andre ord den samme sykdommen som den skal kurere deg fra.

Ser du ikke at du blir svindlet?
 
C

Cyber

Gjest
Gjestemedlem skrev:
cybervision_ skrev:
Samboerskap og ekteskap f.eks. I dagens samfunn er jo samboerskap veldig in, mens forskning viser at ekteskap er en bedre samlivssform slik som Bibelen slo fast for 2000 år siden.
Her ligger mye av kristendommens ekstreme tåpelighet. Men er fastspikret i en gjeng med folk sine samfunnsregler for landsbygdliv for flere tusen år siden, og har ikke evnen til å oppfatte at mye har endret seg siden den gang. Det gjør kristendommen til en trist og bakstreversk anakronisme som i beste fall gikk ut på dato en gang i middelalderen da det begynte å åpenbare seg for tenkende og informerte mennesker at det meste av det som var skrevet i bibelen var basert på uniformerte bønders skriblerier og fantasier.
Uniformerte bønder?

Så du mener ekteskap er ekstrem tåpelighet?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
cybervision_ skrev:
Uniformerte bønder?

Så du mener ekteskap er ekstrem tåpelighet?
Sikkert greit for noen, det jeg har ikke noe imot folk som velger det. Det jeg har mye i mot er at dette skal ses på som en pålagt og tvungen samlivsform og at alle andre varianter er mindreverdige fordi en noen mente dette for noen tusen år siden og skrev det på papir.

Hvis du trodde svaret handlet om hvorvidt ekteskap er bra eller ikke så har hele problemstillingen gått deg hus forbi.
 
Topp Bunn