Von Schweikert

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Litt klipp og kommentarer angående VR-33 som har vert avgjørende for at jeg bestemte meg for å gå for VR-35.
    VR-33 og VR-35 er i bunn og grunn samme høytaler,men VR-35 har selekterte elementer som måler hakket bedre,bedre delefilterkomponenter og innvendig har de fått noe ala den triple-laminate dempingen Albert nå bruker i de fleste høytalerene.

    http://www.audiocircle.com/index.php?topic=77929.0
    Hurry and sell your VR-4jr's!! I had the VR-4jr's and the VR-33 is so much better in every way. The soundstage is something to behold!! It's wide, tall and deep. I listen at night with no lights on and you would think you are listening to a band on stage!! It's that good. The bass is very impressive.

    VR5Anniversary ga meg den opplevelsen på enkelte gode innspillinger,det nermeste jeg har hørt fornemmelsen av et live band i rommet.
    Eller at man blir "transportert" til et annet lokale ,VS høytalere på sitt beste er en av de få høytalere jeg har hørt som kan gjøre begge deler like overbevisende.

    My brother and Sister-In-Law came by Friday night. She is not a music person, but she even commented on how "Smooth" they were and that they had body(fuller that my VR-4jr's). She felt like she was at a concert with every song. My bro said this is the best sound he's ever heard!! So life like!! Like all of Alberts speakers (I've owned the VR-2, VR-4jr's and now the VR-33's) they sound great with all kinds of music. ECM type music, Trio jazz, classic rock, Prog rock, it all sounds awesome. It's delicate when they need to be and ballsy when they need to rock out!!

    I brought Nina Simone back from the dead last night, because I could swear she was in my room last night singing!! I can't say enough about the soundstage!! It's like being @ the Chicago Theater in about the 4th row!! Awesome!!

    Just a quick update. The tweeter is really opening up and is SMOOTH as hell. I was playing the new live "Download" of Paul Motian "Lost in a Dream". The cymbal work was so real. Smooth and detailed. As if the drum set was in the room. The tweeter/Midrange combo is a match made in heaven. I was playing some Jan Garbarek and on some speakers his sorprano sax can get fatiguing. Well, on the VR-33's it smooth and not harsh. I listened to his music for a couple of hours. Just beautiful. I do have to say that I use tube amps and preamp and I'm sure that helps. But I used the same amps and preamp with my VR-4jr's and didn't get a 1/64 of the results. And I really enjoyed my VR-4jr's. I still can't get over how big the soundstage is and how percise the images are!! I have to constantly pick my jaw off the ground, they are that good.

    I was jamming to the Blu Ray DVD of Return to Forever!! I saw their reunion tour in Chicago @ the Chicago Theater. Great Show. The sound and soundstage were out of this world!! I felt like I was back @ the Chicago Theater!!
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Jeg tror noe av grunnen til at denne konstruksjonen oppleves som litt tilgivende,lett å lytte til,og at de når de har bra avstand til sidevegger tydeligvis kan låte veldig stort,er en veldig jamn og stor spredning .

    Albert snakker litt om dette her:
    http://www.stereomojo.com/Von Schwe...eview.htm/VonSchweikertVR-33SpeakerReview.htm
    By now, you have discovered that the sound stage reproduction of the VR-33 is huge – although it may not be quite as focused as a “standard” speaker system with a conventional radiation pattern. This was a specific design goal of mine – to generate the same type of sound field that you hear at a live performance. Although I also enjoy the tight image focus of a convention speaker’s radiation pattern, the smaller sweet spot often annoys me subconsciously. I find that I enjoy listening to live music more than I enjoy the sound of most any stereo system I’ve heard, cost no object. After thinking about what causes the main difference between recorded sound and live sound, I have come to a major conclusion – if the speaker radiates sound like a live instrument, the ear/brain hearing mechanism enables you to relax and get into the music. You become part of the emotional response that the composer intended. However, most highly focused stereo speakers present a small sweet spot and often too much treble response when compared to live music. The VR-33 was designed to have a similar emotional response as a live performance, and here is what I though to be important aspects to think about while I developed the VR-33, see if you agree:


    Most stereo speaker systems are designed to focus the sound waves in a beam towards the listener. This is the type of design that my “other” speakers follow and is generally accepted practice. Although most audiophiles love that concentrated, highly focused phantom center image, with its precise image localization, it is an unnatural effect, if your reference is a live orchestra in a large hall. Speakers with a standard front-firing driver array radiate sound in a forward direction, without much side or rear sound projection. This forward-firing “beam” is what accomplishes the tight sweet spot. It is also responsible for some of the troubling aspects that generate listening fatigue and a vague sense of boredom after a few hours of listening

    Since live music does not have the same image localization as a stereo system, it is not only possible, but highly recommended, to design a speaker system that can simulate the sound of a large- image sound field. This type of a sound field becomes addictive, since it does not “spot-light” the location of the speaker system. It is an easier sound to live with, since it appears to the subconscious mind to be more “natural” than a conventional speaker system. After you get used to hearing the huge sound field of the VR-33, it is an easy transition to enjoy a live musical concert. Many audiophiles who own a tightly focused speaker can’t turn on their stereo systems after coming home from a live concert. You have probably read discussions along this line by Michael Fremer of Stereophile. Although he emphasizes that the colorations of a stereo recording/playback system cause most of his discomfort, he has not discussed the differences with image focus, which in my opinion, is a greater difference than the clarity/transparency issue


    I samme tekst skriver testeren dette :
    One thing is for certain; The VR-33s disappear faster than a 12-year-old boy who’s just found his dad’s latest issue of Playboy in the mail. There is no sense of speaker generated sound at all, and even that close to the wall where you’d think the depth of the image would suffer, the sound stage was simply immense, but not exaggerated. Large symphonies sounded like large symphonies in a large concert hall with ambience and reverb thick as it should be and trailing off just the way it does naturally, a difficult task for any speaker.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Sjøl hadde eg aldri greid å vente vekesvis før eg fekk høgt i hus,etter slik overbevisende lesing.

    Roald leverer deg nok sikkert noken gamle bowers & wilkinson,med metalldome,trekt med gamle nylonstrømper:)

    Mvh.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.660
    Antall liker
    846
    Torget vurderinger
    8
    samlanes skrev:
    Sjøl hadde eg aldri greid å vente vekesvis før eg fekk høgt i hus,etter slik overbevisende lesing.

    Roald leverer deg nok sikkert noken gamle bowers & wilkinson,med metalldome,trekt med gamle nylonstrømper:)

    Mvh.
    He,He. Roald har bestillt seg inn et eget eksemplar så vidt jeg forstod det ;D

    Forklaringen til Albert og sammendraget til eieren til VR33 samsvarer godt med det jeg opplevde av lyden i butikken.
    Nå er det en ting så må nevnes, og det er romstørrelse. I butikken til Roald så er det 5-6m bredde og sikkert 50m2. Greitt at høyttaleren kan stå helt inntil bakvegg, men med en slik spredningskarakteristikk KAN nok romstørrelse, og spesielt bredde på rommet bli viktig.....
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Samlanes:
    Hehe,jeg kan love deg at min tålmodighet har fått tøyet sine grenser ;D
    Utgangspunktet var at de skulle vere i Norge for ca 5-6 uker siden,men jeg driver selv bedrift og har forståelse for at underleverandører og generelle leveringstider kan sprekke.Dessuten skal tålmodighet visst vere en bra egenskap å trene opp 8)

    Men har også fått såpass erfaring og kynisme at jeg ikke lenger forventer nirvana hver gang jeg venter på et produkt som får mye skryt ;) En lang læreprosess for min del ,har vert for naiv i forhold til hva man kan forvente av hermetikk-musikk gjengitt via et bredt utvalg av motstander,kondiser,trafoer,høytalerelement osv ::) Jeg har jaktet det perfekte,og først og fremst er det perfekte et godt stykke unna fordi det ikke ligger nok info på noe innspillt format,standard CD for eksempel er veldig komprimert i forhold til hva som er oppnåelig idag,og det perfekte blir ødelagt allerede i det signalet treffer den første mikrofonen,alle mikrofoner trekker fra og legger til egenkarakter.......
    Så jeg har fått et mer avslappet forhold til hifi siste par årene igrunnen,burde ikke brukt så lang tid,men er man litt treg så er man vel det 8)

    Albert kan sikkert levere flere VR-35,og Roald tar sikkert mot bestillinger ;) ;D
    De Roald har stående nå skal jeg ha :D 8) Diamant og gulldiskanter kan de få den som vil for min del :-*
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    JK skrev:
    He,He. Roald har bestillt seg inn et eget eksemplar så vidt jeg forstod det ;D

    Forklaringen til Albert og sammendraget til eieren til VR33 samsvarer godt med det jeg opplevde av lyden i butikken.
    Nå er det en ting så må nevnes, og det er romstørrelse. I butikken til Roald så er det 5-6m bredde og sikkert 50m2. Greitt at høyttaleren kan stå helt inntil bakvegg, men med en slik spredningskarakteristikk KAN nok romstørrelse, og spesielt bredde på rommet bli viktig.....
    Såpass ja? ;D ,det lover bra,jeg har tro på at dette kan vere en potensiell god salgsvare for Albert og Roald,og ikke minst en høytaler som mange musikk-elskere vil like.

    Artig at inntrykkene stemmer noenlunde med det du hørte i butikken til Roald.
    Helt enig med deg angående størrelse på rom og ikke minst bredde.Jeg har selv tenkt at de nok vil låte større med litt bra avstand til sidevegger.VR-33/VR-35 er voicet frem i små OG store rom,Albert har uttalt at de vil spille bra i store rom men at de vil "skinne" i mindre !! Hovedfokuset er nok at de skulle kunne fungere godt i mindre til middels rom. Men jeg er rimelig sikker på at litt avstand til sidevegg da er en forutsetning for å få frem det beste i de.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Rune S skrev:
    Samlanes:
    Hehe,jeg kan love deg at min tålmodighet har fått tøyet sine grenser ;D
    Utgangspunktet var at de skulle vere i Norge for ca 5-6 uker siden,men jeg driver selv bedrift og har forståelse for at underleverandører og generelle leveringstider kan sprekke.Dessuten skal tålmodighet visst vere en bra egenskap å trene opp 8)

    Men har også fått såpass erfaring og kynisme at jeg ikke lenger forventer nirvana hver gang jeg venter på et produkt som får mye skryt ;) En lang læreprosess for min del ,har vert for naiv i forhold til hva man kan forvente av hermetikk-musikk gjengitt via et bredt utvalg av motstander,kondiser,trafoer,høytalerelement osv ::) Jeg har jaktet det perfekte,og først og fremst er det perfekte et godt stykke unna fordi det ikke ligger nok info på noe innspillt format,standard CD for eksempel er veldig komprimert i forhold til hva som er oppnåelig idag,og det perfekte blir ødelagt allerede i det signalet treffer den første mikrofonen,alle mikrofoner trekker fra og legger til egenkarakter.......
    Så jeg har fått et mer avslappet forhold til hifi siste par årene igrunnen,burde ikke brukt så lang tid,men er man litt treg så er man vel det 8)

    Albert kan sikkert levere flere VR-35,og Roald tar sikkert mot bestillinger ;) ;D
    De Roald har stående nå skal jeg ha :D 8) Diamant og gulldiskanter kan de få den som vil for min del :-*
    Godt skrevet,som og passer meg sjøl skremmende godt,på godt og vondt.

    Litt fra sidelinja,men du rune skulle så absolutt skaffet deg ein lenco l75,den har eigenskaper som eg trur hadde passet både vr35,og ikkje minst din (musikk)smak veldig godt.
    Feks med ein toppklasse An pickup,som du allerede har, på ein grei arm.
    Litt vågalt sagt kanskje,siden du nok har erfaring langt over meg sjøl på vinyl også,men trur allikevel det er noko i min antagelse.

    Mvh.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Jeg kommer nok til å skaffe meg en Lenco L75ish etterhvert,har vert planen en stund,problemet er bare at jeg har spillt ca 3 vinylplater på 3mnd ::) Har nok blitt litt lat også ;D
    Ellers har jeg hatt litt kontakt med en Voyd,Helius og Audio Note frende i Danmark med voldsom erfaring på mye rart innen vinylverden,og som virker å ha eksakt samme oppfatninger som meg,og han mente forsåvidt potensialet i Dual 701 er minst på samme nivå som L75.Kunne vert artig å høre hva som skjedde med en 701,som jeg har 3 av stående, med et lignende massivt plinth og da med en annen arm.

    Men jo,nok enig med deg,etter hva jeg har lest om L75 og musikalitet så passer den meg nok midt i blinken :)
     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    God kveld :)

    Jeg var så heldig at jeg fikk "audi(o)ens" hos min kjære venn Roald sist fredag, og koste meg med å lytte på bla.a. Ramstein, Faithless og Patricia Kaas på VR 35 sammen med han og Ulf Sverresvold :) Definitivt en av de aller beste HT jeg har hørt uansett pris. Faktisk synes jeg de var veldig, veldig tett på MBL 101 E MK II og de koster ca. 5-6 ganger så mye, mao ca. 400 000 ;) Så jeg vil absolutt kalle meg Von Schweikert venn, ja ;) En forts. vakker sommer ønskes dere alle :)

    Mvh :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Interesant DoMentor :)

    Blir spennende å høre inntrykkene når de forhåpentligvis har fått ca 500timer etter ferien til Roald,viss strømmen går i Bergen så blir det ikke slik :D , men uansett om de får 500 timer med under moderat nivå vil de nok ha enda mer å gå på,min erfaring er at VS høytalere bør ha over 500timer med fra moderat til HØYT lydnivå for å nå det meste av sitt makspotensiale.

    Fortsatt god sommer til deg også :)
     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    Rune S skrev:
    Interesant DoMentor :)

    Blir spennende å høre inntrykkene når de forhåpentligvis har fått ca 500timer etter ferien til Roald,viss strømmen går i Bergen så blir det ikke slik :D , men uansett om de får 500 timer med under moderat nivå vil de nok ha enda mer å gå på,min erfaring er at VS høytalere bør ha over 500timer med fra moderat til HØYT lydnivå for å nå det meste av sitt makspotensiale.

