VIVA LA VIPA

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    10.569
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Ja da har Vipa fått skjønnhetssøvnen sin, drukket en liten bøtte kaffe og er klar for litt skriblerier. Jeg får dra en @iGran 😉 og skrive noen ord i min egen tråd
    siden @alfegutt ikke har sin egen.
    Jeg kom til et trivelig og møblert hjem hvor jeg kunne ane duften av fersk bakverk og hadde bare kommet innenfor døra før @eksu dukket opp.
    IMG20250325190941.jpg

Vi startet besøket med det før omtalte bakverket deilige kanelsnurrer og kaffe fra fancy, smancy kaffemaskin.
    IMG20250325192400.jpg

Alfegutt fortalte litt om anlegget han har bygget selv, tankene bak osv.
    Forsterkeren er en singel ended triode uten feedback og på 2x6 watt ( jaggu avgir den mye varme for å produsere disse 😁)
    IMG20250325191010.jpg

Den driver høyttalerene med diskant og mellomtone med papirmembraner fra Seas.
    Her er det ikke benyttet noe delefilter.
    IMG20250325190958.jpg

Artig detalj med en "rørklokke" som Alf har laget. Bass høyttalere står bak og synes ikke. Her er det benyttet moderne teknologi og de drives av 2 hypex forsterkere på 250 watt. Elementene vender bakover og bruker hele veggen som refleksjon ( Allison prinsippet ) tror jeg det var.
    Vi spilte litt forskjellig, Diana Krall, Tracy Chapman, Willy Nelson og jeg fikk en so som ungdommen likar Billie Eilish. Hørte også Snowy White og litt elektronika fra Malia og Boris Blank ( fra Yello)
    IMG20250325193507.jpg

Jeg er imponert over hva Alf har fått til helt på egenhånd, lydbildet oppleves som åpent og med fint dybde perspektiv. Bassen er tørr og fin selv om den ikke går veldig dypt. Var litt mer "kropp" på Malia og Boris her hjemme. Jeg likte veldig godt varmen i stemmer hos Alf.
    Tre Kæll, godt bakverk og kaffe, god musikk
    Blir en flott Tirsdags kveld ut av det.
    Takk for invitasjonen A.

Ps. Alt av beskrivelser av anlegget er ut av hukommelsen og tar forbehold om at jeg husker feil... 😁

Sist redigert:

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.590
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja vet det. Tenkte mer på hvordan det påvirker prestasjonen til pu... 🙂
    F.eks. Hvis du har et vanlig multimeter, som har en grense på 13 Amper. Hvis du bruker det på en 25 Ampers kurs, for å teste amperen, så kan det bli varmgang i apparatet og det kan smelte = brann.

Spørsmål 1. Hvorfor er ohm satt som den er på hva du skal teste? Så fremt kursen tåler det, går det vell greit? Ligger det noen sikring der, som tåler en viss bekastning? Men verdien kan ha kommet med noen antakelse, der må jeg melder pass.

Kanskje @HasseBasse har noe forslag?

Sist redigert:

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    10.569
    Sted
    Torget vurderinger
    1
    F.eks. Hvis du har et vanlig multimeter, som har en grense på 13 Amper. Hvis du bruker det på en 25 Ampers kurs, for å teste amperen, så kan det bli varmgang i apparatet og det kan smelte = brann.

Spørsmål 1. Hvorfor er ohm satt som den er på hva du skal teste?
    Altså min Hana ml har anbefalt 100 eller mer og har spilt med ca 123 ohm motstand. Jubilee'n har anbefaling høyere enn 10. Tosken fortalte at han ofte brukte 50 ohm.
    Har nå prøvd litt frem og tilbake. Ikke såå stor forskjell på 100 og 68. Prøvde 47 men følte det ble for stramt/dempet. Skal sjekke litt mer ...

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.914
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kan godt være, har lite erfaring med dette og prøvde bare husken 😅 Byttet fra 100 ohm til 470 ohm en gang og opplevde det som friskere og "lettere" i spillestil.
    Høyttalerhviskeren @vipa bør høre dette selv med gullørene 😄😄
    mvh

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    10.569
    Sted
    Torget vurderinger
    1
    Kan godt være, har lite erfaring med dette og prøvde bare husken 😅 Byttet fra 100 ohm til 470 ohm en gang og opplevde det som friskere og "lettere" i spillestil.
    Høyttalerhviskeren @vipa bør høre dette selv med gullørene 😄😄
    mvh
    Jeg mener jeg har opplevd det samme som RoDa tidligere uten å ha hatt så store hopp i impedanse.
    @Snickers-is kom med denne forklaringen i en annen tråd:
    "lavere motstand, jo mer mekanisk brems på pickupen. Bassen skal bli noe mer dempet når impedansen er lavere."

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    61.943
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    84
    Jeg mener jeg har opplevd det samme som RoDa tidligere uten å ha hatt så store hopp i impedanse.
    "lavere motstand, jo mer mekanisk brems på pickupen. Bassen skal bli noe mer dempet når impedansen er lavere."
    I fra ca 50 til der du trives med lyden😉

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.227
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Nja, der en slik demping vil ha størst utslag er i pickupen egenresonanse-område, fra 5kHz og oppover. Så desto lavere R er desto mer dempet i toppen

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    10.569
    Sted
    Torget vurderinger
    1
    Nja, der en slik demping vil ha størst utslag er i pickupen egenresonanse-område, fra 5kHz og oppover. Så desto lavere R er desto mer dempet i toppen
    Hmm, that makes sense hvis man ser på hva Ortofon skriver:
    Recommended load: 10 Ohms or much higher, unless the ancillary system has bright tendencies.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.652
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2

Spørsmål 1. Hvorfor er ohm satt som den er på hva du skal teste? Så fremt kursen tåler det, går det vell greit? Ligger det noen sikring der, som tåler en viss bekastning? Men verdien kan ha kommet med noen antakelse, der må jeg melder pass.

Kanskje @HasseBasse har noe forslag?
    Kan prøve....
    Det blir feil og kan ikke sammenliknes, det du prøver å si med multimeter og Ampere.
    "Loading" på en MC er en motstand til stel/ground. Jo mindre ohmsk verdi på loading,
    jo mere kveler du pickuppens evne til å bevege seg fritt.
    For stor motstand resulterer ofte i for lyst klingende lydbilde, for lav motstand høres ut som ullent.
    Men det er allt avhenging av impedansen på pickuppen.
    At noen (subjektivt) opplever mere lyd ved lavere ohm, er bare følelsen av mere bass. Faktisk er det ikke høyere
    lyd, bare mindre topp.
    Så om en pickup begynner å hvissle i toppen ukontrollert på grunn av for "liten" belastning = for stor
    motsandsverdi i loading, er det bare å gå nedetter i ohmsk verdi. Med andre ord, en balansegang. Korrekt setting
    skulle gjerne høres ut som luftig diskant, uten at det blir for mye, samtidig med at du har fast kontrollert bass.
    Har også noe å gjøre med, hvor oppløst det samlede annlegget gjengir lyden.
    Noen foretrekker 100 ohm på en given pickup. Andre kan mene, at den samme pickuppen låter "frigjort"
    og akkurat den lyden, de forretrekker på 400 ohm.
    Man må prøve seg frem. Lytt gjerne i noen timer på èn setting, før du endrer.
    Om du føler øretretthet etter noen timer, er den ohmske verdien på loading sannsynligvis for høy.
    My 5 cents 😁

Sist redigert:

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    10.569
    Sted
    Torget vurderinger
    1
    Kan prøve....
    Det blir feil og kan ikke sammenliknes, det du prøver å si med multimeter og Ampere.
    "Loading" på en MC er en motsand til stel/ground. Jo mindre ohmsk verdi på loading,
    jo mere kveler du pickuppens evne til å bevege seg fritt.
    For stor motstand resulterer ofte i for lyst klingende lydbilde, for lav motstand høres ut som ullent.
    Men det er allt avhenging av impedansen på pickuppen.
    At noen (subjektivt) opplever mere lyd ved lavere ohm, er bare følelsen av mere bass. Faktisk er det ikke høyere
    lyd, bare mindre topp.
    Så om en pickup begynner å hvissle i toppen ukontrollert på grunn av for "liten" belastning = for stor
    motsandsverdi i loading, er det bare å gå nedetter i ohmsk verdi. Med andre ord, en balansegang. Korrekt setting
    skulle gjerne høres ut som luftig diskant, uten ar det blir for mye, samtidig med at du har fast kontrollert bass.
    Har også noe å gjøre med, hvor oppløst det samlede annlegget djengir lyden.
    Noen foretrekker 100 ohm på en given pickup. Andre kan mene, at den samme pickuppen låter "frigjort"
    og akkurat den lyden, de forretrekker på 400 ohm.
    Man må prøve seg frem. Lytt gjerne i noen timer på èn setting, før du endrer.
    Om du føler øretretthet etter noen timer, er den ohmske verdien på loading sannsynligvis for høy.
    My 5 cents 😁
    Takk for god forklaring Hasse.
    Jeg må innrømme at jeg ikke har gitt de forskjellige innstillinger nok tid.
    Skal prøve litt lengre seanser når jeg er opplagt og har god tid. 👍

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.652
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kan prøve en sammenlikning, som kanskje gjør det nemmere å forstå.
    Ta en gammeldags "Sykkeldynamo", du vet, den som satt på forhjulet, som du kopplet inn
    om kvelden, når du skulle ha lys. Den er en "Vekselstrømsgenerator". Det samme er en MC-pickup.
    Om du kortslutter en dynamo med 0-ohm, da klarer du nesten ikke å dreie den rundt.
    Bytt ut kortskuttning med 1000-ohm i stedet. Da går den rundt som i lettløpsolje.
    "Loading" har akkurat samme virkning på en MC-pickup ;)

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.227
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg prøvd noe nytt...... Vi er slettebrødre 😆 😆 😆
    Jeg høynet og slettet alle spor. :)

Vi vet jo av vi betrakter dette temaet fra noenlunde samme forståelse og at vi står mot bølgen av new age vinyl forståsegpåere med liten forståelse for at MC ikke kan sammenlignes med MM når det kommer til demping i affal ikke ved å kun betrakte de elektriske parameterne. Later til at MM fetishistene ser på de elektriske parameterne på MC, ser at resonansene går langt opp over det hørbare og tror dermed at det foregår en lineær demping. De glemmer rett og slett å se på det mekaniske, som også kan betraktes som et reaktivt system og dermed påvirkes av last.

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    10.569
    Sted
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg prøvd noe nytt...... Vi er slettebrødre 😆 😆 😆
    Sagt på litt "Knopflersk" :
    This hasty comments are gone now for me,
    Gone are the quick conclusions and always will be
    Some day we might return to this point of view obsolete
    But now for this moment we're just brothers in delete...😉

Sist redigert:

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.652
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg høynet og slettet alle spor. :)
    Høyner med +1. Kan jo ikke gjøre noe med alle de "siterte" 😆 😆
    Vi vet jo av vi betrakter dette temaet fra noenlunde samme forståelse og at vi står mot bølgen av new age vinyl forståsegpåere med liten forståelse for at MC ikke kan sammenlignes med MM når det kommer til demping i affal ikke ved å kun betrakte de elektriske parameterne. Later til at MM fetishistene ser på de elektriske parameterne på MC, ser at resonansene går langt opp over det hørbare og tror dermed at det foregår en lineær demping. De glemmer rett og slett å se på det mekaniske, som også kan betraktes som et reaktivt system og dermed påvirkes av last.
    That´s "the insight"(y)(y)
    Kunne ikke være mere enig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn