Von Schweikert Vr4-jr

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Innlegg
245
Antall liker
61
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
Hei.

Er det noen her som har erfaring med disse?

Har fått meg mindre lytterom, og må erkjenne at mine nåværende høyttalere er litt for store for dette rommet.
Så da må jeg ha noen mindre, og har siklet litt på Vr-4jr.

Vil de fungere i et relativt godt dempet rom som er kun 3,4 meter bredt?
Lytteposisjon blir ca. 2,5 meter fra høyttalerne.

"Motoren" blir en DP 6,4.
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Dette må du prøve. Vr-4jr er svært bassrik og plassering mot bakvegg er ikke å anbefale. Jeg ville heller ha prøvd med stativhøyttalere av god kvalitet og dermed ungått problemene som du vil få med rommet og en så bassterk sak. Forøvrig er Vr-4jr en høyttaler som flere av mine venner har svært god lyd med, men med noe større rom.

Samleren
 

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Innlegg
245
Antall liker
61
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
Dette må du prøve. Vr-4jr er svært bassrik og plassering mot bakvegg er ikke å anbefale. Jeg ville heller ha prøvd med stativhøyttalere av god kvalitet og dermed ungått problemene som du vil få med rommet og en så bassterk sak. Forøvrig er Vr-4jr en høyttaler som flere av mine venner har svært god lyd med, men med noe større rom.

Samleren
Takk for svar.

Kanskje litt klønete forklart av meg om rommet.

Det blir ca 1,2m til vegg bak høyttalerne når jeg sitter 2,5m ifra (Det er slik jeg har det nå). Samtidig er det bra med luft bak lytteposisjon. (Uten at denne kan flyttes pga. møblering)

Det er bredden som bekymrer litt.
 

Nikko

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.03.2004
Innlegg
65
Antall liker
0
Sats heller på Anthony Gallo ref.3
banker denne langt ned i gjørma.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Det var dette med å matche igjen da lf ;)
"Alle" vet at Galloene presterer som pokker hvis de blir foret med nok juice(eller strøm som det også kalles), rør og bassforsterkeren har jeg imidlertid tro på! :D

Når det er sagt, jeg tror Von Schweikertene er strålende høyttalere jeg..

O.
 

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Innlegg
245
Antall liker
61
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
Sats heller på Anthony Gallo ref.3
banker denne langt ned i gjørma.
Galloene er lekre de. Men jeg har ikke hørt de heller.

Hvem er det forresten som forhandler Von Schweikert her i landet?
Tror det er en importør i Bergen, uten en oppegående hjemmeside..
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Du tok poenget mitt Dog ;) Personlige preferanser, matching, rom osv.

Lf som tror både Vr-4jr og ref3 kan spille fantastisk
 

Nikko

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.03.2004
Innlegg
65
Antall liker
0
Pratet med en som byttet Von S til Gallo, sa at var stor forskjell.
Har sjøl Bryston bp26 og 14bsst, fy f som det låter på Gallo. Må kjøres balansert.
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
609
Antall liker
10
Hey Joe.

Min lille historie om Vr4-jr :  Etter å ha kjøpt denne høyttaleren ny sommeren 2005 pustet jeg lettet ut. Det spilte musikk på en involverende måte. Jeg gadd ikke sitte å dissekere lyden, noe som jeg faktisk var meget lei og sliten av etter runder med forskjellige høyttalere. Med Vr4 oppdaget jeg at mange halvdårlige innspillinger kunne nytes og at det lå bassinformasjon på mange plater som jeg ikke visste om.

Så kom jeg over ett par med Helicon 800, disse er meget sjeldne å se på bruktbørsen så jeg kastet meg rundt. (Tenkte de kunne levere litt mer fysisk i bassen, jeg er glad i live-innspillinger på litt høyt lydnivå... det viste seg dog på mange måter at vr4 kan sies å hamle opp med bassgjengivelsen til helicon) Vr4 ble solgt hurtig (til Tønsberg)..  Kort sagt så var Daliène meget bra, men som kjent alt må matches: både utstyr og rom. Jeg SAVNET etterhvert mine kjære Vr4 sterkt  :'(

Fra venner i Oas fikk jeg høre at mine VS var havnet hos en som bor i nærheten av meg: Disse høyttalerne står nå igjen hos meg, ja jeg fikk kjøpe de tilbake i høst etter ca. ett år med Dali. Von S. går aldri ut av stua igjen, med visse forbehold: om jeg f.eks. skulle teste ut elektrostater e.l. som jeg aldri har eid.

VS gir et godt fundament til musikken, har meget god dybde i lydbildet - forsvinner godt i lydbildet, skal matches meget dårlig for å bli slitsomme (hater slitsom, skarp, tynn lyd) , har bassport foran slik at avstand til bakvegg ikke er kritisk - men jeg har trekt dem godt over en meter ut, er morsomme å integrere i rommet - mye grunnet bakovervendt dome med trinnløs justering, er ikke super-analytiske, men detaljerte nok, jeg vil si at de i mitt oppsett spiller musikk i større grad enn det meste jeg hører rundt omkring.

VS er ikke perfekte - , (men ganske nær)det er ingen høyttalere. Man må leve med komprimisser, ett av de er at på meget komplekse partier (høyt lydnivå) med mye bassinformasjon kan det virke som om mellombassen trekker seg ørlite grann tilbake - noe som selvfølgelig kan komme av rommet (stående bølger - utkansellering e.l.) eller andre komponenter i kjeden. Dette er absolutt til å leve med og jeg spiller all slags musikk på de.  ;D

I love my VR4-Jr.  ;)

(At jeg endte opp med å kjøpe tilbake mine høyttalere, tar jeg faktisk som ett godt skussmål til VR 4)

Jan Terje

Edit: http://www.audioakt.no/ forhandler disse.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.573
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Hei.

Er det noen her som har erfaring med disse?

Har fått meg mindre lytterom, og må erkjenne at mine nåværende høyttalere er litt for store for dette rommet.
Så da må jeg ha noen mindre, og har siklet litt på Vr-4jr.

Vil de fungere i et relativt godt dempet rom som er kun 3,4 meter bredt?
Lytteposisjon blir ca. 2,5 meter fra høyttalerne.

"Motoren" blir en DP 6,4.
Jeg har selv hørt eller hatt forskjellige versjoner av VR4,ikke VR4Jr.,og det kan bli problem med for mye bass i små rom,men det kan også gå bra alt etter match med resten av utstyret og rommet.Man bør også jobbe mye med plassering av VS for der skjer ofte store ting bare med å flytte de 10 cm i forskjellige retninger,og jeg har ALLTID fått VS høytalere til å låte godt i alle rom.
Det sagt, så har jeg også hørt VR2,og hadde jeg hatt et lite rom så hadde jeg kanskje vurdert den like mye som VR4.
Men du bør jo prøve å få lyttet til VS først også.Passer ikke for alle som vanlig ;) , og viss du synest det er gøy å analysere lyd så kan du like godt se deg om etter andre ting :)
De er også etter min erfaring veldig gjennomsiktige,så setter man noe som låter glass og stein foran de så vil man høre det,og låter det smør det som står foran i kjeden så får du høre mye smør.Mener å huske at Vidar Mørch kallte VR4Jr. for smørsangeren i testen i Fidelity. :)

Jeg må si jeg virkelig savner VR4HSE og hadde jeg budd i USA så hadde jeg sikkert kjøpt et brukt par for lenge siden.
Noen som har peiling på hvor mye eventuell frakt fra USA til Norge vil komme på med så store ting?
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Noen som har peiling på hvor mye eventuell frakt fra USA til Norge vil komme på med så store ting?
Med sjøfrakt hos www.magnum.no kan du sende pakker på opp til 300kg eller 300liter for 895,-.

Frode
 

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Innlegg
245
Antall liker
61
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
Hey Joe.

Min lille historie om Vr4-jr :  Etter å ha kjøpt denne høyttaleren ny sommeren 2005 pustet jeg lettet ut. Det spilte musikk på en involverende måte. Jeg gadd ikke sitte å dissekere lyden, noe som jeg faktisk var meget lei og sliten av etter runder med forskjellige høyttalere. Med Vr4 oppdaget jeg at mange halvdårlige innspillinger kunne nytes og at det lå bassinformasjon på mange plater som jeg ikke visste om.

Så kom jeg over ett par med Helicon 800, disse er meget sjeldne å se på bruktbørsen så jeg kastet meg rundt. (Tenkte de kunne levere litt mer fysisk i bassen, jeg er glad i live-innspillinger på litt høyt lydnivå... det viste seg dog på mange måter at vr4 kan sies å hamle opp med bassgjengivelsen til helicon) Vr4 ble solgt hurtig (til Tønsberg)..  Kort sagt så var Daliène meget bra, men som kjent alt må matches: både utstyr og rom. Jeg SAVNET etterhvert mine kjære Vr4 sterkt  :'(

Fra venner i Oas fikk jeg høre at mine VS var havnet hos en som bor i nærheten av meg: Disse høyttalerne står nå igjen hos meg, ja jeg fikk kjøpe de tilbake i høst etter ca. ett år med Dali. Von S. går aldri ut av stua igjen, med visse forbehold: om jeg f.eks. skulle teste ut elektrostater e.l. som jeg aldri har eid.