    Fortsatt god sommer til deg også :)
    Ikke sant ;) Presentasjonen av musikken er bare yammy, rett og slett ;D ;D Du kommer definitivt til å bli mer enn fornøyd, jah ;D Utstyret vi ellers brukte var AMR cdp, Audio Research pre, NuForce monoblokker, og Roald sine egne snadderkabler, gjett om det leverte da ? ? ;D Men jeg er forøvrig ganske nysgjerrig på å høre / teste VR 35 sammen med Krell, tror faktisk det også er en vinnerkombo ;) Anyway, ønsker deg masse lykke til :)

    Mvh :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Takk for det og selv lykke til! :)
    Du kan jo sikkert ta med deg Krellen til Roald i kommende uke,regner med du får testet den på høytalerene viss du vil.Det er igrunnen interesant for meg også,hvordan høytalerene responderer på annet utstyr.

    Snakket med Roald igår,og han er tilbake i drift nå på mandag.Han har ikke bestemt når han ville tromme sammen en liten special-VR-35-session,men kommer sikkert tilbake med det.I utgangspunktet tenkte han kanskje torsdag kommende uke eller tirsdag uken etter.
    Høytaleren skal nå ha fått flere 100 timer med moderat innspilling,så sant ikke det har vert strømbrudd i butikken.

    Håper på flere tilbakemeldinger hvordan folk oppfatter høytalerene !
     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    Rune S skrev:
    Takk for det og selv lykke til! :)
    Du kan jo sikkert ta med deg Krellen til Roald i kommende uke,regner med du får testet den på høytalerene viss du vil.Det er igrunnen interesant for meg også,hvordan høytalerene responderer på annet utstyr.

    Snakket med Roald igår,og han er tilbake i drift nå på mandag.Han har ikke bestemt når han ville tromme sammen en liten special-VR-35-session,men kommer sikkert tilbake med det.I utgangspunktet tenkte han kanskje torsdag kommende uke eller tirsdag uken etter.
    Høytaleren skal nå ha fått flere 100 timer med moderat innspilling,så sant ikke det har vert strømbrudd i butikken.

    Håper på flere tilbakemeldinger hvordan folk oppfatter høytalerene !
    Bare hyggelig det, vettu :) men jeg bor i Tromsø så det blir litt plundrete, dessverre. Men gleder meg til å teste en RA Master xlr signalkabel på den nye cd spilleren min i løpet av et par uker iallefall ;)

    Mvh :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    DoMentor skrev:
    Bare hyggelig det, vettu :) men jeg bor i Tromsø så det blir litt plundrete, dessverre. Men gleder meg til å teste en RA Master xlr signalkabel på den nye cd spilleren min i løpet av et par uker iallefall ;)

    Mvh :)
    Bor du såpass nært ? ::) ;D
    Hehe,da er det en smule langt å reise,har bare fått for meg at du budde i Bergen jeg :)

    Sikkert veldig bra kabler det der! ,good løck ! :)
     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    Rune S skrev:
    DoMentor skrev:
    Bare hyggelig det, vettu :) men jeg bor i Tromsø så det blir litt plundrete, dessverre. Men gleder meg til å teste en RA Master xlr signalkabel på den nye cd spilleren min i løpet av et par uker iallefall ;)

    Mvh :)
    Bor du såpass nært ? ::) ;D
    Hehe,da er det en smule langt å reise,har bare fått for meg at du budde i Bergen jeg :)

    Sikkert veldig bra kabler det der! ,good løck ! :)
    Jepp, ikke sant ;D men er fra Byenes By jah ;)
    Takker :)

    Mvh :)
     

    Designeren

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    240
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Hei Folkens.

    Da kan jeg definitivt slå fast at Von Schweikert VR-35 som Rune skal ha, spiller særdeles godt i butikken. Jeg planlegger derfor demo på onsdag 17/8 i åpningstiden mellom kl. 12-17. Det blir også demo påfølgende dag den 18/8 mellom kl. 12-19.
    Det er vel verdt et besøk folkens, og det vil bli spilt på DEVIALET D-Premier forsterkeren, som bare må høres!!!!!

    Lytteintrykket så langt er at det spiller utrolig levende og dynamisk, med en utrolig åpenhet og nærhet til de utøvende musikere. Lydbildet er særdeles stort og luftig, og det er rett og slett en utrolig bredde :eek:

    Stay tuned!!!!!

    Roald.
     

    Designeren

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    240
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Til orientering så er butikken stengt imorgen 13/8-11 da jeg er i bryllup :)
    PS! Det er ikke mitt eget, så dere trenger ikke dukke opp med presanger på mandag ;) ;D

    Roald.
     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    Designeren skrev:
    Til orientering så er butikken stengt imorgen 13/8-11 da jeg er i bryllup :)
    PS! Det er ikke mitt eget, så dere trenger ikke dukke opp med presanger på mandag ;) ;D

    Roald.
    Designeren skrev:
    Hei Folkens.

    Da kan jeg definitivt slå fast at Von Schweikert VR-35 som Rune skal ha, spiller særdeles godt i butikken. Jeg planlegger derfor demo på onsdag 17/8 i åpningstiden mellom kl. 12-17. Det blir også demo påfølgende dag den 18/8 mellom kl. 12-19.
    Det er vel verdt et besøk folkens, og det vil bli spilt på DEVIALET D-Premier forsterkeren, som bare må høres!!!!!

    Lytteintrykket så langt er at det spiller utrolig levende og dynamisk, med en utrolig åpenhet og nærhet til de utøvende musikere. Lydbildet er særdeles stort og luftig, og det er rett og slett en utrolig bredde :eek:

    Stay tuned!!!!!

    Roald.
    Designeren skrev:
    Hei Folkens.

    Da kan jeg definitivt slå fast at Von Schweikert VR-35 som Rune skal ha, spiller særdeles godt i butikken. Jeg planlegger derfor demo på onsdag 17/8 i åpningstiden mellom kl. 12-17. Det blir også demo påfølgende dag den 18/8 mellom kl. 12-19.
    Det er vel verdt et besøk folkens, og det vil bli spilt på DEVIALET D-Premier forsterkeren, som bare må høres!!!!!

    Lytteintrykket så langt er at det spiller utrolig levende og dynamisk, med en utrolig åpenhet og nærhet til de utøvende musikere. Lydbildet er særdeles stort og luftig, og det er rett og slett en utrolig bredde :eek:

    Stay tuned!!!!!

    Roald.
    Hei du, skulle gjerne joina dere på ons, VR 35 ga veeeldig mersmak, men kanskje det havner et par i Tromsø etterhevrt også ;) Skal du bruke de på Hortenmessa, forresten ? ? :) og hvilket utstyr tenkte du å bruke forøvrig ?

    Mvh :)
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    var innom Roald og fekk lytta på Vr-35,drevet av devialet forst+oppo drivverk.

    Det overbeviste stort,med ein fantastisk lyd i rommet,klokkeklar, dynamisk og herlig spredning ut på siden av høgtalerene.

    Heilt saumlaus lyd som fyllte rommet på ein fantastisk måte.

    Første plata var usher demoplate,med ein låt med herrevokal som nok er det beste eg til dags dato har høyrt med god margin.

    Litt lysere lyd enn eg er vant til,men det kan komme av både forst/rom,men slik det gjenga musikken eksisterte ikkje tanken om behov for forandring på nokon måte,råbra rett og slett.

    Men trur nok ikkje at lyden er lys,er nok mitt anlegg som gjengir lyden mørkere enn det som er "normalt"

    Heldigvis får han inn et nytt par,da skal eg ta med eigen musikk for ein ny lytt.

    Du kan glede deg Rune,stort bedre enn dette kan det vel knapt bli.

    Forøvrig har eg aldri sett så masse flott hifiutstyr på ein gong.

    Mvh.
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    680
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Kan bare henge meg på og si det samme... bare helt fantastisk.... den devalieren var jo helt bunnløs i prestasjoner spør du meg 8) hærlig..
    denne komboen er faktisk noe av det beste jeg har hørt rund 200 frognertiere totalt så langt.... ikke i tvil heller.

    timing og atack som mange må langt opp i pris for få... og dette med høytalere klin inntil veggen :eek:...

    mvh Sense :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Høres bra ut,begynner å glede meg litt ekstra nå :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Da er VR-35ene på plass 8)
    Så langt så innfrir de alle forventninger og litt til. Har allerede hatt store øyeblikk med MUSIKK,og det høres ut som dette er musikk-maskinen jeg håpte de skulle vere :) Jeg har allerede hatt opplevelser med gåsehud og en god livefølelse når lydnivået økes,og det på et bredt spekter av instrumenter.Spillte blant annet Radka Toneff igår kveld med lysene slukket,og det var rett og slett magisk.Pianoet hadde en enorm klarhet og klangrikhet der tonene bare hang i luften.Jeg forstår godt at Cor Dekker har opplevd på messer at folk kommer til demorommet hans og tror at det faktisk er et ekte piano eller stemme de har hørt fra avstand.

    Så det spiller allerede musikk så det koster etter,og det er før jeg har gjort noe som helst annet enn å flytte de et par ganger.Blir spennende å høre i første omgang hvordan de reagerer på diverse rørskifte og forskjellige kabler jeg har liggende.

    Kommer nok tilbake med mer etterhvert som inntrykkene setter seg.
    Roald får sannsynligvis inn et nytt par om ikke så alt for lenge,og for de av dere som er rørhuer så vil jeg anbefale dere å få Roald til å demonstrere de med rørforsterkeri.De viser i likhet med alle andre VSA høytalere jeg har hørt godt forskjelen på transistor og rør i mellomtone og opp.

    Et bilde fra roterommet:
     

    Vedlegg

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    Rune S skrev:
    Da er VR-35ene på plass 8)
    Så langt så innfrir de alle forventninger og litt til. Har allerede hatt store øyeblikk med MUSIKK,og det høres ut som dette er musikk-maskinen jeg håpte de skulle vere :) Jeg har allerede hatt opplevelser med gåsehud og en god livefølelse når lydnivået økes,og det på et bredt spekter av instrumenter.Spillte blant annet Radka Toneff igår kveld med lysene slukket,og det var rett og slett magisk.Pianoet hadde en enorm klarhet og klangrikhet der tonene bare hang i luften.Jeg forstår godt at Cor Dekker har opplevd på messer at folk kommer til demorommet hans og tror at det faktisk er et ekte piano eller stemme de har hørt fra avstand.

    Så det spiller allerede musikk så det koster etter,og det er før jeg har gjort noe som helst annet enn å flytte de et par ganger.Blir spennende å høre i første omgang hvordan de reagerer på diverse rørskifte og forskjellige kabler jeg har liggende.

    Kommer nok tilbake med mer etterhvert som inntrykkene setter seg.
    Roald får sannsynligvis inn et nytt par om ikke så alt for lenge,og for de av dere som er rørhuer så vil jeg anbefale dere å få Roald til å demonstrere de med rørforsterkeri.De viser i likhet med alle andre VSA høytalere jeg har hørt godt forskjelen på transistor og rør i mellomtone og opp.

    Et bilde fra roterommet:
    U lucky bastard, forstår meeeget godt at du er fornøyd hittil jah ;D Sa til Roald på fre at VR 35 er en exepsjonelt sterk kandidat som min "siste" HT men me får no sjå / høyra etterkvart veit du ;) Tror forøvrig også at Krell / VR 35 er en kombo som ville funka fett. Gleder meg til å teste en Master XLR signalkabel fra Roald om et par ukers tid, så det er nå litt nytt utstyr på gang her også, da ;) Have a nice day :)

    Mvh :)
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer Rune.

    Dei stør høgt på lista,vil ha,det er sikkert,og veldig bra at dei funker inntill bakvegg.

    Blir kjekt med fleire lytteintrykk.

    Du får finne fram ei god gammal Deep purple med rapport.

    Mvh.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    DoMentor skrev:
    U lucky bastard, forstår meeeget godt at du er fornøyd hittil jah ;D Sa til Roald på fre at VR 35 er en exepsjonelt sterk kandidat som min "siste" HT men me får no sjå / høyra etterkvart veit du ;) Tror forøvrig også at Krell / VR 35 er en kombo som ville funka fett. Gleder meg til å teste en Master XLR signalkabel fra Roald om et par ukers tid, så det er nå litt nytt utstyr på gang her også, da ;) Have a nice day :)

    Mvh :)
    Ja,dette lover meget godt! De låter dynamisk,mektig,samenhengende og transparente som mye mye dyrere høytalere.Forstår godt at i utviklingsfasen av VR-33 der Albert kjørte sine blindtester med erfarent musikk/lyd publikum,at ingen klarte å gjette delefrekvenser eller bestykning,og at alle trodde det var en høytaler som kostet i området 15k-50k dollares.VR-35 er ifølge Albert en klar forbedring fra VR-33.
    Jeg tror kanskje VR5Anniversary var litt mer gjennomsiktig og hadde endel spessielle kvaliteter,men jeg tror faktisk VR-35 er lettere å få til å spille godt i normale rom,og de har muligens en litt mer tilgivende side mot "dårlige" innspillinger.Og VR5 var absolutt ikke analytisk på en fæl måte,de leverte musikk på plater som jeg før syntest var slitsomme å høre på,det er bare det at VR-35 virker enda mer "musikalsk" og en antydning snillere,men uten å låte døllt eller lukket,de har en enorm klarhet og friskhet !

    Lykke til med kabelkabalen ;) og ha en flott dag :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    samlanes skrev:
    Gratulerer Rune.

    Dei stør høgt på lista,vil ha,det er sikkert,og veldig bra at dei funker inntill bakvegg.

    Blir kjekt med fleire lytteintrykk.

    Du får finne fram ei god gammal Deep purple med rapport.

    Mvh.
    Takker!
    Har faktisk ikke testet Deep Purple enda,skal lete frem en med det samme 8)
    Lyttet litt på Led Zeppelin igår,og jeg har vel muligens aldri hørt så godt samspillet mellom John Paul Jones og John Bonham noengang ! Så alle mine bekymringer om eventuelle svakheter i bassområdet er som blåst vekk.
    Bassen,som selvsagt bare henger enormt sammen med resten,er utrolig fascinerende! Så utrolig rask og definert, og dynamikk så man kjenner det i hele kroppen 8)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Da har Deep Purple "In Rock" gått en stund her,en remastret anniversary utgave på cd,og jeg har ikke hørt eller hatt noe utstyr der denne innspillingen ikke blir litt frastøtende å lytte til pga forvrenging og hardhet,men nå bare svinger det noe inni niagara fra et av tidenes beste rockeband !
    Gøy 8)
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Hehe,slik kan og bør et ekte musikkanlegg vere.

    Vr-35 virker som ein real fulltreffer på alle måter,musikkmaskin og tidsmaskin på samme tid:))

    Bruker du M800 forst?

    Mvh.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Så langt virker dette som min favoritthøytaler,men bruker som regel å vere slik at man kan vere litt ekstra entusiastisk i starten ;) ,og så ser man mer det hele bildet over tid.

    Bruker M800 ja,og det fungerer over all forventning.VS høytalere har slik en ro og nytelse faktor på høyt volum at jeg strengt tatt aldri får nok krefter,og slik er det absolutt med desse VR-35 også.Så jeg skulle gjerne hatt mye mer krefter,MEN M800 driver de veldig godt helt til de mister pusten.Og de tonale kvalitetene til M800 har jeg aldri hørt gjort bedre på kraftigere rørforsterkere.Så dette blir som alltid et kompromiss for min del.Skal prøve med biamping,200+ watt klasse D på bassene og M800 på toppen.
    Albert sa noe om at VR-33/VR-35 har en av de flateste impedanskurver han har sett på en høytaler,og dette tror jeg bidrar til at det oppleves som en komfortabel last for moderate rørforsterkere.
    Jeg følte at M800 slet mer med å ha kontroll på bassen i VR-5Anniversary som er oppgitt til 94dB følsomhet,VR-35 er oppgitt til 90dB.
     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    Rune S skrev:
    DoMentor skrev:
    U lucky bastard, forstår meeeget godt at du er fornøyd hittil jah ;D Sa til Roald på fre at VR 35 er en exepsjonelt sterk kandidat som min "siste" HT men me får no sjå / høyra etterkvart veit du ;) Tror forøvrig også at Krell / VR 35 er en kombo som ville funka fett. Gleder meg til å teste en Master XLR signalkabel fra Roald om et par ukers tid, så det er nå litt nytt utstyr på gang her også, da ;) Have a nice day :)

    Mvh :)
    Ja,dette lover meget godt! De låter dynamisk,mektig,samenhengende og transparente som mye mye dyrere høytalere.Forstår godt at i utviklingsfasen med Alberts blindtester med erfarent musikk/lyd publikum,at ingen klarte å gjette delefrekvenser eller bestykning,og at alle trodde det var en høytaler som kostet i området 15k-50k dollares.
    Jeg tror kanskje VR5Anniversary var litt mer gjennomsiktig og hadde endel spessielle kvaliteter,men jeg tror faktisk VR-35 er lettere å få til å spille godt i normale rom,og de har muligens en litt mer tilgivende side mot "dårlige" innspillinger.Og VR5 var absolutt ikke analytisk på en fæl måte,de leverte musikk på plater som jeg før syntest var slitsomme å høre på,det er bare det at VR-35 virker enda mer "musikalsk" og en antydning snillere,men uten å låte døllt eller lukket,de har en enorm klarhet og friskhet !

    Lykke til med kabelkabalen ;) og ha en flott dag :)
    Ja ikke sant VR 35 kommer til å selge som hakka møkk når den blir mer "kjent" iallefall til oss med "normal" inntekt og økonomi, så får heller "snobbene" med for mye penger og for lite vett betale mye mer for marginalt bedre HT ;) Hjertelig takk for lykkeønskningen vedr. kabeltestingen, gleder meg som en liten unge på julaften ;)

    Mvh :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med nye høytalere Rune. Artige med slike som kan stå helt inntil sidevegger. Hvordan rangerer du disse imot de andre VR'ene du har eid..Det begynner jo å bli noen... 8)...
     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    Rune S skrev:
    Så langt virker dette som min favoritthøytaler,men bruker som regel å vere slik at man kan vere litt ekstra entusiastisk i starten ;) ,og så ser man mer det hele bildet over tid.

    Bruker M800 ja,og det fungerer over all forventning.VS høytalere har slik en ro og nytelse faktor på høyt volum at jeg strengt tatt aldri får nok krefter,og slik er det absolutt med desse VR-35 også.Så jeg skulle gjerne hatt mye mer krefter,MEN M800 driver de veldig godt helt til de mister pusten.Og de tonale kvalitetene til M800 har jeg aldri hørt gjort bedre på kraftigere rørforsterkere.Så dette blir som alltid et kompromiss for min del.Skal prøve med biamping,200+ watt klasse D på bassene og M800 på toppen.
    Albert sa noe om at VR-33/VR-35 har en av de flateste impedanskurver han har sett på en høytaler,og dette tror jeg bidrar til at det oppleves som en komfortabel last for moderate rørforsterkere.
    Jeg følte at M800 slet mer med å ha kontroll på bassen i VR-5Anniversary som er oppgitt til 94dB følsomhet,VR-35 er oppgitt til 90dB.
    Joda, ser den mht "nyfrelstentusiasmen" men selv om jeg har hatt Krellen min i snart 2 år, kablene mellom 2 og 3 år, og nye cdspilleren min siden juni opplever jeg forts. både gåsehud og hakaslepp over hvordan anlegget mitt formidler musikken, og da tør jeg nesten ikke tenke på hva et heftigere Krell oppsett, Master Signature kabler rund baut, og ikke minst VR 35 kunne ha gjort med musikken ja, yammy ;D En meget kompetent venn av meg mente at mine PSB er veldig, veldig tett på Gradient Revolution faktisk, som jeg har vurdert som mine neste HT og prisen ligger på mellom 60 og 80 K men det blir nok heller VR 35 ja ;)

    Mvh :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    HCS skrev:
    Gratulerer med nye høytalere Rune. Artige med slike som kan stå helt inntil sidevegger. Hvordan rangerer du disse imot de andre VR'ene du har eid..Det begynner jo å bli noen... 8)...
    Takk for det!
    Har ikke prøvd de inntill sidevegger,tror de låter best med litt avstand til de.De har veldig stor og jamn spredning,så det kan muligens bli litt mer rot eller mindre "scene" viss man kliner de inntill sidevegg.

    Vanskelig å komme med noe konklusjoner etter så kort tid,men så langt er det faktisk slik at jeg i MITT ROM liker desse her best.VR5Anniversary har nok et større potensiale,men tror de er litt mer kilne med tanke på rom,utsyr og innspillingskvalitet.VR5 har nok enda litt mer realisme på gode opptak,mens VR-35 muligens gjør en litt mer "musikalsk" jobb med mine råtneste opptak.
    Det er også som JK nemnte tidligere at viss han skulle finne noe å sette fingeren på så er det at VR-35 helt i bakvegg ikke høres ut å ha helt den samme form for "hifi-dybde i rommet" som for eksempel VR5Anni hadde når de stod langt fra bakvegg.
    VR35 strekker likevel opp et fantastisk lydbilde når opptaket har det i seg,stort og mektig,så de kan gi den tidsmaskin følelsen at man blir transportert til et annet lokale,se inn i rommet i studio,osv . ,og samtidig gi en enorm tilstedeverelse i mitt eget rom på opptak som har det i seg.De kan låte både enormt stort og veldig intimt,alt etter hva som ligger i innspillingen.
    Albert har for min del bekreftet med VR-35 at jeg tror nesten jeg holder han høyest av alle høytalerkonstruktører jeg kjenner til !

    En annen ting er at jeg muligens ikke gir VR-35 helt de rette arbeidsbetingelsene nå siden jeg har en åpning mot kjøkken ved venstre høytaler! Planen er igrunnen å flytte annlegget igjen til veggen her :
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Når jeg ser rommet ditt skjønner jeg bedre at enkelte andre høytalere "slet" litt... :)... I mitt rom ,som er større har de vært en god match, men når jeg blir gammel og lat og skal ha meg transer tror jeg at VR er en sterk kandidat.. :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Prøver du å si at jeg er gammel og lat ? :eek: ;D

    Hehe,joda,rommet mitt er forholdsvis ræva ! ,det verste er det gyngende gulvet,som jeg vurderer sterkt å prøve og stive opp. Men det finnes da strengt tatt ikke så mange rom som er perfekte heller ...........
    De beste lydrom jeg har hørt har hatt betong-gulv og skikkelig solid ekte trepanel på veggene.
    Og så har man alltid problematikken med rom størrelsen,for store høytalere i for små rom er stort sett bortkastet.VR-35 virker å trives MEGET bra i denne størrelse rom 8)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Neida, lat er du ikke...Du har jo mer rør enn meg.. ;D.. Er mer med hensyn på bekvemmlighet for min egen del. Samt at visse høytalere er fæle å flytte... Må si at bytte av internkabling og nye elementer gjorde dette til en alldeles rå høytaler.. Forøvrig, hva ligger disse nye høytalerne dine på i pris ? Artig utforming på de og helt inntil bakvegg er en ting jeg kan like :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Joda,jeg er lat ;D
    Det at de er konstruert med tanke på å stå helt i bakvegg var veldig avgjørende for at valget fallt på VR-35 for min del.Nå må jeg bare rydde litt opp i rotet rundt de ;D
    Tror Roald har satt veil pris 72.000,- for VR-35.

    Hørning Alkibiades er en herlig høytaler! Tror heller ikke jeg fekk høre de på sitt beste,tror rommet mitt er litt for lite til de.Han dansken som gjorde meg for nyskjerrig på Hørning i første omgang kjente godt til Tommy,hadde blant annet gitt Tommy mye tips angående rørforsterkeri osv., og han mente at det er mye spennende man kan gjøre med Tommys høytalere.Blant annet Duelund motstander i filteret.Selv brukte han en av de mest klassiske 15" alnico bassene fra JBL i sine egne.

    Det som er en av hovedstyrkene til VS på sitt beste er at det høres ut som lyden kommer fra en punktkilde,et enormt fokus og klarhet,og en form for 3-dimensjonalitet som jeg kun har hørt noenlunde tilsvarende fra fulltoner.
    Mens alle fulltoner jeg har hørt har særtrekk,peaker og dipper,som over tid irriterer meg litt og drar for mye oppmerksomhet til seg selv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn