Johnny Lotion
Hi-Fi entusiast
Jo jeg tok poenget ditt...Birdman skrev:Tror ikke du tok poenget mitt.Johnny Lotion skrev:Vil tillate meg å si at det ikke akkurat virker som om dere er i spesielt nærkontakt med folk som ber/ har en tro.Birdman skrev:De som tror på bønn, hva er det egentlig de ber om?
Tipper det er noe sånt...
¨
- Kjære Gud, la det bli en ny dag i morgen
- Kjære Gud, la det komme en buss
- Kjære Gud, la meg ha venner
- Kjære Gud, la det være fred i Norge
mens de som ikke tror på bønn, har bedt om noe sånt....
- Kjære Gud, ikke la det bli mandag, gå rett til tirsdag
- Kjære Gud, la bussen være i rute
- Kjære Gud, fiks en dame til meg på lørdag
- Kjære Gud, la det bli fred i verden
Men så stilles vel ikke akkruat spørsmålet her for å få svar, mer for å gi svar.
Hva folk ber om er like forskjellig som vi er det som mennesker. Bønn stikker likevel noe dypere og handler om viktigere ting enn å rekke bussen...
Svaret på spørsmålet i denne tråden, finner du nok neppe i denne tråden uansett. Vil du ha forståelse for hva bønn er og om det kan virke, må du nok snakke med noen... ikke lese mer eller mindre smarte innlegg på et forum...
Jeg tror at de som tror på å få svar/hjelp gjennom bønn, ber om mange ting som høyst sannsynlig skjer uansett. Ihvertfall tror jeg at mange tolker tilfeldigheter og sammentreff som at de har fått svar på bønn. Jeg tror også at mange ber om styrke fra Gud. Hvis de så føler seg sterkere, tolkes dette som at de har fått kraft fra Gud. Placebo. Mange ber om å bli helbredet fra sykdom. Noen blir friske (og hadde nok blitt det i alle tilfeller), mens noen blir det ikke (Gud har nok en mening med det). Man kan be om alt mellom himmel og jord. En som ønsker å tro vil alltid finne en unnskyldning for den hjelpen som ikke kommer.
De STORE bønnene får man "aldri" svar på/hjelp med. Forklaring/Unnskyldning: "Du skal ikke friste Herren din Gud".
Og jo jeg kjenner nok min far som i alt for mange år har satt sin lit til "Herren". Kan ikke si det har gjort så mye for ham.
Jeg kjenner ikke deg eller dig far og skal ikke uttale meg videre om akkurat det.
Likevel så utelukker du mulighetene for at ting kan skje, og selve troen også, i din påstand om at det som skjer, hadde skjedd uansett. Du utelukker sjelesørgeriske elementer i bønn og at bønn dypest sett ikke handler om "jeg vil ha."
Forum debatter som dette gjør ofte Gud til en sirkusklovn som skal gjøre triks fordi han blir bedt om det og bønn bli et middel for å "tvinge" Gud til å få sin egen vilje.
(Når det gjelder "Gud har nok en vilje med det", så er det for meg på linje med "personlig kristen" begge bør ut av vokabularet...)