VS gir et godt fundament til musikken, har meget god dybde i lydbildet - forsvinner godt i lydbildet, skal matches meget dårlig for å bli slitsomme (hater slitsom, skarp, tynn lyd) , har bassport foran slik at avstand til bakvegg ikke er kritisk - men jeg har trekt dem godt over en meter ut, er morsomme å integrere i rommet - mye grunnet bakovervendt dome med trinnløs justering, er ikke super-analytiske, men detaljerte nok, jeg vil si at de i mitt oppsett spiller musikk i større grad enn det meste jeg hører rundt omkring.

VS er ikke perfekte - , (men ganske nær)det er ingen høyttalere. Man må leve med komprimisser, ett av de er at på meget komplekse partier (høyt lydnivå) med mye bassinformasjon kan det virke som om mellombassen trekker seg ørlite grann tilbake - noe som selvfølgelig kan komme av rommet (stående bølger - utkansellering e.l.) eller andre komponenter i kjeden. Dette er absolutt til å leve med og jeg spiller all slags musikk på de.  ;D

I love my VR4-Jr.  ;)

(At jeg endte opp med å kjøpe tilbake mine høyttalere, tar jeg faktisk som ett godt skussmål til VR 4)

Jan Terje

Edit:  http://www.audioakt.no/   forhandler disse.
Artig historie. Det er skummelt å selge noe :), det vet jeg, selv om kona er uenig. Har litt for mange bokser liggende.

Virker som vi har samme preferanser når det gjelder lyd. Må prøve å få testet disse.

Er jo ikke ofte å se på bruktmarkedet heller. Det er kanskje et godt tegn. Eller er det ikke solgt så mange av disse i Norge?
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
609
Antall liker
10
Jeg har selv hørt eller hatt forskjellige versjoner av VR4,ikke VR4Jr.,og det kan bli problem med for mye bass i små rom,men det kan også gå bra alt etter match med resten av utstyret og rommet.Man bør også jobbe mye med plassering av VS for der skjer ofte store ting bare med å flytte de 10 cm i forskjellige retninger,og jeg har ALLTID fått VS høytalere til å låte godt i alle rom.
Det sagt, så har jeg også hørt VR2,og hadde jeg hatt et lite rom så hadde jeg kanskje vurdert den like mye som VR4.
Men du bør jo prøve å få lyttet til VS først også.Passer ikke for alle som vanlig ;) , og viss du synest det er gøy å analysere lyd så kan du like godt se deg om etter andre ting  :)
De er også etter min erfaring veldig gjennomsiktige,så setter man noe som låter glass og stein foran de så vil man høre det,og låter det smør det som står foran i kjeden så får du høre mye smør.Mener å huske at Vidar Mørch kallte  VR4Jr. for smørsangeren i testen i Fidelity.  :)

Jeg må si jeg virkelig savner VR4HSE og hadde jeg budd i USA så hadde jeg sikkert kjøpt et brukt par for lenge siden.
Noen som har peiling på hvor mye eventuell frakt fra USA til Norge vil komme på med så store ting?
Ja, men jeg opplever at vr4 ikke er kritiske med hensyn til sidevegger. Hvis de får fra 50 cm. og oppover..

Som du påpeker er det som alltid snakk om synergieffekt, lyden vil avhenge av hva du har foran i kjeden. Hvis dere ser på mitt oppsett, og kjenner til mine andre komponenter, vil dere se en rød tråd. Jeg mener at vr4 oppfyller kriteriet om det som er viktigst for meg: å formidle nerven i musikken.  :)

Ja, i forhold til tidligere høyttalere jeg har eid. Bl.a. diverse nautilus-modeller må jeg bl.a. gi slipp på noe mikro-detaljering til fordel for andre ting. (jeg slipper også, i mitt oppsett, unna en hardhet oppover i lydbildet)  ;D

I praksis er jeg som antydet mest opptatt av hva slags følelser musikken formidlet i min stue totalt sett gir meg. Jeg kan sette på visse innspillinger som treffer meg der de skal og være med på en slags "ut av kroppen-opplevelse" med gåsehud, tåretrilling omhverandre. Denne noen ganger times-lange reisen gjør utrolig godt for sjelen.

Jeg har også testet quad-esl 63 på oppsettet - en fantastisk høyttaler! Vr4 FØLER jeg er et slags kompromiss mellom elektrostat og dynamisk høyttaler, men vr4 gir mere nedover....

Jeg har hørt uttalt at vr4 skal være meget lettdrevet. Vel... kanskje på papiret. Min opplevelse er at de trives med litt effekt - trådstarters dp tror jeg vil sparke bra med liv i de.

JT
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
609
Antall liker
10
Er jo ikke ofte å se på bruktmarkedet heller. Det er kanskje et godt tegn. Eller er det ikke solgt så mange av disse i Norge?
Har hørt rykter om flere titalls-stykker. For ca ett år siden fikk jeg servert (fra forhandler/importør) et anslag på mellom 30 og 50 stk.

Det er solgt betraktelig flere av disse i Sverige, merket er bedre etablert der og vr4-jr ble tatt inn tidligere enn i Norge. Kan ikke si jeg ser fryktelig mange av disse til salgs i Sverige.

JT

JT
 

Pyramus

Medlem
Ble medlem
01.01.2005
Innlegg
32
Antall liker
5
Artig at høytalerene er tilbake hos deg, Jan-Terje. Jeg er altså fyren fra Tønsberg som kjøpte disse av deg. En fantastisk høytaler som jeg satte stor pris på. Min kone likte derimot ikke fargen, og som den gode ektemann jeg er, byttet jeg disse i et par Dali Euphonia MS 5 i konevennlig farge. Jeg er godt fornøyd med disse, men jeg savner av og til VR 4 jr.

Jeg er 100% enig i Jan-Terjes  beskrivelse av disse høytalerne. Disse høytalerne er musikalske, og det er det som er viktig for meg. Anbefales.

Mvh
Pyramus
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
609
Antall liker
10
Hei hei - så morsomt å høre fra deg - Kjell M. ;D

Ja det er vel ingen dårlig erstatning med Dali Ms5? Disse danskene har virkelig fått til sine high-end modeller. Jeg snakket forøvrig nettopp med Rognlien som også var begeistret for disse, tipper dine Dali tidligere har vært hos Vadseth..

JT
 

Pyramus

Medlem
Ble medlem
01.01.2005
Innlegg
32
Antall liker
5
Ja, de er Vadseths tidligere høytalere. Hadde Vr4 jr vært i lys lønn, hadde jeg aldri byttet. Du har et par svært velspillende høytalere, Jan-Terje. Dine Vr4 jr står ikke tilbake for Daliene.
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
609
Antall liker
10
Såpass :eek: Morsomt å høre fra en som har god kjennskap til begge.

Ellers : du er velkommen til en lytt.. har strammet opp bassen noe med noe mer bly i kabinett + soundcare. Ellers noe små - tweak i oppsettet.

JT

Ja, de er Vadseths tidligere høytalere. Hadde Vr4 jr vært i lys lønn, hadde jeg aldri byttet. Du har et par svært velspillende høytalere, Jan-Terje. Dine Vr4 jr står ikke tilbake for Daliene.
 

Laukologen

Medlem
Ble medlem
26.04.2005
Innlegg
24
Antall liker
0
Sted
Bergen (Åsane)
Har hørt VS 4jr og 4 sr hos Roald Mikkelsen i Bergen (tidligere(?) Audio Design - han med Renaissance kablene, hvilke jeg forøvrig har og er meget fornøyd med). Begge modellene imponerte.

Er forsåvidt en lykkelig eier av Dynaudio Contour 3.4 (formidlet av samme mann ;), men før VS'ene kom), men kunne tenkt meg å få testet et par VS 4 jr med egen elektronikk.

Ser VS 4 jr er oppgitt til 89 db, til forskjell fra D 3.4 som er oppgitt til 88 db. Ikke all verdens forskjell, men kanskje litt mer lettdrevne og det som skal til for at 110 hybrid-watt skal bli litt mer lekne???

Så dersom det skulle finnes noen eiere av VS i Bergen eller omegn med lyst til å kjøre demo når Pathos'en kommer tilbake fra "doktoren" så si ifra.

Lauk
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
609
Antall liker
10
De har høyere følsomhet enn det.. fra hjemmesiden:

Sensitivity: 89 dB @ 1w/1m using 2.83 v (91.5 dB in room with boundary reinforcement).

JT
 
Topp Bunn