Hey Joe.
Min lille historie om Vr4-jr : Etter å ha kjøpt denne høyttaleren ny sommeren 2005 pustet jeg lettet ut. Det spilte musikk på en involverende måte. Jeg gadd ikke sitte å dissekere lyden, noe som jeg faktisk var meget lei og sliten av etter runder med forskjellige høyttalere. Med Vr4 oppdaget jeg at mange halvdårlige innspillinger kunne nytes og at det lå bassinformasjon på mange plater som jeg ikke visste om.
Så kom jeg over ett par med Helicon 800, disse er meget sjeldne å se på bruktbørsen så jeg kastet meg rundt. (Tenkte de kunne levere litt mer fysisk i bassen, jeg er glad i live-innspillinger på litt høyt lydnivå... det viste seg dog på mange måter at vr4 kan sies å hamle opp med bassgjengivelsen til helicon) Vr4 ble solgt hurtig (til Tønsberg).. Kort sagt så var Daliène meget bra, men som kjent alt må matches: både utstyr og rom. Jeg SAVNET etterhvert mine kjære Vr4 sterkt :'(
Fra venner i Oas fikk jeg høre at mine VS var havnet hos en som bor i nærheten av meg: Disse høyttalerne står nå igjen hos meg, ja jeg fikk kjøpe de tilbake i høst etter ca. ett år med Dali. Von S. går aldri ut av stua igjen, med visse forbehold: om jeg f.eks. skulle teste ut elektrostater e.l. som jeg aldri har eid.
VS gir et godt fundament til musikken, har meget god dybde i lydbildet - forsvinner godt i lydbildet, skal matches meget dårlig for å bli slitsomme (hater slitsom, skarp, tynn lyd) , har bassport foran slik at avstand til bakvegg ikke er kritisk - men jeg har trekt dem godt over en meter ut, er morsomme å integrere i rommet - mye grunnet bakovervendt dome med trinnløs justering, er ikke super-analytiske, men detaljerte nok, jeg vil si at de i mitt oppsett spiller musikk i større grad enn det meste jeg hører rundt omkring.
VS er ikke perfekte - , (men ganske nær)det er ingen høyttalere. Man må leve med komprimisser, ett av de er at på meget komplekse partier (høyt lydnivå) med mye bassinformasjon kan det virke som om mellombassen trekker seg ørlite grann tilbake - noe som selvfølgelig kan komme av rommet (stående bølger - utkansellering e.l.) eller andre komponenter i kjeden. Dette er absolutt til å leve med og jeg spiller all slags musikk på de. ;D
I love my VR4-Jr.
(At jeg endte opp med å kjøpe tilbake mine høyttalere, tar jeg faktisk som ett godt skussmål til VR 4)
Jan Terje
Edit:
http://www.audioakt.no/ forhandler disse.