Voyage MPD

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Nja, er du/han sikker? Vanlig MPD fungerte ikke med native DSD, men hans versjon gjorde det. Men det er ikke støtte for song duration der heller.

    edit: ...fant ut av det, det var som jeg trodde tidligere. Støtten er der allerede, men er selfølgelig disablet som default.
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ja...det suger, om det faktisk blir endelig!
    Kommer du noen vei, Gutman? Eller sliter du deg i håret? :D (Kjenner godt til den!)
    Akkurat kommet hjem fra ferie, så jeg har ikke fått gjort så mye annet enn å hatt mine to pc-support kompiser innom for å få litt kvalifisert hjelp. Det lykkes dem ikke å få til noe på en kveld så de skulle se på det hjemme hos seg selv. Hva status er vet jeg ikke før jeg har fått snakket med dem. Har en uke ferie igjen nå, så jeg håper å få litt fremdrift hvis de kan hjelpe meg. Vi får evt be pent om litt fjernsupport om ting står i stampe?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ikke kjøpe et lite ARM-kort til denne bruken?
    De bruker 5-6W totalt og har mer enn nok ytelse for en mpd-server.

    Dere burde ta en titt på feks. Pandaboard eller Raspberry Pi | An ARM GNU/Linux box for $25. Take a byte!

    Debian har et gigantisk bibliotek for ARM hardfloat, som inkluderer hva enn man måtte ha behov for.

    Venter selv på et Raspberry Pi-kort som skal brukes til XBMC og MPD.
    Ingen grunn til å ikke gjøre det og rapportere tilbake. Dette er jo tross alt MPD-tråden:)
    Noe av det fine er at Linux uten desktop og MPD krever ganske lite ressurser, så det kjører på omtrent alt.

    Men PC-lyd er en blanding av både hardware og software, og jeg tror at man må litt opp i kraftigere hardware enn disse ARM-boxene for å tyne det ytterste ut av lyden. Men det er bare min egen magefølelse, jeg har ikke belegg for å mene at dette nødvendigvis er korrekt. Selv om den overliggende konteksten i noen av innleggene var å maksimalisere MPD med tanke på lyden, så vil uansett ikke det ene utelukke det andre:)
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Ja...det suger, om det faktisk blir endelig!
    Kommer du noen vei, Gutman? Eller sliter du deg i håret? :D (Kjenner godt til den!)
    Akkurat kommet hjem fra ferie, så jeg har ikke fått gjort så mye annet enn å hatt mine to pc-support kompiser innom for å få litt kvalifisert hjelp. Det lykkes dem ikke å få til noe på en kveld så de skulle se på det hjemme hos seg selv. Hva status er vet jeg ikke før jeg har fått snakket med dem. Har en uke ferie igjen nå, så jeg håper å få litt fremdrift hvis de kan hjelpe meg. Vi får evt be pent om litt fjernsupport om ting står i stampe?
    Ja det ordner seg nok på et vis :)
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Var bare ment som eksempler, får liknende greier med alt mulig rart av komponent-kombinasjoner.
    Her er en litt kraftigere ARM-boks med gigabit NIC og 1GB RAM: CuBox
    Koster litt mer, men det er fortsatt ikke mange kronene.
    EUR 120 - Tror jeg bestiller en selv og tester.

    800MHz CPU, L2 cache klokke 400MHz, 1GB - (800MHz) klokket med 400MHz RAM, Gigabit nettverk, 2GB (32/64GB oppgradering) SD kort, ubuntu ferdig innstallert,
    HDMI skjerm tilkobling, 2 USB 2.0 porter + micro USB, Optisk SPDIF, eSATA ...

    Det burde være så enkelt som å koble på et XMOS USB -> I2S kort og innstallere MPD.
    Enten en ekstern SATA 2TB disk til musikk biblioteket eller en ekstra CuBox som NAS :)
    CuBox NAS med et 4 - 5 disk RAID kabinett med SATA tilkobling og en har 6 - 8TB.
     
    Sist redigert:

    Goophy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    Bestilte en Cubox selv igår.

    Tror det bør fungere svært bra med de spesifikasjonene. Fint lite oppsett sammen med XMOS USB -> SPDIF.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Legg merke til at Cubox kommer med Ubuntu 10.04, som ikke støtter USB Audio 2.0 før man oppgraderer ALSA. M.a.o ingen støtte for XMOS rett ut fra esken.
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Legg merke til at Cubox kommer med Ubuntu 10.04, som ikke støtter USB Audio 2.0 før man oppgraderer ALSA. M.a.o ingen støtte for XMOS rett ut fra esken.
    Cubox with kernel 3.3.1 and Ubuntu Core 12.04 beta 2 - SolidRun CuBox Wiki

    Tenkte jeg skulle prøve 3.3.1 kjerne og se om en får til en headless MPD server med støtte for musikk på NAS, USB og eSATA.

    USB Audio 2.0 er hoved prioritet, men hvis Optisk SPDIF er enkel å få til...
    Musikk på NAS er hoved prioritet, men hvis USB og eSATA er enkelt å få til..

    Skal forske litt på IR mottageren og se hvor enkelt det er å få brukt den til å styre diverse.

    Når CuBox kommer finner jeg ut om det er I2C, SPI, seriel eller GPIO porter som kan brukes.
    Marvell - Application Processors - ARMADA 500
    Selve ARM chipen har portene, men spørsmålet er om CuBox kretskortet gir tilgang til disse portene.
    Det er to forskjellige I2S utganger fra ARM chip og det optimale hadde vært å kunne bruke en av disse direkte med en liten re-klokk og galvanisk isolasjons krets, men spesifikasjonene sier maksimum 96k/24bit så den optiske SPDIF utgangen er vel det optimale.

    Og også hvordan strømforsyning er bygget opp og om dette kan oppgraderes.

    Selv om CuBox ikke skulle spille like bra som en Intel løsning tror jeg den vil spille bedre enn det meste av det andre slik som OSX og Windows baserte avspillere.
    Men hvis en får oppgradert den interne strømforsynigen og optimalisert kjerne og MPD tror jeg at selv en Intel løsning med standard strømforsyning kan tuktes...

    Ser for meg at kun WAV / DXD (RIFF), AIFF og DSD støttes, og at FLAC også kan støttes i en alternativ build.
    Dette fordi MPD kun skal være en avspiller og ikke bruke ressurser på dekoding av komprimerte formater.
    Da kan også antall biblioteker reduseres og MPD optimaliseres...
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Hva slags PSUer benytter dere på deres MPD-maskiner?
    Per nå har jeg en 300W SFX PSU som er stillegående, men fremdeles den mest bråkete komponenten i maskina. Problemet er at de eneste alternativene jeg finner for MiniITX-bruk er enten løsninger som PicoPSU som ikke støtter 24-pin direkte og som baserer seg på en ekstern AC/DC konverter og 12V ufilterert rett inn i hovedkortet. Det gir ikke akkurat noen godfølelse at det "går bra" å kun benytte 20-pins tilknytning til hovedkortet, og jeg har på ingen måte lyst på en diger ekstern kladd som ligger bak racket. Jeg får fnatt av laptop strømforsyninger allerede, så det vil jeg unngå så langt det er mulig. Men om ingen annen løsning finnes må jeg selvsagt akseptere nederlaget.

    Passivt kjølede SFX-psuer har jeg ikke funnet. Da må man opp på ATX, noe jeg ikke har plass til.

    Per nå så virker det som å modde PSUen med en bedre vifte er eneste utvei, men kanskje har noen av dere kommet over noen gode alternativer?
    Strømkravene er beskjedne, siden det eneste som står i maskinen er et Mini-ITX hovedkort med en i3 2120T (35W max), samt en SSD.
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Du får be Oblivion bygge en til deg =) Ellers har jeg ikke peil. Har kjørt det på en Mac mini 2011 inntill videre, og vifta går i den, men ikke noe særlig mer enn når jeg kjører OSX. D.v.s ganske stille. Største problemet er standardviften i Readynas'en som dessverre må stå hvor anlegget er. Jeg er villt begeistret for lydkvaliteten fra Linux. Den er helt magisk :) Apropos det: Etter å ha lagt merke til at AIFF låter betydelig bedre enn komprimert, har jeg prøvd å omgå dette ved å bruke større buffer og diverse andre ting, men har kommet til konklusjonen at jeg muligens må konvertere alt til AIFF. Et nederlag, menmen..
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Jeg er villt begeistret for lydkvaliteten fra Linux. Den er helt magisk :) Apropos det: Etter å ha lagt merke til at AIFF låter betydelig bedre enn komprimert, har jeg prøvd å omgå dette ved å bruke større buffer og diverse andre ting, men har kommet til konklusjonen at jeg muligens må konvertere alt til AIFF. Et nederlag, menmen..
    Det er ikke et nederlag - bare tørre fakta :)
    Det sier seg selv at det å første komprimere og så i realtime skal en dekomprimere - noe som gir helt unødvendig prossesering som igjen modulerer strømforsyninger etc...

    Men det kan hende at WAV spiller bedre enn AIFF....
    Sjekk dette ved å konvertere en AIFF til WAV og sammenlign..
    Årsaken til at WAV kan spille bedre på linux er at AIFF i "Apple verden" ikke er ren AIFF, men AIFF-C/sowt som egentlig er et komprimertformat, men data er ikke komprimert...
    Fil header er ikke identisk med Apple AIFF og standard AIFF..
    Da er det mulig at MPD gjør noen ekstra instruksjoner ved lesing..

    WAV kan tagges i iTunes (og med andre verktøy) og MPD trenger en folder.jpg fil med album cover uansett..

    EDIT: Hmmm.. tok som en "selvfølge" at de AIFF filene som normalt brukes er konvertert med iTunes og er AIFF-C/sowt..
    @Man de AIFF filene som ikke ville spille var standard AIFF og ikke konvertert med iTunes...
    De AIFF som spillte var konvertert med iTunes og var AIFF-C/sowt.
    Da vet du vel allerede om MPD bruker forskjellige bibliotek med AIFF og AIFF-C/sowt???
     
    Sist redigert:
    O

    Oblivion

    Gjest
    Hva slags PSUer benytter dere på deres MPD-maskiner?
    Keep it Simple, Silent and Smart - PSU 84-130

    I_NT_DCDC_130_1_1_G.jpg


    Kjøpes i Norge http://www.techbay.no/product.html/impactics-kisss-psu-84w-m/130w-dc-dc-converter?category_id=43

    En får med den eksterne 12volt (switchmode), men en lager en normal uregulert 12volt med en trafo, likeretter bro og 47.000 - 200.000uF.

    På alle spenninger ut av DC - DC konverteren legger en til minst 4700uF / 25 - 35 volt og en 10nF / 600volt polypropylen
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke et nederlag - bare tørre fakta :)
    Det sier seg selv at det å første komprimere og så i realtime skal en dekomprimere - noe som gir helt unødvendig prossesering som igjen modulerer strømforsyninger etc...

    Men det kan hende at WAV spiller bedre enn AIFF....
    Sjekk dette ved å konvertere en AIFF til WAV og sammenlign..
    Årsaken til at WAV kan spille bedre på linux er at AIFF i "Apple verden" ikke er ren AIFF, men AIFF-C/sowt som egentlig er et komprimertformat, men data er ikke komprimert...
    Fil header er ikke identisk med Apple AIFF og standard AIFF..
    Da er det mulig at MPD gjør noen ekstra instruksjoner ved lesing..

    WAV kan tagges i iTunes (og med andre verktøy) og MPD trenger en folder.jpg fil med album cover uansett..

    EDIT: Hmmm.. tok som en "selvfølge" at de AIFF filene som normalt brukes er konvertert med iTunes og er AIFF-C/sowt..
    @Man de AIFF filene som ikke ville spille var standard AIFF og ikke konvertert med iTunes...
    De AIFF som spillte var konvertert med iTunes og var AIFF-C/sowt.
    Da vet du vel allerede om MPD bruker forskjellige bibliotek med AIFF og AIFF-C/sowt
    Tror ikke det var problemet, problemet var at de var over 192khz. Men jeg kan jo dobbelsjekke det. Det skulle vært rart at et Apple-format skal fungere fint med FFMPEG, men ikke vanlige AIFF. Det er jo ikke helt logisk. Tror den separete AIFF-dekoderen er i bruk ved alle typer AIFF (har prioritet foran FFMPEG)

    Tror ikke det er noen grunn til at WAV skal låte bedre enn AIFF. Ifølge wikipedia er det kun fllheaderen som er forskjellige, men datene er ukomprimert, bare omvendt rekkefølge på bytes. MPD bruker katalogstruktur som tags ved lesing av WAV-filer, og selv om det teoretisk er mulig å tagge WAV, er det så mye problemer forbundet med det et det er ganske usannsynlig at jeg ville brukt dette formatet av den grunn. Men jeg må kanskje prøve det ut likevel. Har sluttet å bli forundret når det gjelder PC-Audio.
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Tusen takk for svar Oblivion. Det viser seg at passive SFX PSUer ikke finnes og at det derfor må bli en ekstern variant som den du linker til. Den har imidleritid 20+4 pin og akkurat de tilkoblinger jeg trengte så den er nå bestilt. Blir nok uten modifikasjonene du forespeiler med det første (har ikke rørt en loddebolt på årevis), men uansett det beste alternativet til nå rent løsningsmessig.
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Tror ikke det var problemet, problemet var at de var over 192khz. Men jeg kan jo dobbelsjekke det. Det skulle vært rart at et Apple-format skal fungere fint med FFMPEG, men ikke vanlige AIFF. Det er jo ikke helt logisk. Tror den separete AIFF-dekoderen er i bruk ved alle typer AIFF (har prioritet foran FFMPEG)

    Tror ikke det er noen grunn til at WAV skal låte bedre enn AIFF. Ifølge wikipedia er det kun fllheaderen som er forskjellige, men datene er ukomprimert, bare omvendt rekkefølge på bytes. MPD bruker katalogstruktur som tags ved lesing av WAV-filer, og selv om det teoretisk er mulig å tagge WAV, er det så mye problemer forbundet med det et det er ganske usannsynlig at jeg ville brukt dette formatet av den grunn. Men jeg må kanskje prøve det ut likevel. Har sluttet å bli forundret når det gjelder PC-Audio.
    Alle WAV filene på 352.8k spilte, alle AIFF filene på 352.8k som var kodet med iTunes spilte, men de AIFF filene på 352.8k som IKKE var kodet med iTunes spilte IKKE.
    Så noe var det ned MPD og AIFF dekodingen..

    AIFF-C/sowt er little-endian kodet.
    AIFF er big-endian kodet.
    RIFF (WAV) er little-endian kodet.

    AIFF og RIFF er ukomprimerte formater, men AIFF-C/sowt er et komprimert format, men hvor komprimeringen ikke brukes.
    AIFF-C/sowt formatet til Apple ble laget for å få little-endian koding i forbindelse med at de gikk over til Intel prossesorer.
    Altså et tweaket format med annen informasjon i filheader...

    Because the AIFF architecture has no provision for alternative byte order, Apple used the existing AIFF-C compression architecture, and created a "pseudo-compressed" codec called sowt (twos spelled backwards). The only difference between a standard AIFF file and an AIFF-C/sowt file is the byte order; there is no compression involved at all.
    Apple uses this new little-endian AIFF type as its standard on Mac OS X. When a file is imported to or exported from iTunes in "AIFF" format, it is actually AIFF-C/sowt that is being used. When audio from an audio CD is imported by dragging to the Mac OS X Desktop, the resulting file is also an AIFF-C/sowt. In all cases, Apple refers to the files simply as "AIFF"
    Med exaU2I USB -> I2S kortet har jeg drivere hvor jeg kan sende data som big-endian eller little-endian (uansett hvilken endian koding lyd filen har), og hvor exaU2I stokker om big-endian til little-endian..
    Fordi det på PC siden blir forskjellig prossesering og formattering av lyddata blir det også forskjell i lydkvaliteten.
    exaU2Iasio Configuration Tool.JPG
    I allefall greier jeg å høre disse forskjellene..
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    I see. Men siden alle filene nå spiller er ihvertfall det løst. Sikkert bare en glipp i FFMPEG som sannsynligvis er rettet i nyere versjoner.

    Når det gjelder WAV vs AIFF-C/sowt: Siden Apple sin AIFF er little endian, og både WAV-formatet og Intel-prosessorer er little endian, burde det tilsi at at Apple sin AIFF-C/sowt format er det samme som WAV, bare med forskjellig header og metadata. Am I correct? Og lite trolig at det er forskjeller, selv i teorien?

    ps. Apple sin AIFF-C/sowt har vært standard i OSX siden versjon 1.0 slik jeg leser det. Lenge før det var aktuelt å bruke Intel-prosessorer. Av uvisse grunner.
     
    Sist redigert:
    O

    Oblivion

    Gjest
    Tusen takk for svar Oblivion. Det viser seg at passive SFX PSUer ikke finnes og at det derfor må bli en ekstern variant som den du linker til. Den har imidleritid 20+4 pin og akkurat de tilkoblinger jeg trengte så den er nå bestilt. Blir nok uten modifikasjonene du forespeiler med det første (har ikke rørt en loddebolt på årevis), men uansett det beste alternativet til nå rent løsningsmessig.
    Skal få tatt et bilde av en oppgradert versjon og lagt ut her.
    Oppgraderingen er ikke teknisk komplisert, og lydmessig sikkert den største en kan gjøre med PC basert lyd.
    Jeg har oppgradert også 12 volt inn spenningen slik at selv den medfølgende 12 volt switch mode saken gir nesten optimal lyd.
    Fordi 12 volt ikke trenger å være 12 volt, men mellom 8 og 19 volt så kan en bruke en linjær regulator mellom og få ytterligere forbedring.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Et bilde hadde vært fint, om ikke annet enn for å få noe å se på i denne tråden :)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Voyage MPD har pr idag byttet distro fra Debian Squeeze til Debian Wheezy (I nightlies). Yay!
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det gir mening. Wheezy ble nettopp fryst og antall RC bugs i wheezy er nå lavere enn i stable, og raser stadig nedover
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det er veldig OK, selv om det ikke har all verdens å si. Har prøvd en dist-upgrade fra Squeeze til Wheezy. Funka ikke 100% helt, mest sannsynligvis p.g.a noe inkompatibilitet i spesifikke Voyage-scripts. Ser at nå har en egen repo for 0.9 versjonen av Voyage, men like greit å installere alt på nytt iogmed jeg ikke tar sjansen på at en velfungerende Squeeze-installasjon ikke fungerer 100%. Btw, vet du om det finnes noe tilsvarende Ubuntu Core til Debian? Og hvis ikke, kan jeg installere Ubuntu Core og så skifte repo til Debian? Siden det er en superminimal innstallasjon, burde det jo gå bra. Hvis du ikke vet, er det ikke verre enn å prøve det ut selv :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    I Debian pleier jeg bare å ta en netinstall uten å velge noen pakker. Det systemet man sitter igjen med da er i hvertfall rimelig minimalt. Så installerer jeg kun det jeg trenger etterpå. Med minimalt mener jeg at less, og dermed manualsøk, ikke fungerer, vim finnes kun i en minimal variant, bash completion fungerer ikke osv.

    Debian har også en "business card" variant som kun inneholder installeren. Alt annet må lastes ned. Netinst består av et minimalt base-system og installeren og kan således stå på egne ben selv om man ikke installerer noen pakker (riktignok uten noen tjenester eller programvare)

    Jeg vet imidlertid ikke om netinst er en virkelig bånnskrapet installasjon, riktignok med standardpakker (dvs ingen spesielt størrelsetweaket kernel eller lignende), eller kun en mini-installasjon, men det er i hvertfall en enkel måte å unngå pakke-bloat på uten å ty til 3. part.

    http://www.debian.org/CD/netinst/
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Danke. Like greit å bruke Voyage da..
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Fått sammenlignet 32bit vs 64bit på samme hardware. De er satt opp 100% likt. Det låter fremdeles meget bra med 32bit, men endimensjonalt iforhold til 64bit. Det er ikke så mye snakk om forskjeller i detaljeringsgrad og slikt, men det er bare mye mer åpent i 64bit-modus. Forskjellen er veldig tydelig, tro det eller ei :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Fikk usb>spdif adapteret i posten i går, men jaggu var det ikke samme modell som jeg leverte i retur sist. En telefon til butikken og de prøver igjen. Så da får jeg smøre meg med tålmod en ukes tid til. @Man; er det 32 eller 64 bits versjonen du har satt opp til meg?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    64, men jeg har gjort det slik at også hagusb-kortet ditt også skal fungere nå. Var noe med at UAC1-lydkort ikke automatisk detekteres, var ikke obs på dette iogmed jeg bruker UAC2, men jeg har liggende et UAC1-lydkort som jeg har testet med og som nå fungerer brillefint. Sender ny ISO på PM.
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Marsboer: mPad/mPod bruker Folder.jpg til coverbilder, imidlertid har jeg en del album som bruker folder.jpg (med liten forbokstav). Er det et script/commando jeg kan kjøre som går gjennom aller underkataloger og renamer alle folder.jpg til Folder.jpg?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Selvsagt. Jeg har selv gjort akkurat denne operasjonen med et bash-script. Må bare se om jeg finner det igjen.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Her er scriptet. Det er også "mellomrom-safe", så du kan ha mellomrom i både SRCNAME og DSTNAME.

    Kode:
    #!/bin/bash
    SRC="/srv/md0/music/"
    SRCNAME="folder.jpg"
    DSTNAME="Folder.jpg"
    
    find "$SRC" -type f -name "$SRCNAME" -print0 | while read -d $'\0' FILE
    do
        mv -v "$FILE" "$(dirname "$FILE")/$DSTNAME"
    done
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    King kong. Danke!

    edit: fikk "read: 9: Illegal option -d" i Debian Squeeze, men fungerte helt fint i OSX.
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Tester nå. Krysser fingre og tær for at det skal funke og innfri!
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    King kong. Danke!

    edit: fikk "read: 9: Illegal option -d" i Debian Squeeze, men fungerte helt fint i OSX.
    Jeg testet scriptet på Debian Wheezy, men laget det opprinnelig på Squeeze. Sikker på at det ikke har blitt noe kødd med kopieringen?
    Hvis du kjører "man bash" og finner oppføringen med read og -d parameteren så regner jeg med at du får opp noe som dette:

    Kode:
    read [-ers] [-a aname] [-d delim] [-i text] [-n nchars] [-N nchars] [-p prompt] [-t timeout] [-u fd] [name ...]
                  One  line  is  read  from the standard input, or from the file descriptor fd supplied as an argument to the -u option, and the first word is assigned to the first name, the second word to the second name, and so on, with
                  leftover words and their intervening separators assigned to the last name.  If there are fewer words read from the input stream than names, the remaining names are assigned empty values.  The characters in IFS  are  used
                  to split the line into words.  The backslash character (\) may be used to remove any special meaning for the next character read and for line continuation.  Options, if supplied, have the following meanings:
                  -a aname
                         The words are assigned to sequential indices of the array variable aname, starting at 0.  aname is unset before any new values are assigned.  Other name arguments are ignored.
                  -d delim
                         The first character of delim is used to terminate the input line, rather than newline.
    .....
    Det skal i hvertfall være en standard parameter så vidt jeg vet.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    King kong. Danke!

    edit: fikk "read: 9: Illegal option -d" i Debian Squeeze, men fungerte helt fint i OSX.
    Tror jeg fant ut av det.. Default shell i Squeeze er Dash, ikke bash. -d parameteren er kun støttet i bash. Hvis du kjører scriptet slik som dette "sh rename-files.sh" så benytter du sannsynligvis dash, siden sh peker på Dash i nyere Debian. Jeg kjører imidlertid scriptet direkte med ./rename-files.sh, hvor #!/bin/bash da forteller at bash skal benyttes, alternativt kan du kjøre det slik "bash rename-files.sh"
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skrev sh renamefolder først, funket fint ved å bruke bash renamefolder.

    edit: nettop det du skrev

    btw av uvisse grunner hoppet OSX over en hel del Folder.jpg's første gangen, men som ble rettet oppi når jeg kjørte fra Linux andre gangen.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har to problemer; nr 1 får ikke tilgang tilusb disk, når jeg laster musikk inn på en usb stick kommer den opp med en gang. Problem nr 2; det virker fremdeles som om HagUSB ikke fungerer fordi mPad ikke starter avspilling uansett hvordan jeg prøver. Booter MDP persistent, med default filen får jeg ikke tilgang til usb stick heller :-(
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    har du prøvd den siste isoen jeg lastet opp i natt? Eller den du lastet ned på dagen igår? Lasta opp en ny i natt p.g.a at jeg kom på at USB-disker ikke fungerte med den første ISOen... Den siste har dato 22-7.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har lastet den siste ja. Har ikke ptøvd å mounte usb disken med default fila. Tester det nuh
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Funka ikke det heller. Får beskjeden; No caching mode page present
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    når du putter inn HAGusb, skal det komme noe skrift opp på skjermen..gjør det det? Jeg mener ganske bestemt at hagusb er en standard UAC1-enhet som skal fungere uten problemer i Linux.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    kan du formatere usb-pennen på nytt, og prøve på nytt? Det skal altså fungere helt fint.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn