Von Schweikert

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    497
    Antall liker
    169
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Hur stort är ditt rum??
    Känner igen din beskrivning om VS ljud :)
    Har själv då och då funderat på att byta bort mina vr5 mot nåt annat då jag heller inte har optimalt med plats runt mina-speciellt på sidorna.Jag tycker att de har en otrolig spridning och kanske skulle må bäst av att ha en bit till sidoväggar.Men det är nåt med ljudet som gör att man tvekar när man tänker byte.. :-\ De låter ju vansinnigt bra ibland alltså...Så stort fast ändå naturligt i storlek på nåt sätt.
    Gratulerar med intressanta högtalare :)
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Veit du Rune antall element og fabrikat på elementa i Vr35?

    Får ikkje lydopplevelsen i butikken til Roald ut av hodet.

    Trur eg må rane ein bank:))

    Mvh.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    pak.k:
    Takk!
    Stuen min er sånn ca 36m2 totalt,men er delvis delt i 2 av en berende skillevegg.Halvdelen der høytalerene står nå er ca 4*5 meter.

    Ser ca slik ut:

    _________4m_______________
    I VR-35 TV VR-35 I
    I I
    ________4m_________ dør I I
    I I I
    I I 5m
    I I I
    4m I
    I I
    I I
    I I
    I I
    I____________________________8m_________________________I
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    samlanes skrev:
    Veit du Rune antall element og fabrikat på elementa i Vr35?

    Får ikkje lydopplevelsen i butikken til Roald ut av hodet.

    Trur eg må rane ein bank:))

    Mvh.
    De har 2* 6" bredbands element i front med en ringradiator diskant i midten,og en 10" bass på baksiden.Du ser bilder av naken VR-33 på VSA sine sider.Ingen av elementene er såvidt jeg forstår hyllevare,alt er laget spesielt for VSA med flere patenterte løsninger,kunnskap som Albert har opparbeidet seg over mange mange år,men tror det er Scan-speak som lager elementene til han.
    Står endel info her: http://www.vonschweikert.com/techspecs/11.php

    Rane en bank høres ut som en genial ide ! :D
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    497
    Antall liker
    169
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Ungefär samma mått som hos mig då..Bara att jag har ett rum som man kan stänga till vänster + att jag öppnat bakåt till köket så att det ska bli mer volym åt basen.Annars så ser det väldigt lika ut faktiskt.
    Jag upplever faktiskt att mina 5or också kan stå väldigt nära bakre vägg utan att bli grötiga i ljudet-blir nästan bättre balans i ljudet faktiskt, men lite på bekostnad av det fria ljudet som blir med placering längre ut.Har också märkt att VS gärna placeras BRETT isär, med bara lite toe in.-Detta ställer ju liksom till det en del för mig då rummet inte riktigt tillåter att placera så som man kanske skulle vilja.Tur att det finns Lyngdorf ;)
    Man skulle haft ett riktigt bra rum...
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Takk for info Rune.

    Genialt med stort område uten delefrekvens,80hz-6khz,og kun 6db oktav.
    Og laveste impedanse på 5ohm er nede på 25hz.

    Kan faktisk bruke feks Set på mellomtonen+ kraftigere forst til bassen,som du og nevnte.

    Men kan du biampe,er det ikkje kun singelwirekobling,eller er det ulikt på vr35/33?

    Fant kun bilder av 33 på heimesida.

    Mvh.
     

    Designeren

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    240
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    Det er terminal for biamping på VR-35, og ikke på VR-33.

    Roald.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Takk for info Roald.

    Var litt dumt spm,siden Rune nettop har nevnt det med biamping i et tidligere inlegg sjøl,hehe.

    Mvh.
     

    Designeren

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    240
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Hehe....ingen problem. Jeg sier og gjør dumme ting hele tiden, men det må for all del ikke komme ut ;) ;D

    Roald.
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Ser skikkelig spennende ut disse VR-35 og at de kan stå tett på bakvegg er akkurat det jeg(madammen ;)) er ute etter. Tror jeg må prøve og få hørt på dei en gang, rekner med Roald får inn et nytt par etter hvert.
     

    Designeren

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    240
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Det gjør han :) Blir sendt fra USA om litt under 2 uker.

    Roald.
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Hei Rune S.

    Flott at du legger ut bilde og mål av lytterommet ditt.
    Jeg er en av flere som fikk en utrolig (men alt for kort) demonstrasjon av disse høyttalerne i butikken til Roald.
    Mitt lytterom blir forskjellig fra ditt i den forstand at samlet areal blir en del større, men plassering tilsier at jeg får noe av tidligrefleksjonsproblematikken som du har (spesielt på en av sidene).
    Ut fra det jeg leser om høyttaleren mistenker jeg at nettopp tidligrefleksjon fra sidevegg kan være problematisk.

    Mitt spørsmål er; hva opplever du av forskjeller mellom lyden i butikken til Roald (som vi vet er fantastisk) og lyden i ditt eget rom?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Hei Per,
    vel,opplever igrunnen ikke noe problem i mitt rom 8) Den høyre høytaler står ca 60cm fra sidevegg,og jeg har noe av det klareste vindu jeg har hatt til musikk-skattene.VR-2 er kanskje den høytaler fra VS jeg synes har vert enklest å jobbe med i mitt rom,og VR-35 opplever jeg som enda enklere å få et enda bedre resultat med.
    Jeg er ikke sikker på hvordan rommene Albert har brukt ser ut,men slik jeg forstår det så er både refleksjoner fra bakvegg og sidevegg tatt med i voicingen av VR-33/35 .
    I det hele så virker dette på meg å vere en høytaler som er lett å få til å spille veldig bra i normale rom !

    Jeg lyttet ikke noe mer enn ca 15 minutt hos Roald,så jeg vet ikke om der er noen grunn til å sammenligne.Det viktige for meg er at de spiller kanon hjemme hos meg! Da jeg hørte de hos Roald så stod de på veggen rett frem når man kommer inn døra,og han brukte den Devialeten.Tror veldig mange andre hørte de da de stod på den mørkere veggen til høyre,som JK la inn et bilde av tidligere i tråden,og da med litt annet utstyr,rørpre tror jeg, osv.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    En litt spessiell ting som slår meg med desse høytalerene er hvor klart de låter men likevel blir de nesten aldri slitsomme.De har et engasjement og en timing,en evne til å få føtter og hode til å gå,som jeg faktisk ikke tror jeg har opplevd i samme grad noengang fra et stereoannlegg.Jeg har heller aldri i like stor grad opplevd at jeg bare setter på cd-plater og så går de ofte til endes! Med omtrent alle andre oppsett jeg har hatt og hørt så får jeg en form for enten kjedsomhet eller tildels ubehag pga litt slitsom innspillingskvalitet,her er stort sett ingen av delene noe tema!

    For å ta et par eksempler: Nemnte tidligere min noe lugubre utgave av Deep Purple "In Rock" ."Child in time" er jo som regel fantastisk i de fleste utgaver og låter bra på de fleste annlegg,men resten av plata har tidligere i denne utgaven gitt meg en blanding av rotete og aggresiv lyd på mange av sporene.Dette gjør at jeg ofte skifter spor,eller bare går lei og setter på noe annet.Hele markII gjengen av DP er jo fantastisk,kanskje min favoritt DP sammensetning,drivet,kompet,Ian Paice og Roger Glover i bunn er jo fantastisk,men på denne utgaven kan jeg ikke si jeg har sittet og trampet takten hele tiden.Men med VR-35 så blir det en annen opplevelse.Jeg har faktisk aldri klart å høre så godt hva Roger Glover spiller,kvaliteten på bassgitaren og riggen han bruker,tonene,rytmikken osv. Og samtidig blir Blackmores gitarliring og Gillans vokal bare herlig intense istedet for å tippe over! Jon Lord er selvsagt ikke glemmt!!
    Jeg sliter i det hele tatt med å forstå hvordan denne høytaleren klarer å balansere på denne linjen av naturlig intensitet på omtrent absolutt alt jeg setter på av innspillinger!!

    Samme opplevelse har jeg med blant annet noen av Stevie Ray Vaughans utgivelser,igjen CD,i dette tilfellet var det "In Step" .Mange av de mer up-tempo låtene har en tendens til å ha den samme blanding av litt grøtete bass og innimellom litt for aggresiv kvekking fra Stevies stemme og innimellom gitaren.Her ble jeg bare sittende og gynge med og riste på hodet spor etter spor,aldri har jeg hørt kompet så tydelig,og jeg hører nyanser av Stevies gitarspill som jeg ikke har fått med meg før.

    Men ta skrytet mitt litt med en klype salt ;D Hverdagen kommer som regel fort etter man har fått overstått den første ny-fascinasjonen,og igår for eksempel var det ingen stor lyttedag.Men det tror jeg ikke var høytaleren sin feil.Enkelte dager er jeg mer motakelig for musikk og lyd enn andre.
    Det er fortsatt tidlig og jeg kan sikkert nemne deler av frekvensområdet hvor jeg muligens har hørt ting som låter enda råere,og jeg skulle som alltid ønsket meg høyere følsomhet i høytaleren.Men jeg tror at litt av genialiteten for min del med VSA høytalere er at de er så komplette og samenhengende,de gjør så mange ting bra og riktig,og så langt er VR-35 min favoritt VSA høytaler.
    VR-35 er så langt muligens den beste musikk-maskinen jeg har hørt !
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Ser de faktisk har klart å laste opp noe info om VR-35 på hjemmesidene nå : http://www.vonschweikert.com/

    Tøffe i den finishen! Tror det er den fargen Roald har bestillt.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Veldig intr lesing Rune,må vel vere nermest umulig å finne høgt med bedre allroundeigenskaper,og knallgod oppløysing samtidig.

    Og etter det eg har skjønt,så deles bassen ved 80hz,så da kan ein faktisk bruke ein subforst,med filter og volumkontroll.
    Da er det kanskje enda lettere å fintune lyden viss rommet er vanskelig/lite,evnt skeivt lydbilde.

    Siden høgt har biwire,så er vel den nederste tilkobling kun for bass?

    Har aldri før hatt ein slik måha feeling.

    Sunnmøringer pløyer vei,så kjem forhåpentligvis ein harding diltandes etter:))

    Skulle nesten berre mangle,sunnmøringan er jo smekkfulle i pengar.

    Mvh.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Dette er uten tvil en god allround høytaler samlanes,men de er ikke perfekte desse heller ;)
    Men jeg tror det er en høytaler jeg kan leve godt med.Lettplaserte,lette å få til å låte bra.
    Jeg tror foresten ikke de er helt innspillt heller,virker som de varierer litt,og synes de har blitt litt mer finoppløste og virker å tegne opp et enda litt større lydbilde nå.

    Tror delefrekvensen er 80Hz mellom bass og frontene ja.Tenkte jeg skulle prøve å koble til kun frontene for å høre hvor lavt de går.Samme med kun bassene,for å høre om de ruller av slakt og dermed har litt hørbar mellomtone info. Nederste tilkobling er for bassene ja,og man går uansett via det innebygde filteret,så man trenger ikke filter i en bassforsterker i dette tilfellet,men man bør ha volumkontroll enten på den forsterker man kjører på bass eller topp for å få justert balansen.

    Sunnmøringer har for mye peng ;D
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ja,såklart er det unødvendig med filter i ein evnt bassforst.

    Som du er inne på så meiner eg å ha lest at det er 6db filter på både bass og diskant,så da blir det nok litt mellomtone i bassen faktisk.

    Blir det -3db på 160hz da?

    Nedre mannsstemme går faktisk ned til rundt 150hz.

    Eg bruker 2stk Bash 500 forst til subbene mine,dei er temmelig billige,dvs ca 1500kr/stk.(kunne sikkert gjort ein god jobb på bassene i Vr35.)

    Godt filter innebygd,med 24db slope,og med muligheit for å slå av heile filteret,men volumkontroll har fortsatt sin funksjon.
    Tilogmed trinnlaus Q-factor kontroll,det er ikkje så vanleg på plateforst.

    Blir spennende å følge med videre mtp forstvalg og innspilling.

    Mvh
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Albert gir ikke vekk alle sine triks enda angående delefilter ;)
    Han snakker blant annet om at alle elementene er laget for å rulle av med 12 og 18db per oktav,så hva som er eksakt avrulling i VR35 vet jeg ikke. Viss man tenker at bassen var helt lineer fra 80Hz og et stykke oppover,så ville et rent 6dB per oktav filter bety 6dB ned ved 160Hz .
    Det blir litt interesant å koble opp kun bassen og kun toppene,for å høre i praksis sånn noenlunde hvordan det låter.
    Ellers snakker Albert om noe her som han muligens også bruker i alle sine høytalere nå,ivertfall i bruk i VR5Anniversary: http://www.theaudioanalyst.com/odd_pages/avs_passive_servo_control.htm
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Har brukt en DIY klasse D Hypex UcD400 effekt forsterker på VR-35ene i ca en uke nå,og det har stort sett vert triste greier..... Igrunnen litt rart da jeg synes den låter meget bra på VR-2,men det er mulig at VR-35 fortsatt skal modnes litt,bli litt rikere klangmessig.
    Igår ble Consonance M800SE koblet på igjen,og yes! ,der er godfølelsen tilbake :)
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Prøvd noe annet forsterkeri?

    Er develdig nøytrale rett og slett?
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Rune S skrev:
    Har brukt en DIY klasse D Hypex UcD400 effekt forsterker på VR-35ene i ca en uke nå,og det har stort sett vert triste greier..... Igrunnen litt rart da jeg synes den låter meget bra på VR-2,men det er mulig at VR-35 fortsatt skal modnes litt,bli litt rikere klangmessig.
    Igår ble Consonance M800SE koblet på igjen,og yes! ,der er godfølelsen tilbake :)
    Intr å lese,liten tvil om kvalitetene til M800.

    Har du tenkt å prøve hypex kun til bassen,og m800 til resten,det hadde kanskje blitt bra?

    Er det forresten gainkontroll på hypex?

    Mvh.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Jepp,var tenkt å prøve biamping med Hypexen på bass,ikke gainkontroll på den,så i første omgang blir det med volumjustering på røforsterkeren jeg bruker på toppen.Har et par MusicAngel som jeg bruker innimellom,en EL34variant og den berømte KT88-saken,begge er integrerte med volumkontroll,så de fungerer fint til jobben.Har også volumkontroll liggende som jeg kan sette inn i Consonancene.

    shaunv:
    Ikke prøvd noe annet enn de 2.
    Ja,VR-35 er nok mer gjennomsiktig enn VR-2 for eksempel,men jeg tror også det henger endel sammen med at høytalerene i seg selv ikke er innspillt.Jeg hører allerede nå når jeg koblet opp igjen M800ene at høytalerene har blitt mer finoppløst og samenhengende,og rikere i klang.
    Men vi vet jo også begge vilke herlige blokker M800 er ;) Et smykke av noen monoblokker 8) ,ingen transistorforsterker jeg har hørt har den type nydelig klang og dynamikk,og de spiller stort sett alltid bra nesten uavhengig av høytaler,men de er en ekstra genial kombo mot VS høytalere så lenge de ikke sliter med å drive de.
     

    Designeren

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    240
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Von Schweikert VR-35 er ventet inn i butikken igjen i kommende uke. Håper jeg får dem før jeg reiser til Horten messen. De blir ihvertfall på plass i demo uken etter.

    Har også selv kjøpt meg VR7SE som står i butikken :D :

    Du må sannsynligvis en tur til Bergen igjen Rune ;)
     

    flaago2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    0
    Jeg anbefaler INGEN å gå for å lytte på de VR7'ene. De er nemlig mine ;)

    Herreguuud så bra !!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Rune S
    syntes du sa at du hade mistet litt av piffen for hifi det seneste året?
    virker ikke sånn her?
    mvh
    Leif
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Mulig det Leif ,er nok ikke kurert ;)
    Valget av VR-35 som ny høytaler har mye å gjør med at jeg ville ha en høytaler som er laget for å kunne plasseres nært vegg,ser noenlunde ut,og det er ingen tvil om at jeg liker hva Albert holder på med. Men han lager ikke perfekte høytalere han heller ;)


    VR7ene skal jeg ha,ivertfall er det det jeg tror Roald mener,vi bytter likt,jeg får de og han får mine VR-35 :D
    Ikke tvil om at Roald gjør den beste dealen,men vi sunnmøringer er ikke så opptatt av penger

    ;D

    Bilder Roald,BIILLDEEEER ! :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Horten er stedet de nærmeste dagene
    der får du garantert gjenopplivet interessen (for hva aner jeg ikke ennå, men det er sjelden relatert til hifi ;D)
    men sosialt er det
    mvh
    Leif
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Artig å lese om dette prosjektet : http://www.audiocircle.com/index.php?topic=98725.0


    Hvorfor vi bør biwire våre VS høytalere ;) http://www.audiocircle.com/index.php?topic=96920.0
    Har hørt det flere ganger med VR4versjoner at det er en klar oppgradering,har ikke kommet så langt jeg har fått testet det på mine VR-35 enda .

    Synes VR-35 har utviklet seg,de er rikere i klang nå,mer finoppløst,låter enda mer helhetlig og tegner opp et enda større lydbilde.
    Bruker for øyeblikket Hypex klasse D UcD400,og jeg tenker mindre transistorlyd nå enn jeg gjorde sist jeg brukte desse forsterkerene på VR-35.
     

    Vedlegg

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    497
    Antall liker
    169
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Hur upplever ni VS-ägare toe in eller inte?
    Jag blir inte riktigt klok på detta alltså.testat fram och tillbaka i många år nu utan att bli helt nöjd.
    Mina vr5 tycker jag låter naturligast med bara lite lite toe in.
    När jag vinklar mycket så tycker jag att vokal blir lite för långt bak i ljudet,och det blir lite för mycket "hifi"...
    Verkar bli mer frihet och kropp i ljudet utan toe in,men lite nervösare fokus-inte helt stabilt hos mig då det blir mycket reflexer osv.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.652
    Antall liker
    833
    Torget vurderinger
    8
    pak.k skrev:
    Hur upplever ni VS-ägare toe in eller inte?
    Jag blir inte riktigt klok på detta alltså.testat fram och tillbaka i många år nu utan att bli helt nöjd.
    Mina vr5 tycker jag låter naturligast med bara lite lite toe in.
    När jag vinklar mycket så tycker jag att vokal blir lite för långt bak i ljudet,och det blir lite för mycket "hifi"...
    Verkar bli mer frihet och kropp i ljudet utan toe in,men lite nervösare fokus-inte helt stabilt hos mig då det blir mycket reflexer osv.
    Jeg har og best resultat med bare litt toe-in. Har prøvde dette med VR4SR og nå med Unifield 3. Dette er også Roald hos importøren Renaissance Audio sitt tips!
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Tror ikke der er noen fasit på det med toe-in,prøve seg frem,og velg det en liker best selv.
    På de VSA høytalere jeg har hatt har jeg brukt alt fra ingen toe-in og til så mye at jeg bare såvidt ser siden som vender innover.Det avhenger av match med resten av ustyret,rom,avstand til høytaler,osv.

    Igår prøvde jeg å spille med kun bassene og kun toppene for å høre hvordan delingen høres ut,og frontene går tydeligvis ganske så langt ned i frekvens,vil annta at det er noenlunde flatt ned til 80Hz som Albert oppgir som delefrekvens,jeg hørte og følte på kroppen godt med info fra både kontrabass og stortrommer,og 10" går høyere opp i frekvens enn jeg trodde,men som vil vere normalt når man kun har 6dB filter.Jeg hørte endel av "kroppen" til for eksempel store cymbaler fra bassene,og det er info som for meg tidligere har virket å ligget i området fra ca 2-300Hz.
    Så selv om man oppgir deling på 80Hz på bassen,så spiller de likevel mer mellomtone enn for eksempel VR4 versjonene som ofte er delt i området 150-200Hz siden de har 24dB filter.
    Så jeg tror på mange måter VR4 og lignende er litt bedre egnet for biamping,selv om det fungerer helt greit med biamping nå på VR-35 også.Bruker Hypex UcD klasse D på bassen og en MusicAngel KT88 på toppen.KT88 er ikke min favoritt men har desverre fått problemer med begge mine EL34 rørforsterkere.

    Konklusjonen så langt er at jeg liker VR-35 best med kun en forsterker,altså ikke biamping,og VR-35 har overasket meg så langt med å vere ganske så lett å drive for 40-70watts rørforsterkere.Jeg hadde trodd at den 10" skulle suge mer krefter,men den virker å vere en ganske lett last.
    Prøvde også med en 8watts 300B SET på kun toppene,men den begynte å komprimere og vrenge alt for tidlig for min smak.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.652
    Antall liker
    833
    Torget vurderinger
    8
    Nei det er ikke noen fasit ang. toe-in, mye kommer vel an på rommet.

    Jeg prøvde også bi-amping på mine VR4SR med Midtgard på bassene og BAT rørsleden på toppene, men jeg også fant ut det spillte bedre med BATen alene, selv med sine 75W....
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.810
    Antall liker
    7.851
    Hadde et lite uhell med en av mine VR4jr. Den gikk overende, med godt tilskrudde kabler, med det resultat at en av terminalen på diskant/mellomtone delen knakk av halveis. Forsøkte å koble til med bulletplugg samt med jumper opp fra bassdelen, men alt tyder på at den interne kablingen mot terminalen også er brutt. Bor langt fra både forhandler av VSA og HiFi-dealere generelt. Er litt i stuss om jeg bør våge meg på å skru opp dekselet som holder terminalene for å se om jeg eventuelt kan lodde på kontakten, og om jeg kan få bestillt ny terminal for egenmontering. Hvis noen av dere har kikket under dekselet ville jeg sette pris på råd før jeg henter frem skrutrekkerne....
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg er overbevist om at det er trygt å skru ut dekselet. Høyst sannsynlig er det bare ledninger som går videre til delfilteret, og det er nok slakk i dem til å få tittet på terminalfestet (og skiftet terminaler).
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Tror ikke det er noe problem å skru opp noruego.Husker ikke om jeg har gjort det på Jr men det var ivertfall ikke noe problem på VR4genIII .
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.652
    Antall liker
    833
    Torget vurderinger
    8
    Skal ikke være noe problem å skru av dekselet. Jeg gjorde det nylig på mine Unifield 3 for å stramme til en av connectorene. Det er bare å bestille en ny connector og få loddet på kabelen!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn